avond in het AF-centrum actief Sterk politiek gezelschap maandag Geen caravans in nog aan te wijzen woonwijken Verhuur van clubgebouw aan NKF-tennis Grondverkoop aan Formido Alleen vrachtwagens op Alb. Thijmlaan, Mercuriusweg, bij Van Speijkstraat en in sportpark aan de Sniepweg Leiding forum in handen van B. J. Woudenberg Winkels langer open kan III II KNIPTIP Flitsen het geeft de beste re sultaten op een afstand van 11/z tot 4 meter. telling WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 19 MAART 1980 *J.D. Blaauw VVD PSP t 1 ZWAARTEPUNT Teneinde tegen het excessief gebruik van de openbare weg door geparkeerde voertuigen te kunnen optreden, achten B. en W. het dus wenselijk dat ook hier voorschriften worden vastgesteld waar- der chtsgeleerdheid van de Rijksuniversi- t-:._i Europa Instituut. 1973-1979: Lid van het Europees Parle ment. Rapporteur voor de rechts treekse algemene verkiezingen van het Europees Parlement 1973: Lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal voor de Partij van de Arbeid (kiesdistrict Dordrecht). ker, later Lector aan de fakulteit re< teit Leiden. Tevens direkteur van het *A.B.M. FrinkinktCDA*S. Patijn (PvdA*WG. van der Spek (PSP) A. G. van der Spek is Tweede Kamerlid sedert 23 februari 1976. Geboren 13 de cember 1923 te ’s-Gravenhage, ge huwd. Bezocht de HBS-B en studeerde scheikunde. Was leraar scheikunde in Brielle en ’s-Gravenhage. Was tot I967 leraar natuurkunde en scheikunde aan het Baarns lyceum. Was lid van de Eer ste Kamer van 1963-1967. WADDINXVEEN B. en W. hebben - zoals bericht - met de B.V. Houthan del v/h Schwartz en Verzijden (For mido) besprekingen gevoerd over de verkoop van een perceel grond gelegen vóór de eigendommen van genoemde vennootschap aan de Noordkade. Met de B.V. is overeenstemming bereikt over de verkoop van dit perceel grond, ter grootte van circa 160 m2, voor de prijs van f 70.000,- exclusief BTW, ko sten koper. De B.V. Houthandel v/h Schwarz en Verzijden krijgt de verp lichting opgelegd op het te verwerven perceel grond een parkeerterrein aan te leggen. Al een hele poos staat in onze ge meente ter discussie de hinder, die bin nen de bebouwde kom wordt onder vonden van het parkeren (en het daar mee samenhangende starten en warm- draaien van motoren) van vrachtauto’s. Daarbij is de wenselijkheid naar voren gekomen te komen tot de vaststelling van een zogenaamde parkeerexcessen- verordening. Een dergelijke verorde ning regelt ook parkeerverboden in in cidentele gevallen zoals reclamevoer- tuigen, uitzichtsbelemmering vanuit de woning, autowrakken en dergelijke, al smede voor recreatie bestemde voer tuigen Volgens jurisprudentie van de Hoge Raad is in de eerste plaats van een par- keerexces sprake als het gaat om exces sief gebruik van de weg, derhalve strij dig met de bestemming die de weg heeft. Ten aanzien van bepaalde (cate gorieën van) voertuigen die de weg in strijd met deze bestemming gebruiken, is de raad gerechtigd op grond van de gemeentewet strengere eisen te stellen en scherpere grenzen te trekken. Daar bij mag overigens niet te diep worden ingegrepen in het ’’normale” verkeer en dus ook niet in het ’’normale” par keren. Voorts is volgens de Hoge Raad sprake van een parkeerexces wanneer het parkeren op de weg gepaard gaat met ontsiering van het uiterlijk aanzien van de gemeente, beneming van uit zicht of b.v. overlast door stankver- spreidende lading. Gebleken is dat de volgende aantallen voertuigen, langer dan 6 meter, gedu rende één of meerdere nachten op de