Dikkie Dapper en Kruimeltje vangen een dief
Uit het Parlement
ISRAËL v>roeger en nu
NIEUWS uit &HZ.& wbOHip
doet al wat Ik u gebied. Zo als Hij
de Heilige, de Reine en Onschuldige
was, kon Hij niet sterven. Hij was
de zondenloze. Maar Hij werd tot
zonde voor ons gemaakt en nam al
onze schuld en zonde op Zich. Wij
lezen in 1 Tim. 2:5: „Want er is
één God en één Middelaar tussen
God en mensen: Christus Jezus, Die
zichzelven gegeven heeft tot een los
prijs voor allen."
Hij legde Zijn leven af, om het na
Zijn verlossingswerk weer te herne
men. Hij kon dat doen, omdat Hem
dit van Zijn Vader gegeven was, en
omdat Hij niet alleen een waarachtig
mens, maar ook waarachtig God
was. Allen, die dit onderscheid niet
zien, kunnen nooit enig begrip of
denkbeeld verkrijgen van de bete
kenis van het kruis. Dezulken moe
ten komen tot de gedachten, dat Je
zus een gewoon mens was en stierf
voor ons menselijk ideaal. Maar dan
is er voor de zodanigen ook geen
verlossing mogelijk en geen verge
ving der zonden. Dan zullen zij zijn
als degenen, die geen hoop hebben
en voor wie geen hemel open is,
noch een Vaderhuis hebben met zijn
vele woningen, noch een Heiland be
zitten, die over het kruis heen, voor
al de Zijnen in dat Vaderhuis een
plaats heeft bereid. Zij - nl. de ge
lovigen - zullen eenmaal zingen:
Ja, Uw kruis heeft ons gegeven
Wat ons eeuwig juichen doet!
Zult gij, lezeres, lezer, dit dan
meezingen?
Eindelijk zijn dan alle begrotings
hoofdstukken door de Tweede Ka
mer goedgekeurd. Op de laatste dag
voor het Paasreces kon minister van
Thiel de begroting van Maatschap
pelijk Werk in zijn zak steken. .Dat
is laat in het jaar, want het is de
gewoonte om de begrotingen vóór
Kerstmis af te' handelen. Niemand
kon hieraan echer iets veranderen.
Het departement van Maatschappe
lijk Werk is nog jong. Het is inge
steld tijdens de laatste Kabinetsfor
matie. Daarover is veel te doen ge
weest, omdat dit één van die vond
sten was - prof. Beel komt de eer
toe - waardoor het mogelijk werd
zowel de k.v.p. als de p.v.d.a. aan
haar trekken te doen komen. Dit
product van touwtrekkerij is echter
zo slecht nog niet .Voorheen was
het zo, dat bijna ieder departement
een afdeling Maatschappelijk Werk
had. In het bijzonder was dit het ge
val voor de departementen van Bin
nenlandse Zaken, Sociale Zaken,
Overzeese Rijksdelen en Justitie.
Helaas is het niet zo, dat deze de
partementen al het maatschappelijk
werk hebben afgestaan aan minister
Van Thiel. Op de duur zal het die
richting uit moeten, want na deze
begrotingsbehandeling kan men er
kennen dat daarvoor alle reden is.
De bewindsman zelf kon daarover
moeilijk spreken. Dit is Kabinetsbe
leid, zo zeide hij. Het ligt er maar
aan hoe hij zijn werk aanpakt. Be
valt dit de volksvertegenwoordiging
goed, dan kan men gerust verwach
ten, dat het Departement van Maat
schappelijk Werk zal blijven bestaan.
Temeer daar het minister Wittes
taak is om zichzelf overbodig te ma
ken. Het departement van Wederop
bouw en Volkshuisvesting ziet het
merendeel der parlementariërs gaar
ne zo spoedig mogelijk verdwijnen.
