De weduwennitberingen worden verbeterd Wereldwijzer op Schiphol jubileert tfoucUh. SUiadttt SATCN €sso) PETROLEUM Modeshow gaf beeld van naj aarskollektie VAN YPEREN Cttotetfupes BeKaaglijk warm! W. A. Sliedrecht overleden Paal en perk aan benzinepompen MEESTE VERKEERSSLACHTOFFERS ZIJN SCHOOLGAANDE KINDEREN mm WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 5 OKTOBER 1961 PAGINA 3 Weduwen- en Wezenwet krijgt gezondere grondslag „HAASTIGE SPOED is zelden goed", dat is een bekend gezegde in ons gereglementeerde land. De haast die betracht is bij de behande ling van de Algemene Weduwen- en Wezenwet blijkt evenwel terdege goed geweest. Deze spoed is er nl. de oorzaak van geweest, dat de invoering der wet drie maanden vroeger kon plaatshebben dan oorspronkelijk was bedoeld. Zo konden dan op 1 oktober 1959 reeds duizenden weduwen gelukkig gemaakt worden met een uitkering, zodat althans een groot deel van de bestaande armoede enigermate werd ondervangen. Zoals bij de behandeling van het wetsontwerp al bleek, waren er enige minder prettige bepalingen. Teneinde geen vertraging in de invoering der wet te doen ontstaan werd besloten, de wet aan te nemen zoals hij er lag en kon naderhand over de moeilijkheden worden gesproken. Aldus geschiedde Hoe is het nu Zoals bekend is, ontvangen de daar voor in aanmerking komende we duwen een uitkering, maximaal tot hun 65ste jaar, waarna zij in aan merking kunnen komen voor 't algemeen ouderdomspensioen (A.O. P.). Dit betekent weliswaar voor deze betrokkenen een achteruitgang in de inkomsten, want de uitkering A.W.W. bedraagt 1.512,per jaar (alles voor alleenstaanden), hieraan valt echter niet te ontkomen, want wat geldt voor gepensioneerden ingevolge A.O.W. geldt voor iedere 65-jarige, dus ook voor de 65-jarige weduwe. „Nader in behandeling" zal daarom betrekking hebben op de uitkering aan weduwen die op de datum van overlijden van de echtgenoot jonger dan 50 jaar waren. Thans kan aan deze groep weduwen een tijdelijke uitkering worden toegekend die als volgt wordt berekend: weduwen jonger dan 26 jaren krijgen een uit kering gedurende zes maanden, welke periode met een maand ver lengd wordt voor elk jaar dat de weduwe ouder is dan 26 jaar, met een uitkering gedurende maximaal twee jaar. Hoe moet het worden? Hieraan ligt de overweging ten grondslag, dat de weduwe jonger dan 50 jaar wel degelijk in staat wordt geacht een betrekking te aanvaarden. Gezien het huidige te kort aan werkkrachten, zal dit wel het geval kunnen zijn, maar men kan zich toch afvragen of deze be paling geen (onbillijke) moeilijk heden zal geven als de arbeids markt meer verzadigd raakt. De Sociaal Economische Raad (de S.E.R.) heeft daarom geadviseerd aan alle weduwen met kinderen het AW.W.-pensioen te geven tot hun 65ste jaar. Alleen dan, aldus de S.E.R., als de kinderen bij het over lijden van de vader reeds zijn ge huwd, dan wel aan de ouderlijke macht zijn onttrokken, behoort de weduwe tot de categorie zonder kinderen, en het is voor deze groep, dat de S.E.R. een verlaging van de leeftijdsgrens tot 40 jaar heeft bepleit. De bestaande tijdelijke uit kering blijft dan bestaan voor we- Kimieren onder de 18 Voorts is er nog een bepaling waar mede men het niet eens is, name lijk, dat het pensioen wordt ver hoogd, wanneer de weduwe kinde ren heeft beneden 18 jaar, die dan echter tot haar huishouding