de wereld uit?
Politie bekeurt
Lustrumprogramma
duurt hele week lang
Slingert Arie
misverstanden
me fe. Lezers schrijven
rijden door rood
licht bij hefbrug
’’Leerlingen nemen iets meer
mee dan hun diploma alleen
10 Jaar
Autotech BV
Werken bij de conciërge is
één van de strafmaatregelen
HAVO-
Atheneum (6)
Verloting
Rector drs. Maarten Verhoog (53) van de 10-jarige samenwerkingsschool
POLITIENIEUWS WADDINXVEEN
5)1
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 2 NOVEMBER 1983
Rector drs. M. Verhoog (53)
5
HA VO-Atheneum c
DRS. G. BLOM
(CDA)
L
GERRIT v. d. BERG
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Week
blad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van
het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brie
ven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel
geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent.
WADDINXVEEN - ’"Als je leerlingen niet vroeg genoeg
leert met elkaar kennis te maken, met elkaar om te gaan en
met elkaar te praten gaat het in de maatschappij met hen mis.
Dat is de achtergrond van mijn sterke geloof in de kracht van
de samenwerkingsschool”.
De 10-jarige samenwerkingsschool voor HAVO-Atheneum aan de Sniepweg. Voor dit schoolgebouw werd op 16
mei 1975 de eerste paal geslagen. Een jaar later verhuisde de school vanuit wijd en zijd verspreide lokaties naar dit
nieuwe gebouw.
op
WADDINXVEEN- In het Week
blad voor Waddinxveen van van
daag de zesde en laatste aflevering
van de artikelenserie over de met
een feestweek in november het 10-
jarig bestaan vierende samenwer
kingsschool voor HAVO/Athe-
neum aan de Sniepweg.
In deze serie werden zoveel moge
lijke aspecten van Waddinxveens
grootste school - 1.300 leerlingen
en 85 personeelsleden - beschre
ven.
VRIJDAG 11 NOVEMBER
10.30 - 15.00 uur - Vrij podium voor
WOENSDAG 9 NOVEMBER
19.00 - 21.00 uur - Theatervoorstel
ling door leerlingen
21.00 - 23.00 uur - Theatervoorstel
ling door leerlingen
DINSDAG 8 NOVEMBER
19.00 - 21.00 uur - Theatervoorstel
ling door leerlingen
21.00 - 23.00 uur - theatervoorstel
ling door leerlingen
MAANDAG 7 NOVEMBER
19.00-21.00 uur - Theatervoorstelling
door leerlingen
21.00-23.00 uur - Theatervoorstelling
door leerlingen
toneel, cabaret en muziekvoorstellin-
gen.
20.00
G. V.D. BERG
afd. voorzitter CDA
G. BLOM
fractievoorzitter CDA
AANRIJDINGEN
Op zaterdag 29 oktober omstreeks
11.15 uur vond er op de Henegouwer-
weg een kop-staart-aanrijding plaats.
Een bestuurder van een personenauto
remde af om een inrit te kunnen oprij
den. Een achteropkomende bestuurder
werd gehinderd door de laagstaande
zon en reed achterop deze auto. Beide
voertuigen werden zwaar beschadigd en
moesten worden afgesleept.
Bij een aanrijding op de hoek Henegou-
werweg-Van Speykstraat op zaterdag
29 oktober omstreeks 16.40 uur raakte
een personenauto total loss. Een op de
Henegouwerweg rijdende personen
auto remde nabij de splitsing met de
DONDERDAG 10 NOVEMBER
8.30 - 15.00 uur - Kermisactiviteiten
in de school voor leerlingen en perso
neel.
19.30 uur - Optreden van de pop
groep Toontje Lager in de sporthal
“de Sniep”, welk concert alleen toe
gankelijk is voor leerlingen van het
HAVO-Atheneum.
uur - Reüni oud-leerlingen
Zou de samenwerkingsgedachte zoals
men die in het begin van de jaren ze
ventig had niet anders zijn uitgepakt
dan voorzien?
