Dikkie Dapper en Kruimeltje vangen een dief Uit het Parlement ISRAËL v>roeger en nu NIEUWS uit &HZ.& wbOHip doet al wat Ik u gebied. Zo als Hij de Heilige, de Reine en Onschuldige was, kon Hij niet sterven. Hij was de zondenloze. Maar Hij werd tot zonde voor ons gemaakt en nam al onze schuld en zonde op Zich. Wij lezen in 1 Tim. 2:5: „Want er is één God en één Middelaar tussen God en mensen: Christus Jezus, Die zichzelven gegeven heeft tot een los prijs voor allen." Hij legde Zijn leven af, om het na Zijn verlossingswerk weer te herne men. Hij kon dat doen, omdat Hem dit van Zijn Vader gegeven was, en omdat Hij niet alleen een waarachtig mens, maar ook waarachtig God was. Allen, die dit onderscheid niet zien, kunnen nooit enig begrip of denkbeeld verkrijgen van de bete kenis van het kruis. Dezulken moe ten komen tot de gedachten, dat Je zus een gewoon mens was en stierf voor ons menselijk ideaal. Maar dan is er voor de zodanigen ook geen verlossing mogelijk en geen verge ving der zonden. Dan zullen zij zijn als degenen, die geen hoop hebben en voor wie geen hemel open is, noch een Vaderhuis hebben met zijn vele woningen, noch een Heiland be zitten, die over het kruis heen, voor al de Zijnen in dat Vaderhuis een plaats heeft bereid. Zij - nl. de ge lovigen - zullen eenmaal zingen: Ja, Uw kruis heeft ons gegeven Wat ons eeuwig juichen doet! Zult gij, lezeres, lezer, dit dan meezingen? Eindelijk zijn dan alle begrotings hoofdstukken door de Tweede Ka mer goedgekeurd. Op de laatste dag voor het Paasreces kon minister van Thiel de begroting van Maatschap pelijk Werk in zijn zak steken. .Dat is laat in het jaar, want het is de gewoonte om de begrotingen vóór Kerstmis af te' handelen. Niemand kon hieraan echer iets veranderen. Het departement van Maatschappe lijk Werk is nog jong. Het is inge steld tijdens de laatste Kabinetsfor matie. Daarover is veel te doen ge weest, omdat dit één van die vond sten was - prof. Beel komt de eer toe - waardoor het mogelijk werd zowel de k.v.p. als de p.v.d.a. aan haar trekken te doen komen. Dit product van touwtrekkerij is echter zo slecht nog niet .Voorheen was het zo, dat bijna ieder departement een afdeling Maatschappelijk Werk had. In het bijzonder was dit het ge val voor de departementen van Bin nenlandse Zaken, Sociale Zaken, Overzeese Rijksdelen en Justitie. Helaas is het niet zo, dat deze de partementen al het maatschappelijk werk hebben afgestaan aan minister Van Thiel. Op de duur zal het die richting uit moeten, want na deze begrotingsbehandeling kan men er kennen dat daarvoor alle reden is. De bewindsman zelf kon daarover moeilijk spreken. Dit is Kabinetsbe leid, zo zeide hij. Het ligt er maar aan hoe hij zijn werk aanpakt. Be valt dit de volksvertegenwoordiging goed, dan kan men gerust verwach ten, dat het Departement van Maat schappelijk Werk zal blijven bestaan. Temeer daar het minister Wittes taak is om zichzelf overbodig te ma ken. Het departement van Wederop bouw en Volkshuisvesting ziet het merendeel der parlementariërs gaar ne zo spoedig mogelijk verdwijnen. Het debuut van minister Van Thiel was niet slecht. Deze spijkerkoning (hij is directeur van de bekende Hel- mondse draadnagelfabriek) blijkt over een ongekende radheid van tong te beschikken. Als Kamerlid was dit niet opgevallen. Zijn rede voeringen, uiteraard over sociale kwesties, werden door hem meestal voorgelezen. Maar