Woensdag
Groei samen
n
opening van
Havo/Atheneum
werkingsscholen
gedwarsboomd
USill
I.w «i
I
iiWMfu
7edereen moet voor zijn mening kunnen uitkomen
Samenwerkingsvorm vraagt
veel begrip en goede wil
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 1 NOVEMBER 1978
n»»iii'71CT.
yo/Atheneum in Waddinxveen. Een gesprek met grote gevolgen zoals
dal 6, Capelle a.d. IJssel, tel. 010- vooral ook de’’Vereniging ten behoeve
van o mpn\i;Arlz inrrccoknlon In of Lrli
515522.
MUM»
recte zin bezig houdt met de school.
Heeft het schoolbestuur vooral de zorg
voor de bestuurlijke zaken, de ouder-
commissie werkt met de school samen
in tal van practische situaties die van
belang zijn voor ouders en leerlingen.
gen, is de gedachte, dat op de school
gesproken moet kunnen worden over
vragen van levensbeschouwelijke aard.
Een mens leeft niet bij het moment van
kunnen maken met allerlei kanten van
het schoolleven. Vooral de studieaan-
lessen, maar ook schijnbaar eenvou-
-1 i roo
ster. waar is het tekenlokaal, wie is de
BB
voor en verdraagzaamheid t.o.v. ei
kaars mening in het onderwijs de ver
schillende levensbeschouwelijke ach-
bieden aan de opgroeiende jonge mens
om hem zicht te laten krijgen op zijn ei
gen menselijk bestaan en
x. AgBN
Een blik in de gemeenschapsruimte van de samenwerkingsschool
voor HA VO/Atheneum.
Op de persconferentie voerden ook
nog het woord de vice-voorzitter van
het schoolbestuur, de heer H. P. Barth,
en rector drs. M. Verhoog. Beiden ga
ven een indruk van de opzet en werking
van de samenwerkingsschool voor HA-
VO/Atheneum in Waddinxveen, welke
school nog altijd om meerdere redenen
een bijzondere plaats inneemt tussen
de vele scholen in ons land. Immers,
mede door de Waddinxveense samen
werkingsschool kwam in Nederland
een diepgaande discussie op gang tus
sen voor- en tegenstanders van een sa
menwerkingsschool.
”De samenwerkingsschool brengt in de
praktijk het met en voor elkaar verant
woordelijk zijn”, stelde drs. De Bruin.
Vice-voorzitter Barth had het tegeno
ver de uitegnodigde persvertegenwoor
digers over de structuur van de school,
die door inspraak, openheid en demo
cratische werkwijze ten volle wordt ge
kenmerkt.
Dat verwijt uitte maandagmiddag de
Waddinxvener drs. A. A. de Bruin op
een persconferentie ter gelegenheid
van de opening van de samenwerkings
school voor HAVO/Atheneum, vol
gende week woensdagmiddag door
oud-staatssecretaris van Onderwijs en
Wetenschappen, mr. C. E. Schelfhout.
Drs. De Bruin is niet alleen één van de
oprichters van de Waddinxveense sa
menwerkingsschool en oud-lid van
commissie van bestuur (het schoolbe
stuur), maar ook vice-voorzitter van de
landelijke ’’Vereniging ten behoeve van
Samenwerkingsscholen”.
waarbij de ouders de grootst mogelijke mogelijkheid wordt geopend om teke-
'r nen c J--
Iedere school die opleidt voor een exa
menprogramma legt de nadruk op een bij in de laatste twee jaren een pakket
van zeven vakken wordt gevolgd.
De school heeft gekozen voor onge
deeld atheneum om de beslissing over
de keuze van de zeven vakken zo lang
mogelijk uit te stellen en de keuzemo-
maken. Een van de kenmerken van de
’’Mammoetwet” is dat doorstroming
mogelijk gemaakt wordt van het ene
schooltype naar het andere.
Zo komt het vaak voor dat leerlingen
na het behalen van een mavo-diploma
dat eenjeerling ook als mens^moet^ sla- samenwerkingsschool voor havo/athe-
neum [eerijngen dje een mavo-4
diploma bezitten, opnemen in havo 4
als voldaan is aan o.a. eisen die betrek
king hebben op de behaalde cijfers en
het advies van de mavo-docenten.
Daar in 4-havo leerlingen van diverse
herkomsten (verschillende mavo’s, ver
schillende 3-havo- en ook wel 3-
atheneumklassen) bijeen komen in een
heel nieuw klasseverband, trachten we
aan het begin van het schooljaar deze
groepen in een werkweek met elkaar
kennis te laten maken en met elkaar te
leren werken.