moeten behoren. Deze bepaling geeft in de praktijk moeilijkheden voor die groep weduwen (met kinderen) die een betrekking als huishoudster hebben aangenomen, waarbij zij haar eigen kinderen niet kan mee nemen. De kinderen moeten dan ergens anders worden ondergebracht, maar dan behoren zij niet meer tot haar huishouding. Volgens de huidige wet komt zij dan niet in aanmerking voor het verhoogd pensioen. Dat wil dan zeggen dat het pensioen dan 1.512,zal bedragen, inplaats van 2.196,per jaar. Vreemde bepaling Er is nog een ander punt waarop wij de aandacht willen vestigen en dat is de bepaling, dat een weduwe wier man, binnen een jaar na de aanvang van zijn verzekering of binnen een jaar na de huwelijks sluiting is overleden, geen recht op uitkering heeft, als dit overlijden binnen een jaar was te verwachten. Dit nu is wel een zeer vreemde bepaling, want men kan zich afvra gen wie er gaat trouwen als bekend is, dat het huwelijk nog geen jaar zal kunnen duren. Een dokter zal naar onze mening er niet voor te vinden zijn, de a.s. echtgenoot te gaan vertellen dat hij geen jaar meer zal leven! Zelfs al heeft de man een kwaal, dan nog staat het voor hem in de meeste gevallen niet vast, dat hij binnen een jaar dood zal zijn. Ook in dit geval zal de dokter hem dit niet zwart op wit willen geven. De man moet dus geacht worden niet op de hoogte te zijn geweest met de ernst van de toestand, dus is hij niet in overtreding. Deze be paling moet derhalve verdwijnen. Er (t een Maidenform voor ieder figuur! Hoe ook üw persoonlijke eisen zijn. altijd it er een Maidenform* model, dat precies voldoet. De Maidenform, die voor a gemaakt is, vindt a bij: Gouda Markt 18 - Telefoon 2537 De heer G. Anker uit Waddinx- veen, behaalde op de jongveedag te Moordrecht bij de afdeling rang schikken van vee, een tweede plaats. De heer J. J. Bos kreeg bij het schatten van het aantal aard appels in een mand, die hiertoe was opgesteld, een derde plaats. AMCO PRINCIPAL. FRRES MIELE AEG. SCHARPF RUTON Kranenburg &.de gruin Passage 131 Een kwart eeuw geleden, in 1936, werd op de luchthaven Schiphol een luchtwegwijzer onthuld, die als huldeblijk aan de A.N.W.B. door de Nederlandse bevolking werd aan geboden. Het geschenk bestond uit een hoge paal, waaraan bordjes waren bevestigd, die in de vlieg richting wezen van de steden waar op een lijndienst werd onderhouden Natuurlijk een oliehaard met... MEER WARMTE MINDER ROET ZUINIGER OLIEHANDEL G. P. LAMMERS Noordeindo 70 - Waddinxveen vanaf Schiphol. Op de bordjes was behalve de naam van de steden ook de afstand vermeld, die afgelegd moest worden om deze vanaf Schip hol door de lucht te bereiken. Nadat de wijzer door de A.N.W.B. was overgedragen aan de Gemeente Amsterdam, die toen het beheer voerde over de luchthaven, werd namens het Gemeentebestuur o.a. verklaard, dat in de toekomst even tuele noodzakelijke veranderingen aan de bordjes door de luchthaven zouden worden aangebracht Dit bleek in de eerste vier jaren van het bestaan van de luchtweg- wijzer reeds noodzakelijk, want het vervoer door de lucht breidde zich in die korte tijd zodanig uit, dat menig nieuw bord aan de wijzer moest worden toegevoegd. Zoals bijna alles op de luchthaven, sneuvelde ook de AN.W.B.-lucht- wegwijzer in de oorlogsjaren. Bij de wederopbouw na de oorlog, werd al spoedig het A.N.W.B.