Vreeselijke vliegramp vlak bij Schiphol Hulp voor Joodsche vluchtelingen. ïurten G. TROMPETTER LOPIKERSTRAAT 49 - SCHOONHOVEN GEBOD EN VERBOD SERVICE! WOENSDAG IC NOVEMBER 193» TWAALF BLADZIJDEN. TOe JAARGANG. Ne. 8044. OVEMBER 1938 3 3 Naam: Adres: Woonplaats: Dit In open couot» r-et er op 1 l/J cent postzegel. e De nieuwste :oop 1 Radio f 89. tot f 295.. i alle benoodigdheden. 17 Nc K. de Men dat Het DC III bi| blindlanding de grond geraakt totaal vernield ruimere schaal mogelijk is. onderdak kinderen ireldln- Siuttig van een E. Belifante, ’s-Gravenhage; Leeuwen, Den Haag; ’s-Gravenhage; D. Wolf, Wassenaar; van Zwanenberg, ’s-Gravenhage. ge rukte de i ge namen i ver- Inzit- op- uwveen 1 verkerk 1 ;rak 2 echt 2 rs 2 2 Boys 3 ïweg 3 KERK. Woensdag 18 No- ir, de heer Van ijzer te Schoon- 0—10 1-1 19- j ultgesfc 1- 8 27—0 2- 4 3-2 2—4 1-8 1—3 5—3 5—2 Zendt mij alle inlichtingen over Philips Radio. Contant. Gemakk. betaling vanaf f 1.p. week. Lange garantie. uitgest 1—2 5—0 8-1 ran ..ld Ds. A. sdag Ds. 3—1 1— 3 2— 1 3— 3 8-0 2—3 2-1 2—9 JEL. Wljkgebouw. avonds 7 uur, taphorst ag n November. Bout, van Delfs- igelings Vereen!* De Ruyter- rember, n.m. 2.30 Ds. A. Verhagen, ig voor het Ge* ENTEN. isdag 18 Novem- i avonds 7 uur, van Benthuizen. fbalbond. idag 13 November iter 2 ixveen 2 J. ver- van landen. De nog vast, zoo -- ge naak het Wilhelminagasthuis hun jacht 2 immers 2 f 3 6 Mon hoort overal: voor radio naar Jan Brouwer Haven 63, Tel. 113, Schoonhoven Radio, Gramofoon, Stofzuigers, Gloeilampen x)l 2 erkerk 3 1 te- terugge- het reeds zijn de Advei elke plutemg hel ven tentién worden plaatst in „De GEM. g 15 November, Hennephof. van Electr. Smederij. Elke Reparatie aan Haarden en Kachels. beste adres voor HAARDEN KACHELS on FORNUIZEN. de naam van Christendom en mensche- lijkheid een beroep op de bovengenoem de fegeeringen dat zij geen enkele mo gelijkheid tot internationale oplossing van dit brandende vraagstuk onbeproefd zullen laten, en intusschen al het moge lijke doen, teneinde het leed, dat door de getroffenen geleden wordt, te ver zachten. DR. COLIJN’S INITIATIEF. Groote voldoening te Londen. Te Londen is het bericht uit ’s-Graven hage (zie rubriek „Uit ons Regeerlngs- huis”), dat onze minister-president, Dr. Colijn, zich in verbinding heeft gesteld met de regeeringen van Groot-Biittannié, Frankrijk, Denemarken, België en Zwit serland, om onderhandelingen te voeren, teneinde de immigratie te bevorderen van de Joodsche slachtoffers van de, terreur in Duitschland, in politieke kringen met groote voldoening ontvangen. Men weet, dat Groot-Brittannië stellig veel zal kunnen doen in dit opzicht daar in de koloniën en met name in Kenya enorme onontgonnen gebieden zijn, die bij voldoende kapltaalsvoorzienlng moge- heden geven tot vestiging van tiendui zenden gezinnen. goed aangegeven -2). Het werd nu ar veel aanvallen p buitenspel; 8 viel de beslissing rechtsbuiten een het doel plaatste, kwam de bal bij hard in de hoek Izaak verdedigend het einde dus met tweede elftallers erloren gewaande verwinning weten GEM. Bermweglaan avonds 7 uur; Onze gloeilampenverkoop gaat nog steeds in stijgende lijn Dat komt wel, omdat wij naast onze be kende Jeveha gloeilampen vanaf 50 ct. ook