sinds verleden week verdient hij stellig de erepalm van „de snelstsprekende bewinds man". Prof. Zijlstra van Economische Zaken kan wellicht nog met hem wedijveren. Ook deze minister, die tijdens een kort debat weer uitste kend op dreef was, zit niet om zijn woorden verlegen. Hij heeft een moeilijker terrein te behandelen dan zijn ambtgenoot van Maatschappelijk Werk, maar, al gebruikt deze knappe hoogleraar dan de economische ter men, volslagen duidelijk weet hij de moeilijke vraagstukken uiteen te zetten. Hij is de minister naar wie de Kamers het best luisteren. Men voelt het aan, dat hier een man met grote kennis van zaken spreekt. Zijn voor ganger, minister V. d. Brink, was ook het „enfantcherie" van het parle ment, maar de jonge Zijlstra is nog pittiger en bondiger dan de huidige commissaris van de Amsterdamse Bank en de Nederlandse Spoorwe gen. Het debat leverde niet veel op. Er was een ruime spreektijd uitgetrok ken, maar de Kamer bleef in gebre ke lijn in het debat te brengen. Een der grote problemen was wel de taak van de Overheid op het ter- U. Kruimeltje bleef aandringen en eindelijk gaf Dikkie toe. „Wat wil je dan met die catapult!" vroeg hij. „Kijk, dat doet Kruimeltje zo," zei de kleine jongen en hij diepte een steentje uit zijn broekzak op, dat hij op het elastiek van de catapult leg de. Hij spande het enpang, daar rein van het maatschappelijk werk, dat grootdeels wordt verricht door het particulier initiatief. Nu vrees den de verschillende sprekers, dat zo'n departement overal een vinger achter wil steken, waardoor het par ticulier initiatief tekort zou worden gedaan. Maar minister Van Thiel wilde daarvan niets weten. „De Overheid en het particulier initiatief hebben elk een eigen taak. Het pri maatschap is voor het particulier initiatief. De Overheid moet zich be- zelfwerkzaamheid, het wegruimen perken tot de stimulering van de van obstakels, die deze zelfwerk zaamheid kunnen belemmeren, het geven van algemene leiding en zo nodig zal zij moeten ingrijpen als het algemeen belang dat vraagt,- zo zeide hij. Ook mag de Overheid aan het verlenen van subsidie geen recht ontlenen om in te grijpen, want dit - hij herhaalde het nog eens - mag zij slechts doen als het algemeen be lang dit vordert. Intussen is de Tweede Kamer met vacantie gegaan. Enkele malen per jaar gaan onze gedachten uit naar het Heilige Land. Zo is het ook nu weer in de paas tijd. Wat weten wij eigenlijk van dat gebied? Zeer weinigen van ons zijn er ooit geweest. Velen weten er niet veel meer van te vertellen dan dat het ver weg ligt, ergens in Klein Azië. De benaming „Heilige Land" is in de bijbel terug te vinden (Zach. 2 12). Op andere plaatsen wordt in de Heilige Schrift gesproken over Kanaan (Gen. 11 31), het beloofde land (Gen. 12 7, Hebr. 11 9) het land der Hebreeën (Gen. 40 15), het land Israëls, (1 Sam. 13 19). De naam Palestina of Filistea had oorspronkelijk slechts betrekking op de tamelijk smalle kuststrook, die door de Filistijnen werd bewoond, later diende deze betiteling voor het gehele land. De benaming „Heilige Land" is door de Christenen pas in gebruik ge nomen na de tijd van de kruistoch ten. Dat de kruisvaarders in Palesti na tegen de Mohammedanen moes ten strijden, weet menigeen nog wel uit zijn schoolboekjes. Minder bekend is echter, dat het Heilige Land daarna nóg eeuwen lang gebukt is gegaan onder het ern stige wanbeleid