De leerling mag met een 5-havo-diplo-
ma overstappen naar 5 atheneum als hij
WADDINXVEEN Op 30 januari* 1970 kwam een groep van achttien
Waddinxveners, voorstanders van rooms-katholiek, openbaar en
protestants-christelijk onderwijs, bijeen voor een eerste oriënterend ge
sprek over de mogelijkheid van een Samenwerkingsschool voor Ha
ting tot de atheneumafdeling moge
lijk.
STUDIELESSEN
In het eerste leerjaar worden naast de
lessen in de diverse vakken studielessen
WADDINXVEEN Woensdagmiddag 8 november om half drie opent
de oud-staatssecretaris van Onderwijs en Wetenschappen en warm pleit
bezorger van de samenwerkingsschool, mr. C. E. Schelfhout, de samen
werkingsschool voor HAVO/Atheneum aan de Sniepweg. Die middag zul
len al vanaf twee uur gasten van het schoolbestuur het complex binnen
gaan, zoals functionarissen van het ministerie van Onderwijs en Weten
schappen en Tweede Kamer-leden. Mr. Schelfhout heeft aangekondigd
samen met zijn vrouw naar Waddinxveen te komen.
De openingshandeling zal worden verricht in de gemeenschapsruimte van
de school, die sinds 1973 draait en waar nu 920 meisjes en jongens onder
wijs krijgen. Het schoolgebouw aan de Sniepweg biedt plaats aan 1100
leerlingen en voldoet aan de hoogste eisen voor het geven van voortgezet
onderwijs.
In de volgende week woensdagmiddag te houden bijzonder vergadering
van de commissie van bestuur (het schoolbestuur) zullen het woord
voeren vice-voorzitter H. P. Barth, burgemeester mr. A. G. Smallen-
broek, rector drs. M. Verhoog en de voorzitter van de landelijke ’’Vereni
ging ten behoeve van Samenwerkingsscholen”, de heer M. Rossingh.
Na het officiële gedeelte al het gezelschap een rondwandeling door de
school maken en dan onder meer kennis nemen van de exposities Brugge
en Mens, de mediatheek en de door de leerlingen van de school gemaakte
’’blokjeswand” in het muzieklokaal. Er zal ook een kijkje worden geno
men in de sporthal. Na de rondgang recipieert de commissie van bestuur
in het schoolgebouw vanaf vier uur.
De officiële opening van de samenwerkingsschool voor HAVO/Atheneum
is aanleiding voor drie dagen feest. Zo ligt het in de bedoeling dat op za
terdag 11 november tussen tien en drie uur de ouders van de leerlingen en
alle andere belangstellenden uit Waddinxveen en omgeving het in fasen
neergezette schoolgebouw kunnen komen bezichtigen. Verwacht wordt
dat voor deze ’’open dag” bijzonder veel belangstelling zal bestaan. Ge
zegd kan worden dat de samenwerkingsschool een belangrijke functie is
gaan vervullen in de regio.
heneum heeft een regionaal karakter.
Leerlingen komen behalve uit Wad
dinxveen, ook uit Boskoop, Hazers-
woude, Moerkapelle, Reeuwijk en Ze-
conrectrix le en 2e klassen (brugjaar),
Peuleyen 21, tel. 6077; Dr. A. W. Hen
driks, conrector afd. Havo, Helenahoe-
ve 58, Gouda, tel. 01820-14099; drs. J.
Bijl, conrector afd. Atheneum, Neckar-
zo op het eerste gezicht is te overzien.
De samenwerkingsschool voor HA-
VO/Atheneum is een
die in alle opzichten moet beantwoor
den aan de wettelijke eisen die gelden sen moeten leren zich open te stellen
voor dit schooltype. Dat betekent dat voor de nabije en verre naaste in een
er examens afgenomen worden op wereld die voortdurend aan verande-
havo- en atheneumniveau, waarbij ge- ringen onderhevig is.
Het vooraanzicht van de complete samenwerkingsschool voor
HA VO/Atheneum aan de Sniepweg.
i i
cennium rond 70 samenwerkingsscho
len worden gerealiseerd, hoewel er
sprake is geweest van rond 300 initiatie-
REGIONAAL ven in die richting. Niettemin ver-
De samenwerkingsschool voor havo/at- wachtte hij dat het aantal samenwer
kingsscholen, waarbinnen in de Wad
dinxveense situatie protestanten,
rooms-katholieken en openbaren sa
menwerken, zal groeien. Tegen de
venhuizen. wind in, want ook de Waddinxveense
samenwerkingsschool stelt het onvoor-
SCHOOLLEIDING stelbaar te vinden dat de vorm van een
Drs. M. Verhoog, rector, Julianastraat samenwerkingsschool nog zo slecht in-
15, tel. 7993; mevrouw M. I. Roder, gang vindt in ons land.