-monument, de algemeen bekend geworden lucht wegwijzer, die op menige luchtha ven in het buitenland navolging had gevonden, in het beeld van de lucht haven gemist. Dit gemis voelde ook de A.N.W.B., hetgeen harerzijds leidde tot het genereuse gebaar een nieuwe luchtwegwijzer aante bie den. Het luchtverkeer, dat zich in zo korte tijd na de oorlog had her steld, was echter zodanig toegeno men, dat de oude vorm van de weg wijzer niet kon worden gehand haafd. Het in vergelijking met voor de oorlog veel grotere aantal ste den waarop van Schiphol in regel matige lijndienst werd gevlogen, maakte het noodzakelijk een geheel nieuwe vorm voor de luchtwegwij zer te ontwerpen. Ook nu weer ontstond een fraai monument, dat op 13 mei 1953 met enig feestelijk ceremonieel werd onthuld. Dynamische wijzer Dat luchtwegwijzer zelf is niet, zo als vele monumenten, in vergetel heid geraakt, maar vormt een dy namische wijzer, die veel aandacht trekt van de jaarlijks meer dan IV» miljoen bezoekers en van vele lucht reizigers, en daardoor vaak als achtergrond dient voor een herin neringsfoto van Schiphol. Tevens is dit monument een symbolisch te ken voor de vooraanstaande plaats die Schiphol in het wereldluchtver- keer inneemt. Na een langdurig ziekbed is maan dag jl. in de leeftijd van 79 jaar overleden, de heer W .A. Sliedrecht Met hem is een harde werker heen gegaan, die aan Waddinxveen een industrie nalaat, die zowel in bin nen- als buitenland een uitstekende naam heeft Dit jaar was het pre cies vijftig jaar geleden, dat de heer Sliedrecht de uit 1850 daterende fabriek voor houten speelgoederen overnam van de fa. J. Bremmers. In verband met de gezondheidstoe stand van de heer Sliedrecht is dit feit ongemerkt voorbij gegaan. Aanvankelijk begonnen in het oude houten gebouw aan de Zuidkade, is het bedrijf vooral in de jaren na de tweede wereldoorlog sterk uitge groeid en beschikt thans ook over enkele ruime fabriekspanden aan de Victorstraat. Toen de mechanisatie in de indus trie z'n opmars begon, was de heer Sliedrecht een man die met zijn tijd meeging. Na eerst de beschik king te hebben gehad over een zg. zuiggasmotor voor lokale aandrij ving, werd de fa. Sliedrecht in 1922 als het eerste WaddinxveenSe be drijf op het elektrische net aange sloten en deden moderne houtbe werkingsmachines hun intrede. In de tweede wereldoorlog konden vrijwel alle werknemers in dienst van het bedrijf blijven en kregen daarvoor ook vergunning, omdat een toen zeer belangrijk artikel, namelijk houten zolen voor klom pen, werd vervaardigd. Duizenden paren klompen zijn in die jaren van nieuwe zolen voorzien. In 1950 werd onder grote belang stelling het honderdjarig bestaan van de fabriek gevierd. Tot aan het Vormen van deze tijd Modern en stijlvol Keurcollectie tegen aantrekkelijke prijzen! ft RINGEN; ft COLLIERS; ft HANGERS ft MUNTEN; ft MUNTRANDEN; ft GLADDE VERLOVINGSRINGEN in drie breedten; ft MODERNE VERLOVINGSRINGEN. JUWELIER HORLOGER OPTICIEN De zaak met de buitenklok 1 ogenblik, waarop zijn gezondheid hem in de steek liet, heeft de heer Sliedrecht zich met alle krachten aan het bedrijf gegeven, dat nu door zijn drie zoons zal worden voortgezet Overledene heeft vele jaren als dia ken zitting gehad in de Ned. Her vormde Kerkeraad, terwijl hij ver der lid of medewerker was van een groot aantal liefdadige instellingen. Het stoffelijk overschot zal van daag tussen 1 en 2 uur op de Alge mene