van een turks be wind. De bodem werd honderden ja ren lang verwaarloosd, het geboom te langzamerhand geheel uitgeroeid, zodat de eerste Joden ,die zich onder invloed van de zionistische bewe ging in het begin dezer eeuw in Pa lestina vestigden, daar een ware woestenij aantroffen. In de Bijbel kan men op een groot aantal plaatsen vinden, dat Palesti na eertijds een land van overvloed was. Er wordt gesproken van een goed en ruim land, vloeiende van melk en honing, een land van wa terbeken, fonteinen en diepten, van tarwe, gerst en wijnstokken, van olierijke olijfbomen, vijgebomen en granaatappelen (Ex. 3 8, Num. 13 23, 27, Deut. 8 7-9, 2 Kon. 18 32, Jes. 36 17). De moderne joodse landbouwers zijn volijverig aan de slag gegaan om het welhaast onherbergzame land weer bewoonbaar te maken, door een doelmatige bebouwing, aan planting van bossen en ontwatering van gronden. Pas na de eerste wereldoorlog komt het Heilige Land onder engels protectoraat. Omstreeks 1930 hebben de Israëlieten er meer dan 60 land bouwkolonies. Deze gemeenschap pen worden door de Joden zelf be stuurd, de omgangstaal is het He breeuws. De jongste geschiedenis van Pale stina is de tegenwoordige kranten lezer voldoende bekend. Wellicht is er voor de nieuwe staat Israël een grote toekomst weggelegd. Vanouds ging het. Stoppel liep zo hard hij, kon. Hij grinnikte nog over de poets die hij Dikkie gebakken had. Was die er even ingelopen! Ja, er viel met Stoppel niet te spotten. Nu moesten ze maar zien, dat zij hem in haalden. Terwijl Stoppel zo voort- rende, floot er iets door de lucht. ligt Palestina immers in het centrum der wereld. Destijds liep de grote verkeersweg van Centraal-Azië naar Egypte dwars door dit land. De wegen, die later door Alexan der de Groote en nog weer later dóór de Romeinen werden aangelegd, droegen er het hunne toe bij de boodschap van Jezus Christus uit te dragen van dit kleine land aan de Middellandse Zee naar alle wind streken, tot in de verste uithoeken van onze aarde. INGEZONDEN (buiten verantwoordelijkheid der redactie Aan de Redactie van het Weekblad voor Waddinxveen. M.H., In Uw nummer van Vrijdag 27 Maart 1953, onder het stukje getiteld, „Uit het parlement" hebt een en an der geschreven, waarover ik gaarne onderstaande opmerkingen en cri- tiek geplaatst en beantwoord zag. „De huidige Zondagswet dateert uit het jaar 1815. Het is dus een oud beestje. Zo oud, dat deze wet niet meer wordt gebruikt. Zij slaat niet meer op de practijk"; zo schrijft U. Ik zou U willen vragen „Slaat de ze wet niet meer op de practijk om dat ze 138 jaar oud is? Ik ken nog een oudere Wet, n.l. de Wet des HEEREN of de Wet der 10 geboden. Deze Wet slaat nog altijd op de practijk en zal altijd op de practijk blijven slaan. Voorzover de Zondagswet van 1815 overeenkomt met de Wet der 10 ge boden, v.n.l. met het 4e gebod hier van, en met Gods Woord, zal deze Wet ook op de practijk blijven staan. God is onveranderlijk en zal blijven eisen, dat aan dit gebod wordt vol daan. Neen, dei Wet acht U als niet meer op de practijk slaand, omdat U het U een beetje gemakkelijker wil ma ken, omdat we in een ijd van ach teruitgang en verval leven. Volgens U zou de regering aan de Burgemeesters, die de Zondagswet wensten te houden een tip gegeven hebben, om dit maar na te laten. De Zondags-wet was nog van kracht, anders zoude Wet geen Wet meer zijn. Wanneer de burge