Het debuut van minister Van Thiel
was niet slecht. Deze spijkerkoning
(hij is directeur van de bekende Hel-
mondse draadnagelfabriek) blijkt
over een ongekende radheid van
tong te beschikken. Als Kamerlid
was dit niet opgevallen. Zijn rede
voeringen, uiteraard over sociale
kwesties, werden door hem meestal
voorgelezen. Maar sinds verleden
week verdient hij stellig de erepalm
van „de snelstsprekende bewinds
man". Prof. Zijlstra van Economische
Zaken kan wellicht nog met hem
wedijveren. Ook deze minister, die
tijdens een kort debat weer uitste
kend op dreef was, zit niet om zijn
woorden verlegen. Hij heeft een
moeilijker terrein te behandelen dan
zijn ambtgenoot van Maatschappelijk
Werk, maar, al gebruikt deze knappe
hoogleraar dan de economische ter
men, volslagen duidelijk weet hij de
moeilijke vraagstukken uiteen te
zetten. Hij is de minister naar wie de
Kamers het best luisteren. Men voelt
het aan, dat hier een man met grote
kennis van zaken spreekt. Zijn voor
ganger, minister V. d. Brink, was ook
het „enfantcherie" van het parle
ment, maar de jonge Zijlstra is nog
pittiger en bondiger dan de huidige
commissaris van de Amsterdamse
Bank en de Nederlandse Spoorwe
gen.
Het debat leverde niet veel op. Er
was een ruime spreektijd uitgetrok
ken, maar de Kamer bleef in gebre
ke lijn in het debat te brengen.
Een der grote problemen was wel
de taak van de Overheid op het ter-
U. Kruimeltje bleef aandringen en
eindelijk gaf Dikkie toe. „Wat wil je
dan met die catapult!" vroeg hij.
„Kijk, dat doet Kruimeltje zo," zei
de kleine jongen en hij diepte een
steentje uit zijn broekzak op, dat hij
op het elastiek van de catapult leg
de. Hij spande het enpang, daar
rein van het maatschappelijk werk,
dat grootdeels wordt verricht door
het particulier initiatief. Nu vrees
den de verschillende sprekers, dat
zo'n departement overal een vinger
achter wil steken, waardoor het par
ticulier initiatief tekort zou worden
gedaan. Maar minister Van Thiel
wilde daarvan niets weten. „De
Overheid en het particulier initiatief
hebben elk een eigen taak. Het pri
maatschap is voor het particulier
initiatief. De Overheid moet zich be-
zelfwerkzaamheid, het wegruimen
perken tot de stimulering van de
van obstakels, die deze zelfwerk
zaamheid kunnen belemmeren, het
geven van algemene leiding en zo
nodig zal zij moeten ingrijpen als
het algemeen belang dat vraagt,- zo
zeide hij. Ook mag de Overheid aan
het verlenen van subsidie geen recht
ontlenen om in te grijpen, want dit
- hij herhaalde het nog eens - mag
zij slechts doen als het algemeen be
lang dit vordert.
Intussen is de Tweede Kamer met
vacantie gegaan.
Enkele malen per jaar gaan onze
gedachten uit naar het Heilige Land.
Zo is het ook nu weer in de paas
tijd.
Wat weten wij eigenlijk van dat
gebied? Zeer weinigen van ons zijn
er ooit geweest. Velen weten er niet
veel meer van te vertellen dan dat
het ver weg ligt, ergens in Klein
Azië.
De benaming „Heilige Land" is in
de bijbel terug te vinden (Zach.
2 12). Op andere plaatsen wordt in
de Heilige Schrift gesproken over
Kanaan (Gen. 11 31), het beloofde
land (Gen. 12 7, Hebr. 11 9) het
land der Hebreeën (Gen. 40 15), het
land Israëls, (1 Sam. 13 19).
De naam Palestina of Filistea had
oorspronkelijk slechts betrekking op
de tamelijk smalle kuststrook, die
door de Filistijnen werd bewoond,
later diende deze betiteling voor het
gehele land.
De benaming „Heilige Land" is
door de Christenen pas in gebruik ge
nomen na de tijd van de kruistoch
ten. Dat de kruisvaarders in Palesti
na tegen de Mohammedanen moes
ten strijden, weet menigeen nog wel
uit zijn schoolboekjes.
Minder bekend is echter, dat het
Heilige Land daarna nóg eeuwen
lang gebukt is gegaan onder het ern
stige wanbeleid van een turks be
wind. De bodem werd honderden ja
ren lang verwaarloosd, het geboom
te langzamerhand geheel uitgeroeid,
zodat de eerste Joden ,die zich onder
invloed van de zionistische bewe
ging in het begin dezer eeuw in Pa
lestina vestigden, daar een ware
woestenij aantroffen.
