Bestuurder (34)
ramt zandbak en
hek van school
Gouden paar
J. H. de Bock
ivf
Eerste lokomotief op gouden spoorlijn
Man (22) slaat lamp kapot
Vijftig jaar oude 'levensader'kent interessante geschiedenis
POLITIENIEUWS WADDINXVEEN
W'veense motie
Hoop
Rood licht
Onder invloed
Ontvreemd
Handtekeningen
Roerig
Kosten
Verdubbeling
Wapenwet
Controle
Illegaal
Aanrijdingen
Tweede Kamer
Diefstal
war
LT
Brj
S A
WADDINXVEEN/BOSKOOP - Als er één gemeente is die
heeft geijverd voor de aanleg van de spoorlijn Gouda-
Alphen aan den Rijn dan is het Boskoop wel. Waddinxveen,
met inmiddels twee NS-haltes aan deze destijds veelbespro
ken lijn, sprak zich zelfs in 1920 middels een motie in de ge
meenteraad tegen de komst van de trein in de Gouwestreek
uit.
CwKV
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 29 AUGUSTUS 1984
1
;een verder eco-
Vijftig jaar gëbauwd: het echtpaar J. H. de Bock-Moonen
Op 11 februari 1899 is „de spoorlijn”
als „tramweg" weer in het nieuws,
want onder het kopje „Plaatselijke
berichten" van het Boskoopsch Ad
vertentieblad staat dan te lezen:
I
1
burghlaan 21. (Foto: Sjaak Noteboom).
De heer De Bock leidt een actief leven.
Hij is nog altijd directeur van de in Am
sterdam gevestigde Verenigde Passe
ment Fabrieken BV, waarvan de dage
lijkse leiding in handen is van zijn zoon,
en hij is commissaris van de ververij De
Streng BV, waar zijn echtgenote als di
rectrice de scepter zwaait. Beide bedrij
ven bieden werk aan zo’n 20 mensen.
Een fotokoffer met inhoud (totale
waarde 1.500,-) was de buit toen een
auto in de nacht van zaterdag 25 op zon
dag 26 augustus werd opengebroken.
De diefstal vond plaats nabij de Alpher-
wetering.
Dat tempert de feestvreugde in dit ste kindje”-de Haarlemmermeer is
Gouwedorp overigens niet, want
aan het feit dat het 6 oktober een
half jaar geleden is dat de eerste
trein tussen Gouda en Alphen aan
den Rijn ging rijden zal ook in
Waddinxveen de nodige aandacht
worden besteed. Maar de geschie
denis van de gouden spoorlijn is
waard om gekend te worden.
WADDINXVEEN - Vorige week vrijdagmorgen heeft een personenauto
ter hoogte van de kruising Staringlaan-Brederolaan het hek en vervolgens
de betonnen rand van de zandbak van de protestants-christelijke kleuter
school De Duiventil geramd. Daarna reed de bestuurder weg, maar de
aanrijding werd direct gemeld aan de Waddinxveense rijkspolitie. Enkele
uren later werden zowel de betreffende auto als de chauffeur daarvan aan
getroffen. De bestuurder, een 34-jarige Waddinxvener, werd aangehou
den en naar het bureau overgebracht. Zijn auto werd uit het verkeer geno
men en zal aan een technisch onderzoek worden onderworpen.
werden diverse weggebruikers bekeurd
wegens overtreding van de Rijtijdenwet
(2 keer), ontbreken van een hulpkoppe-
ling, lekke uitlaat en het besturen van
een auto zonder in het bezit van een rij
bewijs te zijn.
De afgelopen week werden twee plaats
genoten bekeurd terzake het rijden on
der invloed van alcohol. Van beide
mannen werden bloedproeven afgeno
men. Zij kregen ook rijverboden opge
legd.
van de Sou-
deed, omdat men van mening was
dat als de lijn niet zeer spoedig ge
realiseerd zou worden deze „aange
legenheid voor onafzienbaren tijd
van de baan is".
Ondanks dit amendement en de toe
zegging van de minister van Water
staat zit er geen schot in de plannen.