de Philips lamp vanaf 59 ct. en nog een lamp vanaf 34 ct verkoopen. Neemt u ook eens een proef bij J. K. Snoei - Schoonhoven Stadhulsstraat7-9 Lopikerstraat 43 van de 1 organ’satie, gevestigd zal A BONNE’S, di« iioM aan on»* administratie Gulden b| levenslang* ZiVVV ongeschiktheid. KERK. ig 15 November, de Groot, van Herv. Evangeli- ber, 's avonds 7 •elft. kmderdag 17 No- Ds. A. H. 8on- r het Gewas. i. Donderdag 17 ir, Ds. J. H. Kos- EEN VREESELIJKE CHAOS vond tusschen en rondom de wrakstukken de verminkte slachtof fers. Twee Inzittenden schijnen erin geslaagd te zijn uit het toestel te sprin gen, voor dit geheel vernield werd. Wel ke personen dit zijn, staat niet want in de verwarring heeft men snel mogelijk hulp geboden en de wonden overgebrpcht, zonder nu juist gewond naar het ziekenhuis was gebracht. Later vond men echter lichaam bekneld in de cockpit, aantal dooden was daarmede tot gestegen. rdag 17 Novem- van Zon. 18 NOvem- N. van der ig 16 November, Slok. Dankstond isdag 18 Novem- r. v. d. Hee, van evestiging. ■v. Evangelisatie, avonds 6.30 uur, Godsdlenst-On* Ki aehoboth". Nij- irdag 17 Novem- de heer J. Kars. ag 16 November, Kruit, van Die- NHLAOVDORZUIDtiOLLAND EN UTRECHT 1 SCHOONHOVENSCHE COURANT I 1 Talef 20. Tel.-Adru: Vannooten 8. A W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763 I. KEN. rdag 17 Novem- Dr. A. de Bondt, erwerp: Een ge- OPROEPEN OM HULP. pe Centrale Commissie voor het Vrij zinnig'Protestantisme verzond een tele gram aan den minister-president en aan den minister van justitie, daarin zij er op aan dringt de slachtoffers van Jodenhaat en geloofsvervolging door het toestaan van immigratie en het bevorderen van transmigratie te helpen. De Centrale Commissie verklaart zich bereid, in nader overleg met de regee- ring garant te zijn voor het onderhoud en de verzorging van een vast te stellen aantal slachtoffers. Zij stelde ook de Tweede Kamer hier mede in kennis met het verzoek dit zóó veel mogelijk te bevorderen. Het Internationaal Verbond voor Vrij zinnig Christendom en Geloofsvrijheid richtte zich tot de regeeringen van: Bel gië, Denemarken, Engeland, Estland, Fin land, Frankrijk, Hongarije, Nederland, Noorwegen, Vereenigde Staten van Ame rika, Zweden en Zwitserland het volgen de schrijven: Het Internationaal Verbond voor Vrij zinnig Christendom en Geloofsvrijheid, vertegenwoordigende 23 kerken of Fede raties van kerken en groepen tezamen met ongeveer 20.000.000 leden, geschokt door de ontstellende gebeurtenissen, waartoe het Joodsche vraagstuk in som- pigle landen van Europa leidt, doet. In. Internationaal Kolonisatie Fonds. EEN MILLIOEN ALS BEGIN. Dinsdag is de eerste stap gedaan om te komen tot de stichting van de „Interna tionale Jew.sh Colonisation Soc ety”, de Internat.onale Maatschappij voor Jood sche Kolon.satle, welke organisatie zich ten doel stelt de emigrate van Joden uit Midden-Europa en de kolonisatie in voor vestiging geschikte gebieden te be vorderen. De stichtingsacte welke te ’s-Gravenhage zijn, is voorbereid. De eerste toezeggingen voor het stlch- tingsfonds hebben reeds het bedrag van f 1.000.000 overschreden. Sympathiebetu g ngen en toezeggingen kunnen gericht worden aan de ^Inter- opgevea vo ir de venekering, «ya