dienstregeling
Wijkindeling
N.H. Kerk
Kan Waddinxveense woningbouw
efficiënter worden aangepakt
Citosa verandert
Coöp. Raiffeisenbank Waddinxveen
Swiebertje
trad op
«SB
2000
nieuwsblad
Onafhankelijk
Bogaers bouwnota in de praktijk
m
voorns
Voorbeeld
EHBO-cursus
woningen
Samenwerking
- r-
Vijfhonderd pond
en brasem in Petteplas
Meer bouwen
Utopie?
Hoe bouwt
Eurowoningen?
is begonnen
Gecompliceerd
Delft bouwt wijk van
de halve tijd
VERSCHIJNT ELKE DONDERDAG
RAIFFEISEN-SPAARWEEK
14-19 OKTOBER
Spreekuur voor
woningzoekenden
Door nieuwe weg langs Gouwe:
Pauze voor lijn 4
Op de helling
Eenmansbediening
Halfuurdienst
s.
f
Goed nieuws voor ieder die in
de Raiffeisen-Spaarweek een
bezoek aan onze bank brengt:
SPAARCIJFEBS
- js
-JÜ»-
Weekblad voor Waddinxveen
DONDERDAG 10 OKTOBER 1963
19e JAARGANG - Nr. 953
i
AANGESLQTEN BIJ DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFEISEN-BANK TE UTRECHT
I
Advertenties: Drukkerij Veldwijk, Oranje-
laan 9, tel. 2238. Inzenden van advertenties
tot dinsdag 12 uur.
Redaktie: Vijverlaan 7, tel. 2827
Bijdragen voor de redaktie tot dinsdag 20 uur.
Vijftig procent arbeidsbesparing leveren aannemers, architecten en
opdrachtgevers bij de bouw van een complete woonwijk in Delft, van
ruim tweeduizend woningen. De nieuwe minister van Volkshuisvesting
en Bouwnijverheid, drs. P. C. W. M. Bogaers, die bij het begin van de
bouw aanwezig was, noemde deze werkwijze een illustratie van zijn bouw
nota, die aandringt op meer bouwen, beter bouwen en sneller bouwen.
Aangezien ook Waddinxveen voor de bouw van enkele belangrijke
nieuwe wijken zit - Putte Noord oftewel de Vondelwijk, en later de wijk
Groenswaard, vragen wij ons af, of ook hier een studie van efficiënte
bouw door werkelijk diepgaande samenwerking en grootse opzet, de
woningen niet aanzienlijk sneller gereed, een stuk goedkoper en wellicht
zelfs beter zou maken.
„Het is duidelijk, dat de aanne-
warmte niet zo snel verloren doen
gaan.
zal een aantal smalle en drukke
straten worden gemeden.
Op de Rijkspostspaarbank werd
gedurende de maand september
ingelegd f 43.855,55 en opgenomen
52.830,51.
■I
Het eerstvolgende spreekuur voor
woningzoekenden zal worden ge
houden op woensdag 16 oktober ’63
van 7 tot 8 uur n.m. in het gebouw
van de gemeentelijke dienst voor
sociale zaken (achter het gemeente
huis)
Wat de rijtijden op lijn 4 betreft
kan worden medegedeeld, dat deze
in verband met de éénmansbedie-
ning aanzienlijk zullen worden ver
ruimd, waarbij de bussen na aan
komst in Leiden uit beide richtin
gen een voor de chauffeur geriefe
lijke stilstand zullen hebben.
De gewijzigde tijden op lijn 4
maakten het noodzakelijk om in
Bodegraven ook een wijziging te
brengen in de tijden van lijn 5. Het
gevolg hiervan is geweest, dat de
bussen uit Utrecht 5 minuten eer
der gaan vertrekken en de bussen
uit Bodegraven 4 minuten eerder.
Tevens werd van deze gelegenheid
gebruik gemaakt om de tussentij
den enigszins te wijzigen.
georganiseerd. Deze bouw is nog
altijd te veel versnipperd over te
veel bouwplaatsen, over te veel be
drijven, over te kleine projecten en
over te veel wonigtypen, hoe weinig
deze ook uiterlijk van elkaar af
wijken,” aldus deze woordvoerder.
dagelijks;
21.58 Zoetermeer - Rotterdam - Bos
koop wordt dagelijks;
22.50 Rotterdam-Zoetermeer vervalt
en wordt vervangen door een dienst
22.10 Rotterdam - Zoetermeer, die
dagelijks rijdt.
