avond in het AF-centrum actief
Sterk politiek gezelschap maandag
Geen caravans
in nog aan te
wijzen
woonwijken
Verhuur van
clubgebouw
aan NKF-tennis
Grondverkoop
aan Formido
Alleen
vrachtwagens
op Alb.
Thijmlaan,
Mercuriusweg,
bij Van
Speijkstraat
en in sportpark
aan de
Sniepweg
Leiding forum in handen van B. J. Woudenberg
Winkels
langer
open kan
III
II
KNIPTIP Flitsen het
geeft de beste re
sultaten op een
afstand van 11/z
tot 4 meter.
telling
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 19 MAART 1980
*J.D. Blaauw VVD
PSP
t
1
ZWAARTEPUNT
Teneinde tegen het excessief gebruik
van de openbare weg door geparkeerde
voertuigen te kunnen optreden, achten
B. en W. het dus wenselijk dat ook hier
voorschriften worden vastgesteld waar-
der
chtsgeleerdheid van de Rijksuniversi-
t-:._i
Europa Instituut.
1973-1979: Lid van het Europees Parle
ment. Rapporteur voor de rechts
treekse algemene verkiezingen van het
Europees Parlement
1973: Lid van de Tweede Kamer der
Staten Generaal voor de Partij van de
Arbeid (kiesdistrict Dordrecht).
ker, later Lector aan de fakulteit
re<
teit Leiden. Tevens direkteur van het
*A.B.M. FrinkinktCDA*S. Patijn (PvdA*WG. van der Spek (PSP)
A. G. van der Spek is Tweede Kamerlid
sedert 23 februari 1976. Geboren 13 de
cember 1923 te ’s-Gravenhage, ge
huwd. Bezocht de HBS-B en studeerde
scheikunde. Was leraar scheikunde in
Brielle en ’s-Gravenhage. Was tot I967
leraar natuurkunde en scheikunde aan
het Baarns lyceum. Was lid van de Eer
ste Kamer van 1963-1967.
WADDINXVEEN B. en W. hebben
- zoals bericht - met de B.V. Houthan
del v/h Schwartz en Verzijden (For
mido) besprekingen gevoerd over de
verkoop van een perceel grond gelegen
vóór de eigendommen van genoemde
vennootschap aan de Noordkade. Met
de B.V. is overeenstemming bereikt
over de verkoop van dit perceel grond,
ter grootte van circa 160 m2, voor de
prijs van f 70.000,- exclusief BTW, ko
sten koper. De B.V. Houthandel v/h
Schwarz en Verzijden krijgt de verp
lichting opgelegd op het te verwerven
perceel grond een parkeerterrein aan
te leggen.
Al een hele poos staat in onze ge
meente ter discussie de hinder, die bin
nen de bebouwde kom wordt onder
vonden van het parkeren (en het daar
mee samenhangende starten en warm-
draaien van motoren) van vrachtauto’s.
Daarbij is de wenselijkheid naar voren
gekomen te komen tot de vaststelling
van een zogenaamde parkeerexcessen-
verordening. Een dergelijke verorde
ning regelt ook parkeerverboden in in
cidentele gevallen zoals reclamevoer-
tuigen, uitzichtsbelemmering vanuit de
woning, autowrakken en dergelijke, al
smede voor recreatie bestemde voer
tuigen
Volgens jurisprudentie van de Hoge
Raad is in de eerste plaats van een par-
keerexces sprake als het gaat om exces
sief gebruik van de weg, derhalve strij
dig met de bestemming die de weg
heeft. Ten aanzien van bepaalde (cate
gorieën van) voertuigen die de weg in
strijd met deze bestemming gebruiken,
is de raad gerechtigd op grond van de
gemeentewet strengere eisen te stellen
en scherpere grenzen te trekken. Daar
bij mag overigens niet te diep worden
ingegrepen in het ’’normale” verkeer
en dus ook niet in het ’’normale” par
keren. Voorts is volgens de Hoge Raad
sprake van een parkeerexces wanneer
het parkeren op de weg gepaard gaat
met ontsiering van het uiterlijk aanzien
van de gemeente, beneming van uit
zicht of b.v. overlast door stankver-
spreidende lading.
