Twee belangrijke plannen voor
Oranje- en Vondelwijkbewoners
ww»
Oud-W’veen 6 jaar oud
Geschiedenis museum
Tot half november op gemeentehuis ter inzage
BIJ BOUWVOORLICHTING
WANDKLEDEN EN FOTO’S
Burgemeester in De Gouwe Dis:
’’GEZELLIGHEID KOMT
IN HUISKAMERS TERUG
Exposities trokken 2800 bezoekers
■WJl
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 30 OKTOBER 1975
NAAR GROTERE WONINGEN
DURE WERKEN
55
DE NIEUWE
MOGELIJKHEDEN
’’Gewone” fotografie
Ansje van Dijk maakt ruimtelijke textiel objecten, waarvan hier een
detail.
van schilderijen in De Gouwe Dis wordt hier uitgebracht door restaurateur
Een toast op de tentoonstelling
Chris Key, Willem Duys en kunsthandelaar G. J. Scherp el (van links naar rechts).
FINANCIËN
WADDINXVEEN - "Het oog wil ook watDit is ’t motto van de ver
kooptentoonstelling van schilderijen, die drie weken lang in het speciali-
teitenrestaurant-bistro De Gouwe Dis aan de Zuidkade wordt gehouden.
Pieter van Dijk beoefent de ’’gewone" fotografie, zoals deze foto laat
zien.
De expositie van een twintigtal schilderijen uit de collectie van de Bus- lem B. Tholen, August w. van Voorden,
sumse kunsthandel G. J. Scherpel, met onder andere werken uit de Willem J. Weissenbruch en Willem H-P. J.
nabloeiperiode, werd zaterdagmiddag door radio- en de Zwart- 1
Willem Duys geopend.
Haagse school en i
televisiepresentator
-mi .t:n~r
I
I
De geldende bestemmingsplannen kennen
bepalingen die de bouw van achteruit
bouwen en bijgebouwen regelen, In grote
lijnen komen deze neer op het toelaten
van bijvoorbeeld de uitbouw van keukens
tot een diepte van 2.75 m en tot een hoogte
van 3.00 m. Losstaande bijgebouwen als
schuren en garages dienen gebouwd te wor
den op een bepaalde afstand van de wonin
gen. Deze regeling is blijkens de vele afwij
kende bouwaanvragen niet goed bruikbaar
voor de ruimere bebouwingsmogelijkheden
die op erven en zijtuinen denkbaar zijn.
Een van de belangrijkste oorzaken van
de vraag naar ruimere aanbouwen is dat
de oppervlakte van de woonkamer door
gaans te beperkt is voor het onderbrengen
van diverse huishoudelijke bezigheden, zo
als hobby uitoefenen, huiswerk maken, ont
vangsten enz. In een gemiddelde kamer van
3,5 x 7 a 8 m is een verdeling die enige
beslotenheid en rust garandeert praktisch
niet mogelijk. Bovendien roepen uitbrei-
geschikte ruimte te vinden, immers de
Koningin Julianaschool, waarin de eerste ex
positie kon worden gehuisvest, was ge
doemd aan de afbraak ten prooi te vallen,
welk voornemen later ook ten uitvoer is ge
bracht.
Groot was de vreugde, toen in oktober 1971
de directie van de Coöperatieve Raiffeisen
bank aan burgemeester C. A. van der
de Zwart. Het duurste schilderij kost
fl. 32.500,-, terwijl de andere doeken ander
mans eigendom worden voor prijzen die
liggen tussen de drie en vijftienduizend
gulden.
tatie van Willem Duys, voor wie hij spe
ciaal zijn ambtsketen had omgedaan. Het
iets moois in huis hebben - "naast je vrouw
dan” - sprak de heer Van der Hooft aan.