vaigeee de VMlgeeleld* bepehagea legea oagevellea versereri voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK t« dchie-tam, van |>AAUuld*B Qfin Quidea bjj verliet Ofïfl üuldaB ’•Hie» 1AA Qulden vwbee Gulden by verhee vau De verxekerde tnoet in het Uvu overiydeu. JvU van band ei voel, LvU van een oog. IvV van oen duim. UV een andoren vinger. bent sin van oen polis Nederlandsch initiatief. Overleg met buitenland. lijn in de Tweede Kamer heeft afgelegd en welke men in de rubriek „Uit ons Regeerlngshuls” van dit numer aan treft. dorp moest kiezen: of een onvoldoende, onbeteekenende bescherming in te rich ten of het toegestane bedrag overschrij den. Hij achtte het leven van zijn ge meentenaren van meer waarde dan een som geld en deed wat de minister had voorgeschreven. Er werd een sirene aangeschaft, een op een accumulator werkende radio, zand, zakken, chloor kalk, verbandtrommels, lokaliteiten wer den ingericht en door dat alles werd de f 375 overschreden met f 1200. De bur gemeester deed zulks buiten de raad om, daar hij, tengevolge van de snelle ont- w.kkeling der omstandigheden, niet in de gelegenheid was zich daarover met de gemeenteraad in vei binding te stellen. De burgemeester heeft zich nu met een schrijven gewend tot den minister van binnenlandsche zaken, d.en het geval uit een gezet en gevraagd de overschrijding goed te keuren en om elk jaar een post \van f 1000 op de begrooting toe te staan voor de luchtbeschermingsdienst „Hetls mij niet duidelijk,” schrijft de heer Van Dusseldorp in die missive, „op welke wijze met het tot dusverre toege- /tane bedrag ik heb te voldoen, aan de 'voorschriften, welke mij worden’ gegeven. Tal van voorschriften en richtlijnen voor een richtige werking van de luchtbe- schermfngadiënst hebben mij bereikt. An derzijds werd tot dusverre door uwe ex cellentie mij niet veroorloofd de gelden, die voor een juiste naleving, zelfs in de bescheiden mate dezer voorschriften, noodig waren te besteden." De brief besluit aldus: „Aangezien ik mij gesteld zie voor het dragen van de verantwoordelijkheid van een dienst, welke onvoldoende is en dat zal blijven, indien de thans gestelde be- grootingsposten ongewijzigd blijven, meende ik het bovenstaande aan uwe excellentie niet te mogen onthouden.” Wat voor Goes gezegd is, geldt voor alle andere gemeenten en de wanver houding, die nu bestaat, dient te worden gewijzigd. Het is mogelijk, dat de m’nis- ter van oordeel is dat de luchtbescher ming niet veel veiligheid geeft en dat hij het daarom jammer van het geld vindt dat ej aan wordt uitgegeven. Als dat zoo is, zou hij moeten voorstellen de wet in te trekken. Is hij van meenlng, dat de, wet goed en noodzakelijk is, dan mag hij obk niet aan de gemeenten de middelen onthouden om de wet naar behooren uit te voeren. ?rt*ntiën1-6 regel* f 1.30 regel meer f 0.20; derde k-*—pry». Adver- gr 11 ge- Gorcumer”. In de dagen van spanning, op het eind van September, toen men verwachtte, oat de oorlog elk oogenbLk kon uitbre ken, is ons land niet ver afgeweest van de mobilisatie. Gelukkig is het niet zoo ver gekomen, maar de voorbereding is toch ver genoeg geweest, om daarbij te kunnen vaststellen, weike tekortkom.n- gen en gebreken zich voordeden bij ver schillende