Weekblad voor Waddinxveen Verschijnt elke Vrijdag De Spiegel van de week Waarheen met de bromfietsen? Overpeinzing. Uit het Parlement No. 321 Vrijdag 3 Augustus 1951 7e Jaargang IAdres Redactie en Administratie: Oranjelaan 30, Waddinxveen Abonnementsgeld per kwartaal f 0.90 bij vooruitbetaling Advertentieprijs 6 ct, familieadvertenties 7 ct per m-m. I Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk 's Woendagsavonds inzenden. Dat is in Woerden een onver kwikkelijke geschiedenis geweest. In het kort komt zij hierop neer, dat de Ambonnezen, die elke maand het ontstaan van de Republiek der Zuid-Molukkcn herdenken, het bevel kregen, zowel de Nederlandse vlag als die van hun Republiek neer te halen, toen enige hoge ambtenaren uit Den Haag het kamp bezochten. Nu is die Republiek der Zuid- Molukken niet door de Nederlandse regering erkend we zouden haast zeggen: integendeel! en ware het niet, dat door het zonderlinge optre den van „Door de Eeuwen Trouw" op de steun der Molukkenactie een eigenaardig licht is geworpen, dan zou men zeggen: laat deze mensen hun herdenking, ook al vindt men dan een maandelijkse plechtigheid naar Nederlandse begrippen wat veel van het goede. Maar ja, formeel hebben de heren, die de woongelegenheid bezochten, natuurlijk gelijk. Alleen de Neder landse vlag mag er waaien als er reden is om te vlaggen en zéker geen vlag, die, uiteraard evenmin erkend is als de republiek, die zij in het dundoek vertegenwoordigt. Indien en in hoeverre de ambte naren minder tactisch zijn opgetreden, zal nog wel worden uitgemaakt. In elk geval is er geen rekening mee gehouden, dat die Ambonnezen in hun liefde voor ons land en voor hun eigen nieuwe republiek minder lauw zijn, dan de Nederlanders zelf. Waren er dus te Woerden bezwa ren tegen het vlaggen die bezwa ren golden een paar dagen tevoren zeker niet voor de Vijfherenlanden en voor de Alblasserwaard, waar Koningin en/of prins een over-harte- lijke ontvangst ten deel zijn gevallen. Het bezoek is een weldoende demon stratie geweest van Oranjeliefde en Oranje-trouw. De afgelopen week waren er trou wens meer demonstraties. De drie daagse Internationale Luchtvaart Show Ypenburg, de ILSY werd een succes. Generaal Eisenhower in hoogst eigen persoon kwam uit Parijs over om bij de officiële overdracht van de eerste Thunderjet straaljagers van Amerika aan Nederland getuige te zijn. Inderdaad werd het gehele vliegfeest tot een geweldig succes, waarbij duidelijk bleek, hoe zeer de luchtvaart is vooruit gegaan, tot welk een formidabele macht zij is geworden. En tochtoch zien wij deze demonstratie van macht als een noodzakelijk kwaad. De demonstra ties, die te Hilvarenbeek werden gehouden de Groot-Kempische Cultuurdagen zijn ons liever. Daar geen overdonderende straal jagers, doch een tentoonstelling van schilderijen en tekeningen demon straties in vendelzwaaien en vrolijke volksdansen. En bekende schrijvers die uit eigen werk lazen. Zou men kunnen zeggen, dat de demonstratie op Ypenburg eigenlijk vreemd voor Nederland was, Neder land trok ook naar den vreemde. In Griekenland zullen enige lagunen worden drooggelegd en om daarbij leiding te geven, vertrokken Neder landse ingenieurs naar het land van Koning Paul. Verder waren er niet veel berichten, waar wij wild-enthou- siast over konden worden. De kolen voor huisbrand en industrie werden in prijs verhoogd en gas en electrici- teit „mogen" dientengevolge één cent per meter of per kw in prijs stijgen. Een derde gedeelte van onze kolen komt uit het buitenland dat is de reden, het zout ging echter naar beneden. Die invoer weet wat. Volgens de laatste berichten zal hij wel drastisch moeten worden beperkt, omdat het directoraat-generaal van de Europese Betalings Unie het quotum van ons land waarschijnlijk niet met de ge vraagde 60 millioen dollar wil ver hogen. Heel wat aanvragen om invoervergunningen zouden dan in de toekomst worden afgewezen en men kan er slechts bij hopen, dat daarbij het domme potlood niet zal regeren. Wij moeten nu eenmaal bezuinigen en Amerika schijnt te redeneren: niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Zie maar, Nederland, dat je er komt laat je Benelux- vrinden je maar helpen. De vrijheid moet vaak duur worden gekocht, al zullen de vier zware jongens, die op klaarlichte dag uit de Groningse gevangenis, ontsnapten, misschien de enige in Nederland zijn, die