Gedrag plattelandsgezin op zondag
anders dan dat van flatbewoners!
Zal dagvaarding spoedig worden verzonden?
SLAGER COMPEER AL ZEVEN
i
Lezers schrijven
Oude mensen
Hoe dwaas is het kinderen vrij te laten?
Pim Dessing
exposeert
■o
B'
JAAR IN ONTEIGENDE ZAAK
plaats van geld te geven, met gratis
bouwtekeningen er bij. Die grond, tus
sen de winkels aan de Kerkweg en de
gereformeerde kerk, was eerder tijdens
de onderhandelingen al eens te koop
aangeboden aan Compeer. Uiteindelijk
stemde alleen wethouder Kroes voor de
regeling die de raadslieden van beide
partijen hadden ontworpen.
Petteplas (2)
DS. J. VAN DEN HEUVEL
SCHRIJFT OVER DE ZONDAG
r
Wethouder„Betreurenswaardig”
W addinx veens
hert naar
paardeslager
Ej
„Kerkdiensten hoogtepunten van de door God gegeven rustdag”
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 17 JANUARI 1974
Pagina 9
1
Fel verzet
t Klinkt misschien heel modern
Onbetaalbaar
-
Gratis grond
Sterk argument
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad
voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het
recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven
worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel geplaatst,
mits de redactie de schrijver van naam kent.
WADDINXVEEN „Gekregen uit de hand van God” heet het boekje dat ook in Waddinxveen door kerke-
raden wordt uitgereikt aan ouders, die pas een baby hebben gekregen. Aan de samenstelling ervan is onder meer
meegewerkt door de nu in Ede wonende en werkende ds. T. van ’t Veld, oud-predikant van de Centrale Hervorm
de Gemeente van Waddinxveen.
BEDRIJFSKORRESPONDENTIE
nederiands, trans, duits, engels, spaans, Italiaans
(associatie)
HOOFDKORRESPONDENT
engels (associatie) en duits (ver. v. leraren)
AVONDMAVO 4
(2-jarige cursus per september a.s.)
- -
Bungalow
WADDINXVEEN/AMERSFOORT „Christenen zullen hun gedrag op
zondag moeten laten bepalen door de hoogtepunten van de door God ge
geven rustdag en dat zijn de kerkdiensten. Wat we daar mogen zoeken en
verwachten drukke een stempel op ons gedrag vóór de kerkdienst; wat we
in de kerkdienst mochten ontvangen stempele ons leven na de kerkgang.”
w
IIIH
F
WADDINXVEEN Een „betreurenswaardige manier van handelen” is
er de oorzaak van dat een overbodig geworden hert uit het Warnaarplant-
soen bij een paardeslager in Gouda terecht is gekomen. Dat gaven wet
houder Ph. Kroes (lib.) en directeur A. M. Zwamborn van openbare wer
ken ruiterlijk toe in de maandagavond gehouden vergadering van de raads
commissie voor openbare werken en bedrijven.
H. DIRKSEN-HONDIUS
Zuidelijke Dwarsweg 12A
ADVERTENTIE
WESTHAVEN 31-32. 001820-17861
tl
alleen
Dit is het pand van slager J. A. Compeer aan de Kerkweg
Foto Gijs Kooren
Over het nemen of krijgen van kinderen staat er in het boekje: „Man en vrouw hebben hun verantwoordelijkheid. Er kunnen
omstandigheden zijn, waarin het om dringende redenen niet verantwoord zou zijn indien op dit moment het gezin werd uit
gebreid. Dan zou het liefdeloos en dus tegen Gods gebod zijn om daarmee in het geheel geen rekening te houden. We
zullen aan God antwoord moeten geven, of onze handelwijze in dit opzicht juist is. Kinderen némen is een onmogelijkheid. We
hébben niets te nemen.”
Over christelijke opvoeding: „Er zijn tegenwoordig heel veel mensen, die beweren: „Ik laat mijn kinderen vrij wat de gods
dienst betreft. Ze moeten later zelf maar kiezen. Je moet ze niet teveel beïnvloeden.” Dat klinkt misschien heel modem. Maar
weet u, hoe dwaas dit is? Dat is net als wanneer die Israëlitische boer uit het Oude Testament gezegd zou hebben: „Ik zaai geen
koren op mijn land, mijn erfdeel. Ik ploeg en wied ook niet. W ant je moet je land vrij laten, wat er op wil groeien.” Nu, dan
weten we allemaal, wat er met zo’n akker gaat gebeuren. Daar groeit vanzelf echt geen tarwe op, maar één brok onkruid en
dorens. Het land vrij laten betekent: het overlaten aan distels en brandnetels. Zo is het ook met onze kinderen.”
