De weduwennitberingen
worden verbeterd
Wereldwijzer op
Schiphol jubileert
tfoucUh. SUiadttt
SATCN
€sso) PETROLEUM
Modeshow gaf beeld
van naj aarskollektie
VAN YPEREN
Cttotetfupes
BeKaaglijk warm!
W. A. Sliedrecht
overleden
Paal en perk aan
benzinepompen
MEESTE VERKEERSSLACHTOFFERS
ZIJN SCHOOLGAANDE KINDEREN
mm
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 5 OKTOBER 1961
PAGINA 3
Weduwen- en Wezenwet krijgt
gezondere grondslag
„HAASTIGE SPOED is zelden goed", dat is een bekend gezegde in
ons gereglementeerde land. De haast die betracht is bij de behande
ling van de Algemene Weduwen- en Wezenwet blijkt evenwel terdege
goed geweest. Deze spoed is er nl. de oorzaak van geweest, dat de
invoering der wet drie maanden vroeger kon plaatshebben dan
oorspronkelijk was bedoeld. Zo konden dan op 1 oktober 1959 reeds
duizenden weduwen gelukkig gemaakt worden met een uitkering,
zodat althans een groot deel van de bestaande armoede enigermate
werd ondervangen. Zoals bij de behandeling van het wetsontwerp
al bleek, waren er enige minder prettige bepalingen. Teneinde geen
vertraging in de invoering der wet te doen ontstaan werd besloten,
de wet aan te nemen zoals hij er lag en kon naderhand over de
moeilijkheden worden gesproken. Aldus geschiedde
Hoe is het nu
Zoals bekend is, ontvangen de daar
voor in aanmerking komende we
duwen een uitkering, maximaal tot
hun 65ste jaar, waarna zij in aan
merking kunnen komen voor 't
algemeen ouderdomspensioen (A.O.
P.). Dit betekent weliswaar voor
deze betrokkenen een achteruitgang
in de inkomsten, want de uitkering
A.W.W. bedraagt 1.512,per jaar
(alles voor alleenstaanden), hieraan
valt echter niet te ontkomen, want
wat geldt voor gepensioneerden
ingevolge A.O.W. geldt voor iedere
65-jarige, dus ook voor de 65-jarige
weduwe.
„Nader in behandeling" zal daarom
betrekking hebben op de uitkering
aan weduwen die op de datum van
overlijden van de echtgenoot jonger
dan 50 jaar waren. Thans kan aan
deze groep weduwen een tijdelijke
uitkering worden toegekend die als
volgt wordt berekend: weduwen
jonger dan 26 jaren krijgen een uit
kering gedurende zes maanden,
welke periode met een maand ver
lengd wordt voor elk jaar dat de
weduwe ouder is dan 26 jaar, met
een uitkering gedurende maximaal
twee jaar.
Hoe moet het worden?
Hieraan ligt de overweging ten
grondslag, dat de weduwe jonger
dan 50 jaar wel degelijk in staat
wordt geacht een betrekking te
aanvaarden. Gezien het huidige te
kort aan werkkrachten, zal dit wel
het geval kunnen zijn, maar men
kan zich toch afvragen of deze be
paling geen (onbillijke) moeilijk
heden zal geven als de arbeids
markt meer verzadigd raakt.
De Sociaal Economische Raad (de
S.E.R.) heeft daarom geadviseerd
aan alle weduwen met kinderen het
AW.W.-pensioen te geven tot hun
65ste jaar. Alleen dan, aldus de
S.E.R., als de kinderen bij het over
lijden van de vader reeds zijn ge
huwd, dan wel aan de ouderlijke
macht zijn onttrokken, behoort de
weduwe tot de categorie zonder
kinderen, en het is voor deze groep,
dat de S.E.R. een verlaging van de
leeftijdsgrens tot 40 jaar heeft
bepleit. De bestaande tijdelijke uit
kering blijft dan bestaan voor we-
Kimieren onder de 18
Voorts is er nog een bepaling waar
mede men het niet eens is, name
lijk, dat het pensioen wordt ver
hoogd, wanneer de weduwe kinde
ren heeft beneden 18 jaar, die dan
echter tot haar huishouding moeten
behoren. Deze bepaling geeft in de
praktijk moeilijkheden voor die
groep weduwen (met kinderen) die
een betrekking als huishoudster
hebben aangenomen, waarbij zij
haar eigen kinderen niet kan mee
nemen.
