ASPRO
Gotthardtunnel verbindt
noord- en zuid-Europa
Waddinxveen
bouwt te veel flats
(ésso) PETROLEUM
Bescherming tegen
atoomaanvallen II
Brieven van lezers....
Behaaglijk warm}
2 'ASPRO's
Raiffeisendag
Sam Swaap schonk
jeugd muziekgenot
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 19 OKTOBER 1961
PAGINA 3
Negentig jaar geleden was er
een papieren begin
Niet alleen voor de ontwikkeling van het verkeer in Zwitserland zelf
was de ingebruikneming van de Gotthardspoorweg op 1 juni 1882 een
gebeurtenis van grote betekenis. Ook in het Europese verkeersnet
was 75 jaar geleden een duidelijke verbetering merkbaar, doordat
de landen van het west-europese noorden na de doorboring van de
Alpen op een centraal punt een rechtstreekse verbinding met Italië
kregen. Reeds in het midden van de 19e eeuw, toen Zwïftserland
aan de vorming van een spoorwegnet begon, ging de belangstelling
van de verkeersdeskundigen uit naar het ontwerpen van een noord-
zuidverbinding door de Alpen. Men dacht aanvankelijk aan een
spoorlijn van het Bodenmeer langs de Rijn naar Graubundner Alpen
en de Noord-Italiaanse meren. Toch werd van Bazel en Luzem
uitgaande sedert de vijftiger jaren voor een Gotthardspoorweg
gepleit, waarbij men zich echter van de moeilijke aanleg van deze
spoorlijn terdege bewust was. Een Gotthard-comité begon in 1861
te onderhandelen met het toenmalige koninkrijk Sardinië; de Oost-
Franse Spoorwegen waren reeds voor het plan gewonnen.
Nadat Italië een eenheidsstaat was
geworden, sprak ook de Noord-
Duitse Bond zich, evenals zijn zui
delijke partner, voor het Gotthard-
plan uit. Aan een conferentie, op 15
september 1869 door de Zwitserse
Bondsstaat te Bern bijeengeroepen,
namen behalve Zwitserland en
Italië, de Noord-Duitse Bond, Baden
en later ook Wurttemberg deel. Bij
die gelegenheid werden de richt
lijnen voor een staatsverdrag vast
gelegd. Hoezeer daarbij ook de
politiek een rol speelde, blijkt dui
delijk uit een toespraak van Bis
marck op 27 mei 1870, waarin hij
het deelnemen van Duitsland aan
de bouw motiveerde. De politieke
belangen schenen voor hem reden
te zijn „tussen Duitsland en Italië
een verbinding tot stand te brengen
die alleen van het neutrale Zwit
serland afhankelijk was en niet in
het bezit van een der grote Europe
se machten". Nadat de Duits-Franse
oorlog weliswaar de voorbereidingen
onderbroken had, daarentegen in
Zwitserland vooral dank zij het
initiatief van Dr. Alfred Escher,
president van de „Schweizerische
Nordostbahn" intensief aan de op
lossing van de financiële en tech
nische moeilijkheden verder ge
werkt was, konden op 1 november
1871 de statuten van de Gotthard
spoorwegmaatschappij gepubliceerd
worden. In 1872 werd aan de bouw
van de baanvakken ter weerszijde
van de Gotthard en aan het boren
van de tunnel op meer dan 1100
meter boven de zeespiegel begon
nen. Reeds in 1874 werd Lugano op
het Italiaanse spoorwegnet aange
sloten. Toen de oorspronkelijke
kostenberekening na de eerste ja
ren arbeid veel te laag bleek, ver
hoogden de drie betrokken landen
hun subsidies aanzienlijk. Voor het
tevens gereduceerde bouwprogram
ma werd een benodigd kapitaal van
227 miljoen Zwitserse francs vast
gesteld, waarvan de helft door sub
sidies bijeengebracht werd.
