1 SCH00NH0VEN5CHE COURANT
Geld smokkelen.
rten
VOOR RADIO
Ja-n Brouwer
HAARDEN
KACHELS
EVEHA gloeilampen
voldoen een ieder I
met 8 maanden garantie vai
Philip» UlorllMupen
tloedkoopere en loeit nog g<
600u.uX.^
GTROMPETTER
Hardnekkige brand te Bergstoep.
SERVICES
"OBER 1938
7>e JAARGANQ,
EN UTRECHT
i
wereld-
men.
f 167.50
On-
Men hoort overal:
o
Veeteelt
UJS VAN DE
Haven 63, Tel. 113, Schoonhoven
D rukkn optoestellen 753A f 225.-»
en 850 A f 295.—
cent per liter,
itrale” en de
r melkvoorzie-
-iemelkregeling
tvoeren, deelen
1 gisteren het
de veehouder
oper der melk
t cent per
„Maranatha”.
onds 7.30 uur.
It.
's avonds 7.30
ist.
Dacostastraat.
vonds 7.30 uur,
De
Gouda
waren
zonder
DOODELUK ONGELUK OP EEN
STATION.
se melk wordt
r, terwijl voor
:lk een premie
per liter mellQ
ERK.
ensdag 26 Oc-
Pop, van Mon*
Haard- ee kachelhandd
Electrlsche smederij
Advertentiën1-6 revel*
elke regel meer f 0.20;
Type
752 A
■EM.
Bermweglaan.
onds 7 uur, Da
EN.
lermweg. Don-
30 uur, Huwe-
inar OO et.
vanaf 5» et.
foelie lampen
vanaf 34 et.
J. K. SNOEI
I.opikeratraat 43
OJUUV1S
Gevaar voor silo.
Vanmorgen te ongeveer half tien be
gon gevaar te dreigen voor de silo, die
tegen het brandende fcebouw is gebouwd.
De silo is daarvan wel gescheiden door
een brandmuur, maar deze was door de
hitte en het uitzettende meel ontzet en
gebarsten. Dikke wolken rook drongen
door de spleten pn men kon niet niet ze-
bii
Nladhuiaatraat 7-0
8CMO
idresultaat een
Raichenbach,
i titel van we-
hij in 1934,
ip met Kelley
t I—LFC HL
het tegen een
kerk niet kun-
42 nederlaag
Echtpaar vergiftigd door kolen
damp.
De man overleden.
In de nacht van Maandag op Dinsdag
heeft zich te Zoutelande op Walcheren
een geval van kolendampvergiftiging
voorgedaan, dat den landbouwer De Vis
ser het leven heeft gekost
Het echtpaar De Visser had.de ge
woonte vroeg op te staan. Toen buren,
die van deze gewoonte op de hoogte wa
ren, in de loop van de ochtend alles bij
de familie De Visser gesloten zagen,
waarschuwden zij de politie. Hierop liet
de burgemeester door een smid de deur
openen .In de slaapkamer ontdekte men
op de grond het levenlooze lichaam van
De Visser. Zijn vrouw lag bewusteloos in
bed. Een dokter achtte de toestand van
de vrouw levensgevaarlijk.
PRINSES BEATRIX,
die thans bijna 9 maanden oud is.
-J-
Maassluis, onder de gemeente Maasland,
een tragisch ongeval gebeuld, dat aan de
m.st is toe te schrijven.
De 22-jarige H. Wansink, die aan de
lijn in een spoorwoning woont, daar zijn
vader wegwerker is, begaf zich, zooals
gewoonlijk, per fiets naar zijn werk te
Maasland en moest een eindje langs de
lijn om de verkeersweg RotterdamHoek
van Holland te bereiken. Daartoe moest
hij de spoorbrug over de Boonevliet pas-
seeren. Blijkbaar door de dikke mist
heeft de jongen de sneltrein, die om 6.27
uit Hoek van Holland was vertrokken,
niet bemerkt. Toen hij de Jijn overstak
om op de brug te komen, werd hij door
de trein gegrepen en eenlge tientallen
meters meegesleurd. De trein stopte vrij
spoedig en de vader, die spoedig ter
plaatse was, zag zijn zoon aan de bum
pers van de trein hangen. De jongen was
zwaar verminkt en moet vrijwel op slag
zijn gedood. Ook van zijn fiets was niets
overgebleven.
