1 SCH00NH0VEN5CHE COURANT IsfWi )p 9 ink TEMPORA MUTANTUR. Schoonhoven ibank ind" Kerstmis met sneeuw en ijs. Treinbotsing in'do Kerstnacht. ERNSTIGE RAMP IN ROEMENIE. „InsulInSle UBER IMS TWAALF BLADZIJDEN. WOENSDAG DECEMBER IM JAARGANO T«i-Adr«*: ult ge vorst en de sneeuw was BIJ Dr der bank etaris. —5 uur et» BESTUUR, X. 4* a ar- en ering en moeten n voor- I Dec. a s, kjes worden tie control* J 7 Januari ot 12 en van Maandag* rachuldigde en voldoen weest en hebben volop genoten van de ijspret. wenscht (stipte geheimhouding). RwdlQ-Centrale 50 cant par waak» Groote moeilijkheden voor *t verkeer, feest voor schaatsenrijders. 9e- pei' ■der Prettige Oudejeers-avond en een Gelukkig 1939 met JAN BROUWER’S __u n HAVEN 61 rifllO. TELEFOON 119 Schoonhoven Even een boodschap of telefoontje en U heeft nog dienzelfden dag de nieuwste BIJ ona de mooiste radio, de beate garantie. Men hoort dit overal!!l ABOMMJFa, di« oom admiawtratte OAAA Guide* bj lavaasiaaga ZUUv ••gsccteikthcid. De vorst- en sneeuwperiode, thans is gevolgd door dool. Galatz en Boekarest drie treinen dokten en verplegen vertrokken. Het reddingswerk ging zeer moeilijk. Vele gewonden «ouden tijdens het trans port nog rijn overleden. Zeer weinig doo- radio 19 >9 in huis. Prijzen van f 89.- tot f 295.- Wij regelen de betaling zooals U den-Merwede zit het Ijs vast en Ijsbre kers sijn bezig het te breken. Op de Bo- ven-Merwede en de Nieuwe Merwede Is het Ijs in beweging. Op den Neder-Rljn en het Pannerdenseh Kanaal heeft het ijs zich vastgezet, evenals op de Gelder- sche LTsel. De Maas zit beneden Oyen, de Lek tusschen Beuzichem en Streef kerk. Intusschen begint de Ijsgang op de ri vieren af te nemen. Het Comité voor Usbestrijdlng te Rot terdam heeft de sleepboot „Belgia” aan het werk gesteld op de Oude Maas, om deze van het punt dicht bij we, waarde rivier Is dichtgevroren, tot aan Dordrecht open te breken. De Ijsbreker „Spitsbergen- te gister morgen van Rotterdam uitgevaren om ten behoeve van de langs de Holland- sche Ussel gevestigde industrieën het Ijs te breken. Het breken van het Ijs op de beneden rivieren 18 niet slechts nuttig voor scheepvaart, het is mede een maatregel In het belang van de veiligheid als straks het drljfljs „van boven” afkomt. 111WOLCU Ul< De wintersport, 'yt bemanning Voor schaatsenrijders en voor hen, die met slee of op andere wijze hun vermaak zochten op het Ijs en op besneeuwde hoogten, is de witte Kerst een waar feest geweest. Duizenden In den lamde. zoowel drichem gaan fitten. QM 0J2 Os BefiS- jjeng ajA ftud. Win 9B Öfi KbaaMea IQ- AMELAND GEÏSOLEERD. De Z 8 geeft de strijd op. Benige tientallen Amelanders hadden Vrijdag gehoopt hun eiland te kunnen bereiken, om daar het Kerstfeest te vie ren. Die hoop is echter door de zware Ijsgang verijdeld. Vanuit Den Helder zou de torpedoboot Z 5 trachten Ameland te bereiken om een belangrijke hoeveelheid post, levens middelen en ruim 40 passagiers aan wal te zetten. De tocht ging tot het Ame- landsche gat vrij gemakkelijk, maar daar was het ijs zoo opgepakt en stond een roo sterke stroom, dat de commandant slechts seer langzaam durfde varen. Bo vendien waren alle tonnen en bakens door het ijs onzichtbaar geworden. Middags te ongeveer twee uur was men het eiland zoo ver genaderd, dat de opvarenden konden zien, hoe aan het strand een groote menigte stond, terwijl een vlet werd klaar gemaakt om uitge zet te worden. Per radio kwam echter na lang wachten het bericht: Kunnen geen boot uitzetten, kom zoo dicht mo- gelljk onder de wal. Zoo dicht mogelijk, was volgens den commandant van de Z 5. op ongeveer 200 M. afstand. Hoe klein deze afstand in normale omstandigheden mag zijn, met de zware ijsgang en de sterke stroom was het onmogelijk com