z
nadert nu zijn voltooiing
Verkeersknooppunt Gouwebrug
Gouweaquaduct klaar voor autoverkeer
C. P. C. de Paris
Half oktober zijn ook laatste aansluitingen gereed
Nierstrasz
koopt 49%
belang Mulder
Afgewezen
eindexamen
kandidaten
op herhaling
E. J. Minnee
Lopen
onder
Gouwe
is volop
mogelijk
WADDINXVEEN De reconstructie van
rond de Gouwebrug in Waddinxveen begint zijn voltooiing
ren. Als alles volgens plan verloopt zullen de laatste noodzakeliike
aansluitingen hall oktober gereed zijn. De werkzaamheden, die dan
vijf jaar in beslag hebben genomen, hebben een half jaar langer g<
duurd dan in 1979 voorzien was. De totale kosten bedragen 35
miljoen gulden.
f if
Foto’s:
Cees Bakker
r-
Es
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 8 JULI 1981
DOORGESTOKEN
GROOTSTE
wezen kandidaten alsnog de kans een
ken scholen krijgen nog vóór de zomer
vakantie 1981 nadere informatie van de
bewindsman.
WADD1NXVEEN/DEN HAAG
WADDINXVEEN/GOUDA De
Waddinxvener E. J. Minnee is uitgetre
den als procuratiehouder bij E. L. M.
Bleiswijk BV, Bleiswijk. Dit blijkt uit
een wijziging in het handelsregister van
de Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Midden-Holland.
Staatssecretaris De Jong heeft zijn be
sluit genomen op grond van adviezen
van de onderwijsorganisatie en de On-
De regeling is met ingang van 12 juni derwijsraad. Op deze wijze krijgen afge-
i vijf
weer
voor verkeer opengesteld. Deze maand
zal ook de Noordringdijk weer open
gesteld worden.
Het fïetsverkeer, dat in de toekomst
over de Gouwebrug zal blijven gaan, zal
langs de A 12 bij de aansluitingen op het
overgebleven oude gedeelte, voor zover
noodzakelijk, nieuwe stukken fietspad
tot de beschikking krijgen. Plaatselijk
zullen tussenbennen en taluds en de
buitenbermen langs de nieuwe wegge
deelten uitgebreid van beplanting wor
den voorzien. Tussen Bodegraven en
Oudenrijn worden ongeveer 6.000 bo
men en 200.000 struiken geplaatst.
Vooruitlopen op de nieuwe wet over
geluidshinder worden langs de nieuwe
gedeelten van de A 12 en de A 20 ge-
luidswerende voorzieningen aange
bracht, in de vorm van aarden wallen en
houten kunststof schermen.
Op zaterdag 10 en zondag 11 oktober
moet de laatste hand aan de werkzaam
heden gelegd worden: De voltooiing van
de aansluitingen tussen oude en nieuwe
weggedeelten. De A 12 zal ’’doorge
stoken” moeten worden om het ver
keer richting Rotterdam door te kunnen
laten. Hiervoor moet maar liefst 15.000
kubieke meter grond weggegraven wor
den. In dat weekeinde zal het verkeer
van Utrecht naar Rotterdam omgeleid
worden via Leidschendam.
WADDINXVEEN/BOSKOOP - Nier
strasz in Amsterdam heeft 49 procent
van de aandelen in Mulder’s Fabriek van
Rollend materieel NV in Boskoop, bij
welk bedrijf veel Waddinxveners werken
en dat wordt geleid door de Waddinx
vener J. Lagendijk, overgenomen. Dit
met het oog op een nauwere samenwer
king tussen beide bedrijven. Bij Mulder
werken 150 mensen.
Een van de activiteiten van Nierstrasz
is de levering van trilapparatuur, hei
blokken en hoogwerkers voor de bouw.
De fabricage van deze apparatuur werd
uitbesteed aan verschillende bedrijven.
