Zjiierdng'iiiidilag' zwemwedstrijden In de Gouwe Zaterdagavond Waddinxveen IAmnierstol I -< Naar een Europese eenheid De Ontmoeting. vertellen. Het totale inzicht ont breekt nog. Maar wel is duidelijk, dat de politieke windstilte een schijn kan zijn, die bedriegt. In ieder geval is het in de politiek niet zo stil als men oppervlakkig zou vermoeden, want in de binnenkamers wordt zwaar gepiekerd. DE NEDERLANDSE LUCHTMACHT BESTAAT VEERTIG JAAR. Van 80 naar 950 km per uur en straks nog sneller. Rondvlucht over alle provinciale hoofdsteden. Grootse vliegdemonstratie Soesterberg. Op 1 Juli is het veertig jaar gele den, dat het Nederlandse leger er een luchtvaartafdeling bij kreeg, die in tussen is uitgegroeid tot de Konink lijke Nederlandse Luchtmacht. Wan neer men nu de straaljagers met hun machtig motorengedaver door de lucht hoort fluiten, kan men zich nauwelijks meer voorstellen, dat het armzalige toestelletjes zijn geweest, wat latjes tussen twee dekken van zeildoek en een motortje met een open zitplaats voor de bestuurder daar tussen. Een enorm snelle ont wikkeling heeft de luchtvaart door gemaakt, want haalden die eerste toestellen bij gunstig weer zo onge veer 80 km. per uur, zijn de huidige Thunder jets met hun snelheid van ongeveer 900 km. alweer aan het ver ouderen, nu komen straks de Thun- derstreaks met hun pijlvormige vleu gels, die de geluidssnelheid benade ren in de gewone vlucht! Binnen één mensengeneratie werd deze ontwik keling bereikt en men kan nu met heel wat meer en vooral heel wat beters voor d.e dag komen dan bij de oprichting in 1913 het geval was. Dat gaat men dan nu bij dit jubileum ook eens op grootse wijze tonen, in samenwerking met de luchtmachten der bij de NATO aangesloten landen. Op 18 Juli heeft te Soesterberg, de bakermat van de Nederlandse lucht vaart, een vliegfeest plaats, waarin men een der oudste zowel als de al lermodernste vliegtuigen in de lucht zal zien, stunt- en formatievliegen zal men er kunnen aanschouwen, 'dropping van parachutisten en men zal er de geluidsbarrière horen door breken door de Hawker Hunter- straaljager. De geschiedenis in vliegervlucht. Toen de vliegerij in Nederland be gon, was dat al een jaar of tien na dat in Frankrijk de gebroeders Wright met hun vliegtuigje, een eindje van de grond waren gekomen en vijf jaar nadat de mensen ont roerd hadden staan kijken hoe Wil bur vijf minuten lang op een hoogte van vijf meter over hun hoofden had gevlogen. Daarna kwam Jari Oliesla gers, een Belg, de mensen in vervoe ring brengen met zijn „waaghalzerij" en toen liep ook Marinus van Meel er gloeiend voor. Deze kocht Ijij Far- man in Frankrijk diens eerste vlieg machine, vloog er mee in een Euro pese rondvlucht, maakte een nood landing bij Grave en vloog na her stelling der schade met al zijn 80 km snelheid naar de Soesterbergse hei. Marinus was een knutselaar en bouwde zich een verbeterde versie van de Farman en, nadat dit toestel eens in de soep was gedraaid, nog weer een andere, welke de „Brik" werd gedoopt en waarvoor hij ook telkens weer verbeteringen bedacht. Via diezelfde Marinus van Meel be stelde de minister van oorlog in 1913 t>yee Farmans, die in dat jaar als verkenningsvliegtuigen deelnamen aan de manoeuvres bij Lochem. Ma rinus zelf nam er ook nog aan deel met een eigen toestelletje. Het was generaal C. J. Snijders, die de stoot had gegeven tot deze aankoop. De eerste bestuurders van die toestellen waren Van Heyst, Bakker en Van der Meel, als waarnemers fungeerden Walaardt Sacré, Versteegh en Hof stee. Gedurende de eerste wereldoorlog heeft de LVA te Soesterberg zich verder ontwikkeld. Er ontstond een afdeling opleiding, een radio- en fo todienst, een bewapeningsafdeling, 'n vlieg-medische en 'n meteorologische afdeling. Direct na die oorlog echter ging de ontwapeningsgeestdrift door de wereld en nieuwe orders werden geannuleerd. Maar de toen aanwezige vliegers zelf bleven niet stilzitten en wisten langzamerhand uitmuntende presta ties te leveren. Het escadrille van kapt. Versteegh, de vijf-vingers-aan- eeij-hand, verkreeg een goede repu- atie, de Luit.