deze uitspraak ten volle onderschrijven, maar intussen zijn ook deze weer gepakt. Het nog steeds aan populariteit winnende vervoermiddel dat officieel „rijwiel met hulpmotor" heet, maar dat algemeen „bromfiets- wordt ge noemd, vormt ook door zjjn stjjgend aantal eenniet onbelangrijkverkeers- probleem. Het aantal bromfietsen dat op dit ogenblik in Nederland rondrijdt, wordt op ruim 150.000 ge schat, het accres op 2000 per week. Een eenvoudig rekensommetje toont dus aan dat er over drie jaar bijna een half millioen bromfietsen over de vaderlandse wegen zullen voort snorren, vooropgezet dat een dalend welvaartspeil deze groei niet zou be lemmeren. Waar behoort deze nieuwe cate gorie van weggebruikers thuis Dat is de vraag, waarop zij zelf graag een afdoend antwoord zouden willen hebben, een antwoord dat de wet gever tot nog toe verzuimd heeft te geven. Wij hebben dit probleem voor gelegd aan de heer H. J. van Balen directeur van de A.N.W.B-, de ver- keersbond, die zich thans ook het lot van de bromfiets heeft aange trokken. De heer Van Balen juichte de opgang, die het rijwiel met hulp motor maakt, toe. De bromfiets is een uitkomst voor postbodes, wijk verpleegsters, winkelende platte landsvrouwen, dierenartsen en gaat u maar door. Dat dit goedkope ver voermiddel is ingeslagen, is heel be grijpelijk. Het zou mij ook niet ver wonderen als over een jaar of drie 500.000 van deze bromfietsen zouden rondrijden. Hiermede is tevens de keerzijde van de medaille blootgelegd, want waar moeten wij met die honderd duizenden bromfietsen heen? Op de grote weg vormen zij een direct ge vaar, zowel voor het overige verkeer als voor zichzelf. Het aantal onge vallen, waarbij een bromfiets betrok ken was, heeft in 1950 niet minder dan 1549 bedragen: 36 berijders van bromfietsen verloren daarbij het le ven, 426 werden zwaar en 304 licht gewond. Opvallend is hierbij het feit, dat van de 36 slachtoffers, die het leven verloren, er 27 boven de 50 jaren waren en van deze 27 zelfs 17 boven de 60 jaren. Dat zijn beden kelijke cijfers. De nieuwe verkeers wet, die op 1 Januari 1951 van kracht is geworden, opent de mogelijkheid, dat bepaalde motoren op twee wielen worden toegelaten tot de verplichte rijwielpaden, maar spijkers met kop pen zijn er nog steeds niet geslagen. Het gevolg hiervan is een vrij chao tische toestand, te meer waar de ene bromfiets wat de snelheidsont wikkeling betreft zo afwijkt van de andere. Er zijn er welker capaciteit niet veel meer opbrengt dan een maximum-snelheid van 20 km per uur, maar andere stellen hun berij ders in staat snelheden te ontwik kelen van 35 tot 45 km per uur. De A.N.W.B. heeft er thans bij de minister van Verkeer en Waterstaat op aangedrongen als maatstaf een maximum-cylinderinhoudvanöO kub. centimeter voor te schrijven. Ik besef wel, zei de heer Van Balen, dat de constructeurs van deze kleine hulp motoren wel kans zullen zien uit een cylinderinhoud van 50 c.c. toch nog wel uursnelheden van 40 of 50 km te toveren, maar er moet toch ergens een grens getrokken worden. Dit is ook niet zo belangrijk, omdat de wet thans reeds voorschrijft dat een bromfiefs, die naar het verplichte rijwielpad wordt verwezen, op dat rijwielpad geen grotere snelheid mag ontwikkelen dan 20 km per uur. De berijders van rijwielen met hulp motor voelen zichzelf niet veilig op de autowegen en zij streven er zelf naar tot de verplichte rijwielpaden te worden toegelaten. Onze opzet is dan ook alle bromfietsen tot een cylinderinhoud van 50 c.c. van de grote autowegen te weren. Hoe het dan zal gaan op de fietspaden hangt grotendeels af van de fatsoensnor men van de bromfietser zelf. Hij zal moeten beseffen dat, afgezien van het wettelijk voorschrift inzake de 20 km maximum-snelheid, een vaart van 40 45 km op een druk gebruikt fietspad onbehoorlijk is, zoals ook een autorijder die met 70 km door een bebouwde kom jakkert, weet dat hij een gevaar is voor zijn mede mensen. De wetgever heeft door de maximum-snelheden voor auto's op te heffen de verantwoordelijkheid van de automobilisten verzwaard. Deze zelfde verantwoordelijkheid zou ik ook willen leggen op de schouders van de bromfietsers. Er worden na tuurlijk bezwaren geopperd tegen de toelating van bromfietsen op de verplichte rijwielpaden, maar wat het zwaarste is, moet het zwaarste we gen. Aan de reeks verongelukte brom fietsers op de autosnelwegen