i voor Waddinxveen
Collecte Kankerbestrijding Zaterdag 3 September
De avonturen
van Duimelot
Hienwe Spelling:
HUURVERHOGING
SLUIT ALLE KRANEN AF!!
He tarietiverhogiiig:
der Aed. Spoorwegn
No. 533
Vrijdag 2 September 1955
lie Jaargang
Adres Redactie en Administratie:
Verschijnt elke Vrijdag I Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk
Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438 Abonnementsgeld per kwartaal f i.oo bij vooruitbetaling .g Woensdagsavonds inzenden.
J Advertentieprijs 6 ct, famiheadvertenties 7 ct per m.m. I_-
(Vervolg pag. 1.)
eenvoudig rekensommetje maakt,
kunt U becijferen, dat U dan onge
veer 15% meer betaalt.
In dit verband wijs ik op de
Volkscredietbank, die in verschei
dene grote plaatsen en omgeving
bepaalde aankopen financiert en
een zeer bescheiden rente berekent.
Een maatregel, die momenteel nog
niet nodig is.
(Van onze economische medewerker)
Voor on-ingewijden kwam de me
dedeling van de Directie der Neder
landse Spoorwegen, dat de Minister
van Verkeer en Waterstaat toe
stemming had verleend om de prij
zen van het reizigersvervoer te ver
hogen, vrij onverwacht. Iedere prijs
verhoging is uit de aard der zaak on
sympathiek en voor mensen, die uit
hooide van hun beroep vaak met de
trein reizen, is deze aangekondigde
prijsverhoging allerminst prelfig.
Het is dan ook niet te verwonde
ren, dat er, zoal geen storm, dan
toch wel een stormpje van protest
is gerezen tegen de voorgenomen
tariefsverhoging. Bizonderheden
omtrent deze tariefsverhoging hebt
natuurlijk gelezen. Voor de afstan
den boven de 20 km is een ge
middelde verhoging van ca. 6Vï°/«
worden doorgevoerd, terwijl de (ar
beiders) weekkaarten met 13l/2°/o
zijn verhoogd. Voeg daarbij nog,
dat de prijzen der algemene abon
nementskaarten voor de 3e klasse
met 10,en voor de 2e klasse met
14,zijn verhoogd, dan hebt U
in het kort de bizonderheden.
De drie samenwerkende bonden
van de handelsreizigers zijn inmid
dels al in de pen geklommen. Op
heel nette manier hebben zij in een
request uan de directie der N.S. ge
protesteerd, daarbij wijzende op het
feit, dat de handelsreizigers voor
hun boterham van de trein gebruik
moeten maken, en dat zij verge
leken bij de tarieven en de ver-
voersgelegenheden vóór de oorlog
(prijs 30,—, terwijl cm, 25°/o meer
stations kon worden bereikt)
procentsgewijze reedg de grootste
tariefsverhging hebben betaald, ter
wijl deze nieuwe verhoging in hun
ogen onredelijk is.
Ook het Tweede Kamerlid Haken
(comm.) heeft schriftelijk aan de
Minister van Verkeer en Water
staat vragen gesteld over deze ver
hoging. Hij vraagt 0|.m. hoe deze
maatregel (prijsverhoging reizigers-
tarieven) in overeenstemming te
brengen is met de door de Minister
van Economische Zaken in de beide
Kamers der Staten-Generaal gedane
mededeling, dat het streven van de
regering, in het bizonder van de
Minister van Economische Zaken,
er op gericht is, de prijzen te stabi
liseren en nieuwe prijsverhoging
vérstrekkende gevolgen kan hebben
voor de gehele loon- en prijspoli
tiek, en het lijkt hem daarom be
ter, dat de aangekondigde tariefs
verhoging wordt opgeschort totdat
de Tweede Kamer haar zomerreces
heeft beëindigd en zich over deze
maatregel en zijn gevolgen voor het
loon- en prijsbeleid kan beraden.
Wij delen de vrees van de heer
Haken, dat de tariefsverhoging vèr-
tetrekkende gevolgen zal kunnen
hebben voor de gehele loon- en
prijspolitiek, niet. Dat zal zo'n
vaart niet lopen: Wèl zijn we het
met de heer Haken eens, dat een en
ander niet in overeenstemming is
met het streven der regering, om
nieuwe prijsverhogingen tegen te
gaan. Dit is theorie en practijk.
Maar er is nog iets anders, en dat
is veel belangrijker. Deze tariefs
verhoging moet gezien worden als
een sluitstuk van een gehele reeks.