Bij het verder ontwikkelen van deze
produkten ontstond behoefte om de fa
bricage te concentreren bij een enkele
producent. Mulder wil het produkten-
pakket, dat thans voornamelijk uit be
tonmolens bestaat, uitbreiden.
Een en ander sloot goed bij elkaar aan,
aldus desgevraagd directeur J. Lagen
dijk van Mulder. De heren F.MJ. Lur-
vink, commissaris bij Mulder, en van
der Ploeg, oud-commissaris, hadden
beiden een aandelenbelang van 24,5
pet. in Mulder, waar zij wel vanaf wil
den. Nierstrasz heeft deze aandelen ge
kocht. Het ligt niet in de bedoeling het
belang verder uit te breiden.
Eind 1979 werkten bij Nierstrasz 89
mensen. Het bedrijf boekte in 1979 een
omzet van f. 22,7 mln. en een winst van
f. 145.000. Eind 1979 werkten bij Mul
der 150 mensen. De omzet bedroeg
vorig jaar f. 19,1 mln. en de winst
f. 278.000.
ONZEKER
Bij Mulder’s Fabriek van Rollend mate
rieel was de waarde van de onderhanden
opdrachten aan het begin van dit jaar
gelijk aan die bij de aanvang van 1980.
De verkregen orders in het eerste kwar
taal hielden gelijke tred met de afleve
ringen, zodat het peil van de orders in
bewerking constant bleef, zo blijkt uit
het jaarverslag. De samenstelling van de
orderportefeuille veranderde aanzienlijk
door verschuiving van in serie vervaar
digde apparatuur naar enkelfabricage.
WADDINXVEEN/GOUDA Het za
kelijk adres van het filiaal van C. P. C
de Paris BV, Gouda, met als vestiging
Waddinxveen, is in Den Haag gewijzigd
in Venestraat 21c. Dit blijkt uit een wij
ziging in het handelsregister van de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken
voor Midden-Holland.
De werkzaamheden omvatten een ver
breding en aanleg van enkele gedeel
ten van de rijkswegen 12 (Den Haag/
Utrecht) en 20 (Den Haag/Rotterdam).
De taak van het belangrijkste knelpunt,
de Gouwebrug, wordt overgenomen
door het Gouwe-aquaduct, dat vorige
maand voltooid werd. De bouw van het
aquaduct liep ruim een jaar vertraging
op doordat de bodemomstandigheden
aanzienlijk slechter waren dan was ver
wacht. Door het aquaduct lopen de
A 12 en de A 20. Verderop, in de Zuid-
plaspolder splitsen de beide rijkswegen
zich. Het aquaduct wordt inmiddels ge
deeltelijk bereden. De A 12 heeft een
belangrijke functie voor het west/oost
verkeer van en naar Den Haag en Rotter
dam. Voor een groot gedeelte van de
Randstad is het de enige oost/west ver
binding voor het snelverkeer.
het verkeersknooppunt uJke richting daalt twaalf meter, dat uit
voltoaiino te narie- oostelijke richting zeven. Het hellmgs-
percentage zal slechts 2,9 bedragen.
Nu het aquaduct klaar is, is de Wil-
u c j ---helminakade in Waddinxveen, na
vijf jaar in beslag hebben genomen, hebben een half jaar langer ge- jaar afgesloten te zijn geweest,
was. De totale kosten bedragen 350
minste 21 jaar en voor m.a.v.o.-
kanndidaten van 18 jaar. De regeling
geldt ook voor hen die in voorafgaande
jaren een v.w.o./h.a.v.oym.a.v.o.-
examen hebben afgelegd. Afgewezen
kandidaten kunnen nu onder deze
voorwaarden een bewijs van vrijstelling
krijgen voor de vakken waar ze een vol
doende cijfer voor hebben behaald. Bij
het avondonderwijs kunnen ze de reste
rende vakken gaan studeren, of deze af
leggen ten overstaan van een examen-
Staatsssecretaris drs. K. de Jong Ozn. commissie, om zo tot een volledig dip-
-L..r. ------ij
voor alle vakken een voldoende resul
taat worden behaald. De maatregel
v.w.o./h.a.v.o./m.a.v.o. onder bepaalde heeft geen budgettaire consequenties,
voorwaarden alsnog een volledig dip- -*---- r'- 1-
lorna kunnen verwerven aan avond
scholen of bij staatsexamens.