‘Ik denk dat men hier in Waddinx
veen toch de dingen iets anders had
4
WADDINXVEEN/GOUDA - In het
handelsregister van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Mid-
den-Holland is nieuw' ingeschreven
Autotech BV. Waddinxveen. Omsch
rijving bedrijf: de groothandel in auto
materialen enz. Maatschappelijk kapi
taal 175.000.-, waarvan gestort
36.000,-. Directie: J. Benschop te
Waddinxveen, C. van Osnabrugge te
Boskoop en C. Koren te Haastrecht.
WADDINXVEEN - Vorige week dins
dag is de trekking gehouden van de
door de Waddinxveense bejaardenso
ciëteit gehouden verloting. In de prij
zen zijn gevallen de volgende num
mers: 1 ste prijs 675, 2e prijs 1687,
3e prijs 1117. De overige prijzen zijn
gevallen op de lotnummers: 1088,
2235, 1360,1352,852,1893,572,
547, 1232, 2038, 601, 1351, 1846,
1063, 275, 1804, 1227, 383, 333,
295, 855, 2232, 639, 2233, 1447,
147, 623, 1261, 1722.
De prijzen kunnen worden afgehaald
bij mw. C.M. de Heer-Gerts, Dorp
straat 170.
Zijn er
kerken
stellingen
‘Er zijn vanuit de school goede per
soonlijke contacten met geestelijken
voor bepaalde onderwerpen in de les.
De kerken als zodanig hebben nog te
veel moeite met het verschijnsel sa
menwerkingsschool. Overigens vraag
ik me af of er wel een dergelijke bin
ding zou moeten zijn. De binding die
wij als school met de ouders hebben
is voldoende duidelijk’.
VANDAAG:
Na de fotocollage over de jubile
rende samenwerkingsschool voor
HAVO/Atheneum in de krant van
vorige week (5e aflevering artike
lenserie) vandaag een uitgebreid
gesprek met drs. M. Verhoog, rec
tor van de samenwerkingsschool.
ZATERDAG 5 NOVEMBER
10.30 uur - Vergadering van de Lan
delijke Vereniging ten behoeve van
Samenwerkinsscholen met openings
woorden van R. Ebens (voorzitter
Vereniging voor Voortgezet Onder
wijs in .Samenwerkingsverband) en
drs. M. Roessingh (voorzitter Lande
lijke Vereniging t.b.v. Samenwerking
scholen) en inleidingen van mevrouw
drs. P. Dalfsen (voorzitter van de
Studiecommissie Doelstelling Sa
menwerkingsschool) en mevrouw
drs. S. Boef-van der Meulen (weten
schappelijk medewerker van bet So
ciaal en Cultureel Planbureau).
WADDINXVEEN - Het lü-jarig be
staan van de samenwerkingsschool
voor HAVO/Atheneum aan de Sniep
weg wordt gevierd tussen zaterdag 5
november en zaterdag 12 november.
voorgesteld. Het zicht op het functio
neren van de school didactisch gezien
was niet helemaal duidelijk. Tenslot
te moet in de klas toch gebeuren
waar het om gaat. De docent moet de
samenwerkingsgedachte op tafel
brengen in zijn lokaal’.
Na de pioniersfase en de fase van de
uitbouw van de school werkt u als
rector nu in de tijd van omvangrijke
onderwijsbezuinigingen. Wat zou u
tegen minister drs. W.J. Deetman van
Onderwijs en Wetenschappen willen
zeggen als u hem nu tegenkwam?
‘U maakt geen onderwijsbeleid en
bent alleen bezig met de financiën,
zou ik tegen de minister willen zeg
gen. Deetman weet kennelijk niet
wat er in het hart van de school ge
beurt en wat voor schade er door zijn
beleid wordt aangericht. Zeker is dat
als het lerarencorps gedemotiveerd
raakt het onderwijs verloren is’.
