r r IER ven dig? NZE i in Malons en juffken CUM I w. Binnenland Schoonhoven slef. 2844 Gorkum den, «»«»- aan banden Trisisinstan ieM? Een bloedige veldslag. van deviezen. Marken in plaats t n JÜLI MM ACHT BLADZIJDEN. BAANDAG 25 JÜTJ igjjj N«. m- ir modder gevuld Bi 320.10.47; -I- -’■«n DE BOUW VAN DE NOORD -BRUG. heer be- iwcrlsis- redach,te AlrftBKAND. Vereeniging gedupeerd. Zondagmorgen, suit U meer i noodig It? m besluit en oestel aan bij ET SUCCES! 3i.Rdam niets vast- B) 47. 107.53.42; 56. Hellemons den half stra- 1 ënz. naar aan- het ge- op de ■n daar- jelasten, ouwpro- jeconsu- eeds in goudfleviezen denken, mlakt, dat achtergrond werd gebracht, dan volk vermoedelljjk we1| arender cf tex X^XiU Led wav finder - Dan me_ aandeld en :r|der kcml ngsvriji eid bxr.dca géi en vex van koophai dal zijn afgelooien. j. De Inter- f andere we- Idlge verlies, NIEUWE ITALIAANSCHE GEZANT. Tot Italiaansch gezant bij ons Hof is benoemd de heer Pellegrino Ghigi. De nieuwbenoemde gezant behoort tot de „fascisten van het eerste uur” en heeft destijds aan de opmarsch naar Rome deel genomen. In 1932 werd hij benoemd tot consul-generaal te Tanger, in 1935 volg,- de zijn benoeming tot gezant te Cairo. Als zoodanig heeft hij o.a. Italië vertegen woordigd bij de begrafenis van koning Foead. In 1936 verkreeg de heer Pelle grino Ghigi’ den titel van buitengewoon gezant en gevolmachtigd minister eerste klasse. een gespeeld Fa. Borsje twee stralen, in het De Ronde van Frankrijk is Vrijdag prac tised beslist: Bartall ontnam Vervaecke de gele leiderstrui en stond na de veer tiende étappe op de eerste plaats van het algemeen klassement met niet min der dan achttien minuten voorsprong op nummer twee, den Luxemburger Mathias Clemens, die Vervaecke naar de derde plaats had verwezen. Op alle drie berge was Bartall, de ko ning der klimmers, eerste en kreeg daar door tevens verscheidene minuten tijds- yergoeding. Bovendien wist hij de étap pe, welke van Dlgne naar Brian$on leid- yiruien e* müê Jtwa» Aii al-, 5 regels f 1.80 f 0.20; derde prijs. Adver- gr t i ge- Gorcumer’C van próducj niet loonent en dat de I bewaard. D4 opbrengen el Adrertentièn1-6 elke regel meer f plaatsing hal ven tentiën worden plaatst in .De 1 burg) 105.3||7; 6. Vicini (Italië) 105 36.39; 7. Lowie JBelgië) 105.41.29; 8. Magne (Frankrijk A) 105.45.36; 9. Jtint (België) 105.5818; 10. Glanello (mnkrijk 105.56.34; 42. MiddeU-mp 107.23.20; Van Schendel 10934.50. ie Jen V] gedaan, die niet te bjsst j Waarom c* 2 dat de uitVoer der la hokt en^dawallom teelti ten woeden Ingevoerd, I de marl peil' voor >oer daarv< staat klan i vandAar C volgd is van'hef fingpn b welke heffingen, na i voor het betalen vin s dere kosten en voor heM’ op peil houdend der fondsen, by den boer Iterecht komen. Is het echter wel juist dat de export hokt? Dultschland zou een enorme hoen veelheid Nedexjlandsche landbouw pro ducten kunnen gebruiken tegen loonende prijzen .mits in marken en niet in de viezen berekend! Indien men daartoe zou overgaan, behoefde niet een groot ge deelte op de mestvaalt terecht te komen of behoefde op de Engelache markt geen goederen van onze boeren tegen te lage prijzen worden aangeboden. Waarom neemt de regeering niet het risico van de markensaldo? De overheid zou den boer of den exporteur der Neder- TH JAARGANG, NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT 1 SCHDONHOVENSCHE COURANT J Telef. 