3EM.
ïrgeer. Woens-
7 uur, de heef
t.
„Rheoboth".
ronds 7.30 uur.
No. MM. TWAALF BLADZIJDEN. WOENSDAG OCTOBER 1M
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND
Wljkgebouw
de Kanaalweg.
vonds 7.30 uur,
botterdam,
satie. Bermweg
r, ‘s avonds 1
iberg, van Rot*
Ver*ohgnt: Maandag, Woensdag
en Vrydag. Pnj* by vooruitbeta
ling: voor Schoonhoven per 3
naanden f 124Ö p. po*t 1.50
Met verzekering 15 cent* meer
adimnUUrati* opgeval voo
aan en de r.-
hiet precies in
it deze druk te
te verplaatsen.
I, maar er wa«
iten, zoodat dif
werd. KorU
mldvoor de bal
ti door de ver-
keeper het na-
irna doet LFC
3. komt daar-
De LFC verde-
s weer op te
igen het e nda
rekt. Tenslot-
r den keeper
te scoren 50
ignaal klinkt
i overwinn’ng
■diend is, hoe-
jnpunten ver-»
Vliegramp in Australië.
ACHTTIEN DOODEN.
Een lljnvliegtulg, een Douglas, dat te
Adelaide (Australië) was opgestegen, is
in het Dandenong-gebergte, ruim 30 ki*
lometer van Melbourne, neergestort.
'teerden passagiers en de uit vier kop»
pen bestaande bemanning zijn om het
leven gekomen. Tot de slachtoffers be
hoort de oud-mlnister van handel Haw
ker Men heeft zeven slachtoffers buiten
het toestel gevonden, terwijl elf licha
men, met brandwonden overdëkt, in ds
machine lagen.
Over de vliegramp wordt nader gemeld
dat het toestel in een dichte mist tegen
een bergtop gevlogen is.
Het beste wat voor de
laagste prijs aan de markt
is, vindt u bij
LOPU4EKNTB1AT 4»
6>CUOO3iUOVKai
DO0« EEN TREIN GEGREPEN.
Jongeman op slag gedood.
Öistermorgen omstreeks 7 uur is op, de
spoorlijn Hoek van Holland-Rotterdam
bij de overweg aan da Boonesiuis te
f r
A BONNE’S, die «ioh een onu
QfWI/k Gulden by levenslang*
AuVVl/ ongeschiktheid.
De uit- en invoer van Duitsche en
ïtaliaansche bankb.ljetten is, in Duitsch
land en Italië verboden. Toch circulee-
ren groote hoeveelheden van deze biljet
ten in het buitenland en het aanbod is
zoo dringend, dat de koers zich over het
algemeen belangrijk beneden de offici-
eele koers stelt. In het reisverkeer met
Duitschland bijv, dienen de reismarken,
die op circa 48 cent per stuk staan, ter
wijl de officieele mark in de buurt van
72 cent schommelt. Maar de reismark is
wettelijk vastgesteld; het zich onwettig
in het buitenland bevindende marken
biljet kan men dikwijls verkrijgen tegen
prijzen, die, naar gelang van het aan
bod, van de vraag en van de zenuwach
tigheid, van 19 cent tot 30 cent schom
melen. Eenmaal over de Duitsche grens
gebracht, heeft het Duitsche bankbiljet
dezelfde koopkracht als de gewone mark.