Want reeds eerder zijn de tarieven
van wagonladingen en stukgoede
ren (vrachtvervoer) aanzienlijk ver
hoogd. Dit is ook het geval geweest
met het rij wiel vervoer en dat van
bromfietsen. Ook deze verhogingen
Ik meen ongeveer 4-6%. U wordt
dan in ieder geval niet „geflest" en
bent het voordeligste uit. In de
meeste gevallen zal de betrokken
winkelier wel bij zo'n volkscrediet
bank aangesloten zijn. Het is im
mers ook zijn belang, dat hij zijn
klanten zo billijk mogelijk behan
delt! I
DORA WERTH
waren nu niet bepaald sympathiek
(welke prijsverhoging ig dat eigen
lijk wèl maar de massa had er
minder erg in. Dit wordt met de
tariefeverhoging van het reizigers-
vervoer anders. Daarmede heeft de
massa wèl te maken en nu kan
men wel gaan beweren: het is maar
en 13J%, maar als arbeider die
dagelijks heen en weer reist, plotse
ling lSi'/o meer voor zijn weekkaart
moet gaan betalen, dan is dit voor
hem een soort loonsverlaging. En
zelfs, als zijn baas de reiskosten
vergoed, zal deze toch op de een of
andere manier dit geld er weer uit
moeten zien te krijgen.
De kardinale vraag Is echter"is
deze tariefsverhoging noodzakelijk
En dan zeggen wij beslistNeen. In
gene dele. Althans op dit ogenblik
nog niet. De N. S. heeft de laatste
jaren steeds een overschot gehad.
Ondanks het feit, dat kapitalen ge
ïnvesteerd zijn voor nïeuw mate
riaal, electrificatie, bouw van nieu
we stations, omlegging van bestaan
de (spoorbanen: (gedeelte Gouda-
Rotterdam b.v.), en nog steeds grote
bedragen uitgetrokken moeten wor
den voor vernieuwing en vergro
ting van het wagenpark. Het stre
ven van de directie van de N.S., om
het rollend materiaal zo snel moeg-
lijk te moderniseren, is op zichzelf
natuurlijk uitstekend en lovens
waardig. Maar als het geld daar
voor uit de portemonnaie moet ko
men van handels- en andere reizi
gers, middels een serie tariefsver
hogingen, dan keuren wij deze gang
van zaken beslist af. Want dan
draait men in Utrecht de rollen pre
cies om: de reizigers zijn er niet
voor de N.S. (zoals het momenteel
lijkt) ,doch de N.S. is er voor het
publiek.
Natuurlijk vinden we het gewel
dig mooi, dat we in een paar uur
van het Noorden, Oosten en Zuiden
naar het Westen kunnen rijden. Het
is prachtig, dat een zo groot deel
van ons spoorwegnet is geëlectrifi-
ceerd en natuurlij^ zal het ook wel
zijn nut hebben, dat de stoomloco
motieven (opgedoekt worden jen
vervangen door diesels en electri-
sche locomotieven. We zitten wer
kelijk heel prettig in de comforta
bele exprds-trejineni terwijl het
stroomlijnmateriaal ook pretjtig is.
Doch als de kosten van al deze ver
nieuwing die inderdaad in een
snel tempo geschiedt te hoge
lasten legt op de exploitatiereke
ning, zodat de enige oplossing is
reeks van tariefsverhogingen, dan
zeggen wij mijne heren, doe het
dan maar wat kalmer aan en smeer
het over een groter aantal jaren
uit. Per slot van rekening zijn er
nog heel wat locomotieven, die na
de oorlog zijn aangeschaft (we den
ken b.v. aan de veel te duur inge
kochte Zweedse sneltreinlocomotieven
van de 4000-serie), terwijl het sta
len materiaal, dat altijd door stoom
locomotieven werd getrokken, ook
nog lang niet versleten is. Wanneer
men er wat kalmer mee rijdt, kan
het nog jaren mee.
Het bovenstaande in ogenschouw
nemende, komen wij niet los van
de gedachte, dat de directie van de
N.S. feitelijk veel te hoog gegrepen
heeft ,toen ze in een geforceerd
tempo het rollend ifiateriaai wilde
vernieuwen.
Wat zoud t U b.v. doen, als Uw
buurman, de manufacturier, zijn be
staande zaak ging afbreken en een
splinternieuw modepaleis ervoor in
de plaats zette U zoudt hem onge
twijfeld feliciteren met zijn voor
uitgang. Doch wanneer op elk arti-
65. Elsje lag maar stil toe te kij
ken. Je kan wel zien dat zij het
heerlijk vond, dat de kamer zo net
jes werd. „En nu gaan we naar bui
ten", besloten Lange Jaap en 't
Kleine Ding. „Het luik maken en
de sneeuw van het pad scheppen-
We gaan alles doen wat kan om er
een mooi huisje van te maken.