municatie met de wal te verkrijgen. Bij het invatten van de duisternis besloot de commandant voor dien dag de pogingen op te geven en buitengaats de nacht door te brengen. Het schip stampte en rukte ain zijn ankerkettingen in de sterke Oostenwind, zoodat velen gebruik moesten maken van het aanbod van de j van de Z 5, die haar kooien beschikbaar had gesteld voor de zeezie ken. Zaterdagmorgen te halfzeven bereikte de neerslachtigheid ondtl de passagiers haar dieptepunt, want toen maakte de idepöt» W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 2S. PwrduiuM 18788 •K.„. .oor <U N* O. Ufa* rtrttr.tr 1 .oor ittrtrttrtd dttr dt SIÏUXTÏ HAVB1MK w Mhi.Ua, Afin0'**” k’ QAO °“1<l— -7 r«rli« onn oaa.. b, wil. inn Ould« sr\ Ooi... o, ..Hl— .u WV evseiljdea. JUU vaa h*ad «i voet, XvU vaa eog. Ivv vaa oe* éua. OU andere* vinger bwit «yn vaa een polis VstmM** Maandag,Woensdag Vr$dag. Prya by vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 8 maanden f 1.25; p. poet 1A0 Met verankering 15 eeata meer „Tempor* mutantur nos et mutamur hTlllis", luidt de geheele zin, hetgeen zeggen wil; de tijden veranderen en wij veranderen met hen. Er verandert veel in de wereld; sommige dingen wijzigen zich bijna onmerkbaar en aanpassend aan oudere toestanden, andere plotseling en opzienbarend. Vroeger hadden verdragen, tusschen staten gesloten, waarde, het was een be lofte, een geschreven belofte en mannen, die prijs stelden op hun eer, hoedden zich er angatv^lhg'voor een gegeven be lofte te breken. Binds 1914 echter zijn de plechtigste verdragen niet anders dan „een vodje papier”. In dat Jaar begon Duitechland met zijn belofte te schen den om de onzijdigheid van België te waarborgen en nadien heeft bet een nau welijks te tellen aantal verdragen ver broken. Voorheen ging aan een oorlog onder- handelingen, bedreigingen, een ultima tum en tenslotte een oorlogsverklaring vooraf, nu behoort dat bij de oude rom mel en een land dat het in zijn hoofd krijgt, een ander land te gaan verove ren of in te palmen, trekt zonder eenige waarschuwing met zijn troepen dat land binnen en rooft het. In het verleden was het gebruik dat als staatslieden spraken over vreemde staatshoofden of regeerlngspersonen, dulks gebeurde in gekuischte en hoffe lijke termen, ook al was het hun bedoe ling om die mannen onaangename en icherpe dingen te zeggen. In die keurige diplomatieke taal konden zij, die mees ter over het woord waren, buitengewóón onplelzlerlge verwijten doen en de sier lijke bewoordingen waren veelal moellij- ker te verduwen dan het schelden, waar aan Hitler zich schuldig maakte tegen over den president van Tsjecho Slowakije. Dat zijn volgelingen hem zoo iets nadoen en een Amerikaanschen senator voor jrtruikroover* schelden, is niet te ver wonderen. Ook den overleden president Wilson Aebben zij gekozen als mikpunt van hun straattaal. Over dat gebruik van ach- terbuurtbewoordlngen heeft de Duitsche zaakgelastigde in Amerika het een en ander te hooren gekregen. De Amerl- kaansche minister van blnnenlandsche zaken, Ickes, had In een rede te Cleve land ditmaal ook eens geen blad voor de mond genomen toen hij over Duitsch- land sprak en de Duitsche zaakgelastigde, Thomson, was op hooge beenen naar het ministerie van bultenlandsche zaken ge gaan om daartegen te protesteeren. Tot nu toe was het gebruikelijk om in zoo’n geval de proteeteerende hoffelijk te ont vangen en hem spijt te betuigen over het Naar ürk door de lucht en over *t U* De PB.O.T.O. van.de KLM Is gister middag met 355 k.g. post te Ürk geland. Hieronder was een groot aantal postpak ketten met vet, waaraan op Urk groote behoefte begon te bestaan. Het vliegtuig bracht één passagier en nam drie pas sagiers mee. Gisteren Is voor het eerst geprobeerd