Ook de ondertussen opgerichte
Spoorwegcommissie Boskoop vindt
dat en deze meent in mei 1914 het
initiatief tot een handtekeningen
actie. In het Boskoopsch Adverten
tieblad van 16 mei van dat jaar staat
de volgende oproep te lezen:
„In den loop der volgende week zal
aan de huizen der ingezetenen ter
ondertekening worden aangeboden
een adres aan de Tweede Kamer der
Staten-Generaal, waarbij wordt ver
zocht om de totstandkoming der
Spoorwegverbinding Gouda- Wad-
dingsveen-Boskoop-Alfen te bespoe
digen".
Dit adres luidt als volgt:
„De ondergetekenden allen meer
derjarige ingezetenen der gemeente
Boskoop wenden zich bij deze tot
de Tweede Kamer der Staten-Gene
raal met het eerbiedig verzoek om
eene spoedige totstandkoming van
i r
i i 'i
S!..| i
S'! -ï
De totstandkoming van de lijn Gou-
da-Alphen heeft heel wat voeten in
de aarde gehad. Al in 1878 kwam de
spoorwegverbinding Leiden-Alphen-
Bodegraven-Woerden tot stand, het
geen voor de betrokken plaatsen een
belangrijke zaak was. De komst van
de spoorlijn betekende het einde van
een periode van isolement en gaf be
tere kansen voor ontwikkeling van
die plaatsen.
Voor Boskoop betekende het echter
een teleurstelling, omdat Boskoop
altijd de hoop had dat de lijn tussen
Leiden en Woerden via Boskoop zou
lopen. Het boomkwekersdorp liep
op dat moment een kans op ontslui
ting mis. Toch zat er voor Boskoop
meer in dan op dat moment duidelijk
was, want nu kon er gewerkt worden
aan een aansluiting op de lijn Lei-
den-Woerden. Al in 1891 ondernam
A. Koster Mzn. een poging Boskoop
alsnog op de lijn aan te sluiten. Hij
schreef daarover in het Boskoopsch
Advertentieblad van 13 november
1891: „De ondergetekende betreurt
het nog altijd dat de pogingen, in der
tijd gedaan, om den spoorweg Lei
den - Woerden langs Boskoop te lei
den, mislukt zijn. Ofschoon de kans
van aansluiting aan het spoorwegnet
voor onze gem eente gering is, wil on
dergetekende toch ene poging doen,
om de stations Gouda en Alfen,
door een spoorweg over Boskoop
en Waddinxveen, te verbinden.
De behoefte voor onze gemeente
van aansluiting aan het spoorwegnet,
is- sedert genoemde lijn tot stand
kwam, sterk toegenomen. De wel
vaart onzer gemeente zou er zeer
mee gebaat zijn.w
Daarom gan we in dit eerste artikel over
de geschiedenis van de jubilerende NS-
lijn terug naar 1981 toen de vooraan
staande en vooruitstrevende Boskoopse
kweker en wethouder A. Koster Mzn.
over de noodzaak van de spoorlijn, die
zoveel voeten in de aarde zou hebben,
begon te schrijven.
Eventjes werd later nog gedacht aan
een tramlijn, die in Waddinxveen via de
"Kerkweg, Jan Dorrekenskade en de
brug over de Gouwe" zou lopen, maar
het werd toch een echte spoorlijn, nadat
met de aanleg ervan ook de Tweede Ka
mer zich had bemoeid en zowel de kos
ten als de route van de lijn breed-uit wa
ren besproken. Ondanks het verzet in
Waddinxveen zou uiteindelijk de ge
meente ook financieel aan de aanleg
van de spoorlijn bijdragen.
In het fotoboekje'Waddinxveen in oude ansichten (1 969) staat deze foto van de eerste officiële treinrit op 6 ok
tober 1934.
Toch is er vanaf 1906 tot en met de
handtekeningen-actie nog wel het
een en ander over de spoorlijn „ge
praat”.
Op 8 juli 1911 verklaren de Staten
der Provincie zich bereid om een
renteloos voorschot van een half mil
joen gulden te geven op voorwaarde
dat „andere belangstellenden” voor
nog eens 300.000 gulden zouden zor
gen, waardoor er dus in totaal een
bedrag van 800.000 gulden voor de
aanleg beschikbaar zou zijn.
Dit bedrag komt niet zo maar uit de
lucht vallen, want het Staatsspoor
had al een berekening gemaakt voor
de aanlegkosten van de bijna 16 kilo
meter lange lijn. Het Staatsspoor
kwam tot een afgerond bedrag van
1.800.000 gulden. Ook waren er al
berekeningen van exploitatie ge
maakt.