De kinderen moeten dan ergens
anders worden ondergebracht, maar
dan behoren zij niet meer tot haar
huishouding. Volgens de huidige
wet komt zij dan niet in aanmerking
voor het verhoogd pensioen. Dat wil
dan zeggen dat het pensioen dan
1.512,zal bedragen, inplaats
van 2.196,per jaar.
Vreemde bepaling
Er is nog een ander punt waarop
wij de aandacht willen vestigen en
dat is de bepaling, dat een weduwe
wier man, binnen een jaar na de
aanvang van zijn verzekering of
binnen een jaar na de huwelijks
sluiting is overleden, geen recht op
uitkering heeft, als dit overlijden
binnen een jaar was te verwachten.
Dit nu is wel een zeer vreemde
bepaling, want men kan zich afvra
gen wie er gaat trouwen als bekend
is, dat het huwelijk nog geen jaar
zal kunnen duren. Een dokter zal
naar onze mening er niet voor te
vinden zijn, de a.s. echtgenoot te
gaan vertellen dat hij geen jaar
meer zal leven! Zelfs al heeft de
man een kwaal, dan nog staat het
voor hem in de meeste gevallen
niet vast, dat hij binnen een jaar
dood zal zijn.
Ook in dit geval zal de dokter hem
dit niet zwart op wit willen geven.
De man moet dus geacht worden
niet op de hoogte te zijn geweest
met de ernst van de toestand, dus
is hij niet in overtreding. Deze be
paling moet derhalve verdwijnen.
Er (t een Maidenform voor
ieder figuur! Hoe ook üw
persoonlijke eisen zijn.
altijd it er een Maidenform*
model, dat precies voldoet.
De Maidenform, die voor a
gemaakt is, vindt a bij:
Gouda
Markt 18
- Telefoon 2537
De heer G. Anker uit Waddinx-
veen, behaalde op de jongveedag te
Moordrecht bij de afdeling rang
schikken van vee, een tweede
plaats. De heer J. J. Bos kreeg bij
het schatten van het aantal aard
appels in een mand, die hiertoe
was opgesteld, een derde plaats.
AMCO
PRINCIPAL.
FRRES
MIELE
AEG.
SCHARPF
RUTON
Kranenburg
&.de gruin
Passage 131
Een kwart eeuw geleden, in 1936,
werd op de luchthaven Schiphol
een luchtwegwijzer onthuld, die als
huldeblijk aan de A.N.W.B. door de
Nederlandse bevolking werd aan
geboden. Het geschenk bestond uit
een hoge paal, waaraan bordjes
waren bevestigd, die in de vlieg
richting wezen van de steden waar
op een lijndienst werd onderhouden
Natuurlijk
een oliehaard
met...
MEER WARMTE
MINDER ROET
ZUINIGER
OLIEHANDEL G. P. LAMMERS
Noordeindo 70 - Waddinxveen
vanaf Schiphol. Op de bordjes was
behalve de naam van de steden ook
de afstand vermeld, die afgelegd
moest worden om deze vanaf Schip
hol door de lucht te bereiken.
Nadat de wijzer door de A.N.W.B.
was overgedragen aan de Gemeente
Amsterdam, die toen het beheer
voerde over de luchthaven, werd
namens het Gemeentebestuur o.a.
verklaard, dat in de toekomst even
tuele noodzakelijke veranderingen
aan de bordjes door de luchthaven
zouden worden aangebracht
Dit bleek in de eerste vier jaren
van het bestaan van de luchtweg-
wijzer reeds noodzakelijk, want het
vervoer door de lucht breidde zich
in die korte tijd zodanig uit, dat
menig nieuw bord aan de wijzer
moest worden toegevoegd.
