Vluchten bij brand
waarheen, waarlangs?
PREVENTIEFAGINA VAN HET WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
De was
bij de
kachel -
dat ruikt
naar brand
cfankari
LATEN WE PROBEREN ZONDER SCHADE EN SCHANDE WIJS TE WORDEN
Dweilen, slingeren
en springen
met de caravan
Trappen en
ladders -
je moet er
mee leven
Grootste
brandgevaar
zit vaak in het
interieur-materiaal
Alarm is best,
maar dan wel mét
een goed slot
Geef kolendamp
geen kans
houcjen^\
gebeuren
Caravan goed vast
Werken
met open vuur
vraagt dubbele
waakzaamheid
Lang van huis? Stroom uit!
Bel gerust
de politie!
1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
-
«^x^x^x^x^x^x^x^x^x^x^x^x^
Als er in huis (of ergens anders) brand uitbreekt is het van groot belang direkt
de brandweer te bellen. Pas daarna moet men proberen het vuur te blussen.
Lukt dit niet snel, dan is het verstandig meteen te vluchten. Alleen moet men
dan wel weten waarheen en waarlangs. De veiligste plaats is altijd buiten en op
de begane grond.
in de nacht iedereen wordt gewekt
en dat men het huis op een bepaalde
manier moet verlaten. Men moet
dan ook een afspraak maken om el
kaar op een vast en veilig punt bui
ten te ontmoeten, zodat meteen kan
worden nagegaan of iedereen wel
aanwezig is. Zo’n vluchtplan moet
dan ook zeker één keer per jaar met
alle gezinsleden worden geoefend.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 7 NOVEMBER 1979
VEILIGHEID
EN BEVEILIGING
Elk jaar, vooral in de herfst en de
winter, verschijnen in de kranten be
richten over mensen die om het leven
zijn gekomen door kolendampver
giftiging. Zo’n vergiftiging kan niet
alleen ontstaan bij het stoken van
kolen, maar ook bij olie- en gaska
chels. De oorzaak is vaak dat de ka
chel niet op tijd wordt schoonge
maakt en de schoorsteen niet wordt
geveegd. Verstoppingen zijn hiervan
het gevolg. Zij belemmeren de afvoer
van de verbrandingsgassen door de
schoorsteen.
Kolendamp kan ook ontstaan door
dat een kolenkachel te snel wordt ge
temperd of doordat meer dan één ka
chel op het rookkanaal wordt aange
sloten.
Daarom is het belangrijk de volgende
maatregelen te nemen:
- Laat op zijn minst één keer per
jaar de kachel schoonmaken en de
schoorsteen vegen.
- Sluit nooit meer dan één kachel op
het rookkanaal aan.
- Temper een kolenkachel altijd ge
leidelijk.
- Controleer van tijd tot tijd de pijp
tussen de kachel en de schoorsteen op
scheuren.
- Vergeet niet aan het begin van het
stookseizoen de prop papier uit de
schoorsteen of de pijp te halen.
moet altijd goed vast
zitten.
Gladde schoenen
kunnen gevaar opleve-
Voor de beveiliging van huizen en
gebouwen tegen indringers kunnen
allerlei elektronische signalerings
systemen worden toegepast. Ze
werken of met geluid (sirenes) of
met lichtsignalen (Zwaai- en flits
lichten). Met deze systemen ont
staat echter ook nogal eens vals
alarm. Bovendien signaleren zij wel
dat er iets niet in orde is, maar zijn
zij niet in staat eventuele indringers
tegen te houden. Een brutale inbre
ker kan soms nog best zijn slag
slaan, ook al is het alarm al in wer
king getreden.
Beter is daarom een systeem dat in
geval van onraad via een telefoon
lijn een stil signaal doorgeeft aan de
politie, de bewakingsdienst of ande
ren. Dat heet stil alarm.
De meest vernuftige signaleringssys
temen zijn echter onvoldoende wan
neer een gebouw niet is voorzien van
deugdelijke sloten, deuren en ramen.
Rijden met een caravan of een ander
soort aanhangwagen eist een aange
paste rijstijl. In de eerst plaats is in
de meeste landen de maximum
snelheid voor een auto met caravan
wettelijk vastgesteld op 80 km per
uur. Voor kleine aanhangers ligt dit
maximum ver onder de snelheid,
waarbij een combinatie spontaan
kan gaan slingeren.