WADDINXVEEN - De Waddinxveense rijkspolitie heeft bij enkele ver
keerscontroles rond de hefbrug over de Gouwe 20 automobilisten en 3 fiet
sers bekeurd, daar zij het rode verkeerslicht negeerden. Verder werden
verkeersdeelnemers bekeurd wegens onjuist parkeren (5) en diverse rij-
fouten (3). Twee bestuurders van vrachtauto’s werden bekeurd, daar zij
hun voertuigen hadden geparkeerd in strijd met de parkeerexcessenveror-
dening. Drie bromfietsen werden voor technisch onderzoek uit het ver
keer genomen.
DIEFSTAL/INBRAAK
Op donderdag 20 oktober werd onge
wenst bezoek gebracht in een woning
aan de Acaciastraat. Overdag (tussen
12.00 en 17.00 uur) heeft men uit de wo
ning een portable strereo-radiocasette-
recorder weggenomen. Eveneens over
dag op vrijdag 21 oktober tussen 12.00
en 13.00 uur) werd een houten brieven
bus van een duplexwoning aan de ing-
vaartsingel opengebroken. Er werd
niets ontvreemd.
Op dinsdag 25 oktober werd aangifte
van poging tot diefstal uit een kelderbox
van de Wilgenhorst gedaan. De deur
van de kelderbox bleek te zijn gefor
ceerd. Er werd niets ontvreemd. Op
woensdag 26 oktober werd voor een wo
ning aan de Kromme Esse een groene
postbus ontvreemd.
Op donderdag 27 oktober werd uit een
nabij de Middelburgseweg geparkeerd
staande personenauto een tas, een di
plomatenkoffer. een rekenmachine en 2
regenjassen weggenomen. Een toch-
traam van deze auto, welke was afgeslo
ten, werd ingeslagen. Op zondag 30 ok
tober werd uit de kantine van een voet
balvereniging een blauw-zwarte inte-
graalhelm ontvreemd.
De afgelopen week werd bij de plaatse
lijke politie 3 keer aangifte van diefstal
van een fiets en 1 keer aangifte van dief
stal van een bromfiets gedaan. Eén fiets
werd weggenomen.
Van Speykstraat af om deze weg te kun
nen inrijden. De achterop rijdende be
stuurder had te weinig afstand gehou
den en kon een aanrijding niet meer
voorkomen. De auto moest worden af
gesleept.
Wederom was onvoldoende afstand
houden de oorzaak van een aanrijding,
nu op maandag 31 oktober ca. 07.00 uur
op de Kerkweg-Oost nabij de hefbrug.
Een voor het verkeerslicht stilstaande
personenauto werd door een achterop
komende bestuurder aangereden.
Op maandag 31 oktober omstreeks
17.05 uur raakte een 48-jarige Wad-
dinxvener gewond bij een ongeval, dat
plaats vond op de Jul. van Stolberglaan.
De man fietste naast zijn dochter in de
richting van het K.W.-plein en op een
gegeven moment haakte zijn stuur ach
ter een taswelke zij n dochter over haar
schouder had hangen. Hij moest zich
onder medische behandeling stellen.
Op maandag 24 oktober om 10.15 uur
vond er op de Henegouwerweg een aan
rijding plaats tussen een bedrijfsauto en
een ambulance. Bij het achteruitrijden
reed de ambulance tefen de andere
auto. Lichte materiële schade was het
gevolg.
Een 22-jarige bromfietser uit Moerka-
pelle raakte licht gewond bij een aanrij
ding. welke op maandag 24 oktober te
Moerkapelle plaats vond. Rijdend op
de Moerdijkstraat gaf zij geen voorrang
aan een op de Dorpsstraat naderende
personenauto. Zij werd per ambulance
naar het ziekenhuis te Gouda overge
bracht.
Op dinsdag 25 oktober omstreeks 08.20
uur vond er op de Breedeweg, vlak bij
de splitsing met de Beyerincklaan een
kop-staart-aanrijding plaats, waarbij 3
voertuigen waren betrokken. De voor
ste auto moest afremmen, waarna beide
volgende voertuigen achterop reden.
Persoonlijke ongelukken hebben zich
hierbij niet voorgedaan.