In de Bijbel kan men op een groot
aantal plaatsen vinden, dat Palesti
na eertijds een land van overvloed
was. Er wordt gesproken van een
goed en ruim land, vloeiende van
melk en honing, een land van wa
terbeken, fonteinen en diepten, van
tarwe, gerst en wijnstokken, van
olierijke olijfbomen, vijgebomen en
granaatappelen (Ex. 3 8, Num. 13
23, 27, Deut. 8 7-9, 2 Kon. 18 32,
Jes. 36 17).
De moderne joodse landbouwers
zijn volijverig aan de slag gegaan
om het welhaast onherbergzame
land weer bewoonbaar te maken,
door een doelmatige bebouwing, aan
planting van bossen en ontwatering
van gronden.
Pas na de eerste wereldoorlog
komt het Heilige Land onder engels
protectoraat. Omstreeks 1930 hebben
de Israëlieten er meer dan 60 land
bouwkolonies. Deze gemeenschap
pen worden door de Joden zelf be
stuurd, de omgangstaal is het He
breeuws.
De jongste geschiedenis van Pale
stina is de tegenwoordige kranten
lezer voldoende bekend. Wellicht is
er voor de nieuwe staat Israël een
grote toekomst weggelegd. Vanouds
ging het. Stoppel liep zo hard hij,
kon. Hij grinnikte nog over de poets
die hij Dikkie gebakken had. Was
die er even ingelopen! Ja, er viel
met Stoppel niet te spotten. Nu
moesten ze maar zien, dat zij hem in
haalden. Terwijl Stoppel zo voort-
rende, floot er iets door de lucht.
ligt Palestina immers in het centrum
der wereld. Destijds liep de grote
verkeersweg van Centraal-Azië naar
Egypte dwars door dit land.
De wegen, die later door Alexan
der de Groote en nog weer later dóór
de Romeinen werden aangelegd,
droegen er het hunne toe bij de
boodschap van Jezus Christus uit te
dragen van dit kleine land aan de
Middellandse Zee naar alle wind
streken, tot in de verste uithoeken
van onze aarde.
INGEZONDEN
(buiten verantwoordelijkheid der redactie
Aan de Redactie van het
Weekblad voor Waddinxveen.
M.H.,
In Uw nummer van Vrijdag 27
Maart 1953, onder het stukje getiteld,
„Uit het parlement" hebt een en an
der geschreven, waarover ik gaarne
onderstaande opmerkingen en cri-
tiek geplaatst en beantwoord zag.
„De huidige Zondagswet dateert
uit het jaar 1815. Het is dus een oud
beestje. Zo oud, dat deze wet niet
meer wordt gebruikt. Zij slaat niet
meer op de practijk"; zo schrijft U.
Ik zou U willen vragen „Slaat de
ze wet niet meer op de practijk om
dat ze 138 jaar oud is? Ik ken nog
een oudere Wet, n.l. de Wet des
HEEREN of de Wet der 10 geboden.
Deze Wet slaat nog altijd op de
practijk en zal altijd op de practijk
blijven slaan.
Voorzover de Zondagswet van 1815
overeenkomt met de Wet der 10 ge
boden, v.n.l. met het 4e gebod hier
van, en met Gods Woord, zal deze
Wet ook op de practijk blijven staan.
God is onveranderlijk en zal blijven
eisen, dat aan dit gebod wordt vol
daan.
Neen, dei Wet acht U als niet meer
op de practijk slaand, omdat U het
U een beetje gemakkelijker wil ma
ken, omdat we in een ijd van ach
teruitgang en verval leven.
Volgens U zou de regering aan de
Burgemeesters, die de Zondagswet
wensten te houden een tip gegeven
hebben, om dit maar na te laten. De
Zondags-wet was nog van kracht,
anders zoude Wet geen Wet meer
zijn. Wanneer de burge de wet over
treedt, dan wordt hiervan een pro
ces verbaal opgemaakt, terwijl de
financiële gevolgen min of meer
ernstig kunnen zijn. De regering
heeft hier de Zondagswet overtre
den, hier wordt echter geen aan
dacht aan geschonken. Veel erger is
echter, dat de regering ook het 4e
gebod van de Wet des HEEREN
overtreden heeft. Hiermede is Gods
Eer en Naam aangerand.