Gebleken is dat de volgende aantallen
voertuigen, langer dan 6 meter, gedu
rende één of meerdere nachten op de
openbare Waddinxveense weg plegen
te worden geparkeerd: 7 op de par
keerplaats Sniepweg (verder plus 4
losse aanhangwagen), 10 op de par-
keerstrook langs de Alb. Thijmlaan en
CDA.
Van zijn hand verschenen vele publika-
ties over het vraagstuk van vrede en
veiligheid.
Hij is woonachtig in Rijswijk, is ge
huwd met Christiane De Meester en
heeft vier kinderen.
Schelto patijn is geboren 13 augustus
1936. getrouwd met Elisabeth Stroink,
drie kinderen, opleiding doctor in de
rechtsgeleerdheid. In 1973 gepromo
veerd op het proefschrift: "De uitbrei
ding van de bevoegdheden van het Eu
ropees Parlement."
1954-1959: rechtenstudie Rijksuniversi
teit Utrecht.
1959-1961: militaire dienst.-
1961- 1962: studie in Washington D.C.,
U.S.A.
1962- 1967: medewerker Directie Inte
gratie Europa, ministerie voor Buiten
landse Zaken.
1967-1973: wetenschappelijk medewer-
beeld - zullen sommige bedrijven er
echter de voorkeur aan geven het par
keren van vrachtwagens op openbare
wegen en/of terreinen te doen geschie
den. Op plekken waar dit - naast de
plaatsen waar zulks is toegestaan - op
weinig of geen problemen stuit zou dit
parkeren incidenteel kunnen worden
toegelaten. In de voorgestelde parkeer-
excessen bepalingen is hierin voorzien.
WADDINXVEEN B. en W. heb
ben de volgende week woensdagavond
vergaderende gemeenteraad voorge
steld te gaan regelen wanneer en gedu
rende welke uren Waddinxveense win
kels geopend mogen zijn, buiten de
normale openings- en sluitingstijd om.
De plaatselijke middenstandsvereni-
ging organiseert als regel jaarlijks een
winkelweek. Daarnaast komt het voor
dat een groep van winkeliers een buur-
twinkelactie organiseert. In deze geval
len bestaat behoefte winkels geopend
te mogen hebben dan wel straathandel
uit te oefenen op uren waarop dit inge
volge de winkelsluitingswet 1976 niet is-
toegestaan.
Ook komt het voor dat ter gelegenheid
van de viering van de verjaardag van de
Koningin dan wel de Bevrijdingsdag
behoefte bestaat aan het toelaten van
straathandel in het kader van georgani
seerde feestelijkheden.
Om aan deze behoeften tegemoet te
komen biedt de winkelsluitingswet de
gemeenteraad de mogelijkheid om
maximaal 10 werkdagen per jaar aan te
wijzen waarop vrijstelling wordt ver
leend van de verboden. De vrijstelling
kan worden verleend voor de gehele
gemeente dan wel voor een deel daar
van.
Ten verzoeke van de plaatselijke win
kelcentra (Luifelbaan. KW-plein,
Groensvoorde, Dorpstraat, Passage en
De Brug) en in overeenstemming met
de plaatselijke midenstandsvereniging
zijn B. en W. van oordeel dat het wen
selijk is om in voorkomende gevallen
de vrijstelling te kunnen verlenen voor
een beperkt aantal dagen per jaar.
Daar de behoefte aan een vrijstelling
niet gebonden is aan een tevoren vast
staande periode, is het wenselijk dat de
dagen waarvoor de vrijstelling zal gel
den, binnen het raam van de door uw
raad te bieden mogelijkheid, door het
college worden aangewezen.
In overeenstemming met de plaatse
lijke middenstandsvereniging is de mo
gelijkheid geopend op werkdagen toe
te staan:
winkels overdag geopend te hebben op
uren waarop deze blijkens de gewaar
merkte aankondiging gesloten dienen
te zijn;
ook buiten de koopavond ’s avonds een
winkel geopend te hebben tot 21.00 uur
(op zaterdag tot 18.00 uur);
straathandel uit te oefenen tot 21.00
uur (op zaterdag tot 18.00 uur).