Begraafplaats te Waddinx veen ter aarde worden besteld. Het bedrijf van de fa. Sliedrecht was vandaag de gehele dag gesloten. Aantrekkelijke presentatie van Waddinxveens modehuis Nog een paar dagen, enkele we ken misschien, en de fleurige zo merkleding verdwijnt weer voor een jaar in de kast om plaats te maken voor de behagelijke, war me winterkleren. Voor de dames wordt het daarom langzamerhand weer tijd om de wintergarderobe te gaan inspecteren en zonodig een en ander te veranderen of aan te vullen. Om de dames vast wat wegwijs te maken op het ge bied van de komende herfst- en wintermode, organiseerde de fir ma Verbakei dinsdagavond in het verenigingsgebouw aan de Star- tionsstraat een modeshow, waar bij enkele aardige mannequins tal van aantrekkelijke modellen toonden. Het was een eigen show, waarbij geen modellen van een bepaalde fabriek werden getoond, maar vrij wel de gehele herfstkollektie, die de fa. Verbakei dit seizoen heeft aan te bieden, het plankier in het midden van de zaal passeerde. Be halve herfst- en winterkleding, toonden de mannequins ook nog sportieve- en teenagerkleding. Voorts waren er enkele cocktail- japonnen en toonden twee kleuters, wat er voor die leeftijdsgroep aan nieuws is. Voor het eerst werden ook hoeden aan het publiek ge toond. De kleuren van vorig jaar, bruin, zwart, blauw en zeegroen, zullen ook het a.s. winterseizoen het mo debeeld nog blijven beheersen. Aan de rij is echter één nieuwe tint toe gevoegd en wel aubergie, een rood achtige kleur. Verder is de wijde petticaot vrijwel verdwenen, waar voor de weinig uitstaande rok, die beslist even charmant staat, voor in de plaats is gekomen. Ook zal men deze winter weer veel Schotse ruit- rokken zien, waarbij dan stretch mousse kousen worden gedragen. Bepaald opvallend was het aantal deux-pièces. Mannequin Anita liet bijvoorbeeld een groen pakje zien, dat bijzonder in de smaak viel. Bij de deux-pièces zal men het komende seizoen echter niet aan een bepaald motief gebonden zijn, want ook strepen, ruiten zijn volop mode. Zo vond een zwart-wit ge ruit pakje veel bijval, terwijl een aardig gestreepte combinatie, die al of niet kon worden geaccentueerd met een centuur eveneens een aar dige vondst was. De jongste manne quin Trees, nam de kleding voor de „teeners" en „twens" voor haar rekening. Vlot showde zij o.a. een sportieve witte coat met rode bin nenvoering, een vlotte rode trui met donkergroene pantalon en een win termantel. Wat de wintermantel betreft, hier van worden de mouwen het as. seizoen iets korter, hetgeen niette min een bijzonder aardig effect geeft. Bijzonder leuk was de wit- wollen mantel met rode sjaal en hoedje dat Sonja liet zien. Onder deze mantel droeg zij een blauw wevenit japonnetje dat onderaan met een cerisegarnering was afge biesd. Katja bracht een aardig cotton- winter japonnetje, dat vooral deze maanden nog volop kan worden ge dragen. De mantelpakjes zijn dit seizoen vrij donker. Een en ander wordt echter enorm opgefleurd door een leuk licht hoedje of an dere accessoires. Aardig was ook de grijze wintermantel met schui ne knoopsgaten. Deze jas was on deraan gegarneerd k la Channel. De meeste japonnen en mantelpakjes worden de laatste tijd vervaardigd uit kreukvrij stof, dat enorme voordelen biedt. Vooral zy die veel op reis gaan, zullen hiervan hun voordeel kunnen trekken. Twee kleuters van slechts