U hebt het ook nog over princi
piële tegenstellingen. Vaak echter
kan geconstateerd worden, dat er
weinig met een principe rekening
gehouden wordt. Of vindt U een
principe, dat wanneer dit beter ge
legen komt, gewijzigd wordt, nog een
principe. De hoogste waarde die
hieraan kan worden toegekend is de
zakelijke overweging.
Alle fracties, behalve de S.G.P. van
Ds. Zandt enz. De S.G.P. is geen
kerkelijke partij. De S.G.P. is niet
van Ds. Zandt. U stelt het voor, als
of de S.G.P. een soort N.V. is, waar
in Ds. Zandt als aandeelhouder al
zijn geld gestoken heeft, waar Ds.
Zandt bepaalde belangen bij heeft.
Ds. Zandt is de geachte en geëerde
partijvoorzitter en afgevaardigde in
de 2e Kamer voor de S.G.P.
Ook mag volgens U de overheid
de bevolking niet dwingen om naai
de kerk te gaan. Wel schijnt zij ech
ter te mogen dwingen tot verplicht
verzekeren, het afslachten, inën-
ten van vee, het verplicht inenten
van militairen e.d.
Ook in het verleden zijn er voor
beelden te over geweest, om alleen
maar te spreken van het verplicht
inenten tegen de pokken van school
kinderen. Overtreedt hier de Over
heid dan niet de vrijheid, waar U
mee schermt.
In het eerste geval geldt het de
Wet Gods, terwijl in het tweede ge
val de verplichtingen opgemaakt
werden door mensen. Is dit geen
gruwelijk verschijnsel? Wanneer dan
tevens nog afdoende bewezen kan
worden, dat dergelijke besluiten
dwars tegen Gods Woord en Wet in
gaan dan acht ik Ds. Zandt zijn hou
ding tegenover dit standpunt alles
zins verklaarbaar, en kunnen we
slechts het feit betreuren, dat de
A.R., of C.H. dit standpunt niet de
len.
Klets, met een harde tik vloog het
steentje tegen zijn achterhoofd. „Au!"
schreeuwde Stoppel. Hij greep met
zijn hand naar de pijnlijke plek op
zijn hoofd en sprong van schrik een
eind de lucht in. Wat was die tik
hard aangekomen. Daar kwam juist
een vrachtauto aan.
U neemt het begrip Christelijke
Vrijheid in de mond. Verstaat U on
der Christelijke Vrijheid misschien
ook het verplicht inenten van mili
tairen of het afslachten en inenten
van vee, misschien de verplichte
verzekering. Dit begrip wordt alleen
door U gebruikt, wanneer dit U uit
komt.
U zegt, wanneer wij de burgers
dwingen ter kerk te gaan, we op weg
zijn een totalitaire staat te worden.
Wat is eigenlijk een totalitaire
staat? Dat is de staatsvorm, waarbij
de werkzaamheid en de belangen
van de individuele burgers aan het
nationaal belang ondergeschikt ge
maakt zijn. ,^r
U vindt het dus een nationaal be
lang dat alle Nederlanders verplicht
worden om ter kerk te gaan. We
mogen echter volgens U het belang
van de individuele burgers aan dit
belang niet ondergeschikt maken. U
vindt het dus een nationaal belang?
War vecht U dan tegen? U wenst,
dat de burgers niet gedwongen wor
den, op een bepaalde manier de Zon
dag door te brengen. God, Gods
Woord en Gods Wet blijven echter
eisen, dat we die dag waarnemen de
HEERE. Denkt U dit door de nieuwe
Zondagswet te bevorderen.
Ook de A.R. afgevaardigde Bruins
Slot deelde het vierde gebod in
tweeën. Het gedeelte waarin God de
Heiliging van zijn dag eist heeft voor
de regering afgedaan. Ook het an
dere gedeelte waarin God de Zon
dagsrust eist, is door hem voor de
mens aannemelijk gemaakt, door er
een mootje af te halen. Het heeft nu
slechts een betrekkelijke waarde.
Men wil slechts de rust voor die
burgers gewaarborgd zien, die de
Zondagsrust wensen te houden. Is
het 4e gebod dan alleen voor per
sonen, die er zich aan storen willen.