openbare Waddinxveense weg plegen te worden geparkeerd: 7 op de par keerplaats Sniepweg (verder plus 4 losse aanhangwagen), 10 op de par- keerstrook langs de Alb. Thijmlaan en CDA. Van zijn hand verschenen vele publika- ties over het vraagstuk van vrede en veiligheid. Hij is woonachtig in Rijswijk, is ge huwd met Christiane De Meester en heeft vier kinderen. Schelto patijn is geboren 13 augustus 1936. getrouwd met Elisabeth Stroink, drie kinderen, opleiding doctor in de rechtsgeleerdheid. In 1973 gepromo veerd op het proefschrift: "De uitbrei ding van de bevoegdheden van het Eu ropees Parlement." 1954-1959: rechtenstudie Rijksuniversi teit Utrecht. 1959-1961: militaire dienst.- 1961- 1962: studie in Washington D.C., U.S.A. 1962- 1967: medewerker Directie Inte gratie Europa, ministerie voor Buiten landse Zaken. 1967-1973: wetenschappelijk medewer- beeld - zullen sommige bedrijven er echter de voorkeur aan geven het par keren van vrachtwagens op openbare wegen en/of terreinen te doen geschie den. Op plekken waar dit - naast de plaatsen waar zulks is toegestaan - op weinig of geen problemen stuit zou dit parkeren incidenteel kunnen worden toegelaten. In de voorgestelde parkeer- excessen bepalingen is hierin voorzien. WADDINXVEEN B. en W. heb ben de volgende week woensdagavond vergaderende gemeenteraad voorge steld te gaan regelen wanneer en gedu rende welke uren Waddinxveense win kels geopend mogen zijn, buiten de normale openings- en sluitingstijd om. De plaatselijke middenstandsvereni- ging organiseert als regel jaarlijks een winkelweek. Daarnaast komt het voor dat een groep van winkeliers een buur- twinkelactie organiseert. In deze geval len bestaat behoefte winkels geopend te mogen hebben dan wel straathandel uit te oefenen op uren waarop dit inge volge de winkelsluitingswet 1976 niet is- toegestaan. Ook komt het voor dat ter gelegenheid van de viering van de verjaardag van de Koningin dan wel de Bevrijdingsdag behoefte bestaat aan het toelaten van straathandel in het kader van georgani seerde feestelijkheden. Om aan deze behoeften tegemoet te komen biedt de winkelsluitingswet de gemeenteraad de mogelijkheid om maximaal 10 werkdagen per jaar aan te wijzen waarop vrijstelling wordt ver leend van de verboden. De vrijstelling kan worden verleend voor de gehele gemeente dan wel voor een deel daar van. Ten verzoeke van de plaatselijke win kelcentra (Luifelbaan. KW-plein, Groensvoorde, Dorpstraat, Passage en De Brug) en in overeenstemming met de plaatselijke midenstandsvereniging zijn B. en W. van oordeel dat het wen selijk is om in voorkomende gevallen de vrijstelling te kunnen verlenen voor een beperkt aantal dagen per jaar. Daar de behoefte aan een vrijstelling niet gebonden is aan een tevoren vast staande periode, is het wenselijk dat de dagen waarvoor de vrijstelling zal gel den, binnen het raam van de door uw raad te bieden mogelijkheid, door het college worden aangewezen. In overeenstemming met de plaatse lijke middenstandsvereniging is de mo gelijkheid geopend op werkdagen toe te staan: winkels overdag geopend te hebben op uren waarop deze blijkens de gewaar merkte aankondiging gesloten dienen te zijn; ook buiten de koopavond ’s avonds een winkel geopend te hebben tot 21.00 uur (op zaterdag tot 18.00 uur); straathandel uit te oefenen tot 21.00 uur (op zaterdag tot 18.00 uur). Voor een actie van een bepaald winkel centrum blijft de vrijstellingsmogelijk- heid beperkt tot een deel der gemeente en tot een periode van maximaal drie dagen per