Wikblad voor Waddinxveen st J s van de week BgfmeesteiVarnaar benoemd tot Ijunct-secnris van het I.C.C.C. n No. 310 Vrijdag 18 Mei 1951 7e Jaargang |Adrt:tie en Administratie On 30, Waddinxveen Verschijnt elke Vrijdag Abonnementsgeld per kwartaal f 0.90 bij vooruitbetaling Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m.m. I Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk I 's Woendagsavonds inzenden. We zijn e van door mensen h| je land, doen ons vergroter ^merhand wel °|t we te veel 'bit kleine stuk- |td heet. We bejpervlakte te wtjtj het groot ste gedee e ttjsselmeer in om toch mat mensen te kunnen :rb« an de ene kant land^rbi j de andere kant mo mensen Het pla zou geen zijn als hadden niet van bekend een kan Nederlar Daar het geconfer van dez blijkt, elkaar. Er te krijgen in Benelux et dix gaat het °en Ikje. Zoals ilde België o.a. vai|rpen door naain hebben. en de;n nu 0Ver rc* eiit rapport Watfc0mmjssje de heiïnjet over eens z ij r Neder, door het d, graven die wij zegt: Nederla alleen komen delen diplom, kwestie of een moeïlp proleet te k<Jm eind lige ïigr zit spel an, dat de het meer dan 1200 hé grond n; grond :o nodin. België komt verkeer! verte!t{ verkeer 1 twerpenjgde zou dat Ro ajie na_ hebber moet je voor Zijulk een het rtjbrengen lomo. Pk js erg maar je*t geen zijn omjmciusie dat de Ejweer 'n der in heljet ligt. étéren erljjjk iS; kan De B|praten. eer voorst Insti- ofr de Pinken. 9'hebben de {'penden kyland, aan en in jvacantie-ooifm in gedaan. Reg storm 1 vel, de pensen ch. 'r ,'ever 1 kachel n, do kleine lu»ie het e dagjesmeihoeten blev n met ,p z;t- Dat daa Zon tuul in an< kof kw zal thu var het ten. De ïsen aie >k zitten, letik en figuurlij;|n dé get eerden in de g |'s te BrlDe hele lever I n ge\ènis en Huis va I ;ng gïnl quarantaine. El op gespen bleek aangef zjjn dotfe pokken. Nu is Irec- teuljer [gevangenis |jgen hot'igeuangene. Intuleeft de lichte epidemie reeds één dode geëist. Met de „Grote Beer", die aan vankelijk met man en muis in quarantaine zou moeten is het beter afgelopen. Van een der vrouwelijke passagiers werd oor spronkelijk aangenomen dat zij pokken had. Na onderzoek van het vocht bleek echter, dat het hier een zeldzaam geval van wa terpokken betrof. De debarkatie is daarna normaal verlopen. Voor zichtigheid is de moeder van de porseleinkast en wij zijn blij, dat onze medici de epidemie zo goed in de hand hebben. Van een dronken landarbeider te Beverwijk die een auto stal daar mee als een gek over de weg ging rijden, een echtpaar van de stoep maaide, een gevel totaal verniel de en de wagen volkomen in de soep reed, kan niet worden gezegd dat hij erg voorzichtig was. De man, die werd aangereden en vader was van elf kinderen werd op slag gedood; zijn vrouw werd zeer ernstig gewond. Door deze dronken onverlaat zijn elf kinde ren van hun vader beroofd, is weer een groot gezin in rouw gedompeld. De inhoud van een weekoverzicht weerspiegelt altijd het leven hier smartelders vreugde. Smart in het ene gezinvreug de in vele andere grote gezinnen Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend, ten einde, in verband met de laatste loon- ronde en de prijsstijgingen, de kinderbijslag wederom iets te ver hogen. Veel is het niet, maar alle beetjes helpen. Vooral de grote gezinnen zullen deze verhoging dankbaar aanvaarden. Vreugde was er in Eindhoven, waar de N.V. Philips haar zestig jarig bestaan vierde. De gehele stad was versierd. Dui zenden en duizenden zijn uitge geven om van Eindhoven 'n ware Lichtstad te maken. Hoewel de Philipsfeesten door de pokken-epidemie enigszins moes ten worden