Men begrijpt het voordeel, dat er gele
gen is om de mark vanuit het buiten
land weer in Duitschland binnen te
brengen.
Waarom echter smokkelt men marken
tn zulke groote hoeveelheden van Duitsch
land naar het buitenland en lire-biljet-
ten vanuit Italië? De koers levert im
mers groote verliezen op! Het geschiedt,
omdat tal van groepen geen geld over
de grens kunnen krijgen en liever genoe
gen nemen met een goudwaarde van en
kele tientallen centen dan het geld in
het land te latenI Zij, die voor goed
Duitschland verlaten, zoeken op die wij
ze een deel van hun geld te redden.
Het over de grens smokkelen is gelei
delijk een sport van beteekenls gewor
den. Hooggeplaatste personen schijnen
zich ermede in te laten, omdat deze het
minst in de gaten loopen. In Italië zijn
het verschillende hooggeplaatste perso
nen gearresteerd, die op de meest slink-
sche methodes millioenen lires hebben
weggebracht en dergelijke operaties her
haalde keeren hebben uitgevoerd.
Het lijkt vrijwel onmogelijk om deze
hoboth”. Nlj-
27 October^
J. Kars.
ig 27 October,
Mers, van Dor-
Melsjes Veree»
Bejaarde reiziger omgekomen.
Een 73-jarige Hagenaar, die met zijn
vrouw op familiebezoek was geweest te
Leiden, 'tvilde gistermiddag naar de re
sidentie terugkeeren. Hij stapte op het
Leidsche perron in de trein naar Am
sterdam en bemerkte zijn vergissing eerst
op het laatste oogenblik. Zijn echtge-
noote zag nog kans op het perron te
stappen, voordat de trein zich in bewe
ging zette; den man gelukte dit niet
meer. Hij sprong mis en geraakte be
kneld tusschen de trein en het perron,
waardoor zijn hoofd werd verbrijzeld en
de ongelukkige op slag werd gedood.
Het stoffelijk overschot is door de po
litie in beslag genomen.
erdam gespeel
de tweekamp
Keiler, om het
imen tusschen
beslissing ge
le met remise,
in het voordeel
irorden. Keiler
hooger aantal
chenbach. De
niddag ook op
smokkelarij afdoende te beletten. Het
reisverkeer is zoo druk en de menschen
zijn zoo uitgeslapen, dat groote bedra
gen aan de aandacht der douanen en de
deviezen-ambten aren ontsnappen. De
eenige mogelijkheid is om uiterst stren
ge straffen uit te deelen voor de enke
len die gesnapt worden en daardoor de
angst om te smokkelen doen vergrooten.
Voor den kleinen smokkelaar uit sport
zal een hooge straf natuurlijk een be
letsel'zijn, maar niet voor hen, die er
een broodwinning van maken. Deze zul
len tegenover list, nog grooter list stel
len, terwijl helaas nog altijd oneerlijke
ambtenaren worden gevonden, die bij die
smokkelarijen behulpzaam willen zijn.
Duitschland heeft al enkele malen ge
dreigd om plotseling bepaalde bankbil
jetten in te trekken; bij inwisseling van
deze ingetrokken biljetten zou men dan
opgave moeten doen, zoonoodlg met de
noodige bewijzen, hoe in het bezit van de
in wisselaars zijn gekomen. Vooral biljet
ten van 100 mark en hooger zouden op
deze wijze gemakkelijk kunnen worden
achterhaald. Het is typeerend, dat men
in het buitenland al als eisch voor het
koopen van markenbiljetten gaat stellen
om kleine biljetten te willen ontvangen,
biljetten van 100 mark en hooger zijn al
nagenoeg onverkoopbaar.