Tot de straks volwassen man of vrouw: „Je hebt dit boekje van je ouders gekregen, als een kleine herinnering aan vroeger. Ik
kan me best voorstellen, dat je het dan een ouderwets geval vin dt. Het kan ook best zijn, dat je de inhoud hopeloos verouderd
vindt. Maar wat nooit veroudert is dat Christus jouw Redder en Helper wil zijn en blijven.”
Tegen het gedragspatroon „eerst even
gauw naar de kerk en dan zo snel mo
gelijk naar het strand of naar het sport
terrein” heeft de kerk zich eeuwenlang,
vóór en na de reformatie, fel verzet.
„Overigens vaak met erg weinig succes,”
voegt ds. Van den Heuvel er aan toe.
Al schrijvend over de viering van de
zondag, de heiliging van de rustdag, wil
de Waddinxveense predikant er voor
waken een verschil te maken tussen de
zondag en de zaterdag en de maandag
als een verschil tussen dag en nacht.
Bij het naleven van het vierde gebod
„De sabbathdag, de zeVende dag, zullen
we gedenken, heiligen; op die dag zul
len wij en de onze geen werk doen
zou volgens hem iedereen zich ergens
tussen twee uitersten opstellen. Dit gebod
wordt in de christelijke kerk ook anders
gehanteerd dan de andere negen gebo
den, die samen de tien geboden vormen
de zedelijke wet „We moeten zeggen
dat er in de kerk vrijwel niemand is die
dit vierde gebod in zijn geheel accep
teert, volledig, zoals het in Exodus 20
telijk Het de gemeente weten dat ze be
reid is schadevergoeding te betalen.
Maar ook de Waddinxveense predikant
weet wel, dat lang niet iedereen dat zal
willen toegeven. „We gaan stilzwijgend
voorbij aan de sabbattisten, de Zevende-
Dags-Adventisten en we blijven maar
wat dichter bij huis. Ook binnen de kerk
der reformatie horen we de opvatting
verdedigen dat het vierde gebod uitslui
tend een zedelijk gebod is en niets cere
monieels in zich heeft. Overigens wijkt
men hiermee af van de oud-christelijke
kerk en van de reformatie. Om nu maar
in ons eigen land te blijven, in de zeven
tiende eeuw komt hier een strenge op
vatting over de zondag op onder invloed
van de geschriften van puriteinen uit
Engeland, Schotland en Amerika. Al
spoedig beginnen zich twee partijen te
vormen die elkaar fel bestrijden in ge
schriften en in scheldpartijen, zelfs van
af de kansel. Er dreigen zelfs straatge
vechten en tenslotte ziet de overheid
zicht genoodzaakt in te grijpen en het
schrijven en (s)preken over dit twist
punt te verbieden. De hoofdinstelling
voor de strenge opvatting over de zon
dag was: Het vierde gebod is alleen
maar voluit een zedelijk gebod. Het
staat in de tien geboden de zedelijke
wet en we mogen dit gebod niet zo
maar geheel of gedeeltelijk bij de cere
moniële wetten gaan onderbrengen.”
De D’66-er H. P. Barth kwam met het
voorstel de slager gratis bouwgrond in
Ds. Van den Heuvel noemt dit inder
daad een sterk argument, maar stelt daar
dan direct de vraag tegenover hoe de
christenen in het reine moeten komen
met de verschuiving van de sabbath (de
zevende dag) naar de zondag (de eerste
dag) als rustdag. Naar het inzicht van de
predikant van de plaatsehjke Centrale
Hervormde Gemeente zal men er nooit
in slagen aan te tonen dat het vierde
gebod uitsluitend een zedelijk gebod is
om dan vervolgens de verschuiving van
de zevende dag naar de eerste dag te
verdedigen. „Als deze „strenge opvat
ting” (alleen een zedelijk gebod) de bij
belse opvatting is, dan is deze strenge
opvatting niet streng genoeg. We zullen
dan van de eerste dag terug moeten naar
de zevende dag als rustdag, want zo staat
het in het vierde gebod,” aldus ds. Van
den Heuvel, die meent dat christenen de
vrijmoedigheid hebben in het vierde ge
bod ook iets ceremonieels te onderschei
den omdat Christus toen Hij op aarde
was in woord en daad bezig is geweest
erop te wijzen dat het ceremoniële in
het sabbathsgebod aan het aflopen was,
terwijl Hij door en na Zijn opstanding
het bijzondere van de eerste dag van de
week in het licht heeft gesteld. De apos
tolische brieven wijzen hier ook op.