onderdeden. Een daarvan was de luchtbeschermingsdienst, het jonge in stituut, dat vrijwel nergens voor zijn taak berekend was. Dat lag n.et aan de lei ders of het personeel, maar aan de zon derlinge verhoudingen in dit opzicht van staat ea gemeente en jan het feit, dat er onzekerheid bestaat over de keuze van beveiligingsmiddelen, zooals we onlangs hebben uiteengezet. Er zijn echter een aantal voorb? gen, die in elk geval noodig of zijn, zooals een afzonderlijke geneeskbn- d ge dienst, reddingsploegen, reinig ngs- en ontsmettingsdiensten, brandweer ploegen, groepen voor de electriclteits-, gas- en waterdiensten, rad odienst, uit kijkposten, luisterposten, alarmeerlngs- dlensten e.d. Men kan van inzicht ver schillen omtrent de deugdelijkheid van luchtbeschermingsmaatregelen, maar mey zal het er over eens zijn, dat in oorlogs tijd, de hierboven genoemde diensten An elk geval nood g zijn. De regeermg schrijft een aantal van deze maatregelen voor aan de gemeenten en men zou dus verwachten, dat, als de gemeentebestu ren die voorschriften opvolgen, het rijk niet anders kan doen dan goedkeurend knikken. Dat is echter niet het geval. De regeerlng zegt: doe zoo en zoo en als de gemeente dat bevel opvolgt en naar haar beurs grijpt, komt de staat tus^chenbeide en roept: ho daar, geen geld voor die dingen. Zoo’n handeling is niet anders dan zonderling erj opbegrtfpelljk te noemen en de burgemeester van Goes, mr. R. H. van Dusseldorp, heeft daarover In het Weekblad voor den Ned. Bond van Ge meenteambtenaren een boekje openge daan. Op de begrooting van 1938 dier gemeente was een post geplaatst van f 375 voor de luchtbeschermingsdienst, hoewel die op f 500 was geraamd (voor 1937) doch toen was terugebracht op eerstgenoemd bedrag. Toen de dagen van spanning kwamen, stond de burgemees ter voor de vraag hoe met f 375 te vol doen aan de elschen voor een eenlgszlns behoorlijke luchtbeschermingsdienst. Dat was niet nïogelijk en de heef v. Dussel- Zes dooden, onder wie vier leden van de bemanning van wie vier ernstig Weldra kwamen van de omliggende landerijen en ook van de op pl.m. 500 M. afstand gelegen nieuwe weg t. ■mper Schiphol en Den Haag, menschen toe- loopen om te helpen. Ook van Schip hol en uit Amsterdam werd hulp zonden. Dé geneeskundige dienst met zeven ambulancewagens uit, brandweer met zes wagens en de politie met drie uitrukauto’s. De laatste be waarde een groote afstand tusschen de nieuwsgierigen en het wrak van de verongelukte machine. De brandweer lieden begonnen met het doormidden- gebroken toestel te onderzoeken, terwijl de auto’s van de GGD. met veel moei te af en aan reden door de zachte bo dem van de polder. HET BERGINGSWERK .WAS ZEER MOEILIJK. Hef toestel rustte met de staart op de eene oever van de vier meter breede sloot, terwijl het ongeveer met het mid den van de romp op de andere oever hing. Het voorste gedeelte was afge broken en lag langszij van de rest van het vliegtuig, zoodat het geheel als' het ware dubbelgevouwen was. De cockpit stond in de richting, waaruit het toe stel gekomen was, terwijl het voorste gedeelte onder water in de sloot hing. In een oogwenk was het bericht ook tot Schiphol doorgedrongen. Men had daar De Usvogel boven het veld zien