Het is wel van belang dat de caravan
de juiste druk uitoefent op de trek
haak. Is deze druk te groot, dan kan
de besturing van de auto gaan zwe
ven; is hij te laag, dan wordt de nei
ging tot slingeren groter. Bij cara
vans kan die neiging, mede onder
invloed van de wind, al bij betrek
kelijk lage snelheden optreden.
Voor een gedeeltelijke bestrijding
van dit ongemak zijn stabilisatoren
in de handel, waarvan de ANWB
een lijst met merken en types uit
geeft.
Een belangrijke factor zijn de ban
den. Zij moeten uiteraard voldoen
de profiel hebben. Bovendien moet
de spanning regelmatig worden ge
controleerd in het bijzonder die van
de caravanbanden. Is de spanning te
laag, dan zal deze willen dweilen; in
het tegenovergestelde geval zal hij
gaan springen. Het laatste is ge
makkelijker te corrigeren dan het
eerste. Maar in alle gevallen is de
uiterste voorzichtigheid geboden.
Storm kan een bijzonder kwaadaar
dige vijand zijn van de caravan.
Vooral in de kustgebieden kan het
nogal eens spoken. Goede voor
zorgsmaatregelen kunnen dan een
heleboel ellende voorkomen.
Voor een stevige bevestiging van de
caravan bij storm zijn handige ver-
ankeringssets verkrijgbaar. Ze be
staan uit een boor, die de grond in
moet worden gedreven, en een
aantal speciale riemen, waarmee de
wielen aan de boor kunnen worden
vastgemaakt.
Een brand is dikwijls het gevolg van
onachtzaamheid bij werkzaamhe
den als lassen, snijden, solderen,
verf afbranden en dak bedekken. In
feite is juist extra waakzaamheid en
voorzichtigheid geboden, omdat
men bij al deze bezigheden een open
vuur gebruikt. Bovendien wordt het
risico van brand nog groter doordat
zich aan en in het gebouw allerlei
droge, brandbare materialen bevin
den, zoals hout, stof, bladeren, vo
gelnestjes, brandbare isolatie tussen
spouwmuren en dakpannen en der
gelijke.
Voor iédereen die werkt met open
vuur, gelden tien dringende regels:
- Verken de omgeving van het kar
wei.
- Zorg voor voldoende blusmidde
len.
- Let op openingen.
- Verwijder brandbare vloeistoffen
- Dek brandbare stoffen af.
- Zet een „brandwacht” bij het
werk.
- Denk aan de .achterkant’ van de
plaats waarop men met de vlam aan
het werk is.
- Besteed extra aandacht aan ge
sloten installaties.
- Zorg er voor dat gesloten vaten
en/of tanks „brandschoon” zijn.
- Bewaak de plaats waar is gewerkt
ook nog na afloop van de werk
zaamheden.
K^X^X^X^X^X^X^X^X^X<^X^X^X^X^X^X^X^X^X^X^X^X^X^X^X^X^>
Wie lange tijd zijn huis onbeheerd achterlaat, doet er verstandig aan de
elektrische apparaten uit te schakelen en de stekker uit het stopkontakt te
trekken. Apparaten die daarvoor in aanmerking komen zijn onder meer de
boiler, de radio, het tv-toestel, de koelkast, de wasmachine en het koffiezet
apparaat. Vergeet ook niet de antenne van T. V. of radio uit de contactdoos
te verwijderen. Men kan natuurlijk ook alle lichtgroepen uitschakelen via de
meterkast. Dan ziet het huis er echter ’s avonds donker en verlaten uit,
waardoor het gauwer noodt tot inbreken. Zit er een buitenstopkontakt aan
het huis, dan moet dat van binnen uit uitgeschakeld (kunnen) worden.
ren op een trap.
- Wentel- of spiltrap-
pen zijn extra onveilig
doordat de treden er
van meer gedeeltelijk
(<2P het brede einde)
bruikbaar zijn.
- Let bij het aan
schaffen van een huis-
houdtrap of ladder al
tijd op goede kwaliteit.
Trappen met scharnie
ren van kunststof zijn
niet aan te bevelen.
- Houten ladders
moeten regelmatig
worden gecontroleerd
op scheuren. Daarom
mogen ze niet geverfd
worden.
- Zorg er voor dat de
ladder niet kan om
vallen of wegglijden.
- Nooit meer dan één
persoon tegelijk op de
ladder.
- Schuif een
schuifladder niet ver
der uit elkaar dan de
laatste vier sporten
van elk deel.
