Directeur D. Unschoten kan worden ®)WITTEBIIJZENHAL 1 gevraagd naar bediening aan huis Wat doet de PTT voor gehandicapten? Negen miljoen Sinterklazen Ruilbeurs Mr UW WINSTWINKEL! Zalengebruik De Bonkelaar en ’t Ketelhuis asm WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 14 NOVEMBER 1979 1^, Zoals bekend wordt er al een poosje ge- postdirecteur vragen om bediening aan ru- Als rode draad door het programma loopt een spel waaraan iedereen kan meedoen. Zes buitenlandse kinderen die hier in Nederland wonen, de zoge naamde tweede generatie van culturele minderheden, worden via een gefilmd portretje voorgesteld. De vraag is: Waar komen ze vandaan? Daalnameformulieren zijn in de week van 5 december te vinden in alle om roepbladen. Bovendien zijn ze vanaf 20 met arm- en handstoornissen proble men bij ogenschijnlijk eenvoudige han delingen, zoals het opplakken van een postzegel. WADD1NXVEEN Woensdag 5 de cember zendt de NOS via Nederland 1 het anderhalf uur durend amusem- mentsprogrammam "Negen miljoen Sinterklazen" uit dat in het teken staat van het Jaar van het Kind. Tot de muzi kale gasten die presentator Willem Duys zal ontvangen, behoren o.m. Ro berta Flack, Paul van Vliet, Tol Hansse, Gerard Lenorman, het team van de Film van Ome Willem, het Rus sisch Ballet Azerbeidzjan en het orkest van Harry van Hoof. De aanpassing wordt geprojecteerd in bestaande kindercentra in minstens vijf WADD1NXVEEN/KOOG AAN DEN ZAAN - Zondag 18 november van 10.00 tot 17.00 uur houdt de Neder landse vereniging "De Verzamelaar", afdeling Zaanstreek-Waterland een grote verzamelbeurs van munten, post zegels, ansichtkaarten, sigarenbanden, lucifermerken, curiosa enz. in alle za len van de Lindenboomschool, Raad huisstraat 55 te Koog aan den Zaan. er twee. Deze specialisten geven ook adviezen over andere hulpmiddelen dan die van de PTT. Bovendien verzor gen zij de kleine aanpassingen die mis schien nodig zijn. En zij kennen de we gen voor het aanvragen van subsidie. In de sfeer van publieke voorzieningen ligt nog een heet hangijzer: de telefoon cel. De ideale vorm daarvoor is nog niet gevonden. De gewenste cel zou ge schikt moeten zijn voor mensen met di verse handicaps, waaronder rolstoelers, maar ook voor de overige gebruikers. Een principe-ontwerp voor zo’n cel is kort geleden van de tekentafel geko men en zal nader worden uitgewerkt met enkele gehandicaptenorganisaties en specialisten van Het Dorp. Daarna pas kan de fabricage worden voorbe reid. Helaas zal het dus nog enige tijd kosten voordat deze cellen kunnen worden geplaatst. POSTGIRO/ RIJKSPOSTSPAARBANK Functionarissen van Postgiro/Rijkspo- stspaarbank (de commerciële advi seurs) bezoeken, indien gewenst, de klanten thuis teneinde hun aldaar over het dienstenpakket van PCGD/RPS te adviseren. Voorts verzorgen de loke- tambtenaren van Post voor Postgiro en Rijkspostspaarbank de kassiersdien- sten. Daarnaast zijn in ca. 180 postkan toren de G-adviseurs werkzaam. Deze experts geven de klanten, in een per soonlijk gesprek, raad over o.m. beta len, sparen, hypotheken en consump tief krediet. Ook voor hun geldverkeer hebben ge handicapten dus belang bij de toegan kelijkheid van postkantoren. Het gaat hier om dezelfde 650.000 mensen als die eerder werden genoemd. Maar ook "thuisbankiers" kunnen hun proble men hebben, 34.000 blinden kunnen hun dagafschriften niet zelf lezen en geen opdrachten uitschrijven. Het laat ste geldt ook voor 41.000 arm- en hand- gestoorden. Omdat het hier totale han dicaps betreft, is het uiterst moeilijk om de problemen van deze mensen te on dervangen. Als eerste dienstverlening in deze rich ting zal volgend jaar een braille-project van start gaan. Gegadigden kunnen dan bij de dagafschriften