Als het tijdstip van ingaan van
deze wijzigingen geldt de datum,
waarop de eerder genoemde Pro
vinciale Weg voor het verkeer zal
worden opengesteld. Gerekend werd
dat dit eind oktober zou zijn. Zo
juist hebben wij echter inlichtingen
gekregen die er op wijzen, dat dit
wel wat later zal worden.
mer in het algemeen niet is inge
steld op het organiseren van de
samenwerking tussen al deze par
tijen. De gemiddelde aannemer is
veelal op een enkele gemeente ge
oriënteerd. Voor continu- en serie-
produktie dient men evenwel over
bouwterrein in zoveel mogelijk, bij
voorkeur aan elkaar grenzende ge
meenten te kunnen beschikken.
Overigens is men daarbij nog te
weinig gebaat als niet de nodige
vergunningen en rij ksbij dragen op
tijd worden verkregen. De finan
ciering van de bouw moet tevens
tijdig verzekerd zijn; derhalve moe
ten de institutionele beleggers bij
voorkeur van te voren worden in
geschakeld. Tenslotte mag het pro-
duktieproces niet stagneren, omdat
de materialen te laat worden aan
gevoerd,” aldus onze zegsman.
Uit de praktijk te Delft blijkt
wel, dat een gecentraliseerde orga
nisatie - ook voor de verkoop - in
deze tijd onontbeerlijk is om snel
tot behoorlijke bouw-resultaten te
komen.
Kantoren: Oranjelaan 42 en
Willem de Zwijgerlaan 57
Tenslotte is tegemoet gekomen
aan de wens van de chauffeurs om
de rijtijden van lijn 3 voor wat
betreft het gedeelte te Zoetermeer-
Delft-Nootdorp (viaduct) v.v. te
herzien en in te korten.
Van de gelegenheid, dat de dienst
regeling op de helling komt is te
vens gebruik gemaakt om nog enige
andere wijzigingen in te voeren op
lijn 2. Deze zijn:
17.17 Rotterdam-Bleiswijk (ma t/m
vr) gaat door tot Boskoop;
20.02 Boskoop - Rotterdam wordt
dagelijks;
22.02 Boskoop - Rotterdam - Zoeter
meer wordt dagelijks;
20.47 Rotterdam - Boskoop wordt
Gedurende deze week ontvangt
iedere nieuwe spaarder een premie
van 2,50;
iedere 10e spaarder een premie van
2,50;
iedere 25e spaarder een premie van
5,—;
en voor ieder een aantrekkelijke
verrassing!
Minister Bogaers noemde dit ini
tiatief een voorbeeld voor het ge
hele land. „Deze samenwerking is
noodzakelijk om tot een werkelijke
bouwindustrie te komen,” zo stelde
de minister vast.
Wij gaan nog even verder op dit
Delftse plan in, omdat men ook
aan de kwaliteit van de woningen
strenge eisen heeft gesteld.
Er komen ruime eengezinswonin
gen en mooie flats, die allemaal per
lift bereikbaar zijn. Woningblokken
in drie en vier woonlagen, die veel
trappenlopen vereisen komen in
dit moderne plan niet meer voor
Verder zijn in de flats zwevende
vloeren toegepast, voor de geluids
isolatie en dubbele ramen, die de
Abonnement: f 1,35 per kwartaal bij voor
uitbetaling. Advertentietarief: f 0,10 per mm
regel. Tarieven bij contract en voor tekst
advertenties op aanvraag.
Postgiro: 47062 ten name van Drukkerij
Veldwijk. Bank: Coöp. Raiffaisenbank te
Waddinxveen.
Twee andere wijzigingen op lijn
4 zijn: het geheel uitvoeren van
deze dienst als éénmansbediening
- noodzakelijk omdat de gelederen
van het conducteurskorps steeds
dunner worden en aanvulling niet
mogelijk is en voorts het rijden
van een geheel nieuwe route in de
gemeente Alphen a.d. Rijn. In ver
band met de snelle en grote uit
breidingen in deze gemeente werd
een herziening van de huidige route
noodzakelijk geacht. Met de nieuwe
bovendien vrijdagsavond! van 7 tot 9 uur.
Het leek wel alsof het water van de Petteplas afgelopen
zaterdag enkele centimeters omhoog kwam, toen meer dan vijf
honderd pond voorns en brasems spartelend onder de oppervlakte
verdwenen. De vissen werden ’uitgezet’ door de Hengelsport
Vereniging Waddinxveen (HSW)), waarvan de leden volgend
seizoen menig visje weer hopen terug te zien, zij het dan ben
gelend aan een buigzame hengeltop.
