de pater makelaardij b.v.
I
B1.IJFIT
DE ER RIJDEN (ff
KIEST EEN
MERCEDES-BENZ
BESTELWAGEN.
BEL: 01727-2110
MINISTERGOUWE-AQUADUCT
BEVORDERT ONS ALLER WELZIJN
Waarom heeft aquaduct bruine kleur?
GEMEENTERAAD
1 01828-7994**]
Banketbakkerij
Van den Berg
maakte taart
Gouwe-aquaduct
van 6 meter
Tel. 01828-3822
Ongevalskans op Gouwebrug
is tweemaal zo groot
J. Reijm (58)
is dinsdag
overleden
Rafter
's dam
UW ADVISEUR
VOOR ONROEREND GOED
Dit weekeinde
omleidingen
Gouwe-?quaduct
I
IB'^i f t» a
Nieuwsblad
Onafhankelijk
Utree fit
Qouwcbrug
Ati
Kies het zekere voor het onzekere...
kies Mercedes-Benz (X)
tyudse poort
A Gouda
Qouwe
Aquaduct
RIOOL
\VERSTOPT?J
'e
begeleiding cliënten op
vastgoedgebied in geheel Nederland
agrarische bedrijven
regionaal specialist voor bemiddeling
bij aan- en verkoop van woonhuizen
bedrijfshuisvestingen
financieringen en verzekeringen
taxaties en adviezen
schielandweg 7
2741 ma waddinxveen
i,
Weekblad voor Waddinxveen
Woensdag 14 oktober, gemeentehuis, 19.30 uur.
37e JAARGANG No. 1738
WOENSDAG 7 OKTOBER 1981
onderhouds- en verbeteringswerken.
ZA
VERKEERSVEILIGHEID
Minister mr. H.J. Zeevalking van Verkeer en Waterstaat voordat hij het naambord Gouwe-aquaduct zou gaan
het Gouwe-aquaduct. Een vrachtwagen zorgde voor het vervoer. (Foto's: Weekblad voor
tooid zal zijn, aldus de nieuwe minister.
’’Welnu, het moment is aangebroken
dat we, zij het over enkele dagen, het
knelpunt Gouwebrug tot het verleden
kunnen laten behoren. U weet, de Gou
webrug is een beweegbare brug die
vaak open moet voor de scheepvaart op
de Gouwe, een hoofdader is ons vaar
wegennet.”
t
t
Dit alle had zijn gevolgen voor de ver
keersveiligheid, waardoor de Gouwe-
1
-a
HOOFDREDACTEUR:
B. J. WOUDENBERG, PEULEYEN 144, TEL. (01828)5594
EXPLOITATIE:
F. VAN KEMPEN, KANTOORORANJELAAN 9,
TEL. (01828) 4788; NA 18.00 UUR TEL. (01820)30065
Tegelijkertijd zal op het ministerie van
Verkeer en Waterstaat worden gewerkt
aan een voorstel tot aanpassing van de
wegenverkeerswetgeving, zodat de uit
breiding van het vervoer van brandge
vaarlijke stoffen door tunnels plaats
kan vinden zodra de hittewerende isola
tielaag en de overige voorzieningen zijn
aangebracht.
s
verkeer van en naar Gouda en Wad
dinxveen ligt. Trouwens, ook wanneer
de brug niet open is ontstaan er regel
matig files door de zeer korte invoegs-
troken ter weerszijden van de brug.
Daarnaast betekent het dwarsprofiel
van de Gouwebrug zelf, met 2x2 rijs
troken zonder middenbermbeveiliging
en zonder vluchtstroken, een onderbre
king in het normale autosnelwegprofiel
met alle gevaren vandien.”
onthullen. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen!Sjaak Noteboom).
tructie van de rijksweg tussen Gouda en
Utrecht tot stand komt.
Met inbegrip van de toe- en afritten is
het aquaduct 700 meter lang, het over
dekte deel heeft een lengte van 45 me
ter. Het aquaduct is 48 meter breed en
bestaat uit twee kokers van elk circa
22,50 meter. In elke koker heeft de rij
baan de beschikking over rijstroken
met twee vluchtstroken.
