De televisie als hulpmiddel bij het onderwijs Menselijke reactie maakt remweg langer I low WWSiii |M Vliegerwedstrijd op 19 september De avonturen van Freddy Fox ff. HOE LANG is uw remweg Ml Vliegend station Groter variatie 50 schoolzenders Aanvullende lessen Doeltreffender Bea heeft het pleit gewonnen Vliegend TV-station geeft programma voor 13.000 Amerikaanse scholen ggrtiS’r M |||gg WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1961 PAGINA 2 A i ,267met< *tgdoor Henk van Heeswijk nOkm fê' I FEUILLETON (AUGUSTUS - OOGSTMAAND) Ds J. v. d. Haar in hoofdbestuur SGP Mensel ij ke factor •'ca. 69rneterJ- 7 NT k I 50km peruur i I JUU t N, ca.128meterJ ca.178 meter voor de televisietoestellen zitten en HOOFDSTUK 10, nr. 15. HOOFDSTUK XI. 120 km peruur ----- I De afstand dieUnodig heeft om veilig tot stilstand te komen I X remweg plus 1 sec.reactietijd) Kortom, in de weinige jaren na 1953 is televisie bij het onderwijs een overrompelend succes ten deel gevallen. Men mag gerust zeggen dat het geen proefneming meer is, maar een voldongen feit - een inte grerend onderdeel van het moderne onderwijs. Het is evenwel ook een feit, dat de televisie geen middel tegen alle kwalen op onderwijs gebied blijkt te zijn. Niemand denkt er aan de onderwijzer voor de klas door een TV-toestel te vervangen en zo het tekort aan leerkrachten te bestrijden. Evenmin ligt het in de bedoeling de school op die ma nier te „automatiseren”: dat hon derden jongelui vijf uur per dag De jaarlijkse vliegerwedstrijd, de grootse van ons land, staat weer in het verschiet. Indien het weer geen spelbreker is zullen op zaterdag middag 9 september vele tientallen vliegers de Waddinxveense hemel verduisteren. De wedstrijd staat open voor de schooljeugd en ver enigingen terwijl ook de fabrieks- ploegen weer van de partij zullen zijn. Ook het lager en middelbaar onder wijs werd op den duur voor de nieuwe methoden gewonnen en dit bleek wel heel duidelijk toen op een goede morgen in september 1958 het ontvangtoestel zijn intrede deed in een lokaal van een der openbare scholen van New York. De om streeks 30 leerlingen in die klas wa ren al direct „weg” van deze nieu we methode van onderwijs. Op die dag had de televisie de eerste stap gezet naar de verovering van de openbare school. Er bestaat ook een TV zendmethode over „gesloten circuit”, d.w.z. de elektronische signalen, die door de camera worden opgewekt gaan via een coaxiale kabel direct naar de ontvanger in het schoollokaal: de zendmethode via de ether wordt echter overheersend toegepast bij de uitzendingen ten behoeve van het onderwijs. De reden voor deze voor keur is in de allereerste plaats een kosten-kwestie: de aanleg en exploi tatietatie van een gesloten circuit is een zeer kostbare geschiedenis. De weg voor het televisie-onderwijs werd eerst goed gebaand in 1952 toen door de federale commissie voor communicatie 242 TV-kanalen of frequenties werden gereserveerd voor exclusief gebruik ten behoeve van de niet-commerciële educatieve uitzendingen. Hierdoor werd het mogelijk aan elke grote stad en elk college of universiteit in het land een televisiekanaal toe te wijzen, waarop geen beslag kon worden gelegd door de commerciële zend- maatschappij en. Een doorbraak betekent wellicht de proef, die in september in Indiana genomen zal worden. Dan zal een vliegtuig met een moderne zendin- stallatie de educatieve programma’s van de Purdue Universiteit uitzen den. Met zijn dagelijkse uitzendin gen zal het de schoollokalen van 13.000 scholen en hogescholen be reiken in een gebied van zes staten en daarmee ongeveer vijf miljoen toehoorders bereiken. docent grotendeels is opgeheven. Zelfs bij de Amerikaanse strijd krachten is de educatieve televisie op grote schaal ingevoerd. Op 21 opleidingsbasissen zijn gesloten cir cuits in gebruik en onlangs is een bijna 2000 kilometer lang systeem aangelegd tussen de Militaire Aca demie in West Point en de zuster instelling in Canada en de Redstone lanceerbasis in Alabama. Ook elders in het land zijn op dit gebied grote vorderingen gemaakt. In San