Gouweroute” in beeld
Beeld W’veen gaat veranderen
WITTE PRUZENHAL
Eén op twee droeg
autogordel niet
kweten niet wat
beter is: üw Peugeot
of onze service.
Bij politie-controle
Schrijfster op
De Sav.Lohman
M^GOED EN GOEDKOOP!
Automobielbedriif
Boonstoppel B.V.
X™
m-
r
fff
i.
p
lOr v
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 7 NOVEMBER 1979
Op diverse plaatsen in onze gemeente wordt aangegeven hoe
moet fietsen. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen/Sj aak Noteboom).
I
MR. A. G. SMALLENBROEK
onze
j van de over
heid als die van henzelf aanvaardt. Dan
wordt de eis die het bedrijfsleven en de
sen voorin en 30 mensen achterin, 56
bestuurders en 18 voorinzittenden geen
autogordel droegen. Bovendien droe-
HET WEEKBLAD
VOOR WADDINXVEEN
IS EEN ABONNEMENT
WAARD!
K.O-
PvdA-
Oranjelaan 21 Waddinxveen Tel. 01828-2344 en 2350 en 3277
Showroom Juliana van Stolberglaan
WADDINXVEEN - De rijkspolitie-opvanggroepen van Schoonhoven
en Pijnacker (dit zijn eenheden waarin jonge politie-ambtenaren onder
van een mentor functioneren) hebben afgelopen donderdag op
schrijven. Tevens las ze een door haar leiding
de Noordkade een preventieve controle gehouden op het dragen van
autogordels.
Deze controle vond plaats van 14.15 tot
16.00 uur en werd in samenwerking met
BESCHERMINGSMIDDEL
Het antwoord op de vraag: Waarom
autogordels? is volgens de politie dui
delijk te geven. Bij de huidige stand van
de techniek kan de autogordel gezien
worden als het meest effectieve be-
lijk. Dat vraagt bij de overheid om een
waarbij de koele
cijfenaar ondergeschikt blijft aan de
idealistisch gedreven realist. Warmte is
noodzakelijk om dan als manager te
kunnen slagen”.
"Meer dan ooit is het een voorwaarde,
indien de overheid, zowel rijks als ge
meentelijk, de contouren zichtbaar
schermingsmiddel voor bestuurders en
passagiers van auto’s bij verkeersonge
vallen. Door het dragen van gordels -
door iedereen, overal, altijd en op de
juiste manier, d.w.z. zo strak mogelijk -
kunnen in ons land jaarlijks honderden
mensenlevens worden gered en kan
ook het aantal gewonden sterk vermin
deren.
Het dragen van gordels is verplicht
voor bestuurders en voorpassagiers
(vanaf 12 jaar) van personenauto’s en
combinatieauto’s, die na 1 januari 1971
in Nederland in gebruik zijn genomen
en vanaf dat tijdstip bij aflevering gor
dels op de voor-zitplaatsen moeten
hebben. Het gaat hier dus om auto’s,
die zijn ingericht voor het vervoer van
niet meer dan 8 personen, de chauffeur
niet inbegrepen.
De wetgever heeft er van afgezien de
draagplicht ook te laten gelden in voer
tuigen die vóór 1 januari 1971 op de
weg kwamen en op vrijwillige basis met
gordels zijn uitgerust. De reden hiervan
is, dat niet vaststaat dat de in deze
auto’s aanwezige gordelbevestiging-
spunten aan de Nederlandse normen
voldoen. De gordel hoeft niet te wor
den gedragen door bestuurders en
voorpassagiers, waarvan de lichaam
slengte minder is dan 1,50 meter.
geschreven verhaal voor.
In het eerste gedeelte van de oudera
vond, die werd geopend door voorzitter
W. L. van ’t Hof, werd het huishoude
lijke gedeelte afgewerkt. Dit onderdeel
leverde geen enkel probleem op omdat Veilig Verkeer Nederland gehouden.
Waddinxveen zal daardoor in zijn
bouw en in zijn uitwendige vormen ver
anderen. Architectuur kan echter
verandering, vernieuwing brengen in
dien de mensen zich een op die ver
nieuwing gerichte mentaliteit eigen ma
ken. Een kernenbeleid slaagt derhalve
pas indien de mens zich instelt op die
vernieuwing, derhalve zichzelf ver
nieuwt”.
Dit is de wezenlijke uitdaging van ons
kernenbeleid. Dat vraagt van een be
stuur een doortastend beleid, duidelijk
en gericht. Een overtuigend beleid van
uit een overtuiging. We hebben daarbij
een ieder nodig omdat een zodanig be
leid niet geïsoleerd mag ontstaan en ze
ker niet mag voortbestaan. Vandaar
inspanning u dit ook heden nog
eens te vertellen”.
opening van de Eminentfabriek te
eindpunt. Voor Éminent en gemeente,
VOC1” i - -
ling van nieuw beleid. Vandaar feest-
Deze controle vond plaats van 14.15 tot
16.00 uur en werd in samenwerking met
Veilig Verkeer Nederland gehouden.
