SCH00NHDVEN5CHE COURANT Centraal Station te Utrecht door brand verwoest. zaken. s. leeren! anbank TRECHT streken 2000°"““ STRENGE VORST HEERSCHT OVER ONS LAND. DE MAN VOOR ALLES. 70e JAARGANG. MAANDAG 19 DECEMBER 1938 J1EN BLADZIJDEN No. 8051 BW BH Telef 20 Tol -Adres: V&udooim bo- meisje te root in «orteerinj in 9-12, van oor beslist in plaats van die K. idieten. VOORTREKKERSDAG TE PRETORIA. Op Hiven 11, UFORT. VTER. hier als de Hier geen een :T SUCCES 1, R’dam L erslult. dam. Duurstede 12-13, tel. 2957. gorkum f 1.30 der ie ïstuur: R AzVoorz. Sec. ip de houtvesterij uitgezocht cheidenheid be- niet moeder vrou- geen willen LBUNhk’o, me NIEUWSBLAD VOOR ZUIOHOLIAND EN UTRECHT Mei .erwt», n, 16 mui» mw. Wtf Tw _AdrM: Vuwooum S. 4 W. N. VAN NOOTÊN. SCHOONHOVEN, HAVEN 2S. J-o.lrek.mu, 13763 L reeds liep de overkapping groot gevaar. Dat was eigenlijk nog het gevaarlijk ste punt van ae groote vlammenzee, want ais de overkapping bezweek, zouden daarmede de perrons en het emplace ment onbruikbaar zijn geworden, waar mede het geheele verkeer Jbu zijn, ont wricht. Dat heeft de brandweer, ondanks alle moeilijkhederf, waarmee dit nachte lijk blUMchlngswerk gepaard ging, weten te voorkomen, zoodat alleen het eerste perron tijdelijk aan de dienst behoefde te worden onttrokken. Laat in de nacht was eindelijk de brandweer het vuur zoover meester, dat men vöor uitbreiding niet meer behoefde te vreezen. Tegen één uur was nog de Amsterdamsche Brandweer te hulp ge komen, maar toen was juist de si uatie ten gunste van de biusschers gewijzigd, zoodat de Amsterdamsche spuit geen dienst behoefde te doen. hevig deze ook woeaue, nog een goede kans het op redding van voorname ge deelten van bet stauon. NieU heeft de brandweer nagelaten om vechtend te gen vuur en ijs tegelijkertijd, want vele manschappen waren in een waar pantser van ijs gehuid te bereiken wat moge lijk was en ze heeft het ver gebracht. Het Centraal Station werd juist vai- bouwd. Het benedengedeelte was reeds geheel gemoderniseerd en een jaar gele den gereed gekomen. Op eenvoudige wij ze werd nu het bovengedeelte vermeuwd, zoodat het sinds eenlge weken in de steigers zat. ctienuen voor ae opslag van waivisch- traan, melasse (suikerstroop) en creo soot. De tank, waarin 4200 ton melasse was opgeslagen, kromp door de koude zeer sterk, terwijl het volume van de massa dezelfde bleef. De platen van de tank werden uiteengescheurd en met een hevig gerommel verspreidde de inhoud zich over het terrein. Door de stroom werden nog een tank van 2200 ton me lasse omvergedrukt en een tankje van 150 ton creosoot. De melasse-creosoot- massa vernielde de steenen muur rond het terrein, vulde een greppel en kroop over de straatweg in de richting van de cokesovens der gasfabrieken, die voor Brugge en Ostende werken. Inmiddels waren de politie en de gen darmerie gealarmeerd, die echter mach teloos stonden en versterking vroegen, waarop 200 soldaten uit Brugge arriveer den. Daar de cokesovens bedreigd wor den, hetgeen tot een ware ramp zou kun nen lelden, wordt met man en macht ge werkt, om de stroom te stuiten. De schade is zeer groot. Alles Is ech ter verzekerd. Nieuwe vleugel behouden. Een geheel nieuw aangebouwd gedeel te is nog juist gespaard gebleven, het oude gebouw echter is geheel uitgebrand zoodat alle daarin gevestigde afdeelin- gen geheel of gedeeltelijk verwoest zijn, zooals de wachtkamers met het daarbo ven gelegen archief, de plaatskaarten- bureaux, de ingenieursafdeelïng, een goe- derenafdeeling van Van Gend en Loos, de afd. inspectie en de depotafdeeling. Over vrijwel de geheele lengte stond omstreeks half twaalf het dak in lichter laaie. Een felle vuurgloed en een enorme rookmassa steeg eruit op en tot óp groote afstand waren de vlammen zichtbaar. In het verbrande gedeel’e bevonden zich verder de bureaux van den inspec teur van weg en werken en den inspec teur van het vervoer. Aan de achterzijde