Telkens komen nieuwe gelegenheden
tot smokkelen. Duitschland bepaalde In
Sudetenland de Tsjechische kroon op 12
pfennig, terwijl de kroon officieel niet
meer waard is dan circa 9 pfennig. Het
loont derhalve de moeite om uit Tsjecho
Slowakije kronenbankbiljetten te smok
kelen en deze tegen 12 pfennig in Sude
tenland in te wisselen. Natuurlijk zullen
de üfc^iteiten alle mogelijke moeite doen
om denhQijke bedriegerijen te voorko
men, maA de kans op deze fraude is
door de niéuwe koersvaststelling natuur
lijk toegeAomen. Niettegenstaande de
straffen tiert het smokkelen welig.
W.
GR1EKSCH STOOMSCHIP GERAMD.
Botsing op de Nieuwe Waterweg
Gisteravond heeft tengevolge van de
zware mist op de Nieuwe Waterweg een
scheepsbotsing plaats gehad, liet van
Rotterdam komende 5300 ton metende
Grieksche stoomschip „Chryssi” werd zoo
danig geramd, dat het schip vrijwel on
middellijk begon te zinken. Het vaartu.g
kreeg een groot gat in den achtersteven,
waardoor het waier met kracht b.nnen-
stroomde. Door de mist en de groote
verwarring werden aanvankelijk de po
gingen om hulp te bieden, bemoeilijkt.
Drie sleepbooten van L. Smit Co.'s In-
tenationale Sleepdienst te Maassluis zijn
ter assistentie uitgevaren om te trAchten
het Grieksche schip gedeeltelijk op de
wal te zetten. De „Chryssi" ligt met de
achtersteven op de bodem der rivier doch
met de voorsteven gedeeltelijk in het
vaarwater. Het schip levert gevaar voor
de scheepvaart op. Een gedeelte van de
bemanning en enkele officieren zijn van
boord gehaald. De kapitein,, en» de rest
van de bemanning zijn aan boord geble
ven.
Brand op de „Deutschland”.
DUIZEND PERSONEN AAN BOORD.
Blijkens een bericht, dat het Chatham*
radiostation te New York heetft heeft op
gevangen, woedt brand in het
groote passagiersschip „Deutschland”
van de HamburgAmerika lijn. Het
schip bevond zich 200 mijl ten -Zuld-
Qosten van Kaap Race. Het heeft S.O.S.*
seinen uitgezonden.
De „Deutschland” was op weg naar
New York, waar zij Vrijdag zou aanko
men. Zij heeft 591 passagiers aan boorc^
en een bemanning van 400 koppen.
Om 11.22 gisteravond (Greenwichtijd)
werd een S.b.S.-seln uitgezonden, waar
in de positie werd opgegeven en mede
gedeeld, dat de brand in ruim 2 woedde.
Drie passagiersschepen hebben contact
met de „Deutschland"
1 T.lef 20. Tel-Adrt.: V.odooi.11 S. I W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Po.lrek.niug 13763 L
25 October,
Van Leeuwen,
loonrewoerd.
taal Statlons-
r, 's avonds 1
rd.
dag 26 Octo-
r M. van Leau-
slings Vereen!»
Men moest wachten op den monteur....
Bergambacht.
Veer kwart over vier werd brand ontdekt
In de graanmaalderij van de N.V. v.h.
C. Schouten.
De brand is vermoedelijk al een uur
vroeger begonnen, maar werd eerst toen
ontdekt door de schippersvrouw van het
achter het brandende pand liggende
schip. Kort na de ontdekking sloegen de
vlammen uit de maalderij, waarna de
brandweer van Bergambacht spoedig ter
plaatse was. Men kon echter nog geen
water geven, aangezien de electrische
stroom eerst afgesloten moest worden.
De firma is rechtstreeks met de centrale
te Gouda aangesloten met een leiding
van 10.000 volt. Daarom moest een mon
teur van Gouda komen, om de stroom af
te sluiten. Dit heeft ongeveer een half
uur geduurd, zoodat de eigenlijke maal
derij een vlammenzee was voor de brand
weer met het blusschingswerk kon be
ginnen.