Ondanks de massale vissterfte van vorige winter lukte het de
jonge Waddinxveense visclub toch, deze grote hoeveelheid vis
aan te kopen, waarmee zij de Petteplas weer tot een «goed
stekkie” heeft gemaakt.
HSW telt nu reeds honderd twintig leden, waaronder veertig
bejaarden. Deze leden mogen niet alleen gebruik maken van de
Petteplas, maar binnenkort ook hun simmen uitgooien in andere
wateren rondom Waddinxveen. De vereniging is hard bezig, méér
visplekken te vinden. Zo is het water- en looprecht van de heren
De Zwart en de Jong aan de Kanaaldijk reed in het bezit van
HSW. Ook in dit water zal de vereniging nog deze maand een
hoeveelheid vis uitzetten.
Met de gemeente is de vereniging momenteel nog in onder-
handeling over gemeentelijk viswater, dat de ijverige bestuurs
leden van HSW eveneens in exploitatie willen nemen.
Dat de jonge vereniging met dit al nog heel wat leden kan
gebruiken is duidelijk. Visliefhebbers kunnen zich wenden tot
de heer G. Oskam, Prinses Irenestraat 17. Men is welkom.
De minister stelde aan opdracht
gevers en aannemers, die werkelijk
arbeidsbesparende bouw toepassen
in het vooruitzicht, een premie van
extra toewijzingen te verdienen.
Nu kunnen wedeWaddinxveense
bouw natuurlijk niet vergelijken
met een zo groots opgezet project
als dat van Delft. Maar toch vraagt
men zich onwillekeurig af, of de
bouw in Waddinxveen niet sneller
(en misschien beter) zou kunnen
verlopen, wanneer ook op een der
gelijke manier zou kunnen worden
gewerkt als nu in Delft gebeurt.
Enige tijd geleden hadden wij een
gesprek met een woordvoerder van
de N.V. Eurowoningen, die in Wad
dinxveen een aantal eengezinswo
ningen bouwt. Deze huizen zien er
nu - onaf gebouwd - al bijzonder
aantrekkelijk uit. Ze zijn dan ook
snel verkocht, en - zoals wij meld
den - er wordt door particulieren
zelfs een niet te tolereren handel
in gevoerd.
Gelijktijdig met de invoering van
deze dienst zal de frequentie op het
traject Alphen a.d. Rijn-Leiden via
Hoge Zijde worden verhoogd tot
een halfuurdienst op werkdagen.
Deze uitbreiding op lijn 4 zal wor
den verzorgd met de bussen van
lijn 2, die rijden op het trajectge-
deelte Boskoop-Alphen a.d. Rijn v.v.
Een andere wijziging betreft lijn
2 op het trajectgedeelte Deiden-
Alphen a.d. Rijn (Lage Zijde). Hier
zal de route niet meer lopen via de
drukke en smalle hoofdstraat met
zijn vele verkeersobstakels, doch
rijden via de gehele Lijsterlaan en
de ongeveer in het verlengde hier
van liggende Ruysdaelstraat. Te
vens zal het eindpunt van deze
dienst weer worden gevestigd bij
het station.
Bij de nieuwe wijkindeling is de
Ned. HerVormde Kerk in drie
wijkgemeenten verdeeld, alle drie
met een eigen zelfstandigheid.
De kerkeraad heeft dit niet alleen
gedaan ten gerieve van de kerk
gangers, zoals wij de vorige week
meldden, maar ook om de bearbei
ding van Waddinxveen beter moge
lijk te maken. De wijkgemeenten
Oost en West waren er al. Daar
komt nu de wijkgemeente Oranje-
wijk bij.
Velen zien, wat momenteel in de
Delftse nieuwe woonwijk gebeurt
als een utopie. Hier zijn tal van
plannen tot een groot project sa
mengebundeld, waardoor men j aren
achtereen zonder onderbreking kan
blijven doorwerken. In één bouw
plan komen hier zowel woningwet
woningen, vrije sectorwoningen en
particuliere huizen gereed.
Waar dat maar even mogelijk was,
heeft men industrialisatie in de
bouw toegepast, zoals seriebouw en
geprefabriceerde bouwelementen.
Door deze en andere maatregelen
is men tot een arbeidsbesparing
van vijftig procent gekomen, van
wat als landelijk gemiddelde voor
de bouw van een woning nodig is.
Zeven opdrachtgevers, vier archi
tecten, een stedebouwer, twee aan
nemers, een verwarmingsdeskun-
dige en een organisatiebureau heb
ben hier samengewerkt, bij de opzet
van de plannen.
