De Alblasserwaard is
SCH00NH0VEN5CHE COURANT
voldoende beveiligd
Er is althans een begin
Toewijzing bouwcontingenten
Bedijking Biesbos: gevaar
\oor de Alblasserwaard
Porceleinkast
iaat op zich wachten
Nu 1 Februari weer nadert
2.
ut
(P00
mpoo)
c.a.
ing van
lAR
AL
Tout de France vanuit
Inuterdam.
Er blijft enig risico, maar
daarom geen paniekmaatregelen
Grote voonaad stro in
brand.
1954
ACHT BLADZIJDEN.
Mate JAARGANG. No. IL
Gironummer 13763
JOO.J4
sgblad werkten zij Toor
Isdam. tonde
Kans, dat nieuwe nxjueiocu «.uucu
volgen. Tot nu toe is dit niet geschied.
dus
revsl
aan
er
De 9-jarige Willem Tuynman legt de
eerste steen voor de Landbouwschool
te Lekkerkerk.
aorxittei
ui 1954.
kon-
ragen
>r deze
1 en
van
m mot
en, un-
Hartof
■maakt,
iet nemen
zich
ge-
idse
Telefoon 307 (K 1823) S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN
su-
het
iwezig.
brand-
“1 en
iagenlange
het vuur
zelf 1
Woensdag
'"’’iltbeta-
foor
taal.
mdelaar
maf 1,75
■a» f 0.60
sh. A 9
op gewe
ende wa-
vellering van de lonen. Extra inspan-
ning en extra vakkennis worden on- de gel
.r is
ven mins Bandjanegara.
36.90S woningen
mogen worden gebouwd, alsof dit deel
van het Koninkr’k in groei en ont-
dei
mak.
ied<
verweten worden, moei
beheer van
jgheemraad-
id er al enige malen
J"M dijk niet voldoe!
IU vermogen had.
drie
gearresteerd. Volgens 'n
WOENSDAG 27 JANUARI 1954
NIEUWSBLAD VOOR ZUIQHDLLAND EN UTRECHT
dachten
Motolof
pen.
invaard. Daart
punt voor. Al.
[rote vijf besp«-
c doen ui
In
men
voorstel niet zozeer
aan Russische
een middel om
conferentie reed!
den op de vastst
i groter nadruk
rich niet meer
bemoeien met de lonen, dan komt het
vanzelf wel terecht
Nu er echter zoveel
prijsstijgingen optreden,
kans, dat nieuwe
Jaar slaperdQI
•n verwacht h
»sie. hoe dan ook. i_.
het advies de zeegaten
echter lan-
aan. Er zul-
correcties
it. Waar dit
dat staat nu
k „-en?" Ronde van Frai
ie is gere- het OlymplscL
n een ge- zal vertrekken i
de Antil- deze
Brasschaet
voor de
berekeningen van waterstai
proeven van het wr‘
boratorium van
ge- uitgewezen, dat
rln. blasserwaard
stormvloedstuw l
rend vermogen b<
thans reeds het
Dat men niet»*
Lekoever. lang; -
penerwaard dus,
cvergaat. vindt j
feit dat die dij*-
ger
Dat
nauwkeurig ervan overtuli
volgen de afsluiting van
TJssel door een
stormstuw bfl Krimpen
Lekdijken zullen hebben. De
“terstaat en de
;t waterloopkundig la-
prof. Thijsse hebben
de Lekdijk van de Al
in verband met die
r geen groter waterke-
behoeft te hebben dan
t geval is.
‘ttemin
igs de dijk
dus, wel
idt zijn oorzaak
w-t die dijk over het alge:
is dan de Alblasserwaa.
is te begrijpen omda
Noordwesterstorm steeds
in de luwte ligt, terwijl
waardse dijk het volle
GEVAARLIJK KRUISPUNT. 1
i De heer J. A. J. Vallentgoed.
J technisch hoofdambtenaar van
J de provinciale waterstaat in f
Noord-Holland. o.a. belast met
het onderzoek naar de ver- 1
keersgevaren op een kruispunt C
nabij Wormerveer, is op dat 1
5 punt door een auto aangereden
Met een gebroken rechterbeen
is hij in het gemeentelijk zie- l
kenhuls opgenomen.
1
Nu zeker.