Moeilijkheden
Het geluid der eerste ontploffingen
van de springstoffen voor het door
boren van de Gotthard klonk over
de hele wereld. Men volgde met
niet minder belangstelling het ver
loop van het werk, dan die welke
men kort tevoren voor de aanleg
van beide kanten van de Gotthard
De gestadige voortgang van het
werk, ondanks de toenemende moei
lijkheden van technische en finan
ciële aard, hield de lezers van alle
kranten ter wereld in zijn ban. Een
vaardige tekenaar uit Baden maak
te tekeningen van de werkzaamhe
den en van de arbeiders en zond
deze aan geillustreerde tijdschriften
in het buitenland. De fantasie der
tijdgenoten vond gretig voedsel in
de gedachte, dat voor de spoorlijn
door de Alpen een tuimel van 15
km lengte en vele andere, deels
langzaam in grote bochten stijgende
tunnels nodig waren. Bijna een
derde van de hele spoorlijn moest
onderaards gemaakt worden; over
onstuimige bergbeken, diepe kloven
en de rivieren Reuss en Ticino
moesten bruggen en viaducten
komen. De aandeelhouders der Gott
hardspoorweg hadden echter geen
reden tot lachen, want de interna
tionale crisis der zeventiger jaren
veroorzaakte grote koersverliezen
en men begon aan de resultaten der
geweldige onderneming te twijfelen.
Ruim zeventig tunnels
Des te prettiger was op zondag 29
februari 1880 het bericht, dat de
van beide kanten van de Gotthard
uitgeboorde gangen elkaar getroffen
hadden. Enkele dagen later konden
de officiële gasten door de met on
gelooflijke moeite gebouwde tunnel
rijden. Op 23 mei 1882 volgde de
feestelijke inwijding van de Got
thardspoorweg in aanwezighei4 van
delegaties der drie landen en op 1
juni van hetzelfde jaar werd hij
voor het doorgaande verkeer geo
pend. De feestelijkheden vonden in
Luzern, het officiële beginpunt der
spoorlijn, en m Milaan plaats. Reeds
spoedig na de opening traden de
geweldige voordelen van de door
boring der Alpen voor het interna
tionale verkeer duidelijk aan het
licht. De rijtijd werd aanmerkelijk
bekort en de reis confortabeler ge
maakt, het goederenverkeer ver
eenvoudigd en bespoedigd. Het hele
226 km lange traject van Luzern
naar Chiasso. telt 74 tunnels en
galerijen en 65 bruggen en viaduc
ten, zodat deze bijna geheel dubbel-
sporige lijn gerust als het meest
grootse technische werk van het
Europese spoorwegnet kan worden
beschouwd. Toen de Gotthardspoor
weg in het jaar 1909 onder beheer
der Zwitserse Bondsspoorwegèn
kwam, werden de vroegere staats
verdragen door een nieuw tussen
Zwitserland, Duitsland en Italië
vervangen.
Beroemdste
verkeersader
De rechtstreekse noord-zuidverbin
ding door de Gotthard, waaraan
nog steeds talrijke technische ver
beteringen worden aangebracht, is
een van de economisch belangrijk
ste en wat het landschap betreft
beroemdste verkeersaders van Eu
ropa. Zij verbindt door het centrale
massief der Alphen de uitgestrekte
spoorwegnetten van West-Duitsland
Nederland, België en Noord-Frank
rijk langs de kortste route met die
van Italië. Daarbij voert zij door
streken die tot de machtigste van
Zwitserland behoren. Steeds weer
bewonderen de Gotthardreizigers de
verrassende overgang van de ro
mantiek van het land ten noorden
der Alphen met die van het warme
Tessinese landschap.
Jaarverslag van de Rijksdienst
voor het Nationale plan
In het dezer dagen gepubliceerde jaarverslag van de Rijksdienst voor
het Nationale Plan wordt opgemerkt, dat door de gedecentraliseerde
groei van een groot aantal plattelandskernen het gevaar ontstaat,
dat langzamerhand hele gebieden een suburb (voorstad)-karakter
gaan krijgen. De wijkjes, die bij deze tot voor kort nog agrarische
dorpen verrijzen dragen een halfstedelijk karakter, soms zelf weer
met etagebouw. Zo heeft Waddinxveen, aldus het jaarverslag, in
1960 voor het eerst flats gebouwd tot een aantal van ongeveer vijftig
procent van het gebouwde woningcontingent; Zoetermeer, dat al
eerder, met meergezinshuizen begon, bouwde in 1960 ongeveer 64
procent van de woningen in deze bouwvorm.
