- ARTIESTEN
PLATEN
MUZIEK
PATTI SMITH GROUP
GEN VERDE
KOMT!
1I
I
f
■n
o
hl
i
Twintig jaar
Max van Praag
Platina voor de
"Havenzangers"
BW
I i
151
p
ifMgi
4 september gaf Patti Smith een concert in de Jaap Colen Hal in Amsterdam.
Naar aanleiding hiervan deze special
MP
f.
Ér
iT’
1 i
INTONATIE
I
1
Max van Praag viert op 19 september
een feestelijk jubileum, namelijk het
20-jarig bestaan van zijn platenzaken
in Utrecht. Dit jubileum zal gevierd
worden met een groots opgezet
feestprogramma in Muziekcentrum
Vredenburg te Utrecht. De bezoeker
zal verwend worden met optredens
van een groot aantal artiesten die
garant staan voor een unieke avond.
Medewerking aan dit programma
kennen: de groep telt 18 leden, meisjes
die afkomstig zijn uit landen van alle
vijf de kontinenten o.a. Oeganda,
Korea, de Filippijnen, de Canarische
Eilanden. Een van hen is Nederlandse.
GEN VERDE heeft een internationaal
repertoire, bestaande uit muziek,
dans, zang en mime, waarin elemen
ten uit de kuituur van de verschillende
leden zijn vervlochten. Het program
ma is helemaal door GEN VERDE
opgebouwd.
Het is een veelzijdig geheel, waarin de
warmte van de Indios, de charme van
het Oosten en de uitbundigheid van de
Middellandse Zee gedragen worden
door moderne ritmes uit de Nieuwe
aan de gebeurtenissen en de emoties
die de Patti Smith Group gevormd
hebben en daardoor ook voor een deel
de moderne popmuziek.
Het is een uitdagende, intelligente
plaat, vol met grootstedelijk esprit, de
vervulling en gevolgen van rockdro-
men, de magische touch van gene
rerende handen, de dorst naar wijs
heid, de moeilijke opgave te be
minnen. De muziek en de energie van
de Patti Smith Group is als een vlag,
een gebaar, een oceaan: trots, uitno
digend, zowel tijdelijk als zinloos.
de been om deze gebeurtenis bij te
wonen. Zij vormde het levende bewijs
van de grote belangstelling die er
bestaat voor het nederlandse lied. Hoe
groot die belangstelling is, blijkt niet
alleen uit het enthousiast meezingen
van de liedjes die de Havenzangers en
Vader Abraham ten gehore brachten,
maar ook uit het feit dat de LP „Daar
bij de waterkant” van de Havenzan
gers inmiddels ook al goud is
geworden
terug te gaan naar ons eerste begin”.
Horses, gedurfde synthese van drie
akkoorden rock en de kracht van het
woord. Radio Ethiopia, botsing van
geluid-legers in de nacht. Easter’s
bezielde religie en donkere romantiek.
De vierde LP zet al deze elementen
met één vloedgolf in beweging. Van
het warme „Hi hello” waarmee
„Frederick” begint op kant één tot
het doordringende „Good bye” dat
het titelstuk van de tweede kant beëin
digt (een denkbeeldig gesprek met
Paus Johannes Paulus 1), tipt Wave
vankelijke periode om een nieuwe
rock romantiek ten doop te houden.
Geen wonder dat patti en lenny zich
een beetje misplaatst voelden in het
slapende Amerika van die tijd. In
1974 namen ze hun eerste single op,
„Hey Joe Piss factory” en wat later
in hetzelfde jaar kwam de band tot
stand.
Lenny Kaye, Ivan Kral, een politieke
vluchteling die in 1968 uit Tsjecho-
slowakije ontsnapte, ex-Mump Jay
Dee Daugherty, Richard Sohl en Patti
Smith. Ze speelden in clubs langs de
beide kusten van de V.S. en vestigden
zich in New York City voor hun eerste
L.P.