Jeel vast, dat de
*t 1954 op 8 Juli uit
lion te Amsterdam
de eerste etappe in
smene
i paniek
igheem-
heeft
;n van de
vijftien of
Met alle prijsverhogingen van de
laatste tijd. ie het geen wonder dat
publiek zich afvraagt of het hek van
de dam is. Allerlei groepen schijnen
da huurverhoging en de daarmee i
menhangende loonsverhoging aan
grijpen om hun eigen prijzen en ta
rieven maar eera grondig te herzien. n>
En dat beperkt zich dan niet tot een |toi
stijging van vijf procent. De gemid- dUInst met
---v “•*- deze geh<
„proefmol
doorstaan.
VERDACHTEN IN MOORDZAAK
VRIJGELATEN,
ondt
tak. wat
slacht»!
gearrco
geer
Er Is geen reden voer eni
de burgemeesters In de
het hoogheemraadsct--
naar aanleiding van het adres dat de
hebben gericht tot Provinciale Staten,
aanleiding geweest z(jn wanneer het h<
gedaan had dan de schade op 1 Febrnai
herstellen, maar er is veel meer gebeurd.
grote
ig van de Interm
ing vin Dulles,
illen bewonen.
tal In. nadat de drie Westelijke ministers zQn
□da hadden aanvaard. Daarop komen Duits-
eede en derde punt voor. Als eerste punt wil
sntie van de grote v|jf besproken zien.
inteters hebben duidelijk doen uitkomen, dat zjj de
ibben aanvaard, om nutteloos heen en weer gepraat
Verschijnt Maandag.
en Vrijdag. Prijs bij vooruit^
ling 2.65 per 3 maanden. V<
Schoonhoven 2.30 per kwarts
i De gemid
delde burger voelt zich dan ook min
of meer bekocht met zijn vijf procent
hoger loon en talloos zijn de wrange
grappen, die op het ogenblik dage- x Er zijn dijkmagazijnen,
lijks worden gedebiteerd zodra lonen
en prijzen ter sprake komen.
Intuseen
gen het
men,
HEEFT VLIEGTUIG VAN RECHTS
VOORRANG*
dat
teld
rijn-
t drastisch
hetgeen men
(slutting van
water-
w -dringend
olgen noodzakelijk voor de bestrijding van
sheep- de steeds voortschrijdende verzilting.
hoog
wonen^in deze
“T klein opper-
dit het dichtst
Maar on-
situatie is
1 beslist, dat
jaren in to-
ingen beschouwt
ing van Molotofs
als een toegeven
wensen, dan wel als
te voorkomen, dat de
ds zou kunnen stran-
stelling der agenda.
onverwachte
bestaat de
looneisen zullen
CU ut
,1J° “h°nd" “'V1* NriSd.
aa- voorzien.
K gehele afweer (en het daarbij
passende verouderde „dijkleger
die gericht was op hoog opperwater
1 aangepast aan de gevaren v__
irmvloed. Er is een waarschuwings- steeg, administrateur
dijkwachten ingesteld en
iele dienst heeft reeds een
lobllisatie” met goed gevolg
aan waterschappen; dat is alleen ge
schied voor de Alblasserwaard en
Schieland.
Hieruit blijkt dus dat de bestuur
lijke en technische diensten van
de Alblasserwaard meer dan voor
hun taak berekend z|jn. Zij «iJn
Immers nagenoeg de enige in het
ganse rampgebied die nu nog hun
„eigen boontjes mogen doppen".
Van die bevoegdheid heeft men. on
der leiding van dijkgraaf Den Hartog
op afdoende wijzé gebruik gemaakt, al
is men niet overgegaan tot h<
van maatregelen in paniekstemming.
1 De ringdijk van de Alblasserwaard
is op al die plaatsen waarvan in
de rampnacht gebleken is. dat er ge
vaar kan ontstaan versterkt, verhoogd
of voorzien van 'n kade of muurtje om
*o1" de waterkerende hoogte te vergroten
zonder de rljbreedte van de kruin aan
te tasten.
Andere plaatsen, die misschien ge
vaar zouden kunnen opleveren
zoals die waar een diepe wiel dadelijk
achter de dijk ligt, zijn versterkt door
het volpersen van de wiel.
T Op verscheidene plaatsen hoofd
zakelijk langs de Lekdijk en de
Noord is de buitenbeschoeiing tot de
kruin opgetrokken en op een enkele
plaats is ook aan de binnenzijde van
de dijk een steenglooiing aangebracht
teneinde schade door overkomend wa
ter te voorkomen.
