i voor Waddinxveen Collecte Kankerbestrijding Zaterdag 3 September De avonturen van Duimelot Hienwe Spelling: HUURVERHOGING SLUIT ALLE KRANEN AF!! He tarietiverhogiiig: der Aed. Spoorwegn No. 533 Vrijdag 2 September 1955 lie Jaargang Adres Redactie en Administratie: Verschijnt elke Vrijdag I Bijdragen, Verslagen, etc. uiterlijk Oranjelaan 30, Waddinxveen, Telef. 438 Abonnementsgeld per kwartaal f i.oo bij vooruitbetaling .g Woensdagsavonds inzenden. J Advertentieprijs 6 ct, famiheadvertenties 7 ct per m.m. I_- (Vervolg pag. 1.) eenvoudig rekensommetje maakt, kunt U becijferen, dat U dan onge veer 15% meer betaalt. In dit verband wijs ik op de Volkscredietbank, die in verschei dene grote plaatsen en omgeving bepaalde aankopen financiert en een zeer bescheiden rente berekent. Een maatregel, die momenteel nog niet nodig is. (Van onze economische medewerker) Voor on-ingewijden kwam de me dedeling van de Directie der Neder landse Spoorwegen, dat de Minister van Verkeer en Waterstaat toe stemming had verleend om de prij zen van het reizigersvervoer te ver hogen, vrij onverwacht. Iedere prijs verhoging is uit de aard der zaak on sympathiek en voor mensen, die uit hooide van hun beroep vaak met de trein reizen, is deze aangekondigde prijsverhoging allerminst prelfig. Het is dan ook niet te verwonde ren, dat er, zoal geen storm, dan toch wel een stormpje van protest is gerezen tegen de voorgenomen tariefsverhoging. Bizonderheden omtrent deze tariefsverhoging hebt natuurlijk gelezen. Voor de afstan den boven de 20 km is een ge middelde verhoging van ca. 6Vï°/« worden doorgevoerd, terwijl de (ar beiders) weekkaarten met 13l/2°/o zijn verhoogd. Voeg daarbij nog, dat de prijzen der algemene abon nementskaarten voor de 3e klasse met 10,en voor de 2e klasse met 14,zijn verhoogd, dan hebt U in het kort de bizonderheden. De drie samenwerkende bonden van de handelsreizigers zijn inmid dels al in de pen geklommen. Op heel nette manier hebben zij in een request uan de directie der N.S. ge protesteerd, daarbij wijzende op het feit, dat de handelsreizigers voor hun boterham van de trein gebruik moeten maken, en dat zij verge leken bij de tarieven en de ver- voersgelegenheden vóór de oorlog (prijs 30,—, terwijl cm, 25°/o meer stations kon worden bereikt) procentsgewijze reedg de grootste tariefsverhging hebben betaald, ter wijl deze nieuwe verhoging in hun ogen onredelijk is. Ook het Tweede Kamerlid Haken (comm.) heeft schriftelijk aan de Minister van Verkeer en Water staat vragen gesteld over deze ver hoging. Hij vraagt 0|.m. hoe deze maatregel (prijsverhoging reizigers- tarieven) in overeenstemming te brengen is met de door de Minister van Economische Zaken in de beide Kamers der Staten-Generaal gedane mededeling, dat het streven van de regering, in het bizonder van de Minister van Economische Zaken, er op gericht is, de prijzen te stabi liseren en nieuwe prijsverhoging vérstrekkende gevolgen kan hebben voor de gehele loon- en prijspoli tiek, en het lijkt hem daarom be ter, dat de aangekondigde tariefs verhoging wordt opgeschort totdat de Tweede Kamer haar zomerreces heeft beëindigd en zich over deze maatregel en zijn gevolgen voor het loon- en prijsbeleid kan beraden. Wij delen de vrees van de heer Haken, dat de tariefsverhoging vèr- tetrekkende gevolgen zal kunnen hebben voor de gehele loon- en prijspolitiek, niet. Dat zal zo'n vaart niet lopen: Wèl zijn we het met de heer Haken eens, dat een en ander niet in overeenstemming is met het streven der regering, om nieuwe prijsverhogingen tegen te gaan. Dit is theorie en practijk. Maar er is nog iets anders, en dat is veel belangrijker. Deze tariefs verhoging moet gezien worden als een sluitstuk van een gehele reeks. Want reeds eerder zijn de tarieven van wagonladingen en stukgoede ren (vrachtvervoer) aanzienlijk ver hoogd. Dit is ook het geval geweest met het rij wiel vervoer en dat van bromfietsen. Ook deze