Op een beperkt gebied als 't reeds
verstedelijkte westen, zo gaat het
verslag verder, liggen de ruimtelij
ke bezwaren van een dergelijke
ontwikkeling al bijzonder duidelijk.
Natuurlijk
een oliehaard
gestookt met,
^gesiooKt met...
VrCft) unnirra
MEER WARMTE
MINDER ROET
ZUINIGER
OLIEHANDEL G. P. LANIMERS
Noordeinde 70 Waddinxveen
Niets verkleint de schaal van het
land zo sterk en wekt zozeer de
suggestie dat het land „vol" is, als
een wijdversperde half stedelijke be
bouwing. Voor het behoud van de
spanning, van de differentiatie tus
sen stad en land is het enerzijds
dringend nodig om de bovenom
schreven ontwikkeling door streek-
en uitbreidingsplannen in goede
banen te leiden en te grote ver
spreiding van de bebouwing te
voorkomen, terwijl anderzijds de
zorg voor goede en aantrekkelijke
stedelijke woonvormen in de nieu
we stadswijken een urgente zaak
van groot belang is.
Snelle ontwikkeling
In het jaarverslag van de Rijks
dienst voor het Nationale Plan
wordt ook aandacht geschon
ken aan de naar verhouding gerin
ge groei van de grote steden met
de daartegenover sterke ontwikke
ling van de randgemeenten onder
de invloed van de motorisering en
de drang tot buiten wonen. De groei
van de landelijke gemeenten in de
Randstad verloopt thans wel bij
zonder snel. Bovendien worden er
plattelandskernen in betrokken, die
in het geheel niet dicht bij de rand
van de stedelijke bebouwing lig
gen. De ontwikkeling springt als
het ware over een agrarische strook
heen.
Glastuinbouw
Ten aanzien van de tuinbouw wordt
in het jaarverslag opgemerkt, dat
de positie van de tuinbouw onder
glas, met name in het Westen, in
toenemende mate de aandacht
vraagt. De ontwikkeling van de
glastuinbouw gaat hier zeer snel
en heeft mede door zijn omvang
zo'n specifieke invloed op de ruim
telijke structuur van dit toch al
„volle" landsdeel, dat bij verschil
lende streek- en uitbreidingsplan
nen de vraag actueel wordt, of ook
de tuinbouwvestiging hier niet door
planologische bestemmingen moet
worden geleid. Gezien het unieke
vestigingsmilieu, dat de tuinbouw
in het westen heeft, zal het echter
zaak zijn daarbij naar een zo ruim
mogelijke armslag voor de tuin
bouw te streven.
Vergunning voor bouw
aan Pr. Beatrixlaan
Voor de bouw van 37 eengezins
woningen en 26 garages aan de Pr.
Beatrixlaan tussen rioolwaterzuive
ring en Uloschool is dezer dagen de
goedkeuring ontvangen. De huizen
worden gebouwd door de fa. P.
Rehorst. In verband met de bouw
wordt op het ogenblik het betrok
ken stuk weiland bouwrijp gemaakt
waartoe de Prinses Beatrixlaan tij
delijk voor het verkeer is afgeslo
ten.
Bescherm U tegen «i j
Als u zich maar even rillerig of onprettig voelt:
J EZER DAGEN is ook in Waddinxveen huis aan huis ver
spreid een rood boekje onder de titel: „Toelichting op
de wenken voor bescherming van uw gezin en uzelf". Het
betreft hier een vervolg op de onlangs verspreide brochures
inzake zelfbescherming in oorlogstijd.
We hebben al eerder geschreven, dat het niet plezierig is over
deze zaken te lezen. We hopen, dat we voor een oorlog blijven
gespaard, maar het zou van weinig realiteit getuigen, indien we
een struisvogelpolitiek voerden. De door de Bescherming Be
volking verspreide brochures en de daarop gevolgde toelichting
willen ons in ieder geval de weg wijzen naar de mogelijke
wijzen van zelfbescherming.
