1 SCH00NH0VEN5CHE COURANT Geld smokkelen. rten VOOR RADIO Ja-n Brouwer HAARDEN KACHELS EVEHA gloeilampen voldoen een ieder I met 8 maanden garantie vai Philip» UlorllMupen tloedkoopere en loeit nog g< 600u.uX.^ GTROMPETTER Hardnekkige brand te Bergstoep. SERVICES "OBER 1938 7>e JAARGANQ, EN UTRECHT i wereld- men. f 167.50 On- Men hoort overal: o Veeteelt UJS VAN DE Haven 63, Tel. 113, Schoonhoven D rukkn optoestellen 753A f 225.-» en 850 A f 295.— cent per liter, itrale” en de r melkvoorzie- -iemelkregeling tvoeren, deelen 1 gisteren het de veehouder oper der melk t cent per „Maranatha”. onds 7.30 uur. It. 's avonds 7.30 ist. Dacostastraat. vonds 7.30 uur, De Gouda waren zonder DOODELUK ONGELUK OP EEN STATION. se melk wordt r, terwijl voor :lk een premie per liter mellQ ERK. ensdag 26 Oc- Pop, van Mon* Haard- ee kachelhandd Electrlsche smederij Advertentiën1-6 revel* elke regel meer f 0.20; Type 752 A ■EM. Bermweglaan. onds 7 uur, Da EN. lermweg. Don- 30 uur, Huwe- inar OO et. vanaf 5» et. foelie lampen vanaf 34 et. J. K. SNOEI I.opikeratraat 43 OJUUV1S Gevaar voor silo. Vanmorgen te ongeveer half tien be gon gevaar te dreigen voor de silo, die tegen het brandende fcebouw is gebouwd. De silo is daarvan wel gescheiden door een brandmuur, maar deze was door de hitte en het uitzettende meel ontzet en gebarsten. Dikke wolken rook drongen door de spleten pn men kon niet niet ze- bii Nladhuiaatraat 7-0 8CMO idresultaat een Raichenbach, i titel van we- hij in 1934, ip met Kelley t I—LFC HL het tegen een kerk niet kun- 42 nederlaag Echtpaar vergiftigd door kolen damp. De man overleden. In de nacht van Maandag op Dinsdag heeft zich te Zoutelande op Walcheren een geval van kolendampvergiftiging voorgedaan, dat den landbouwer De Vis ser het leven heeft gekost Het echtpaar De Visser had.de ge woonte vroeg op te staan. Toen buren, die van deze gewoonte op de hoogte wa ren, in de loop van de ochtend alles bij de familie De Visser gesloten zagen, waarschuwden zij de politie. Hierop liet de burgemeester door een smid de deur openen .In de slaapkamer ontdekte men op de grond het levenlooze lichaam van De Visser. Zijn vrouw lag bewusteloos in bed. Een dokter achtte de toestand van de vrouw levensgevaarlijk. PRINSES BEATRIX, die thans bijna 9 maanden oud is. -J- Maassluis, onder de gemeente Maasland, een tragisch ongeval gebeuld, dat aan de m.st is toe te schrijven. De 22-jarige H. Wansink, die aan de lijn in een spoorwoning woont, daar zijn vader wegwerker is, begaf zich, zooals gewoonlijk, per fiets naar zijn werk te Maasland en moest een eindje langs de lijn om de verkeersweg RotterdamHoek van Holland te bereiken. Daartoe moest hij de spoorbrug over de Boonevliet pas- seeren. Blijkbaar door de dikke mist heeft de jongen de sneltrein, die om 6.27 uit Hoek van Holland was vertrokken, niet bemerkt. Toen hij de Jijn overstak om op de brug te komen, werd hij door de trein gegrepen en eenlge tientallen meters meegesleurd. De trein stopte vrij spoedig en de vader, die spoedig ter plaatse was, zag zijn zoon aan de bum pers van de trein hangen. De jongen was zwaar verminkt en moet vrijwel op slag zijn gedood. Ook van zijn fiets was niets overgebleven. 3EM. ïrgeer. Woens- 7 uur, de heef t. „Rheoboth". ronds 7.30 uur. No. MM. TWAALF BLADZIJDEN. WOENSDAG OCTOBER 1M NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND Wljkgebouw de Kanaalweg. vonds 7.30 uur, botterdam, satie. Bermweg r, ‘s avonds 1 iberg, van Rot* Ver*ohgnt: Maandag, Woensdag en Vrydag. Pnj* by vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 3 naanden f 124Ö p. po*t 1.50 Met verzekering 15 cent* meer adimnUUrati* opgeval voo aan en de r.