Een 20-jarige bromfietster uit Wad-
dinxveen moest zich onder medische
behandeling stellen toen zij met haar
bromfiets tegen een geparkeerd staande
auto reed. Dit ongeval vond plaats op
vrijdag 28 oktober omstreeks 19.00 uur.
Hoe is hier op school het regiem?
‘We proberen botsingen te vermijden
en proberen zolang mogelijk soepel
te zijn, maar in een grote school moe
ten bepaalde regels gehandhaafd blij
ven, We hebben overigens weinig last,
maar als het nodig is zijn we rigoreus.
Wie knoeit aan de brandslang of de
brandmelders loopt direct kans ge
schorst te worden. Voor andere din
gen waarvan bij herhaling sprake is,
moet wel eens voor straf gewerkt
worden bij de concierge’.
Boenen en opruimen in school?
'Dat is onze gebruikelijke strafmaat
regel’.
Streng en rechtvaardig lijkt me het
hier op de samenwerkingsschool wel.
‘Rechtvaardig proberen we steeds te
zijn. Streng zou ik hier liever conse
quent willen noemen’.
U probeert hier de leerlingen als sa
menwerkingsschool ook iets extra’s
voor later mee te geven?
‘Ja. Dat is bij ons een belangrijke
zaak. Wij willen de leerlingen iets
meer geven dat het onderwijs dat
wettelijk verplicht is. Als ik hoor dat
een oud-leerling zegt het gevoel te
hebben dat de leerkrachten op school
meer naast dan boven de leerlingen
stonden, dan denk ik: Dat is precies
wat we willen’.
Is een school met ruim 1.300 leerlin
gen niet te groot?
‘Nee, dat blijkt ook uit landelijke si
tuaties. Bij een goede schoolorgani
satie hoeft een grotere school beslist
niet slechter te zijn in pedagogisch-
sociaal opzicht dan een kleine
school’.
door BERT J. WOUDENBERG
De rector van de 10-jarige samen
werkingsschool voor HAVO-
Atheneum, drs. Maarten Verhoog
(53), zegt het halverwege het ge
sprek dat wij met hem hebben in
het tijdens de herfstvakantie bijna
uitgestorven schoolgebouw aan de
Sniepweg. Hij en al die anderen die
bij de school betrokken zijn staan
aan de vooravond van een boeien
de feestweek, want het tweede lu
strum gaat uitgebreid gevierd wor
den. En dag mag ook best want de
Waddinxveense samenwerkings
school voor HAVO-Atheneum is
en blijft een heel bijzonder insti
tuut. Van dit type zijn er niet meer
dan een stuk of acht in ons land.
Drs. Verhoog is net zo lang aan de sa
menwerkingsschool verbonden als
deze oud is. De in geschiedenis afge
studeerde Waddinxvener, geboren op
5 januari 1930 in Monster en tot in
ZATERDAG 12 NOVEMBER
20.30 uur - Medewerkingsfeest met
officieel gedeelte en daarna muziek,
dans hapje en drankje.
Maar er is natuurlijk meer. Een 12-ja-
rige rookt niet, een 17-jarige mis
schien wel. De drinkgewoonten zijn
anders en ook het tijdstip van thuis
komen ‘s avonds.
‘Op school zijn daar regels voor. Al
leen op het schoolplein kan worden
gerookt, niet binnen. Vanaf de vierde
klas kan er op sommige klasseavon-
den en schoolfeesten alcohol gedron
ken worden. Overdag niet. Hier is de
bar wel de hele dag geopend, maar
dan voor melk, koffie, thee, yoghurt
en dergelijke, maar geen pils’.
En worden er drugs gebruikt?
‘Daar ben ik heel kien op, maar dat
soort dingen zijn op het ogenblik
voor zover ik weet hier gelukkig niet
aan de orde. Binnen de school heb
ben we het nooit geconstateerd en
ook als ik op het schoolplein loop
ruik ik geen hashlucht’.
De samenwerkingsschool is eigenlijk
een heel gemakkelijke schoolgemeen
schap.
