Stem Waddinxveners Waddinxveners kom op voor Europa Donderdag 7 juni 1979 Europese verkiezingen klinkt door in Europa D Gemeente sust gemoederen van bewoners Brugcentrum Verbeteringen aan wegen van de provincie GOUDSE BIOSCOPEN Vrouwenbond NW en EHBO Doe mee aan de Europese verkiezingen op donderdag 7 juni. Het Europees Parlement: Tegenwicht voor nationalisme Geen woonwagenkamp aan JD-kade OPENBARE COMMISSIE VERGADERING wethouders van en beantwoord worden Dit is een publikatie van de gemeente Waddinxveen WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 11 APRIL 1979 Geachte bewoners, Middels deze huis aan huis circulaire willen wij reageren op uw brief d.d. 30 maart 1979 van een groot aantal bewo ners van het Brugcentrum, die zich ern stig zorgen maken over de door hen verwachte vestiging van een tijdelijk woonwagenkamp aan de Jan Dorre- kenskade. Burgemeester Waddinxveen. HET WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN IS EEN ABONNEMENT WAARD! e eenwording van West-Eu- ropa zoals de negen landen van de Europese Gemeens- WADDINXVEEN De maandelijkse bijeenkomst van de Vrouwenbond NW afdeling Waddinxveen-Boskoop stond ditmaal in het teken van de EHBO. De heer D.P. Delissen, instructeur van de plaatselijke EHBO-afdeling vertelde de aanwezige dames over de veiligheid in het algemeen en de veiligheid thuis in het bijzonder. Het is schrikbarend, maar 80% van de ongelukjes zouden voorkomen kunnen worden als men meer let op de 4 O’s die staan voor On voorzichtigheid, Onwetendheid, Onop lettendheid en Onwellevendheid. Van de vestiging van een tijdelijk woon wagenkamp aan de Jan Dorrekenskade is nimmer sprake geweest. Overigens waren ook de andere landen wel een beetje huiverig voor stemmin gen in de Ministerraad en van de later toegetreden landen zijn Engeland en Denemarken nog altijd blij dat het er toen niet van is gekomen. Een ander gevolg van dat nationalis me is geweest dat de negen regeringen - uiteraard de een meer dan de ander - ervoor zorgden dat zoveel mogelijk macht werd toegespeeld naar die Minis- met eenstemmigheid. Als straks Span je, Portugal en Griekenland tot de Ge meenschap zijn toegetreden zitten er twaalf ministers bij elkaar die het op elk punt met elkaar eens moeten wor den: een onbegonnen zaak. Hoewel het best mogelijk is dat er met wat knutselwerk enige verbeteringen worden aangebracht in het wat vastge lopen bestuur van de Gemeenschap kan men wel stellen dat er van echte Europese eenwording pas sprake kan zijn na een grondige herziening van dat bestuur. Dat moet dan allereerst bete kenen dat het nationalisme moet wor den doorbroken, dat de negen landen moeten erkennen dat eenwording iets anders is dan samenwerking met be houd van zoveel mogelijk zelfstandig heid. Nu gaat het erom de weg te vinden naar die herziening van het bestuurs- Als negen ministers uit evenzovele lan den in Brussel bijeenkomen dan voe len zij zich - uiteraard - vertegenwoor digers van negen landen met nationale belangen. Dat maakt het nemen van besluiten net zo moeilijk als wanneer in Den Haag een Nederlandse regering zou zitten van elf ministers die elk een eigen provincie moeten vertegen woordigen. Zo’n Nederlandse regering zou ook in de kortste keren vastlopen. MOTOR In de Gemeenschap moet dus een einde komen aan de veel te grote macht die bij de Europese Ministerraad ligt. Die macht moet voor een deel toe geschoven worden naar het Europese Parlement. Heel concreet betekent dit dat dit parlement de