MARKTONDERZOEK
Middels het doorgeven van de posi
tieve ervaringen met de reeds be
staande samenwerkingsscholen hoopt
van Samenwerkingsscholen” het kli-
werd in de ’’groep van 18” was, dat een examenvakken (6 voor havo en 7 voor Van het eerste brugjaar. Bij een havo-
bestuursvorm gekozen moest worden atheneum), terwijl op de havo ook de keuze volgen na de twee brugjaren nog
waarbij de ouders de grootst mogelijke mogelijkheid wordt geopend om teke- driejaren, waarbij in klas 4 en 5 een ze-
invloed zouden kunnen krijgen op het nen en handvaardigheid in het pakket stal vakken gekozen moet worden voor
schoolgebeuren en dat openheid tussen op te nemen. het eindexamen. Bij een atheneum-
docenten, schoolleiding, leerlingen, ou- Iedere school die opleidt voor een exa- keuze volgen nog vier leerjaren, waar-
ders en overheid zoveel mogelijk gega
randeerd moest zijn.
BESTUURSVORM
Men koos voor een bestuursvorm, ge
baseerd op artikel 61-64 van de ge
meentewet, waarbij de gemeenteraad zichten biedt de samenwerkingsschool gelijkheden zo gevarieerd mogelijk te
J" u---d_.. „„1. d_..
Wethouders met betrekking tot de onderwijs in de ouderwetse betekenis
van doceren en studeren.
LEVENSBESCHOUWELIJK
ONDERWIJS
Nauw samenhangend met de opvatting door willen studeren aan de havo. De
WADDINXVEEN De landelijke overheid en met name de confessio
nele onderwijsorganisaties ontwikkelen steeds weer nieuwe initiatieven
om waar mogelijk de oprichting van samenwerkingsscholen in ons land
gegeven, waarin de leerlingen kennis tegen te houden. ”Men stort zich op elk initiatief, waar het de gerorga-
niseerde onderwijswereld betreft, om het om zeep te helpen”.
maat rond deze type school - die door
de overheid wordt gezien als een open
bare, maar door de betrokkenen hard
nekkig als een bijzondere - gunstig te
beïnvloeden. Ook wordt er voor gepleit
dat de overheid het scholenplan
(waarop staat wanneer welke school
mag gaan bouwen) gaat samenstellen
aan de hand van marktonderzoek, zo
dat er meer spholen zullen komen
waaraan de bevolking zegt behoefte te
hebben.
J van
functies in bestuur, werkgroepen en a
oudercommissie is van wezenlijk be- enerzijds kan worden begonnen aan het
lang voor het voortbestaan van de gesprek tussen de verschillende levens
school, ook het gesprek met de ouders beschouwelijke richtingen en ander-
in bredere zin moet op gang komen. In zijds de gelegenheid wordt geboden tot
verschillende groepjes van ouders en verdieping van de eigen overtuiging in
docenten is dat gesprek al volop aan de kleinere groepen,
gang. Het blijkt dat er heel wat meer
aan onderwijs en opvoeding vast zit dan De samenwerkingsvorm, een reële mo-
--u..---gelijkheid om bij te dragen aan de op
bouw van een leefbare maatschappij,
’’gewone” school, zal veel begrip en goede wil vragen van
ouders en docenten en de jonge men
laten indelen voor dit vak. Het pro
gramma wordt ontwikkeld door een
vormingsteam, waarin de rector en de
docenten van het vak kennis van het
geestelijk leven samenwerken in nauw
overleg met de ouders uit de werkgroep pak vormt een belangrijk thema in deze
-
menwerkingsschool. Wil men, zoals de In de lagere klassen zal de nadruk lig- dige dingen zoals: hoe fees ik mijn
grondslag luidt ’’uitgaande van respect gen op het verstrekken van informatie r. -
de eigen le-' concierge, enz. enz. maken deel uit van
dit programma.
Veel aandacht wordt besteed aan de in
dividuele begeleiding van de leerlingen.
Naast de ’’gewone” rapportcijfers
wordt zoveel mogelijk aantekening ge
houden van alle gegevens die uit obser
vaties en toetsen naar voren komen.