Francisco en Pittsburgh hul digt men het zendersysteem en in laatstgenoemde stad is in 1959 zelfs een tweede onderwijszender in ge bruik genomen. Een reeds zes jaar bestaande educatieve zender in Boston bereikte verscheidene hon derden scholen in een gebied van vijf staten; cursussen variëren van lagere school vakken tot onderwijs aan volwassenen. De medische faculteit van de Uni versiteit van Chicago, de tandheel kundige hogeschool van North Ca rolina, andere hogescholen en de daarmee verbonden ziekenhuizen hebben de ervaring opgedaan dat de uitzending van chirurgische en tandheelkundige operaties via een gesloten circuit veel doeltreffender is dan de oude methode van opere ren onder het oog der studenten, gezeten in amfitheatersgewijs opge stelde banken. Een stap verder is de Universiteit van Penn-sylvanië, waar een soort tweerichting-verkeer is ingesteld: de studenten kunnen vragen stellen aan hun televisie- docent, waardoor het gemis van direct contact tussen student en Ds J. van der Haar, die van 1951- 1958 Hervormd predikant was in Waddinxveen is gekozen tot lid van het hoofdbestuur van de Staat kundige Gereformeerde Partij. Ds van der Haar zal in het hoofd bestuur zitting nemen in de vaca ture ontstaan door het overlijden van ds P. Zandt. Over de andere vacatures zal men zich nog nader beraden. Zoals bekend is, is ds van der Haar thans predikant te St Maartensdijk. Een wijd vertakt gesloten televisie net bij de Universiteit van Califor- nië in Los Angeles maakt het moge lijk een cursus tegelijkertijd voor 1800 studenten op de beeldbuis te brengen. De studenten zijn gezeten in tien speciaal daarvoor ingerichte lokalen, waarvan elk is voorzien van een aantal 53 cm ontvangtoe stellen. Bij elke groep zijn een paar assistenten ingedeeld voor het be antwoorden van vragen. Ook op enkele middelbare scholen kan één leraar thans les geven aan enkele honderden leerlingen tegelijk. Dit wil echter geenszins zeggen dat de onderwijsinstellingen minder leerkrachten nodig hebben. Aller eerst dient het nieuwe hulpmiddel de mogelijkheid te scheppen met het zelfde aantal docenten een gro tere variatie in de leerstof te bren gen en hen in staat te stellen hun leerlingen een wijdere blik op de samenleving te geven dan nog slechts tien jaar geleden mogelijk was. Er kan bovendien thans meer tijd overblijven om aandacht te be steden aan leerlingen, die moeilijk heden hebben met de verwerking van de leerstof. In het schooldistrict Hagerstown, Maryland, werd in 1956 een wijd vertakt gesloten circuit in gebruik genomen, waarop alle 48 scholen zijn aangesloten en waar via dit medium les wordt gegeven aan 18.000 leerlingen. Docenten, leerlin gen en ouders schijnen allen zeer tevreden te zijn over de bereikte resultaten. De onderwijzers van de lagere school zijn het er over eens, dat vooral op het gebied der natuur wetenschappen de verbetering in het lesgeven zeer groot is. In mei 1953 werd ten behoeve van de universiteit van Houston en de openbare scholen in deze stad de eerste educatieve zender in gebruik genomen. In de daarop volgende acht jaar zijn er nog 45 educatieve zenders bij gekomen en nog vier via de commerciële kanalen, dus in to taal zijn er nu 50, waarvan 46 zich specialiseren op uitzendingen ten behoeve van de lagere en middel bare school. Bovendien wordt in verscheidene steden - bv. Washington en New York - overdag zendtijd gehuurd van commerciële zenders en wor den allerhand cursussen over een uitgestrekt gebied uitgezonden. Ge sloten circuits treft jnen slechts weinig op de openbare scholen aan, maar in de colleges en universitei- ten vrij algemeen. Volgens de laatst beschikbare cijfers zijn er ruim 200 van der gelijke systemen in gebruik ten behoeve van het onderwijs in wetenschap en techniek, talen en muziek, economie en kunst; 120 hiervan aan instellingen voor hoger onderwijs. Bij dit alles is wel de technische factor, maar niet de menselijke in overweging genomen. Tot nu toe werd uitsluitend gesproken over de remweg voor uw voertuig: bij 20km voertuig aflegt in de tijd die ver loopt tussen