Nu zult u zich misschien nog afvragen:
wat gebeurt er straks met de Gouwe
brug. Welnu, deze zal na de openstel
ling van het aquaduct een belangrijke
rol blijven vervullen voor het fiets- en
voetgangersverkeer. Wellicht kan de
brug ook een funktie krijgen voor het
overige regionale verkeer”, zo zei de
bewindsman nog.
benzine, door mogen worden vervoerd.
Onderzoek heeft uitgewezen dat dit
mogelijk is door het aanbrengen van
een hittewerende isolatielaag op pla
fonds en een deel van de wanden. Deze
isolatielaag nu is voor het eerste aange
bracht in het Gouwe-aquaduct. In
nieuw te bouwen zullen deze voorzie
ningen standaard worden aangebracht
en in de bestaande tunnels zal dit ge
beuren in combinatie met grote
WADDINXVEEN Dinsdag 6 okto
ber is op 58-jarige leeftijd de heer J.
Reijm overleden. De heer Reijm, die op
het adres Noordkade 203 woonde, was
reeds geruime tijd ernstig ziek. Zijn be
grafenis, in besloten kring, is bepaald
op zaterdag 10 oktober. Na de teraarde
bestelling zal een rouwdienst worden
gehouden in de gereformeerde Kruis
kerk aan de Passage.
De heer Reijm was in Waddinxveen be
kend en gezien. Hij heeft een druk en
hardwerkend leven in de bouwwereld
achter de rug. Tot in het begin van de
jaren zeventig was hij directeur van het
bouwbedrijf Reijm, dat was gevestigd
aan de Dorpstraat. Nadat dit bedrijfin
een groter geheel was opgegaan trok hij
er zich gaandeweg uit terug.
Daarna bemoeide zij zich onder meer
met Exploitatie Vastgoed Holland
(EVH), maar zich voortdurend te moe
ten bezig houden met projectontwikke
ling boeide hem op den duur minder,
zodat hij sinds vorig voorjaar aan de
weg timmerde met het Bureau voor
Bouwzaken J. Reijm BV, gevestigd aan
de Noordkade 28. Dit zou zijn laatste
succesvolle activiteit worden, waarvoor
hij zich tot het laatst toe energiek heeft
ingezet.
gezelschap doorgang te verlenen. Dat
gebeurde joelend en met handgeklap.
De bewindsman had eerder gezegd dat
zijn beleid gericht zal zijn om waar mo
gelijk het gebruik van openbaar vervoer
en fiets te stimuleren. ”Dat betekent
niet dat ik de betekenis van het wegver
keer voor onze maatschappij onder
schat. Ook ik onderschrijf de noodzaak
van een adequaat wegennet voor het
vervoer van personen en goederen naar
en van met name de centra van
economische activiteiten. En ik denk
hierbij vooral ook aan de belangrijke
functie van het goederenvervoer over
de weg. In dit wegennet is de weg Den
Haag, Utrecht, Duitse grens - beter be
kend als de A 12 - een essentiële scha
kel.”
Dat werd 50 jaar geleden al ingezien.
Rijksweg 1’2, waarvan de aanleg in 1932
bij Voorburg begon, werd bij gedeelten
in gebruik genomen en was tot en met
het verkeersplein Oudenrijn gereed in
1939. In dat jaar opende de toenmalige
voorzitter van de Kamer van Koophan-
WADDINXVEEN/GOUDA ”Ik hoop dat de open te stellen nieuwe
schakel in het landelijk verkeersnet ons vele jaren ten dienste zal staan
en aller welzijn zal bevorderen. Ik kan u verzekeren dat het bouwen van
een weg en een aquaduct in dit veengebied een technisch zeer moeilijk
karwei is geweest. De inventiviteit van de technici van Rijkswaterstaat
en van de aannemers is dan ook uitvoerig op de proef gesteld. Dat was
het echter waard en ik wil dan ook eindigen met allen die direct dan wel
indirect aan de totstandkoming van deze werken hebben bijgedragen,
voor hun inzet hartelijk dank te zeggen.”
