De Alblasserwaard is SCH00NH0VEN5CHE COURANT voldoende beveiligd Er is althans een begin Toewijzing bouwcontingenten Bedijking Biesbos: gevaar \oor de Alblasserwaard Porceleinkast iaat op zich wachten Nu 1 Februari weer nadert 2. ut (P00 mpoo) c.a. ing van lAR AL Tout de France vanuit Inuterdam. Er blijft enig risico, maar daarom geen paniekmaatregelen Grote voonaad stro in brand. 1954 ACHT BLADZIJDEN. Mate JAARGANG. No. IL Gironummer 13763 JOO.J4 sgblad werkten zij Toor Isdam. tonde Kans, dat nieuwe nxjueiocu «.uucu volgen. Tot nu toe is dit niet geschied. dus revsl aan er De 9-jarige Willem Tuynman legt de eerste steen voor de Landbouwschool te Lekkerkerk. aorxittei ui 1954. kon- ragen >r deze 1 en van m mot en, un- Hartof ■maakt, iet nemen zich ge- idse Telefoon 307 (K 1823) S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN su- het iwezig. brand- “1 en iagenlange het vuur zelf 1 Woensdag '"’’iltbeta- foor taal. mdelaar maf 1,75 ■a» f 0.60 sh. A 9 op gewe ende wa- vellering van de lonen. Extra inspan- ning en extra vakkennis worden on- de gel .r is ven mins Bandjanegara. 36.90S woningen mogen worden gebouwd, alsof dit deel van het Koninkr’k in groei en ont- dei mak. ied< verweten worden, moei beheer van jgheemraad- id er al enige malen J"M dijk niet voldoe! IU vermogen had. drie gearresteerd. Volgens 'n WOENSDAG 27 JANUARI 1954 NIEUWSBLAD VOOR ZUIQHDLLAND EN UTRECHT dachten Motolof pen. invaard. Daart punt voor. Al. [rote vijf besp«- c doen ui In men voorstel niet zozeer aan Russische een middel om conferentie reed! den op de vastst i groter nadruk rich niet meer bemoeien met de lonen, dan komt het vanzelf wel terecht Nu er echter zoveel prijsstijgingen optreden, kans, dat nieuwe Jaar slaperdQI •n verwacht h »sie. hoe dan ook. i_. het advies de zeegaten echter lan- aan. Er zul- correcties it. Waar dit dat staat nu k „-en?" Ronde van Frai ie is gere- het OlymplscL n een ge- zal vertrekken i de Antil- deze Brasschaet voor de berekeningen van waterstai proeven van het wr‘ boratorium van ge- uitgewezen, dat rln. blasserwaard stormvloedstuw l rend vermogen b< thans reeds het Dat men niet»* Lekoever. lang; - penerwaard dus, cvergaat. vindt j feit dat die dij*- ger Dat nauwkeurig ervan overtuli volgen de afsluiting van TJssel door een stormstuw bfl Krimpen Lekdijken zullen hebben. De “terstaat en de ;t waterloopkundig la- prof. Thijsse hebben de Lekdijk van de Al in verband met die r geen groter waterke- behoeft te hebben dan t geval is. ‘ttemin igs de dijk dus, wel idt zijn oorzaak w-t die dijk over het alge: is dan de Alblasserwaa. is te begrijpen omda Noordwesterstorm steeds in de luwte ligt, terwijl waardse dijk het volle GEVAARLIJK KRUISPUNT. 1 i De heer J. A. J. Vallentgoed. J technisch hoofdambtenaar van J de provinciale waterstaat in f Noord-Holland. o.a. belast met het onderzoek naar de ver- 1 keersgevaren op een kruispunt C nabij Wormerveer, is op dat 1 5 punt door een auto aangereden Met een gebroken rechterbeen is hij in het gemeentelijk zie- l kenhuls opgenomen. 