4 De beide hulpgaten, dat bij Pa-
pendrecbts Noordhoek dat is door
gebroken en dat bij de Alblasserdam-
Het onderzoek, jn de Echteldse Tevens^h”
ÏkX as:
werden gearresteerd, heeft naar het recteur van
schijnt geen resultaat opgeleverd. fjnari
Werd een week geleden de café-hou- zettij
der-veehandelaar C. J. van de B. op van
vrye voeten gesteld. Gisteren is na diens.,
behandeling van een appél door het schouwing van
gerechtshof te Arnhem de vrijheid be- sar|ssen der N.'
volen van de overige drie gearresteer- -
den.
guujnen, zandop-
slagplaatsen. hoofdlieden en
vrachtauto’s aangewezen om in geval
van nood te kunnen optreden.
Men is er dus weloverwogen niet toe
overgegaan om de gehele 80 kilometer
dijk op te hogen. Dit zou een zeer
kostbaar, zeer omvangrijk en in
verband met de bebouwing langs de
dijk zeer hinderlijk werk guwordcp
zijn. In de eerste plaats, zo beeft men
geredeneerd, hebben de dijken van de
Alblasserwaard getoond voor hun taak
berekend te zijn. De hoogte is voldoen-
_‘Bbleken en waar dat niet het geval
was (Noordhoek. Zwartepaard, Nleuw-
land en dorp Sliedrecht) zijn afdoen
de maatregelen getroffen. Dat de dijk
tussen Sliedrecht en Hardinxveld aan
het viaduct in de nieuwe weg nage
noeg bezweken Is, kan maar nauwelijks
de Alblasserwaard -
want die dijk stond onder 1
rijkswaterstaat en het hoot
ip had er al enige mi
zen dat deze dijk niet v
terkerend ve~hij.
In de tweede plaats sou algem
dffkophoring behalve kostbaar
hinderlijk ook een blQk van
worden, omdat in het hooi
raadschap de overtuiging
post gevat, dat de dUken -
Alblasserwaard binnen
twintig Jaar slaperdijk zullen wor
den. Men verwacht immers dat
Deltacommiss'
komen tot h<
af te sluiten.
In de derde plaats heeft men a
igd welke
de Hollant
isterie i
Volkhulsvesting
bepalen, welk
mag bouwen,
ondankbaarder
turen om
•“ïten te
—•nkbaar On-
moeilijkheid
raar de groot-
liggen, ge-
loude en in onze
en dwaze ge-
De Bertijnee conferentie
Na een weinig bemoedigend begin op Maandag, heeft Molotof gisteren
een vergadering van de grote vijf (met China dus) voorgesteld in Mei
of Juni ter vermindering van de internationale spanning. »(i deed dit
ondanks de waarschuwing vkn Dulles, dat Amerika nooit een derge
lijke conferentie zon wil.
Molotof diende zijn voorstel
Maandag voorgestelde agent
land en Oostenrijk als tweei’
Molotof een grote conferer.»
De Westelijke ministers
agenda slechts het'
te vermijden.
Vandaag zullen alle vier ministers verklaringen afleggen over het eer
ste agendapunt.
wat de vakorganisaties tot ere Strekt,
maar als de prijsstijgingen veelvuldi-
ier zouden worden, kunnen nieuwe
'looneisen niet uitblijven. Om deze te
kunnen beteugelen heeft men dan
maar liever dat de loonstop niet f
heel verdwijnt In ondernemerskri..
gen staat men thans op het stand
punt, dat de grenzen waartussen de
loner} zich kunnen bewegen belang
rijk ruimer dienen te worden, maar
'4at een zeker 'toezicht op de loon
vorming moet blijven bestaan. Dit ovei
standpunt schijnt vrjj sterk te zijn be
ïnvloed door de looneisen, die de
Ihatste tijd in Engeland worden ge
steld en die soms door stakingen of
dreiging met staking kracht worden
bijgezet. Ons land heeft sinds 1945 de
arbeidsvrede weten te bewaren, dank
zjj een prljzenawaarige matiging van
alle betrokken partijen Iedereen is er
van overtuigd dat dit in de toekomst
zo moet blijven. Dit betekent echter
dat men het evenwicht tussen lonen
en prijzen In het oog moet houden.
