- ARTIESTEN PLATEN MUZIEK PATTI SMITH GROUP GEN VERDE KOMT! 1I I f ■n o hl i Twintig jaar Max van Praag Platina voor de "Havenzangers" BW I i 151 p ifMgi 4 september gaf Patti Smith een concert in de Jaap Colen Hal in Amsterdam. Naar aanleiding hiervan deze special MP f. Ér iT’ 1 i INTONATIE I 1 Max van Praag viert op 19 september een feestelijk jubileum, namelijk het 20-jarig bestaan van zijn platenzaken in Utrecht. Dit jubileum zal gevierd worden met een groots opgezet feestprogramma in Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht. De bezoeker zal verwend worden met optredens van een groot aantal artiesten die garant staan voor een unieke avond. Medewerking aan dit programma kennen: de groep telt 18 leden, meisjes die afkomstig zijn uit landen van alle vijf de kontinenten o.a. Oeganda, Korea, de Filippijnen, de Canarische Eilanden. Een van hen is Nederlandse. GEN VERDE heeft een internationaal repertoire, bestaande uit muziek, dans, zang en mime, waarin elemen ten uit de kuituur van de verschillende leden zijn vervlochten. Het program ma is helemaal door GEN VERDE opgebouwd. Het is een veelzijdig geheel, waarin de warmte van de Indios, de charme van het Oosten en de uitbundigheid van de Middellandse Zee gedragen worden door moderne ritmes uit de Nieuwe aan de gebeurtenissen en de emoties die de Patti Smith Group gevormd hebben en daardoor ook voor een deel de moderne popmuziek. Het is een uitdagende, intelligente plaat, vol met grootstedelijk esprit, de vervulling en gevolgen van rockdro- men, de magische touch van gene rerende handen, de dorst naar wijs heid, de moeilijke opgave te be minnen. De muziek en de energie van de Patti Smith Group is als een vlag, een gebaar, een oceaan: trots, uitno digend, zowel tijdelijk als zinloos. de been om deze gebeurtenis bij te wonen. Zij vormde het levende bewijs van de grote belangstelling die er bestaat voor het nederlandse lied. Hoe groot die belangstelling is, blijkt niet alleen uit het enthousiast meezingen van de liedjes die de Havenzangers en Vader Abraham ten gehore brachten, maar ook uit het feit dat de LP „Daar bij de waterkant” van de Havenzan gers inmiddels ook al goud is geworden terug te gaan naar ons eerste begin”. Horses, gedurfde synthese van drie akkoorden rock en de kracht van het woord. Radio Ethiopia, botsing van geluid-legers in de nacht. Easter’s bezielde religie en donkere romantiek. De vierde LP zet al deze elementen met één vloedgolf in beweging. Van het warme „Hi hello” waarmee „Frederick” begint op kant één tot het doordringende „Good bye” dat het titelstuk van de tweede kant beëin digt (een denkbeeldig gesprek met Paus Johannes Paulus 1), tipt Wave vankelijke periode om een nieuwe rock romantiek ten doop te houden. Geen wonder dat patti en lenny zich een beetje misplaatst voelden in het slapende Amerika van die tijd. In 1974 namen ze hun eerste single op, „Hey Joe Piss factory” en wat later in hetzelfde jaar kwam de band tot stand. Lenny Kaye, Ivan Kral, een politieke vluchteling die in 1968 uit Tsjecho- slowakije ontsnapte, ex-Mump Jay Dee Daugherty, Richard Sohl en Patti Smith. Ze speelden in clubs langs de beide kusten van de V.S. en vestigden zich in New York City voor hun eerste L.P. „Horses” haar eerste lp voor Arista, geproduceerd door John Cale, promi nent „undergrounder”, werd enthou siast ontvangen, ruime aandacht in de pers (Stephen Holden had al eerder in „Rolling Stone” geschreven dat ze „voorbestemd was om de rock koningin van de jaren zeventig te wor den.), prijzen en quoteringen, kortom men had een nieuwe ster ontdekt.. Een tweede elpee „Radio Ethiopia” werd opgenomen met Jack Douglas als producer, een plaat vol construc tief super lawaai, onverbiddelijke her rie en ritme. Daarna een periode rust voor nieuwe energie voor easter in 1978, de meest pure en wilde explosie van het moordende ritme van de Patti Smith groep. Op nummers als „Till’ victory” (een ode aan de new wave filmkunst), 25th Floor, Space Monkey (live opgenomen in de nacht dat Elvis Presley stierf) en Because the night, hebben de groep en producer Jimmy Irvine een rockstijl gevonden die precies past bij de ontvlambare tekst en muziek. De plaat deed wat terug houdend aan, hoewel vol vertrouwen en positief en gesteund door het succes van Because the night als single, veroverde Patti’s band een publiek dat daarvoor nog niet bereikt was. „Daar zitten we dan, gedoemd om Patti Smith heeft altijd haar eigen weg gevonden, ze vond poezie in akkoorden, muziek in taal, opwinding in chaos. Opwinding is haar kunstvorm, en in volle vaart zijn ideeën en de uitvoering daarvan zo geïnspireerd en zo inspirerend als rock ’n roll maar kan zijn. Voor sommigen is ze een heldin, voor anderen betekent zeingewikkelde toestanden”. Het ene is bijna niet los van het andere te zien. Enerzijds worden haar platen door de meest progressieve” radio stations geweerd, maar aan de andere kant heeft ze ook een top tien hit gehad en heeft ze in een televisieprogramma voor kinderen You light up my life” gezongen, tegenstellingen passen goed bij haar. In 1978 klikte het op de een of andere manier voor Patti Smith en haar groep, zowel op de plaat