Zo besloot dinsdagmiddag minister mr.
H. J. Zeevalking van Verkeer en Water
staat zijn toespraak in het Goudse kan
toorgebouw Goudse Poort, waar de be
windsman sprak alvorens hij met 300
genodigden in autobussen van Westne-
derland het nieuwe Gouweaquaduct al
smede de nieuwe noordelijke rijbaan
van de A 12 tussen Bodegraven en
Gouda zich over de nieuwe noordelijke
rijbaan van de A 12 tussen Bodegraven
en Waddinxveen naar het aquaduct on
der de Gouwe zou begeven voor de offi
ciële ingebruikname daarvan.
SCHOOLKINDEREN
Minister mr. Zeevalking deed dat ter
plaatse door het onthullen van de naam
Gouwe-aquaduct. Hij deed dat na uit
gestapt te zijn en onder muziek van het
tamboer en hoornblazerskorps van het
Territoriale Bevel der Koninklijke
Landmacht in Gouda. Vervolgens
gingen Waddinxveense schoolkinderen
met de tekst ’’Groen is leven”, die tot
dan de rijbaan als een menseiijke barri
cade hadden afgesloten, opzij om het
staat de wegenverkeerswetgeving niet
toe dat bepaalde soorten gevaarlijke
stoffen door tunnels worden vervoerd.
Dit is echter niet in het belang van de
genen die langs de alternatieve tran
sportroute wonen en van de vervoer
ders. Daarom heeft Rijkswaterstaat in
de afgelopen jaren gezocht naar moge
lijkheden om de tunnels zodanig aan te
passen dat er meer en grotere hoeveel
heden brandgevaarlijke stoffen, zoals
del, de heer A. Schreuder, de Gouwe
brug met een gedeelte van Rijkweg 12.
Bij die opening benadrukte hij de grote
betekenis die de hele streek hechtte aan
de tot stand gekomen verbinding.
DEZELFDE BETEKENIS
Volgens de nieuwe bewindsman van
Verkeer en Waterstaat is de feestelijke
ingebruikname van het C
aquaduct in 1981 van dezelfde beteke
nis als de gebeurtenissen in 1939. Ook
nu was de behoefte groot om de verbin
ding te verbeteren, niet alleen ten be
hoeve van Midden-Holland, maar ook
ter verbetering van de relatie Randstad-
Utrecht. Dit getuige de vele werkzaam
heden die nu tussen Voorburg en
Utrecht aan rijksweg 12 zijn en nog
worden verricht. Na acht jaar onafge
broken werken geven wij vandaag de
officiële aanzet om rijksweg 12 in zijn
nieuwe vorm te openen tussen Reeu-
wijken Moordrecht.
”U zult zich afvragen waarom nu al, ter
wijl het werk pas in 1985 helemaal vol-
Alfabetiserings
project kostte
in ’8017 mille
Zowel om capaciteits- alsook om veilig
heidsredenen is een beweegbare brug
hier niet langer te handhaven. Temeer
omdat meteen ten westen van deze brug
de verkeersstromen uit Den Haag en
Rotterdam samenkomen, terwijl pal ten
oosten ervan de aansluiting voor het brug met de direct aansluitende wegen
-- al tien jaar een zogenaamde black-spot
op het Nederlandse autowegennet
vormt. De kans op een ongeval op de
Gouwebrug is nu meer dan tweemaal zo
groot als op vergelijkbare gedeelten van
het autosnelwegennet in de Randstad.
Na de de ingebruiknemning van het
Gouwe-aquaduct kan het wegverkeer
echter ongestoord zijn weg vinden,
waardoor de verkeersveiligheid aan
zienlijk wordt verbeterd.