bevoegdheden moet krijgen om alle plannen van de Europese Ministerraad te beoordelen (wetgevende macht), en wellicht is het nodig dat het Europees Parlement de bevoegdheid krijgt om besluiten de for ceren in die gevallen waarin de mi nisterraad geen besluit kan nemen. terraad, omdat elke regering daar met een eigen man of vrouw zit, in het vei lige besef dat die man of vrouw elk besluit kan tegenhouden. Vandaar dat zeer weinig macht werd toegespeeld naar de Europese Com missie, die wel het dagelijks bestuur van de Gemeenschap wordt genoemd, maar door de Ministerraad vaak wordt behandeld als een nuttig ambtelijk ap paraat dat de besluiten van de Minis terraad moet uitvoeren. Uiteraard heeft het nationalisme er ook voor gezorgd dat het Europese Parlement weinig macht kreeg. systeem. Die weg loopt waarschijnlijk niet via de Europese Ministerraad, het bolwerk van het nationalisme in de Ge meenschap. Die weg kan ook niet via de Europese Commissie lopen, want hoewel die instelling graag wat meer armslag zou willen hebben, wat meer bevoegdheden, kan het er niet van ko men doordat ze te sterk van de Mi nisterraad afhankelijk is. Dan blijft over het Europese Parlement, dat net als de Europese Commissie het nationalisme wil doorbreken, maar hoogstwaarschijnlijk wel in staat is om dat metterdaad te doen. Het parlement heeft daar overigens wel steun van buitenaf bij nodig. SAMENWERKING GELEERD In het Europese Parlement merkt men betrekkelijk weinig van nationalisme; hoewel het de kop kan opsteken als chap (EG) zich die hebben voorge steld, verloopt sinds vele jaren in een tempo dat men het beste een slakken gangetje zou kunnen noemen. Er had al lang een gemeenschappelijk economisch beleid moeten zijn, en er had al lang een goede samenwerking moeten zijn bij de bestrijding van de werkloosheid, maar het is er helaas niet. Dan kan men zich de vraag stel len of het in deze situatie wel zinvol is de burgers van de negen landen naar de stemlokalen te roepen om een Euro pees Parlement te kiezen. Is dat dan wel nodig of nuttig? Een andere redenering is evenwel, dat er bij de eenwording iets fout is gegaan; dat blijkt uit het feit dat tot nu toe veel minder is bereikt dan men had ge hoopt. Er zit eigenlijk geen sterke motor in die ontwikkeling naar Europese een heid. Het Europese Parlement wil graag als motor gaan optreden. Dus moeten we dat parlement de kans geven dat te gaan doen. Die kans krijgt het Euro pese Parlement als het eenmaal-is ge kozen. Als die tweede redenering juist is dan moet nu de vraat wat er dan wel fout is gegaan bij die eenwording. Kort samengevat ligt de fout hierin dat er te weinig is terecht gekomen van een echte eenwording, maar dat in plaats daarvan de negen landen niet veel meer doen dan samen werken met behoud van zoveel mogelijk onafhankelijkheid. Dat ziet men het duidelijkst gedemon streerd door de Europese Ministerraad, de vergadering van ministers uit de ne gen landen, waar alle besluiten van enig belang - en vaak ook zonder enig be lang - worden genomen met eenstem migheid. Van de afspraak dat na verloop van tijd de Europese Ministerraad be sluiten zou gaan nemen met stemmin gen is nagenoeg niets terechtgekomen. De oorzaak is gemakkelijk aan te wij zen; de negen landen voelen er weinig voor zich te laten overstemmen door hun partners, ze willen elk in staat blijven besluiten te blokkeren. In feite is dat puur nationalisme. In de zesti ger jaren werd dit naturalisme vrij open lijk erkend door