verhogingen Ik meen ongeveer 4-6%. U wordt dan in ieder geval niet „geflest" en bent het voordeligste uit. In de meeste gevallen zal de betrokken winkelier wel bij zo'n volkscrediet bank aangesloten zijn. Het is im mers ook zijn belang, dat hij zijn klanten zo billijk mogelijk behan delt! I DORA WERTH waren nu niet bepaald sympathiek (welke prijsverhoging ig dat eigen lijk wèl maar de massa had er minder erg in. Dit wordt met de tariefeverhoging van het reizigers- vervoer anders. Daarmede heeft de massa wèl te maken en nu kan men wel gaan beweren: het is maar en 13J%, maar als arbeider die dagelijks heen en weer reist, plotse ling lSi'/o meer voor zijn weekkaart moet gaan betalen, dan is dit voor hem een soort loonsverlaging. En zelfs, als zijn baas de reiskosten vergoed, zal deze toch op de een of andere manier dit geld er weer uit moeten zien te krijgen. De kardinale vraag Is echter"is deze tariefsverhoging noodzakelijk En dan zeggen wij beslistNeen. In gene dele. Althans op dit ogenblik nog niet. De N. S. heeft de laatste jaren steeds een overschot gehad. Ondanks het feit, dat kapitalen ge ïnvesteerd zijn voor nïeuw mate riaal, electrificatie, bouw van nieu we stations, omlegging van bestaan de (spoorbanen: (gedeelte Gouda- Rotterdam b.v.), en nog steeds grote bedragen uitgetrokken moeten wor den voor vernieuwing en vergro ting van het wagenpark. Het stre ven van de directie van de N.S., om het rollend materiaal zo snel moeg- lijk te moderniseren, is op zichzelf natuurlijk uitstekend en lovens waardig. Maar als het geld daar voor uit de portemonnaie moet ko men van handels- en andere reizi gers, middels een serie tariefsver hogingen, dan keuren wij deze gang van zaken beslist af. Want dan draait men in Utrecht de rollen pre cies om: de reizigers zijn er niet voor de N.S. (zoals het momenteel lijkt) ,doch de N.S. is er voor het publiek. Natuurlijk vinden we het gewel dig mooi, dat we in een paar uur van het Noorden, Oosten en Zuiden naar het Westen kunnen rijden. Het is prachtig, dat een zo groot deel van ons spoorwegnet is geëlectrifi- ceerd en natuurlij^ zal het ook wel zijn nut hebben, dat de stoomloco motieven (opgedoekt worden jen vervangen door diesels en electri- sche locomotieven. We zitten wer kelijk heel prettig in de comforta bele exprds-trejineni terwijl het stroomlijnmateriaal ook pretjtig is. Doch als de kosten van al deze ver nieuwing die inderdaad in een snel tempo geschiedt te hoge lasten legt op de exploitatiereke ning, zodat de enige oplossing is reeks van tariefsverhogingen, dan zeggen wij mijne heren, doe het dan maar wat kalmer aan en smeer het over een groter aantal jaren uit. Per slot van rekening zijn er nog heel wat locomotieven, die na de oorlog zijn aangeschaft (we den ken b.v. aan de veel te duur inge kochte Zweedse sneltreinlocomotieven van de 4000-serie), terwijl het sta len materiaal, dat altijd door stoom locomotieven werd getrokken, ook nog lang niet versleten is. Wanneer men er wat kalmer mee rijdt, kan het nog jaren mee. Het bovenstaande in ogenschouw nemende, komen wij niet los van de gedachte, dat de directie van de N.S. feitelijk veel te hoog gegrepen heeft ,toen ze in een geforceerd tempo het rollend ifiateriaai wilde vernieuwen. Wat zoud t U b.v. doen, als Uw buurman, de manufacturier, zijn be staande zaak ging afbreken en een splinternieuw modepaleis ervoor in de plaats zette U zoudt hem onge twijfeld feliciteren met zijn voor uitgang. Doch wanneer op elk arti- 65. Elsje lag maar stil toe te kij ken. Je kan wel zien dat zij het heerlijk vond, dat de kamer zo net jes werd. „En nu gaan we naar bui ten", besloten Lange Jaap en 't Kleine Ding. „Het luik maken en de sneeuw van het pad scheppen- We gaan alles doen wat kan om er een mooi huisje van te maken. „Dat komt goed uit, „knikte Dui melot, „want ik heb wat anders te doen". Oh, wat deed Duimelot ge heimzinnig. Maar hij had zo'n mooi plan! Hij pakte de slee