De was drogen bij de kachel
kan bij slecht weer een uit
komst zijn, maar er komt wel
een groot brandgevaar bij om
de hoek kijken. Het wasgoed
hoeft niet eens tegen de ka
chel aan te hangen om in
brand te raken. Ook wanneer
het zich te dicht in de buurt
van de warmtebron bevindt,
kan het door de hittestraling
gaan schroeien en daarna
brand veroorzaken.
- Zorg dus voor voldoende
afstand tussen kachel en
wasgoed.
- Hoe droger het wasgoed
wordt, hoe groter de afstand
moet zijn.
- Zorg er voor dat geen
brandbare stoffen of voor
werpen met de kachel in aan
raking kunnen komen, bij
voorbeeld doordat een lijn
breekt of een rekje omvalt.
- Ga niet het huis uit als de
was bij de kachel te drogen
hangt.
Het grootste brandgevaar wordt
meestal binnengebracht bij de in
richting van gebouwen. Het wordt
gevormd door brandbare vloerbe
dekking, plafondmateriaal en
wandbekleding. Daardoor kan een
klein brandje zich snel uitbreiden.
Ook in meubilair wordt meestal veel
brandbaar materiaal verwerkt,
waaronder (schuim)kunststoffen.
Die kunnen bij brand oorzaak zijn
van de ontwikkeling van rook en
giftige gassen.
Isolatiemateriaal kan eveneens
brandgevaarlijk zijn. Veilige pro-
dukten zijn onder meer minerale
wol en „schuimglas”. De grote ver
scheidenheid van mogelijkheden
maakt ook hier het inwinnen van
deskundig advies verstandig.
Trappen en ladders
behoren tot de meest
onveilige voorwerpen
in het dagelijks leven.
Toch zijn ze nodig. En
er is ook best mee te
leven, als men maar de
juiste voorzieningen en
maatregelen treft.
- Naarmate een trap
breder is en minder
steil, is hij veiliger.
- Gladde treden ko
men vaak voor bij ste
nen, stalen of houten
open trappen. Plak er
antislip-materiaal of
rubber hoekstukken
op.
- Behandel een trap
nooit met een boen
middel.
- Bij een trap van vijf
of meer treden is een
leuning verplicht.
Maar ook voor een
kleinere trap is een
goede leuning eigenlijk
een noodzaak.
- De bedekking van
gestoffeerde trappen
Het is goed thuis eens na te gaan
langs welke weg elke kamer kan
worden verlaten wanneer bijvoor
beeld de trap door brand onbegaan
baar is geworden. Is er geen andere
weg te bedenken, dan moet er een
gemaakt worden, bijvoorbeeld met
een touwladder, door het aanbren
gen van een leuning langs een brede
dakgoot of door het maken van een
doorgang naar de buren via de zol
der. Bij brand ontstaat vaak dikke
rook, waardoor men weinig kan
zien. Ook raken mensen bij brand
wel in paniek. Het is daarom van
groot belang dat op de vluchtwegen
geen hindemissén voorkomen zoals
fietsen in trappenhuizen of onge
bruikte meubilair op overlopen of
een stapel oude dozen en flessen te
gen de achterdeur. Thuis kan dit al
gevaarlijk zijn, in een vreemde om
geving kunnen zulke hindernissen
het verschil betekenen tussen een
veilige ontvluchting en omkomen in
de brand. Ga daarom in een nieuwe
omgeving -4zoals een hotel of een
schouwburg - altijd na waar de
nooduitgangen zijn en - zo mogelijk^
- of deze niet geblokkeerd zijn.
Het is nuttig niét het hele gezin eert
vluchtplan te maken voor het geval
van brand. Het is vooral goed van-
tevoren af te spreken dat bij onraad
>X^X^X^X^X^X^X^X^X^X^X^X^J
Een briefje op de deur of aan het
raam waarop staat dat u afwezig
bent, is natuurlijk vragen om in
braak. Laat daarom zulke medede
lingen achterwege. Zoiets behoort
al tot de eenvoudige voorzorgs
maatregelen, die men kan nemen
om dieven minder kans te geven.
Zorg er ook voor dat kostbare din
gen niet van buitenaf zichtbaar zijn.
Vraag, als u weg moet, bekenden
een oogje in het zeil te houden. Ont
dekt u verdachte dingen, bijvoor
beeld overdreven belangstelling
voor uw huis of dat van uw buren,
aarzel dan niet om de politie te bel
len.
I l\