gewijzigd, werden overal de bloemetjes buiten gezet. Er zijn in de feestelijk versierde stad kermissen, concerten, bijeen komsten in de openlucht, demon straties, wedstrijden, enz. enz. gehouden. lid van de redactie van „Getrouw", het bekende blad van de I.C.C.C. ook is hij lid van de commissie voor de intern, betrekkingen van de I.C.C.C. De benoeming tot adjunct-secre taris („associate secretary") gaat di rect in, doch voorlopig blijft de heer Warnaar nog burgemeester van Waddinxveen. Het laat zich echter wel aanzien, dat op de duur deze functie de gehele man zal gaan opeisen. De I.C.C.C. is voornemens in ver schillende delen van de wereld re gionale secretarissen te gaan be noemen. De bedoeling is dat de heer War naar Europa voor zijn rekening neemt. Tot zover het officiële bericht. Nader vernemen wij, dat aan de heer Warnaar verzocht is zich ge heel aau deze taak te geven. Hij is echter voornemens dit vooralsnog niet te doen en in zijn functie als burgemeester hier te blijven, daar het hem moeilijk valt dit werk los te laten. Verder zal het er van afhan gen hoe de nieuwe werkzaamheden zich zullen ontwikkelen of het mo gelijk zijn zal beide functies gelijk tijdig uit te oefenen. Reizerstreindienst Gouda-Waddinxveen-Alph en wordt hervat. Aan de streek is het, te zorgen dat de trein blijft rijden voot rayon Europa. 1 w| vernemen is totlct- sec: s v>or Europa van d>tn. Ra;an Chr. Kerken bene de hee< Wrnaar Jz., Burgeter varaddixveen en voorzien de J Emigratie Centrale. MeEWarnaar werd L>v. 18Sej ^oorschoten geboen wanvaicelijk werkzaam iet bloojlebedrijf, in welke tie h;j 1 heft gereisd. Reeds ize per: krtg de heer Warnanel internationale contacten. De heer Warnaar is een vooraan staande figuur in de Geref. Kerken. Hij was één van de afgevaardigden voor de voorbereidende Geref. Oecu menische Synode in Grand Rapids in 1946 en ook lid van de Geref. Oecum. Synode te Amsterdam in 1949. Ook heeft hij enkele malen deel uitgemaakt van de Generale Synode der Geref. Kerken in ons land. De heer Warnaar is voorts Aldus de mededeling, waarmee de president-directeur der N.S., Ir F. Q. den Hollander, tijdens een Vrijdag j.l. in hotel „de Zalm" te Gouda gehou den Iunchbij eenkomst van het depar tement Gouda van de Nederlandse Maatschappij v. Nijverheid en Han del een welgemeend applaus oogstte van de talrijke aanwezigen, onder wie burgemeester Warnaar. Op openhartige en joviale wijze, de president van ons spoorwegbedrijf eigen, heeft Ir Den Hollander onder de titel „Verkeersproblemen" zijn aandachtig gehoor een inzicht ge geven' in de moeilijkheden, waarvoor de leiding van het bij uitstek natio nale apparaat als de Spoorwegen zijn, zich geplaatst ziet. Dit nationale apparaat moet de redelijke eisen van het publiek bevredigen, maar tegelij kertijd rendabel zijn. Naarmate onze samenleving intenser wordt, stijgt de behoefte om zich te verplaatsen. In de periode, waarin onze bevolking zich verdubbelde, is men 34 x zoveel gaan reizenEr worden aan het spoorwegbedrijf dus steeds zwaardere eisen gesteld. Wat de rentabiliteit betreft is in ons land een: evenwicht momenteel heel moeilijk te scheppen. 30 van het spoorwegnet draagt slechts voor 5 aan onze inkom sten bij. 