en rende te rug langs de weg waarover zij wa ren gekomen. Die kon hij gemakke lijk vinden, want de voetstappen kei 6J of 13|0/'o verhoging kwam (wegens kosten nieuwbouw), dan nemen wij aan, dat U al heel gauw zou zeggen: Kerel, vlieg op. Denk je, dat ik je verbouwing ga beta len Aangezien in ons land even wel de N.S. de enige „manufactu rier" is en op de rails zo ongeveer het monopolie bezit, kan zij naar hartelust misbruik maken van deze macht en mogen U en ik zonder dat we er wat aan kunnen doen de 6| en 13£% verhoging betalen, om zodoende de kosten van de nieuwbouw te financieren. Voelt U intussen, waar het hier scheef zit? Ten slotte nog ditTot op heden hebben de Ned. Spoorwegen nog niet niet verlies gewerkt. Zodra dit het geval wordt j(ejr zijn evenwel geen tekenen, die er op wijzen dat de N.S. over 1955 een exploitatiete kort zal 'hebben door daling van het aantal reizigers) ig het altijd nog vroeg genoeg om over te gaan tot tariefsverhoging. Deze tariefsverhoging helaas onder sanctie van minister Algra is dwaas en heeft intussen M ontstemming gewekt in vele kringen. De N.S1., die in de laatste jaren toch al veel van haar populariteit heeft ingeboet en bovendien vooral de laatste maanden niet erg gelukkig is geweest met de veiligheid, kan de eerste en laatste woorden van haar slagzin wel opdoeken. Want „veilig" moeten we maar met een korreltje zout nemen. En na 1 Sep tember fe „voordelig" beslist een carricatuur. Sn. v. H. CENTRAAL BUREAU VOOR GENEALOGIE. De bij vrijwel ieder bestaaande belangstelling voor de genealogie en de opvallend snelle ontwikkeling va ndéze wetenschap hebben reeds voor de jongste oorlog de behoefte doen voelen, al het beschikbare do- cumentatie-materiaal op een cen- taral gelegen punt bijeen te bren gen. Op 29 Mei 1945 is een belang rijke stap in deze richting gedaan door de oprichting van het Cen traal Bureau voor Genealogie al dus een circulaire van genoemd bu reau waar bij de regering haar medewerking verleende en haar verzamelingen ter verzorging aan de nieuwe stichting toevertrouwde. Deze stichting stelt zich, meer nog wellicht dan haar naam alleen zou doen vermoeden, tot taak, d'e genealogie in de ruimste zin, dus ook de heraldiek en de nevenwe tenschappen, te bevorderen, reeds bestaande verzamelingen in stand te houden, voor verstrooiing te be hoeden, documentatie-materiaal te verzamelen, moeilijk leesbare reek sen archiefstukken op kaart te brengen, en inlichtingen te verstrek ken. De afdeling Ikonografie voert het beheer over een uitgebreide col- stonden nog in de sneeuw. 66. Duimelot ging naar huis. „Wat kom jij doen?" vroeg moeder Hand verbaasd. Maar ze sloeg de handen in elkaar, toen Duimelot begon te vertellen van het ouden vrouwtje, de zieke Elsje, en het huisje. en ze moeten water drinken, want er is niets anders in huis. Geen thee, geen melk en geen kolde", vertelde hij „Wij kunnen best wat geven, hè moeder", vond Ringeling, dus met Likkepot stond te luisteren. „Natuurlijk vond ook moede", „ach, die arme mensen! Pak maar gauw het mandje, dan zullen we eens zien wat er in huis is". lectie familieportretten. Vele eige naren van familieportretten gingen er toe over deze aan het Centraal Bureau voor Genealogie in bewa ring te geven, tegen enige vergoe ding der kosten. Bij de tegenwoor dige minder ruime behuizing wordt hierdoor voorkmen, d'at deze por tretten of slecht bewaard worden of in de handel komen. Verder bezit deze afdeling een kaartsysteem van circa 50.000 por- tretfiches en beséhikt zij over 17.000 afbeeldingen van portretten, terwijl van 5000 dezer portretten tevens de negatieven bij haar berusten, waar door zij in staat is reproducties aan belangstellenden te leveren. Een collectie prenten van Nederlanders en op Nederlapd betrekking hebben de personen uit alle tijden staat mede ter beschikking. Het bureau wil dus tot vraagbaak dienen, bevordert het genealogisch onderzoek, kortom tracht