Haal alle rommel van de muur om er iets
goeds weer neer te hangen, was een vroe
gere uitspraak waar onze burgemeester nog
altijd achter staat. ’’Want u wordt er zelf
beter van”, aldus de heer Van der Hooft.
zelfde richting als het dak van de wo
ning. In dit geval dient het bouwplan
ter visie gelegd te worden zodat
rekening kan worden gehouden
met bezwaren van belanghebbenden.
leeuwendeel der inkomsten - heeft de stich
ting naar behoren kunnen functioneren.dDe
donaties bedroegen ca fl. 670,-, terwijl de
entreegelden fl. 775.- opbrachten. Volgens
de tellingen van het gastenboek hebben
ruim 2800 bezoekers de verschillende expo
sities in de afgelopen jaren bezocht. De uit
gaven bestonden voornamelijk uit het af
sluiten van verzekeringen t.b.v. de exposi
ties en vergoedingen aan de conservator,
die slechts zijn reiskosten in rekening
brengt.
De door Pieter van Dijk gemaakte fo
to’s behoren tot de ’’gewone” fotogra
fie. Ze laten zien wat het oog door de
cameralens waarneemt Maar zijn wer
kelijke bedoeling is natuurlijk de bete
kenis die een onderwerp voor hem heeft,
op de foto vast te leggen. Hij probeert
dit vooral te bereiken door een nauw
gezet onderzoek naar de volgens zijn
beoordeling, beste compositie en be
grenzing van het onderwerp. Deze be
nadering eni werkwijze van Van Dijk
hebben een aantal foto’s opgeleverd die
de essentie van de gekozen onderwer
pen naar voren brengen.
De expositie van het echtpaar Ansje en
Pieter van Dijk is te bezichtigen van
dinsdag t.m. vrijdag van 10-17 uur.
Vrijdagavond van 90-21 uur en zater
dag van 10-16 uur. Het adres is Staring -
laan 6, Waddinxveen, tel. 01828-5100.
1974
JANUARI - ’’Vrouwelijke handwerken”
(vrouwenorganisaties Waddinxveen)
FEBRUARI - Bert Krauwinkel:
tekeningen, schilderijen, gouaches
MAA RT - Molenexpositie ’’Schijnwerper
op de molen”
APRIL - Harm J— Munneke:
reisschetsen, tekeningen en
schilderijen
JUNI - Tegelexpositie "Decoratie in vier
kant” (Museum Boijmans-van Beuningen -
Rotterdam)
OKTOBER - Victor Bouter:
aquarellen en tekeningen
NOVEMBER - Hobby-expositie
(modelauto’s, -stoommachines, -boten,
inlegwerk van fineer, weefwerkstukken en
diverse andere huisvlijtartikelen.
1975
JANUARI-FEBRUARI - Theo den Boon:
Het gemeentebestuur is van mening dat op
deze wijze voldaan wordt aan een behoefte
aan grotere woningen, zonder dat daarvoor
grote bouwprogramma’s voor nieuwe wo
ningen moeten worden ontwikkeld en zon
der dat huidige bewoners gedwongen wor
den tot verhuizing. Vooral dit laatste aspect
is van belang, omdat daardoor de bindin
gen aan de bestaande woongemeenschap
(buren, kennissenkring, relaties met scho
len en het maatschappelijk funktioneren)
niet onnodig wordt doorbroken.
De beide ontwerp-bestemmingsplannen lig
gen gedurende een maand ter inzage in het
gemeentehuis, bureau ruimtelijke ordening
c.a. van 08.30-12.30 uur. Tijdens deze ter
mijn van een maand kan door een ieder
schriftelijk bezwaar gemaakt worden tegen
het ontwerp bij de gemeenteraad.
Groot was de belangstelling en overwel
digend was de waardering van hen, die
moesten concluderen hoeveel schoons en
waardevols er aan historische zaken be
waard is gebleven in deze streek. Geen
wonder dat al spoedig de wens naar voren
kwam om deze eenmalige expositie een an
der, meer blijvend, karakter te geven.
Moeilijk was het echter om daarvoor een
Hooft meedeelde, dat in genoemde bank
een kamer voor exposities kon worden af
gestaan, omdat de bank deze ruimte voor
lopig niet behoefde te gebruiken.
Dank zij het initiatief van bankdirecteur W.
C. Slob kwam de "Stichting Museum Oud-
Waddinxveen” tot stand, waarvan de akte,
o.m. inhoudende de statuten der stichting,
door notaris J. in 't Hol werd verleden.