1 Nu zeker. Jeel vast, dat de *t 1954 op 8 Juli uit lion te Amsterdam de eerste etappe in smene i paniek igheem- heeft ;n van de vijftien of Met alle prijsverhogingen van de laatste tijd. ie het geen wonder dat publiek zich afvraagt of het hek van de dam is. Allerlei groepen schijnen da huurverhoging en de daarmee i menhangende loonsverhoging aan grijpen om hun eigen prijzen en ta rieven maar eera grondig te herzien. n> En dat beperkt zich dan niet tot een |toi stijging van vijf procent. De gemid- dUInst met ---v “•*- deze geh< „proefmol doorstaan. VERDACHTEN IN MOORDZAAK VRIJGELATEN, ondt tak. wat slacht»! gearrco geer Er Is geen reden voer eni de burgemeesters In de het hoogheemraadsct-- naar aanleiding van het adres dat de hebben gericht tot Provinciale Staten, aanleiding geweest z(jn wanneer het h< gedaan had dan de schade op 1 Febrnai herstellen, maar er is veel meer gebeurd. grote ig van de Interm ing vin Dulles, illen bewonen. tal In. nadat de drie Westelijke ministers zQn □da hadden aanvaard. Daarop komen Duits- eede en derde punt voor. Als eerste punt wil sntie van de grote v|jf besproken zien. inteters hebben duidelijk doen uitkomen, dat zjj de ibben aanvaard, om nutteloos heen en weer gepraat Verschijnt Maandag. en Vrijdag. Prijs bij vooruit^ ling 2.65 per 3 maanden. V< Schoonhoven 2.30 per kwarts i De gemid delde burger voelt zich dan ook min of meer bekocht met zijn vijf procent hoger loon en talloos zijn de wrange grappen, die op het ogenblik dage- x Er zijn dijkmagazijnen, lijks worden gedebiteerd zodra lonen en prijzen ter sprake komen. Intuseen gen het men, HEEFT VLIEGTUIG VAN RECHTS VOORRANG* dat teld rijn- t drastisch hetgeen men (slutting van water- w -dringend olgen noodzakelijk voor de bestrijding van sheep- de steeds voortschrijdende verzilting. hoog wonen^in deze “T klein opper- dit het dichtst Maar on- situatie is 1 beslist, dat jaren in to- ingen beschouwt ing van Molotofs als een toegeven wensen, dan wel als te voorkomen, dat de ds zou kunnen stran- stelling der agenda. onverwachte bestaat de looneisen zullen CU ut ,1J° “h°nd" “'V1* NriSd. aa- voorzien. K gehele afweer (en het daarbij passende verouderde „dijkleger die gericht was op hoog opperwater 1 aangepast aan de gevaren v__ irmvloed. Er is een waarschuwings- steeg, administrateur dijkwachten ingesteld en iele dienst heeft reeds een lobllisatie” met goed gevolg aan waterschappen; dat is alleen ge schied voor de Alblasserwaard en Schieland. Hieruit blijkt dus dat de bestuur lijke en technische diensten van de Alblasserwaard meer dan voor hun taak berekend z|jn. Zij «iJn Immers nagenoeg de enige in het ganse rampgebied die nu nog hun „eigen boontjes mogen doppen". Van die bevoegdheid heeft men. on der leiding van dijkgraaf Den Hartog op afdoende wijzé gebruik gemaakt, al is men niet overgegaan tot h< van maatregelen in paniekstemming. 1 De ringdijk van de Alblasserwaard is op al die plaatsen waarvan in de rampnacht gebleken is. dat er ge vaar kan ontstaan versterkt, verhoogd of voorzien van 'n kade of muurtje om *o1" de waterkerende hoogte te vergroten zonder de rljbreedte van de kruin aan te tasten. Andere plaatsen, die misschien ge vaar zouden kunnen opleveren zoals die waar een diepe wiel dadelijk achter de dijk ligt, zijn versterkt door het volpersen van de wiel. T Op verscheidene plaatsen hoofd zakelijk langs de Lekdijk en de Noord is de buitenbeschoeiing tot de kruin opgetrokken en op een enkele plaats is ook aan de binnenzijde van de dijk een steenglooiing aangebracht teneinde schade door overkomend wa ter te voorkomen. 