Dit is zo’n teer geval, dat wij wel mo
gen spreken van de economische por-
celelnkast en bij een dergelijk meu
bel past nu eenmaal vanouds de
grootste voorzichtigheid.
altijd al
t dijkbe-
andere
Hmatig een dijktafel
waarin de voorge
ven de dijken
Wanneer een
■palingen niet
ferust-
heeft
cm.
ook
r de gedelegeerden en belangatel-
iden van de bÓeenkomst van de
Vier, treedt de Berlfjnse politie
als tblk op. herkenbaar aan een arm
band. Voor de Brandenburger poort
staan politiemannen die gaarne nitleg
geven In het Engels, Frans en Russisch
aan de andere
c van de Krlm-
tot ophoging
sk in het
„Igemeen la-
erwaardse dijk
lat die dijk bi
us mln of meei
jl de Alblasser
s geweld var
ide.
dat m
ss. waar- DE HAWOMA-DEBACLE.
i vpdrwn7hf B- en W- van 's-Gravenhage hebben
iverwacni. de gemeenteraad doen toekomen een
i afschrift van een memorandum, dat
'*i’ Ju - ontvangen hebben van de raad van
1 let8 h0«er bln' commissarissen der N V. Hawoma
(Haags Woning Bouwmij. N.V.)
Het ligt in de bedoeling binnenkort
de raad bijeen te roepen voor een ex-
-tra raadsvergadering ter behandeling
van een prae-advies van B. en W.
is hebben B. en W. de raad
imen een afschrift van: een
ing van de waarnemend di-
in de N.V. Hawoma over de
vooruitzichten bij de voort-
'an het bedrijf; een rapport
gemeentelijke accountants-
dezer zake; een nadere be-
i de raad van commis-
aan-
ants-
als komberging voelbaar zou zijn
de dijken van het oude land.
In het inmiddels verstreken Jaar
Is men evenwel tot de overtui
ging gekomen, dat de bedijking
van de Biesbos Inderdaad grote
gevaren voor de omringende
polders zou meebrengen. Men
drukt het In bevoegde kringen
thans aldus uit: ..W(j denken er
niet aan de Biesbos te bedijken
voordat er iets anders gebeurd
mg- Dat „iets anders” betekent
ilas eerst de Alblasserwaard veilij
moet worden en dat z-l
lijk weer bestaan uit het
verhogen van de dyi
niet van plan is) of
s hebben voldoening
over het vermijden van
ït over de agenda, waar-
werd, nadatreeds de
ileken was, dat de ge-
Westelijke drie en van
i deze ver uiteen Ue-
Het is voor het m
deropbouw en
makkelijk om te
»dere provincie
~oeilijker en
voor de provinciale besturei
aantallen over de gemeente
delen, is welhaast niet denk
getwijfeld de grootste
ligt in Zuid-Holland. wi
ste woonagglomeraties
schelden door eeuwenoud
ogen vaak onmogelijke
meentegrenzen.
Millioenèn mensen
provincie op een zeer
vla’ Waarschijnlijk is c
bevolkte gebied ter ereld.
danks deze uitzonderlijke i
de eenvoudig van hoger hand
hier in de komende drie j
-a taal
Advertenties: 1 tot 15 millimeter
J 2.10. elke m.m. meer 0.14, derde
plaatsing tegen halve prijs. Familie
berichten 10 cent per millimeter.
1 officieel
rankrijk 1-
isch Stadie-
»»>cken voor
wielerwedstrijd, Amsterdam
(Antwerpen) over 223 km.
De vermoedelijke route, die deze
etappe zal volgen, is aldus: Amsterdam
Sloten, Haarlem, Zandvoort, Vogelen
zang. Noord wijk, Katwijk, Wassenaar,
Scheveningen, Den Haag, Delft, Rot
terdam, Dordrecht, Moer dij kbrug, Bre
da, Ulvenhout, Hoogstraten, Brecht,
Brasschaet.
Deze voorlopige route is e
ger, dan officieel is toegestai
len dus hier en daar nog
moeten worden aangebracht
zal zijn Is nog niet bekend.
BOTER EN KAAS VRIJ IN
ENGELAND.
In het Engelse Lagerhuis is bekend
?maukt, dat de rantsoenering van bo-
kaas, margarine en bak- en braad-
met ingang van 8 Mei ophoudt.
e boter is sinds 8 Januari 1940. da
argarine en het bak- en braadvet
ids 22 Juli 1940 en de kaas sinds 5
.1 1941 aan rantsoenering onderhevig
voldoende betaald met het gevolg dat
het aanbod van goede krachten daalt.