‘Verhoudingsgewijs is dat in Wad-
De voorzitter van de plaatselijke
afdeling van de PvdA, de heer A.
Slinger, heeft gepoogd in het Week
blad voor Waddinxveen van vorige
week nog eens extra te moeten wij
zen op het feit dat een, in de gemeen
teraadsvergadering, door PvdA en
D‘66 ingediende, motie over de on-
derwijsverantwoordelijkheid, het niet
haalde. En terecht niet haalde. De
plichten van de raad staan in de wet.
En de gemeenteraad heeft zich uiter
aard ook zonder motie aan de wet te
houden.
Wanneer je in dit kader ook nog
denkt aan uitspraken in een inter
view dat twee bestuursleden van de
Vereniging voor Openbaar Onderwijs
aan de Goudse Courant van 7 sep
tember 1983 gaven, gaat er wellicht
een lichtje op: Daar zeggen de dames
Th. Blom en D.A. Boer van VOO als
zij het hebben over de ernstige situa
tie bij het Waddinxveens Openbaar
Onderwijs:
Mevrouw Blom: ‘Het heeft alles te
maken met de politieke samenstelling
van de raad: CDA en PCW staan min
der positief tegenover het openbaar
onderwijs dan de progressieven en li
beralen
Het feit dat op het ogenblik een
VVD-wethouder de portefeuille
onderwijs beheerst en dat voorheen
de huidige burgemeester van Zeven
huizen, de socialist A.H. van Gent
wethouder van onderwijs was, veran
dert volgens de dames Blom en Boer
niets aan deze constatering. ‘Het gaat
om een erfenis van jaren. De betrok
kenheid van het gemeentebestuur bij
het openbaar onderwijs is niet zo
groot’, aldus mevrouw Blom. Me
vrouw Boer valt haar bij. ‘Het gaat
niet om mevrouw Oosterbroek. Van
haar persoonlijke inzet zijn wij volle
dig overtuigd. Het is de politieke sa
menstelling van de raad als zodanig
die een adequate aanpak in de weg
staat.
Mevrouw Boer: ‘Daar komt nog bij
dat problemen bij het bijzonder on
derwijs nooit zo duidelijk aan de op
pervlakte komen. Moeilijkheden in
het openbaar onderwijs worden in de
openbare raad besproken. De mensen
nemen er kennis van en er wordt veel
meer over gesproken’. (Einde citaat).
Wat zouden die dames nu eigenlijk
moeten vragen? Zorg nu eens dat wij
als ouders het voor het zeggen krijgen
bij dat openbare onderwijs. Hét CDA
vindt dat al jaren. Het pleit ervoor
dat de openbare scholen bij voorkeur
kunnen worden omgezet in bijzonder
neutrale scholen, omdat in tegenstel
ling tot het openbaar onderwijs daar
Hebt u een idee hoe er in Waddinx
veen wordt aangekeken tegen de
identiteit van de samenwerkings
school?
‘Over hoe men in Waddinxveen wer
kelijk tegen ons vormingsprogramma
aankijkt zou ik nog wel eens goed
willen doorpraten. Durft men echt te
accepteren dat een leerling in een
omgeving komt waarin hij iets anders
hoort dan waar hij thuis of in zijn
groep aan gewend is?’
‘Uit eigen enquêtes blijkt dat het vak
kennis van het geestelijk leven weinig
reacties oplevert, doch dat er veel
meer bezwaar bestaat indien een le
raar op sociaal en maatschappelijk
terrein dingen zegt die thuis niet
worden beweerd. Als men op die lijn
zit bevindt men zich niet op het pad
van de samenwerkingsschool’.
‘Als de discussie niet wordt aange
gaan, als leerlingen niet te maken
krijgen met leeftijdsgenoten die in
het dagelijks leven echt anders over
allerlei dingen denken, dan is het
ideaal van de samenwerkingsschool
nog niet gehaald. Ik zet er overigens
nog een vraagteken bij in hoeverre
men dit alles bewust accepteert’.