cfrkelen, maar toen weer in de richting van de hoofdstad zien verdwijnen, na dat de gezagvoerder het radiobaken had gevraagd. Men wachtte op de rugkomst. Hij kon nog eens keerd zijn, maar tenslotte werd wachten angst. Duymelaar had' geland moeten zijn. Men hoorde marconist niet meer. Dan kwam Jobstijding. Direct werden alle afdee- lingen aan het werk gezet om hulp te verleenen. Onder leiding van den chef van de technische dienst, den heer G. Spit, begonnen de manschappen van de K.L.M. bijgestaan door de brandweer met het oprui mlngswerk. Er heerschte op het terrein van ramp DE SLACHTOFFERS zijn: Vier leden van de bemanning, te weten: de gezagvoerder J. J. E. Duyme laar, de hulpbestuurder kapt. W. van Gemeren, de marconist C. J W. Surber en de mecanicien W. J. van Huut. De steward D. Eys is slechts ‘licht gewond. Van de passagiers kwamen twee om het leven, n.l. wee Dultsche dames, mevr. Schneider Desnitzki-Kirchbacl) en mevr. Weidemann-Marx. Alle overige inzittenden werden wond. Wij geven hieronder hun i met een vermelding omtrent hun wondlng: Mevr. Cleyman, Engelsche, ernstig gewond; de heer Ingran uit Londen, licht gewond; mej. Zimmermann uit Berlijn, licht gewond; de heer Sllber- steln uit Berlijn, niet ernstig gewond; mevr. Silbersteln, ernstig gewond; mej. Sllberstein, 7 jaar, vrijwel niet gewond; de heer Weidemann (wiens vrouw is over leden) uit Berlijn, ernstig gewond; d» heer J. Miller, Londen, zwaar gewond; de heer Müllerheim, Charlottenburg, licht gewond; Eys, steward K.L.M., licht* gewond. Een veel gebruikt, maar ook misbruikt woord. Bij ons is „Service” geen ijdel woord, doch een werkelijke klantendienst! Daarvoor studeerden wij radiotechniek bij Instituut Steehouwer, R’dam en buitten het geheele instrumentarium der Iv.R. - Philips stelde ons aan als hun „Service” en als „Philips J reparatie-inrichtmg” De nieuwste Philips/ meet-instrumenten moesten wij daarvoor koopen en de bewijzen van radio technicus overleggen Bovendien zijn wij lid van het Inst, van Erkende Radio Service Handelaren in Nederland en hebben meer dan 12 jaar practische ervaring. Alle merken radio kunnen nu binnen 2x24 uur gerepareerd worden onder volle garantie Neem geen risico! Koop ook Uw nieuwe radio bij one! Op couvert: Aan Jan Brouwer, Schoonhoven. V*rechgnt:M**ndag, Woenedag ea Vrydag. Pry* bp vooruitbeta ling voor (Schoonhoven per 3 maanden IJió p. poet 1.50 Met versekermg 15 o*nu me*r Do overigen allen gewond. Wederom is de KlAt. door een vree selijke ramp getroffen. De douglas D.C. III is in het zicht van de veilige haven verongelukt en de bemanning en twee passagiers zijn om het leven gekomen. Opnieuw heerscht verslagenheid op 't bedrijvige Schiphol en in de huiskamers van diegenen, die *n familielid onder de slachtoffers hebben. Het vliegtuig „Ijs vogel” is Maandagavond om 7 uur, toen het met reeds een half uur vertraging uit Berlijn kwam, door de mist gedwon gen een z.g. bakenlanding te maken. .Hierbij moet de bestuurder uitsluitend op draadlooze seinen landen. Hij kan de lichten door de mist niet zien en maakt dan gebruik van het radiobaken. Daar in vindt hij een lijn, die recht naar het vliegveld voert. Wijkt hij te veel af, dan worden de seinen onderbroken, vliegt hij In de goede