Zoals bijna alles op de luchthaven,
sneuvelde ook de AN.W.B.-lucht-
wegwijzer in de oorlogsjaren. Bij de
wederopbouw na de oorlog, werd al
spoedig het A.N.W.B.-monument, de
algemeen bekend geworden lucht
wegwijzer, die op menige luchtha
ven in het buitenland navolging had
gevonden, in het beeld van de lucht
haven gemist. Dit gemis voelde ook
de A.N.W.B., hetgeen harerzijds
leidde tot het genereuse gebaar een
nieuwe luchtwegwijzer aante bie
den. Het luchtverkeer, dat zich in
zo korte tijd na de oorlog had her
steld, was echter zodanig toegeno
men, dat de oude vorm van de weg
wijzer niet kon worden gehand
haafd. Het in vergelijking met voor
de oorlog veel grotere aantal ste
den waarop van Schiphol in regel
matige lijndienst werd gevlogen,
maakte het noodzakelijk een geheel
nieuwe vorm voor de luchtwegwij
zer te ontwerpen. Ook nu weer
ontstond een fraai monument, dat
op 13 mei 1953 met enig feestelijk
ceremonieel werd onthuld.
Dynamische wijzer
Dat luchtwegwijzer zelf is niet, zo
als vele monumenten, in vergetel
heid geraakt, maar vormt een dy
namische wijzer, die veel aandacht
trekt van de jaarlijks meer dan IV»
miljoen bezoekers en van vele lucht
reizigers, en daardoor vaak als
achtergrond dient voor een herin
neringsfoto van Schiphol. Tevens is
dit monument een symbolisch te
ken voor de vooraanstaande plaats
die Schiphol in het wereldluchtver-
keer inneemt.
Na een langdurig ziekbed is maan
dag jl. in de leeftijd van 79 jaar
overleden, de heer W .A. Sliedrecht
Met hem is een harde werker heen
gegaan, die aan Waddinxveen een
industrie nalaat, die zowel in bin
nen- als buitenland een uitstekende
naam heeft Dit jaar was het pre
cies vijftig jaar geleden, dat de heer
Sliedrecht de uit 1850 daterende
fabriek voor houten speelgoederen
overnam van de fa. J. Bremmers.
In verband met de gezondheidstoe
stand van de heer Sliedrecht is dit
feit ongemerkt voorbij gegaan.
Aanvankelijk begonnen in het oude
houten gebouw aan de Zuidkade, is
het bedrijf vooral in de jaren na de
tweede wereldoorlog sterk uitge
groeid en beschikt thans ook over
enkele ruime fabriekspanden aan
de Victorstraat.
Toen de mechanisatie in de indus
trie z'n opmars begon, was de heer
Sliedrecht een man die met zijn
tijd meeging. Na eerst de beschik
king te hebben gehad over een zg.
zuiggasmotor voor lokale aandrij
ving, werd de fa. Sliedrecht in 1922
als het eerste WaddinxveenSe be
drijf op het elektrische net aange
sloten en deden moderne houtbe
werkingsmachines hun intrede.
In de tweede wereldoorlog konden
vrijwel alle werknemers in dienst
van het bedrijf blijven en kregen
daarvoor ook vergunning, omdat
een toen zeer belangrijk artikel,
namelijk houten zolen voor klom
pen, werd vervaardigd. Duizenden
paren klompen zijn in die jaren van
nieuwe zolen voorzien.
In 1950 werd onder grote belang
stelling het honderdjarig bestaan
van de fabriek gevierd. Tot aan het
Vormen van deze tijd
Modern en stijlvol
Keurcollectie tegen aantrekkelijke prijzen!
ft RINGEN;
ft COLLIERS;
ft HANGERS
ft MUNTEN;
ft MUNTRANDEN;
ft GLADDE VERLOVINGSRINGEN
in drie breedten;
ft MODERNE VERLOVINGSRINGEN.
JUWELIER
HORLOGER
OPTICIEN
De zaak met de buitenklok 1
ogenblik, waarop zijn gezondheid
hem in de steek liet, heeft de heer
Sliedrecht zich met alle krachten
aan het bedrijf gegeven, dat nu
door zijn drie zoons zal worden
voortgezet
Overledene heeft vele jaren als dia
ken zitting gehad in de Ned. Her
vormde Kerkeraad, terwijl hij ver
der lid of medewerker was van een
groot aantal liefdadige instellingen.