-vlieger Schott verover de in Zürich de Coupe Echard, Van Weerden Poelman en Koppen vlogen voor het eerst naar Indië en met de Fokker-toestellen werd grote eer in gelegd. Zelfstandigheid. De herbewapening van Duitsland en toenemende oorlogsdreiging in Europa waren voor Nederland blijk baar geen voldoende waarschuwing om tijdig tot vernieuwing van mate riaal over te gaan. De aanschaffing van nauwelijks een half dozijn vieg- tuigen per jaar mocht geen naam hebben, maar hoe zuinig dan ook, de ontwikkeling met nieuwe Fokkers ging toch door en vooral de G-l jacht kruiser bleek een groot succes te zijn. Op 1 November 1938 werd de mili taire luchtvaart een afzonderlijk wa pen en hiermede ging een jarenlange wens van het gehele personeel in vervulling. De oorlog. Toen Duitsland in 1939 en 1940 de kleine landen overrompelde, beschik te Nederland over 124 gevechtsvlieg tuigen, doch het meeste materiaal daarvan was ongeschikt voor de hoofdtaak: de luchtverdediging en de beheersing van het luchtruim. Tegenover de honderden en honder den toestellen van de Luftwaffe, alle van het modernste type, betekende onze luchtmacht uiteraard niets. Toch aarzelden onze vliegers geen ogenblik om de vijand te lijf te gaan en wisten zij tot het einde kranig stand te houden en de vijand nog ve le verliezen toe te brengen. De hier bij betoonde moed en zelfopoffering vonden een beloning in de verlening van de Militaire Willemsorde 4e klas se aan het wapen der militaire lucht vaart. Met de luchtdoelartillerie mee, had men toch kans gezien om in de vijf dagen oorlog ongeveer 500 Duit se vliegtuigen naar beneden te schie ten. Daarna hebben vele vliegers in En geland de strijd voortgezet. Bijna duizend Nederlanders hebben gevlo gen bij de RAF. Het 322 Dutch Spit fire squadrom heeft door zijn vele operaties van zich doen spreken, evenals het 320 Mitchell squadron. Twee honderd zestig man van de mi litaire luchtvaart is in de oorlog ge sneuveld. Erkenning»» - De erkenning van het belang en de zelfstandigheid van het luchtwapen werd ool*«getoond toen op 1 Juli 1948 de militaire luchtvaart van H.M. de Koningin een eigen vlag kreeg. En op 27 Maart 1953 werd het praedi- caat Koninklijke verleend, terwijl Z.K.H. Prins Bernhard tegelijkertijd lijke Luchtmacht werd. De jubileum-viering. Na de oorlog is ook onze lucht- inspecteur-generaal van de Konink- macht ingeschakeld in de collectieve verdediging van Westeuropese Unie en NATO. Hierdoor zullen de fees ten, die ter gelegenheid Van het 40- jarig bestaan worden gegeven, een breed internationaal karakter dra gen. Nadat op 27 Juni te Nijmegen de Luchtmachtkapel in de gala-unifor men zal zijn gestoken, die door een Nijmeegs comité worden aangeboden, begint daar diezelfde dag ook een luchtvaarttentoonstelling, welke van 25 Juli tot 8 Augustus ook te Soes terberg te zien zal zijn. Op deze uit gebreide en zeer interessante ten toonstelling zal men zowel de oudste vliegtuigen en motoren als de mo dernste van nabij kunnen bekijken en ook interessante gegevens zien over de training van de vliegers. Op 18 Juli heeft te Soesterberg een groots vliegfestijn plaats, waaraan de beste vliegers deelnemen uit Ame rika, Canada, Engeland, Frankrijk, België, Italië en Luxemburg. Men zal die Zaterdagmiddag op Soester berg minstens 390 jet-vliegtuigen zien demonstreren, maar ook de be ginnertjes uit de militaire luchtvaart zal men in de lucht zien. Er komen 250 parachutisten vanuit België, die boven Soesterberg worden gedrop- ped. Dit wordt een vliegdemonstratie zoals men tot nu toe nog niet in Ne derland heeft gezien. Men verwacht die dag te Soesterberg tussen de honderd- en tweehonderdduizend be zoekers, die allen een behoorlijke plaats zullen kunnen verkrijgen. Op Woensdag 1 Juli maakt de Ko ninklijke Nederlandse Luchtmacht met ongeveer 150 toestellen een rondvlucht ever Nederland. Boven