van het gebouw zijn de wachtkamers geheel uitgebrand en VLIEGONGELUK BIJ SEMARANG. Sergeant-vlieger gedood. Bij de uitvoering van een lesvlucht is Vrijdag omstreeks tien uur eert Glenn Martin-vliegtuig ten gevolge van een foutieve landingsmanoeuvre nabij het vliegveld Simongan te Semarang, veron gelukt, waarbij de bestuurder, de serge- antvlieger K. S, Kossen, werd gedood. De overige leden der bemanning van het vliegtuig, sergeant-majoor-monteur Thoon sen en de burger-helper Tutuaritna, wer den licht gewond. Zij zijn in de Centrale Burgtriljke Ziekeninrichting te Semarang opgenomen. Het verongelukte vliegtuig behoorde tot een escadrille van vier machines, wel ke een oefenvlucht maakten met leer lingen, onder leiding van luitenant W. F. Boot. Bij de opening is de Glenn Martin wegens te weinig snelheid op geringe hoogte afgegleden en neerge^tort. Het toestel brak in tweeën en vloog in brand. Het lag tusschen de heuvels in de buurt van Semarang en op moeilijk begaan baar terrein, ruim een uur loopen van het station Simongan, De felle vuurgloed maakte het onmogelijk het wrak te na deren. Dat twee der inzittenden er het leven afbrachten, is een gelukkig gevolg van de wijze, waarop de machine brak. nde 1 Jan. a.s. December. vervallende Januari en Brandweer ook Zondag in actie. Dat wil niet zeggen, dat het einde van de brand toen nabij was: tot Zondag middag 2 uur is de brandweer druk in actie geweest om de telkens weer op laaiende vlammen te bestrijden en daar na is de geheele middag nog een be perkte groep brandweerlieden in touw gebleven voor de nablussching. De oorzaak van de brand, staat nog niet vast. De commies Van Glnkel, die het in het stationsgebouw ge legen huls bewoont, was de eerste, die onraad bespeurde. Toen hij zich ter rus te wilde begeven, rook hij een brand lucht en toog op onderzoek uit. Het bleek, dat op het archief brand was ont staan. Hij snelde naar zijn woning terug •n bracht zijn vrouw en kinderen in vei ligheid. Zijn huis is spoedig in vlammen opgegaan. Hóe het vuur in het archief was ont staan, is nog een raadsel. Men denkt aan kortsluiting, maar de geheele dag heb ben Zaterdag werklieden aan het boven gedeelte van het station gearbeid; daar kan de oorzaak ook liggen. Een eindje sigaret, achteloos weggeworpen, kan een smeulend vuurtje hebben veroorzaakt, dat later is gaan oplaaien en dat snel tot een groote brand uitgroeide, toen de hevige wind er vat op kreeg. Een ijspaleis. De ruïne van het groote stationsge bouw biedt thans een fantastische aan blik, want het snel bevroren bluschwa- ter heeft er een waar ijspaleis van ge maakt. Eerst als dat ijs verdwenen is, zal men er zich een idee van kunnen vormen wat van het interieur nog als behouden kan worden beschouwd. DE VORST HOUDT AAN. 1 Intussehen doen de weerberichten nog steeds aanhoudende stenge tot matige 1 vorst verwachten. i Het gebied van hooge luchtdruk blijft stationnair en nam iets in beteekenis af. i Het breidde zich naar het Noord-Westen uit over de Faroer en Ierland. In Zuid- Europa en In Met Zuid-Westen daalde de druk en ten Westen van de Golf van Bls- caje en over Spanje ligt een zwakke de pressie. Het vorstgebied richt zich naar het Westen tot over Ierland en Schotland en naar het Ztild-Westen tot Zuid-Frank- rijlc. Het gebied van strenge vorst be slaat practisch het geheele vasteland. In Zweden en Finland blijft de vorst matig. Perpignag (Zuid-Frankrljk) en Lissabon (Portugal) melden resp. 21 en 19 m.m. regen. In ons land noteerde men vanmorgen om 8 uur nog zeer lage temperaturen, 1 poos’s 19 pt C. te Kootw’ik. 18 gr. C. te Hilversum, 14.4 gr. C. te De Bilt. Te Schoonhoven wap om die tijd de tem peratuur 14 gr. C. VIJFTIG SCHOORSTEENBRANDEN IN DE HOOFDSTAD. De Amsterdammers hebben er gisteren flink op los gestookt. Zij stookten totdat de kachel roodgloeiend stond. Maar ve len dachten er niet aan dat de overvloe dige hltte-uitstrallng wel eens