- hiet precies in it deze druk te te verplaatsen. I, maar er wa« iten, zoodat dif werd. KorU mldvoor de bal ti door de ver- keeper het na- irna doet LFC 3. komt daar- De LFC verde- s weer op te igen het e nda rekt. Tenslot- r den keeper te scoren 50 ignaal klinkt i overwinn’ng ■diend is, hoe- jnpunten ver-» Vliegramp in Australië. ACHTTIEN DOODEN. Een lljnvliegtulg, een Douglas, dat te Adelaide (Australië) was opgestegen, is in het Dandenong-gebergte, ruim 30 ki* lometer van Melbourne, neergestort. 'teerden passagiers en de uit vier kop» pen bestaande bemanning zijn om het leven gekomen. Tot de slachtoffers be hoort de oud-mlnister van handel Haw ker Men heeft zeven slachtoffers buiten het toestel gevonden, terwijl elf licha men, met brandwonden overdëkt, in ds machine lagen. Over de vliegramp wordt nader gemeld dat het toestel in een dichte mist tegen een bergtop gevlogen is. Het beste wat voor de laagste prijs aan de markt is, vindt u bij LOPU4EKNTB1AT 4» 6>CUOO3iUOVKai DO0« EEN TREIN GEGREPEN. Jongeman op slag gedood. Öistermorgen omstreeks 7 uur is op, de spoorlijn Hoek van Holland-Rotterdam bij de overweg aan da Boonesiuis te f r A BONNE’S, die «ioh een onu QfWI/k Gulden by levenslang* AuVVl/ ongeschiktheid. De uit- en invoer van Duitsche en ïtaliaansche bankb.ljetten is, in Duitsch land en Italië verboden. Toch circulee- ren groote hoeveelheden van deze biljet ten in het buitenland en het aanbod is zoo dringend, dat de koers zich over het algemeen belangrijk beneden de offici- eele koers stelt. In het reisverkeer met Duitschland bijv, dienen de reismarken, die op circa 48 cent per stuk staan, ter wijl de officieele mark in de buurt van 72 cent schommelt. Maar de reismark is wettelijk vastgesteld; het zich onwettig in het buitenland bevindende marken biljet kan men dikwijls verkrijgen tegen prijzen, die, naar gelang van het aan bod, van de vraag en van de zenuwach tigheid, van 19 cent tot 30 cent schom melen. Eenmaal over de Duitsche grens gebracht, heeft het Duitsche bankbiljet dezelfde koopkracht als de gewone mark. Men begrijpt het voordeel, dat er gele gen is om de mark vanuit het buiten land weer in Duitschland binnen te brengen. Waarom echter smokkelt men marken tn zulke groote hoeveelheden van Duitsch land naar het buitenland en lire-biljet- ten vanuit Italië? De koers levert im mers groote verliezen op! Het geschiedt, omdat tal van groepen geen geld over de grens kunnen krijgen en liever genoe gen nemen met een goudwaarde van en kele tientallen centen dan het geld in het land te latenI Zij, die voor goed Duitschland verlaten, zoeken op die wij ze een deel van hun geld te redden. Het over de grens smokkelen is gelei delijk een sport van beteekenls gewor den. Hooggeplaatste personen schijnen zich ermede in te laten, omdat deze het minst in de gaten loopen. In Italië zijn het verschillende hooggeplaatste perso nen gearresteerd, die op de meest slink- sche methodes millioenen lires hebben weggebracht en dergelijke operaties her haalde keeren hebben uitgevoerd. Het lijkt vrijwel onmogelijk om deze hoboth”. Nlj- 27 October^ J. Kars. ig 27 October, Mers, van Dor- Melsjes Veree» Bejaarde reiziger omgekomen. Een 73-jarige Hagenaar, die met zijn vrouw op familiebezoek was geweest te Leiden, 'tvilde gistermiddag naar de re sidentie terugkeeren. Hij stapte op het Leidsche perron in de trein naar Am sterdam en bemerkte zijn vergissing eerst op het laatste oogenblik. Zijn echtge- noote zag nog kans op het perron te stappen, voordat de trein zich in bewe ging zette; den man gelukte dit niet meer. Hij sprong mis en geraakte be kneld tusschen de trein en het perron, waardoor zijn hoofd werd verbrijzeld en de ongelukkige op slag werd gedood. Het stoffelijk overschot is door de po litie in beslag genomen. erdam gespeel de tweekamp Keiler, om het imen tusschen beslissing