alle provinciale hoofdsteden zal men dan in de lucht het getal 40 vormen. Het stukje Nederlandse geschiede nis dat door de luchtmacht in deze periode is gemaakt, draagt sterk het stempel van persoonlijk initiatief, van sterk groepsverband, van durf en doorzettingsvermogen. Er is altijd geweest en er is nog altijd een uit stekende teamgeest bij de luchtmacht en daarom kan dit jubileum in een aangename sfeer van kameraadschap worden gevierd. De vliegende Hol landers zijn lang niet de slechtsten van ons volk. (SLOT) Dan werd na het Marshall-plan van Juni 1947, dat leidde tot het Europees Herstelprogramma, als or gaan voor de practische distributie der Marshall-gelden opgericht de Organisatie voor Europese Economi sche Samenwerking. Daarin hebben 18 landen zitting in de personen van hun ministers van Buitenlandse Zaken of de vertegenwoordigers daarvan. Behalve met de uitvoering van het Marshall-plan bemoeit zich de O.E.E.S. ook nog met de vergro ting van de inter-Europese handel, het met elkaar in overeenstemming brengen van de investeringsprogram ma's der verschillende landen, de bestudering van agrarische kwesties en met de bestudering van het bevol kingsvraagstuk. Bovendien zijn goe de resultaten bereikt op het gebied van de vrijmaking van het beta lingsverkeer. In September 1950 kwam de Europese Betalings-Unie tot stand met als doel het vlotter, het soepeler verloop van het Euro pese handelsverkeer. Verder heeft in Augustus 1948, dus nog vóór de oprichting der Europese Beweging, het coördinatie-comité zich gewend tot de Westerse Unie met het verzoek het initiatief te willen nemen tot het instellen van de Raad van Europa. Een delegatie van de Europese Beweging werd uitgenodigd naar de Londense conferentie van ambassadeurs. Daarmee was deze af faire van de particuliere in de offi ciële sfeer gekomen, met het gevolg, dat reeds op 5 Mei 1949 de Raad van Europa werkelijkheid Was ge worden. Deze Raad van Europa werd ge vestigd te Straatsburg en kan be schouwd worden als het politieke or gaan voor de Europese eenheid. De voornaamste organen van de Raad zijn het Comité van Ministers en de RaadgevericTe'Vergadering. Het Co mité van Ministers bestaat uit veer tien Ministers van Buitenlandse Za ken of hun plaatsvervangers uit vijf tien landen. Saarland is slechts toe gevoegd lid en heeft geen vertegen woordiger in het Comité van Minis ters. De Raadgevende Vergadering telt 125 leden, waarvan er voor Ne derland zes zitting hebben. Sedert 1950 komt de Raadgevende Vergade ring tweemaal per jaar bijeen. In haar midden brengt de voorzitter van het Comité van Ministers verslag uit van het werk van de Raad van Europa, Hij ig aanwezig bij het hier op volgende debat en beantwoordt de sprekers. Vervolgens komen de agen- depunten aan de beurt, die worden ingeleid hetzij door de rapporteur van een commissie of door de op steller' van een motie. De Raad van Europa omvat nog andere organen, maar het zou mij te ver voeren daar over nader uit te weiden. Vanaf het begin vroeg de Raadge vende Vergadering een Centraal Europees Gezagsorgaan met beperk te bevoegdheden maar met wezenlij ke macht. De vraag was, hoe men dit zou bereiken. De Britten en Scandinaviërs wilden inter-nationale samenwerking, d.w.z. de volledige souvereiniteit voor elke staat afzon derlijk. Dan waren er de supra-na- tionalisten, die een boven-nationaal gezag- wensten. Er waren constitutio- nalisten bij, die een staatkundige eenwording verlangden met één Europese grondwet. Hun unitaristi- sche idee bleek als gevolg van zeer uiteenlopende belangen in de deel nemende landen binnen afzienbare tijd niet voor verwezenlijking vat baar. De functionalisten wilden de Europese integratie stap voor stap bereiken. Alleen hün gedachte is voorlopig uitvoerbaar gebleken. Zij willen sector voor sector bekijken om te beslissen, in hoeverre men daarin tot een federatievorm kan geraken. Zulke sectoren zijn: kolen en staal, landbouwproducten, een Europees leger, Europees