het indrukken van het rempedaal en het stilstaan van uw voertuig. Maar hoe is het nu met de afstand die uw voertuig aflegt in het tijdsbestek dat ligt tussen het moment van waarnemen van een obstakel en het moment dat u de remmen in werking stelt De tijd die verloopt tussen het waarnemen van een obstakel, het „vertalen” van deze zintuigelijke waarneming in de gedachte „gevaar het geven van het juiste „bevel” aan de lede maten, en het in werking komen van de desbetreffende spieren In het mobiel teststation van het Verbond voor Veilig Verkeer kon geen enkele „geexamineerde” snel ler reageren dan 0,32 seconde - dus 32/100e seconde verliep tussen het opflitsen van een rood lampje en het moment dat de rem werd inge drukt. En deze onderzochten wisten wat hen te wachten stond Hoeveel langer zal dan deze reactietijd zijn voor diegenen, die juist van een» conferentie komen en die nog even hierover zitten na te denken, en zij die in druk gesprek zijn met him passagiers, en de bestuurder die juist zijn lievelingsprogramma op zijn radio beluistert Men mag deze periode veilig stellen op 1 seconde. Én dan voigt onmiddellijk de vol gende vraag: hoeveel meters legt uw voertuig af in één seconde bij een gegeven snelheid Bij 20 km/ uur is dat bijna 10 m, bij 50 krn/uur bijna 14 m en bij 80 km/uur niet minder dan 22 m. En deze afstan den dient men op te stellen bij de berekende remweg. Uitgaande van de minimale, in de wet vastgelegde, remvertraging en een reactietijd van één seconde, dient men bij de volgende snelheden per uur reke ning te houden met onderstaande remweg voor uw voertuig: bij 20/ uur 9,6 m, bij 50 km/uur 38,9 m, bij 80 km/uur 86,2 m, en bij 110 km/uur 151,6 m. Rijdt dus gecon centreerd; houdt u op een afstand -j (remweg plus!sec.reactietijd) l”" i.'L ca.39meterj. 170 km' i nor i ti tr De burgemeester ontving Bea die zaterdagmorgen op hartelijke wijze. „Zo, kind, ga zitten en vertel maar eens wat over dat probleem van je. Als het maar niet de school betreft, want daarin heb ik vanzelfsprekend geen zeggenschap.” Bea stak van wal. Vertelde op rustige toon van haar kosthuis, dat Van Schagen en zijn vrouw beste mensen waren, die het haar zoveel mogelijk naar de zin wilde piaken, maar dat ze een zelfstandige natuur bezat en daarom niet langer in de kost wilde blijven. „Daarom zoek ik een paar kamers, burgemeester, die ik zelf wilde inrichten. In de stad staan mijn meubeltjes nog opgeslagen en ik wil ze hier hebben. Ik wil geheel op m’n eigen, begrijpt u x. ——J'-1 100 km peruur als het ware hun opleiding van de beeldbuis krijgen. De TV wordt eenvoudig als een be langrijk hulpmiddel bij het onder wijs beschouwd waarbij bovendien als voorwaarde geldt dat zodanig onderwijs slechts een klein deel van de schooldag mag innemen: de on derwijzer of leraar blijft de centra le figuur op school. Voor de kinde ren is het van buitengewoon nut dat ze kennis maken met ideeën en gebeurtenissen, die ze slechts in het volle leven kunnen leren kennen. Zo brengen ze een bezoek aan een fabriek, een kolenmijn of een zee schip. Bij de natuurwetenschap kun nen ze getuigen zijn van proeven die te gevaarlijk zijn om in het klaslokaal uit te voeren. En bij de gewone, ongevaarlijke proeven is het meestal zo, dat de vijf of zes leerlingen, die vooraan zitten, de proef goed kunnen volgen, maar bij de rest der leerlingen de belang stelling daalt, omdat ze er toch maar weinig van zien. Maar als een televisiecamera op de proef wordt ingesteld, kunnen de leerlingen tot op de verste banken het verloop tot in alle bijzonderheden volgen. Zijn uw remmen in orde Komt er plotseling een bromfiets uit een zij straat Als uw remmen niet in or de zijn kost het hém zijn leven mis schien. Komt er op een onover zichtelijk punt een vrachtwagen uw voorrangsweg oprijden Als uw remmen niet in orde zijn kan het u uw leven kosten. Rijdt u op de „Autobahn”, op weg naar uw va- kantie-oord, dicht achter uw voor ganger, en die gaat plotseling rem men; alsIn deze trant zijn er nog tal van andere voorbeelden te noemen. Als uw remmen niet in orde zijn, speelt