ge le met remise, in het voordeel irorden. Keiler hooger aantal chenbach. De niddag ook op smokkelarij afdoende te beletten. Het reisverkeer is zoo druk en de menschen zijn zoo uitgeslapen, dat groote bedra gen aan de aandacht der douanen en de deviezen-ambten aren ontsnappen. De eenige mogelijkheid is om uiterst stren ge straffen uit te deelen voor de enke len die gesnapt worden en daardoor de angst om te smokkelen doen vergrooten. Voor den kleinen smokkelaar uit sport zal een hooge straf natuurlijk een be letsel'zijn, maar niet voor hen, die er een broodwinning van maken. Deze zul len tegenover list, nog grooter list stel len, terwijl helaas nog altijd oneerlijke ambtenaren worden gevonden, die bij die smokkelarijen behulpzaam willen zijn. Duitschland heeft al enkele malen ge dreigd om plotseling bepaalde bankbil jetten in te trekken; bij inwisseling van deze ingetrokken biljetten zou men dan opgave moeten doen, zoonoodlg met de noodige bewijzen, hoe in het bezit van de in wisselaars zijn gekomen. Vooral biljet ten van 100 mark en hooger zouden op deze wijze gemakkelijk kunnen worden achterhaald. Het is typeerend, dat men in het buitenland al als eisch voor het koopen van markenbiljetten gaat stellen om kleine biljetten te willen ontvangen, biljetten van 100 mark en hooger zijn al nagenoeg onverkoopbaar. Telkens komen nieuwe gelegenheden tot smokkelen. Duitschland bepaalde In Sudetenland de Tsjechische kroon op 12 pfennig, terwijl de kroon officieel niet meer waard is dan circa 9 pfennig. Het loont derhalve de moeite om uit Tsjecho Slowakije kronenbankbiljetten te smok kelen en deze tegen 12 pfennig in Sude tenland in te wisselen. Natuurlijk zullen de üfc^iteiten alle mogelijke moeite doen om denhQijke bedriegerijen te voorko men, maA de kans op deze fraude is door de niéuwe koersvaststelling natuur lijk toegeAomen. Niettegenstaande de straffen tiert het smokkelen welig. W. GR1EKSCH STOOMSCHIP GERAMD. Botsing op de Nieuwe Waterweg Gisteravond heeft tengevolge van de zware mist op de Nieuwe Waterweg een scheepsbotsing plaats gehad, liet van Rotterdam komende 5300 ton metende Grieksche stoomschip „Chryssi” werd zoo danig geramd, dat het schip vrijwel on middellijk begon te zinken. Het vaartu.g kreeg een groot gat in den achtersteven, waardoor het waier met kracht b.nnen- stroomde. Door de mist en de groote verwarring werden aanvankelijk de po gingen om hulp te bieden, bemoeilijkt. Drie sleepbooten van L. Smit Co.'s In- tenationale Sleepdienst te Maassluis zijn ter assistentie uitgevaren om te trAchten het Grieksche schip gedeeltelijk op de wal te zetten. De „Chryssi" ligt met de achtersteven op de bodem der rivier doch met de voorsteven gedeeltelijk in het vaarwater. Het schip levert gevaar voor de scheepvaart op. Een gedeelte van de bemanning en enkele officieren zijn van boord gehaald. De kapitein,, en» de rest van de bemanning zijn aan boord geble ven. Brand op de „Deutschland”. DUIZEND PERSONEN AAN BOORD. Blijkens een bericht, dat het Chatham* radiostation te New York heetft heeft op gevangen, woedt brand in het groote passagiersschip „Deutschland” van de HamburgAmerika lijn. Het schip bevond zich 200 mijl ten -Zuld- Qosten van Kaap Race. Het heeft S.O.S.* seinen uitgezonden. De „Deutschland” was op weg naar New York, waar zij Vrijdag zou aanko men. Zij heeft 591 passagiers aan boorc^ en een bemanning van 400 koppen. Om 11.22 gisteravond (Greenwichtijd) werd een S.b.S.