4 De beide hulpgaten, dat bij Pa- pendrecbts Noordhoek dat is door gebroken en dat bij de Alblasserdam- Het onderzoek, jn de Echteldse Tevens^h” ÏkX as: werden gearresteerd, heeft naar het recteur van schijnt geen resultaat opgeleverd. fjnari Werd een week geleden de café-hou- zettij der-veehandelaar C. J. van de B. op van vrye voeten gesteld. Gisteren is na diens., behandeling van een appél door het schouwing van gerechtshof te Arnhem de vrijheid be- sar|ssen der N.' volen van de overige drie gearresteer- - den. guujnen, zandop- slagplaatsen. hoofdlieden en vrachtauto’s aangewezen om in geval van nood te kunnen optreden. Men is er dus weloverwogen niet toe overgegaan om de gehele 80 kilometer dijk op te hogen. Dit zou een zeer kostbaar, zeer omvangrijk en in verband met de bebouwing langs de dijk zeer hinderlijk werk guwordcp zijn. In de eerste plaats, zo beeft men geredeneerd, hebben de dijken van de Alblasserwaard getoond voor hun taak berekend te zijn. De hoogte is voldoen- _‘Bbleken en waar dat niet het geval was (Noordhoek. Zwartepaard, Nleuw- land en dorp Sliedrecht) zijn afdoen de maatregelen getroffen. Dat de dijk tussen Sliedrecht en Hardinxveld aan het viaduct in de nieuwe weg nage noeg bezweken Is, kan maar nauwelijks de Alblasserwaard - want die dijk stond onder 1 rijkswaterstaat en het hoot ip had er al enige mi zen dat deze dijk niet v terkerend ve~hij. In de tweede plaats sou algem dffkophoring behalve kostbaar hinderlijk ook een blQk van worden, omdat in het hooi raadschap de overtuiging post gevat, dat de dUken - Alblasserwaard binnen twintig Jaar slaperdijk zullen wor den. Men verwacht immers dat Deltacommiss' komen tot h< af te sluiten. In de derde plaats heeft men a igd welke de Hollant isterie i Volkhulsvesting bepalen, welk mag bouwen, ondankbaarder turen om •“ïten te —•nkbaar On- moeilijkheid raar de groot- liggen, ge- loude en in onze en dwaze ge- De Bertijnee conferentie Na een weinig bemoedigend begin op Maandag, heeft Molotof gisteren een vergadering van de grote vijf (met China dus) voorgesteld in Mei of Juni ter vermindering van de internationale spanning. »(i deed dit ondanks de waarschuwing vkn Dulles, dat Amerika nooit een derge lijke conferentie zon wil. Molotof diende zijn voorstel Maandag voorgestelde agent land en Oostenrijk als tweei’ Molotof een grote conferer.» De Westelijke ministers agenda slechts het' te vermijden. Vandaag zullen alle vier ministers verklaringen afleggen over het eer ste agendapunt. wat de vakorganisaties tot ere Strekt, maar als de prijsstijgingen veelvuldi- ier zouden worden, kunnen nieuwe 'looneisen niet uitblijven. Om deze te kunnen beteugelen heeft men dan maar liever dat de loonstop niet f heel verdwijnt In ondernemerskri.. gen staat men thans op het stand punt, dat de grenzen waartussen de loner} zich kunnen bewegen belang rijk ruimer dienen te worden, maar '4at een zeker 'toezicht op de loon vorming moet blijven bestaan. Dit ovei standpunt schijnt vrjj sterk te zijn be ïnvloed door de looneisen, die de Ihatste tijd in Engeland worden ge steld en die soms door stakingen of dreiging met staking kracht worden bijgezet. Ons land heeft sinds 1945 de arbeidsvrede weten te bewaren, dank zjj een prljzenawaarige matiging van alle betrokken partijen Iedereen is er van overtuigd dat dit in de toekomst zo moet blijven. Dit betekent echter dat men het evenwicht tussen lonen en prijzen In het oog moet houden. Dit is zo’n teer geval, dat wij wel mo gen spreken van de economische por- celelnkast en bij een dergelijk meu bel past nu eenmaal vanouds de grootste voorzichtigheid. altijd al t dijkbe- andere Hmatig een dijktafel waarin de voorge ven de dijken Wanneer een ■palingen niet ferust- heeft cm. ook r de gedelegeerden en belangatel- iden van de bÓeenkomst van de Vier, treedt de Berlfjnse politie als tblk op. herkenbaar aan een arm band. Voor de Brandenburger poort staan