Nog tal van allerlei financiële scher
mutselingen vinden daarna plaats.
Behalve deze financiële perikelen,
was er tussen de gemeenten ook nog
verschil van mening omtrent de rou
te die de spoorlijn zou moeten vol
gen.
Alphen wilde de lijn het liefst aan de
oostzijde van de Gouwe; Waddinx
veen verkoos daarentegen de west
zijde, terwijl Boskoop en Gouda
geen voorkeur hadden. Een ministe
rieel onderzoek wees uit dat een
spoorbaan ten westzijde van de Gou
we verreweg te prefereren was bo
ven een lijn ten oosten. Dit vooral
vanwege de kosten.
Toen brak de Eerste Wereldoorlog
uit en de spoorwegplannen Alphen -
Boskoop - Waddinxveen - Gouda
werden even koud gezet.
In 1916 komt de „Boskoopse"
spoorlijn weer in de Tweede Kamer
de onmiddellijke omgeving niet min
der dan 1000 ha boomkwekerij bevat
en dat gerekend mag worden op een
export van 2000kisten naarde Vere
nigde Staten en 5000 kisten naar En
geland, Zuid-Afrika, Chili, Canada
en andere landen. Dit zou tesamen
1200 wagonladingen vormen. Verder
kwam de raad tot de conclusie dat er
jaarlijks zeker 3000 wagonladingen
door de spoorwegen te vervoeren
zouden zijn als men de binnenlandse
export er bij zou rekenen.
De buitenlandse handelaars worden
volgens dit verzoek aan de Tweede
Kamer, dikwijls van een bezoek van
Boskoop afgeschrikt door de onbe
reikbaarheid van de plaats. De ver
binding per stoomboot naar Gouda
paste, aldus de raad, niet meer in het
raam van het „tempo” van de tijd en
was zeker voor kinderen niet aanbe-
velenswaardig. Dat een plaats van
een betekenis zoals Boskoop nog
niet aangesloten was op het spoor
wegnet noemden sommige kamerle
den „ergerlijk”. Hoewel de regering
het met dit „ergerlijk” niet helemaal
eens was, bleek zij wel bereid om de
realisering van deze spoorlijn te be
vorderen.
Maar toch belandde de hele aanleg
op de een of andere manier blijkbaar
toch in de doofpot en eind 1923
stond er in enkele kranten te lezen
WADDINXVEEN - Een 22-jarige man heeft zich in het Waddinxveense gemeente
huis zo kwaad gemaakt op ambtenaren van sociale zaken, dat hij in de hal van het ge
meentehuis aan het Raadhuisplein met zijn helm een hangende glazen lamp aan dig
gelen sloeg.
De jongeman kwam namelijk zijn uitkering halen, maar men had op het gemeente
huis kunnen achterhalen dat hij inmiddels werkte. De Waddinxveense rijkspolitie
hoorde de man over de door hem gepleegde vernieling.
De Waddinxvener bekende in zijn boosheid te hebben gehandeld. Tegen hem is
proces-verbaal opgemaakt, zodat hem niet alleen het betalen van een bekeuring
wacht, maar ook de rekening van een nieuwe hangende lamp.
en
voor de totstandkoming van deze lijn
pleit.
Als voorwaarde wordt dan weer ge
steld dat de streek (de provincie en
de betrokken plaatsen) zelf 1.000.000
gulden op tafel moet leggen. De
toenmalige Boskoopse raad onder
voorzitterschap van burgemeester
Mr. V. H. Rutgers richtte zich met
een adres tot de Tweede Kamer
waarin nog eens gesteld wordt dat de
aanleg „van het hoogste belang is
voor de instandhouding en verdere
ontwikkeling van de handel”.
De raad wijst er op dat Boskoop en
Toch wordt al in 1921 met het ontei
genen begonnen, welk karwei in sep
tember 1925 achter de rug is. Op dat
moment kunnen de 17 vaste spoor
wegbruggen en één ophaalbrug voor
gewoon verkeer in Boskoop worden
aanbesteed.
Hoewel het gaat om een enkel spoor
worden wel voor dubbel spoor stuk
ken land onteigend, terwijl ook de
zogenoemde kunstwerken - ook die
van de laatste tijd nog - daarop afge
stemd worden.
