Wikblad voor Waddinxveen
st
J
s
van de week
BgfmeesteiVarnaar benoemd tot
Ijunct-secnris van het I.C.C.C.
n
No. 310
Vrijdag 18 Mei 1951
7e Jaargang
|Adrt:tie en Administratie
On 30, Waddinxveen
Verschijnt elke Vrijdag
Abonnementsgeld per kwartaal f 0.90 bij vooruitbetaling
Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m.m.
I Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk I
's Woendagsavonds inzenden.
We zijn e
van door
mensen h|
je land,
doen ons
vergroter
^merhand wel
°|t we te veel
'bit kleine stuk-
|td heet. We
bejpervlakte te
wtjtj het groot
ste gedee e ttjsselmeer in
om toch mat mensen te
kunnen :rb« an de ene
kant land^rbi j de andere
kant mo
mensen
Het pla
zou geen
zijn als
hadden
niet van
bekend
een kan
Nederlar
Daar het
geconfer
van dez
blijkt,
elkaar. Er
te krijgen
in Benelux
et dix gaat het
°en Ikje. Zoals
ilde België o.a.
vai|rpen door
naain hebben.
en de;n nu 0Ver
rc* eiit rapport
Watfc0mmjssje
de heiïnjet over
eens z ij r Neder, door het
d,
graven
die wij
zegt:
Nederla
alleen
komen
delen
diplom,
kwestie
of een
moeïlp
proleet
te k<Jm
eind
lige
ïigr
zit
spel
an, dat de
het meer dan
1200 hé grond n; grond
:o nodin. België
komt verkeer!
verte!t{ verkeer
1 twerpenjgde zou
dat Ro ajie na_
hebber moet je
voor Zijulk een
het rtjbrengen
lomo. Pk js erg
maar je*t geen
zijn omjmciusie
dat de Ejweer 'n
der in heljet ligt.
étéren erljjjk iS;
kan De B|praten.
eer voorst Insti-
ofr de Pinken.
9'hebben de {'penden
kyland, aan en in
jvacantie-ooifm in
gedaan. Reg storm
1 vel, de pensen
ch. 'r ,'ever 1 kachel
n, do kleine lu»ie het
e dagjesmeihoeten
blev n met ,p z;t-
Dat
daa
Zon
tuul
in
an<
kof
kw
zal
thu
var
het
ten.
De ïsen aie >k zitten,
letik en figuurlij;|n dé
get eerden in de g |'s te
BrlDe hele lever I n
ge\ènis en Huis va I ;ng
gïnl quarantaine. El op
gespen bleek aangef zjjn
dotfe pokken. Nu is Irec-
teuljer [gevangenis |jgen
hot'igeuangene. Intuleeft
de lichte epidemie reeds één dode
geëist.
Met de „Grote Beer", die aan
vankelijk met man en muis in
quarantaine zou moeten is het
beter afgelopen. Van een der
vrouwelijke passagiers werd oor
spronkelijk aangenomen dat zij
pokken had. Na onderzoek van
het vocht bleek echter, dat het
hier een zeldzaam geval van wa
terpokken betrof. De debarkatie is
daarna normaal verlopen. Voor
zichtigheid is de moeder van de
porseleinkast en wij zijn blij, dat
onze medici de epidemie zo goed
in de hand hebben.
Van een dronken landarbeider te
Beverwijk die een auto stal daar
mee als een gek over de weg ging
rijden, een echtpaar van de stoep
maaide, een gevel totaal verniel
de en de wagen volkomen in de
soep reed, kan niet worden gezegd
dat hij erg voorzichtig was. De
man, die werd aangereden en
vader was van elf kinderen werd
op slag gedood; zijn vrouw werd
zeer ernstig gewond. Door deze
dronken onverlaat zijn elf kinde
ren van hun vader beroofd, is
weer een groot gezin in rouw
gedompeld.
De inhoud van een weekoverzicht
weerspiegelt altijd het leven
hier smartelders vreugde.
Smart in het ene gezinvreug
de in vele andere grote gezinnen
Bij de Tweede Kamer is een
wetsontwerp ingediend, ten einde,
in verband met de laatste loon-
ronde en de prijsstijgingen, de
kinderbijslag wederom iets te ver
hogen. Veel is het niet, maar alle
beetjes helpen. Vooral de grote
gezinnen zullen deze verhoging
dankbaar aanvaarden.
Vreugde was er in Eindhoven,
waar de N.V. Philips haar zestig
jarig bestaan vierde.