De resultaten waren niet zo positief.
Kinderen van 4-12 jaar
Kinderen van 4 jaar en ouder mogen
voorin zitten, mits gebruik gemaakt
wordt van een kinderzitje zoals ver
meld voor kinderen van 0-4 jaar, dan
wel gebruik gemaakt wordt van een
autogordel behorende tot het goedge
keurde soort.
De bevestigingspunten voor gordels in
de zijstijlen van auto’s zijn op een zoda
nige hoogte aangebracht, dat voorinzit
tenden met een normale lichaam
slengte een optimale beveiliging wordt
geboden. Voor mensen die klein van
stuk zijn, kan echter het schouderge-
deelte van een gordel bij een flinke bot
sing letsel aan de hals veroorzaken. Het
gebruik van het schoudergedeelte van
een driepuntsgordel is voor deze men
sen derhalve ongewenst.
Aangezien internationaal de tendens
bestaat auto’s uitsluitend met driepunt-
sgordels (eventueel met automaat) uit
te rusten, heeft de minister van Verkeer
en Waterstaat gemeend korte mensen
van de draagplicht te moeten uitzon
deren. Deze groep bestuurders en pas
sagiers worden echter blijkens de me
morie van toelichting geadviseerd ge
bruik te maken van de heupgordel, die
in vergelijking met dr driepuntsgordel
een zeer goede beveiliging biedt.
Eén zo’n gemeente is Waddinxveen,
die onderdeel uitmaakt van de 38 ki
lometer lange Gouweroute. Deze fiet
sroute loopt van Gouda via Reeuwijk-
Dorp, Alphen aan den Rijn, Boskoop
en Waddinxveen weer naar de kaas- en
kaarsenstad. Vanuit Boskoop komen
de fietsers door het Gouwebos-in-
aanleg, onze gemeente binnen fietsen.
Via de Bosboom Toussaintsingel, Sta-
ringlaan, Herman Heijermanslaan, C.
Huygenslaan, Da Costaweg, Willem de
Zwijgerlaan en de Noordkade komt
men terecht op de Zuidkade. Vandaar
wordt middels de Noordringdijk naar ’t
Weegje gekoerst.
WADDINXVEEN/GOUDA
mende vrijdag geeft
gedeputeerde drs. J. Borgman om half
tien ’s morgens het startsein ter open
stelling van drie Midden-Holland-
fietsroutes. Het gaat - zoals bericht - zaioI*Cl LTkïld 'VClI'!
om de zogenaamde Gouweroute, de UUUvl dVvJllll Vd.ll
Reeuwijkse Piassenroute en de Krim-
penerwaardroute. De landschappelijke
aantrekkelijkheid van onze streek en
de ligging van enkele fraaie toeristische
fietspaden waren voor de ANWB aan
leiding om samen met het intergemeen
telijk overlegorgaan Midden-Holland
een drietal fietsroutes te bewegwijze-
ren. Het uitzetten van deze routes heeft
in korte tijd zijn beslag kunnen krijgen,
hetgeen mede te danken is aan de posi
tieve reacties van de gemeenten langs
de routes.
WADDINXVEEN - Het beeld van Waddinxveen gaat veranderen. Dat
kondigde burgemeester mr. A. G. Smallenbroek vorige week maandag
middag aan voordat hij de nieuwe meubelfabriek van Eminent BV aan
de Staringlaan officieel zou openen. Benadrukkend dat het woningbe-
leid nabij de oude Waddinxveense kern ’n essentieel onderdeel vormde
van de Eminent-transactie stelde onze eerste burger: ”Wie het beleid
van college en gemeenteraad de laatste jaren heeft gevolgd zal het niet
zijn ontgaan dat de verplaatsing van Eminent geen geïsoleerde beleids-
handeling is geweest. De kernennota volgde al snel, evenals aan
kopen in de kernen in vrijwel iedere raadsvergadering. Eminent blijft
het begin van een beleid waarmede we het deccenium dat voor ons ligt
bezig zullen zijn”.
overheid nastreven vanuit een ieders
verantwoordelijkheid: dat onze maat
schappij gedragen wordt door mensen
die via hun taak de welvaart rechtvaar
diger verdelen, die meer dan ooit tevo
ren de mens in zijn doel tot volwaardi
ger mens de kans geeft dat te realise
ren”.
”Dan is iedere groei primair maat
schappelijk gericht, dan is groei het
middel om die doelen te realiseren.
Dan wordt winst gebruikt als middel
om de samenleving beter in te richten.
Dan is winst geen discussie meer.
Maatschappelijk is het dan zinvol veel
overheidsgeld te stoppen in bedrijven
die uit hun eigen winsten de vernieu
wing van gebouwen en machines niet
kunnen bekostigen. Dit lijkt tegen ie
dere economische wetmatigheid in te
gaan, maar die, zich vernieuwende
maatschappij, zal zich niet alleen laten
leiden door micro-economische
wetmatigheden”.