Ook is daar het verschijnsel van de
zwarte lonen, zoals die in het bouwbe
drijf pn bij de seizoenarbeid in de
landbouw regel zijn geworden. De
zwarte lonen kan men beschouwen
als natuurlijke lonen, aangezien zij ’t
gevolg zijn van vraag en aanbod, ter- schai
wijl de officieel toegestane lonen in
deze bedrijven Weinig meer zijn dan
een slag in de lucht. Loonvoorschrif-
ten, die door het bonafide bedrijfsle
ven niet kunnen worden toegepast,
ondermijnen het gezag van de over
heid en dienen dus in overeenstem
ming te worden gebracht met de
werkelijkheid. Vandaar dat men het
laatste jaar met steeds
zei; laat de overheid zi
„Moet een auto een vliegtuig,
van rechts komt voorrang geven*
was een van de vragen, die is
zen bij de behandeling van
ding tussen de K.L.M. en de
liaanse overheid. Geruime tijd gele
den nam namelijk een K.L.M.-vIieg-
tuig, dat landde op het Arubaanse
vliegveld ..Dakota" het dak van een
kleine vrachtwagen, die op de weg
langs het vliegveld reed. mee. Per
soonlijke ongelukken deden zich niet
voor, maar de schade aan de auto
was groot. De vlieger had van het ge
beurde niets gemerkt en hoorde er
pas van toen net vliegtuig veilig ge
land was.
De KJL.M. verloor deze procedure
in hoogste instantie en werd veroor
deeld tot betaling van de schade. De
oorzaak van het ongeluk was, dat er
boven de weg een luchtzak was, waar
door het toestel lager over de weg
scheerde dan de piloot had verwacht.
Hiermede had hij volgens t
rekening moeten houder
baan is lang genoeg om
nen te komen.
Zoals men weet heeft er a
een provinciaal toezicht op het
haer bestaan. Dat bleek onder
hier uit, dat regelmatig een
werd vastgesteld, waarin de
schreven kruinhoogte
werd bekend gemaakt,
waterschap aan die bepi
voldeed was er reden voor ongi
heid, maar de Alblasserwaard
altijd gezorgd voor ongeveer 20
extra dijkhoogte. Daaraan is het
te danken dat de ramp in Februari van
vorig jaar voor de waard niet veel
ernstiger gevolgen beeft gehad.
Na de ramp is de noodwet dijkher
stel gekomen waarbij alle verantwoor
delijkheid aan de minister van Water
staat werd opgedragen. De minister
kón. volgens die wet zijn bevoegdheden
overdragen aan provinciale organen.
Dat is alleen geschied voor Zuid-H<
land, maar niet voor Zeeland en Nooi
Brabant. De provinciale organen 1
den hun bevoegdheid weer overdri
Het is een winstpunt, dat sa
spoedig overeenstemming over
de agenda bereikt te, zelfs al
is het niet duidelijk genoeg,
dat wij «elf liever een andere
volgorde zouden hebben geko
zen. zo verklaarde een Engel
se woordvoerder. In elk g<
kunnen we nu terstond
het werk gaan en behoeft
geen t(jd meer verloren
gaan.
Westelijke krii
i de aanvaardin
rstel niet zozeer i
Russiscl
Voor de stormvloed van 1 Februari bos
was er een vrjj drukke en nu en dan aan
verhitte discussie gaande over de wen
selijkheid de Brabantse Biesbos in te
dijken. De voornaamste argumenten
waren de winst aan cultuurgrond met
daartegenover het verl.es aan woest
natuurschoon. De gevolgen voor de
omringende polders en waterschappen
kwamen nauwelijks of niet ter sprake
omdat voor de rampnacht zelfs in
theorie eigenlijk geen rekening ge
houden werd met de mogelijkheid van
zo’n hoge waterstand, dat de berging
’«■or dat water in de Biesbos belang- Dat „iets anders” betekent dan, c.
.^.t zou kunnen zijn voor de Alblas eerst de Alblasserwaard veilig gestel
serwaard en het eiland van Dordrecht moet worden en dat zal waarschijr
Hoe belangrijk dat inderdaad weer bestaan uit het
wel is heeft de rampnacht be- verhogen van de dyken (he
wezen. Toen te Immers komen van plan is) of de afsluit!
vast te staan dat de uitdieping de zeegaten Behalve voor de
van de riviermonden niet al- kering is die afsluiting ook di
leen zeer gunstige gevolgen noodzakelijk voor, de bestrydir
heeft gehad voor de scheep-
vaart en de afvoer van hoog
opperwater en Ijs, maar dat in
dezelfde mate het gevaar voor
sneller binnendringen van hoog
vloedwater is toegenomen.