‘Niettemin hebben een heleboel leer
lingen daar zelf absoluut geen moei
te mee, zo merken wij bij discussies
tijdens het vak kennis van het gees
telijk leven. Daar zeggen de leerlingen
elkaar heus wel de waarheid en zijn
ze het ook gloeiend met elkaar on
eens. Wij vinden dat de methode om
met elkaar te leren praten. Dat moet
je later in de maatschappij ook’.
‘Ik denk echter dat ze een deel van
de discussie niet overbrengen naar
het ouderlijk huis en dat de ouders
er meer moeite mee zouden hebben
dan de leerlingen zelf’.
Wordt er over de identiteit van de
samenwerkingsschool wel voldoende
gepraat buiten de school?
‘ik denk dat er daarover meer gepraat
zou moeten worden. De voorlich
tingsavonden van de werkgroep ken
nis van het geestelijk leven zijn inder
tijd wegens gebrek aan voldoende be
langstelling gestopt’.
Straks krijg je de situatie dat er bin
nen de school nog het meest over de
identiteit van deze jubilerende school
wordt gesproken.
‘De commissie van bestuur staat ach
ter het handhaven van de identiteit
van de school, maar de problematiek
van het karakter van de school komt
nog te weinig aan bod in bredere zin’.
dinxveen zeker het geval. Er zijn re
gels en daar houden we ons allemaal
aan. Te laat komen wordt genoteerd.
Is dat regelmatig het geval dan wordt
er inhaaltijd geboekt’.
14.15 uur Opening Feestweek 10-ja-
rig bestaan met toespraken van dr.
W.H.J.M. Wientjes (vice-voorzitter
Commisieven Bestuur), mevrouw drs.
N.J. Ginjaar-Maas (staatssecretaris
van Onderwijs en Wetenschappen),
mevrouw L.M. Oosterbroek-Waag-
meester (wethouder van onderwijs in
Waddinxveen) en drs. M. Verhoog
(rector Samenwerkingsschool voor
HAVO-Atheneum).
16.00 uur Gezellig samenzijn in de
school.
En de uitstapjes?
‘Het kunnen gaan maken van school
reisjes is altijd gevraagd aan de ou
ders. De steeds duurder wordende
buitenlandse reizen zijn gestopt, om
dat op een gegeven moment het aan
tal deelnemende leerlingen lager lag
dan 90 procent. Dan is de betaalbaar
heid in het geding’.
Geen leerlingen van de samenwer
kingsschool dus naar Berlijn voor f
450,- per persoon.
‘Dat doen we niet meer, hoewel dat
erg jammer is. Berlijn was een heel
mooi project. Juist die kennismaking
met beide kanten van het Ijzeren
Gordijn was intensief en boeiend.
Het was één van de beste projecten
die we hadden, waaraan een jaar
voorbereiding vooraf ging’.
IZ geeft leiding aan een heel gevarieer
de schoolgemeenschap. De ruim
1.300 leerlingen zijn van 12 tot zo’n
18 jaar oud. Een kind van 12 ver
schilt heel veel met een van 17Hoe
gaat dat hier?
‘We doen aan sociaal-pëdagogische
begeleiding. In de eerste twee leerja
ren gebeurt dat via de klassedocent
en de centrale mentor voor de studie
begeleiding, vanaf het derde school
jaar is dat meer afhankelijk van de
initiatieven van de leerling zelf. Er is
dan een voor een kleine groep leer
lingen werkende mentor beschikbaar,
die optreedt als een vertrouwensman.
Ze zijn in het voeren van helpende
gesprekken getraind’.
contacten met plaatselijke
en levensbeschouwelijke in-
het bestuur in werkelijkheid aan de
ouders is. Wij herinneren bijvoor
beeld aan de poging in het verleden
om de betrokkenheid van de ouders
bij het besturen van de Openbare
Mavo te vergroten, maar het liep stuk
op te weinig enthousiasme van de
ouders.