u met mensenle vens. De koel-nuchtere statistieken geven aan dat door onvoldoende of te laat remmen veel mensen in een fractie van een seconde de kille dood werden ingezonden. Volgens het Wegenverkeersregle ment moet de remvertraging van een voertuig ten hoogste zijn 3,86 m/sec2 bedragen. In meer huiselij ke taal: de remweg van een voer tuig mag in meters maximaal be dragen uw snelheid in km/uur ge deeld door tien in het kwadraat. Dus bij een snelheid van 20 km/uur mag uw remweg ten hoogste be dragen (20 10)2 4 m, bij 50 km/uur (5010)2 25 m, bij 80 km/uur (8010)2 64 m, enz. Des avonds, in de feestzaal zat Bea naast Hoogeboom en een ander lid van het schoolbestuur op een gereserveerde plaats. Dat was gemak kelijk, als je in het dorp tot de prominenten behoorde. En een onder wijzeresje versleet men in Elshoven ook al onder de notabelen. Bij gebrek aan beter zeker. Nou, zij vond het best. Het programma was afwisselend en hoewel alles amateurisme was, genoot Bea met volle teugen. De zang was werkelijk goed en bij Bea rees het plan op om ook maar lid te worden van de zangvereniging. Dat gaf tenminste in de winter een verzetje. In de pauze bleek haar buurman, het schoolbestuurslid, een gezellige prater te zijn. Hij had zich voorgesteld als Prins, de molenaar van het dorp. Bea had hem ongelovig aangekeken. Ze had het dorp op haar fiets al vele malen doorkruist, maar nooit een molen gezien. „O,” verduidelijkte hij, toen ze het zei, „die is al dertig jaar geleden afgebroken, juffrouw. Maar ik heb een electrische maalderij, aan het eind van het dorp, op de weg naar het station.” „Zo, zo,” antwoordde Bea nadenkend, „dus niet alle bestuursleden zijn boeren.” Prins lachte. „O nee, maar vier in totaal: Sangelaar, Zijp, Van Wijn gaarden en Holwerda. Verder een winkelier, in manufacturen: Van Dalen, op het plein bij de school. U zult die winkel wel kennen. Dan de bakker, het was onmogelijk te zien waar hij heen gegaan was. Er zit niets anders op, zei Rein, dat we de achtervol ging opgeven. Het helpt toch niet meer. Het is wel jammer van de tent, maar er is niets aan te doen. Wat wil je dan? vroeg Dikkie, te rug gaan Nee, natuurlijk niet. We liepen juist in de goede richting naar de mijn, dat toch het doel van onze reis was. Ik stel dus voor, dat we maar gewoon verder gaan. Freddy en Dikkie hadden er niets op tegen. Waarom zouden ze het zoeken naar maarschalk Oosten wind opgeven Die konden ze zon der tent ook wel vinden. En dus gingen ze weer verder, Rein voorop, als gids. Maar na een kwartiertje stond hij stil. In die sneeuwstorm kunnen we best verdwalen, zei hij, het loopt toch al tegen de avond, het beste is dus, dat we hier van nacht blijven. En het slapen dan vroeg Freddy, we kunnen hier toch niet slapen Nee, we maken doodeenvoudig een sneeuwhut. Je zult zien, dat we daar fijn in kunnen slapen. De burgemeester knikte en trommelde met zijn vingers op de tafel. „Ja, kind, ik begrijp dat. volkomen. Je bent tactvol geweest, toen je het had over de familie van Schagen, maar tact is niet altijd synoniem aan eerlijkheid, he? We begrijpen elkaar wel, wat dat betreft. Ik ken de mensen in Elshoven vijfentwintig jaar en jij misschien .vijfentwintig weken. Tja, daarover zal ik met wethouder Sangelaar moeten praten.” „Dat heeft geen zin, burgemeester. De heer Sangelaar heeft indertijd beslist, dat ik bij de Van Schagens in de kost moest. Dat het bestuur zorgde voor een kosthuis, stel ik op prijs, maar dat wil niet zeggen, dat ik daar blijf, zolang ik hier onderwijzeres ben. Probeert u eens wat voor me te doen, burgemeester. U bezit immers als hoofd van de gemeente bepaalde bevoegdheden Ik kan u wel verzekeren, dat ik me op dit punt beslist niet door de heer Sangelaar zal laten ringeloren. Ik ga bij de Van Schagens weg. Dat staat als een paal boven water. Zelfs al zou me dat mijn baantje kosten.” De burgemeester knikte. „Wel ik zal er eens rustig over nadenken. Als ik wat weet, dan hoor je het wel van me.” Maar Bea hoorde niet meer van burgemeester Martena, want een week na dit on onderhoud werd de oude man