gevaarlijk kon zijn. Vooral dan wanneer de schoor steen niet erg schoon is. En in vijftig gevallen, zoo vertelt de Crt., veroorzaak te die groote hitte-uitstraling brandjes in schoorsteenen of brandjes in de ka mer wanneer de gloeiende kachel onbe waakt werd gelaten. Zoo gebeurde het dan ook, dat vijftigmaal een motorwagen van de brandweer door de koude, verla ten straten joeg. Dan was het brandje gauw gebluscht. De brandwachts werden als helden ver eerd, ze kregen een lekker warm kopje thee en dan keerden zij terug naar de kazerne, in afwachting van het volgende alarm. DE KOUDE VEROORZAAKT STROOP- LAWINE. Gevaarlijke toestand te Zee- brugge. De felle koude heeft a^n de haven van /□eebrugge in 'België eenige tanks van jkufwniieuuuiung rtoau baraks IJSSELMEER LICHT VRIJWEL DICHT. Marken geïsoleerd. De plotseling ingeueden strenge vorst hetit leeds een groote en zeer hinderlij ke invloed intgeoefend op de scheep vaart. Op het Ll-sseimeer is reeds zooveel dxijfijs, uai het voor een groou deel al is u.cht gevroren. De veerd-enst EnkhuizenStavoren is heaen in verband met de ijsgang stop gezet. Het eiland Marken ligt reeds geheel ge- sioleerd, de Gouwzee is één groot ijsveld. De boot der N.Z.H.T.M. en de particuliere veerboot, die in normale omstandigheden de verbinding onderhouden met den vas ten wal, zijn gisteren niet uitgevaren. Aangezien het ijs nog niet zoo sterk is, dat men er over kan loopen, is het dus op het oogenbllk niet mogelijk het eiland te verlaten of te bereiken. Zondagmorgen voeren nog twee oude Lemmer-motorbooten en vier Stanfries- boonen in convooi van zes scheper! te Amsterdam uit, die alle de Lemmer als einddoel hebben. Deze vaartuigen heb ben de reis nog doorgezet, maar van he den af zal de dienst over het Noord- Hollandsche kanaal via Nieuwediep en Kornwerderzand worden onderhouden. Op de rivieren gaat reeds veel grond ijs en door de buitengewoon lage water stand vreest men, dat het ijs zich spoedig zal vastzetten. Op tal van plaatsen in ons land is gisteren reeds schaatsen gereden, al maakte de scherpe wind het verblijf op het ijs vere van aangenaam. Werkverschaffingen stopgezet. De meeste werkverschaffingen zijn he denmorgen stopgezet. Ook de rijksinspecteur in Zuid-Hol- land, Zuidelijk deel, deelt mede, dat de werkverschaffingen in zijn ambtsgebied tot nader order zijn stilgelegd. De bij de ze stopzetting betrokken te werk gestel den, behoefden zich dus hedenochtend niet naar de werkverschoffing te bes ven en kunnen rich in hun gemeente op de gewone wijze aanmelden voor onder steuning. Op volle kracht. Het liep met dat al tegen half twaalf eer de brandweer in staat was op volle kracht te werken. Als alle omstandighe den zoo hadden tegengewerkt, als die belangrijke factor, het water, dan zou de brandweer op dat oogenblik een volko men verloren strijd hebben gestreden Maar gelukkig was mtusschen gebleken, dat de ontwikkeling nan **730(1 hxij lijke dan vrouwelijke bedienden in elk huls zal aantreffen. Of in Amerika, waar de mannen al lang opgehouden hebben het raar te vinden om het werk van vrouwen over te nemen, nu de vrouwen zooveel arbeid van de mannen in han den hebben genomen. Misschien zal het niet juist blijken dat de Frieda’s en Trude’s wegtrekken, of dat er maar een klein contingent Dult- sche meisjes naar de Heimat torugkeert en dat nu moeilijk lijkende vraagstuk gemakkelijker oplosbaar blijkt te zijn. Ook in dat geval echter blijft het, naar onze meen in g, nog de overweging waard of het mogeUJk zou zijn om de werk loozen, die daartoe geschikt rijn, en er rich voor opgeven, In te lelden voor het beroep van: man voor alles. Boodschap van de Koningin. Minister-president, dr. H. Colijn, heeft VrUdagavend via de P.HO.H.I. een voor Zuid-Afrika bestemde radiorede gehou den in verband met het eeuwfeest van „De Groote Trek”. In aanwezigheid van ruim honderddui zend belangstellenden werd te Pretoria een plechtigheid