„Dat komt goed uit, „knikte Dui
melot, „want ik heb wat anders te
doen". Oh, wat deed Duimelot ge
heimzinnig. Maar hij had zo'n mooi
plan! Hij pakte de slee en rende te
rug langs de weg waarover zij wa
ren gekomen. Die kon hij gemakke
lijk vinden, want de voetstappen
kei 6J of 13|0/'o verhoging kwam
(wegens kosten nieuwbouw), dan
nemen wij aan, dat U al heel gauw
zou zeggen: Kerel, vlieg op. Denk
je, dat ik je verbouwing ga beta
len Aangezien in ons land even
wel de N.S. de enige „manufactu
rier" is en op de rails zo ongeveer
het monopolie bezit, kan zij naar
hartelust misbruik maken van deze
macht en mogen U en ik zonder
dat we er wat aan kunnen doen
de 6| en 13£% verhoging betalen,
om zodoende de kosten van de
nieuwbouw te financieren. Voelt U
intussen, waar het hier scheef zit?
Ten slotte nog ditTot op heden
hebben de Ned. Spoorwegen nog
niet niet verlies gewerkt. Zodra dit
het geval wordt j(ejr zijn evenwel
geen tekenen, die er op wijzen dat
de N.S. over 1955 een exploitatiete
kort zal 'hebben door daling van
het aantal reizigers) ig het altijd
nog vroeg genoeg om over te gaan
tot tariefsverhoging.
Deze tariefsverhoging helaas
onder sanctie van minister Algra
is dwaas en heeft intussen M
ontstemming gewekt in vele kringen.
De N.S1., die in de laatste jaren toch
al veel van haar populariteit heeft
ingeboet en bovendien vooral de
laatste maanden niet erg gelukkig
is geweest met de veiligheid, kan
de eerste en laatste woorden van
haar slagzin wel opdoeken. Want
„veilig" moeten we maar met een
korreltje zout nemen. En na 1 Sep
tember fe „voordelig" beslist een
carricatuur.
Sn. v. H.
CENTRAAL BUREAU VOOR
GENEALOGIE.
De bij vrijwel ieder bestaaande
belangstelling voor de genealogie
en de opvallend snelle ontwikkeling
va ndéze wetenschap hebben reeds
voor de jongste oorlog de behoefte
doen voelen, al het beschikbare do-
cumentatie-materiaal op een cen-
taral gelegen punt bijeen te bren
gen. Op 29 Mei 1945 is een belang
rijke stap in deze richting gedaan
door de oprichting van het Cen
traal Bureau voor Genealogie al
dus een circulaire van genoemd bu
reau waar bij de regering haar
medewerking verleende en haar
verzamelingen ter verzorging aan
de nieuwe stichting toevertrouwde.
Deze stichting stelt zich, meer
nog wellicht dan haar naam alleen
zou doen vermoeden, tot taak, d'e
genealogie in de ruimste zin, dus
ook de heraldiek en de nevenwe
tenschappen, te bevorderen, reeds
bestaande verzamelingen in stand
te houden, voor verstrooiing te be
hoeden, documentatie-materiaal te
verzamelen, moeilijk leesbare reek
sen archiefstukken op kaart te
brengen, en inlichtingen te verstrek
ken.
De afdeling Ikonografie voert het
beheer over een uitgebreide col-
stonden nog in de sneeuw.
66. Duimelot ging naar huis. „Wat
kom jij doen?" vroeg moeder Hand
verbaasd. Maar ze sloeg de handen
in elkaar, toen Duimelot begon te
vertellen van het ouden vrouwtje,
de zieke Elsje, en het huisje. en
ze moeten water drinken, want er
is niets anders in huis. Geen thee,
geen melk en geen kolde", vertelde
hij „Wij kunnen best wat geven,
hè moeder", vond Ringeling, dus
met Likkepot stond te luisteren.
„Natuurlijk vond ook moede", „ach,
die arme mensen! Pak maar gauw
het mandje, dan zullen we eens
zien wat er in huis is".
lectie familieportretten. Vele eige
naren van familieportretten gingen
er toe over deze aan het Centraal
Bureau voor Genealogie in bewa
ring te geven, tegen enige vergoe
ding der kosten. Bij de tegenwoor
dige minder ruime behuizing wordt
hierdoor voorkmen, d'at deze por
tretten of slecht bewaard worden of
in de handel komen.
Verder bezit deze afdeling een
kaartsysteem van circa 50.000 por-
tretfiches en beséhikt zij over 17.000
afbeeldingen van portretten, terwijl
van 5000 dezer portretten tevens de
negatieven bij haar berusten, waar
door zij in staat is reproducties aan
belangstellenden te leveren. Een
collectie prenten van Nederlanders
en op Nederlapd betrekking hebben
de personen uit alle tijden staat
mede ter beschikking.
Het bureau wil dus tot vraagbaak
dienen, bevordert het genealogisch
onderzoek, kortom tracht alles te
doen, wat het familie-onderzoek-
genealogie (wapenkunde-heraldüek,
portretkunde-ikonografie, plaatsbe
schrijving-topografie) kan dienen.