Het staat de politieke partij CDA
evenals anderen natuurlijk geheel vrij
om er naar te streven dat de verant
woordelijkheid van de ouders wordt
vergroot door er voor te pleiten dat
ouders zelf de scholen van hun kin
deren besturen. Die scholen behoe
ven niet persé levensbeschouwelijk te
zijn. Er zijn in den lande zeer goede
neutrale scholen (er bestaat zelfs een
landelijke vereniging) en de sterk in
opkomst zijnde vrije scholen zou je
als zodanig kunnen bestempelen.
Zo’n gezonde politieke CDA-gedach-
tengang over hoe het anders zou kun
nen in de toekomst, doet niets af aan
het feit dat de CDA-raadsleden in de
Waddinxveense gemeenteraad hun
verantwoordelijkheid voor het plaat
selijk openbaar onderwijs kennen en
ook dragen. In de afgelopen 15 jaar
is er geen voorbeeld te geven waarin
de CDA-fractie of zijn voorgangers
zich tegen het openbaar onderwijs
hebben opgesteld. Er zijn wel posi
tieve voorbeelden:
- ondanks aanvechtbare prognoses
over de noodzaak van een 6de
openbare lagere school in Waddinx
veen, stemde het CDA in met de re
servering van grond daarvoor in
Groenswaard III,
- ondanks het ontbreken van enige
wettelijke verplichting, steunde het
CDA het collegevoorstel om een bo
ventallige leerkracht op de J. Ligt-
hartschool met gemeentelijk geld te
betalen;
- ondanks grote twijfels bij het colle
ge over het handhaven van ‘t Haze-
veld in oktober 1982 (collegevoorstel
tot opheffing was unaniem) stemde
het CDA vóór een nader onderzoek,
zelfs onder leiding van de CDA-frac
tievoorzitter;
- ondanks het feit dat de gemeente
kas een zeer zware last draagt van de
uitbreiding van de openbare Mavo
(waarvan de rijksoverheid de nood
zaak niet erkent) stemde het CDA
vóór deze uitgave;
- hoewel moeilijkheden op enkele
openbare scholen al een hele tijd be
kend zijn, zijn vragen daarover in de
raad nooit door de CDA-fractie ge
steld.
We moeten reëel blijven. Wanneer ou
ders, om welke redenen dan ook,
minder dan voorheen voor de open
bare school kiezen, gaat het niet aan
die signalen signalen te negeren.
De terugloop van het aantal leerplich
tige kinderen is een demografisch
feit. Dat zal ertoe leiden dat in de be
staande wijken een aantal scholen
overbodig wordt. Dit geldt voor alle
richtingen, ook voor het openbaar
onderwijs. De CDA-fractie vindt, dat
de gemeenteraad als bestuur van de
openbare scholen tijdig maatregelen
moet nemen. En dat daarbij het kos
tenaspect naast het onderwijskundig
aspect een rol moet spelen, vloeit
voort uit de plicht om als raadslid te
zorgen dat de begroting in evenwicht
blijft.
Op dit moment draagt de gemeente
jaarlijks f 1,6 miljoen bij in de kosten
voor openbaar en bijzonder onder
wijs (lagere- en kleuterscholen). Te
rugdringing van deze hoge kosten is
noodzakelijk. Die plicht ligt ook bij
andere fracties, denken wij. Verve
lend, maar noodzaak. Laat daarover
geen misverstand bestaan.
1973 rector van het (Reformato
risch) College Blaucapel, werkt al een
kwart eeuw in het voortgezet onder
wijs. In de Waddinxveense adverten
tie waarop hij reageerde stond dat de
samenwerkingsschool waarschijnlijk
een kleine school zou blijven, maar
aan de Sniepweg zijn nu dubbel zo
veel leerlingen te vinden als destijds
werd verwacht.
Wie met de rector van het HAVO-
Atheneum spreekt over ‘zijn’ school
is niet gauw uitgepraat. ‘Heel belang
rijk is dat er in de school elementen
aanwezig zijn, waardoor de leerlingen
nog iets meer meenemen dan hun di
ploma alleen. Wat dat ‘meer’ is wordt
helaas niet altijd door iedereen be
wust gezien of onderkend’, zo zegt
drs. Verhoog.