20. Tel.-Adres: Vaunootsn S. A W. N. VAN NOPTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. 1 VMtge.telde bspalmgea leg. a ongevallen verkeerd voor bedragen, gewaarborgd door do NIEUWE HAVBANK to Sehiodam, van Qllfl Guidon bij verlies Iflfl Gulden by verliet AA Gulden by vorhoe van De vorzekarde moot in hol een oog.1 VU van een duim. UV een anderen vinger. bentin van oen poli* fe tribune branflde ech te! en de brandweer had iet vuur daartoe te beperken. Wëïd nog groter, toen iru Met modder gevuld op 'een gegeven moment i^fyemaal niet te denken 1 twee andere slangen Ion het vuur met ver dorden aangetast. Toir de France vrijwel beslist. ITALIË EN BELGIE STRIJDEN OM DE EER. Aan deze crtelswettei veel fouten en op met h,ejt college van I rissen worden die fc besproken, zonder dfl ABONNK’S, die sich aan ouzo administratie opgevea voor de vërtekenug, zya volgent do O/kAfl Guidon by lovontlango üuldtn QAA Guldéa by;verliot ZuVV ongetchiktnoid. UW ovoriyden. JUu van hand ot voet, omstreeks [over twaalf, is de publieke tribu- aan FRANCO'S OPMARSCH HAAR SAGUNTO, Met geweld tracht generaal Franco de opmarsch der rechtsche troepen Segorbe en Sagunto te forceeren, gezien het front der regeeringstroepen zoo taai tegenstand biedt, dat het nor male offensief de witten niet nader tot pun doel brengt. Daarom tracht Franco een doorbraak te bewerken, waartoe hij 600 kanonnen Zn 500 vliegtuigen in den strijd heeft geworpen. Maar ook nu weten de regeeringstroe- pen nog van geen wijken en zoodoende heeft de strijd het karakter aangenomen van een bloedige veldslag, die nog wordt verergerd door een ontzettende hitte en gebrek aan drinkwater, zoodat de solda ten groote ontberingen lijden. Intus- schen dreigt de situatie voor de link- schen toch onhoudbaar te worden en de laatste versterkingen, die de republikei nen ter verdediging van Sagunto heb ben aangelegd, staan op het punt tebe- lEWijken. Nationalistische vliegtuigen hebben de Noordelijke wijk van Segorbe reeds gebombardeerd op een wijze, als men pog maar weinig heeft meegemaakt. Landenklaseement 1. België 316.13.42; 2. Italië 318.558; 3. Frankrijk A 317.50; 3192448; 319.38.15; 6. Frankrijk C 322.54.32. Verscbijnl: Maandag, Woensdag en Vrydag. Prys by vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 8 maanden 1.26 p. post IJK) Met verzekering 15 cents meer leen aan met verscheidene minuten» voor sprong op zyn naaste concurrenten. In dit zware Alpentraject bewees de Italiaan, dat hij niet alleen een groot klimmer is, maar oök een moedig daler. £n duizelingwekkende vaart, alles riskee- rend, gooie hi/ zich d°or de bochten, rem* de scherp af, en had onrfciddellijk wéér een pijlsnelle Vaart. Njemand kon hem by- houden, alleen stormde hij op Briangon af. En met vijf minuten voorsprong op zyn landgenoot Vicini, passeerde hy het eerst de finish. Vervaecke had een ach terstand van ruim een kwartier, Bartall had glalisryk de zege behaald. Maaf in de 15de étappe, van ifiriangon naar Aix les B^ins, leyerde de Belgische ploeg weer een meèsteriyke prestatie. Aan inMnwerking tusschen de te danken, bat zy met itfes zulke fraaie resultaten Mint de etappe won, Ver- t )llgemeën klassement van O.piA.