F reproseb ujaddinxveen
Fotokopieën
Beleids-
Onderwijs
Sociale Zaken
Personeels
beleid
Burger en
Bestuur
Bestuurlijke
Zaken
Openbare
Orde
Werkgelegen
heid
Ruimtelijke
Ordening
De plannen van PvdA, CDA en VVD in het college van Burgemeester en Wethouders
programma
1986-1990
3
1
(Vervolg op volgende
tekstpagina)
form. A4-A3-A2
A4 ook dubbelzijdig
opwit, gekleurd
en eigen briefpapier
vergroot-verkleind
(traploos van 65-141%)
vergaard en afgewerkt
snel en voordelig
fnfic^3
WADDINXVEEN - Vrijdagmiddag is het beleidsprogram
ma 1986-1990 van het nieuwe college van Burgemeester en
Wethouders bekend gemaakt. Dit 45 pagina’s tellende
’’spoorboekje” geeft aan waar de wethouders drs. Martin
Kraaijestein (PvdA), Paul van Schie (CDA) en Karei van
Soest (VVD) de komende vier jaar naar zullen streven. Het
Weekblad voor Waddinxveen publiceert dit beleidsprogram
ma integraal, gelet op het belangrijke karakter voor de plaat
selijke samenleving.
1
h,f
I
Aandacht voor kunst.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 23 APRIL 1986
Een actief beleid wordt gevoerd ten
einde burgers en alle andere betrokke
nen in alle fasen van het beleidsproces
te betrekken. Een voorwaarde is daar-
Hoge
^kopie-
^^kwali-
^kteit
in het licht van (in)directe werkgelegen
heid moeten zijn.
DRUKKERIJ EN FOTOKOPIEER-SERVICE
Noordkade 70 - Waddinxveen
Tel. 01828 - 18640
De gemeente ontwikkelt in goed over
leg met de betrokken maatschappelijke
instellingen een eigen beleid gericht op
de immateriële zorg van hen die in een
maatschappelij ke achterstandspositie
verkeren. Een beleidsnota terzake
wordt opgesteld in goed overleg met het
particulier initiatief. Een goede door
verwijzing binnen en buiten het ge
meentelijk apparaat is voor de cliënt
van groot belang. Een en ander vraagt
om een goede samenwerking en overleg
van alle betrokken diensten en instellin
gen. De doorverwijzing kan onder meer
betrekking hebben op budgetvoorlich
ting. schuldsanering, werken met be
houd van uitkering, opleiding en scho
ling, etc. Ten behoeve van dit beleid
wordt een extra ambtenaar aangesteld,
die tevens de functie van ombudsman/
vrouw kan vervullen. De functieomsch
rijving en plaats binnen de organisatie
van deze functionaris worden nader be
zien.
De privacy van de cliënten bij de uitvoe
ring van de sociale zekerheidsregelin
gen dient goed in acht te worden geno
men.
Het beleid ten aanzien van fraude, mis
bruik en oneigenlijk gebruik wordt ge
voerd conform de fraudenota.
Het gemeentelijk fonds voor hulpverle
ning in noodgevallen blijft in stand en
wordt zonodig verhoogd.
Er wordt een onderzoek verricht naar
de vraag in hoeverre kinderen van ou-
der(s) met een minimumuitkering min
der participeren in het verenigingsle
ven. Op grond van de bevindingen wor
den zonodig maatregelen genomen.
Het bestaande beleid om zoveel moge
lijk daarvoor in aanmerking komende
gemeentelijke taken (incl. preventie)
op het terrein van de volksgezondheid
Het beleidsprogramma geeft de hoofd
lijnen weer van het voorgenomen beleid
in de periode 1986-1990. Het college
van burgemeester en wethouders is ge
houden uitvoering te geven aan het be
leidsprogramma. De in het college sa
menwerkende fracties zijn gehouden dit
beleid te steunen, voor zover daarvan
niet vóór de wethoudersverklaringen in
een openbare raadsvergadering uit
drukkelijk op één of meer onderdelen
afstand is genomen.
Onvoorziene omstandigheden of zich
wijzigende omstandigheden kunnen lei
den tot aanpassing van het beleidspro
gramma of het gemotiveerd afwijken
van hetgeen in het programma is vastge
steld. De in het college samenwerkende
fracties voeren hierover beraad.
De uitvoering van het beleidsprogram
ma wordt een intrigerend onderdeel van
de ambtelijke werkzaamheden. De ge
meentesecretaris rapporteert regelma
tig over de stand van uitvoering.
Het college van burgemeester en wet
houders legt de raad jaarlijks een be
knopt overzicht voor ten aanzien van de
stand van uitvoering van het beleidspro
gramma en de daarbij optredende pro
blemen en financiële aspecten.
Raadsleden worden goed geïnfor
meerd. De gemeentesecretaris coördi
neert de ambtelijke ondersteuning waar
de raadsleden recht op hebben. De niet
in het college deelnemende fracties
worden ook via de bestuurlijke weg
geïnformeerd.
Er wordt een studie verricht naar de di
verse mogelijkheden om het aantal
raadscommissies te beperken.
De verslagen van de commissies worden
beperkt tot besluitenlijsten en actiepun
ten. Alleen als een raadslid voorbehoud
maakt, wordt dit afzonderlijk opgeno
men.
De voorzitter van de commissie be
zwaar- en beroepschriften behoeft geen
raadslid te zijn. In dat geval heeft de
voorzitter geen stemrecht.
Het college streeft naar een portefeuil-
le-verdeling die zoveel mogelijk aan
sluit bij de (vernieuwde) organisatie
structuur van het ambtelijk apparaat.