richting, dan hoort hij een ononderbroken fluittoon. De hoog te moet de vlieger echter op zijn gewo ne hoogtemeter bepalen. Het spreekt vanzelf, dat hiervoor geruime tijd ge oefend moet worden. De gezagvoerder van de Ijsvogel, -J. E. Duymelaar, was volkomen 'trpuwd met deze manier oorzaak van deze ramp is dan ook niet recht duidelijk. De machine was reads boven Schip hol geweest, doch keerde terug naar de stadsrand, omdat er een mistbank bo ven het vliegveld hing. Boven de bulten zijde van de stad maakte de „Ijsvogel” een bocht om weer koers te zetten naar Schiphol. Toen verloor de machine hoog te. Men hoorde kort achter elkaar TWEE KLAPPEN; de machine stiet In de Riekerpolder, op ongeveer 2 KM. afstand van Schiphol, op de grond, twee maal, gleed een paar honderd meter over de weilanden, daar bij twee slooten passeerend en bleef te gen de rand van de derde sloot steken, Het toestel maakte een heele slag om en kwam met de neus te staan in de richting van de zoo Juist afgelegde weg Inmiddels waren onderweg de schroef bladen, motoren en wielen van de romp afgevlógen, de cabine was middendoor gebroken, de rechter zijwand openge reten. AMSTERDAM VERLEENT HUISVES TING. Bij den aanvang van de gistermiddag gehouden zitting van de gemeenteraad van Amsterdam, heeft de voorzitter van de fractie der 8.D.A.P., de heer J. W. Matthijsen, een voorstel ingediend van de volgende inhoud: „De gemeenteraad van Amsterdam coodigt B. en W. uit te bevorderen dat, zoodra de regeerlng besluit tot toelating van Joodsche vluchtelingen uit Duitsch land, op groote schaal huisvesting wordt verschaft, qjn. in gemeentegebouwen en mede met behulp van de burgerij in het eerstnoodlge voor deze vluchtelingen wordt voorzien.” De raad heeft dit voorstel zonder hoof delijke stemming aangenomen. Vele aanbiedingen van hulp. Van tal van zijden zijn aanbiedingen gedaan om in Nederland onderdak te verleenen aan Joodsche kinderen uit Duitschland. Blijkbaar berust deze actie op de ver wachting, dat de Nederlandsche regee- ring weldra de mogelijkheid zal schep pen, voor het toelaten in ons land vluchtelingen uit Duitschland op dan waarop dat thans Uit allerlei kringen wordt dan ook daartoe aandrang op de regee- ring uitgeoefend. Ten aanzien van het standpunt onze regeerlng in dit opzicht inneemt, verwijzen wij naar de desbetreffende verklaringen, die minister-president Co- Wijkgebouw. Kar- Sovember, 's av, Ibellezing. Dinsdag 15 No- uur, Ds. G. vai gen. Dankstonc identiteit te letten. Van één der tenden werd het lijk uit een sloot gehaald, terwijl anderen tot op groote afstanden van hej wrak gevonden wer den. Zij zijn waarschijnlijk door de ge weldige slag uit het toestel ge$pngerd en moeten op slag dood zijn geweest. Toen men reeds het grootste aantal in zittenden had geborgen, heerschte nog onzekerheid over het Juiste aantal rei zigers, dat zich In het ongelukstoeste! bevond. Men vermoedde eerst, dat Duymelaar niet onder de dooden was, maar zwaar over zijn Het zes national Jewish Colonisation Sooiety”, Buitenhof 47, te ’s-Gravenhage. De oproep daartoe is geteekend door de heeren: A. Asscher, Amsterdam; mr. ---o-; H. B. van dr. E. Moresco, 8. Den

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1938 | | pagina 1