Onder meer werd hierbij bepaald dat van
de 9 bestuursleden er 3 zouden worden aan
gewezen door het gemeentebestuur; 3 door
het bestuur van de Coöperatieve Raiffeisen
bank en 3 door de eerder genoemde 6 leden
samen. Volgens deze sleutel fungeert het
stichtingsbestuur ook thans nog. Het doel
van de stichting werd omschreven als: ”het
opsporen, verwerven, bewaren en in stand
houden van alles, wat uit historisch oogpunt
voor Waddinxveen en naaste omgeving van
belang kan worden geacht”.
Helaas moest reeds zeer spoedig na de
oprichting van de "Stichting Museum Oud-
Waddinxveen" worden geconstateerd dat
het moeilijk was om zoveel voorwerpn uit
Waddinxveen en naaste omgeving te ver
garen of in bruikleen te verkrijgen dat de
stichting daarmee voor lange duur haar
naam eer aan zou kunnen doen. Het bestuur
heeft derhalve toen zijn aktiviteiten in die
zin moeten wijzigen, dat exposities van ge
heel andere en zeer uiteenlopende aard een
tijdelijk onderdak in het bankgebouw zou
den moeten vinden. Dat het bestuur daar
mee toch een heel goede daad stelde bleek
al spoedig uit het langzaam, doch zeker
groeiende aantal belangstellenden, dat in
iedere expositie iets van zijn of haar gading
vond.
Niet onvermeld mag blijven de enorme toe
wijding en liefde waarmee bestuurslid en
conservator van Hoogstraten zich bij voort
during van zijn vrijwillige taak kweet door
met een verfijnd vakmanschap en een diep
ingeworteld artistiek en historisch gevoel
iedere expositie zorgvuldig voor te bereiden.
Het behoeft dan ook geen verder betoog dat
hem, die veel van zijn medewerkers vergde,
maar nog veel meer van zich zelf, veel
waardering en dank toekomt. Wat de tot nu
toe gehouden exposities betreft moge wor
den volstaan met een summiere opsomming
waarbij is afgezien van een vermelding van
het aantal bezoekers per tentoonstelling:
1973
MEI - Sonja Meijer:
beeldhouwwerken en foto’s
JUNI-JULI - J. de Koning:
”Een greep uit de rijkdom van oude
kinderboeken en prenten”
SEPTEMBER -”Van Willem tot
Juliana" (Koninklijk Huisarchief en
Museum Het Prinsenhof - Delft)
NOVEMBER - Hetta Melis en Zalman
Baran: schilderijen en sieraden van
barnsteen
DECEMBER - "Flonkering uit het diepste
duister” (rijksmuseum voor Geologie en
Mineralogie - Leiden)
Als algemene regels zijn bij het opstellen
van de nieuwe plannen de volgende maxi-
mum-maatuitvoeringen aangehouden:
1. op het achtererf:
uitbouw van de woning over de volle
breedte van de achtergevel tot een
diepte van 2.75 m en een hoogte van
3.00 m;
een schuur of garage van 18 m2 resp.
22 m2:
tussen de achteruitbouw en de schuur of
garage een onbebouwde strook met de
bestemming tuin;
2. op het zij-erf:
uitbouw van de woning ter breedte van
max. 3.00 m met een hoogte van 3.00 m
en een rooilijn 3.00 m achter de bestaan
de voorgevelrooilijn en veiligstelling
van een beplantingsstrook van 1.00 m;
indien de situatie daartoe aanleiding
geeft bij smalle zij-erven is er een moge
lijkheid de bouw van een aanbouw
mogelijk te maken, waarbij de voorgevel
op minimaal 1.00 m achter de bestaande
voorgevelrooilijn kan komen en waarbij
een minimale plantstrook van 0.50 m
moet overblijven;
voorts is het - na goedkeuring door
gedeputeerde staten - mogelijk
om de hoogte van de zij-aanbouw tot
maximaal de hoogte van de woning te
verhogen. De aanbouw moet dan
worden afgedekt met een hellend dak
onder dezelfde hellingshoek en met de-
Burgemeester C. A. van der Hooft, die
met zijn vrouw aanwezig was, meende de
verkooptentoonstelling overziende dat de
gezelligheid weer in de huiskamers aan het
terugkeren was. Een stuk gezelligheid en
warmte zei hij ook te vinden in de presen- gouaches en tekeningen
MAART -’’Zuiderzee-museum bezoekt
Waddinxveen”
MEI - Jippe Hoekstra:
tekeningen, schilderijen en plastieken
SEPTEMBER-OKTOBER - Atlas van
Stolk bezoekt Waddinxveen" (historie-
ten en tekeningen)
WADDINXVEEN - Op verzoek van de raadscommissie voor kunst, cultuur, recreatie en
jeugd heeft de Stichting Museum Oud-Waddinxveen haar tot zeven jaar terug gaande ge
schiedenis eens op papier gezet. Daaruit blijkt dat in februari 1969 was burgemeester C. A.