I' - AA
1981 ingegaan. Voorwaarde is dat de
kandidaten voor de tweede maal zijn af- volledig diploma te behalen. De betrok-
gewezen. Is men éénmaal afgewezen,
dan geldt voor v.w.o./h.a.v.o.-
kandidaten een leeftijdsgrens van ten
west/oost verkeer. Alleen bij Bodegra
ven is er voor het verkeer in beide rich
tingen een nieuw tracé aangelegd.
Op het stuk Utrecht/Gouda werd in
1979 een verkeersaanbod van 65.000
auto’s per etmaal gemeten. Het is bere
kend op slechts tweederde daarvan.
Bovendien komen pal ten westen van de
Gouwebrug de verkeersstromen samen
uit Den Haag (36.000 auto’s per etmaal)
en Rotterdam (32.000 auto’s per et
maal). Ten oosten van de brug moet
tevens het verkeer uit Waddinxveen en
Gouda invoegen. Het aquaduct is de
schakel in het geheel waarvan het door
gaande verkeer bij Gouda gebruik gaat
maken. De beweegbare brug over de
Gouwe zal voor het doorgaand verkeer
geen belemmering meer vormen. De
brug blijft in werking voor het langzame
en regionale verkeer.
Ten westen van de Gouwe sluiten de
acht onder het Aquaduct uitkomende
rijstroken aan op de wegen naar Rotter
dam en Den Haag, die tweemaal twee
rijstroken hebben.
van Onderwijs en Wetenschappen heeft lorna te komen. In zo’n geval moet wél
besloten dat afgewezen eindexamen
kandidaten van dagscholen voor het
Het aquaduct is het grootste ’’kunst
werk” dat bij de verbreding van de
rijkswegen werd gemaakt. De bouw er
van was een moeilijk karwei, mede door
de slechte bodemgesteldheid. De onder
grond is namelijk erg zacht. Onder het
aquaduct is een grote pompenkelder ge
bouwd als een soort regenput. Deze kan
buien verwerken tot een omvang die sta
tistisch maar eens in de 250 jaar voor
komen. Het aquaduct is 48 meter breed.
Het verkeer gaat door twee rijbaanko-
kers met een breedte van ongeveer 22,5
meter. De onderdoorgang is 45 meter
lang. Met inbegrip van aan- en afritten
wordt het geheel zevenhonderd meter
lang. Het wegdek onder het aquaduct
ligt tien meter beneden de waterspiegel
van de Gouwe. Het verkeer uit weste-
ONTOEREIKEND
Met de voorbereidingen voor de aanleg
van de huidige A 12 werd in 1927 be
gonnen. In de daarop volgende jaren is
doorgewerkt tot de voltooiing in 1962.
De 137 kilometer lange weg tussen
Voorburg en de Duitse grens kreeg twee
maal twee rijstroken. Voor het tegen
woordige snelverkeer is de capaciteit van
de A 12 al geruime tijd ontoereikend.
Er zijn knelpunten ontstaan waardoor
verkeersopstoppingen een bekend dage
lijks probleem zijn geworden en gevaar
lijke situaties steeds vaker voorkomen.
De A 12 is nu van het klaverblad Ouden
rijn tot de Gouwe uitgebreid tot twee
maal drie rijstroken en plaatselijk tot
twee maal vier rijstroken. In verband
met de stabiliteit van de bestaande weg
zijn de nieuwe rijstroken er over grote
lengte 25 meter van verwijderd. Bij
Woerden ligt de nieuwe baan dichterbij
de bestaande. Over de nieuwe rijbaan
wordt het oost/west verkeer geleid. De
bestaande weg is zo aangepast dat hij
in het geheel beschikbaar is voor het