jaar, waaronder één extra koopavond. Voor een plaatselijke actie, uitgaande van de middenstandsvereni ging, mogen ten hoogste vijf opeenvol gende werkdagen per jaar worden aan gewezen, waaronder vier extra koopa vonden. Voorts biedt de verordening de mogelijkheid om in het kader van de viering van bepaalde nationale feestda gen straathandel toe te laten tot 22.00 uur. WADDINXVEEN Het is eindelijk zover dat in de volgende week woensdagavond te houden gemeenteraadsvergadering besluiten geno men zullen kunnen worden om de overlast van geparkeerde vrachtwa gens en caravans in Waddinxveen eens en voor altijd weg te nemen. Daartoe zal worden vastgesteld de ’’Verordening, houdende regels ter bestrijding van parkeerexcessen”. In die nieuwe verordening wordt ge regeld dat er nergens binnen Waddinxveen vrachtwagens zullen mogen worden geparkeerd, behalve op de Alberdingk Thijmlaan, de Mercu riusweg, een parkeerterrein aan de Van Speijkstraat en het parkeerter rein in het sportpark ”de Sniep”. De overlast van geparkeerde carav- vans zal worden aangepakt in nog nader aan te wijzen woonwijken. 40 elders op wegen (excl. industriege bied Zuid). Totaal dus 57 vrachtwa gens. Hiervan behoorden 30 voertuigen toe aan een 12-tal in Waddinxveen ge vestigde ondernemingen; daarnaast bleken 31 voertuigen toe te behoren aan een 30-tal elders gevestigde onder nemingen. Gemiddeld werden circa 30 vrachtwagens buiten de aangewezen parkeerplaatsen aangétroffen.De par- keerstrook langs de Alb. Thijmlaan biedt een parkeermogelijkheid voor ongeveer 10 a 15 vrachtwagens; de aan gewezen parkeerplaats aan de Sniep weg biedt - naast aanwezige ruimte voor personenauto’s - in beginsel plaats aan circa 30 vrachtwagens. Door de aanwezigheid van woonwagens is dit aantal echter teruggebracht tot 10. De voor personenauto’s bestaande par keerplaats aan de Sniepweg kan moge lijk voor de avonduren ook nog enige parkeermogelijkheid bieden voor vrachtwagens. Hoewel veel chauffeurs hun voertuigen zodanig plegen te par keren dat de hierdoor veroorzaakte overlast voor de woonomgeving zo ge ring mogelijk is, kan het langdurig par keren in het bijzonder in de woonwij ken van grote voertuigen niet redelij kerwijs ais ’’normaal” parkeren worden beschouwd. Voor de vrachtwagens dient naar de mening van B. en W. het uitgangspunt te zijn dat de ondernemingen in prin cipe zelf voor parkeergelegenheid ge durende de nachten en weekeinden op hun bedrijfsterrein dienen zorg te dragen. ”Wij achten het niet onredelijk dat chauffeurs die op enige afstand van hun bedrijven wonen, hun vrachtwa gens gedurende die periode niet meer in hun woonomgeving, maar op het be drijfsterrein - wellicht in andere ge meenten - parkeren”, aldus B. en W. Om verschilende redenen - gebrek aan de hiervoor benodigde ruimte bijvoor- WADDINXVEEN Naar aanleiding van door de gemeente gevoerde be sprekingen met de N.K.F. Kabel B.V. en met de door genoemde firma ge ëntameerde tennisvereniging, die thans nog in oprichting is, omtrent de ver huur van het zich op het sportcomplex in het Warnaarplantsoen bevindende clubgebouw, is overeenstemming in zake het volgende bereikt. De tennisvereniging huurt, het clubge bouw vanaf 1 april 1980 tót en met 31 december 1980 voor de prijs van f 7.000,- onder nader voor te stellen voorwaarden. Het medegebruik van het clubgebouw door de huidige ge- bruikster, de Stichting Behartiging Be langen van de Waddinxveense Peuter speelzalen, zal met de tennisvereniging worden geregeld overeenkomstig onze regeling met de