de wet over treedt, dan wordt hiervan een pro ces verbaal opgemaakt, terwijl de financiële gevolgen min of meer ernstig kunnen zijn. De regering heeft hier de Zondagswet overtre den, hier wordt echter geen aan dacht aan geschonken. Veel erger is echter, dat de regering ook het 4e gebod van de Wet des HEEREN overtreden heeft. Hiermede is Gods Eer en Naam aangerand. U hebt het ook nog over princi piële tegenstellingen. Vaak echter kan geconstateerd worden, dat er weinig met een principe rekening gehouden wordt. Of vindt U een principe, dat wanneer dit beter ge legen komt, gewijzigd wordt, nog een principe. De hoogste waarde die hieraan kan worden toegekend is de zakelijke overweging. Alle fracties, behalve de S.G.P. van Ds. Zandt enz. De S.G.P. is geen kerkelijke partij. De S.G.P. is niet van Ds. Zandt. U stelt het voor, als of de S.G.P. een soort N.V. is, waar in Ds. Zandt als aandeelhouder al zijn geld gestoken heeft, waar Ds. Zandt bepaalde belangen bij heeft. Ds. Zandt is de geachte en geëerde partijvoorzitter en afgevaardigde in de 2e Kamer voor de S.G.P. Ook mag volgens U de overheid de bevolking niet dwingen om naai de kerk te gaan. Wel schijnt zij ech ter te mogen dwingen tot verplicht verzekeren, het afslachten, inën- ten van vee, het verplicht inenten van militairen e.d. Ook in het verleden zijn er voor beelden te over geweest, om alleen maar te spreken van het verplicht inenten tegen de pokken van school kinderen. Overtreedt hier de Over heid dan niet de vrijheid, waar U mee schermt. In het eerste geval geldt het de Wet Gods, terwijl in het tweede ge val de verplichtingen opgemaakt werden door mensen. Is dit geen gruwelijk verschijnsel? Wanneer dan tevens nog afdoende bewezen kan worden, dat dergelijke besluiten dwars tegen Gods Woord en Wet in gaan dan acht ik Ds. Zandt zijn hou ding tegenover dit standpunt alles zins verklaarbaar, en kunnen we slechts het feit betreuren, dat de A.R., of C.H. dit standpunt niet de len. Klets, met een harde tik vloog het steentje tegen zijn achterhoofd. „Au!" schreeuwde Stoppel. Hij greep met zijn hand naar de pijnlijke plek op zijn hoofd en sprong van schrik een eind de lucht in. Wat was die tik hard aangekomen. Daar kwam juist een vrachtauto aan. U neemt het begrip Christelijke Vrijheid in de mond. Verstaat U on der Christelijke Vrijheid misschien ook het verplicht inenten van mili tairen of het afslachten en inenten van vee, misschien de verplichte verzekering. Dit begrip wordt alleen door U gebruikt, wanneer dit U uit komt. U zegt, wanneer wij de burgers dwingen ter kerk te gaan, we op weg zijn een totalitaire staat te worden. Wat is eigenlijk een totalitaire staat? Dat is de staatsvorm, waarbij de werkzaamheid en de belangen van de individuele burgers aan het nationaal belang ondergeschikt ge maakt zijn. ,^r U vindt het dus een nationaal be lang dat alle Nederlanders verplicht worden om ter kerk te gaan. We mogen echter volgens U het belang van de individuele burgers aan dit belang niet ondergeschikt maken. U vindt het dus een nationaal belang? War vecht U dan tegen? U wenst, dat de burgers niet gedwongen wor den, op een bepaalde manier de Zon dag door te brengen. God, Gods Woord en Gods Wet blijven echter eisen, dat we die dag waarnemen de HEERE. Denkt U dit door de nieuwe Zondagswet te bevorderen. Ook de A.R. afgevaardigde Bruins Slot deelde het vierde gebod in tweeën. Het