De burgemeester van Bergambacht, de
heer H. J. Winkler, was reeds om half 5
bij de brandende gebouwen aanwezig.
De brandweer begon direct met zes
stralen water, te geven om de geweldige
vuurzee te beletten ook de beide naast
de eigenlijke maalderij gebouwde silo’s
In vlam te zetten.
Achter het brandende middengebouw
lag een schip graan te lossen. Het was
echter met laag water aan de grond ge
raakt, zoodat het niet kon vertrekken.
Het schip liep groot gevaar onder de val
lende brokken steen bedolven te worden
als de achtergevel, waar het vlglj: tegen
lag, in zou storten.
Te half zeven gebeurde wat n^n reeds
gevreesd had. Het grootste gedeelte van
de achtermuur bezweek en met donde
rend geraas vielen groote gedeelten van
de muur op het voorste gedeelte van het
schip. De laadmast werd verbrijzeld. En-
Hedenmorgen te onge- kele luiken van het ruim bezweken
der de last en vielen in het ruim.
de verserenng. sya volgen* de v**tge*telde toapnlingea legea oagefnllea Terxekerl voor bedreden, gewaarborgd door de NIEUWE HA VB ANK le Schiedam, van
Quld*“ bM T,rllM GuldeB blJ Twd®‘‘ inn Gulden bÜ Aft Gulden by rerlie* ran De veriekerde moet in he*
JvU van band oi voet, V van een oog. |VV van een duim. VtJ een anderen vinger. besit sijn van een poli*
Dikke rookwolken.
De brand ontwikkelde hedenmorgen
niet direct vlammen, doch alleen dikke
rookwolken. De zuidenwind, d.e geiukk.g
zwak was, dreef deze gele rook over de
weg, zoodat het verkeer hiervan ernsti
ge last ondervond. Daarom le.dden de
veldwachters het zooveel mogelijk over
de Bergambachtsche buurt. Vooral met
paarden be/spannen. wagens werden van
de dijk gewelfd. Enkele wagens, zooals
die van melk^ren, die voorbij de brand
hun klanten moesten bezoeken, ga
ven nogal wat last, omdat de paarden
schrikachtig werden door de rookkolom
men, die over de dijk woeien.
Men hoopte onderhand nog steeds het
bedreigde silogebouw te kunnen behou
den, hoewel mt de ramen reeds rook
naar buiten sloeg. De beer Schouten, een
der firmanten, was echter van meen.ng,
dat dit slechts van het vuur in de graan
maalderij afkomstig was eh door de ge
barsten tusschenmuur naar binnen
drong.
Dezelfde firmant deelde ons nog mede,
dat de gebouwen verzekerd zijn tegen
brandschade, echter niet tegen bedrijfs
schade. De schade is zeer moeilijk te
schatten, maar loopt ongetwijfeld in de
tienduizenden. De firma moet door de
omstandigheid, dat zij niet tegen be
drijfsschade verzekerd is, groote verlie
zen lijden, omdat Juist nu, tegen de win
ter, het seizoen begint van groote afle
veringen.
Men kan zeer beperkt doorwerken in
de losstaande silo, die niet het minste
gevaar loopt. De andere, die, zooals ge
meld, tegen de maalderij gebouwd is,
kon echter nog niet benaderd worden
door de rook.
Bij het ter perse gaan van dit nummer
woedde de brand nog voort. De heer
Schouten was van meening dat de brand
weer voorspoedig zou moeten werken, als
zij hedenavond in kan rukken.