Het rode boekje spreekt in het kort over luchtaanvallen met
verschillende typen conventionele wapens. Zeer uitvoerig gaat
men echter in op de kernwapens met hun lichtflits, hittestraling
en luchtdruk, maar bovenal met hun gevaarlijke radio-actieve
straling en de daarop volgende radio-actieve neerslag.
Tegen de gevolgen van een explosie van een kernwapen kan
men zich beschermen, mits we er niet te dicht bij zijn, zegt de
toelichting. In dit verband wordt erop gewezen, dat aan evacu
atie van bevolkingsgroepen niet wordt gedacht, tenzij het be
slist noodzakelijk is. Voor die gevallen zijn er plannen gereed
en vinden we in de toelichting een overzicht wat ons staat
te doen en welke voorbereidingen voor een eventuele evacuatie
gewenst zijn. Nadrukkelijk wordt gesteld nimmer op eigen
houtje te gaan vertrekken.
Op welke wijze men zich zoveel mogelijk tegen radioactieve
straling in huis kan beschermen geeft de toelichting duidelijk
aan. In ieder geval zo ver mogelijk van de buitenmuren en niet
in de nabijheid van ramen. Nuttig zijn de lijstjes in de toe
lichting opgenomen, die ons vertellen wat de uitrusting van
onze mogelijke schuilgelegenheid in huis moet zijn, hoe we
een voedselvoorraad kunnen aanleggen voor een week, die is
beveiligd tegen radio-actieve straling, enz. Wanneer er nog
vragen zijn, waarop dë toelichting geen antwoord geeft, kan
men de blokwachter van de Bescherming Bevolking - hun
adressen in Waddinxveen publiceerden we reeds - om raad
vragen of informaties inwinnen bij het gemeentehuis. Daar
kunt U ook terecht, indien U deze week de rode toelichting
nog niet in de brievenbus hebt gevonden. En bewaar de toe
lichting, evenals de eerder ontvangen wenken, op een plaats,
waar ze niet verloren raken en gemakkelijk te vinden zijn.'
Vervuiling
Gaarne vraag ik enige aandacht in
uw blad voor een reactie op de stuk
ken (ernstige vervuiling in onze
gemeente). De schrijver van deze
stukjes gaat in (zijn overigens lof
waardig streven naar een schone
gemeente) zich zozeer te buiten in
het afkeuren van daden van bewo
ners van bijvoorb. Bomenwijk en
zelfs de politie krijgt een veeg.
Over het onderwerp vuil storten.
Verschillende bewoners en lezers
zijn daarover zeer gebelgd. Want
geachte schrijver. Weet u wel, dat
die mensen eerder een loftuiging,
dan een afkeuring hadden ver
wacht.. De zaak is immers als volgt:
De meeste van die bewoners heb
ben een tuintje bij hun huis, het
welk zij op hun vrije zaterdag ge
wend zijn op te knappen. Deze kar
weitjes geven afval zoals ligustrum
takjes, evenwel dode takken of ga
zongras en onkruidvuil.
Als nette burgers verzamelen zij
dat in zakken, en brengen dit op
een daartoe door de gemeente zelf
gebruikte plaats bv. Sniepwegtun-
nel zowel bij dag als avond al naar
gelang dat dit hun uitkomt en
geenszins verstolen alsof zij iets
kwalijks doen. Als daarbij soms ook
schooljongens worden ingeschakeld
kan ik daarin met de beste wil der
wereld niets kwalijks in vinden. In
tegendeel Maar is het zelfs aan te
bevelen kinderen al vroeg karweit
jes op te dragen want daarin zit
een grote opvoedkundige waarde.
Naar mijn gevoelens ware het be
ter geweest deze goede burgers
eens te prijzen voor hun nuttige
vrije tijdsbesteding inplaats van er
op aan te dringen om hun op kos
ten te jagen met extra vuilnisem
mers voor nota bene enkele keren
per jaar wat tuinafval. Ik zelf zie
dagelijks deze meer genoemde stort
plaats en moet zeggen dat u bij
herhaling ten onrechte gesproken
heeft van huisvuil, het is steeds in
hoofdzaak takken en tuinafval.