In de eerste dagen van januari 1929
wordt het werk dan eindelijk aanbe
steed en wel voor 3.535.000 gulden -
een verdubbeling sinds 1908 - en ge
gund aan het Utrechtse Spoorweg
bedrijf. Dit bedrijf legt de 17.525 me
ter lange spoorlijn aan. Een lijn die
bij Gouda evenwijdig aan de spoor
lijn Gouda - Rotterdam loopt en
even voor de aansluiting Moor
drecht het spoor met een grote boog
in de richting van Waddinxveen en
Boskoop laat gaan, waar het ruim
een halve kilometer voor het station
Alphen aan den Rijn de uit 1878 da
terende spoorlijn Leiden - Woerden
bereikt.
Zo hard als Boskoop ijverde om de
spoorweg te krijgen, zo weinig en
thousiast was buurgemeente Wad
dinxveen. Toen in 1916 de eerste
plannen op tafel kwamen toonde
Waddinxveen zich verre van géluk
kig. Het zou ruim 40.000 gulden
moeten bijdragen aan de totale kos
ten van zo’n twee miljoen gulden. En
dat in een tijd dat het toch al niet zo
goed ging met de conjunctuur.
In 1920 nam de raad van Waddinx
veen dan ook een motie aan tegen de
aanleg, want zij meende met vrij gro
te zekerheid te mogen aannemen dat
het personen- en vrachtvervoer aan
zienlijk minder zou zijn dan aanvan
kelijk aangenomen was. „Zolang de
plaatselijke omstandighedén zich
niet wijzigden, behoorde de aanleg
achterwege te blijven”, aldus Wad
dinxveen.
Waddinxveen verwijst daarbij naar
de teruglopende conjunctuur en het
feit dat men toch 11 maal met de
stoomboot naar Boskoop en Gouda
kan en ook nog eens vijf maal met de
bus. Waddinxveen zag de trein als
vervoermiddel veel minder zitten,
omdat de autobus en vrachtwagen zo
in opkomst waren.
Boskoop reageerde onmiddellijk op
deze motie met een protest. „Het ge
ringste uitstel zou voor Boskoop fu
neste gevolgen hebben en voor deze
gemeente zou zich
nomisch perspectief openen”, stelde
Boskoop’s gemeentebestuur, dat de
steun kreeg van alle Boskoopse vere
nigingen en tal van adhesiebetuigin
gen mocht ontvangen.
Er ontbrandt tussen de beide buur
gemeentes een hevige en onverkwik
kelijke strijd, waaraan pas een einde
komt als op last van de minister is
onderzocht dat de spoorlijn in geen
geval door een autoweg vervangen
kan worden. Als dit bekend wordt
trekt de Waddinxveense gemeente
raad met minimale meerderheid (7
tegen 6) haar motie van 1920 in.
Op vrijdag 24 augustus werd een 22-ja-
rige Waddinxvener door de politie be
keurd wegens overtreding van de Wa
penwet. Hij droeg een dolkmes bij zich.
Het dolkmes is inbeslaggenomen.
vanwege de zeer hoge kosten die de
aanleg van de spoorlijn in dat gebied
met zich meebrengt.
De minister: „Terwijl ik mij dus
gaarne bereid verklaar om zonder
verwijl de spoorwegverbinding Gou
da - Boskoop - Alfen ten hand te ne
men en ik mij daartoe met de belang
hebbende besturen in betrekking zal
stellen, alsook het opmaken van een
deugdelijk plan voor diejijn'zal be
vorderen, komt het mij voor, dat die
taak door mij beter kan worden vol-
voerd, indien-het amendement niet
in de wet wordt opgenomen".
Voor Kamerlid Van Doorn is deze
toezegging van de minister genoeg
en vindt hij het overbodig om deze
motie gelijktijdig met het agenda
punt - het ging tenslotte over een
renteloos voorschot voor een spoor
lijn in de Haarlemmermeer - te be-
haridelen. De motie wordt
aangehouden.
Het in 1973 geopende NS-station Waddinxveen-Noord. (Foto: Archief).
Boskoop ijverde meer voor
spoorlijn dan Waddinxveen
Bij een kleine controle nabij de kruising
hefbrug-Henegouwerweg werden 5
automobilisten en 4 fietsers bekeurd,
daar zij het rode verkeerslicht negeer
den. Voor het niet volgen van het ver
plicht fietspad (een veel voorkomende
overtreding door fietsers) werden 3 fiet
sers bekeurd.