Het bureau verricht genealogische
onderzoekingen voor derden tegen
nader overeen te komen voorwaar
den.
De collecties van het Centraal
Bureau zijn ondergebracht ïn het
grote pand en Rijksgebouw Nassau-
laan 18 te 's Gravenhage, dat zich
nabij hèt centrum der stad zo uit
nemend leent voor doeltreffende
opstelling van de verzamelingen het
gemakkelijk raadplegen daarvan in
hoge mate bevordert.
Op de begane grond zijn de afde
lingen Genealogie, Heraldiek en
Documentatie gehuisvest. Op de
eerste [verdieping bevindt zich de
W' hebben weer 'n nieuwe spelling
ling
Voor de zo-veelste keer;
En al doe ik geen eksamen,
'k Moet opnieuw weer in de leer.
Ruim tien miljoen Nederlanders
Zitten met mij in de boot;
Vraagt U 't mij, dan zeg ik Wij zijn
Van de wal weer in de sloot.
Mooier wordt onze oude landstaal
Met dat wijzigen vast niet.
Wie het een-twee-drie goed schrijft
[nou,
Die is vast een hele piet.
Schrijven gaan we, zo we spreken,
'n Sufferd lacht zich vast een kriek;
Acoustiek kon hij nooit spellen,
Maar nu wel: 't werd akoestiek,
't Rhythma blijft, maar 't heet nu:
[ritme,
De coiffeur heet nu kwaffeur.
Letter c krijgt bloedarmoede:
Conducteur werd kondukteur.
Streepjes? Hoofletters? Niet nodig,
Zij missen nu ied're grond:
Augustus schrijf je: augustus,
Voorts gewoon: sintbernardshond.
'k Vïnd het maar een rare „soesa"
(schreef 'k het goed? Ik weet het
[niet).
'k Zal nog menig foutje maken
In m'n wekelijkse lied.
Slechts de stommerds zullen
[juichen,
Voor hen is het fijn misschien,
Doch van mij krijgen de heren-
Taalbedervers vast geen tien!
HENK VAN HEESWIJK
afdeling Ikonografie, alsmede de af
deling, belast met de uitgave van
Nederland's Patriciaat en andere
publiicaties vanwege de stichting.
Op dë tweede verdieping is ook een
gedeelte van de bibliotheek alsmede
het magazijn ondergebracht.
Moge tot slot nog een opgave vol
gen van bij het Centraal Bureau
vo.r Genealogie in beheer zijnde
archieven: de bibliotheek en een
grote collectie handschriften en
couranten-knipsels familie-a c^ver-
tenties) van de Stichting Neder
land's Patriciaat; de verzameling
couranten-knipsels van wijlen C. H.
van Fenema, conservator der Uni
versiteitsbibliotheek te Groningen
en de fiches-collectie van het voor
malig Bureau voor Historische De
mografie (oa. de Gelderse huwelij
ken van c.a. 1611 tot 1811) ont
staan onder leiding van wijlen lui
tenant-kolonel C. A. van Fenema;
de boekerij en een gedeelte van de
handschriften van de Gemachtigde
voor de Afstammingsbewijzen en
van het Genealogisch Bureau van
de Politie; het gespaard gebleven
deel van de verzameling ontvangst
bewijzen van de in de bezettingsja
ren uitgereikte persoonsbewijzen en
de bibliotheken van Jhr. Mr. Dr. E.
A. van Beresteyn en Mr. W. C.
Baert de Waarde.
E, v. E.
5HUURVERHOGING NIET na 1940 gebouwde. Er zijn enkele
VOOR KROTTEN EN VERWAAR- uitzonderingsbepalingen ïn de Huur
LOOSDE WONINGEN.
wet opgenomen, die verband hou
den met de bewoonbaarheid van
De huurverhoging van 5°/o per 1 een huis en met de staat van onder-
September de derde na de oorlog houd. Een huis kan „ongeschikt
is kleiner clan de beide vorige, voor bewoning" worden verklaard
maar ingewinkelder wat allerlei bij- en dan geldt een lagere huurprijs,
komende bepalingen betreft. De En er is ook een mogelijkheid om
nieuwe verhoging geldt nl. niet vrijgesteld te worden van de 5%
zonder meer voor alle voor-oorlog- huurverhoging, als een huis ernstig
se huizen en voor een deel van de Verwaarloosd is. Het spreekt van-
BEKENDMAKING
In verband met werkzaamheden aan de Gaszinker, zal in de
nacht van Zaterdag op Zondag, 3 op 4 September, de gastoevoer
vanaf 24.00 nnr tot 6.00 uur geheel worden afgesloten.
De Directeur der Gemeente-Bedrijven