CONCLUSIES
Dc burgerlijke wapens aan de Waag zijn symbolen van maatschappelijk aanzien
en herkenningstekens van Goudse burgemeesters. Het zijn ook tekenen van macht,
die als plaatsvervanging van de burgemeesters functioneerden, zelfs na hun dood.10'1
Het uit zes ongelijkc delen bestaande reliëf - dat in de zeventiende eeuw, net als
dc wapens, werd vcivaardigd uit zeer fijn wit marmer uit de Apuaansc Alpen nabij het
Italiaanse stadje Carrara101 - werd op de naden en langs de stijlen vastgezet met in het
metselwerk aangebrachte koperen stripankers. Voor de oppervlaktebehandeling was ad
vies ingewonnen bij prof. L.O. Wenckebach,102 en op grond daarvan onderging het kunst
werk van Bartholomeus Eggers verschillende bewerkingen. Eerst werd het stevig afgebor
steld met een harde boender, waarbij de losse bladders er met een plamuurmesje werden
afgeschoven. Vervolgens werd het met een lichtgrijze kleur gegrond en plaatselijk bijge
plamuurd met groene Stop Stara. Tenslotte werd het nog een keer met een gebroken witte
grondverf geschilderd.103 Om de tint van het oude marmer zoveel mogelijk te benaderen
werd een kleurmonster van omber met zwart uitgeprobeerd en goedgekeurd. Na dc res
tauratie van de weegscêne was de uitwendige restauratie van het waaggebouw zo goed
als klaar, want het jaartal 1668 boven de ingangen in de voor- en achtergevel was al eer
der door dc heer Slinger van het Rijksbureau voor de Monumentenzorg ingebeiteld. Op 3
juni 1958 waren zowel Graff als Prevoo - dc laatste verzorgde het schilderwerk aan de
wapens cn het reliëf - klaar met hun werkzaamheden. Een paar dagen later werd dc stei
ger aan de voorkant van de Waag afgebroken. Hierna kon de restauratie van het interieur
van start gaan, die een jaar zou duren. Op 14 mei 1959 werd de Waag officieel heropend.
116
101 II. van Dolder-de Wit en II. Sprokholt, Steengoed! Historische bouwmaterialen in Gouda. Gouda
1998, p.35. In de Nieuwsbrief Monumentenzorg Archeologie, (nummer 16, 1999) wordt uitgelegd
dat de voorraad Carraramanner in Amsterdam in die tijd zo groot was, omdat een Hollands syndi
caat het exportmonopolie van het Italiaans manner bezat.
102 Ludwich Oswald Wenckebach (1895-1962), Nederlands beeldhouwer en schilder, maakte in
1948 aan het stadhuis het oorlogsmonument Sint Joris en de draak.
103 Gouda, SAHM, op.cit. (n.87) p.292.8: “Beide grondvcrflagen van zuivere lijnolie met loodwit en
iets siccatief.” Achteraf gezien zou het verstandiger zijn geweest, als bij de restauratie in 1958 dc
behandeling met verf achterwege was gebleven. Het manner van het kunstwerk van Bartolomeus
Eggers versuikerde mede hierdoor in de loop der tijd zodanig, dat restauratie niet meer mogelijk
was. Volgens beeldhouwer en restaurateur Ton Mooy was het manner in 1998 het ergst versuikerd
op die plaatsen, waar de veertig jaar eerder aangebrachte verf dc tand des tijds het best had door
staan. Dc slechte toestand waarin het reliëf in 1998 verkeerde maakte het nodig het te vervangen
door een replica, die op 18 april 2000 aan dc voorgevel van de Waag werd bevestigd. De restanten
van het oorspronkelijke werk kregen een plaats op dc eerste etage in het waaggebouw.
104 Neubecker, op.cit. (n.97) p.7