Terzake illegaal verblijf in Nederland
werd een 25-jarige vrouw van Marok
kaanse nationaliteit aangehouden. Zij
is het land uitgezet.
De afgelopen week vonden er weer aan
rijdingen plaats, waarbij de veroorza
kende bestuurders meteen na de aanrij
ding waren doorgereden. Op zondag 19
of maandag 20 augustus werd een in de
Jacob van Lennepstraat geparkeerd
staande personenauto aangereden. De
auto werd licht beschadigd.
Op vrijdag 24 augustus omstreeks 21.00
uur parkeerde een automobilist zijn
voertuig op de parkeerplaats nabij de
Alb. Thijmlaan. Toen hij dezelfde
avond omstreeks 23.00 uur weer bij zijn
auto kwam, bemerkte hij flinke schade
aan de achterzijde.
Dat de pogingen, vanuit Boskoop
ondernomen, om een spoorlijn te
krijgen niet onopgemerkt zijn geble
ven, 'daarvan getuigen onder andere
de Handelingen van de Tweede Ka
mer van de Staten-Generaal van 19
October 1906. Tijdens de behande
ling van het agendapunt „De toeken
ning van een renteloos voorschot
voor Spoorweglijnen in de Haarlem
mermeer en omgeving”, dient ka-
De afgelopen week werd 2 keer aangifte
van diefstal van een fiets gedaan. Op
woensdag 22 augustus werd nabij de
Bredeweg een damesbromfiets, .merk
Puch, ontvreemd.
Op dinsdag 21 augustus werden twee
meldingen van auto-inbraken gedaan
bij de politie. Op de Omloop werd een
auto opengebroken en werd uit de auto
een radiocassetterecorder meegeno
men. Van een nabij de sportzaal aan de
Willem de Rijkelaan staande personen
auto werden beide sloten geforceerd.
Uit de auto werd niets ontvreemd.
Uit een schuur achter een woning aan
de Middelburgseweg werden een slijp
tol en een klauwhamer ontvreemd. Dit
moet zijn gebeurd tussen dinsdag 14 en
donderdag 16 augustus.
Op maandag 20 of dinsdag 21 augustus
werd een hoeveelheid benzine getapt
uit een in de Tesselschadelaan gepar
keerd staande auto. De tankdop was
niet voorzien van een slot, zodat de ben
zine gemakkelijk kon worden uitgehe
veld.
Een derde auto werd opengebroken aan
de Tesselschadelaan. In de nacht van
maandag 20 op dinsdag 21 augustus
werd een portierslot geforceerd. Een
Philips-casetterecorder werd ont
vreemd.
Een zonnebril van ca. 200,- werd ont
vreemd vanaf de ligweide van het
zwembad. In een onbewaakt ogenblik
moet de dief zijn kans hebben schoon
gezien.
Op donderdag 23 augustus werd aangif
te gedaan van diefstal van een aktetas
gedaan. De eigenaar had de tas met in
houd onbeheerd achter zijn woning la
ten staan.
Vanaf de Middelburgseweg werd een
rode kettingzaag, type Husku, en een
stekmesje van 35- ontvreemd.
in 1852 geboren - een beetje wordt
voorgetrokken en dat „het oudere
kind" - de streek ten zuiden van de
Oude Rijn - daarbij een beetje het
kind van de rekening wordt. Waar
om de Haarlemmermeer wel een
spoorwegverbinding en de streek
tussen Alphen en Gouda niet?
Van Doorn: „Ik zal er in dit stadium
van den loop der beraadslagingen
niet lang over uitweiden, maar ieder
die geen vreemdeling in ons land is
weet van hoe groote betekenis die
streek is en hoe noodig het is, dat de
uitvoer van de daar gekweekte pro
ducten vergemakkelijkt wordt. In
een request van de inwoners dier
streek zijn cijfers genoemd, die ik
niet nader zal aanvullen. Ik wensch
alleen aan te stippen dat, terwijl Bos
koop is een centrum van uitvoer, een
plaats van grote betekenis, zij afge
sloten is van elke verbinding te land;
het moet zich behelpen met een ver
binding te water, en ik behoef niet te
zeggen, hoe dat in den wintertijd be
lemmerend en hinderlijk werkt op
den arbeid in Boskoop. In een ander
request is geklaagd over de maatre
gelen, die. in het buitenland genomen
worden en die onder andere de han
del van Boskoop zeer ernstig bedrei
gen”. Van Doorn geeft toe dat wat er
door Boskoop gevraagd wordt, niet
allemaal door de regering verwezen
lijkt kan worden, maar hij noemt de
spoorwegverbinding een „noodzake-
lijken eisch”.