Na mijn vrije stukje van vorige week nu
een min of meer verplicht nummertje.
Dit niet naar aanleiding van het aanbod
van een vrijwilliger om de toppen van
de golfjes van de Petteplas rood te ver
ven. Maar wel omdat ik de bewoners
van het flat tegenover de plas oude men-
sen heb genoemd. Daartegen maken ze
bezwaar. Met oude mensen bedoel ik
mensen van hogere leeftijd. Ik noem bij
voorbeeld Tilanus, Golda Meir en Mao
Tse Toeng oude mensen. Ik hoop zelf
zeer oud en wijs te worden.
Dat men denkt dat ik iets anders bedoel
is bij nader inzien een gevolg van de
andere betekenis die het woord „oud” de
laatste tijd heeft gekregen onder invloed
van de reclame. Volgens de reclame is
alleen „nieuw” goed, „oud” gooi je weg.
Nu is mijn fout dat ik me zo weinig mo
gelijk laat beinvloeden door de reclame.
Mijn verdere fout is dat ik dat probeer
vol te houden- Als ik over Methusalem
spreek zal ik hem een oud mens noemen
en niet bejaarde of 65-plusser.
Ir. W. J. DE VOS,
Prinses Beatrixlaan 130
Het boekwerkje, waarin allerlei persoonlijke gegevens geschreven kunnen worden, gaat in op de geboorte, de Heilige Doop
en de christelijke opvoeding en is zowel bedoeld voor de ouders als (later) voor het kind, dat het als een kleine herinnering aan
vroeger kan krijgen.
WADDINXVEEN De Waddinxveen
se kunstenaar Pim Dessing exposeert
vanaf zaterdag 19 januari tot 18 febru
ari aan de Nesse 4 in Waddinxveen. De
tentoonstelling is te bezichtigen op zater
dagen van 2-4 uur en op zondagen van
12.4 uur.
peer zou 185.000,- schadevergoeding
krijgen, die som zou met terugwerkende
kracht vanaf 1 maart 1970 meestijgen
met de kosten in de bouw. Die afspraak
werd in december 1971 gemaakt. Toen
de gemeenteraad op 27 maart 1972 de
regeling onder ogen kreeg, was het be
drag door de indexering al opgelopen tot
225.000,-. De volksvertegenwoordiging
telde dit bedrag bij de ruim 115.000,-
die al bij de onteigening was toegekend
en ging als één man in de oppositie.
„Dit kunnen we niet tegenover de kie
zers, de belastingbetalers, verantwoor
den”, voer KVP-aanvoerder P. F. J. van
Schie uit in een betoog vol verwijten
aan burgemeester en wethouders en de
advocaat van de gemeente.
met de aanleg van een 15.000,- kosten
de oefenbaan bij de tennisbaan in het
Wamaarplantsoen ten behoeve van de
tennisvereniging „Waddinxveen”. De
oude oefenbaan komt in de knel door
dat men een nieuw clubgebouw gaat
neerzetten, dat groter zal zijn dan het
bestaande (oude) gebouwtje. De heer
J. Havenaar (SGP/Hervormde Kiesver
eniging) stemde tegen dit laatste punt.
Aandacht vroeg commissielid M. Boere
(soc.) voor de verlichting van het pad
dat dicht bij de spoorlijn loopt van de
Kerkweg naar de Peter Zuidlaan. Direc
teur A. M. Zwambom van openbare
werken deelde mee, dat het in de be
doeling ligt dit pad te verlichten. Zowel
de heer J. L. van Heteren (Gemeente
belangen) als de heer Boere brachten
naar voren dat de aan de Sniepweg ge
legen trainingsmogelijkheid van de voet
balvereniging „Be Fair” verre van com
fortabel is en dat niet altijd elke gevon
den uitwijkmogelijkheid toe te juichen
is. De heer Zwambom wees er op, dat
het slechte oefenveld geen eigendom is
van de gemeente en dat het straks (ge-
deelteHjk) nodig zal zijn voor de bouw
van het HAVO/Atheneum. In verband
daarmee vroeg de heer J. Havenaar
(SGP/Hervormde Kiesvereniging) er op
toe te zien, dat de particuliere tuinders
daar op de hoogte worden gebracht van
de gemeentelijke plannen, voor zover ze
daar nog geen kennis van dragen. Me
vrouw L. M. Oosterbroek-Waagmeester
(lib.) deed de heer Zwambom een aan
tal suggesties uit Hoogland aan de hand
om van het overdekte zwembad een wa
re natte speeltuin te maken.