om de tocht van Urk naar Enkhulzen over het Ijs te volbrengen, wat inderdaad in gelukt. Gistermorgen om zes uur zijn drie ondernemende jongelui uit Urk ver trokken pm per slede vleesch te Enkhui- sen te halen. Des middags om vier uur kwam het telefonische bericht, dat zij behouden te Enkhulzen waren aangeko men en van plan waren orrf hedenoch tend om zes uur de terugtocht aan te vangen. Gisteren zijn ook verschillende expedi ties voor het halen van levensmiddelen naar Kampen vertrokken, waarvan reeds enkele weer op Urk zijn teruggekeerd. De andere zijn op de terugtocht. Ameland is nog steeds niet uit zijn isolement verlost De zuidkust is nog door een massieve Ijsvlakte omgeven, al is er bij eb eenige beweging merkbaar. Men verwacht dat het ijs spoedig zal afdrijven en er weer een geregelde vaart mogelijk zal kunnen zijn. 85 dooden, talloose gewonden. In de nacht van Zondag op Maandag heeft in Zuld-Bessarabië (Roemenie/ een zeer ernstige treinbotsing plaaut gehad waarbij 85 reizigers gedood en 315 ge wond werden. Men vreest dat er onder de puinhoopen van de wagons nog meer gewonden liggen. Doordat oe telegrafi sche en telefonische verbindingen door de sneeuw waren verbroken, konden hulp treinen pas veel later vertrekken, waar door de toestand van vele gewonden is verergerd. De treinbotsing, die eeu gevolg was van bet ontbreken van verbindingen tusschen twee stations, had plaats op de Ujn Galats—Chisinau, die slechts enkel spoor heeft. De trein, die uit Galgtz was vertrokken, had groote vertraging en kwam pas om 1 uur in de nacht te Eri- kazia aan, waar gestopt werd. De sta tionschef was van meenlng, dat de trein uit de tegenovergestelde richting zich nog in het op 20 KM. afstand gelegen station van Etulea bevond. De chef van Etulea verkeerde zijnerzijds in de veron derstelling, dat de Ujn vrij was en liet de trein uit Chisinau in de richting van Erikazia vertrekken. Ongeveer halverwe ge Uepen de treinen met groote snelheid on elkaar. De twee locomotieven en ze ven houten wagons werden vernield, alle andere wagons beschadigd. Onder de reizigers, hoofdzakelijk scholieren en mi litairen, ontstond een paniek. Aan hulp- verleenlng viel in de sneeuwstorm en de duisternis niet te denken. Eenige over levenden liepen door de sneeuwnaar het op 13 KM. afstand gelegen Rent, waar zij de ramp meedeelden. Daarop zijn uit tr-ttr met ELFSTEDENTOCHT UITGESTELD. Nog niet afgelast. Wegens de ingevallen dool zal de Elf stedentocht Donderdag natuurlijk niet kunnen doorgaan en voorioopig uitge steld moeten worden. Door het smelten van de sneeuw staat er te veel water op het ijs. Het centraal bestuur kan geen nade ren datum vaststellen., maar op grond van door De Bilt welwillend verstrekte mededeelingen, acht het de mogelijkheid niet uitgesloten, dat de Elfstedentocht een dezer dagen nog gehouden zal kun nen worden. De verwachting is n.l., dat het hooge-drukgebied in Scandinavië de wind zal doen ruimen, zoodat de tempe ratuur opnieuw beneden het vriespunt zal dalen. Het centraal bestuur zal de Ingekomen Inschrijvingen handhaven. Op *t oogen- blik zijn binnengekomen 320 inschrijvin gen voor de wedstrijd en 75 voor de tocht. Zuid-Afrika vgn het vliegveld te Kaap stad de terugtocht aanvaard. Vertegen woordigers van de Zuid-Afrikaansche re- geering en vele belangstellenden waren bij het vertrek aanwezig. Ter eere van den heer Beelaerts van Blokland waren eenige troepenafdeelingen aangetreden. Nadat de militaire kapel de volksliede ren ten gehoore had gebracht, begaven de passagiers zich in het vliegtuig. Ge zagvoerder Scholte liet de „Reiger” ten afscheid een eererondje maken. Hierna zette het toestel, dat ruim 200 k.g. post meenam, koers naar Johannesburg, waar de „Reiger” een