Na de ramp hebben daarom Twee- sem
de Kamerleden uit Dordrecht en de ter,
Alblasserwaard ernstig bezwaar ge- vet
maakt tegen de plannen van bedij- De
king van de Biesbos. Temeer deden mar,"
zij dat omdat nog nimmer was nage- sindo
gaan en dus ook niet vast stond in Mei 1_„
welke mate het verlies van de Bies- geweest
igerustheld, zomin voor de bevolking als voor
Alblasserwaard, zo zeide ons de dijkgraaf van
:hap de heer F. den Hartog uit Hoog-Blokland
van het adres dat de burgemeesters uit de waard
Voor die ongerustheid zou
loogheemraadschap niet anders
lari aan de dijken toegebraeht,
Zuid-Hollandse gemeenten ongeduldig
Eind verleden jaar waa een veelgehoorde vraag in de gemeenteraads
vergaderingen, of het wonlngbonwcontingent voor de jaren 1954, 1955
en 1958 reeds bekend waa. En nu gaat er geen vergadering voorbij,
of deze vraag wordt weer gesteld, soms in de vorm van een klacht. De
burgemeesters moeten het antwoord schuldig blijven, zjj kunnen al
leen zeggen, dat nog niets bekend is. De meeste provinciale besturen
hebben thans een verdeling van de toegestane bouwcontingenten vast
gesteld. Alleen voor de provincie Zuid-Holland is men nog niet zo ver,
en het ziet er naar uit. dat deze onaangename toestand nog enkele we
ken kan blijven voortbestaan.
van we- wikkeling gelijk stond aan elk ander
sting ge- dee*
aantal De Industrie-ontwikkeling rond de
Maar petroleumhavens ,in Rotterdam, de
taak snelle Industrialisatie in gemeenten
deze als Sch'eda: i, Vlaardingen, Delft en
ver- Leiden, d? geweldige bevolkingsult-
On- breiding door geboorte-overschot en
vestiging in 's-Gravenhage en randge
meenten. de ernstige verwoestingen
tijdens de oorlog in Rotterdam en
Den Haag, de hoognodige sanering van
■ie binnen d van de R it.itie, deze
factoren worden alle in feite voorbij
gezien, al ontwent men dit ten de-
purtemente. De volkshuisvesting komt
in Zuid-Holland in gedrang
Een ander facet van de verdeling
van de woningbouwcontingenten als
thans heeft plaats gehad, is dat er
onvermijdelijk spanningen in de
bouwindustrie door ontstaan. De capa
citeit van de aannemersbedrijven in 't
Westen is veel groter dan het toege
stane aantal van 12.300 per jaar. Daar
tegenover staat, dat de capaciteit van
de bouwbedrijven in andere gebieden
van ons land niet voldoende is voor
het volledig uitvoeren van de bouw-
programmas daar.
De bouwvakarbeiders zullen
moeten gaan reizen, wat de bouwkos
ten zeker niet lager zal maken.
Dat de Westelijke ministers Dins
dagmiddag de door hun Russische col
lega voorgestelde agenda voor de Ber-
Hjnse conferentie aangenomen hebben,
was een verrassing. De conferentie
kan daarom vandaag beginnen met
het eerste der drie door de Russische
minister voorgestelde punten: Maat
regelen voor vermindering van de
spanning in de internationale betrek
kingen en bijeenroeping van een bij
eenkomst van ministers van Buiten
landse Zaken van Frankrijk, Enge
land. Amerika. Rusland en China.
Eerst in een later stadium zal de
conferentie overgaan tot de behande
ling van het Duitse vraagstuk en het
vraagstuk van de verzekering van het
Europese veiligheid. Het Oostenrijkse
verdrag zal als laatste punt worden
behandeld.
Alle delegaties
uitgesproken over
een lang debat
voor gevreesd
eerste dag gebl
van de
ook in
storm en golven te verduren krijgt.