„Horses” haar eerste lp voor Arista,
geproduceerd door John Cale, promi
nent „undergrounder”, werd enthou
siast ontvangen, ruime aandacht in de
pers (Stephen Holden had al eerder in
„Rolling Stone” geschreven dat ze
„voorbestemd was om de rock
koningin van de jaren zeventig te wor
den.), prijzen en quoteringen, kortom
men had een nieuwe ster ontdekt..
Een tweede elpee „Radio Ethiopia”
werd opgenomen met Jack Douglas
als producer, een plaat vol construc
tief super lawaai, onverbiddelijke her
rie en ritme. Daarna een periode rust
voor nieuwe energie voor easter in
1978, de meest pure en wilde explosie
van het moordende ritme van de Patti
Smith groep. Op nummers als „Till’
victory” (een ode aan de new wave
filmkunst), 25th Floor, Space Monkey
(live opgenomen in de nacht dat Elvis
Presley stierf) en Because the night,
hebben de groep en producer Jimmy
Irvine een rockstijl gevonden die
precies past bij de ontvlambare tekst
en muziek. De plaat deed wat terug
houdend aan, hoewel vol vertrouwen
en positief en gesteund door het succes
van Because the night als single,
veroverde Patti’s band een publiek dat
daarvoor nog niet bereikt was.
„Daar zitten we dan, gedoemd om
Patti Smith heeft altijd haar eigen weg gevonden, ze vond poezie in akkoorden,
muziek in taal, opwinding in chaos. Opwinding is haar kunstvorm, en in volle
vaart zijn ideeën en de uitvoering daarvan zo geïnspireerd en zo inspirerend als
rock ’n roll maar kan zijn. Voor sommigen is ze een heldin, voor anderen
betekent zeingewikkelde toestanden”. Het ene is bijna niet los van het andere
te zien. Enerzijds worden haar platen door de meest progressieve” radio
stations geweerd, maar aan de andere kant heeft ze ook een top tien hit gehad en
heeft ze in een televisieprogramma voor kinderen You light up my life”
gezongen, tegenstellingen passen goed bij haar.
In 1978 klikte het op de een of andere manier voor Patti Smith en haar groep,
zowel op de plaat als live alsook op het gebied van literatuur en beeldende kunst.
Easter” was een rehabilitatie, een soort revanche, een opeenstapeling van
anarchie en intellect, revolutionaire zinsconstructies en reeds bestaande
structuren, vulgair taalgebruik naast uitingen van geestelijke verfijning.
„Easter was een overwinning. Op
„Wave” is ze meer beschouwend ten
opzichte van zichzelf en de buiten
wereld. De plaat verwijst naar wat
Patti Smith ooit geweest is of gedaan
heeft. Deze nieuwe LP is een situatie
schets van verschillende vormen van
eenheid. De eenheid van liefde en
wraak, die van een band, die van
kunst en roem, verleden en toekomst,
iemand die van Patti Smith houdt,
vindt een overvloed aan argumenten
voor zijn voorkeur, te beginnen met
de keus van Todd Rundgren als pro
ducer. patti en Todd kennen elkaar al
lang, vanaf haar eerste stappen over
de grens van New Yersey op weg naar
New York en de rock and roll, uit de
tijd dat ze kritieken schreef in
Cream” over zijn muziek.
„Seven ways of going” gaat terug naa
r de livedagen van voor „Horses”.
„So you want to be a rock and roll
star”, het Byrds nummer, geeft een
bijtend commentaar op hetgeen succes
in de popwereld teweeg kan brengen.
„Citizen ship” gaat over herinnering
en, mislukkingen, vrijheid. „Frede
rick” is Patti’s eigen love-song en
„Wave” en „Hymn” zijn haar ge
loofsovertuigingen. Het is iets dat
méér is dan een carrière. Noem het een
kruistocht, met rock and roll als
middel voor de herontdekking van de
pre Babelse universele taal, een elge-
De vele fans van GEN ROSSO, de
muzikale groep die vorig jaar in heel
Noord-Europa voor uitverkochte za
len speelde en daarbij ook Den Haag
aandeed, kunnen tevreden zijn. GEN
VERDE, om zo te zeggen het zusje
van GEN ROSSO, komt dit jaar naar
Den Haag, en wel op 23 september in
het „Congresgebouw”. Tussen deze
GEN-groepen en Den Haag bestaan
vele en nauwe banden. Vele jongeren,
studenten, scholieren en werkende
jeugd hebben Loppiano, het stadje bij
Florence waar de GEN wonen,
bezocht of hebben GEN ROSSO vorig
jaar meegemaakt.