"Deze belangrijke verbetering in het
kader van de reconstructie van de A 12
vormt, samen met de openstelling van
een gedeelte van de nieuwe noordbaan,
Zo'n mijlpaal dat we daaraan niet onge
merkt voorbij wilden gaan”, aldus de
minister. Bovendien is het aquaduct het
grootste kunstwerk dat bij de recons-
WADDINXVEE1 Het verkeer op
rijksweg 12 (Den Haag-Utrecht) moet
dit weekeinde bij Gouda rekening hou
den met omleidingen. In verband met
de ingebruikneming van het Gouwe-
aquaduct en het aansluiten van de be
staande weg op het nieuwe traject zal
het verkeer uit de richting Utrecht naar
Rotterdam vanaf Gouda worden omge
leid via de verkeerspleinen Leidschen-
dam en Ypenburg.
In het weekeinde zorgt Rijkswaterstaat
ervoor dat er ter hoogte van de Goudse
Gouwe- aansluiting een nieuw wegdek komt.
De omleiding wordt aangegeven met
oranje routebordjes ’3’. Automobilisten
kunnen natuurlijk ook een kortere
route volgen, maar zijn dan aangewe
zen op binnenwegen.
Verkeer naar Rotterdam dat de ver
keerspleinen Lunetten en Oudenrijn bij
Utrecht passeert zal gebruik moeten
maken van de A27, de A2 en de Al5 via
Gorinchem. Verkeer vanuit Rotterdam
naar Utrecht kan ongehinderd door
gang vinden.
Ook verkeer uit Den Haag met bestem
ming Gouda zal worden omgeleid. Via
de afslag Waddinxveen-Moordrecht en
de Middelweg wordt het verkeer naar
de A-20 (Rotterdam-Gouda) worden
geleid.
WADDINXVEEN - Het vorig jaar in
het jeugd- en vrijetijdscentrum De
Bonkelaar ontwikkelde alfabetise-
rings- en educatieve activiteiten ten
behoeve van culturele minderheden
hebben f. 17.163,56 gekost. De vol
gende week woensdagavond verga
derende gemeenteraad gaat deze kos
ten voorlopig vaststellen. Van het Mi
nisterie van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk (CRM) werd
voor 1980 reeds f. 24.163,56 ont
vangen om de Stichting Jeugd- en
Jongerencentrum Waddinxveen dit
alfabetiseringsproject te laten doen.
Al bij brief van 5 november 1980
heeft de staatssecretaris van Cul
tuur, Recreatie en Maatschappelijk
Werk mededeling gedaan van de ver
lening van een rijksbijdrage in het ge
meentelijk subsidie voor de uitvoe
ring van een alfabetiseringsprogram
ma voor het jaar 1980.
In deze brief wordt verder medege
deeld dat de declaratie op grond
waarvan de definitieve rijksbijdrage
zal worden bepaald voorzien dient te
zijn van het raadsbesluit bevattende
de voorlopige vaststelling van de door
de gemeente voor dat doel aan de
diverse instellingen, groepen e.d. ver
strekte subsidies. Vandaar het voor
stel van B. en W. tot het nemen van
dit raadsbesluit.
WADDINXVEEN Wie na het ko
mende weekeinde gebruik gaat maken
van het nieuwe Gouwe-aquaduct in
Rijksweg A 12 zal het opvallen dat de
wanden en het plafond een bruine kleur
hebben die in andere tunnels en aqua
ducten nog niet tegengekomen bent.
Deze kleur heeft niet alleen estetische
achtergronden maar komt ook voort uit
de bijzondere behandeling die wanden
en plafond hebben ondergaan. Ze zijn
namelijk voorzien van een hittewe
rende isolatielaag. Deze laag beschermt
de constructie tegen branden die zou
den kunnen ontstaan bij ongevallen.
”Ik kan u mededelen dat het in de be
doeling ligt deze brandwerende voor
zieningen ook in tunnels aan te bren
gen. Dit ter verruiming van de moge
lijkheid om door tunnels gevaarlijke
stoffen te vervoeren.”
Wat is namelijk het geval? Tot nu toe
In de banketbakkerij van Van den Berg aan de Passage was men vorige week druk in de weer met het maken van
een taart-op-schaal van i
Waddinxveen/Sjaak Noteboom