-seln uitgezonden, waar in de positie werd opgegeven en mede gedeeld, dat de brand in ruim 2 woedde. Drie passagiersschepen hebben contact met de „Deutschland" 1 T.lef 20. Tel-Adrt.: V.odooi.11 S. I W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Po.lrek.niug 13763 L 25 October, Van Leeuwen, loonrewoerd. taal Statlons- r, 's avonds 1 rd. dag 26 Octo- r M. van Leau- slings Vereen!» Men moest wachten op den monteur.... Bergambacht. Veer kwart over vier werd brand ontdekt In de graanmaalderij van de N.V. v.h. C. Schouten. De brand is vermoedelijk al een uur vroeger begonnen, maar werd eerst toen ontdekt door de schippersvrouw van het achter het brandende pand liggende schip. Kort na de ontdekking sloegen de vlammen uit de maalderij, waarna de brandweer van Bergambacht spoedig ter plaatse was. Men kon echter nog geen water geven, aangezien de electrische stroom eerst afgesloten moest worden. De firma is rechtstreeks met de centrale te Gouda aangesloten met een leiding van 10.000 volt. Daarom moest een mon teur van Gouda komen, om de stroom af te sluiten. Dit heeft ongeveer een half uur geduurd, zoodat de eigenlijke maal derij een vlammenzee was voor de brand weer met het blusschingswerk kon be ginnen. De burgemeester van Bergambacht, de heer H. J. Winkler, was reeds om half 5 bij de brandende gebouwen aanwezig. De brandweer begon direct met zes stralen water, te geven om de geweldige vuurzee te beletten ook de beide naast de eigenlijke maalderij gebouwde silo’s In vlam te zetten. Achter het brandende middengebouw lag een schip graan te lossen. Het was echter met laag water aan de grond ge raakt, zoodat het niet kon vertrekken. Het schip liep groot gevaar onder de val lende brokken steen bedolven te worden als de achtergevel, waar het vlglj: tegen lag, in zou storten. Te half zeven gebeurde wat n^n reeds gevreesd had. Het grootste gedeelte van de achtermuur bezweek en met donde rend geraas vielen groote gedeelten van de muur op het voorste gedeelte van het schip. De laadmast werd verbrijzeld. En- Hedenmorgen te onge- kele luiken van het ruim bezweken der de last en vielen in het ruim. de verserenng. sya volgen* de v**tge*telde toapnlingea legea oagefnllea Terxekerl voor bedreden, gewaarborgd door de NIEUWE HA VB ANK le Schiedam, van Quld*“ bM T,rllM GuldeB blJ Twd®‘‘ inn Gulden bÜ Aft Gulden by rerlie* ran De veriekerde moet in he* JvU van band oi voet, V van een oog. |VV van een duim. VtJ een anderen vinger. besit sijn van een poli* Dikke rookwolken. De brand ontwikkelde hedenmorgen niet direct vlammen, doch alleen dikke rookwolken. De zuidenwind, d.e geiukk.g zwak was, dreef deze gele rook over de weg, zoodat het verkeer hiervan ernsti ge last ondervond. Daarom le.dden de veldwachters het zooveel mogelijk over de Bergambachtsche buurt. Vooral met paarden be/spannen. wagens werden van de dijk gewelfd. Enkele wagens, zooals die van melk^ren, die voorbij de brand hun klanten moesten bezoeken, ga ven nogal wat last, omdat de paarden schrikachtig werden door de rookkolom men, die over de dijk woeien. Men hoopte onderhand nog steeds het bedreigde silogebouw te kunnen behou den, hoewel mt de ramen reeds rook naar buiten sloeg. De beer Schouten, een der firmanten, was echter van meen.ng, dat dit slechts van het vuur in de graan maalderij afkomstig was eh door de ge barsten tusschenmuur naar binnen drong. Dezelfde firmant deelde ons nog mede, dat de gebouwen verzekerd zijn tegen brandschade, echter niet tegen bedrijfs schade. De schade is zeer moeilijk te schatten, maar loopt ongetwijfeld in de tienduizenden. De firma moet door de omstandigheid, dat zij niet tegen be drijfsschade verzekerd is, groote verlie zen lijden, omdat Juist nu, tegen de win ter, het seizoen begint van groote afle veringen. Men kan zeer beperkt doorwerken in de losstaande silo, die niet het minste gevaar loopt. De andere, die, zooals ge meld, tegen de maalderij gebouwd is, kon echter nog niet benaderd worden door de rook. Bij het ter perse gaan van dit nummer woedde de brand nog voort. De heer Schouten was