De gehele stad was versierd. Dui
zenden en duizenden zijn uitge
geven om van Eindhoven 'n ware
Lichtstad te maken.
Hoewel de Philipsfeesten door de
pokken-epidemie enigszins moes
ten worden gewijzigd, werden
overal de bloemetjes buiten gezet.
Er zijn in de feestelijk versierde
stad kermissen, concerten, bijeen
komsten in de openlucht, demon
straties, wedstrijden, enz. enz.
gehouden.
lid van de redactie van „Getrouw",
het bekende blad van de I.C.C.C.
ook is hij lid van de commissie voor
de intern, betrekkingen van de
I.C.C.C.
De benoeming tot adjunct-secre
taris („associate secretary") gaat di
rect in, doch voorlopig blijft de heer
Warnaar nog burgemeester van
Waddinxveen. Het laat zich echter
wel aanzien, dat op de duur deze
functie de gehele man zal gaan
opeisen.
De I.C.C.C. is voornemens in ver
schillende delen van de wereld re
gionale secretarissen te gaan be
noemen.
De bedoeling is dat de heer War
naar Europa voor zijn rekening neemt.
Tot zover het officiële bericht.
Nader vernemen wij, dat aan de
heer Warnaar verzocht is zich ge
heel aau deze taak te geven. Hij is
echter voornemens dit vooralsnog
niet te doen en in zijn functie als
burgemeester hier te blijven, daar
het hem moeilijk valt dit werk los
te laten. Verder zal het er van afhan
gen hoe de nieuwe werkzaamheden
zich zullen ontwikkelen of het mo
gelijk zijn zal beide functies gelijk
tijdig uit te oefenen.
Reizerstreindienst Gouda-Waddinxveen-Alph en
wordt hervat.
Aan de streek is het, te zorgen dat de trein blijft rijden
voot rayon Europa.
1 w| vernemen is totlct-
sec: s v>or Europa van d>tn.
Ra;an Chr. Kerken bene de
hee< Wrnaar Jz., Burgeter
varaddixveen en voorzien
de J Emigratie Centrale.
MeEWarnaar werd L>v.
18Sej ^oorschoten geboen
wanvaicelijk werkzaam iet
bloojlebedrijf, in welke tie
h;j 1 heft gereisd. Reeds ize
per: krtg de heer Warnanel
internationale contacten.
De heer Warnaar is een vooraan
staande figuur in de Geref. Kerken.
Hij was één van de afgevaardigden
voor de voorbereidende Geref. Oecu
menische Synode in Grand Rapids
in 1946 en ook lid van de Geref.
Oecum. Synode te Amsterdam in
1949. Ook heeft hij enkele malen
deel uitgemaakt van de Generale
Synode der Geref. Kerken in ons
land. De heer Warnaar is voorts
Aldus de mededeling, waarmee de
president-directeur der N.S., Ir F. Q.
den Hollander, tijdens een Vrijdag j.l.
in hotel „de Zalm" te Gouda gehou
den Iunchbij eenkomst van het depar
tement Gouda van de Nederlandse
Maatschappij v. Nijverheid en Han
del een welgemeend applaus oogstte
van de talrijke aanwezigen, onder wie
burgemeester Warnaar.
Op openhartige en joviale wijze, de
president van ons spoorwegbedrijf
eigen, heeft Ir Den Hollander onder
de titel „Verkeersproblemen" zijn
aandachtig gehoor een inzicht ge
geven' in de moeilijkheden, waarvoor
de leiding van het bij uitstek natio
nale apparaat als de Spoorwegen
zijn, zich geplaatst ziet. Dit nationale
apparaat moet de redelijke eisen van
het publiek bevredigen, maar tegelij
kertijd rendabel zijn. Naarmate onze
samenleving intenser wordt, stijgt de
behoefte om zich te verplaatsen. In
de periode, waarin onze bevolking
zich verdubbelde, is men 34 x zoveel
gaan reizenEr worden aan het
spoorwegbedrijf dus steeds zwaardere
eisen gesteld. Wat de rentabiliteit
betreft is in ons land een: evenwicht
momenteel heel moeilijk te scheppen.