Met behulp van informatie uit gesprek
ken met leerlingen, ouders en docenten
wordt regelmatig getracht vast te stel-
len wat de oorzaak zou kunnen zijn van 1ëenldr^ De^Brum konden in dit de-
eventueel teleurstellende studieresulta- A ”’n
ten
de bevoegdheden van Burgemeester en
y\7_x1 1 x 1 X 1.1__* X—x J_
school, overdroeg aan een Commissie
van Bestuur (schoolbestuur). Een ver
ordening regelt de samenstelling en be
voegdheden van dat schoolbestuur,
waarbij zorgvuldig rekening is gehou
den met de drie groeperingen die ach
ter de school staan.
Van de 9 leden van de Commissie van
Bestuur zijn er 3 afkomstig van katho
lieke zjde, 3 van openbare en 3 van pro
testantse zijde, terwijl de wethouder de dag.
van onderwijs fungeert als voorzitter. Hij vormt zich een mening, hij leeft uit
De negen eerstgenoemde leden worden een overtuiging, heeft een visie of an-
allen voorgedragen door de oudervere- ders gezegd hij moet in staat zijn af-
niging van voortgezet onderwijs in sa- stand te nemen van de mallemolen die
menwerkingsverband, zodat inderdaad maatschappij heet om na te kunnen
gesproken kan worden van de grootst denken over de zin van zijn bestaan,
mogelijke invloed van de ouders op het Het gesprek over deze dingen vroegtij-
schoolgebeuren. dig op gang brengen is het doel van het
Naast het schoolbestuur is er nog een vak ’’Kennis van het geestelijk leven”
oudercommissie, die zich in zeer di- (zoals het in de onderwijswetgeving of
ficieel heet). In ’t leerplan van dat vak
staat dat doel ontschreven als ’’hulp i„ de hoogste klassen niet méér dan één
J- - - - - keer heeft gedoubleerd, m.a.w. bij een
normaal verloop van de havostudie is
zijn plaats in (binnen de eigen school althans) toela
de samenleving”.
Via een gekozen overlegraad kunnen Jaarlijks wordt aan de ouders gevraagd
alle deelnemers in het schoolgebeuren, in welke groep (algemeen, katholiek of
leerlingen, ouders, docenten, niet- protestant) zij hun kinderen wensen te
onderwijzend personeel en schoollei-
ding hun advies uitbrengen aan het
schoolbestuur.
Het ingewikkelde patroon van kanalen
waarlangs alle belanghebbenden in en
om de school hun invloed kunnen ui
toefenen is kenmerkend voor deze sa- levensbeschouwelijke vorming.
vanuit het gezichtspunt van
vensbeschotiwelijke richting. In de ho
gere leerjaren zal de discussie een
tergronden van de leerlingen tot hun steeds grotere plaats innemen, waarbij
recht doen komen”, dan moet iedereen de uitwisseling van standpunten en in-
voor zijn mening uit kunnen komen, formatie gedragen zal worden door de
Sterker nog, als men verzuimt voor zijn grondgedachte dat men de leerlingen
mening uit te komen, kan de samen- moet opvoeden tot verantwoordelijke
werkingsgedachte niet functioneren, wereldburgers, die bereid zijn ander-
Voor een samenwerkingsschool is een mans opvattingen te respecteren zon-
actieve deelname van ouders in allerlei der daarvoor de eigen overtuiging opzij
sectoren en geledingen een zaak van te hoeven zetten.
levensbelang. Daartoe zal op de_leeftijd waarop de
niinFOPADTiriPATir gemiddelde leerling belangstelling be-
OLÜERFAR11C1PA11E gint te krijgen voor maatschappelijke
Niet alleen de officiële bezetting van problemen een gemengde vorm van on
derwijs worden aangeboden, waarin
BRUGPERIODE
De school kent een tweejarige brugpe-
riode, d.w.z. dat de keuze tussen havo
en atheneum pas gemaakt wordt aan
het einde van het tweede leerjaar. Men
iedereen nu wel weet. is dan beter in de gelegenheid de leer
lingen te beoordelen op hun geschikt-
Eén van de conclusies die getrokken kozen kan worden uit de gebruikelijke heid voor havo en vwo dan aan het eind
werd in de ’’groep van 18” was, dat een examenvakken (6 voor havo en 7 voor Van het eerste brugjaar. Bij een havo-
hoeveelheid vereiste kennis die ver
werkt moet zijn, wil de leerling kunnen
slagen. Maar slagen voor een einddip
loma en slagen als mens zijn twee, no
gal verschillende dingen. In vele op-
dan ook meer zaken dan alleen maar
föap.i