politiemannen die gaarne nitleg geven In het Engels, Frans en Russisch aan de andere c van de Krlm- tot ophoging sk in het „Igemeen la- erwaardse dijk lat die dijk bi us mln of meei jl de Alblasser s geweld var ide. dat m ss. waar- DE HAWOMA-DEBACLE. i vpdrwn7hf B- en W- van 's-Gravenhage hebben iverwacni. de gemeenteraad doen toekomen een i afschrift van een memorandum, dat '*i’ Ju - ontvangen hebben van de raad van 1 let8 h0«er bln' commissarissen der N V. Hawoma (Haags Woning Bouwmij. N.V.) Het ligt in de bedoeling binnenkort de raad bijeen te roepen voor een ex- -tra raadsvergadering ter behandeling van een prae-advies van B. en W. is hebben B. en W. de raad imen een afschrift van: een ing van de waarnemend di- in de N.V. Hawoma over de vooruitzichten bij de voort- 'an het bedrijf; een rapport gemeentelijke accountants- dezer zake; een nadere be- i de raad van commis- aan- ants- als komberging voelbaar zou zijn de dijken van het oude land. In het inmiddels verstreken Jaar Is men evenwel tot de overtui ging gekomen, dat de bedijking van de Biesbos Inderdaad grote gevaren voor de omringende polders zou meebrengen. Men drukt het In bevoegde kringen thans aldus uit: ..W(j denken er niet aan de Biesbos te bedijken voordat er iets anders gebeurd mg- Dat „iets anders” betekent ilas eerst de Alblasserwaard veilij moet worden en dat z-l lijk weer bestaan uit het verhogen van de dyi niet van plan is) of s hebben voldoening over het vermijden van ït over de agenda, waar- werd, nadatreeds de ileken was, dat de ge- Westelijke drie en van i deze ver uiteen Ue- Het is voor het m deropbouw en makkelijk om te »dere provincie ~oeilijker en voor de provinciale besturei aantallen over de gemeente delen, is welhaast niet denk getwijfeld de grootste ligt in Zuid-Holland. wi ste woonagglomeraties schelden door eeuwenoud ogen vaak onmogelijke meentegrenzen. Millioenèn mensen provincie op een zeer vla’ Waarschijnlijk is c bevolkte gebied ter ereld. danks deze uitzonderlijke i de eenvoudig van hoger hand hier in de komende drie j -a taal Advertenties: 1 tot 15 millimeter J 2.10. elke m.m. meer 0.14, derde plaatsing tegen halve prijs. Familie berichten 10 cent per millimeter. 1 officieel rankrijk 1- isch Stadie- »»>cken voor wielerwedstrijd, Amsterdam (Antwerpen) over 223 km. De vermoedelijke route, die deze etappe zal volgen, is aldus: Amsterdam Sloten, Haarlem, Zandvoort, Vogelen zang. Noord wijk, Katwijk, Wassenaar, Scheveningen, Den Haag, Delft, Rot terdam, Dordrecht, Moer dij kbrug, Bre da, Ulvenhout, Hoogstraten, Brecht, Brasschaet. Deze voorlopige route is e ger, dan officieel is toegestai len dus hier en daar nog moeten worden aangebracht zal zijn Is nog niet bekend. BOTER EN KAAS VRIJ IN ENGELAND. In het Engelse Lagerhuis is bekend ?maukt, dat de rantsoenering van bo- kaas, margarine en bak- en braad- met ingang van 8 Mei ophoudt. e boter is sinds 8 Januari 1940. da argarine en het bak- en braadvet ids 22 Juli 1940 en de kaas sinds 5 .1 1941 aan rantsoenering onderhevig voldoende betaald met het gevolg dat het aanbod van goede krachten daalt. Ook is daar het verschijnsel van de zwarte lonen, zoals die in het bouwbe drijf pn bij de seizoenarbeid in de landbouw regel zijn geworden. De zwarte lonen kan men beschouwen als natuurlijke lonen, aangezien zij ’t gevolg zijn van vraag en aanbod, ter- schai wijl de officieel toegestane lonen in deze bedrijven Weinig meer zijn dan een slag in de lucht. Loonvoorschrif- ten, die door het bonafide bedrijfsle ven niet kunnen worden toegepast, ondermijnen het gezag van de over heid en dienen dus in overeenstem ming te worden gebracht met de werkelijkheid. Vandaar dat men het laatste jaar met steeds zei; laat de overheid zi „Moet een auto een vliegtuig, van rechts komt voorrang geven* was een van de vragen, die is zen bij de behandeling van ding tussen de K.L.M. en de liaanse overheid. Geruime tijd gele den nam namelijk een K.L.M.