op de plaats van het voortrekkersmonument, het hoogtepunt der eeuwfeesten, gehouden. Onder de eeregasten bevond zich de Nederlandsche „vredesgezant”, jhr. Beelaerts van Blok land. De voorzitter van de eeuwfeestcom- missie, Jansen, las een speciale bood schap van Koningin Wilhelmina voor Tevens werd een boodschap van den Britschen minister voor de Dominions, MacDonald, voorgelezen, waarin bewon dering tot uitdrukking gebracht wordt voor de moed en de volharding der voor- teeKsr» bil Rua msiorucbe findememm», Advertentién 1-6 re/el» elke regel meer f 0.20; plaatsing hal ven prijs. Ad ver- I ten ti én' worden gratia ge- T~1 >n «u, UIB1UKH.M 4. «i» 4. MUfUUlJ. roor (•«•rbarfd 4. HAVBANK Scni.«m, inuUua LHAK j.. OU qnn SUM N <«lw ODD ',rb“ 1 fj/l OaldM 4(1 b|| Da „Hekerd. mo.1 in h.t ..„.ou.kcu.id OUU JvU .u< ZVU IUU „n dui».UU ..J—nw bezit zijn van een polis. brandweercorps was in een ommezien gereed om die strijd aan te binden, maar toen stuitten het al dadelijk op de ergste tegenslag, die maar denkbaar was: er was geen water, althans bijna geen water. Ruim twintig slangen lagen plat en doelloos op het sta tionsplein uitgerold, trompvoerders ston den gereed, spuitgasten hadden de brand ladders bestegen, van alle zijden riep men om water, doch er kwam slechts een armzalig straaltje te voorschijn, dat geen ander resultaat had, dan dat vóór het brandende gebouw, op het operaticter- rein van de brandweer, waar alles snel en ordelijk moest loopen, eenige verra derlijke ijsplekken ontstonden, waarover de manschappen uitgleden, zoodat haas tig zand moest worden aangereden, om ernstige ongelukken en verdere stagna tie te voorkomen. De brandweer had vertrouwd op de waterleiding en haar slangen op de brandkranen aangesloten, doch het bleek dat daarop zoo weinig druk stond, dat aan doeltreffend blusschlngswerk onder deze omstandigheden niet viel te den ken. Eerst na vrij geruime tijd kwam daarin geleidelijk verbetering, terwijl ir- tusschen voor een aantal slangen water werd verkregen uit de Leidsche Vaart, die in de onmiddellijke nabijheid onder het buurtstation loopt. Felle vuurzee in de ijsnacht. Gisternacht heeft een felle brand Utrechts Centraal Station voor een groot deel vernield. Het was een hevige aanval, die het vuur in deze ijzige vrles- nacht rechtstreeks op het hart der Ne- derlandsche Spoorwegen richtte en de groote brandweermacht van de Domstad heeft een zware strijd gestreden om die aanval af te slaan. Dat is in zooverre ge lukt, dat al kon dan een ernstige ver woesting in het groote stationsgebouw niet worden voorkomen een ontwrich ting van het treinverkeer op dit centrale punt toch is uitgebleven. VertrMgd alarm. Omstreeks half elf Zaterdagavond brak de brand uit in de Noordelijke vleugel van het stationsgebouw. Toen men het vuur ontdekte, had het blijkbaar reeds een poosje gewoed; de alarmschel op het bureau van den stationschef had niet gewerkt en een apparaat op het eerste perron kwam eerst na eenige tijd in wer king. Een poging van het statlonsperso- neel, om het vuur met eigen middelen te bestrijden, leed reeds in de aanvang Schipbreuk. doordat de brandkraan op het perron bevroren was. Derhalve moest men de brandweer waarschuwen en in- tusschen had het vuur reeds een zooda nige omvang aangenomen, dat meteen «groot alarm” geboden was. Toen de brandweer met de eerste troe pen ter plaatse verscheen, laaide reeds een felle vuurzee, ongeveer midden boven het stationsgebouw, boven de kap uit. Het was duidelijk, dat bij de sterke Find een snelle uitbreiding van het vuur moest worden verwacht en de brand- weerleiding liet dus vlug achtereen alle manschappen en materialen, waarover ze r-aar beschikken kon, aanrukken voor de ongelijke strijd. Het fccamge sn pvelvcwzleue vrijwillige verend nog grooter. Het tweede zwaar is, dat de huisvrouwen er aan zullen willen. Zij rijn van - op dochter gewoon geweest aan welljke hulp en zij