Vindt U het dan niet veel gemakke
lijker, om U ook maar niet meer te
storen aan dit gebod. Voor U geldt
het dan ook niet meer.
Of denkt U misschien dat die wet
ten goed waren voor de oud testa-
Op de Zaterdagmiddag gehou
den tentoonstelling van werkstukken
van de Avond-vaktekenschool, waar
voor zeer grote belangstelling be
stond,zagen onderstaande leerlingen
zich een prijs toegewezen:
Het einddiploma werd uitgereikt
aan de volgende leerlingen: C. T. v.
d. Berg, P. Gorissen, M. de Jong, J.
R. Scheele, L. van Soest, L. T. Sol,
B. Treffers, W. Versluis, P. J. C.
Wesseling, A. v. Willigen en G. A.
Hoogendoorn allen uit Waddinxveen:
W. Beekhuizen, A. Groeneveld, Th.
van Hevelingen en C. Harskamp uit
Boskoop; J. de Gelder uit Hazers-
woude; J. v. der Hoeven uit Bent
huizen en J. M. Lindhout uit Moer-
kapelle. Geen der leerlingen werd
afgewezen.
Het vervolg-diploma werd uitge
reikt aan: J. van Holten, Waddinx
veen: D. A. Houweling, Moerkapelle:
en P. Bos, Boskoop. Afgewezen een
leerling.
Het drie-jarig diploma werd toe
gekend aan: I. Alblas, C. A. Blonk,
J. de Graaf, Q. Houweling, M. C.
Klaverveld, A. Metselaar allen uit
Waddinxveen: J. Pos uit Boskoop en
M. Vredenburg uit Gouda.
Naar klasse 5 konden bevorderd
worden: J. A. Hoogerbrug, G. van
Muijen, E. Oskam, S. M. Tange, J.
G. Valk en J. van Willigen allen uit
Waddinxveen; Ph. de Gelder en W.
Oosterom te Hazerswoude; J. van der
Kooij uit Boskoop en A. Vis uit
Nieuwerkerk a.d. IJssel. Een werd
voorwaardelijk bevorderd. Afgewe
zen een leerling.
Bevorderd naar klasse 3: M. Fa-
ber, Th. F. J. Hogenelst, P. Hoger-
brugge, Ph. Hoogendoorn, J. van
Klaveren, J. W. Kooijman, T. van der
Starre, C. Stolker, C. Tiele, H. L.
Troost, J. Troost, W. van Vliet en
J. N. de Wit, allen uit Waddinxveen;
L. de Gelder en D. van Wensveen
uit Boskoop; D. Mets uit Benthuizen;
D. Slappendel, H. Verlaan, J.Jonge-
jan en G. Boer uit Reeuwijk. Drie
voorwaardelijk bevorderd en een af
gewezen.
Bevorderd naar klase 2: J. C. Ba
zen, W. C. Boeren, J. Faber, W. Kap-
mentische tijd? Dat ze nu afgedaan
hebben?
Neen toch, want Christus zegt zelf,
dat Hij niet gekomen is, om de Wet
ten of profeten te ontbinden, maar
die te vervullen.
Of denkt U soms, dat dat niet zo
nauw luistert? Hiervan zijn ook
voorbeelden te over. In Leviticus
kunt U diverse straffen lezen. Het
rapen van het man, bij de uittocht
uit Egypte op de Sabbath. De pro
feet Nahemia, die ter Heiliging van
Gods dag de Wet uitvaardigde, dat
op de Sabbath geen eetwaren welke
dan ook mochten verkocht worden.
Ds. Zandt heeft de regering te
recht verweten, dat zij menselijke
inzichten stelt boven Gods geboden)
Dit in het voorgaande al voldoende
bewezen.
Ook een verschil tussen overheid
en onderdaan met betrekking tot het
4e gebod erkende Ds. Zandt niet, en
terecht, staat de overheid boven een
der geboden Gods en behoeft ze
daarom deze niet te gehoorzamen?
U hebt het ook nog over rechtse
afgevaardigden. Welke bedoelt U">
Het gros van de z.g.n. rechtse afge
vaardigden vaart mee in het linkse
schuitje, terwijl links het roer houdt,
wil ze nog graag roeien. Noemt U
dit rechts?