De toenmalige minister van Water
staat, de heer Kraus geeft daarna grif
toe dat Boskoop dringend behoefte
heeft aan een spoorweg. Toch wil hij
het amendement niet aannemen.
WADDINXVEEN - Met een zaterdagmiddag tussen drie en vijf uur te
houden receptie in café-restaurant De Unie aan de Kerkweg-Oost staat
het Waddinxveense echtpaar Jan Hendrik de Bock (70) en mevrouw Ele
onora Cornelia Antonia de Bock-Moonen (ook 70) erbij stil dat zij een hal
ve eeuw geleden, beiden op 20-jarige leeftijd, met elkaar trouwden. Het
aan de Souburghlaan 21 wonende gouden paar heeft 3 kinderen en 6 klein
kinderen.
De heer en mevrouw De Bock verhuis
den 13 jaar geleden van Amsterdam
naar Waddinxveen. Alle twee hebben
ze het in dit Gouwedorp erg naar hun
zin. Tijdens de verhuizingvan de hoofd
stad naar hier huilde de bruid zelfs maar
ze zegt nu voor geen goud meer haar
huidige woonplaats te willen verlaten.
Het huis met de tuin, het leefklimaat en
hun hier wonende dochter met man en
kleinkinderen binden hen zeer.
„De Maatschappij tot exploitatie
van Tramwegen heeft alhier opme-
tingen gedaan voor den aanleg van
een tramweg van Boskoop naar
Gouda over Waddingsveen.
De weg zal loopen van de Bootstraat
te Boskoop, langs de Zijdeweg, den
Noordeinderweg over Waddings
veen, den Kerkweg, de Dorrekade
met brug over de Gouwe naar Gou
da.
Alles zal zoo aangelegd worden dat
de wagens voor het goederenvervoer
te Boskoop geladen worden en te
Gouda op den bestaanden spoor
kunnen overgaan.
Ofschoon er reeds sedert jaren allerlei
plannen ontworpen waren, opnemin
gen en opmetingen hebben plaats ge
had. om deze gemeente aan het
spoorwegnet te verbinden en zulk
een verbinding, hoewel er de grootste
behoefte aan bestaat, tot de vrome
wenschen bleef behoren, is er nu ge
gronde hoop dat er in deze behoefte
voorzien zal worden. Wenschëlijk
ware het zeker dat deze lijn in ver
binding werd gebracht met den ont
worpen stoomtram Amsterdam -
Uithoorn - Alfen.”
merlid Van Doorn een amendement
in waarin gevraagd wordt of de mi
nister wil gaan denken aan een
spoorwegverbinding van Alfen over
Boskoop en Waddinxveen naar
Gouda. Als de heer Van Doorn het
woord krijgt om zijn amendement
toe te lichten, stelt hij dat „het jong-
Tijdens een korte verkeerscontrole
de spoorwegverbinding Gouda-
Waddingsveen-Boskoop-Alfen wel
te willen bevorderen.
Wil de gemeente Boskoop met haren
handel in boomen en planten op bij
na alle landen van Europa, Verenig
de Staten van Noord-Amerika, Zuid-
Afrika, Chili, Canada enzovoort
hare plaats op de wereldmarkt blij
ven handhaven, dan is eene spoedige
totstandkoming der hiervoor ge
noemde spoorwegverbinding inder
daad onontbeerlijk”. De spoorweg
commissie van Boskoop besloot tot
deze actie, waar eenzelfde commis
sie in Waddinxveen ook aan mee-
dan is het minister Ir. C. Lely die dat de aanleg van de vurig begeerde
spoorlijn uit de begroting van Water
staat geschrapt was met de bedoeling
om eerst eens na te gaan welke
objecten in het kader van de werk
verruiming eerst voorrang
behoefden.
Dit is de eerste lokomotief, die vanaf 6 oktober 1934 op de spoorlijn Gouda-Alphen aap den Rijn ging rijden.
’W
t Ni
it’
l
r