van meening dat de brand weer voorspoedig zou moeten werken, als zij hedenavond in kan rukken. Hedenmorgen zijn ongeveer twintig werklieden naar huis*gestuurd, omdat zij niet allen in de gespaard gebleven silo konden werken. Waarschijnlijk zullen zij eenige tijd werkloos blijven. ten veel gebruikt, maar ook misbruikt woord, bij ons is „Service" geen ijdel woord, doct^ een werkelijke klantendienst! Uaarvoon studeerden wij radiotechniek bij instituut Steehouwer, R’dam en bezitten het geheela instrumentarium der I v.R. - Philips stelde; ons aan als hun „Service” en als „Philips reparatie-lnrichting”. De nieuwste Philips meet-instrumenten moesten wij daarvoor Koopen en de bewijzen van radiotechnicus overleggen. Bovendien zun wij lid van het inst. van Erkende Radio Service Handelaren m Nederland en hebben meer dan 12 jaar practische ervaring. Alle merken radio kunnen nu binnen 2x24 uur gerepareerd worden onder volle garantie! ideem geen risico! Koop ook Uw nieuwe radio bij ons! U heeit dan de beste garantie! De mooiste radio en betaling zooals U zelf wenscht (zelfs vanaf f 1p. week zonder vooruitbetaling). Laat ons onderstaande radio eens op proef brengen! U kan zich dan zelf overtuigen! Schip bedolven. Het schip, dat geheel scheef zakte, kwam muurvast te zitten a^n de grond, zoodat aan wegslepen geen denken was. Er werd direct begonnen met de puin stukken van het schip te verwijderen, waar men tot hedenmorgen ongeveer 10 uur mee bezig is geweest. Men hoopte met hoog water het schip vlot te kun nen krijgen en weg te kunnen sleepen. Er was reeds te ongeveer negen uur getracht met een kabel aan een ander motorschip het getroffen vaartuig weg te trekken. De kabel IS echter gespron gen, zoodat die pogingen opgegeven moesten worden. De maalderij was onderhand geheel verwoest. Het voorste gedeelte, dat een verdieping hooger is dan het achterge deelte, stond nog overeind. Dit gebouw was tot boven toe geheel gevuld met hard graan, zooals mais en gerst. Deze voorraden, die reeds brandden, konden niet anders dan met groot gevaar be streden worden. Men moest daarom vol staan om van de naast vilt gebouw staan de silo met t^tee stralen deze vuurmas sa te bekampen, terwijl het achtgedeel- te eveneens met twee stralen bespoten werd van het achter het gebouw liggen de griendland. brandspuiten van Lekkerkerk, en Ammerstol, die ter assistent e uitgerukt, konden terugkeeren hulp verleend te hebben. De brandmeesters van de Bergambachtsche brandweer hoopten met eigen middelen de beide silo’s te kunnen behouden, om dat de e'genlijke graanmaalderij toch niet meer te redden was. f 1.30 - derde plaatsing halven prij*. Adver- tentiën worden gr a t i ge plaatst in „De Gorcumer”. kerheid vaststellen of ook het vuur reeds tot hier was doorgedrongen. De brandweerlieden, die op dit gebouw de graanmassa in de maalderij bespo ten, werden tot ean minimum beperkt, opdat in geval van gevaar de menschen zich gemakaelijker in veiligheid konden stellen en er op de ladder geen gedrang zou ontstaan. Men heeft daarom ook de straalpijpen op het dak goed bevest gd, zoodat zij desnoods p'leen gelaten kon den worden. De maalderij was intusschen voor zoo ver de muren nog Intact waren, d.wz. ongeveer tot gelijke hoogte met het rij- vlak op de dijk met water gevuld. Door de barsten in de muren aan de achter zijde stroomde het water naar buiten, evenals door de openstaande deuren aan de voorkant. Hierdoor gutste het water gelijk een beek over het wegdek en aan de andere zijde van de dijk langs de boerderij van den heer Lommerde naar beneden. Het warme water, vermengd met meel en maïskorrels, heeft de tuin geheel verwoest. f 89.00 f127.50 Type 050 A Type 470 A

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1938 | | pagina 1