Hedenmorgen zijn ongeveer twintig
werklieden naar huis*gestuurd, omdat zij
niet allen in de gespaard gebleven silo
konden werken. Waarschijnlijk zullen zij
eenige tijd werkloos blijven.
ten veel gebruikt, maar ook misbruikt woord,
bij ons is „Service" geen ijdel woord, doct^
een werkelijke klantendienst! Uaarvoon
studeerden wij radiotechniek bij instituut
Steehouwer, R’dam en bezitten het geheela
instrumentarium der I v.R. - Philips stelde;
ons aan als hun „Service” en als „Philips
reparatie-lnrichting”. De nieuwste Philips
meet-instrumenten moesten wij daarvoor
Koopen en de bewijzen van radiotechnicus
overleggen. Bovendien zun wij lid van het
inst. van Erkende Radio Service Handelaren
m Nederland en hebben meer dan 12 jaar
practische ervaring. Alle merken radio kunnen
nu binnen 2x24 uur gerepareerd worden
onder volle garantie!
ideem geen risico! Koop ook
Uw nieuwe radio bij ons!
U heeit dan de beste garantie! De
mooiste radio en betaling zooals U zelf
wenscht (zelfs vanaf f 1p. week zonder
vooruitbetaling). Laat ons onderstaande
radio eens op proef brengen! U kan
zich dan zelf overtuigen!
Schip bedolven.
Het schip, dat geheel scheef zakte,
kwam muurvast te zitten a^n de grond,
zoodat aan wegslepen geen denken was.
Er werd direct begonnen met de puin
stukken van het schip te verwijderen,
waar men tot hedenmorgen ongeveer 10
uur mee bezig is geweest. Men hoopte
met hoog water het schip vlot te kun
nen krijgen en weg te kunnen sleepen.
Er was reeds te ongeveer negen uur
getracht met een kabel aan een ander
motorschip het getroffen vaartuig weg
te trekken. De kabel IS echter gespron
gen, zoodat die pogingen opgegeven
moesten worden.
De maalderij was onderhand geheel
verwoest. Het voorste gedeelte, dat een
verdieping hooger is dan het achterge
deelte, stond nog overeind. Dit gebouw
was tot boven toe geheel gevuld met
hard graan, zooals mais en gerst. Deze
voorraden, die reeds brandden, konden
niet anders dan met groot gevaar be
streden worden. Men moest daarom vol
staan om van de naast vilt gebouw staan
de silo met t^tee stralen deze vuurmas
sa te bekampen, terwijl het achtgedeel-
te eveneens met twee stralen bespoten
werd van het achter het gebouw liggen
de griendland.
brandspuiten van Lekkerkerk,
en Ammerstol, die ter assistent e
uitgerukt, konden terugkeeren
hulp verleend te hebben. De
brandmeesters van de Bergambachtsche
brandweer hoopten met eigen middelen
de beide silo’s te kunnen behouden, om
dat de e'genlijke graanmaalderij toch
niet meer te redden was.
f 1.30
- derde
plaatsing halven prij*. Adver-
tentiën worden gr a t i ge
plaatst in „De Gorcumer”.
kerheid vaststellen of ook het vuur reeds
tot hier was doorgedrongen.
De brandweerlieden, die op dit gebouw
de graanmassa in de maalderij bespo
ten, werden tot ean minimum beperkt,
opdat in geval van gevaar de menschen
zich gemakaelijker in veiligheid konden
stellen en er op de ladder geen gedrang
zou ontstaan. Men heeft daarom ook de
straalpijpen op het dak goed bevest gd,
zoodat zij desnoods p'leen gelaten kon
den worden.
De maalderij was intusschen voor zoo
ver de muren nog Intact waren, d.wz.
ongeveer tot gelijke hoogte met het rij-
vlak op de dijk met water gevuld. Door
de barsten in de muren aan de achter
zijde stroomde het water naar buiten,
evenals door de openstaande deuren aan
de voorkant. Hierdoor gutste het water
gelijk een beek over het wegdek en aan
de andere zijde van de dijk langs de
boerderij van den heer Lommerde naar
beneden. Het warme water, vermengd
met meel en maïskorrels, heeft de tuin
geheel verwoest.
f 89.00
f127.50
Type
050 A
Type
470 A