Voor een actie van een bepaald winkel
centrum blijft de vrijstellingsmogelijk-
heid beperkt tot een deel der gemeente
en tot een periode van maximaal drie
dagen per jaar, waaronder één extra
koopavond. Voor een plaatselijke actie,
uitgaande van de middenstandsvereni
ging, mogen ten hoogste vijf opeenvol
gende werkdagen per jaar worden aan
gewezen, waaronder vier extra koopa
vonden. Voorts biedt de verordening de
mogelijkheid om in het kader van de
viering van bepaalde nationale feestda
gen straathandel toe te laten tot 22.00
uur.
WADDINXVEEN Het is eindelijk zover dat in de volgende week
woensdagavond te houden gemeenteraadsvergadering besluiten geno
men zullen kunnen worden om de overlast van geparkeerde vrachtwa
gens en caravans in Waddinxveen eens en voor altijd weg te nemen.
Daartoe zal worden vastgesteld de ’’Verordening, houdende regels ter
bestrijding van parkeerexcessen”. In die nieuwe verordening wordt ge
regeld dat er nergens binnen Waddinxveen vrachtwagens zullen mogen
worden geparkeerd, behalve op de Alberdingk Thijmlaan, de Mercu
riusweg, een parkeerterrein aan de Van Speijkstraat en het parkeerter
rein in het sportpark ”de Sniep”. De overlast van geparkeerde carav-
vans zal worden aangepakt in nog nader aan te wijzen woonwijken.
40 elders op wegen (excl. industriege
bied Zuid). Totaal dus 57 vrachtwa
gens. Hiervan behoorden 30 voertuigen
toe aan een 12-tal in Waddinxveen ge
vestigde ondernemingen; daarnaast
bleken 31 voertuigen toe te behoren
aan een 30-tal elders gevestigde onder
nemingen. Gemiddeld werden circa 30
vrachtwagens buiten de aangewezen
parkeerplaatsen aangétroffen.De par-
keerstrook langs de Alb. Thijmlaan
biedt een parkeermogelijkheid voor
ongeveer 10 a 15 vrachtwagens; de aan
gewezen parkeerplaats aan de Sniep
weg biedt - naast aanwezige ruimte
voor personenauto’s - in beginsel plaats
aan circa 30 vrachtwagens. Door de
aanwezigheid van woonwagens is dit
aantal echter teruggebracht tot 10. De
voor personenauto’s bestaande par
keerplaats aan de Sniepweg kan moge
lijk voor de avonduren ook nog enige
parkeermogelijkheid bieden voor
vrachtwagens. Hoewel veel chauffeurs
hun voertuigen zodanig plegen te par
keren dat de hierdoor veroorzaakte
overlast voor de woonomgeving zo ge
ring mogelijk is, kan het langdurig par
keren in het bijzonder in de woonwij
ken van grote voertuigen niet redelij
kerwijs ais ’’normaal” parkeren worden
beschouwd.
Voor de vrachtwagens dient naar de
mening van B. en W. het uitgangspunt
te zijn dat de ondernemingen in prin
cipe zelf voor parkeergelegenheid ge
durende de nachten en weekeinden
op hun bedrijfsterrein dienen zorg te
dragen. ”Wij achten het niet onredelijk
dat chauffeurs die op enige afstand van
hun bedrijven wonen, hun vrachtwa
gens gedurende die periode niet meer
in hun woonomgeving, maar op het be
drijfsterrein - wellicht in andere ge
meenten - parkeren”, aldus B. en W.
Om verschilende redenen - gebrek aan
de hiervoor benodigde ruimte bijvoor-
WADDINXVEEN Naar aanleiding
van door de gemeente gevoerde be
sprekingen met de N.K.F. Kabel B.V.
en met de door genoemde firma ge
ëntameerde tennisvereniging, die thans
nog in oprichting is, omtrent de ver
huur van het zich op het sportcomplex
in het Warnaarplantsoen bevindende
clubgebouw, is overeenstemming in
zake het volgende bereikt.
De tennisvereniging huurt, het clubge
bouw vanaf 1 april 1980 tót en met 31
december 1980 voor de prijs van f
7.000,- onder nader voor te stellen
voorwaarden. Het medegebruik van
het clubgebouw door de huidige ge-
bruikster, de Stichting Behartiging Be
langen van de Waddinxveense Peuter
speelzalen, zal met de tennisvereniging
worden geregeld overeenkomstig
onze regeling met de stichting van 1
juni 1978.