stichting van 1 juni 1978. WADDINXVEEN Het door de Waddinxveense journalist B. J. Wou denberg voorgezeten forum, dat vol gende week maandagavond 24 maart vanaf acht uur in het Anne Frank Cen trum zal discussiëren over het actuele thema "kernbewapening”, bestaat uit de Tweede Kamerleden J. D. Blaauw (VVD), A. B. M. Frinking (CDA), S. Patijn (PvdA) en A. G. van der Spek (PSP) Een sterk politiek gezelschap. VVD Jan Dirk Blaauw is in Indonesië gebo ren en woonde daar een deel van zijn jeugd. Na zijn HBS in Nederland, ging hij bij de Marine en voer ongeveer 7 jaar op onderzeeboten en gaf tot ja nuari 1978 les aan de operationele school in Den Helder als Ltz le klasse. Sinds 1966 staat J. D. Blaauw VVD op de ledenlijst van de WD en gedurende 7 jaar was hij bestuurslid van de afde ling Den Helder. Vanaf januari 1978 is J. D. Blaauw VVD - Kamerlid en is tevens werkzaam op de gebieden Buitenlandse Zaken, Defen sie, Visserij, Landbouw op internatio nale vlak, en Handelspolitiek. CDA Ton Frinking, sinds december 1977 lid van de Tweede Kamer voor het CDA, houdt zich speciaal bezig met vraag stukken van vrede eh veiligheid. Hij is onder meer lid van de Vaste Commissie voor Defensie en Buiten landse Zaken. Tijdens de debatten over de kernbewapening was hij namens het CDA woordvoerder. Ton Frinking is actief dienend officier in het leger geweest. In die tijd was hij hoofdredacteur van een maandblad en hoofdbestuurslid van een vereniging van officieren. Hij was lid van verschil lende organen van de KVP en het Raad is gevraagdparkeerexcessenverordening vast te stellen Gemeente pakt nu overlast van vrachtwagens en caravans aan bij dit gebruik wordt verboden. Daar de Algemene Politiverordening op dit punt thans onvoldoende mogelijkheden biedt en deze verordening overigens nog dient te worden herzien, wordt de wering van parkeerexcessen vastgelegd in een nieuwe verordening. Daarbij is uitgegaan van de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Voor wat de situatie in deze gemeente betreft ligt het zwaartepunt van deze verordening in het bepaalde in artikel 5. Deze bepaling verbiedt het parkeren van grote voertuigen tijdens de nacht en de weekeinden op de door het col lege aan te wijzen wegen. "Wij hebben het voornemen om, bij va ststelling van deze verordening, daar voor aan te wijzen de gehele bebouwde kom, met uitzondering van de Alb. Thijmlaan, de Mercuriusweg, een par keerterrein aan-de van Speijkstraat en het parkeerterrein aan de Sniepweg”, aldus B. en W. Het beroepsmatig bij elkaar parkeren van meer dan twee voertuigen op de weg wordt door het bepaalde in artikel 2 van deze verordening verboden. Deze bepaling betreft in hoofdzaak het stel len van voor verhuur of reparatie be stemde voertuigen, dan wel expeditie bedrijven met veel voertuigen. De ontwerp-verordening verbiedt ook het langdurig parkeren op de weg van cara vans e.d. Deze verbodsbepaling is eve neens beperkt tot de door het college aan te wijzen wegen. "Wij stellen ons voor daarvoor aan te wijzen de woon wijken, waar dit parkeren uit een oog punt van aanzien, dan wel vanwege de parkeerbehoefte ongewenst wordt ge acht. Zonodig zal daarbij een plaats worden aangewezen waar deze voertui gen kunnen worden geparkeerd”, zeg gen B. en W. in een toelichting op het raadsvoorstel. Het op de’ weg stallen van auto-wrakken of niet-rijklare voer tuigen valt onder de verbodsbepalingen in de artikelen 8 en 9 van de ontwerpverordening. /ry/

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1980 | | pagina 7