30 van het spoorwegnet draagt
slechts voor 5 aan onze inkom
sten bij. 't Is dit deel van ons spoor
wegnet, dat de rentabiliteit in gevaar
brengt. Die 30 knagen aan de op
brengst van de rest van ons net. En
het is mijn taak aldus spreker
om die rest gezond te houden. Hoe
doe ik dit op een manier, Nederland
waardig
Sprekende over de verkeersproble
men in de streek rondom Gouda, wees
Ir Den Hollander op de dynamische
activiteit, die de Spoorwegen hier
aan de dag leggen. Wij denken in dit
verband aan de proef met het lijntje
Gouda-Schoonhoven, de aanleg van
de lijn Gouda-Boskoop-Alphen, de
electrificaties rond Gouda en de
baanverzwaringswerken tussen deze
stad en Oudewater. Dit alles is ten
volle gerechtvaardigd, want Gouda is
een eerste klasse stationVan alle
vertrekkende reizigers (plaatskaarten
en abonnementen) gaat 33 naar
R'dam, 32 naar Den Haag, 10
naar Utrecht, 2.3 naar Amsterdam,
3.4 naar Woerden, 2.9 naar
Leiden en 6.6 naar verspreid lig
gende plaatsen. Het vervoer van
Gouda richt zich dus in de eerste
plaats naar Rotterdam en Den Haag.
Nu ik U zeg, dat de treinverbinding
Gouda-Boskoop-Alphen a. d. Rijn 20
Mei a.s. terugkeert, vervolgde Ir Den
Hollander, vraagt U zich natuurlijk
direct af, of dit een terugkeer is om
straks definitief te verdwijnen, om
definitief te blijven of om straks door
autobusdiensten te worden vervangen.
Hierop kan ik U geen antwoord
geven.
„Dat is nog in studie", zoals men
dat tegenwoordig zo dikwijls hoort.
De vraag is nu: Hoe keer ik terug?
De oude motorrijtuigen, waarmee wij
hier voorheen reden, zijn op, althans
de motoren. Wij zullen ze ombouwen
tot bagagerijtuigen voor electrische
treinstellen. Ik ben bezig met de Ned.
industrie te bespreken, wat er gele
verd kan worden. De gemiddelde
treinbezetting Gouda-Boskoop-Alphen
is slechts 35 reizigers! Op de spits
uren zijn de treinen goed, daartus
sen nauwelijks bezet. Dus hebben we
nodig een éénrijtuig-treinstel met vol
doende vermogen. Met iets dergelijks
wil ik proeven nemen. Aan de streek
zal het zijn, de proef al dan niet
te doen slagen!
Dus wij keren terug, maar stelt U
zich er alstublieft niet te veel van
voor, aldus Ir Den Hollander. Wij
hebben niets! Als U 50 bussen wilt
hebben tussen Gouda en Alphen, dan
draai ik daar mijn hand niet voor om.
U verontschuldige mijn traagheid.
Wij zijn trots op de verkeersontwik-
keling rondom Gouda en hopen ook
in de toekomst het mooie gebied
rondom Gouda te blijven dienen.
De tijdelijke stopzetting van de rei-
zigersdienst op enkele secundaire
baanvakken (o.a. Gouda-Boskoop-
Alphen a. d. Rijn) op 21 Januari j.l.
was een direct gevolg van de slechte
energie-positie van ons land. Deze is
ook nu nog allesbehalve rooskleurig:
1/3 van onze behoefte aan steenkool
en 2/3 van die aan vloeibare brand
stoffen moet uit 't buitenland worden
geïmporteerd, De aan N.S. beschik
baar gestelde energie moet zo goed
mogelijk aangewend worden. De vele
protesten, die naar aanleiding van
deze tijdelijke stopzetting bij N.S.
binnenkwamen, hadden alle een zelfde
achtergrond: men protesteert niet zo
zeer tegen het niet-meer-lopen van
een trein, dan wel tegen het weg
vallen van een schakel uit de natio
nale keten. Men mist de gelegenheid
o.m gebruik te maken van nationaal
geldende tarieven en dienstregelingen
en wordt getroffen door de disconti
nuïteit in de dienstregeling.
U heeft het gehoord, aldus Ir Den
Hollander, de trein is nog niet weg.
Ik zal stellig niet licht over de lijn
Gouda-Alphen denken, alles zal ern
stig worden bekeken.
In een kort onderhoud, dat wij na
afloop met Ir Den Hollander hadden,
verklaarde deze nog eens uitdrukke
lijk, getroffen te zijn door de grote
belangstelling-, die er in deze streek
voor de Spoorwegen bestaat.
Deze belangstelling zal mij stellig in
gedachten blijven, aldus de president
directeur. Wat het materieel betreft,
waarmee voorlopig gereden zal wor
den, vernamen wij nog, dat dit voor
lopig een motortrein zal zijn, zulks
in afwachting van nader te onder
zoeken mogelijkheden. J-H.
iek
•de
y
ng
P,