't Is dit deel van ons spoor wegnet, dat de rentabiliteit in gevaar brengt. Die 30 knagen aan de op brengst van de rest van ons net. En het is mijn taak aldus spreker om die rest gezond te houden. Hoe doe ik dit op een manier, Nederland waardig Sprekende over de verkeersproble men in de streek rondom Gouda, wees Ir Den Hollander op de dynamische activiteit, die de Spoorwegen hier aan de dag leggen. Wij denken in dit verband aan de proef met het lijntje Gouda-Schoonhoven, de aanleg van de lijn Gouda-Boskoop-Alphen, de electrificaties rond Gouda en de baanverzwaringswerken tussen deze stad en Oudewater. Dit alles is ten volle gerechtvaardigd, want Gouda is een eerste klasse stationVan alle vertrekkende reizigers (plaatskaarten en abonnementen) gaat 33 naar R'dam, 32 naar Den Haag, 10 naar Utrecht, 2.3 naar Amsterdam, 3.4 naar Woerden, 2.9 naar Leiden en 6.6 naar verspreid lig gende plaatsen. Het vervoer van Gouda richt zich dus in de eerste plaats naar Rotterdam en Den Haag. Nu ik U zeg, dat de treinverbinding Gouda-Boskoop-Alphen a. d. Rijn 20 Mei a.s. terugkeert, vervolgde Ir Den Hollander, vraagt U zich natuurlijk direct af, of dit een terugkeer is om straks definitief te verdwijnen, om definitief te blijven of om straks door autobusdiensten te worden vervangen. Hierop kan ik U geen antwoord geven. „Dat is nog in studie", zoals men dat tegenwoordig zo dikwijls hoort. De vraag is nu: Hoe keer ik terug? De oude motorrijtuigen, waarmee wij hier voorheen reden, zijn op, althans de motoren. Wij zullen ze ombouwen tot bagagerijtuigen voor electrische treinstellen. Ik ben bezig met de Ned. industrie te bespreken, wat er gele verd kan worden. De gemiddelde treinbezetting Gouda-Boskoop-Alphen is slechts 35 reizigers! Op de spits uren zijn de treinen goed, daartus sen nauwelijks bezet. Dus hebben we nodig een éénrijtuig-treinstel met vol doende vermogen. Met iets dergelijks wil ik proeven nemen. Aan de streek zal het zijn, de proef al dan niet te doen slagen! Dus wij keren terug, maar stelt U zich er alstublieft niet te veel van voor, aldus Ir Den Hollander. Wij hebben niets! Als U 50 bussen wilt hebben tussen Gouda en Alphen, dan draai ik daar mijn hand niet voor om. U verontschuldige mijn traagheid. Wij zijn trots op de verkeersontwik- keling rondom Gouda en hopen ook in de toekomst het mooie gebied rondom Gouda te blijven dienen. De tijdelijke stopzetting van de rei- zigersdienst op enkele secundaire baanvakken (o.a. Gouda-Boskoop- Alphen a. d. Rijn) op 21 Januari j.l. was een direct gevolg van de slechte energie-positie van ons land. Deze is ook nu nog allesbehalve rooskleurig: 1/3 van onze behoefte aan steenkool en 2/3 van die aan vloeibare brand stoffen moet uit 't buitenland worden geïmporteerd, De aan N.S. beschik baar gestelde energie moet zo goed mogelijk aangewend worden. De vele protesten, die naar aanleiding van deze tijdelijke stopzetting bij N.S. binnenkwamen, hadden alle een zelfde achtergrond: men protesteert niet zo zeer tegen het niet-meer-lopen van een trein, dan wel tegen het weg vallen van een schakel uit de natio nale keten. Men mist de gelegenheid o.m gebruik te maken van nationaal geldende tarieven en dienstregelingen en wordt getroffen door de disconti nuïteit in de dienstregeling. U heeft het gehoord, aldus Ir Den Hollander, de trein is nog niet weg. Ik zal stellig niet licht over de lijn Gouda-Alphen denken, alles zal ern stig worden bekeken. In een kort onderhoud, dat wij na afloop met Ir Den Hollander hadden, verklaarde deze nog eens uitdrukke lijk, getroffen te zijn door de grote belangstelling-, die er in deze streek voor de Spoorwegen bestaat. Deze belangstelling zal mij stellig in gedachten blijven, aldus de president directeur. Wat het materieel betreft, waarmee voorlopig gereden zal wor den, vernamen wij nog, dat dit voor lopig een motortrein zal zijn, zulks in afwachting van nader te onder zoeken mogelijkheden. J-H. iek •de y ng P,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1951 | | pagina 1