van hun giro- en spaarrekening een kopie in braille ontvangen. die onder andere door blazen of door het aanraken van een contactplaatje kan worden bediend. Op vrijwel alle gebieden van de tele communicatie wordt vandaag de dag gewerkt aan voorzieningen voor gehan dicapten. Voor Viewdata bijvoorbeeld wordt onderzoek gedaan naar de moge lijkheden van een vergroot beeld voor slechtzienden en een braille-printer voor blinden. Hetzelfde, maar in een heel veel priller stadium, gebeurt ten aanzien van synthetische spraak. TELEFOONCEL Het kan moeilijk zijn een keuze te ma ken uit het beschikbare assortiment van hulpmiddelen. Ook is het mogelijk dat een gehandicapte in de gedetail leerde folders van de Telefoondienst niet vindt wat hij denkt nodig te heb ben. Dan kan hij een beroep doen op een contactambtenaar voor gehandi- in ons land. Deze teksttelefoon capten. In elk telefoondistrict werken WADDINXVEEN/DEN HAAG - De PTT is al enkele jaren druk bezig met het treffen van voorzieningen voor gehandicapten en bejaarden, te neinde voor deze groep medemensen het gebruik van de diensten van de PTT mogelijk te maken of te vergemakkelijken. Ook het postkantoor in Waddinxveen doet daaraan mee. Het postkantoor aan de Kerkweg-Oost (Foto: Archief Weekblad voor Waddinxveen De arm- en handgestoorden hebben vooral bedieningsproblemen, bijvoor beeld met het hanteren van de hoorn. Een eenvoudige oplossing wordt al ver- :n aan een standaard. Bijzonder praktisch is een kantelbare steun, waarmee ook het haakcontact van het telefoontoestel wordt bediend. Een andere mogelijk heid is een luidsprekend toestel. Ook veel chronisch zieken maken ge bruik hiervan. Helaas wordt daarbij wel eens hinder ondervonden van moerige geluiden uit de omgeving. Voor mensen met een lichte stoornis in de arm of hand is het kiezen vaak al ge- makkelijker als het telefoontoestel is. -een hellende ondergrond. Voor ernstige gevallen kan de PTT ta bleaus met druktoetsen leveren, die via een impulsgever met het toestel ver bonden worden. Voor het kiezen ko men meer en meer ook electronische apparaten in gebruik. Een voorbeeld hiervan is de Autofoon van Het Dorp, hen thuis worden afgeleverd. Bijzondere dienstverlening geldt de braillestukken. Deze zijn vrij van port en rechten, met uitzondering van het luchtrecht. Het begrip braillestukken wordt zeer ruim opgevat. Het betreft ook cliche’s braillepapier, cassettes, i en geluidsbanden die aan of gebruik van de publieke voorzieningen door erkende blindeninstituten zijn verzonden. In Nederland beheersen slechts 3.000 blinden het brailleschrift. Daarom is het van groot belang dat ook |efonist. auditieve informatiedragers van port lijke vormen van schriftelijke commu- zijn vrijgesteld. Dit komt bovendien ten nicatie. Evenals zij hebben ook mensen goede aan i ten, zoals chronisch zieken. TELECOMMUNICATIE Telefoneren lijkt zo gemakkelijk. Toch komt er nog het nodige bij kijken. De bel moet worden opgemerkt, dat wil zeggen gehoord. Men moet een num mer kiezen en de hoorn naar oor en mond tillen, en men moet zelf spreken kregen door de hoorn te bevestige en luisteren naar wat aan de andere kant van de lijn wordt gezegd. Meer niet. Zo gemakkelijk is telefoneren. Maar voor 270.000 gehandicapten gaat dit helemaal niet gemakkelijk. 156.000 daarvan hebben ernstige^ moeite met horen en 41.000 problemen bij het han teren van de hoorn en bij het kiezen. 