gedeelte waarin God de Heiliging van zijn dag eist heeft voor de regering afgedaan. Ook het an dere gedeelte waarin God de Zon dagsrust eist, is door hem voor de mens aannemelijk gemaakt, door er een mootje af te halen. Het heeft nu slechts een betrekkelijke waarde. Men wil slechts de rust voor die burgers gewaarborgd zien, die de Zondagsrust wensen te houden. Is het 4e gebod dan alleen voor per sonen, die er zich aan storen willen. Vindt U het dan niet veel gemakke lijker, om U ook maar niet meer te storen aan dit gebod. Voor U geldt het dan ook niet meer. Of denkt U misschien dat die wet ten goed waren voor de oud testa- Op de Zaterdagmiddag gehou den tentoonstelling van werkstukken van de Avond-vaktekenschool, waar voor zeer grote belangstelling be stond,zagen onderstaande leerlingen zich een prijs toegewezen: Het einddiploma werd uitgereikt aan de volgende leerlingen: C. T. v. d. Berg, P. Gorissen, M. de Jong, J. R. Scheele, L. van Soest, L. T. Sol, B. Treffers, W. Versluis, P. J. C. Wesseling, A. v. Willigen en G. A. Hoogendoorn allen uit Waddinxveen: W. Beekhuizen, A. Groeneveld, Th. van Hevelingen en C. Harskamp uit Boskoop; J. de Gelder uit Hazers- woude; J. v. der Hoeven uit Bent huizen en J. M. Lindhout uit Moer- kapelle. Geen der leerlingen werd afgewezen. Het vervolg-diploma werd uitge reikt aan: J. van Holten, Waddinx veen: D. A. Houweling, Moerkapelle: en P. Bos, Boskoop. Afgewezen een leerling. Het drie-jarig diploma werd toe gekend aan: I. Alblas, C. A. Blonk, J. de Graaf, Q. Houweling, M. C. Klaverveld, A. Metselaar allen uit Waddinxveen: J. Pos uit Boskoop en M. Vredenburg uit Gouda. Naar klasse 5 konden bevorderd worden: J. A. Hoogerbrug, G. van Muijen, E. Oskam, S. M. Tange, J. G. Valk en J. van Willigen allen uit Waddinxveen; Ph. de Gelder en W. Oosterom te Hazerswoude; J. van der Kooij uit Boskoop en A. Vis uit Nieuwerkerk a.d. IJssel. Een werd voorwaardelijk bevorderd. Afgewe zen een leerling. Bevorderd naar klasse 3: M. Fa- ber, Th. F. J. Hogenelst, P. Hoger- brugge, Ph. Hoogendoorn, J. van Klaveren, J. W. Kooijman, T. van der Starre, C. Stolker, C. Tiele, H. L. Troost, J. Troost, W. van Vliet en J. N. de Wit, allen uit Waddinxveen; L. de Gelder en D. van Wensveen uit Boskoop; D. Mets uit Benthuizen; D. Slappendel, H. Verlaan, J.Jonge- jan en G. Boer uit Reeuwijk. Drie voorwaardelijk bevorderd en een af gewezen. Bevorderd naar klase 2: J. C. Ba zen, W. C. Boeren, J. Faber, W. Kap- mentische tijd? Dat ze nu afgedaan hebben? Neen toch, want Christus zegt zelf, dat Hij niet gekomen is, om de Wet ten of profeten te ontbinden, maar die te vervullen. Of denkt U soms, dat dat niet zo nauw luistert? Hiervan zijn ook voorbeelden te over. In Leviticus kunt U diverse straffen lezen. Het rapen van het man, bij de uittocht uit Egypte op de Sabbath. De pro feet Nahemia, die ter Heiliging van Gods dag de Wet uitvaardigde, dat op de Sabbath geen eetwaren welke dan ook mochten verkocht worden. Ds. Zandt heeft de regering te recht verweten, dat zij menselijke inzichten stelt boven Gods geboden) Dit in het voorgaande al voldoende bewezen. Ook een verschil tussen overheid en onderdaan met betrekking tot het 4e gebod erkende Ds. Zandt niet, en terecht, staat de overheid boven een der geboden Gods en behoeft ze daarom deze niet te gehoorzamen? U hebt het ook nog over rechtse afgevaardigden. Welke bedoelt U"> Het gros