22
groepen naar leeftijd geplaatst. De beide hoogste klassen worden gesplitst in een werkklas
voor jongens en een huishoudklas voor meisjes. Er volgt een inventarisatie van leer- en
inrichtingsmaterialen, en het personeel kan zijn wensen te berde brengen. Een extra krediet
van ƒ21.000 wordt bij de gemeente aangevraagd voor leermiddelen en nieuwe boeken (het
merendeel is totaal verouderd en kende zelfs nog eerste drukken van vóór 1914!)37 Het
godsdienstonderwijs wordt op vaste uren gesteld en voor gymnastiek kan het gebruik van
een gymzaal veroverd worden. Het schoolzwemmen wordt gestimuleerd, in tegenstelling tot
de bezoeken aan het badhuis aan de Groenendaal, waarvoor maar weinig enthousiasme kon
worden opgebracht en wat ook tijdrovend was. Op drie punten wordt een herstrukturering
van de hele school toegepast, namelijk:
Het invoeren van een “leerlingenboekje", waarin vermeid worden:
- de testuitsiagen en het medisch verslag bij toelating van de leerling
- een observatierapport
- geregelde verslaggeving van prestaties, gedrag, verdere bijzonderheden
en de verplichte huisbezoeken
- een lijst ten dienste van de nazorg
Er worden besprekingen met het personeel gehouden, waarbij de grote lijnen van het on
derwijs zodanig vastgesteid worden, dat het overgaan van de ene klas naar een hogere
voor een leerling niet meer betekent dat hij moet wennen aan een heel ander systeem.
Voor de midden- en hogere klassen wordt een uniform takensysteem ingevoerd, dat
genoeg vrijheid iaat voor het individuele, zowel voor de leerling als voor de leerkracht.
Een zodanig opnieuw verdelen van personeelsleden over de klassen, dat elke leerkracht
op de beste manier tot zijn recht komt.
Alles wat met schoolzaken te maken heeft wordt opnieuw bekeken op rationaliteit en
efficiëncy. Zo moet er een schoolfonds opgezet worden, in plaats van allerlei "slecht bedachte
potjes voor Sinterklaas, schoolreisjes, toneelvoorstellingen enz.Bibliotheekbezoek, zowel
voor de leerlingen als voor het personeel, wordt gestimuleerd, doordat de gemeente geld
beschikbaar stelt. Ook studieconferenties voor het personeel worden aanbevolen. En leer
krachten van lagere scholen uit de regio kunnen de school bezoeken, evenals de schoolarts
met zijn collega’s uit de naburige gemeenten.38
De Frans Lafeberschool verandert onder de bezielende leiding van Heykoop in een
ontmoetingsplaats, waar buitenstaanders er een indruk van kunnen van krijgen, hoe de
leerlingen hier worden onderwezen en hoe er met hen wordt omgegaan. De school gaat veel
meer doen aan wat tegenwoordig 'public relations’ genoemd wordt. Ouderavonden worden
georganiseerd, evenals tentoonstellingen voor ouders. Er komen hospitanten, voornamelijk
van "De Driestar", de opleidingsschool voor leerkrachten op reformatorische grondslag, die
gevestigd is in Gouda. De leerlingen doen mee aan het lopen van de Goudse Avond
vierdaagse, aan de jaarlijkse sportdag, aan een schoolreis en aan een jeugdvoorstelling in de
Goudse schouwburg. Naast de godsdienstlessen geeft mevrouw De Wijs ook met succes anti-
alcohollessen, die van groot belang voor debiele leerlingen geacht worden. Heykoop zelf
houdt jaarlijks enkele tientallen lezingen over het Buitengewoon Lager Onderwijs op
ouderavonden in de Goudse regio. Het gebeurt zelfs, dat hij naar het buitenland gaat.
Toen “De Ark” nog geen zelfstandige school was, trok zij al door zijn toedoen
bezoekers uit, Duitsland, Frankrijk, Zuid-Afrika, Amerika, joegoslavië en zelfs Japan. Maar ook
37 Brier van Heykoop aan B&W Gouda, d.d. 14 september 1956
In: Dossiernummer 1.851,243;06.31, Frans Lafeberschool, leermiddelen 1946 t/m 1958
38 Jaarverslag 1956