transport en wat zich verder kan voórdoen. Mén stelt zich voor, dat boven elke sector een Hoge Autoriteit zal komen. Natuurlijk kan het resultaat van het werken van de Raad van Europa na zó korte tijd nog niet groot zijn. Maar in één sector is volslagen over eenstemming verkregen. Het betreft het plan-Schuman, eigenlijk opge bouwd door de heer Monnet, met be trekking tot de Gemeenschap voor Kolen en Staal. Die trad op 10 Fe bruari van dit jaar in werking en nog dezelfde dag reed de eerste ko- lentrein zonder douane-formalitei ten van Duitsland naar Frankrijk. De Europese Defensie-Gemeen schap vormt een moeilijker probleem. En juist de totstandkoming daarvan is vandaag het meest dringend. Noch het onderling overleg, noch de ge ruststellende verzekeringen van En geland. aan Frankrijk, noch ten slotte de lang niet zachte drang van de Verenigde Staten van Amerika bij Frankrijk en West-Duitsland beide, hebben tot nu toe een oplossing ge bracht.' Het wantrouwen in eikaars bedoelingen is in beide landen te sterk. Bovendien wil men in Frank rijk een deel van de strijdkrachten, die wel eens in de overzeese gebieds delen nodig zouden kunnen zijn, bui ten het gezag van de Hoge Autori teit houden. In West-Duitsland meent een aanzienlijk deel der be volking, dat de eenheid van Duits land nooit kan worden bereikt, als West-Duitsland in een grotere Wes terse militaire organisatie treedt. Eigenaardig is, dat in Frankrijk ook, maar meer nog in Duitsland, het juist de socialisten zijn, die zich het felst tegen de militaire integratie verzetten, terwijl dertig jaar geleden de federatieve Pan-Europa-propa- ganda van graaf Coudenhove-Kaler- gi speciaal in hun partijen de meeste weerstand vond. Pogingen van geest verwanten uit andere landen óók uit ons land om hen tot een beter inzicht te brengen, faalden tot heden jammerlijk. Ook andere groepen in die landen zien, op dit terrein allerlei spoken. Het is voor ons allen te ho pen, dat aan West-Europa nog de tijd zal worden gelaten om ook op dit gebied de eenheid tot stand te brengen. Want hiér juist ligt de zwakke plek. Overigens kunnen we slechts dank baar zijn voor wat ten opzichte van de Europese eenwording al bereikt is. De Geschiedenis marcheert niet al tijd even snel! En wat zijn ten slotte een paar tientallen jaren in de onein digheid van de tijd! Hendrik Maarschalk nestelde zich in de zachte kussens van de tweede klas coupé. Dé dieseltrein, waarin hij had plaats genomen, stond op sprong om zijn reis ..van Eindhoven naar Amsterdam aan te vangen. De moto ren gromden al in het ingewand, ge reed om de wielen aan te drijven, zodra de wil van den bestuurder dat verlangde. Maarschalk ontvouwde zijn ochtend blad, nadat hij een sigaar had opge stoken, met de omzichtigheid van een fijnproever. Juist had hij het weer bericht gelezen, toen de trein zich in beweging zette. Bij het omslaan van de pagina's wierp Maarschalk een vluchtige blik uit het coupéraam. Een staalkaart van Brabantsch schoon. Eigenaardig, iedere provincie heeft haar aparte bekoring; je kunt soms de grens aan het landschap speuren. Maarschalk, zakenman van top tot teen, liet zijn onderzoekend oog glij den langs de kolommen. Negentig procent van den inhoud liet hem koud. Het overige, dat hem belang inboezemde, borg hij zorgvuldig in het geordend archief van zijn geheu gen. Het ging hem. naar den vleze; de conferentie, die hij in Eindhoven den vórigen avond bijgewoond had, had hem inderdaad het zakelijk voordeel gebracht, 'dat hij ermee hoopte te bereiken. Drie en veertig jaar was hij. Mar kante kop, met vooruitstekende juk beenderen en diepliggende, staalhar de ogen, waarmee hjj vorschend en intelligent de wereld inkeek. Van protestantischen huize, hield hij de traditie van zijn voorgeslacht hoog met een nuchtere zakelijkheid, die sommigen bevreemdde. Hij schermde nimmer met teksten; de terminolo gie, in zijn kringen gebruikelijk, lag hem verre. In de handel kon men op hem aan; een man, wiens on