„De produktie van betaalbare en
comfortabele woningen bereiken
wij door repetitie van enkele effi
ciënt en goed bevonden woning
typen in zo groot mogelijke getale.
Continu- en serieproduktie achten
wij hierbij onontbeerlijk. In de hui
dige omstandigheden is daarvan
uitsluitend bij de systeembouw en
de industriële bouw sprake.
Het overgrote deel van de Neder
landse woningbouw, t.w. de tradi
tionele bouw, die nog altijd phn.
90% van onze totale produktie uit
maakt, is slecht of zo goed als niet
In het laatste nummer van „Citosa Nieuws”, dat deze keer wel bijzonder
actueel is, maakt de directie bekend, dat binnenkort enkele belangrijke
veranderingen in de dienstregeling worden aangebracht. Deze verande
ringen vinden hun oorzaak onder andere in het binnenkort gereed komen
van de provinciale weg langs de Gouwe van Boskoop naar Gouwsluis,
waardoor lijn 2 van de Citosa kan worden doorgetrokken naar Alphen
aan den Rijn.
Deze dienst, die met een uurfre-
quentie wordt gereden, zal Alphen
a.d. Rijn via de Lage Zijde (dus
langs de Martha Stichting) binnen
komen en zijn eindpunt vinden aan
het station.
Kasuren: maandag t.e.m. vrijdag van 9 tot 12.30 uur
en van 2 tot 4 uur-
De jonge personeelsvereniging
van de N.V. Auto-Industrie Verheul
organiseerde vrijdagavond j.l. in de
Nieuwe Schouwburg te Gouda een
feestavond. Niemand minder dan
Joop (Swiebertje) Doderer en een
omringend gezelschap verzorgden
het programma.
Onder de titel „Het is carnaval”
werd er een revue op de planken
gezet, die er zijn mocht. Naast Joop
Doderer, die wie malen voor een
komische noot zorgde, traden voorts
voor het voetlicht het acrobaten
duo „Los Albanos”, de zangeres
Sacha Denisent (bekend van radio
en televisie), goochelaar Eddy
Schuyer, pianist Leslie Davis, Wim
Scholten en Carla Lahnstein met
haar sprekende poppen. Na afloop
volgde een geanimeerd bal waarbij
de Ostinata’s uit Den Haag muzi
kale medewerking verleenden. De
algemeen directeur van N.V. Auto-
Industrie Verheul, mr. G. W. Dwars
memoreerde deze avond de vele
activiteiten van de personeelsver
eniging, die pas ongeveer een jaar
bestaat.
De EHBO, die in deze gemeente
een grote plaats inneemt is gister
avond weer begonnen. De start
werd gehouden in de Theo Thijssen-
school, terwijl van de winter de
oefeningen zullen worden gehou
den in de Koningin Julianaschool
aan de Kerkweg. Voorlopig hebben
zich 11 nieuwe leden aangemeld.
De voorzitter, de heer Bezoen,
gaf een uiteenzetting van het deze
winter te verrichten werk en in de
volgende winter, omdat de cursus
twee jaar zal duren. De leiding
van de cursus berust bij dokter
Hemminga.
Gedurende de wintermaanden
zal twee maal een winteroefening
worden gehouden met verschillende
verenigingen uit de omtrek. Een
dringend beroep werd op de cur
sisten gedaan om vol te houden en
niet te versagen, hetgeen nogal
eens gebeuren wil.
„Daarbij komt, dat de aannemer
in de huidige situatie niet alleen
als bouwer moet optreden. Behalve
een goed organisator van en op het
bouwwerk moet de aannemer te
genwoordig deskundig zijn op het
terrein van de financiering en de
subsidiëring van de woningbouw.
Mede vanwege de toenemende
gecompliceerdheid van onze samen
leving vereisen deze financierings
problemen veel tijd en energie. Het
komt er vooral op aan, dat de
nodige aktiviteiten gecoördineerd
worden. Knelpunten in de woning
bouw zijn het tekort aan planning
en het gemis aan synchronisatie;
tijdig bundelen van alle partijen,
die bij de woningproduktie betrok
ken zijn, is de gebiedende eis geble
ken om tot resultaten te komen.
Deze partijen zijn:
a. de gemeente, die de grond be
schikbaar moet stellen;
b. de provincie en het rijk, die het
woningcontingent en de subsidie
moeten toewijzen;
c. de geldgevers, veelal de institu
tionele beleggers, die de bouw
moeten financieren;
d. het toeleveringsbedrijf, dat de
bouwmaterialen moet leveren.
Al deze partijen werken tot nu
toe onafhankelijk van elkaar.”
‘r