-vIieg- tuig, dat landde op het Arubaanse vliegveld ..Dakota" het dak van een kleine vrachtwagen, die op de weg langs het vliegveld reed. mee. Per soonlijke ongelukken deden zich niet voor, maar de schade aan de auto was groot. De vlieger had van het ge beurde niets gemerkt en hoorde er pas van toen net vliegtuig veilig ge land was. De KJL.M. verloor deze procedure in hoogste instantie en werd veroor deeld tot betaling van de schade. De oorzaak van het ongeluk was, dat er boven de weg een luchtzak was, waar door het toestel lager over de weg scheerde dan de piloot had verwacht. Hiermede had hij volgens t rekening moeten houder baan is lang genoeg om nen te komen. Zoals men weet heeft er a een provinciaal toezicht op het haer bestaan. Dat bleek onder hier uit, dat regelmatig een werd vastgesteld, waarin de schreven kruinhoogte werd bekend gemaakt, waterschap aan die bepi voldeed was er reden voor ongi heid, maar de Alblasserwaard altijd gezorgd voor ongeveer 20 extra dijkhoogte. Daaraan is het te danken dat de ramp in Februari van vorig jaar voor de waard niet veel ernstiger gevolgen beeft gehad. Na de ramp is de noodwet dijkher stel gekomen waarbij alle verantwoor delijkheid aan de minister van Water staat werd opgedragen. De minister kón. volgens die wet zijn bevoegdheden overdragen aan provinciale organen. Dat is alleen geschied voor Zuid-H< land, maar niet voor Zeeland en Nooi Brabant. De provinciale organen 1 den hun bevoegdheid weer overdri Het is een winstpunt, dat sa spoedig overeenstemming over de agenda bereikt te, zelfs al is het niet duidelijk genoeg, dat wij «elf liever een andere volgorde zouden hebben geko zen. zo verklaarde een Engel se woordvoerder. In elk g< kunnen we nu terstond het werk gaan en behoeft geen t(jd meer verloren gaan. Westelijke krii i de aanvaardin rstel niet zozeer i Russiscl Voor de stormvloed van 1 Februari bos was er een vrjj drukke en nu en dan aan verhitte discussie gaande over de wen selijkheid de Brabantse Biesbos in te dijken. De voornaamste argumenten waren de winst aan cultuurgrond met daartegenover het verl.es aan woest natuurschoon. De gevolgen voor de omringende polders en waterschappen kwamen nauwelijks of niet ter sprake omdat voor de rampnacht zelfs in theorie eigenlijk geen rekening ge houden werd met de mogelijkheid van zo’n hoge waterstand, dat de berging ’«■or dat water in de Biesbos belang- Dat „iets anders” betekent dan, c. .^.t zou kunnen zijn voor de Alblas eerst de Alblasserwaard veilig gestel serwaard en het eiland van Dordrecht moet worden en dat zal waarschijr Hoe belangrijk dat inderdaad weer bestaan uit het wel is heeft de rampnacht be- verhogen van de dyken (he wezen. Toen te Immers komen van plan is) of de afsluit! vast te staan dat de uitdieping de zeegaten Behalve voor de van de riviermonden niet al- kering is die afsluiting ook di leen zeer gunstige gevolgen noodzakelijk voor, de bestrydir heeft gehad voor de scheep- vaart en de afvoer van hoog opperwater en Ijs, maar dat in dezelfde mate het gevaar voor sneller binnendringen van hoog vloedwater is