Hopende hierdoor ook eens de goe
de zijde van deze zaak te hebben
belicht.
J. v. d. Berg.
Wij zijn van mening dut ook tuin
afval gedeponeerd op door brief
schrijver genoemde plaats weinig
aantrekkelijk is. Dat gemeente
lijke diensten hierin zelf het
voorbeeld hebben gegeven is al
leen maar jammer te noemen.
Aan de rand van een fraai spoirb-
velden- en parkcomplex is een
vuilstortplaats al of niet alleen
voor tuinvuil, geen visitekaartje
temeer daar deze is gelegen langs
een spoorlijn en een weg, die
steeds meer een rol gaat spelen
als toegangsweg tot de gemeen
te. Wij zouden in onze publika-
ties niet zo hoog van de toren
hebben geblazen, ware het niet,
dat de aanwezigheid van tuinaf
val voor tal van bewoners wel
degelijk aanleiding is geweest ook
ander huisvuil ter plaatse te de
poneren. Meermalen viel ons oog
op oude matrassen, afgedankte
stoelen, stapels kranten, tuin
slang, opengescheurde kapok
kussens, schillen, blikjes, puin
enz. Helaas wordt in deze be
paalde gevallen door ouderen
wel degelijk misbruik gemaakt
van kinderen om vuil te gaan
storten, omdat men het zelf niet
durft. Overigens zijn de vuilho-
pen soms zo omvangrijk, dat
mensen die hun langs de spoor
lijn gelegen tuintjes willen gaan
bewerken, moeite hebben er met
de fiets of bromfiets langs te ko
men. Red.
Historisch triplex
Kortgeleden was ik op bezoek bij
een familielid in Den Haag en die
toonde me een oud paneeltje wat
dienst had gedaan voor bescher
ming van een spiegel in een buf
fet, wat door ouderdom in aan
merking kwam voor de sloop.
Op dat stukje triplex stond met
potlood geschreven: „D. Degen-
hardt, schilder te Waddinxveen, bij
Gouda, oud 51 jaar, geboren in het
jaar 1869, knecht bij de N.V.
Stoommeubelfabriek, voorheen A.
Kempkes en Co."
Dit buffet was ruim 40 jaar gele
den door een familielid aangekocht.
Dit alles is wel geen groot nieuws,
maar daar ik dit bewuste stukje
triplex maar mee naar huis heb
genomen, vond ik het toch wel aar
dig, om te vermelden, dat het na
ruim 40 jaar weer terug is op Wad
dinxveen.
Met de meeste hoogachting.
H. G. W. Altorf.
T extielsluiting
Donderdag 12 oktober jl. behan
delde de Waddinxveense Gemeen
teraad o.a. de vraag van H.VH. Tex
tiel en Woninginrichters, om voor
hun branche tot een woensdagmid
dagsluiting over te gaan.
Met verbazing moesten de aanwe
zige winkeliers vernemen dat de
meerderheid van de gemeenteraads
leden meende hier niet mede ak
koord te kunnen gaan.
Met gegronde verbazing hoorden de
heren dit aan, omdat de aanvrage
door elf van de twaalf hier wo-
Aan de koude, winterige oever van
het Titica-meer, 4000 meter hoog in
de Andes, is niet lang geleden het
oude Peruviaanse stadje Puno met
een sprong uit een eeuwenlange ar
moede en achterstand midden in de
20ste eeuw terechtgekomen - dank
zij een wonder van eigen hand. Zo
begint een boeiend artikel in een
bekend Amerikaans blad. En het
wonder? Dat" was niet meer of min
der dan de stichting van een onder
linge spaar- en leenbank volgens de
beginselen van Raiffeisen. Door het
onvermoeid en belangeloos werken
van een handvol mensen heeft men
de verarmde bevolking tot sparen
gebracht en daarmede kredietmoge
lijkheden geschapen ter ontwikke
ling van de gemeenschap.
Het opvallende resultaat van dit
initiatief had tot gevolg dat binnen
zes jaar tijds het voorbeeld van
Puno in tal van plaatsen werd na
gevolgd. Dit is zeer in het kort een
moderne herhaling van de geschie
denis die in 1849 begon met de
stichting van de eerste onderlinge
spaar- en leenbank door burge
meester F. W. Raiffeisen.