Het stoffelijk overschot zal van
daag tussen 1 en 2 uur op de Alge
mene Begraafplaats te Waddinx
veen ter aarde worden besteld. Het
bedrijf van de fa. Sliedrecht was
vandaag de gehele dag gesloten.
Aantrekkelijke presentatie van
Waddinxveens modehuis
Nog een paar dagen, enkele we
ken misschien, en de fleurige zo
merkleding verdwijnt weer voor
een jaar in de kast om plaats te
maken voor de behagelijke, war
me winterkleren. Voor de dames
wordt het daarom langzamerhand
weer tijd om de wintergarderobe
te gaan inspecteren en zonodig
een en ander te veranderen of
aan te vullen. Om de dames vast
wat wegwijs te maken op het ge
bied van de komende herfst- en
wintermode, organiseerde de fir
ma Verbakei dinsdagavond in het
verenigingsgebouw aan de Star-
tionsstraat een modeshow, waar
bij enkele aardige mannequins
tal van aantrekkelijke modellen
toonden.
Het was een eigen show, waarbij
geen modellen van een bepaalde
fabriek werden getoond, maar vrij
wel de gehele herfstkollektie, die
de fa. Verbakei dit seizoen heeft
aan te bieden, het plankier in het
midden van de zaal passeerde. Be
halve herfst- en winterkleding,
toonden de mannequins ook nog
sportieve- en teenagerkleding.
Voorts waren er enkele cocktail-
japonnen en toonden twee kleuters,
wat er voor die leeftijdsgroep aan
nieuws is. Voor het eerst werden
ook hoeden aan het publiek ge
toond.
De kleuren van vorig jaar, bruin,
zwart, blauw en zeegroen, zullen
ook het a.s. winterseizoen het mo
debeeld nog blijven beheersen. Aan
de rij is echter één nieuwe tint toe
gevoegd en wel aubergie, een rood
achtige kleur. Verder is de wijde
petticaot vrijwel verdwenen, waar
voor de weinig uitstaande rok, die
beslist even charmant staat, voor in
de plaats is gekomen. Ook zal men
deze winter weer veel Schotse ruit-
rokken zien, waarbij dan stretch
mousse kousen worden gedragen.
Bepaald opvallend was het aantal
deux-pièces. Mannequin Anita liet
bijvoorbeeld een groen pakje
zien, dat bijzonder in de smaak
viel. Bij de deux-pièces zal men het
komende seizoen echter niet aan
een bepaald motief gebonden zijn,
want ook strepen, ruiten zijn volop
mode. Zo vond een zwart-wit ge
ruit pakje veel bijval, terwijl een
aardig gestreepte combinatie, die al
of niet kon worden geaccentueerd
met een centuur eveneens een aar
dige vondst was. De jongste manne
quin Trees, nam de kleding voor
de „teeners" en „twens" voor haar
rekening. Vlot showde zij o.a. een
sportieve witte coat met rode bin
nenvoering, een vlotte rode trui met
donkergroene pantalon en een win
termantel.
Wat de wintermantel betreft, hier
van worden de mouwen het as.
seizoen iets korter, hetgeen niette
min een bijzonder aardig effect
geeft. Bijzonder leuk was de wit-
wollen mantel met rode sjaal en
hoedje dat Sonja liet zien. Onder
deze mantel droeg zij een blauw
wevenit japonnetje dat onderaan
met een cerisegarnering was afge
biesd.
Katja bracht een aardig cotton-
winter japonnetje, dat vooral deze
maanden nog volop kan worden ge
dragen. De mantelpakjes zijn dit
seizoen vrij donker. Een en ander
wordt echter enorm opgefleurd
door een leuk licht hoedje of an
dere accessoires. Aardig was ook
de grijze wintermantel met schui
ne knoopsgaten. Deze jas was on
deraan gegarneerd k la Channel. De
meeste japonnen en mantelpakjes
worden de laatste tijd vervaardigd
uit kreukvrij stof, dat enorme
voordelen biedt. Vooral zy die veel
op reis gaan, zullen hiervan hun
voordeel kunnen trekken. Twee
kleuters van slechts enkele jaren
oud showden wat verlegen doch
niettemin hartveroverend enkele
aardige kleuterjasje en pakjes. Alex
de mannelijke helft van het tweetal
leidde zijn dame Carla ridderlijk
langs de vele aanwezigen. Een bij
zonderheid was dat de firma Ver
bakei voor de eerste maal in haar
bestaan eigen hoedjes showde. Deze
hoedjes waren voornamelijk geïm
porteerd uit Engeland en Frank
rijk.