toegenomen. Na de ramp hebben daarom Twee- sem de Kamerleden uit Dordrecht en de ter, Alblasserwaard ernstig bezwaar ge- vet maakt tegen de plannen van bedij- De king van de Biesbos. Temeer deden mar," zij dat omdat nog nimmer was nage- sindo gaan en dus ook niet vast stond in Mei 1_„ welke mate het verlies van de Bies- geweest igerustheld, zomin voor de bevolking als voor Alblasserwaard, zo zeide ons de dijkgraaf van :hap de heer F. den Hartog uit Hoog-Blokland van het adres dat de burgemeesters uit de waard Voor die ongerustheid zou loogheemraadschap niet anders lari aan de dijken toegebraeht, Zuid-Hollandse gemeenten ongeduldig Eind verleden jaar waa een veelgehoorde vraag in de gemeenteraads vergaderingen, of het wonlngbonwcontingent voor de jaren 1954, 1955 en 1958 reeds bekend waa. En nu gaat er geen vergadering voorbij, of deze vraag wordt weer gesteld, soms in de vorm van een klacht. De burgemeesters moeten het antwoord schuldig blijven, zjj kunnen al leen zeggen, dat nog niets bekend is. De meeste provinciale besturen hebben thans een verdeling van de toegestane bouwcontingenten vast gesteld. Alleen voor de provincie Zuid-Holland is men nog niet zo ver, en het ziet er naar uit. dat deze onaangename toestand nog enkele we ken kan blijven voortbestaan. van we- wikkeling gelijk stond aan elk ander sting ge- dee* aantal De Industrie-ontwikkeling rond de Maar petroleumhavens ,in Rotterdam, de taak snelle Industrialisatie in gemeenten deze als Sch'eda: i, Vlaardingen, Delft en ver- Leiden, d? geweldige bevolkingsult- On- breiding door geboorte-overschot en vestiging in 's-Gravenhage en randge meenten. de ernstige verwoestingen tijdens de oorlog in Rotterdam en Den Haag, de hoognodige sanering van ■ie binnen d van de R it.itie, deze factoren worden alle in feite voorbij gezien, al ontwent men dit ten de- purtemente. De volkshuisvesting komt in Zuid-Holland in gedrang Een ander facet van de verdeling van de woningbouwcontingenten als thans heeft plaats gehad, is dat er onvermijdelijk spanningen in de bouwindustrie door ontstaan. De capa citeit van de aannemersbedrijven in 't Westen is veel groter dan het toege stane aantal van 12.300 per jaar. Daar tegenover staat, dat de capaciteit van de bouwbedrijven in andere gebieden van ons land niet voldoende is voor het volledig uitvoeren van de bouw- programmas daar. De bouwvakarbeiders zullen moeten gaan reizen, wat de bouwkos ten zeker niet lager zal maken. Dat de Westelijke ministers Dins dagmiddag de door hun Russische col lega voorgestelde agenda voor de Ber- Hjnse conferentie aangenomen hebben, was een verrassing. De conferentie kan daarom vandaag beginnen met het eerste der drie door de Russische minister voorgestelde punten: Maat regelen voor vermindering van de spanning in de internationale betrek kingen en bijeenroeping van een bij eenkomst van ministers van Buiten landse Zaken van Frankrijk, Enge land. Amerika. Rusland en China. Eerst in een later stadium zal de conferentie overgaan tot de behande ling van het Duitse vraagstuk en het vraagstuk van de verzekering van het Europese veiligheid. Het Oostenrijkse verdrag zal als laatste punt worden behandeld. Alle delegaties uitgesproken over een lang debat voor gevreesd eerste dag gebl van de ook in storm en golven te verduren krijgt. Met de thans genomen zes maatre gelen meent men ruimschoots voldoen de zekerheid verkregen te hebben. Dat wil niet zeggen dat alle gevaar te bui tengesloten. Het is mogelijk dat op een plaats die men door de