-TRIBUNE GouAje kwartje ne opihet voetbalterrein van O.N.A. de Wallvisstraat, geheel afgebrand. Gedurende de rnorgenuren was vrlend$chappeiyke| Wedstrijd tusschan een elftal van de alhlef |m een vanjde N.V. Piet van Reeu- wyk tel Rotterdam. Vernto^deiyk hjfeeft een der bezoekers een ■briandende cjgaret achteloos wegge worplenj en hééft peze vlam gevat in het door het droge weer der laatste dagen, zeer btfamjbare- is gebduwd, tei nootjes en de^g de het vod^sél héén gfypdndè De brandweer ding van bfant plaatse en ta; waarvoor de sldl Montage-liggers geplaatst. Alblasserdam. Zondagmorgen, zoodra ue waterstand gunstig was, is men be gonnen met het plaatsen der montage- liggers, bruggen speciaal gemaakt om de overspanningen te plaatsen voor de scheepvaart. Met twee bokken werden de stalen ge vaarten op de plaats van beétemmlng gelegd. Intusschen was de scheepvaart geheel stopgezet. Te ongeveer 12.30 n.m., toen een van de liggers geplaatst was, werd geduren de een uur de scheepvaart vjy gegeven, waarna men om half één begon met de tweede ligger aan de Oosteiyke kant, te plaatsen, wat zonder eenigv tegenslag reeds te 3 uur was gebeurd, «oodat hier voor de scheepvaart slechts l1/» uur ge stremd was. Zoowel van de Zuideiyke kant van de Noord als van deze zyde had het werk veel belangstelling van het publiek. Met montage der brug is hedenmorgen Vcti aanvang gemaakt. Het werk wordt uitgevoerd door de N.V. Bijker’s Aann. te RjQtterd^ny 4 8 rf$aa’ waar°P de tribune ejMjl schillen van olle- rgélljke af val wellicht me- 1 >an het snel om zich jilir hebben gevormd, jerfwas spoedig onder lel- adneester H. de Meer tér tesme met ïtrr1-*- sldngen gelegd waren de slopt langs de Koninginneweg, vuur aan. De 60 M. latyge ter als ëjen fakkel - J- moeite, De moeiiykheld de beide slangei raakten, zoödat aan blusschen h», viel. EëM. nada'l waren ingelegd, 1 nleuwde kracht j Ruim een utlr |Un de brandweerlieden bezig gefeest, rtaar van de tribune viel niets te redden, ze is totaal uitgebrand. Op ’t laatste odgenblik wist men te voorkomen, dat [het vuur zich langs het houten hek, dat het terrein omsluit, voortzette. Om kwart over één kon de brandweer inrukken. Omtrent de schade, kan nog met algeheele zekerheid worden steld. De vereenlging is slech^vJisn. dee- le tegen brand verzekerd. Verleden jaar is een fonds gevormd, teneinde het vol gend jaar ter gelegenheid van 't vierde lustrum, een nieuwe tribune te bou wen. De geldmiddelen zyn echter nog niet toereikend, om daartoe over te gaan. De laatste wedstrijd in de nederlaag- serie, welke O.N.A. 2 nog tegen Bodegra ven 1 moet spelen, kon gistermiddag ge woon doorgaan. Het publiek moest zich uiteraard thans met een staanplaats te vreden stellen. De opbrengst van deze wedstrijd kwam ten goede aan het trl- bune-bouwfonds. 4. Frankrijk B 5. Luxemburg,—Zwitserland Holland—Spanje 319.41.13; 7. 320.10.47; Dultschland was het eerst op de plaats van het onge val. Vervolgens is hy naar Chaan} (Nrd - Brabant) gereden, waar twee familieleden van beide families logeerden Na hen het droeve nieuws verteld te hebben, heeft hy hen naar Beaufort gebracht. SrOORWEGONGEI.UK IN BELGIE. Vijf dooden, tien gewonden. Zondagochtend heeft zich by den in gang van het station te Stnt Tmiden (België) een ernstig spoorwegongeluk voorgedaan. Door nog niet opgehelderde oorzaak ontspoorde het derde rytuig van een personentrein, kwam in botsing met een seinpaal en werd geheel verpletterd. Er zyn vyf dooUen en tien gewonden. Het ongeluk heeft zich als vofët afge speeld De trein