de Franse president De Gaulle, die in 1965 een ernstige crisis in de Gemeenschap veroorzaak te met zijn weigering om per 1966 een besluitvorming met stemmingen te laten ingaan. GRONDIGE HERZIENING Intussen is wel duidelijk geworden dat deze situatie niet ongewijzigd kan blij ven, want in de Ministerraad wordt het steeds moeilijken besluiten te nemen Ook het baden in zee kwam ter sprake. Gaat men in zee, kijk dan eerst waar de wind vandaan komt. Komt die vanuit het land, dan kan de zee gevaarlijk zijn door de onderstroming. Verder ver telde de heer Delissen nog van het werk dat de EHBO doet aan het strand, zoals het opvangen van weggelopen kinderen, het uitzetten van gevaren vlaggen enz. De eerstvolgende avond van de Vrouwenbond NW is op dins dag 24 april. :i GEVARIEERD PAASPROGRAMMA THALIA do. 3.30 en 8 u., vr., za., zo. en j Ij ma. 3.30, 7 en 9.15 u., di. en ij wo. 3.30 en 8 uur EVEN EN ON- 5 EVEN. a.l. •j Do. t/m wo. (ook beide paasd.) half twee DE AVONTUREN F Ij VAN PIETJE BELL. a.l. i Vr. en Za. 11.30 u. FIST OF FURY. 16jr. SCHOUWBURG T Do. 8.15 u., vr. 7.30 u., za. 7 u., zo. en ma. 4 en 7 u., di. en wo. 4 8.15 u. FORCE 10 FROM NA- 8 VARONE 12jr. 8 ;i: Za. t/m ma. 9.15 u. THE FURY 8 'i 16 jr. 8 Do. t/m ma. 2 u. BAMB1 aan de bewoners daarvan in Wad dinxveen permanente woonruimte is toegewezen, die helaas eerst eind april/begin mei 1979 ter beschikking zal komen. Na het afwegen van verschillende mo gelijkheden heeft ons college besloten aan de bewoners van deze wagen toe stemming te geven hun wagen tot het tijdstip van het beschikbaar komen van woonruimte achter het raadhuis te plaatsen, zodat zij niet de gemeente be hoeven te verlaten en hun kinderen, die in Waddinxveen op school gaan, onder wijs kunnen blijven volgen. Wij zijn er van overtuigd, dat het vo renstaande, als u dit nog eens rustig overweegt, uw instemming zal hebben. Hoogachtend, Slechts is aan de orde geweest de plaat sing van één wagen, die stond op het parkeerterrein aan de Sniepweg en be hoorde tot de groep van wagens, waar van de bewoners van ons college toe stemming hebben ontvangen daar tot 1 april laatstleden te staan. De reden, dat deze ene wagen uit de groep is losgemaakt, was het feit, dat WADDINXVEEN/DEN HAAG In een schema, dat het provinciaal be stuur van Zuid-Holland heeft opgesteld van de mogelijke en te verwachten in vesteringen in projecten voor de aanleg en verbetering van secundaire wegen, zitten ook een aantal Waddinxveense zaken. Het betreft hier de aanleg van een fietspad langs de Henegouwerweg ten zuiden van de hefbrug. Met dit pro ject is zo’n zeven ton gemoeid. De He negouwerweg zal nog een nieuwe de klaag worden aangebracht. Zodra de Gouwebrug in de rijksweg beschikbaar zal zijn voor het lokale en regionale verkeer, en dat is in 1981 nadat het Gouwe-aquaduct is gereed gekomen, zullen er diverse aansluitingswerken moeten worden uitgevoerd. Het betreft hier vooral de aansluiting met de op te knappen Kanaaldijk. Kosten van dit al les naar schatting 2,8 miljoen gulden. WADDINXVEEN Grote onrust is deze dagen ontstaan in het Brug centrum toen werd opgemerkt dat er achter het gemeentehuis aan het Raadhuisplein een woonwagen kwam te staan. Dat leidde tot een brief met vele handtekeningen aan de Waddinxveense gemeentebestuurders, waarin duidelijk werd uitgesproken dat men niets zou moeten hebben van de vestiging van een eventueel tijdelijk woonwagencentrum nabij de Jan Dorrekenskade-Oost. Inmiddels heeft het college van Burgemee