WADDINXVEEN Het door de
Waddinxveense journalist B. J. Wou
denberg voorgezeten forum, dat vol
gende week maandagavond 24 maart
vanaf acht uur in het Anne Frank Cen
trum zal discussiëren over het actuele
thema "kernbewapening”, bestaat uit
de Tweede Kamerleden J. D. Blaauw
(VVD), A. B. M. Frinking (CDA), S.
Patijn (PvdA) en A. G. van der Spek
(PSP) Een sterk politiek gezelschap.
VVD
Jan Dirk Blaauw is in Indonesië gebo
ren en woonde daar een deel van zijn
jeugd. Na zijn HBS in Nederland, ging
hij bij de Marine en voer ongeveer 7
jaar op onderzeeboten en gaf tot ja
nuari 1978 les aan de operationele
school in Den Helder als Ltz le klasse.
Sinds 1966 staat J. D. Blaauw VVD op
de ledenlijst van de WD en gedurende
7 jaar was hij bestuurslid van de afde
ling Den Helder.
Vanaf januari 1978 is J. D. Blaauw VVD
- Kamerlid en is tevens werkzaam op de
gebieden Buitenlandse Zaken, Defen
sie, Visserij, Landbouw op internatio
nale vlak, en Handelspolitiek.
CDA
Ton Frinking, sinds december 1977 lid
van de Tweede Kamer voor het CDA,
houdt zich speciaal bezig met vraag
stukken van vrede eh veiligheid.
Hij is onder meer lid van de Vaste
Commissie voor Defensie en Buiten
landse Zaken. Tijdens de debatten over
de kernbewapening was hij namens het
CDA woordvoerder.
Ton Frinking is actief dienend officier
in het leger geweest. In die tijd was hij
hoofdredacteur van een maandblad en
hoofdbestuurslid van een vereniging
van officieren. Hij was lid van verschil
lende organen van de KVP en het
Raad is gevraagdparkeerexcessenverordening vast te stellen
Gemeente pakt nu overlast van
vrachtwagens en caravans aan
bij dit gebruik wordt verboden. Daar
de Algemene Politiverordening op dit
punt thans onvoldoende mogelijkheden
biedt en deze verordening overigens
nog dient te worden herzien, wordt de
wering van parkeerexcessen vastgelegd
in een nieuwe verordening. Daarbij is
uitgegaan van de modelverordening
van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten.
Voor wat de situatie in deze gemeente
betreft ligt het zwaartepunt van deze
verordening in het bepaalde in artikel
5. Deze bepaling verbiedt het parkeren
van grote voertuigen tijdens de nacht
en de weekeinden op de door het col
lege aan te wijzen wegen.
"Wij hebben het voornemen om, bij va
ststelling van deze verordening, daar
voor aan te wijzen de gehele bebouwde
kom, met uitzondering van de Alb.
Thijmlaan, de Mercuriusweg, een par
keerterrein aan-de van Speijkstraat en
het parkeerterrein aan de Sniepweg”,
aldus B. en W.
Het beroepsmatig bij elkaar parkeren
van meer dan twee voertuigen op de
weg wordt door het bepaalde in artikel
2 van deze verordening verboden. Deze
bepaling betreft in hoofdzaak het stel
len van voor verhuur of reparatie be
stemde voertuigen, dan wel expeditie
bedrijven met veel voertuigen. De
ontwerp-verordening verbiedt ook het
langdurig parkeren op de weg van cara
vans e.d. Deze verbodsbepaling is eve
neens beperkt tot de door het college
aan te wijzen wegen. "Wij stellen ons
voor daarvoor aan te wijzen de woon
wijken, waar dit parkeren uit een oog
punt van aanzien, dan wel vanwege de
parkeerbehoefte ongewenst wordt ge
acht. Zonodig zal daarbij een plaats
worden aangewezen waar deze voertui
gen kunnen worden geparkeerd”, zeg
gen B. en W. in een toelichting op het
raadsvoorstel. Het op de’ weg stallen
van auto-wrakken of niet-rijklare voer
tuigen valt onder de verbodsbepalingen
in de artikelen 8 en 9 van de
ontwerpverordening.
/ry/