kreukbare eerlijkheid voorbeeldig was. Een kolom rook steeg langs de krant omhoog. De trein minderde vaart, stopte dan voor de tweede maal: Den Bosch. „Ochtendblad, De Nieuwe Lach, Haagse Post, Piccolo", dreunde een krantenmanneke zijn lesje op. Niet nodig, ga maar door. Er gingen men sen uit en er kwamen nieuwe bin nen. „Pardon m'neer". Met een vluchtige frons van z'n wenkbrauwen trok Maarschalk z'n benen in, die hij tot dusver ongehin derd onder de bank aan de overzij had laten rusten. De plaats tegenover hem werd ingenomen door een man met een actetas, Een bleek gezicht met bruine ogen, die achter venijnige brilleglazen schichtigden, nerveus, gejaagd, rusteloos telkens van object wisselend. Maarschalk keek de ander over zijn krant heen aan. Hij monsterde hem. Hij woog hem af. Hem, één der velen, wien het leven méér eisen stelde dan zij konden inwilligen. Een opgejaagd wild en de jager is het leven zelf, dat overal zijn strikken zet en zijn lagen legt. Er lag geen energie meer om den mond, maar ook geen aan klacht en bitterheid. Een te zachte natuur om te wrokken. De hand, die in het doosje sigaretten tastte, trilde. Maarschalk's ogen wendden zich af naar buiten. Hij liet de krant een ogenblik zakken. De Maas lag als een kronkelend lint van water in het groene landschap. Een mat, omfloerst zonlicht schimmerde op de golven. De trein sloeg zijn stalen rhythme op de brug. Hel op het ijzer; donker op het zand. Eén gedachte nam hem in be slag: ik ken de man tegenover me, maar wie is het? Maarschalk had een scherp geheugen voor gezichten, dat zelfs vluchtig opgevangen beelden prompt teruggaf. Hij was er de man niet naar, zich het hoofd te breken over iets, dat zonder dat onmiddel lijk opgelost zou kunnen worden. De ander keek uit het raam, zonder dat zijn gezicht interesse voor het be zichtigde verried. Nu en dan trok hij heftig aan zijn sigaret,'liet de rook haastig door zijn longen circuleren en tipte na iedere trek de as op de grond. Maarschalk vouwde zijn,krant op,' schraapte zijn keel en zei met z'n zware basstem: „Ik ken U". Het had iets detective-achtigs, deze aan spraak. De ander schrok op, alsof hij op iets onbetamelijks betrapt werd. Even joeg het bloed een blos over zijn ge zicht; trok zich dan weer snel binnen de bedding van zijn kanalen terug. De beide mannen zagen elkander aan. Een gezicht verandert, de ogen blijven gelijk. De blik, eerst verdeeld over het ganse gelaat, con centreerde zich op de ogen. Dat is eerst met recht elkander-aanzien. De meeste mensen verduren dien blik niet, omdat het oog meedeelt wat het hart verbergen wil. Waarom spreken wij ons minder moeilijk uit, als het daglicht wijkt en het duister ons om vangt? Omdat we op die momenten liever niet aangezien willen worden. Maar nu, de een boorde één on deelbaar moment zijn blik irr de ziel van de ander en gelijktijdig wist elk een, wie hij voor zich had. Het mo ment der herkenning: in één seconde brak een verre wereld van oude her inneringen open. „Henkjij!" „Arend, dat is een verrasingik dacht je in Indië zat!" „Heb ik ook gezeten". „Je bent dus met verlof over?" „Nee, voorgoed. Ik ben al weer een jaar of zes hier. In Indië had ik een mooie baan, maar ik kon niet tegen het klimaat. Ik heb er maan denlang ziek gelegen, en toen ik be ter was, bleef het sukkelen. Men plaatste mij over van Makassar naar Bandoeng, maar 't werd er niet be ter op. (wordt vervolgd) Predikbeurten op Zondag 28 Juni Ned. Herv. Kerk 8.45 uut en 10.30 uur v.m. Ds. L. Vroegindewey van Papen- drecht. 6.39 uur nam. Ds. J. J. Moll. Gereformeerde Kerk 10 uur v.m. en 6.30 uur nam. Ds. J. Snoey. Ned. Herv. „Wet en Evangelie" 9.30 uur v.m. Ds. F. D. Emous, van Rotterdam. Chr. Afgesch. Gemeente 9.30 uur v.m. en 5 uur nam. leesdienst. Woensdag 1 Juli nam. 7 uur Ds. B. Toes, van Kinderdijk. Rem. Geref. Gemeente Geen dienst. £Pe~De Zondagsdienst wordt waargenomen door Dr. P. v. d. Linde

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1953 | | pagina 3