enkele jaren oud showden wat verlegen doch niettemin hartveroverend enkele aardige kleuterjasje en pakjes. Alex de mannelijke helft van het tweetal leidde zijn dame Carla ridderlijk langs de vele aanwezigen. Een bij zonderheid was dat de firma Ver bakei voor de eerste maal in haar bestaan eigen hoedjes showde. Deze hoedjes waren voornamelijk geïm porteerd uit Engeland en Frank rijk. Koffie met gebak in de pauze was een welkome afwisseling van het omvangrijke p B. en W. stellen de gemeenteraad voor een dertien artikelen tellende verordening goed te keuren, ten einde het oprichten van benzine pompen tegen te gaan in die geval len, waarin uit een oogpunt van verkeersveiligheid of welstand daartegen bezwaar zou bestaan. De hinderwet kan ten aanzien van deze punten niet voldoende worden gehanteerd. Voor het plaatsen van een benzinepomp zal bij het van kracht worden van de verordening een speciale vergunning zijn ver eist. Bestaande pompen ondervin den geen nadelige gevolgen van de nieuwe regeling. i399 JEUGDIGE VERKEERS SLACHTOFFERS AanioTin 1958 Aahral tn1959 10-14 ja ar 18 jaar rb.Veilig Verkeer:jg Een zeer belangrijk percentage van de verkeersslachtoffers bestaat uit kinderen, dat blijkt uit de cijfers, die in de loop der jaren in verschillende statistieken zijn gepubliceerd. Voor kinderen in de leeftijdsgroep van 5 tot 14 jaar is het verkeersongeval zelfs doodsoorzaak nummer 1. Van alle ongelukken door ongevallen, geweld of vergiftiging nemen de verkeersongevallen maar liefst veertig procent voor hun rekening. Van alle sterfgevallen tesamen door alle oorzaken is het verkeer voor twee procent de schuldige. Bij de jongere leeftijdsgroepen ligt dit percentage echter veel hoger, nl. bij de 1 tot 20-jarigen niet minder dan zestien procent In het verkeer om het leven gekomen kinderen van 1 t/m 14 jaar: 1955 297 van de 1552 slachtoffers 19.1 1956 328 van de 1628 slachtoffers 20.1 1957 307 van de 1701 slachtoffers 19.2 1958 316 van de 1602 slachtoffers 19.6 1959 336 van de 1718 slachtoffers 19.5 Kleuters (1 t/m 4 jaar) verongelukken in 90% van de gevallen als voet ganger. In de jaren 1955 en 1956 samen: 162 slachtoffertjes. In dezelfde leeftijdsklasse vielen in de genoemde jaren voorts nog zes slachtoffertjes als autopassagiers en twaalf als fiets- en buspassagiers. Kinderen (5 t/m 15 jaar) verongelukken in meer gevallen als voetganger dan als fietser. In 1955 en 1956 samen: 251 slachtoffers als voetganger en 147 als fietser (verhouding van 60 resp. 30% t.o.v. de overige oorzaken. Jeugdige verkeersslachtoffers in 1958 en 1959. Aantal Aantal Doden Doden 1959 1958 1959 1.501 99 99 2.921 132 155 3.054 Leeftijd 0 t/m 4 5 t/m 9 10 t/m 14 15 t/m 18 1958 1.359 2.846 2.818 3.744 10.767 11.875 75 391 421 Bovenstaande harde cijfers, gepubliceerd door het Verbond voor Veilig Verkeer en ontleend aan gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek spreken duidelijke taal. Laten zjj ons wakkerschudden onze kinderen bij voortduren op de gevaren van de weg te wijzen. Laat ze echter ook een waarschuwing voor ons zijn, om zodra we op de fiets, bromfiets, scooter of achter het autostuur zitten, in de nabijheid van kinderen extra voorzichtig te rijden. Kinderen zijn onberekenbaar en horen in het vuur van hun spel meestal niet de signalen die wij geven.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1961 | | pagina 6