Zijn voorbeeld werd overal ter we
reld nagevolgd en jaarlijks wordt
met een internationale Raiff eisen -
dag hulde gebracht aan de grond-
legger.Van 1898 tot heden hebben
bijna anderhalf miljoen spaarders
in ons land him spaargeld toever
trouwd aan 700 Raiffeisenbanken
en boerenleenbanken verenigd in
de Coöperatieve Centrale Raiffei-
senbank te Utrecht. Het totaal be
spaarde bedrag is nu gestegen tot
ruim 2800 miljoen gulden. Van
daag 19 oktober, zullen de
Raiffeisenbanken-boerenleenbanken
hun deuren wijd open zetten om 'n
ieder in de gelegenheid te stellen
mede te werken aan de Raiffeisen-
herdenking, die ingezet wordt met
een spaarweek voor iedereen.
En vele miljoenen mensen elders
ter wereld maakten eveneens hun
feestelijke gang naar de spaarbank
als hulde aan Raiffeisen, die
die tot lijfspreuk had „Eén voor al
len, allen voor één.
Na het succesvolle concert van het
West-Nederlands Symfonie Orkest
vorige week voor de volwassenen,
heeft de Waddinxveense school
jeugd maandagmiddag kunnen ge
nieten van een klassieke muziekuit
voering door dit orkest onder lei
ding van de een dag daarvoor 74
jaar geworden dirigent Sam Swaap.
Niet minder dan 440 schoolkinde
ren van alle plaatselijke scholen
woonden het concert in het Geref.
Verenigingsgebouw bij.
In een welkomstwoord zeide bur
gemeester C. A. van der Hooft, dat
misschien in de toekomst voor deze
concerten het Hervormd Vereni
gingsgebouw beschikbaar kan ko
men. Mogelijk zal men in samen
werking met scholen uit omliggen
de gemeenten dan kunnen komen
tot twee jeugdconcerten.
Twee scholen waren slechts verte
genwoordigd bij dit muzikale ge
beuren voor de jeugd. Terwijl men
het gemiddeld aantal leerlingen per
school in het verenigingsgebouw op
veertig kon schatten sloegen de
Openbare Jan Ligthartschool en
de Ned. Herv. Rehobothschool met
respectievelijk 4 en 2 deelnemende
leerlingen wel een pover figuur.
Aafn de toegangsprijs van slechts
twee kwartjes kan dit niet hebben
gelegen.
Aan het slot van het concert boden
twee der jeugdige toehoorders diri
gent Sam Swaap, die op de hem
bekende wijze voor de nodige uit
leg bij de muziek had gezorgd, een
bos bloemen aan. Een dankwoord
werd gesproken door de heer W.
Jongeneel, die namens de gemeente
het concert had bijgewoond. Bur
gemeester Van der Hooft moest na
zijn welkomsttoespraak in verband
met andere bezigheden verder ver
stek laten gaan.
Ter gelegenheid van zijn 74ste ver
jaardag op zondag jl. heeft het ge
meentebestuur de bejaarde maar
nog vitale dirigent een gelukstele
gram gezonden.
nende winkeliers was ondertekend.
Waarbij nog vermeld dient te wor
den dat de kamer van koophandel
en van fabrieken, meende, niet af
wijzend te mogen beschikken.
Hier kan natuurlijk niet van wille
keur worden gesproken, maar de
winkeliers vragen zich toch af, of
een winkelier him vrijheid op deze
wijze mag beknotten.
Vanzelfsprekend hopen en winke
liers en personeel, nog op een fiat
in een niet verre toekomst.
Enige winkeliers.
(B. en W. hebben hun voorstel te
ruggenomen en laten het thans in
principe nu aan de middenstanders
over de basis van vrijwilligheid een
andere oplossing te zoeken.
Van Oosten (zie raadsverslag) wees
met recht op het bezwaar, dat de
gemeenteraad werd gemengd in on
derlinge problemen van de midden
stand. Red.)