van der Hooft - geinspireerd door velen, die aantoonden dat Waddinxveen kan bogen op een
vrij rijk historisch verleden - een kleine groep van enthousiaste personen benaderde met het
verzoek om een expositie op te zetten van allerlei gebruiks- en andere voorwerpen, sieraden,
landbouwwerktuigen,molens, foto’s, schilderijen, tekeningen etc. uit Waddinxveen en naaste
omgeving. Met enorm veel elan en voortvarendheid is deze groep aan het werk getogen om
tezamen met vele vertegenwoordigers uit industrie en middenstand in de toenmalige chr. u.l.o.-
school aan de Kerkweg een omvangrijke expositie voor te bereiden, die klonk als een klok.
Vanaf 1972 tot 1 september 1975 bedroegen
de uitgaven van alle activiteiten fl. 9.421,20.
De inkomsten waren fl. 9.251,48, zodat de
stichting thans een tekort heeft van fl. 169.
Er bestaat goede hoop dat de inkomsten
d.m.v. een nieuwe aanpak (men denke aan
donaties) in de toekomst meer zullen gaan
opleveren. Dankzij de gratis huisvesting als
mede de jaarlijkse bijdrage van de Rabo
bank en de subsidie van de gemeente - het
ding van vrije tijd (behoefte aan creatieve
tijdsbesteding), en toenemende welvaart
(behoefte aan ruimte en uitbreiding van
wooncomfort) behoefte aan extra ruimte
op. JJet voldoen aan deze ruimtebehoefte
blijkt in veel gevallen mogelijk op het eigen
terrein van de woning, maar gaat verder
dan de huidige regelingen toelaten.
WADDINXVEEN In de Bouwvoorlichting Midden Holland aan de Staringlaan
wordt tot half januari 1976 een expositie gehouden van wandkleden en ruimtelijke
textiel objecten van Ansje van Dijk en foto’s van Pieter van Dijk. De opening hier
van wordt morgenavond (vrijdag) verricht door mevrouw H. Donker, wethoudster
vac woonruimte, culturele zaken en onderwijs in Alphen aan den Rijn.
Ansje van Dijk is lerares textiele werk
vormen aan de lerarenopleiding van de
Rietveldakademie in Amsterdam. Aan
de kleuren van haar werk, herkent men
haar liefde voor Italië. Een land waar
ze heeft gestudeerd en waar ze nog re
gelmatig werkt en exposeert. Soms zijn
haar kleden en objecten in dezelfde
toonkleuren, haast ingetogen, dan weer
fel van tint en explosief. Ze experimen
teert regelmatig en ontdekt steeds weer
andere toepassingsmogelijkheden van
de diverse materialen. Dat maakt ook
dat haar werken zo Sterk wisselend van
karakter zijn. Ze werkt soms maanden
aan één onderwerp.
Exposities heeft Ansje van Dijk gehad
in Amsterdam bij Ina Broerse, Studio
40 in Den Haag en in het gemeentemu
seum van Perugia. Van rijk en diverse
gemeentes heeft ze opdrachten gehad,
o.a. in Alkmaar, Amsterdam en Alphen
a.d. Rijn. Ruimtelijke objecten hangen
van haar op een architectenburo in Tu
rijn en binnenkort op een adviesburo in
Waddinxveen.