tusschenlandlng maak te. Eenige honderden Nederlanders had den zich op het vliegveld verzameld. Na dat hier ten tweedemale hartelijk af scheid was genomen, waarbij vele bloe men de „Reiger” werden binnengedra gen, vertrok de „Reiger” naar ftulawayo. had de terugtocht naar Den Helder te aanvaarden, aangezien met de ebstroom en de groote massa's pakijs het ónmoge lijk was bij het $iland te meeren. Na terugkomst te Nieuwe Diep zijn en kele passagiers en de post naar het vlieg tuig De Kooy vervoerd, vanwaar een K. L_M. vliegtuig is opgestegen, dat Ameland wel bereikte. URK UIT ISOLEMENT VERLOST. Knaapje bij vliegtuiglanding gedood. Zaterdagmorgen eindelijk is Urk zijn isolement, waarin het door de stren- gebracht, verlost, maar de vreugde over de aan komst van het KJL-M.-toestel met post en levensmiddelen werd getemperd door een tragisch ongeval. Bij het neerstrijken van het toestel op het ijs namelijk is de 10-jarige Gerrit Snoek, die naar de landing stond te kij ken, door de staartsteun van het vlieg tuig geraakt. HIJ viel bewusteloos neer. Toen de geneesheer arriveerde, bleek het knaapje reeds te zijn overleden. Het toestel, de P.H.-O.T O., heeft geen staartwiel, maar een staartsteun. Ge zagvoerder P. Both heeft van het onge val niets gemerkt. Het terrein was met twee vlaggen afgezet, wat blijkbaar met voldoende was om deze afzetting uit de lucht te kunnen waarnemen. Gewoonlijk bevinden dergelijke aanwijzingen zich horizontaal op den grond. De directie der K.L.M. heeft de ouden van het slachtoffer haar deelneming met bet ongeval betuigd. Rook- en Pruimtabakken v«n«f 5 <«nt per h«lf ons. Vraagt ze Uwen winkelier of bij: W. HIJNEVELO, Haven 66 - Tel. 91 - Schoonhoven ■chaa tsenr ij der». welke thans is gevolgd door dooi, heeft met Kerstmis aan het verkeer te land en te water nog vele moeilijkheden bezorgd. Vooral de openbare middelen van ver voer, die het met de Kerstdrukte toch zwaarder hebben dan op gewone dagen, hadden een harde strijd te voeren. Toch heeft het treinverkeer in het algemeen gesproken een vlot verloop gehad. De Spoorwegen hebben met de Kerstdagen seer veel rei zigers vervoerd. De vertragingen die de laatste dagen groot waren geweest, konden, zooveel als mogelijk is bij een dergelljk massa-vervoer, tot een mini mum beperkt blijven. De fijne sneeuw en de vor«t hebben echter de dieselelectrlsche tractie danig parten gespeeld, doordat de stuifsneeuw doordrong tot in de motoren. Daardoor wordt ta de eclectrlschq motoren Ijsvor- ming verdorzaakt, met als gevolg, dat deze doorslaan. Gedurende de belde feestdagen is in •11e werkplaatsen der spoorwegen ronder ophouden doorgewerkt, om deze gebre ken te herstellen, terwijl inmiddels tij delijk andere treinen waren ingelegd. De toestand •p de groote rivieren sluit nog steeds alle scheepvaart uit. De Beneden-Waal is gistermorgen bij Wou- NIEUWSBLAD VDOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT 1 TNW ao. IW-Adiw: A W. N. VAN NOOTtN, SCHOONHOVEN, HAVEN n. Po«rN»iuiu 187S8 P1**1"1 Oornum.r’ gebeurde of wel een onderzoek toe te zeggen of te verklaren dat het gesproke ne verkeerd was overgebracht of iets van die aard, omdat, zooals tenslotte dan verklaard werd, men er bijzonder prijs op stelde dat de goede verstandhoudin gen tusschen beide landen niet in gevaar zouden komen. Nu is ook dat veranderd. De onder minister van bultenlandsche zaken, Wel les, die den heer Thomson ontving, zei ronduit dat hij het protest niet wilde aanvaarden, hetgeen dus beteekent, dat h(j minister Ickes volkomen gelijk geeft en dat hij van dezelfde meaning is. Wel les weigerde beslist eenige verontschul diging aan te bieden. Hij vroeg hoe de Duitsche zaakgelastigde eigenlijk met een protest durfde komen over hetgeen de heer Ickes