ziek en hij verliet het bed niet meer levend. Daags voor Kerstmis werd de vlag aan het gemeentehuis halfstok gehangen. Dat gaf een hele consternatie in het dorp. Weliswaar was de man nooit een figuur van formaat geweest en dreef de gemeente de laatste jaren in feite min of meer op wethouder Sangelaar, maar dat betekende toch niet, dat oude burgemeester geen geziene figuur was in de dorps gemeenschap. En dat bleek ook wel uit het rouwbetoon, want vrijwel overal was de vlag halfstoks gehesen. De begrafenisplechtigheid ontging de Elshovenaren, want het stof felijk overschot van de oude man werd bijgezet in een familiegraf, ergens in Friesland. Alleen het voltallige gemeentebestuur en enkele raadsleden maakten de verre reis naar het noorden. En daarna ging ieder weer over tot de orde van de dag. Sangelaar werd waarnemend burgemeester, in afwachting van de benoeming van een nieuwe. Maar dat kon wel een poosje duren. En, nu ja, in feite veranderde er immers weinig of niets Sangelaar wist het klappen van de gemeentezweep wel. (wordt vervolgd). 15Qkrr: I peruur IfaptW-Verb-v. Veilig Verkeer Verwoerd. Voorts het gepensioneerde schoolhoofd, Nagel, de voorganger van Hoogeboom. Een dure voor het pensioenfonds van de staat: leeft er al bijna twintig jaar van. En dan nog een arbeider, Van Lagen. Dat staat nu eenmaal in onze statuten.” Bea knikte. „Ja, ik heb u tijdens m’n proefles natuurlijk allen gezien, maar u begrijpt, op zo’n dag „Vanzelf, juffrouw van Laar. Was u niet een tikkie zenuwachtig Ze schudde haar hoofd. „Nee, meneer Prins. U keek allemaal zo vriendelijk naar me en toen ik u allen een hand gaf, dacht ik bij mezelf: Wel, dat zijn stuk voor stuk aardige mensen. Dat zal hier best gaap.” Prins keek haar eens van terzijde aan. „Ik hoor, dat u al moeilijk heden gehad hebt met onze voorzitter Bea keek hem verwonderd aan. „Moeilijkheden Meneer Prins, wie dat verteld heeft, is een kwaadspreker. We hadden een klein menings verschil over mijn opvoedingsmethoden. Maar toen ik het uitgelegd had, was meneer Sangelaar het volkomen met me eens.” Hij boog zich naar haar toe en fluisterde: „Pas maar op voor hem, juffrouw. Hij is een harde en ontziet niemand, als dat zo in zijn kraam te pas komt.” „Als ik mijn plicht als onderwijzeres vervul, meneer Prins, heb ik niets en niemand te vrezen, nietwaar?” Hij haalde zijn schouders op. „Van mij zult u geen last hebben. Enfin, u weet het.” KK y y y, i~ Toen de televisie haar verbijsterende opmars deed op een terrein dat de gehele Amerikaanse samenleving omvat, werd het de mannen van het onderwijs snel duidelijk welke ongeëvenaarde mogelijkheden dit nieuwe medium inhield. Er werden tal van proeven genomen, maar de eerste aanpak op grote schaal dateert uit 1950, toen het College van de staat van Iowa een zendvergunning kreeg en spoedig haar uitzendingen begon via een der gewone commerciële zenders. Er werden programma’s via de ether uitgezon den en deze konden dus niet alleen door de onderwijsinstellingen, maar even goed door ieder, die over een televisietoestel beschikte, opgevangen worden. 81. Het geluk was niet met de vrienden. Éen half uurtje na Reins’ waarschuwing begon het te sneeu wen en weldra liepen ze in een zware sneeuwstorm. Ze konden geen drie meter meer voor zich uit zien. Ze hadden er wel op gerekend, dat het in de bergen koud zou zijn en hadden daarom wat warmere kleren ingepakt die nu goed te pas kwamen, want het was hier reeds vinnig koud. Het was trouwens de hele dag al kouder geweest dan de vorige dag, waarschijnlijk door de sneeuw, die er ’s nachts was geval len. Het ergste was evenwel, dat de voetstappen hoe langer hoe vager werden naarmate het sneeuwen aan hield. Het leek er ook niet op dat het sneeuwen spoedig gedaan zou zijn, integendeel, het scheen wel, of het al erger werd. Op een gegeven moment waren de voetstappen helemaal verdwenen. Daar stonden ze, de drie vrienden. Wat moeten we nu vroeg Dikkie. 82. Ja, wat moesten ze De dief konden ze niet meer volgen, want i 7'

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1961 | | pagina 2