I
Natuurlijk is dit een verkooptentoon
stelling”, had kunsthandelaar G. J. Scherpel
n°g gezegd voordat hij zijn vriend Willem
Duys het woord gaf, "maar het voornaamste
In het Waddinxveense specialiteitenres-
taurant-bistro hangen aan de muur werken
van Louis F. H— Apol, Nicolaas Basterd,
Graaf Otto J. W— C. van Bijland, Handrik
Chabot, Carel B. Dankmeyer, Paul J. C.
Gabriel, Willem G. F. Jansen, Jacob H.
Maris, Johan H. van Mastenbroek, Anton
Mauve, Christina Moret, Willem C. Rip,
Nico van Rijn, Johan F. C. Scherrewitz,
w - Petrus P. Schiedges, David Schulman, Wil-
is de mensen die hier binnenstappen ver
trouwd te maken met kunst, zo ze dat al
niet mochten zijn”. Willem Duys vond het
op zijn beurt uitermate geslaagd schilder-’
kunst en gastonomie te combineren
opdat in De Gouwwe Dis - ”lk wens de
Waddinxveners geluk met dit etablissement,
dat ik overigens nog niet kende” - ten volle
genoten kan worden van de goede dingen
der aarde in deze niet zonder zorgen zijnde
tijd. De radio- en televisiepresentator, die
op weg naar Waddinxveen een poosje in een
file had vastgezeten, ging nog even in zijn
openingswoord op de filosofische toer, voor
dat hij in vervoering zei te raken van de
tentoongestelde ’’romantische juweeltjes”
uit de Haagse school en nabloeiperiode.
WADDINXVEEN - In het gemeentehuis liggen momenteel tot half november twee ontwerp-
bestemmingsplannen ter inzage, te weten ’t plan 'Oranjewijk ’75’ en 't plan 'Vondelwijk '75.
Een ieder kan de plannen gaan bekijken. De gebieden van de beide plannen worden ongeveer
begrensd door de Jan Campertlaan, de Aipherwetering, een stukje Noordkade, de Oranjelaan,
garage Boonstoppel, de sloot tussen het nieuwe winkelcentrum en de bejaardenwoningen aan
de Prins Bernhardlaan en tenslotte de spoorlijn Alphen-Gouda.
Het bestemmingsplan Oranjewijk ’75 dient
ter vervanging van de verouderde plannen
Oranjelaan(l964) en Oranjewijk (1966). Het
plan Vondelwijk '75 vervangt de oude plan
nen Vondelwijk (1966) en Brederolaan
(1967). De redenen voor de vernieuwing
zijn in hoofdzaak:
1noodzaak van aanpassing van de plannen
aan de na de vaststelling daarvan in
werking getreden Wet op de Ruimtelijke
Ordening;
2. opneming van het plan afwijkende uit
gevoerde bouwplannen;
3. opneming van meer uitbreidingsmoge
lijkheden van woningen.
Sinds de Wet op de Ruimtelijke Ordening
(1965) moeten bepalingen opgenomen wor
den die, naast de bebouwingsvoorschriften,
een regeling geven ten aanzien van het ge
bruik van bouwwerken en onbebouwde
gronden. Derhalve is in de nieuwe plannen
een artikel opgenomen ’’Gebruik van
bouwwerken en onbebouwde gronden”,
in de afgelopen periode zijn diverse bouw
plannen gerealiseerd in afwijking van de
bepalingen van de geldende bestemmings
plannen. De bouwvergunningen hiervoor
zijn verleend door middel van procedures
vooruitlopend op de nieuwe plannen.
In het Waddinxveense specialiteitenrestaurant
bistro hadden zich tientallen genodigden ver
zameld om vast te stellen dat kunstkijken en
dineren uitstekend samengaan. Door de drukte
*as het zaterdagmiddag alleen mogelijk de
schilderijen ’’voor de vuist weg” te bekijken,
omdat het in alle rust bestuderen van het ge
ëxposeerde op dat moment niet of nauwelijks
mogelijk was. Niettemin kon een trotse res
taurateur Chris Keij een paar uur later mel
den, dat al een vijftal schilderstukken met
een gezamenlijke waarde van fl. 62.500,- hun
*eg naar een huiskamer had gevonden.
>'i
ll