Voor wie GEN VERDE (nog) niet
mene bewustwording die communi
catie door middel van telepathie tot
gevolg zal hebben.
Ze heeft zich nou toevallig op muziek
toegelegd, maar ze schrijft ook
gedichten (babel, vorig jaar uitgege
ven, was een goed ontvangen verza
meling van haar werk, haar eerste
publikatie voor een grote uitgever), ze
acteert en schrijft toneelstukken (ze
schreef samen met Sam Shepard
„Cowboy Mouth”), ze maakte een
film voor Moma, was muziekcriticus
en ze is nog steeds een comédienne en
prima gast in praatshows, een soort
helderziende. Toen ze ongeveer zes
jaar was maakte Little Richard’s
„The girl can’t help it” zo’n indruk
op haar dat het haar aan het hallu
cineren zette. Hetzelfde gebeurde toen
ze tien jaar later de Rolling Stones
zag in de Ed Sullivan Show en ze wist
wat haar te doen stond. Andere
mensen die indruk op haar gemaakt
hebben zijn Dylan, Morrison, Rim
baud, Moreau, Pollack en hendrix.
Acht jaar geleden begon Lenny Kaye
haar te begeleiden terwijl ze poezie
voordroeg in een kerk te new York en
rock and roll werd wakker geschud.
Hun eerste nummer was „Ballad of a
bad boy.”
Hierbij moet gezegd worden dat dit
alles plaats had aan het begin van de
slappe 70-er jaren. Niet de meest ont-
Wereld, waarmee ze iedereen tot
enthousiasme weten te brengen. Met
hun programma hebben ze in Enge
land, Ierland, Frankrijk, Duitsland,
Zwitserland, Italië en Oostenrijk
steeds volle zalen getrokken en vooral
bij de jongeren veel sukses geoogst.
De meisjes van GEN VERDE geven in
hun liederen en dansen ook iets door
van hun eigen ervaringen als jonge
mensen en van hun leven in Loppiano,
waar jongeren en gezinnen uit de hele
wereld een ervaring opdoen van
gemeenschappelijk leven, die ze na
een verblijf van een of twee jaar
meenemen naar hun eigen land. Voor
velen is het optreden van de GEN-
groepen een openbaring gebleken,
zowel in artistiek opzicht door de
spontane en warme, maar ook uiterst
professionele presentatie, die van
begin tot eind boeit, als door de
inspirerende vitaliteit, die maakt dat
je er „wat van meeneemt”.
Congresgebouw - Den Haag aanvang
20.00 uur.Kaarten a 10,- ook
verkrijgbaar in Zoetermeer, Dunant-
straat 296 tel. 16.68.34.
verlenen: De Havenzangers, Corry
Konings, Alexander Curly, Herman
Berkien, Babe, Albert West, Louis
van Dijk en BZN.
Het combo Joop Reynolds zal zorgen
voor de muzikale omlijsting. De
presentatie is in handen van Pierre van
Ostade, die tevens een kleine quiz zal
presenteren. De kaarten voor dit
programma, dat tot in de kleine
uurtjes zal duren (00.30 uur) zijn
verkrijgbaar bij Max van Praag a
4,50 (dus eigenlijk voor nop). Dit
programma zal op woensdag 19
september in de Grote Zaal van
Muziekcentrum Vredenburg in
Utrecht om 20.00 uur beginnen. De
zaal is open vanaf 19.15 uur.
De Havenzangers hebben op
september jl. uit handen van Vader
Abraham, de grote voorvechter van
het nederlandse lied, een platina plaat
ontvangen voor hun LP „Aan het
strand stil en verlaten”. In Oss was
een grote en enthousiaste menigte op
«awn