als live alsook op het gebied van literatuur en beeldende kunst. Easter” was een rehabilitatie, een soort revanche, een opeenstapeling van anarchie en intellect, revolutionaire zinsconstructies en reeds bestaande structuren, vulgair taalgebruik naast uitingen van geestelijke verfijning. „Easter was een overwinning. Op „Wave” is ze meer beschouwend ten opzichte van zichzelf en de buiten wereld. De plaat verwijst naar wat Patti Smith ooit geweest is of gedaan heeft. Deze nieuwe LP is een situatie schets van verschillende vormen van eenheid. De eenheid van liefde en wraak, die van een band, die van kunst en roem, verleden en toekomst, iemand die van Patti Smith houdt, vindt een overvloed aan argumenten voor zijn voorkeur, te beginnen met de keus van Todd Rundgren als pro ducer. patti en Todd kennen elkaar al lang, vanaf haar eerste stappen over de grens van New Yersey op weg naar New York en de rock and roll, uit de tijd dat ze kritieken schreef in Cream” over zijn muziek. „Seven ways of going” gaat terug naa r de livedagen van voor „Horses”. „So you want to be a rock and roll star”, het Byrds nummer, geeft een bijtend commentaar op hetgeen succes in de popwereld teweeg kan brengen. „Citizen ship” gaat over herinnering en, mislukkingen, vrijheid. „Frede rick” is Patti’s eigen love-song en „Wave” en „Hymn” zijn haar ge loofsovertuigingen. Het is iets dat méér is dan een carrière. Noem het een kruistocht, met rock and roll als middel voor de herontdekking van de pre Babelse universele taal, een elge- De vele fans van GEN ROSSO, de muzikale groep die vorig jaar in heel Noord-Europa voor uitverkochte za len speelde en daarbij ook Den Haag aandeed, kunnen tevreden zijn. GEN VERDE, om zo te zeggen het zusje van GEN ROSSO, komt dit jaar naar Den Haag, en wel op 23 september in het „Congresgebouw”. Tussen deze GEN-groepen en Den Haag bestaan vele en nauwe banden. Vele jongeren, studenten, scholieren en werkende jeugd hebben Loppiano, het stadje bij Florence waar de GEN wonen, bezocht of hebben GEN ROSSO vorig jaar meegemaakt. Voor wie GEN VERDE (nog) niet mene bewustwording die communi catie door middel van telepathie tot gevolg zal hebben. Ze heeft zich nou toevallig op muziek toegelegd, maar ze schrijft ook gedichten (babel, vorig jaar uitgege ven, was een goed ontvangen verza meling van haar werk, haar eerste publikatie voor een grote uitgever), ze acteert en schrijft toneelstukken (ze schreef samen met Sam Shepard „Cowboy Mouth”), ze maakte een film voor Moma, was muziekcriticus en ze is nog steeds een comédienne en prima gast in praatshows, een soort helderziende. Toen ze ongeveer zes jaar was maakte Little Richard’s „The girl can’t help it” zo’n indruk op haar dat het haar aan het hallu cineren zette. Hetzelfde gebeurde toen ze tien jaar later de Rolling Stones zag in de Ed Sullivan Show en ze wist wat haar te doen stond. Andere mensen die indruk op haar gemaakt hebben zijn Dylan, Morrison, Rim baud, Moreau, Pollack en hendrix. Acht jaar geleden begon Lenny Kaye haar te begeleiden terwijl ze poezie voordroeg in een kerk te new York en rock and roll werd wakker geschud. Hun eerste nummer was „Ballad of a bad boy.” Hierbij moet gezegd worden dat dit alles plaats had aan het begin van de slappe 70-er jaren. Niet de meest ont- Wereld, waarmee ze iedereen tot enthousiasme weten te brengen. Met hun programma hebben ze in Enge land, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië en Oostenrijk steeds volle zalen getrokken en vooral bij de jongeren veel sukses geoogst. De meisjes van GEN VERDE geven in hun liederen en dansen ook iets door van hun eigen ervaringen als jonge mensen en van hun leven in Loppiano, waar jongeren en gezinnen uit de hele wereld een ervaring opdoen van gemeenschappelijk leven, die ze na een verblijf van een of twee jaar meenemen naar hun eigen land. Voor velen is het optreden van de GEN- groepen een openbaring gebleken, zowel in artistiek opzicht door de spontane en warme, maar ook uiterst professionele presentatie, die van begin tot eind boeit, als door de inspirerende vitaliteit, die maakt dat je er „wat van meeneemt”. Congresgebouw - Den Haag aanvang 20.00 uur.Kaarten a 10,- ook verkrijgbaar in Zoetermeer, Dunant- straat 296 tel. 16.68.34. verlenen: De Havenzangers, Corry Konings, Alexander Curly, Herman Berkien, Babe, Albert West, Louis van Dijk en BZN. Het combo Joop Reynolds zal zorgen voor de muzikale omlijsting. De presentatie is in handen van Pierre van Ostade, die tevens een kleine quiz zal presenteren. De kaarten voor dit programma, dat tot in de kleine uurtjes zal duren (00.30 uur) zijn verkrijgbaar bij Max van Praag a 4,50 (dus eigenlijk voor nop). Dit programma zal op woensdag 19 september in de Grote Zaal van Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht om 20.00 uur beginnen. De zaal is open vanaf 19.15 uur. De Havenzangers hebben op september jl. uit handen van Vader Abraham, de grote voorvechter van het nederlandse lied, een platina plaat ontvangen voor hun LP „Aan het strand stil en verlaten”. In Oss was een grote en enthousiaste menigte op «awn

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1979 | | pagina 23