SPREEKVAARDIGHEID
trans, duits, engels, Italiaans, zweeds, portugees, esparanto
HANDELSKENNIS voor de middenstand
PRAKTIJ KDIPLOM A’S
boekhouden- M.BA.- marketing
IVIO individueel onderwijs
kantoor-assistent(e), dag- an avondoplekflng,
alg. ontwikkeling, alg. voortgezette vorming, alg. ontwikkeling
leerling verpi. 1 en 2, nedertand», rekenen, boekhouden, correepondentja
Daarna volgde de moeizame onderhan-
delingen over de hoogte van die schade
loosstelling. Aanvankelijk werd gepraat
over een vergoeding op basis van liqui
datie van het bedrijf. Het bleek echter
te duur voor de gemeente om de goed
bekend staande en druk beklante slagerij
volledig te laten verdwijnen. Met recht
kon Compeer zeggen dat kwaliteit on
betaalbaar is.
Bij de onderhandelingen liet Compeer
zich bijstaan door mr. Slager en mr.
Dommering, advocaten te Rotterdam, de
advocaat van de gemeente, mr. Schilt-
huis, haalt de Leidse onteigeningsdes-
kundige ir. B. J. Huurman er bij.
Na veel en zeer langdurig overleg kwam
dit gezelschap met een regeling. Com-
Het punt om een perceel grond van on
geveer 835 vierkante meter, waaronder
135 vierkante meter water, in het toe
komstige bungalowwijkje Wilhelmina-
kade aan de de heer T. Ververs uit Wad
dinxveen te verkopen werd teruggeno
men, omdat de aanvrager zich nader
wilde beraden. Voor het bouwrijpmaken
van dit bungalowwijkje heeft de gemeen
teraad onlangs 250.000,- beschikbaar
gesteld.
De raadscommissie voor openbare wer
ken en bedrijven zal Burgemeester en
Wethouders adviseren accoord te gaan
met de vijf mille vergende aanschaf van
een motortrilwals ter vervanging van de
huidige trilwals die meer is geschikt om
paden en verharde velden aan te walsen
dan bestratingen. Ook ging men accoord
Dat schrijft de Waddinxveense predi
kant van de Centrale Hervormde Ge
meente, ds. J. van den Heuvel, in een in
de informatieserie van de Hervormde
Bond voor Inwendige Zending op Gere
formeerde Grondslag verschenen publi-
katie over de zondag. Het geschrevene
is bedoeld voor gebruik op gespreks-
en lidmatenkringen, vorming van
ambtsdragers en kerkelijke medewerkers,
terwijl ook het jeugdwerk en het gods
dienstonderwijs op middelbare scholen
er een goed gebruik van kunnen maken.
Ook al laat men het gedrag op zondag
bepalen door de hoogtepunten, de kerk
diensten, dan kan ds. Van den Heuvel
zich goed voorstellen, dat er een groot
verschil zal zijn in het gedrag van een
gezin dat in de wijde ruimte op het
platteland leeft en een gezin dat in de
grote stad driehoog achter woont; tussen
een man die op de akker zijn werk heeft
en de man die tussen het lawaai van
machines in de fabriek zijn brood ver
dient.
jAfci
WADDINXVEEN In het voor
genomen rechtsgeding van de ge
meente Waddinxveen tegen slager
J. A. Compeer van de Kerkweg
(waarover wij in het Weekblad voor
Waddinxveen van donderdag 6 de
cember 1973 hebben bericht)
met als inzet ontruiming van de
slagerij is nog niet gedagvaard.
Anderhalve maand geleden, zeven
jaar nadat de slagerij door onteige
ning in het bezit van de gemeente
kwam, besloot de gemeenteraad
naar de rechter te stappen om Com
peer uit zijn slagerij te laten zetten.