ster en Wethouders de gemoederen met een rondzendbrief wat gesust. Dat de komst van die ene woonwagen naar het Brugcentrum velen in rep en roer bracht mag bijzonder worden ge noemd, maar hangt ook nauw samen met het bekende feit dat de woonwa genbewoners, die deze winter tijdelijk waren gehuisvest op het parkeerterrein in het sportpark ”de Sniep”, al volgens afspraak op zondag 1 april jl. Wad dinxveen hadden moeten verlaten. Het Waddinxveense gemeentebestuur heeft nu aangekomdigd dat de betrok ken met de Paasdagen onze gemeente verlaten moeten hebben, maar alles wijst er op dat er ook elders geen plaats is voor deze woonwagenbewoners die het in Waddinxveen bijzonder naar hun zin lijken te hebben. In en buiten de ge meente houden zich dan ook diverse mensen bezig met de oplossing van het huisvestingsvraagstuk van de hier tijde lijk gehuisveste woonwagenbewoners. Opdat u precies weet wat Burgemee ster en Wethouders precies hebben ge schreven aan de bewoners van het Brugcentrum, volgt hier de inhoud van die brief: Na de pauze vertelde de heer Delissen over het redden van mensen uit het wa ter. Hij zei dat men nooit zo maar in het water moet springen, maar altijd eerst met een stok of paraplu of iets derge lijks zou moeten proberen reddend be zig te zijn. Ligt het slachtoffer verder van de kant, probeer dan een touw toe te gooien of een reddingsklos. Zo ver is het Europese Parlement nog lang niet. Maar dat parlement KAN een motor worden voor de eenwording in de Gemeenschap. Door de aard van het Europese Parlement mag men ver wachten dat het parlement als enige in staat is die eenwording op het juis te spoor te zetten, het spoor dat zo veel mogelijk vrij wordt gehouden van nationalisme. Wil dat Europese Parlement ooit die motorfunctie kunnen krijgen dan zal het eerst door de burgers van de Ge meenschap moeten worden gekozen. Dan zal dat gekozen parlement moe ten kunnen aantonen dat een grote meerderheid van de burgers het parle ment opdracht heeft gegeven om als volksvertegenwoordiging te gaan funk- tioneren. En dat hangt uiteraard af van de op komst bij de verkiezingen die in ons land worden gehouden op donderdag 7juni 1979. er onderwerpen besproken worden waarbij nationale belangen sterk op de voorgrond treden. Zo zal iedere Italiaan vechten voor de olijventeelt, elke Fransman voor de wijnbouw en elke Nederlander voor de haringvangst of de zuivel. Maar in dat parlement hebben de leden met elkaar leren samenwerken in fracties en in ge specialiseerde commissies (van bij voorbeeld landbouw of sociale zaken enz.) waarin vele of alle nationalitei ten vertegenwoordigd zijn. Men heeft er ook geleerd besluiten te nemen (bijvoorbeeld over het al dan niet goedkeuren van de begroting van de Gemeenschap) bij meerderheid van stemmen. De leden van het parlement worden uiteraard niet geplaagd door de dwang om bij elke standpuntbepaling rekening te houden met nationale stand punten zoals ministers dat wel doen. WADDINXVEEN De raadscom missie van advies voor de bezwaar- en beroepschriften vergadert vanavond (woensdag) in het openbaar in het ge meentehuis (aanvang half acht) over deze agenda: 1. Behandeling van het door de heer H.A. Peters, 2e Bloksweg 62, inge diende beroepschrift. 2. Behandeling van het door Roubos Transporten BV, Onderweg 22, inge diende beroepschrift. 3. Vaststelling van het verslag van de vergadering van 18 januari 1979. 4. Rondvraag.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1979 | | pagina 9