39.000 Nederlanders spreken zeer moeizaam of kunnen niet praten en er zijn zo’n 34.000 blinden. Aan een groot aantal van deze mensen kan de PTT, zelf of in samenwerking vastgezet op met andere instanties, uitkomst bieden. Personen met een beperkt gehoor vin den bij heTtelefoneren naar behoefte baat bij: een telefoonhoorn met ingebouwde regelbare versterker (—10 dB tot +25dB); kelijkheid voor een ieder zal worden verbeterd, en is het pand waar direc teur r kortgeleden aangewezen om deel te ne men aan een proefregeling met betrek king tot voorzieningen voor slechtho- renden. In dit verband is de openbare capten. Ook het interieur wordt dan spreekgelegenheid van het postkantoor aangepast. De richtlijnen hiervoor zijn voorzien van een microtelefoon met in overleg met de Nederlandse Vereni- versterker. ging voor Revalidatie bepaald. Waar dat nodig is worden bijzondere voorzie- Het huidige streven naar meer, maar ningen aangebracht, zoals hefplateaus vooral betere dienstverlening en hulp- en hellingbanen. middelen is de logische voortzetting Gezien de hoge kosten gebeurt de aan- passing in fasen. Er zijn nu al 520 post kantoren volledig toegankelijk voor ge- Maar de persoonlijke hulpverlening staat voorop. Aan het lo- van Vroom Dreesman, Vendet, Hema, Maxis en de Bijenkorf, zolang de voorraad strekt. Het totaal aantal in omloop te brengen formulieren is 5,2 miljoen. Uiteraard kan de oplossing ook per briefkaart of per giro worden ingezonden. De inzenders moeten min stens f 2,50 aan extra postzegels bijp lakken of overmaken. een eigen gehoorapparaat in com binatie met een ringleiding met verster ker (geleverd door derden, maar aan te sluiten door de PTT); een eigen gehoorapparaat met in- ductiespoel, waarmee het lekveld van de telefoonapparatuur wordt opgevan gen en versterkt; een clip-on-versterker met een akoestische of inductieve koppeling (geleverd door derden); een tweede hoorschelp. Mensen die het belsignaal niet horen, kunnen geholpen worden met een re lais, waarop door derden gloei- of flit slampen worden aangesloten. Andere mogelijkheden zijn: een extra bel, een speciale lage-tonenbel of een signaal met regelbare geluidssterkte. Een tek sttelefoon voor doven is een jaar lang in het Voorburgse Effatha beproefd. Het experiment zal op grotere schaal wor den voortgezet in verschillende plaat sen i.. 3L." werkt als een soort lichtcourant en kan gebruikt voor èn door zowel doven als doofstommen. Aan mensen met een zwakke stem kan een telefoonhoorn met "fluisterversterker" worden geleverd. SLECHTZIENDEN Voor slechtzienden bestaat een ring met extra grote cijfers (2x), die rondom de kiesschijf past. Blinden kunnen ge makkelijker kiezen door goed voelbare merktekens aan de omtrek van de vin- gerschijf, of door een puntje op toet- snummer 5 van een druktoestel. Alle nieuwe druktoestellen worden thans van dit merkteken voorzien. Als ie mand die blind is, zijn gesprekskosten onder controle wil houden, kan een tel ler met braillecijfers worden geleverd. Informatie over telefoonnummers geeft 008. Voor talrijke blinden en mensen met arm- en handstoornissen is dit de enige weg, omdat ze de telefoongidsen niet kunnen gebruiken. Overigens kie zen veel blinden het beroep van huiste- Het Blindeninstituut Barti- meus te Zeist en ’t Loo-erf te Apel doorn leiden hiertoe op. De PTT levert veel anderszins gehandicap- speciale blindenbedieningsposten en i i.__ maakt de telefonisten vertrouwd met de werking daarvan. Dit is de voorziening voor slechthorenden in het postkantoor. Het toestel van de openbare spreekgelegenheid is voorzien van een microtelefoon met versterker. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen!Sjaak Noteboom}. WADDINXVEEN - Regelmatig wordt de Stichting Jeugd- en Jon gerencentrum "Waddinxveen” geconfronteerd met verenigingen die graag een ruimte in ’t Ketel huis of De Bonkelaar willen ge bruiken. Per geval wordt er dan bezien of aan dat verzoek gehoor gegeven kan worden. De stichting wil nu echter tot een algemene regeling komen, zodat iedereen weet, waar men aan toe is en wat de mogelijkheden zijn. Om tot een goed besluit in deze te komen is er een concept-regeling "gebruik van lokalen door der den" gemaakt. Deze regeling en de uitgangspun ten daarin wil de stichting nu eerst bespreken met de eventuele gebruikers. Daarom wordt er op donderdag 22 november een avond belegd in De Bonkelaar. Verenigingen en andere groepen, die willen meepraten zijn op die avond om 20.00 uur welkom. Zij kunnen de concept-regeling eventueel van te voren afhalen bij De Bonkelaar. De stichting legt er nu reeds de nadruk op dat er drie belangrijke punten als uitgangsstelling vast staan: 1het eigen programma van de stichting moet eerst goed uit gevoerd kunnen worden. 2. zaalruimten kunnen alleen be schikbaar worden gesteld op tijdstippen dat er personeel van de stichting aanwezig kan zijn. 3. de stichting kan niet concurre rend zijn tegenover andere in stellingen (zaalverhuur) bin- binnen de gemeente Waddinx veen. "Wij hopen zo samen tot een goede regeling te komen”, aldus stichtingsvoorzitter Bert de Rijke. van een langlevende PTT-traditie. Voor de Eerste Wereldoorlog was er al zo ie- mand als de "sociale besteller”. Vooral handicapten. op het platteland omvatte de taak van r- de postbode veel meer dan het rond- ket varieert die hulp van een eenvoudig brengen van brieven en pakjes. En uit advies of een handreiking tot het volle- de jaren dertig is een regelbare "abon- dig invullen van formulieren. Mensen neeversterker” bekend: een kastje aan die zelf immobiel zijn en geen hulp van de muur, dat het telefoongebruik voor derden hebben, kunnen de plaatselijke slechthorenden mogelijk maakt. Dank postdirecteur vragen om bediening aan zij de gedreven inzet van heel wat PTT- huis. Evenals ieder ander kunnen ook ers werd het assortiment hulpmiddelen gehandicapten en bejaarden bij het po- gestadig verbeterd en uitgebreid. Deze stkantoor schriftelijk voor minstens incidentele hulpverlening is, vooral in ƒ10’ aan zegels bestellen, die dan bij n0?Cn?,ber te k*bjjalle:eSV®i?§en de afgelopen tien jaren, geleidelijk aan u~" r-, -* omgebogen naar een normale bedrijfstaak. 22‘iWanneer vroeger een postkantoor sproken over de bouw van een nieuw werd gebouwd, kreeg het meestal mo- postkantoor aan de Kerkweg-Oost op numentale trappen en draaideuren, de huidige plaats, waardoor de toegan- Gehandicapten konden er niet in en 1 werden in voorkomende gevallen op istraat geholpen. Sinds het eind van de D. kinschoten de scepter zwaait jaren zestig worden bij nieuwbouw en ingrijpende verbouwing van postkanto ren voorzieningen getroffen om deze toegankelijk te maken voor gehandi- De opbrengst van deze actie is bestemd voor projecten in minstens 5 steden. Die projecten moeten in het kader van het Jaar van het Kind tot stand komen. Jonge kinderen, die opgroeien in een soort niemandsland, tussen twee cultu ren, met twee talen, twee woorden voor elk begrip of voorwerp, dreigen tussen de wal en het schip te raken. In deze si tuatie moet verbetering komen. Dat kan o.a. door aanpassing van kinder centra. aanpassing wordt geprojecteerd in grote steden door middel van aanschaf van speciaal spel- en ontwikkelingsma teriaal en uitbreiding van opvangmoge lijkheden. De plannen hiervoor zijn ge reed en kunnen dan ook binnenkort worden uitgevoerd. De actie wordt ge voerd onder auspiciën van de Stichting Nationale Commissie Internationaal Jaar van het Kind - 1979. POST Ruim 650.000 Nederlandse gehandi capten ondervinden problemen bij het platen van de Post. Veel mensen met loop stoornissen hebben moeite een post kantoor binnen te komen. Blinden zijn volledig uitgesloten van de gebruike rs.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1979 | | pagina 17