„Een dagvaarding zal waarschijn
lijk niet lang meer op zich laten
wachten,” aldus een woordvoerder
van de gemeente tegen een journa
list van de Sijthoff Pers, die de za
ken eens op een rijtje heeft gezet.
Het resultaat daarvan geven wij
hierbij graag aan u door.
Zij deden dat op een vraag van de soci
alist M. Boere, die al in de raadscom-
missievergadering van maandagavond 17
december om opheldering over deze
zaak had gevraagd. Een Waddinxveense
had hem van dit gebeuren een getuigen
verslag kunnen geven.
Wethouder Kroes kon de heer Boere
meedelen, dat dit niet meer zal voor
komen mede doordat men indien nodig
dieren uit het Wamaarplantsoen hoopt
uit te wisselen met de gemeente Haar
lem. „Indien er te veel komen moet er
natuurlijk wel worden geruimd,” aldus
de wethouder van openbare werken, die
toegaf dat het verkopen van harten aan
een slager in aanwezigheid van publiek
een volstrekt verkeerde manier was.
staat. Maar er is ook vrijwel (nog) nie
mand die het in zijn geheel, volledig,
uit de wet schrapt zodat er nog maar
negen geboden in de wet Gods overblij
ven. Men stelt zich ten aanzien van het
gebod over het in acht nemen, het hei
ligen van één dag in de week, ergens op
tussen twee uitersten, niet alleen wat be
treft de naleving van dit gebod door ons
mensen, maar ook wat betreft de eis
van God in dit gebod.” Het is volgens
ds. Van den Heuvel duidelijk dat het
vierde gebod zowel iets ceremonieels
(ceremoniële wetten zijn door God aan
Israël gegeven wetten en waren van
kracht tot de komst van Christus) als
iets zedelijks (de zedelijke wet geldt voor
alle plaatsen en voor alle tijden) in zich
heeft.
Dan ontstaat een impasse. Eind 1972
volgt nog een bod van 110.000,- aan
Compeer dat echter wordt afgewezen.
Daarna komt de zaak op 29 november
1973 opeens weer in de openbaarheid;
de gemeenteraad besluit, zonder enig
debat, burgemeester en wethouders te
machtigen een rechtsgeding tot ontrui
ming te voeren. De overwegingen achter
dat besluit werden niet uitgesproken,
evenmin is dus duidelijk hoe een ont-
ruiming-zondermeer kan worden geëist
vijf jaar nadat aansprakelijkheid voor
schade schriftelijk is erkend.
Voor de gemeente is de ontruimingseis
het laatste redmiddel in deze slepende,
netelige zaak. Compeer is begin 1967
voor 115.917,50 onteigend, de gemeen
te is in feite eigenaar van de slagerij en
de grond er onder. Aan enkele bijko
mende voorwaarden die in het onteige-
ningsvonnis zijn opgenomen heeft de
gemeente echter nimmer kunnen vol
doen. De gemeente zou bewerkstelligen
dat Compeer een nieuw bedrijf zou kun
nen kopen in het winkelcentrum dat de
Waddinxveense aannemer Rehorst zou
bouwen aan de Kerkweg. Tot de nieuwe
slagerij er zou zijn mocht Compeer de
onteigende gebouwen gebruiken. Met
zelfs globale maten er bij liet de ge
meente in het vonnis opnemen wat
Compeer zou kunnen, kopen: een winkel,
souterrain en twee bovenwoningen.
Maar al in het volgende jaar, in decem
ber 1968, moest de gemeente erkennen
dat ze aan die verplichtingen niet kon
voldoen; de firma Rehorst zou
panden voor de verhuur bouwen. Schnf-
Naar aanleiding van de Petteplas-
ideetjes in het vorige Weekblad voor
Waddinxveen, volgen er hier nog een
paar. De fontein van meneer Van Hete
ren moet er zker komen, liefst een hele
hoge, waarvan je de druppeltjes voelt
als je langs de Kerkweg fietst. Maar
over fietsers gesproken, dat zou niet
alleen langs maar ook op de Petteplas
moeten kunnen. Waterfietsen dus. Een
beetje „pret op de pet” zogezegd. Zeer
onschuldige pret overigens, want water
fietsen kosten geen energie, maken geen
lawaai, vervuilen het milieu niet, zijn
geschikt voor jong en oud, kunnen zo
mer en winter worden gebruikt, bieden
een vrolijke aanblig, enz., enz.
Wie volgt