Met de thans genomen zes maatre
gelen meent men ruimschoots voldoen
de zekerheid verkregen te hebben. Dat
wil niet zeggen dat alle gevaar te bui
tengesloten. Het is mogelijk dat op een
plaats die men door de ervaringen van
1 Februari als veilig wordt beschotiwd.
door ietwat andere omstandigheden
juist gevaar optreedt, maar dat is voor
mensenoog niet te overzien.
Het risico, dat dus blijft bestaan
zolang de zeegaten niet z(jn afge
sloten, acht het hoogheemraadschap
evenwel zeer klein. Hoewel het,
theoretisch gespreken, -mogel|jk te
dat volgend jaar wederom een
stormvloed optreedt mag men toch
wel in overweging nemen dat tus
sen de stormvloed van 1 Februari
en de daaraan voorafgaande een
slordige driehonderd Jaar verlopen
zijn.
Het hoogheemraadschap komt dus
nadrukkelijk tot de conclusie dat er
geen reden voor ongerustheid is zo
min bij de burgemeesters afs bij de
burgerij- Wanneer de burgemeesters
rechtstreeks betrokken wensen te wor
den bij het bevelllgingswerk. dan gijn
zij op de verkeerde weg. In de eerste
plaats is het wettelijk en uitdrukkelijk
de taak van de waterschappen om de
waterkering te regelen. In de tweede
plaats zijn de burgemeesters bij een
eventuele ramp reeds overbelast door
de maatregelen die zij moeten treffen
voor de bevolking en in de derde plaats
hebben Gedeputeerde Staten en Pro
vinciale Staten van Zuid-Holland zich
nadrukkelijk uitgesproken tegen het
verenigen van een waterschapsambt
met dat van burgemeester.
hebben deze prijsbewegin-
merkwaardige gevolg, dat
naar wij uit welingelichte krin
gen vernemen, bij de ondernemersor
ganisaties huiverig wordt voor een
geheel vrije loonvorming. Zoute men
weet werd hierop de laatste tijd
krachtig aangedrongen omdat de loon
stop heeft geleid tot een te sterke ni-
WEER DRIE NEDERLANDERS
GEARRESTEERD.
In Tasikmalaja zijn Zaterdag
last van de procureur-generaal
-- S-
Indonesisch da|
aan de Darul Mam. ien(ieE
De gearresteerden zijn: dr. Schmut- <jrote
zer. directeur van de rubberondeme- aIa
De heer E. J. Ver-
,g. administrateur van die onder
neming en de heer J. Katten employé
dier onderneming.
HELICOPTERSTRAAT EN
FINLANDPLEIN.
In Nieuwe Tonge.
Het tijdens de ramp zo zwaar ge
teisterde Nieuwe Tonge op Goeree-
Overflakkee, zal een Helicopterstraat
krijgen, waarmee de herinennng aan
de helicopter, die tijdens de dagen na
de ramp, vele inwoners van het dorp
naar droog gebied heeft vervoerd, le
vendig zal blijven.
De dertien Finse woningen, die het
dorp ten geschenke heeft gekregen van
Finland, zullen binnen enkele dagen
alle zijn bewoond De gemeenteraad
heeft een voorstel van B. en W. goed
gekeurd, het plein, waaraan deze hui
zen zijn gebouwd, Finlandplein te
noemen
recteur vai
financiële
ing vai
de i
dienst te c
iwini
een
accoi
zake; een
1 de raad vi
sarissen der N.V. Hawoma naar s
leiding van het bedoeld accounts!
rapport.
Geweldige vlammenzee.
Dinsdagmiddag omstreeks twee uur rijk*
s door nog onbekende oorzaak brand servi
titgebroken in de voorraad van circa
.wee en een half millioen kg. stro,
die bij de strocartonfabriek Albion
te Oude Pekela (Gr.) lag opgeslagen
De vlammen die spoedig uit de in
vjjf stapels op een terrein van naar
schatting honderd bij veertig meter
opgetaste pakken stro loeiden werden
aangewakkerd door de straffe Oosten
wind. Het hakselgebouw dat aan de
strocartonfabriek is gebouwd vatte
ook vlam.
De branweren van Oude- en Niet
we Pekela waren zeer spoedig na ht
constateren van de brand aanw'
Zij kregen assistentie van de bi.
weren uit Veendam. Winschoten
Stadskanaal. Zij zullen een dagenh
strijd moeten leveren eer
overwonnen is. De fabriek
(Zie verslag op Pagina 2.) geen gevaar meer.
vuur
loopt