zou het station van SlntTrul- den binnenrijden en daartoe het derde spoor nemen. De locomotief, de tender en de eerste twee ry tuigen waren de wissel reeds gepasseerd, toen plotseling het derde rytuig van de rails reed en te gen een seinpaal botste, die omviel en het rytuig verpletterde. Daar het ongeluk op slechts 100 M. af stand van het station gebeurde, kwam spoedig hulp. Om halfelf had men vyf dooden en een aantal gewonden uit de wrakstukken bevryd. Een speciale kraan- wagen met talrijk personeel is uit Brus sel gekomen. De meeste slachtoffers zyn afkomstig uit Velm by Bt. Trulden. ‘fnige teeltbepetking wellicht kunrfen wor gden voorkomen; want wat wy hier ten 'opzichte van Dultschland hébben betoogd geldt voor eiken afnemer, ftie nlete over voldoende deviezen beschiï nationale handel sou gehé gen gaan volgen en het 11 door elke consument opgeitfacht, sou in zijn nieuwen vorm tot geringi» afmetingen worden teruggebracht. iandsche landbouwproducten, guldens ter beschikking kunnen stellen en het mar kensaldo aanhouden om daarvoor Dult- sche industrieele producten te koopen of er Duiteche arbeid voor te laten verrich ten. De boer krygt nu een groot deel van het geld, terwyi het andere dfeel eveneens in de zakken der Nederlanders verdwUnt. Maar de tegenwaarde ligt of op de mestvaalt of wordt als cadeau aan Engeland gegeven. In het geval, dat»,de regeering een markensaldo gaat houden, zou een deel ervan gereserveerd moeten worden voor een mogeiyk risico. Voor het markensaldo kan mén van allés koopen in Dultschland. De aard yan de aah te koopen goederen kan de regeering doen in overleg met het Nederlandse Sr" ganiseerde bedryfsleven. De regeering zal zeggen: het; is moge- UJk, maar dan nemen wy het*risico op ons dat nu op de consumenten wordt af gewenteld I Deze redeneenhg is niet juist- Beter elk jaar een deeli van het verlies 9P bepaalde wy»e ke delgen dax hefele verlies vaji Jmeet,jaf aar schouders i|an hot Volk te peggen iby de an<|en h«$ zwaari^ te want het méereddecl den' land| jpucten wordt dopr de i^sa n neerd! Het feit, dat wy nog oud fen rij eep weinig loonend '1| leisel hebben. Indien p den ou hdt 'orden of ten minste heel r a den put worden geduwd. Dl deze werkverschaffing aan de arbeiders zware eischen gesteld worden. Niet belangstelling werden nog de diep liggende nesten van de oeverzwaluwen bekeken, die de dieren in de hooge har de wand van het afgegraven terrein had den ingebouwd. De botanici onder d< toeristen gingen op de planten] acht, waarin men hier ook nog wel schijnt te kunnen slagén. Nadat ook het gezelschap zich het in« neriyke verfrischt had, werd weer inge scheept. Op de terugweg werd nog even yoorblj de Hem gevaren, waar gekeerd werd. Omstreeks vier uur stonden de excursisten weer op de vaste wal. He» tochtje, dat tevens diende ter inspectie van het vaartuig, waarvan de motor pas was nagezien, is in alle opzichten naar wensch verloopen. De boot hield z)ch uitstekend. Teneinde den boer te steunen is de re geering oveifkegaan tot het bedenken van een stelsel van landbouwcrisismaatregelen Dit stelsel geleidelijk ontstaan uit de verschillendèwnaatregelen. die kdrt na het uitbreken vhh de crisis zyn genomen, te weten de tai|vesteun in 1931, vry spoedig gevolgd doorjde zuivelcrisissteun, de var- kenswet etc. Men voelde de noodzaak van al deze steunmaatregelen samen te v/oe- gen, teneinde geen bepalingen te maken, die in wezen tegen elkaar indruischten. kleven natuuriyk Lke persconferentie egeeringscommisfia- ^ten behandeld ep mei. De boer wordt in zijn be|regingsvryi ei geknot, de handel wordt legd en verschillei hebben zelfstandig dé^en van koophai d^i c .