moet een einde komen. Weet U dat som mige Ziekenhuizen tegenwoordig een speciaal „bromfietszaaltje" bezitten? Niet genoeg kan ik de berijders van bromfietsen op het hart drukken dat zij hun rijwiel met hulpmotor ook inderdaad beschouwen als een rijwiel met hulpmotor: een fiets dus die men niet behoeft te trappen. Dat is ook de opzet geweest van hen, die destijds de bromfiets creëerden. Door het ding te gaan berijden als een soort miniatuur-race-motor, schiet men zijn doel voorbij op een wijze, We dachten al, dat we er waren met al het verhogen in prijs; maar kijk nu, de mijnen in Limburg, die brengen ons weer van de wijs, De brandstoffen worden weer duurder, voornamelijk de anthraciet. Ik zit in een shirtje te puffen, nü deert me dit eigenlijk niet. De zon blijft haar koest'rende stralen ons zenden voor nul komma nul. Die warmtebron kost geen deviezen, de zon is als ze er is gul. Ik zit dit alleen te bepeinzen: Waarom is het 's zomers zo warm; en 's winters, wanneer w' er naar [snakken, is 't zonnetje als warmtebron arm. Och, konden we zonnegloed [hamst'ren! O, mensheid, ge zijt zo geleerd! Maar alles, wat wordt uitgevonden, gebruikt men doorgaans glad [verkeerd Augustus staat op m'n kalender, en daarop prijkt 't cijfertje één; m'n kolenboer loopt naar m'n [schuurtje en, werk'lijk, hij is niet alleen. De anthraciet rolt uit de zakken in de hoek bij m'n tweedehands flets. In Juni reeds vroeg ik om kolen, maar toen had de goeie man niets. Nu krijg ik vijf mud en de nota; ik reken het eventjes na: die kolen nu inplaats van in Juni beteek'nen mij acht gulden scha HENK VAN HEESWIJK die zelfs mensenlevens gaat kosten. Er worden ook bezwaren gemaakt tegen de toelating van bromfietsen op de z.g. landelijke rijwielpaden, die zijn aangegeven door de bekende zwarte bordjes. Dit zijn rijwielpaden die niet voor het kleine toerisme ge maakt zijn. Het zijn typische streek- verbindingen, waarvan de bewoners uit de omliggende dorpen een druk gebruik maken. Ook onder hen be vinden zich talloze bromfietsberij ders. Het gaat niet aan hen van deze specifieke rijwielpaden te weren en daarom pleit de A.N.W.B. ook voor de openstelling van deze paden voor de rijwielen met hulpmotor. Ik weet wel dat sommige merken een sto rend knetterend geluid produceren, dat de rust in de natuur op een zeer onaangename wijze verjaagt, maar ook daar is wel een mouw aan te passen. Er is niets tegen om som mige landelijke fietspaden, ik denk aan 't fietspad door de Imbosch en dat door het Speulderbos voor brom fietsen te sluiten. Het is te hopen, dat de wettelijke regeling nu niet lang op zich zal laten wachten. Zfl komt al veel te laat, aldus de heer Van Balen. Elseviers-weekblad Ruim twee jaar geleden, om precies te zijn op 1 Juli 1949 aanvaardde de Tweede Kamer het wetsontwerp inzake de werkloosheid- en wacht geldverzekering en enige tijd daarna volgde de eerste kamer dit voorbeeld. Nu kon er een Algemeen Werkloos heidfonds worden opgericht en de werknemers kunnen gedurende 78 da gen per jaar 'n uitkering krijgen als zij buiten hun schuld zonder werk zijn. In geval van tijdelijke werkeloosheid krijgen zij maximaal 48 dagen wacht geld tenzij de bedrijfsvereniging van oordeel is, dat deze termijn moet worden verlengd. Dit was dus een zeer belangrijke sociale maatregel, welke door ieder een met groot enthousiasme werd begroet. Zij, die een vlotte invoering van deze wet verwachtten zullen wel danig zijn teleurgesteld. Tot op de dag van vandaag is de wet nog niet in werking getreden, een bewijs, dat ons sociaal gebouw slechts kan rusten op een goede economische fundering. En daar ontbrak het juist aanDe moeilijkheden van de laatste jaren behoeven we niet op te sommen. Maar het is een feit, dat de invoering van de Werkloosheidswet de dupe daarvan is geworden. Het is n. 1. de bedoeling dat de premie voor de Werkloosheidsverzekering 2,8 °/o van het loon zal bedragen. De helft hier van, 1,4 wordt betaald door het bedrijfsleven. De gemiddelde premie voor de wachtgeldverzekering wordt geschat op 2,6 °/o. Als deze cijfers op dit moment nog juist zijn, zij worden in studie genomen, betekent de invoering van de wachtgeld- en werkloosheidverzekering een totale last voor het bedrijfsleven van 1,4% plus 2.6% is 4% waarvan werkgevers en werknemers elk 2% zullen betalen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1951 | | pagina 1