alles te doen, wat het familie-onderzoek- genealogie (wapenkunde-heraldüek, portretkunde-ikonografie, plaatsbe schrijving-topografie) kan dienen. Het bureau verricht genealogische onderzoekingen voor derden tegen nader overeen te komen voorwaar den. De collecties van het Centraal Bureau zijn ondergebracht ïn het grote pand en Rijksgebouw Nassau- laan 18 te 's Gravenhage, dat zich nabij hèt centrum der stad zo uit nemend leent voor doeltreffende opstelling van de verzamelingen het gemakkelijk raadplegen daarvan in hoge mate bevordert. Op de begane grond zijn de afde lingen Genealogie, Heraldiek en Documentatie gehuisvest. Op de eerste [verdieping bevindt zich de W' hebben weer 'n nieuwe spelling ling Voor de zo-veelste keer; En al doe ik geen eksamen, 'k Moet opnieuw weer in de leer. Ruim tien miljoen Nederlanders Zitten met mij in de boot; Vraagt U 't mij, dan zeg ik Wij zijn Van de wal weer in de sloot. Mooier wordt onze oude landstaal Met dat wijzigen vast niet. Wie het een-twee-drie goed schrijft [nou, Die is vast een hele piet. Schrijven gaan we, zo we spreken, 'n Sufferd lacht zich vast een kriek; Acoustiek kon hij nooit spellen, Maar nu wel: 't werd akoestiek, 't Rhythma blijft, maar 't heet nu: [ritme, De coiffeur heet nu kwaffeur. Letter c krijgt bloedarmoede: Conducteur werd kondukteur. Streepjes? Hoofletters? Niet nodig, Zij missen nu ied're grond: Augustus schrijf je: augustus, Voorts gewoon: sintbernardshond. 'k Vïnd het maar een rare „soesa" (schreef 'k het goed? Ik weet het [niet). 'k Zal nog menig foutje maken In m'n wekelijkse lied. Slechts de stommerds zullen [juichen, Voor hen is het fijn misschien, Doch van mij krijgen de heren- Taalbedervers vast geen tien! HENK VAN HEESWIJK afdeling Ikonografie, alsmede de af deling, belast met de uitgave van Nederland's Patriciaat en andere publiicaties vanwege de stichting. Op dë tweede verdieping is ook een gedeelte van de bibliotheek alsmede het magazijn ondergebracht. Moge tot slot nog een opgave vol gen van bij het Centraal Bureau vo.r Genealogie in beheer zijnde archieven: de bibliotheek en een grote collectie handschriften en couranten-knipsels familie-a c^ver- tenties) van de Stichting Neder land's Patriciaat; de verzameling couranten-knipsels van wijlen C. H. van Fenema, conservator der Uni versiteitsbibliotheek te Groningen en de fiches-collectie van het voor malig Bureau voor Historische De mografie (oa. de Gelderse huwelij ken van c.a. 1611 tot 1811) ont staan onder leiding van wijlen lui tenant-kolonel C. A. van Fenema; de boekerij en een gedeelte van de handschriften van de Gemachtigde voor de Afstammingsbewijzen en van het Genealogisch Bureau van de Politie; het gespaard gebleven deel van de verzameling ontvangst bewijzen van de in de bezettingsja ren uitgereikte persoonsbewijzen en de bibliotheken van Jhr. Mr. Dr. E. A. van Beresteyn en Mr. W. C. Baert de Waarde. E, v. E. 5HUURVERHOGING NIET na 1940 gebouwde. Er zijn enkele VOOR KROTTEN EN VERWAAR- uitzonderingsbepalingen ïn de Huur LOOSDE WONINGEN. wet opgenomen, die verband hou den met de bewoonbaarheid van De huurverhoging van 5°/o per 1 een huis en met de staat van onder- September de derde na de oorlog houd. Een huis kan „ongeschikt is kleiner clan de beide vorige, voor bewoning" worden verklaard maar ingewinkelder wat allerlei bij- en dan geldt een lagere huurprijs, komende bepalingen betreft. De En er is ook een mogelijkheid om nieuwe verhoging geldt nl. niet vrijgesteld te worden van de 5% zonder meer voor alle voor-oorlog- huurverhoging, als een huis ernstig se huizen en voor een deel van de Verwaarloosd is. Het spreekt van- BEKENDMAKING In verband met werkzaamheden aan de Gaszinker, zal in de nacht van Zaterdag op Zondag, 3 op 4 September, de gastoevoer vanaf 24.00 nnr tot 6.00 uur geheel worden afgesloten. De Directeur der Gemeente-Bedrijven

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1955 | | pagina 1