ület te u(eot Sijiï «fgêlvü_2— d^t alles? tymdat men bewduil tijccr der landbouwproducten ‘perklpgen nwéy it de overdkad Jpryzen op een lèn boer brengt r moet worden 11 het geld niet yj het stelsel ge- den condiment, iiï vermlnderingi Urissen eh ver- TWEE NEDERLANDERS IN FRANKRIJK OMGEKOMEN. Bij auto-ongetak. Gisteren zijn bij een auto-ongeluk in de buurt van Beaufort (Frankrijk) twee Nederlanders om het leven gekomen. De heer en mevrouw De Roos en de heer en «nevrouw Lambinon, allen uit Den Haag, waren per auto, na hu< vacantie te Nice te hebben doorgebracht, op de terugweg naar huis. De heer De Roos zat achter het stuur, de heer Lambinon zat naast hem. De beide dames zaten achterin. Door het springen van een band reed de auto tegen een heg, waarby de heeren De Roos en Lambinon op slag gedood werden. De beide dames bleven onge deerd. De auto is totaal vernield. De heer De Ridder, uit Bergen op Zoom tpeiaUiS ibet zto Rage& jja^cercl^ IRIE KWART EEUW IN DE ECHT VERBONDEN. Het zeldzame jubileum te Delft, Het echtpaar P. Mullér en E. Muller— Heerens, te Delft, dat, zooals reeds aan- gekondigd. Vrijdag zyn 75-jarige echt- vereenlglng mocht herdenken, en waflr- van de vrouw een bud^Schoonhovensche is, heeft by zyn zeldéaam jubileum, de eer genoten van de belangstelling van on| vorstenhuis. Het bruidspaar ontving het volgende te legram: „By de herdenking van uw 75-jarig hu- weHjksfeest, bieden Wy u onze hartellj- ke gelukwenschen ain. Juliana-Bern hard." Verder kwam een brief binnen van den burgemeester van Delft, Mr. G. van Ba ren, die daarin in opdracht van de Ko ning Haar gelukwenschen overbracht met de heugeiyke gebeurtenis. Het verheugde H.M, dat deze echtelieden zoo langen tijd voor elkaar gespaard waren en zy wensch- te hen een nog zeer gelukkige levens avond toe. Aan de stroom van gelukwenschen ea attenties kwam haast geen einde. De lo- co-burgemeester en de gemeente-secreta- ris brachten den heer en mevrouw Mulles een bezoek en boden namens het ge meentebestuur een Delftach blauw bord aan, met het opschrift: Pieter Muller en Elizabeth Heerens 1863—1938". Tydens de receptie bracht een groep meisjes van de buurtvereeniging Oost- einde het echtpaar een bloemenhulde en zong toepasselijke liederen en 's avondi werd een serenade gebracht door het mu ziekgezelschap ..Soil Deo Gloria”. BR AND WEEROEFENING t De reeds aangekondigde brandweer- oefening is Zaterdagmiddag gehouden. De brandweerlieden hadden dus ruim schoots de tyd zich van tevoren te klee- den en zich naar de garage in de Korte Weistraat te begeven. Daar werd de mo tor van de nieuwe baby-spuit aangesla gen en evenals de verschillende slangen wagens naar bulten gebracht. Het viel one daarby op, hoe smal de uitgang voor de brandspuit is. Het transport van „Kari- rnata” door de Rotterdamsche bruggen was hierbij kinderspel, want als we ons goed herinneren, had men daarby 30 c.M, speling aan weerszydpn, terwyi de brand spuit met slechts enkele centimeters tus- schenrulmte doowfti de deurposten ging Zoo zelfs, dat de drijver van de voedlngs- slang een oponthoud veroorzaakte. Nadat de