zouden zien er moei lijk mee kunnen vereenigen een man in de keuken te hebben, die aardappe len schilt, die in de kamers stof af neemt en bedden opmaakt. Hierbij is iets merkwaardigs op merken. Over het algemeen tal het zijn als we zeiden, nJ. dat de dames mannelijke dienstbode zouden hebben, omdat het zoo „raar” is. Maar komt de dame, die-zoo spreekt, een tre de hooger op de maatschappelijke lad- dr en gaat zij een groot huis bewonen met twee dienstboden, dan zal zij het niet „raar”, maar Integendeel zeer def tig eh chic vinden, als er dan ook een mannelijke dienstbode bij komt, hoe wel die ook niet anders dan vrouwelijk werk te verrichten zou hebben. Het volgende bezwaar zal zijn van de werkloozen zelf, die wel bereid gevonden zullen worden om zwaar graafwerk te verrichten, maar die het ook „raar” zou den vinden, huiswerk te doen. Misschien zouden de huisvrouwen en de werkloo zen het minder raar vinden als zij eens buiten ons land waren geweest, bijvoor beeld in Ind.ë, waar men meer manne- Let op, lezeres, dat hier niet staat „De man vóór alles” en dat we geen pleidooi gaan voeren, dat de man venaan behoort te staan, integendeel zal dit betoog er opgericht zijn, dat om den man der vrouw tot hulpe te geven, tot hulp in de huishouding en dat hij wordt ter vervanging van het voor alles: de man voor alles. De Duitsche dienstboden zullen terug geroepen worden naar haar grosze Va- terland, dat haar niet meer kan missen Naar schatting zullen dat ongeveer 20.000 meisjes zijn en de plaatsen, welke rij open laten, dienen door andere te worden vervangen. Er blijkt evenwel zoo goed als geen uitzicht dat Holland- sche Lientjes en Marietjes de Duitsche Friedas en Trude’s zuilen kunnen ver vangen, omdat zij er niet zijn. Het aan tal meisjes, dat Zich voor dienstbode aanmeldt, is zoo klein, dat tengevolge daarvan de buitenlandsene meisiïs naar zijn geroepen en het is zeker, dat deze vertrokken zijn, het aanbod vraag lang niet zal kunnen dekken. is dus een branche, waar werkloosheid is, maar integendeel zeer groot tekort. Dat zou dus leis zijn voor onze werkloozen, van wie we er nog ongeveer 400.000 beschikbaar hetben en die aan de nog werkenden een mlllioen gulden per dag kosten Een bepaalde vakkennis ontbreekt hen wel. maar dat bezwaar is niet onoverkomelijk, omdat het niet onmogelijk zou zijn aan gewil lige en ijverige mannen te leeren de huishoudelijke verrichtingen te doen, welke nu dikwijls vervuld worden door jonge meisjes, die ook ;?e-?n vakoplei ding genoten hebben. yratuarHJk zou het in het begin wat stroef gaan, maar hier zou stellig de man voor alles al doende leeren. Toch zal het niet gemakkeltjk blij ken om van eenige dvlzenaéx» werkloo- ze mannen te maken mannen voor al les. Het eerste bezwaar is da belasting. Voor een dienstbode betaalt men nu buiten de opcenten per jaar f 6 - belastlng, voor een mannelijke bediende zou dat driemaal zooveel zi’n en rekent men de opcenten mee, dan wordt het Het overleg met dr. Schacht De kansen voor massa-emigracie De directeur van het bureau der inter, gouvernementeels commissie te Londen, de heer Georges Rublee, heeft een rap port opgesteld op grond van de door hem met dr. Schacht gevoerde gedachtenwis seling over de financiering van de emi gratie der vluchtelingen uit Duitschland. Dit rapport is thans in handen der be trokken regeeringen, t.w. die van Neder land, Groot-Brittannië, de Vereenigde Staten, Frankrijk, Brazilië eh Argentinië De heer Rublee heeft om spoedig ant woord verzocht, daar zd. de kwestie als dringend moet worden beschouwd. In Engelsche regeeringskringen meent men, dat de uitvoering van het plan op vele bezwaren zal stuiten en men blijft dan ook pessimistisch gestemd ten op zichte van de mogelijkheid, dat een ac- coord met Duitschland zou worden be reikt, hetwelk massa-emlgratte der Jo den uitvoerbaar zal maken.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1938 | | pagina 1