De dag des HEEREN is een ravot-
en zondedag geworden. Bent U het
daar dan niet mee eens? Wat men op
werkdagen nog niet eens doet, dat
doet men 's Zondags. Vind U dit een
geheiligde Sabbathdag? Of vindt U
helemaal niets?
Ook wat U noemt in verband met
de overstromingsramp, dat deze juist
ons land op de Zond(en)dag getrof
fen heeft, is een feit. Of gelooft U
nog aan toeval?
U zoudt dan nog kunnen vragen,
waarom deze ramp juist de meest
Gereformeerde streken van ons land
moest treffen, terwijl juist hier de
meest grove zonden nagelaten wor
den? Als antwoord kan hier het Bij-
telwoord dienen, dat het oordeel
Gt>ds begint an het huis van David.
We zullen het hierbij voorlopig
laten.
Moge God U overtuigen van de
juistheid van het standpunt van dc
S.G.P.
C. Krijgsman,
Noordeinde 13a
Onderschrift: We hebben dit gro
te stuk nog iets moeten bekorten en
willen er bij opmerken dat de in
zender steeds de U-vorm gebruikt,
zonder te weten pf de „U" wel de
auteur is van het Parlementair over
zicht. Bovendien is de uitlating als
zouden wij een uitgesproken voor
keur hebben voor één der politieke
partijen, er geheel naast. Een
overzicht, hoe objectief ook geschre
ven, zal telkens, dan de ééne, dan
een andere partij, niet welgevallig
zijn. Daar ontkomt op politiek ter
rein nu eenmaal niemand aan.
Wij zullen Uw stuk doorzenden
naar de schrijver dezer artikelen en
afwachten of hij een wederwoord no
dig acht.
De Uitgever.
tein, J. van Nielen, J. Smith, A. Tol,
P. Verboom en W. v. d. Water, uit
Waddinxveen, L. C. Galis, A. v. d.
Kooij, G. Wilschut en C. J. Wognum
uit Boskoop, Ph. van Eek en A. Vis
uit Benthuizen, H. Enderveld uit Ha
zerswoude, W. Vis uit Nieuwerkerk
a.d. IJssel en J. Huurman uit Zoe-
termeer. Niet bevorderd 2, voor
waardelijk bevorderd 1.
Prijzen voor de beste prestaties
werden toegekend aan: S. M. Tange
uit Waddinxveen de le ere-prijs voor
het hoogste gemiddelde n.l. 8|; W.
Oosterom, Hazerswoude 2e ere-prijs,
gemiddeld 8J.
Afd. Bouwkunde: le pr. J. v. d.
Kooij, Boskoop; 2e pr. J. M. Lind
hout, Moerkapelle; 3e pr. J. v. d.
Hoeven, Benthuizen.
Afdeling Meubeltekenen: le pr.
Groeneveld, Boskoop; 2e pr. J. G.
Valk, Waddinxveen; 3e pr. B. Tref
fers, Waddinxveen.
Afdeling Werktuigbouwkunde: le
pr. de Gelder Boskoop, 2e prijs G.
van Muyen te Waddinxveen; 3e pr.
Q. Houweling, Waddinxveen.
Afdeling Meubelbeeldhouwen: le
pr. W. Beekhuizen, Boskoop; 2e pr.
M. de Jong, Waddinxveen; 3e pr. Th.
F. J. Hogenelst, Waddinxveen.
Afdeling voorbereidend vakteke
nen: le pr. J. Huurman, Zoetermeer;
2e pr. J. Faber, Waddinxveen en 3e
pr. H. Endeveld, Hazerswoude.
Na de prijsuitreiking was er voor
de aanwezigen gelegenheid tot het
bezichtigen van de door de leerlin
gen vervaardigde werkstukken
waarvan een druk gebruik gemaakt
werd.
Naar wij vernemen, werd in
onze gemeente ten behoeve van het
Nationaal Rampenfonds een bedrag
van f 1446,20 aan watersnoodzegels
verkocht, voor een zeer groot deel
door de leerlingen der verschillende
scholen. Precies de helft daarvan
was toeslag. Bovendien kon nog een
klein overschot worden afgedragen.
Aan de Academie voor Beel
dende Kunsten te Rotterdam slaagde
voor het examen beeldhouwen, P. J.
Hogenelst.