brandweer naar het Veer was getrok ken en de brandspuit aan de waterkant was geplaatst, kreeg men haast. Er werd nu tyd opgenomen, wat nogal een heen en weer rennen veroorzaakte, met een gunstige uitzondering van een der brand meesters. die rustig zyn aanwyzingen gaf. Het duurde vier minuten voordat men met één straal water kon geven en zes minuten eer de tweede en derde volgden. Indien deze oefening uitsluitend schouwd Werd als een beproeving van het materiaal, had men zich niet zoo be hoeven te haasten. wy verstaan echter onder een brand- weeroefenlng (dus geen materlaalbeproe- ving) een gefingeerde brand. Men maakt dan zonder voorafgaande aankondiging gebruik van het alarmsy steem en laat vanaf dat oogenbllk met de meeste spoed werken. Dan kan men zien hoe lang het duurt voordat water gegeven wordt. Indien men in deze wyze van „oefenen” blijft volharden, zal het bij een werkeiyke brand kunnen( gebeuren, dat, de volmaakte Mnjpnwe^klng tusschen de Belgen was heti U hun topprestaf1 bereikten, dat vaecke In het dé derde naar Öe twee plaats steeg én Vipsers van dè kesde naar de vierde. De Belgische ploek hernam <fe leiding In het limdénklassemlfent. Ainmoge dolor dat) wies Ratall’s per- 'aoohMJke zege niet dltédt in geéaar zyn g^nkcht, In 'het lawnklassément was overwinning nt vrijwel zeker. m drie Nederlanders, Middelkamp. Van ■ndel !'en Hellemons vasten Aix les Ss te bereiken, doch daarinede was te il in deze 'derde Alpenrit aJles gezegd. W 5 'Het algemeen klasseTnent na 4e vijfttónde etappe luidt: 1 iBartali 1104 48.58: 2. Vervlaecke 10ê.8.0; 3. Cosson l (Frankrijk A) 105.17.54; |4. Vissers 105.24.20; 5. M. Clen^ens (Luxem- *-,AC’|«7; 8. Vicini (Itrt,s' *««’-'»«• iflBelgië) 105.41.: 'A) 105.45.36; 9 10. Glanello (1 RAADSLEDEN NAAR DE BOL. i Vrijdagmiddag kwam voor het eerst na een week met bewolkte luchten de zon goed door en die gelegenheid heeft het gemeentebestuur benut om ’s mld- dags met de motorboot van het veerbe- dryf een tochtje naar de werkverschaf fing op de Bol te maken. Vier raads leden hadden aan de uitnoodiglng ge volg gegeven, nameiyk de heeren Dee- renberg. Peerbolte, v. d. Hek en Adriaens Burgemeester Nieuwenhulzen en zijn echtgenoote waren ook van de partij, alsmede de gemeente-archltect, de D. Visser en de uitvoerder van de werk verschaffing. de heer P. de Leeuw 1 Bouter uit Ammerstol. Omstreeks twee werd het anker geljcht. Het lende zomerweer zorgde er voor, dat het 1 humeur der excursisten op hoog peil bleef, en dat van het landschap aan weerskanten van de rivier volop geno- ten kon worden. Na een half uur varens in geanimeerde kout doorgebracht, be- reikte men de Bol. De tewerkgestelden, achttien in getal, boften by dit bezoek. want zU werden onthaald op een ver- frisschende dronk en sigaren, hetgeen J een gewaardeerd Intermezzo was by hun j warm en zwaar werk. Het gezelschap bezichtigde voorts de afgravingswerk- zaamheden, die al in een ver gevorderd stadium verkeeren. Men rekent in Oc tober voldoende zand te hebben voor de begraafplaats. Per week wordt 750 kub. meter zand met zes scheepjes van de Bol naar de begraafplaats vervoerd. Het ter rein wordt, zooals men weet van 1% tot 2 meter afgegraven, op een gedeelte heeft men dit niveau reeds bereikt. Men Sfiedfi yaa dat WÜ éveual* tymige wejtea gelede la Wi ;4' I

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1938 | | pagina 1