had gezegd, omdat Duitsch- land zelf zich eiken dag te bulten ging aan onbehoorlijke taal over president Roosevelt en de leden der regeering. Ieder wist het, ging hij voort, dat de Duitsche pers onder censuur staat van de regeering en dat hetgeen de Duitsche bladen schrijven, dus rechtstreeks goed gekeurd is door de Duitsche regeering. Als nu de heer Thomson maar eens een paar Duitsche kranten wilde inzien, dan kon hij zich overtuigen dat de Duitsche regeering nog heel wat grover uitdruk kingen beilgde tegenover de Amerikaan- sche leden der regeering, dan de heer Ickes had gedaan over Duitechland. De heer Thomson bleef het antwoord niet schuldig en men krijgt de Indruk, dat de twee diplomaten een onderhoud gehad hebben, dat vroeger in die wereld onge kend waa. Ook de ontvangst van die boodschap in Duitechland was geheel anders dan voorheen. In vorige jaren zou zoo’n ge beurtenis aanleiding gegeven hebben tot een bespreking in de ministerraad en in de volksvertegenwoordiging, er zou een nota zijn gezonden naar Amerika die op (diplomatieke) pooten stond en de kwes tie zou op de een of andere wijze zijn afgedaan. Thans schijnt de Duitsche re geering er geen weg mee te hebben ge weten en zij heeft op tamelijk kleingees tige en niet zeer kloek» wijze de bittere tijding ontvangen. De regeering heeft namelijk medegedeeld dat zij het rapport over de ontmoeting tusschen Welles en Thomson niet kon behandelen, omdat de heeren der regeering vereenlgd waren fn een kameraadschappelijk samenzijn. Dat fuifje van kameraden der regee ring schijnt bijzonder lang van duur te rijn, want nog steeds heeft Duitechland geen repliek weten te vinden. den zijn tot nu toe geïdentificeerd. De plaatsvervangend stationschef van Galatz is gearresteerd, omdat hij den machinist van den uit zijn station ver trokken trein geen juiste instructies had meegegeven. DK .REIGER- OF t>i THUISREIS. Harteliik afscheid van Zuld-Airika. Maandag heeft de „Reiger” na een YexbUU lAa X4 dagea Ja óq Uuie tea OVER HET US VAN URK NAAR KAMPEN. Tocht van twee Schoonhoven Het ijs heeft Urk en andere eilanden geïsoleerd. Zooals men weet heeft de KXA4. ver schillende tochten gemaakt met het Fokkervllegtuïg de PH-OTO, om de, van de buitenwereld afgesloten eilanden te voorzien van levensmiddelen en post Bo vendien konden de passagiers, die niet met een andere gelegenheid naar het vaste land konden komen, mee terug ge nomen worden, opdat rij de feestdagen toch >bij hun familieleden konden door brenger!. x Het vliegtuig, dat naar Urk sou gaan, is eerst Zaterdag daar geland met het in dit nummer vermelde noodlottig gevolg. Donderdag had het toestel niet kupnen landen wegens de hevige sneeuwval. Vrij dag was er een zware mist met slecht* 20 meter richt De opzichters van de Zuiderzeewerken met hun echtgenooten, die veelal deze zomer geen vacantle genomen hadden om daarvan nu te kunnen genieten, za- gen hun reisje naar de familieleden, in rook opgaan. Zooals wij in ons Vrijdag- nummer reeds meldden was de boot van Kampen even bulten het Keteldlep in het ijs Wijven steken. Eenige passagiers van die boot hadden toen de tocht van Kam pen naar Urk over het ijs te voet afge legd. Hoewel in enkele bladen was ge meld, dat het ijs van het Uselmeer be trouwbaar was, konden deze wandelaars verklaren, dat hqj^levensgevaarlljk was om over het ijs van de Zuiderzee te loo- pen. Twee oud-stadgenooten hebben, toen x het vliegtuig om hen te verlossen, niet verscheen, en het ijs ondertusschen weer zooveel sterkar was geworden, de tocht over het ijs ondernomen. Het waren de he&r P. van Heumen met zijn echtge- noote mevr. Van Heumen—Bezemer. Na veel voorbereidingen veiUQkjten 4J

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1938 | | pagina 1