Koffie met gebak in de pauze was
een welkome afwisseling van het
omvangrijke p
B. en W. stellen de gemeenteraad
voor een dertien artikelen tellende
verordening goed te keuren, ten
einde het oprichten van benzine
pompen tegen te gaan in die geval
len, waarin uit een oogpunt van
verkeersveiligheid of welstand
daartegen bezwaar zou bestaan.
De hinderwet kan ten aanzien van
deze punten niet voldoende worden
gehanteerd. Voor het plaatsen van
een benzinepomp zal bij het van
kracht worden van de verordening
een speciale vergunning zijn ver
eist. Bestaande pompen ondervin
den geen nadelige gevolgen van de
nieuwe regeling.
i399 JEUGDIGE VERKEERS
SLACHTOFFERS
AanioTin 1958
Aahral tn1959
10-14 ja ar
18 jaar
rb.Veilig Verkeer:jg
Een zeer belangrijk percentage van de verkeersslachtoffers bestaat uit
kinderen, dat blijkt uit de cijfers, die in de loop der jaren in verschillende
statistieken zijn gepubliceerd. Voor kinderen in de leeftijdsgroep van 5
tot 14 jaar is het verkeersongeval zelfs doodsoorzaak nummer 1.
Van alle ongelukken door ongevallen, geweld of vergiftiging nemen de
verkeersongevallen maar liefst veertig procent voor hun rekening. Van
alle sterfgevallen tesamen door alle oorzaken is het verkeer voor twee
procent de schuldige. Bij de jongere leeftijdsgroepen ligt dit percentage
echter veel hoger, nl. bij de 1 tot 20-jarigen niet minder dan zestien
procent In het verkeer om het leven gekomen kinderen van 1 t/m 14 jaar:
1955 297 van de 1552 slachtoffers 19.1
1956 328 van de 1628 slachtoffers 20.1
1957 307 van de 1701 slachtoffers 19.2
1958 316 van de 1602 slachtoffers 19.6
1959 336 van de 1718 slachtoffers 19.5
Kleuters (1 t/m 4 jaar) verongelukken in 90% van de gevallen als voet
ganger. In de jaren 1955 en 1956 samen: 162 slachtoffertjes. In dezelfde
leeftijdsklasse vielen in de genoemde jaren voorts nog zes slachtoffertjes
als autopassagiers en twaalf als fiets- en buspassagiers.
Kinderen (5 t/m 15 jaar) verongelukken in meer gevallen als voetganger
dan als fietser. In 1955 en 1956 samen: 251 slachtoffers als voetganger en
147 als fietser (verhouding van 60 resp. 30% t.o.v. de overige oorzaken.
Jeugdige verkeersslachtoffers in 1958 en 1959.
Aantal Aantal Doden Doden
1959 1958 1959
1.501 99 99
2.921 132 155
3.054
Leeftijd
0 t/m 4
5 t/m 9
10 t/m 14
15 t/m 18
1958
1.359
2.846
2.818
3.744
10.767
11.875
75
391
421
Bovenstaande harde cijfers, gepubliceerd door het Verbond voor Veilig
Verkeer en ontleend aan gegevens van het Centraal Bureau voor de
Statistiek spreken duidelijke taal. Laten zjj ons wakkerschudden onze
kinderen bij voortduren op de gevaren van de weg te wijzen. Laat ze
echter ook een waarschuwing voor ons zijn, om zodra we op de fiets,
bromfiets, scooter of achter het autostuur zitten, in de nabijheid van
kinderen extra voorzichtig te rijden. Kinderen zijn onberekenbaar en
horen in het vuur van hun spel meestal niet de signalen die wij geven.