Het Weekblad voor Waddinxveen had
een uitgebreid gesprek met de man
die vorig jaar op zijn school een be
zetting door leerlingen meemaakte,
veelal de weg tussen zijn huis aan de
Julianastraat en school lopend aflegt
en dan heel geboeid naar de water
hoentjes langs de Kanaaldijk kan kij
ken.
Weekblad voor Waddinxveen: Tien
jaar rector van de samenwerkings
school voor HAVO-Atheneum. Is er
voor uzelf veel veranderd?
Drs. M. Verhoog: ‘De eerste twee jaar
kwam ik nog toe aan lesgeven, maar
daar is nu geen sprake meer van, ter
wijl ook heel veel van de taken die
direct met de leerlingen te maken
hebben, zijn weggevallen. Aan de ene
kant is het jammer dat je niet meer
voor de klas staat, maar in de tegen
woordige schoolorganisatie valt daar
niet meer aan te denken’.
‘Een rector die alle kinderen nog bij
naam wil kennen, zit op het verkeer
de spoor. Overigens is het die twee of
drie keer per jaar dat ik een les waar
neem toch wel leuk als je een paar
leerlingen kent’.
U bent nu meer manager dan leer
kracht. Is dat leuk?
‘Als het goed gaat is dat leuk. Ik pro
beer in ieder geval aan de spanning
van het management te ontkomen
en dat kan dank zij goede medewer
kers in de schoolleiding. Daar bof ik
bij. Iedereen heeft in onze schoolor
ganisatie z’n eigen pakket en staat
daar dan ook voor. Dat is heel erg be
langrijk’.
Is de groei van de school en het uit
bouwen van de schoolleiding rimpel
loos gegaan
‘Veel rectoren overleven de pioniers
fase niet. Je moet op een gegeven
moment gaan vertrouwen op de me
dewerking van je collega’s. Als de
school nog klein is kun je als baasje
beslissingen nemen, alles achterna lo
pen en controleren, maar als je dat
probeert vol te houden komen er on
herroepelijk moeilijkheden’.
‘Die omschakeling is moeilijk, maar
het is toch gelukt. Ik werd natuurlijk
zelf ook wat ouder en dat heeft mis
schien ook wel gescheeld’.
Accepteert u zelf gemakkelijk ver
anderingen?
‘Ik heb geleerd dat je in een grote
school afhankelijk bent van initiatie
ven en medewerking van anderen.
Daar moet je op kunnen rekenen en
vertrouwen. Anders loopje rood aan.
Er zijn dan ook wel zaken waarvoor
ik bewust mijn ogen dicht doe. Klei
nigheden die ik misschien wel anders
zou willen hebben, maar ik probeer
op de grote lijn te letten en daarover
ben ik tevreden’.
‘Als er bijvoorbeeld van de leraren ie
mand te laat komt, dan zie ik dat
wel, maar in deze tijd - waarin ze wel
wat anders te incasseren hebben - zeg
ik daarover op bepaalde momenten
niets, al heb ik er wel moeite mee dat
te laten’.
Dan komt de echte Maarten Verhoog
weer naar boven.
‘Ja!’
Hoe duur is eigenlijk de samenwer-
kinsschool voor de leerlingen. Laatst
berekende de FNV dat ouders gemid
deld f 825,- kwijt zijnals hun kind
voortgezet onderwijs volgt.
‘Een gemiddelde is voor de samen
werkingsschool voor HAVO-Athe
neum moeilijk vast te stellen. Er zijn
ouders die tweedehands gymkleding
kopen en er zijn wisselende reiskos
ten. Niettemin zijn we hier kien op
de kosten voor de leerlingen, zoals
bijvoorbeeld met betrekking tot de
boekenlijst’.
‘Met de administrateur kijk ik gere
geld naar deze kosten. Ik denk niet
temin dat we gemiddeld beneden die
f825,-zitten’.
■z