van de z.g.n. rechtse afge vaardigden vaart mee in het linkse schuitje, terwijl links het roer houdt, wil ze nog graag roeien. Noemt U dit rechts? De dag des HEEREN is een ravot- en zondedag geworden. Bent U het daar dan niet mee eens? Wat men op werkdagen nog niet eens doet, dat doet men 's Zondags. Vind U dit een geheiligde Sabbathdag? Of vindt U helemaal niets? Ook wat U noemt in verband met de overstromingsramp, dat deze juist ons land op de Zond(en)dag getrof fen heeft, is een feit. Of gelooft U nog aan toeval? U zoudt dan nog kunnen vragen, waarom deze ramp juist de meest Gereformeerde streken van ons land moest treffen, terwijl juist hier de meest grove zonden nagelaten wor den? Als antwoord kan hier het Bij- telwoord dienen, dat het oordeel Gt>ds begint an het huis van David. We zullen het hierbij voorlopig laten. Moge God U overtuigen van de juistheid van het standpunt van dc S.G.P. C. Krijgsman, Noordeinde 13a Onderschrift: We hebben dit gro te stuk nog iets moeten bekorten en willen er bij opmerken dat de in zender steeds de U-vorm gebruikt, zonder te weten pf de „U" wel de auteur is van het Parlementair over zicht. Bovendien is de uitlating als zouden wij een uitgesproken voor keur hebben voor één der politieke partijen, er geheel naast. Een overzicht, hoe objectief ook geschre ven, zal telkens, dan de ééne, dan een andere partij, niet welgevallig zijn. Daar ontkomt op politiek ter rein nu eenmaal niemand aan. Wij zullen Uw stuk doorzenden naar de schrijver dezer artikelen en afwachten of hij een wederwoord no dig acht. De Uitgever. tein, J. van Nielen, J. Smith, A. Tol, P. Verboom en W. v. d. Water, uit Waddinxveen, L. C. Galis, A. v. d. Kooij, G. Wilschut en C. J. Wognum uit Boskoop, Ph. van Eek en A. Vis uit Benthuizen, H. Enderveld uit Ha zerswoude, W. Vis uit Nieuwerkerk a.d. IJssel en J. Huurman uit Zoe- termeer. Niet bevorderd 2, voor waardelijk bevorderd 1. Prijzen voor de beste prestaties werden toegekend aan: S. M. Tange uit Waddinxveen de le ere-prijs voor het hoogste gemiddelde n.l. 8|; W. Oosterom, Hazerswoude 2e ere-prijs, gemiddeld 8J. Afd. Bouwkunde: le pr. J. v. d. Kooij, Boskoop; 2e pr. J. M. Lind hout, Moerkapelle; 3e pr. J. v. d. Hoeven, Benthuizen. Afdeling Meubeltekenen: le pr. Groeneveld, Boskoop; 2e pr. J. G. Valk, Waddinxveen; 3e pr. B. Tref fers, Waddinxveen. Afdeling Werktuigbouwkunde: le pr. de Gelder Boskoop, 2e prijs G. van Muyen te Waddinxveen; 3e pr. Q. Houweling, Waddinxveen. Afdeling Meubelbeeldhouwen: le pr. W. Beekhuizen, Boskoop; 2e pr. M. de Jong, Waddinxveen; 3e pr. Th. F. J. Hogenelst, Waddinxveen. Afdeling voorbereidend vakteke nen: le pr. J. Huurman, Zoetermeer; 2e pr. J. Faber, Waddinxveen en 3e pr. H. Endeveld, Hazerswoude. Na de prijsuitreiking was er voor de aanwezigen gelegenheid tot het bezichtigen van de door de leerlin gen vervaardigde werkstukken waarvan een druk gebruik gemaakt werd. Naar wij vernemen, werd in onze gemeente ten behoeve van het Nationaal Rampenfonds een bedrag van f 1446,20 aan watersnoodzegels verkocht, voor een zeer groot deel door de leerlingen der verschillende scholen. Precies de helft daarvan was toeslag. Bovendien kon nog een klein overschot worden afgedragen. Aan de Academie voor Beel dende Kunsten te Rotterdam slaagde voor het examen beeldhouwen, P. J. Hogenelst.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1953 | | pagina 2