ervaringen van 1 Februari als veilig wordt beschotiwd. door ietwat andere omstandigheden juist gevaar optreedt, maar dat is voor mensenoog niet te overzien. Het risico, dat dus blijft bestaan zolang de zeegaten niet z(jn afge sloten, acht het hoogheemraadschap evenwel zeer klein. Hoewel het, theoretisch gespreken, -mogel|jk te dat volgend jaar wederom een stormvloed optreedt mag men toch wel in overweging nemen dat tus sen de stormvloed van 1 Februari en de daaraan voorafgaande een slordige driehonderd Jaar verlopen zijn. Het hoogheemraadschap komt dus nadrukkelijk tot de conclusie dat er geen reden voor ongerustheid is zo min bij de burgemeesters afs bij de burgerij- Wanneer de burgemeesters rechtstreeks betrokken wensen te wor den bij het bevelllgingswerk. dan gijn zij op de verkeerde weg. In de eerste plaats is het wettelijk en uitdrukkelijk de taak van de waterschappen om de waterkering te regelen. In de tweede plaats zijn de burgemeesters bij een eventuele ramp reeds overbelast door de maatregelen die zij moeten treffen voor de bevolking en in de derde plaats hebben Gedeputeerde Staten en Pro vinciale Staten van Zuid-Holland zich nadrukkelijk uitgesproken tegen het verenigen van een waterschapsambt met dat van burgemeester. hebben deze prijsbewegin- merkwaardige gevolg, dat naar wij uit welingelichte krin gen vernemen, bij de ondernemersor ganisaties huiverig wordt voor een geheel vrije loonvorming. Zoute men weet werd hierop de laatste tijd krachtig aangedrongen omdat de loon stop heeft geleid tot een te sterke ni- WEER DRIE NEDERLANDERS GEARRESTEERD. In Tasikmalaja zijn Zaterdag last van de procureur-generaal -- S- Indonesisch da| aan de Darul Mam. ien(ieE De gearresteerden zijn: dr. Schmut- <jrote zer. directeur van de rubberondeme- aIa De heer E. J. Ver- ,g. administrateur van die onder neming en de heer J. Katten employé dier onderneming. HELICOPTERSTRAAT EN FINLANDPLEIN. In Nieuwe Tonge. Het tijdens de ramp zo zwaar ge teisterde Nieuwe Tonge op Goeree- Overflakkee, zal een Helicopterstraat krijgen, waarmee de herinennng aan de helicopter, die tijdens de dagen na de ramp, vele inwoners van het dorp naar droog gebied heeft vervoerd, le vendig zal blijven. De dertien Finse woningen, die het dorp ten geschenke heeft gekregen van Finland, zullen binnen enkele dagen alle zijn bewoond De gemeenteraad heeft een voorstel van B. en W. goed gekeurd, het plein, waaraan deze hui zen zijn gebouwd, Finlandplein te noemen recteur vai financiële ing vai de i dienst te c iwini een accoi zake; een 1 de raad vi sarissen der N.V. Hawoma naar s leiding van het bedoeld accounts! rapport. Geweldige vlammenzee. Dinsdagmiddag omstreeks twee uur rijk* s door nog onbekende oorzaak brand servi titgebroken in de voorraad van circa .wee en een half millioen kg. stro, die bij de strocartonfabriek Albion te Oude Pekela (Gr.) lag opgeslagen De vlammen die spoedig uit de in vjjf stapels op een terrein van naar schatting honderd bij veertig meter opgetaste pakken stro loeiden werden aangewakkerd door de straffe Oosten wind. Het hakselgebouw dat aan de strocartonfabriek is gebouwd vatte ook vlam. De branweren van Oude- en Niet we Pekela waren zeer spoedig na ht constateren van de brand aanw' Zij kregen assistentie van de bi. weren uit Veendam. Winschoten Stadskanaal. Zij zullen een dagenh strijd moeten leveren eer overwonnen is. De fabriek (Zie verslag op Pagina 2.) geen gevaar meer. vuur loopt

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1954 | | pagina 1