GEEN TEGENSTELLINGEN
’’Slagen kan een zodanig beleid alleen
indien in de maatschappij van morgen
verschillende tegenstellingen van he
den verdwijnen. Overheid en bedrijfsle
ven, zowel werkgevers als werknemers
zijn partijen voor een doelstelling waar
een ieder zijn eigen taken heeft, die el
kaar niet wezenlijk uitsluiten. Zo zal
het overheidsbeleid en het beleid van
het bedrijfsleven geïntegreerd worden
tot een algemeen welzijnsbeleid. Het
zal nog lang duren voordat wij dat heb
ben bereikt. We zullen er echter wel
naar moeten streven”, aldus burgemee
ster mr. Smallenbroek.
Kinderen van 0-4 jaar
Kinderen tot 4 jaar mogen op de voor-
zitplaats alleen meerijden in een goed
gekeurd kinderzitje, dat deugdelijk is
bevestigd. Op het keurmerk moet ver
meld staan, dat het zitje geschikt is
voor de voorzitplaats.
voor een ieder gelegenheid de ver-
kenstalletjes die in de lokalen waren in
gericht. Ter gelegenheid van het sa-
Op diverse plaatsen in onze gemeente wordt aangegeven hoe voor de Gouweroute moet worden gefietst. Dit bordje
staat langs de kant van de Willem de Zwijgerlaan en maakt de fietsers duidelijk dat men rechtsaf de Noordkade op
WADDINXVEEN - De
Tonny Vos-Dahmen von Buchholz, be
kend door haar gedocumenteerde, hi
storische jeugdromans en spannende deze vacatureplaats werd met alge- gen 5 bestuurders de gordel foutief,
meisjes- en jongensboeken, was vorige mene stemmen gekozen, mevrouw W.
week maandagavond aanwezig op de J. Borst-Hagen die de secretaresse-
ouderavond van de protestants- werkzaamheden zal gaan vervullen,
christelijke kleuterschool De Kleine Na afloop van de ouderavond was er
- een je(jer ge[egenheid de ver- - -
bouwde school te bekijken en de boe- Gebleken is namelijk dat van de 144 ge-
controleerde voertuigen met 183 men
sen voorin en 30 mensen achterin, 56
bestuurders en 18 voorinzittenden (dat
is de helft) geen autogordel droegen.
Bovendien droegen 5 bestuurders de
gordel foutief. Verder stelden de poli
tiemensen nog vast dat in 42 gevallen
de portieren rechtsvoor waren afgeslo
ten en dat maar één inzittende de auto
gordels achterin had omgedaan.
voor het elkaar gelukwensen. Vandaag
tevens de toetsing. De verplaatsing is
pas gelukt, de financiering is rond, een
nieuw beleid is ingezet. Toch echter
nieuwe argumenten: innovatie en
sectorbeleid.”
OPTIMISME EN DURF
”In de miljoenennota wordt dit aange-
kondigd als nieuwe beleidsdoeleinden,
nieuwe beleidsinstrumenten. Recons
tructie als middel om dit beleid gestalte instelling en een onvoorstelbare hoe-
te geven is meen ik een goed en zinnig veelheid optimisme en durf noodzake-
beleidsvoornemen, want door recrons- 1:_:|' r'~* J' --- --i-
tructie is een sterk en expansief bedrijf modern management
haast een voorwaarde. Als onze
economie stokt zal het met de recons
tructie en sanering ook minder gaan.
Zo zouden én sectotbeleid, én innova
tie, én reconstructie elkaar dienen in-
w -o -w dien de rijksoverheid vanuit die inval-
üóflmxveen _is__vgor een deel egn shoeken de kaders schept om de locale
pm n,,n, E~;.“.c..t en gemeente, overheid te laten werken”. -- --
w beide, een start voor de ontwikke- ”Ik denk dat daartoe ruimte aanwezig maakt dat het bedrijfsleven de maat-
von js> zowe| beleidsmatig in de ontwikke- schappelijke doelstelling
'■eren voor een geslaagde verplaatsing, lingssfeer als in financiële zin. Maar ,r-
or net scheppen van arbeidsplaatsen, dan is inventiviteit, fantasie, positieve
Basis en de De Savornin Lohman-
school (Lindegaarde), welke avond
druk werd bezocht.
Tonny Vos maakte de aanwezige ou
ders duidelijk dat ze voor haar schrijf- mengaan van De Kleine Basis en de De
werk eerst het historisch materiaal ver- Savornin Lohmanschool werd er met
zamelt en pas daarna haar op histori- een glas wijn getoast op de goede
sche feiten gebaseerde boeken gaat samenwerking.
iedereen een jaarverslag thuis ontvan- De resultaten waren niet zo positief,
gen had, en de vragen daardoor direct Gebleken is namelijk dat van de 144 ge-
beantwoord konden worden. In de ou- controleerde voertuigen met 183 men
schrijfster dercommissie was een vacature door
het aftreden van de secretaresse me
vrouw M. G. Bosma-Jongerden. In
w
F’
- X 1
v. 1