De indeling en verdeling van de diverse
beleidsportefeuilles zijn een eindver
antwoordelijkheid van het college van
burgemeester en wethouders. Het is
geert bezwaar dat de burgemeester poli
tieke portefeuilles beheert.
Bij gemeentelijke herindeling van
Zuid-Holland Oost mag geen wezenlij
ke aantasting van het grondgebied van
Waddinxveen plaatsvinden.
Er wordt gestreefd naar samenwerking
met omliggende gemeenten over ge
meenschappelijke zaken. De gemeen
ten in de regio dienen hun beleid onder
ling af te stemmen op het terrein van
wonen, werken en recreatie, uitgaande
van de behoefte van de bevolking.
In afwachting van de feitelijke invoe
ring van de nieuwe Wet Gemeenschap
pelijke Regelingen, vraagt bij bestaan
de gemeenschappelijke regelingen het
democratisch karakter, waaronder de
invloed van gemeenteraden, de aan
dacht.
De bereidheid bestaat om gemeentelij
ke taken over te brengen naar het Inter
gemeentelijk Samenwerkingsorgaan
Midden-Holland, indien een vooraf
gaande afweging daartoe aanleiding
geeft.
Petteplas blijft onbebouwd.
van het personeel, financiën en dienst
verlening belangrijke onderwerpen
zijn.
De nota personeelsbeleid heeft een ho
ge prioriteit. Uitgangspunt is een mo
dern personeelsbeleid, waarbij een
evenwicht moet worden nagestreefd
tussen rechtspositie en ontplooiing van
het personeel enerzijds en anderzijds de
beperkte financiële mogelijkheden en
de noodzaak van een flexibele inzet van
personeel.
Bij arbeidsduurverkortingsmaatregelen
dient aandacht gegeven te worden aan
het emancipatorische karakter, de
voorkeur van ambtenaren en de conse
quenties voor de organisatie. De be-
schikbaargestelde gelden voor herbe
zetting worden volledig aangewend.
De regeling ’’Richtlijnen Beloningsbe
leid” dient te worden geëvalueerd in het
bijzonder met betrekking tot handha
ving van de daarin opgenomen moge
lijkheid tot toekenning van een salaris
volgens het uitloopniveau zulks in rela
tie tot artikel 9 van de ’’Bezoldigings-
verordening 1981”, dat reeds de moge
lijkheid tot toekenning van een per
soonlijke toelage kent.
De achterstand in het personeelsbe
stand van vrouwen in diverse sectoren
en functies is veel te groot. De achter
stand van culturele minderheden en ge
handicapten in het totale personeelsbe
stand is evenzeer groot. Een plan wordt
opgesteld om deze achterstand in te lo
pen. Bij gelijkwaardige kandidaten
wordt aan deze groepen voorrang gege
ven totdat een meer evenwichtige situ
atie is ontstaan. In de personeelsadver
tentie wordt een en ander vermeld.
Deeltijdbanen worden bevorderd voor
mannen en vrouwen.
Alle afdelingen stellen in principe stage
plaatsen beschikbaar.
De gemeenteraad wordt door informa
tie door de burgemeester sterk betrok
ken bij het politie- en voor zover moge
lijk justitiebeleid en het beleid dat de
burgemeester inzake de openbare orde
voert.
Een integraal beleidsplan over het te
voeren politiebeleid, waaronder plan
nen ter bestrijding van de kleine crimi
naliteit en een klachtenregeling, heeft
hoge prioriteit. Ingespeeld dient te wor
den op de subsidiemogelijkheden van
het rijk terzake, met name op het ge
bied van preventie.
Bijzondere aandacht verdient de op
vang en begeleiding van slachtoffers van
(sexueel) geweldmisdrijven.
De verslavingsproblematiek (alcohol,
drugs) vraagt extra zorg van de over
heid. Particuliere initiatieven terzake
worden ondersteund.
Activiteiten gericht op het voorkomen
en bestrijden van vandalisme krijgen
blijvende steun.
Rekening houdend met de gemeleerde
samenstelling van de Waddinxveense
bevolking wordt binnen de wettelijke
kaders van de rijksoverheid een tole
rant beleid gevoerd ten aanzien van ac
tiviteiten op zon- en feestdagen.
Tegen verhuur van gemeentelijke bin-
nensportaccommodaties aan verenigin
gen ten behoeve van naaktrecreatie be
staat geen bezwaar.
Het gemeentelijke rampenplan dient
afgestemd te zijn op de regionale aan
pak van rampen. Bijzondere aandacht
vraagt de plaats van vrijwilligers, bij
voorbeeld de EHBO-vereniging.
Ten aanzien van de brandweer wordt
een meerjarig investeringsplan opge
steld.
Er wordt een actief anti-discriminatie-
beleid gevoerd. Agressie, intimidatie en
discriminatie van welk individu of be
volkingsgroep zijn ontoelaatbaar en
worden actief aangepakt en bestreden.
Een meldpunt voor registratie van dis
criminatie wordt ingesteld zoals voorge
steld in de nota minderheden.
De nota werken in Waddinxveen is lei
draad voor het beleid. In deze raadspe
riode wordt de nota geactualiseerd en
zonodig bijgesteld mede naar aanlei
ding van recentere sociaal-econemische
gegevens.
Het fonds Werkgelegenheid wordt zo
danig gevoed dat een actief beleid mo
gelijk is, de aanwending zal doelmatig
trekkelijk centrum met goede winkel
voorzieningen en voldoende winkels in
De gemeentelijke overheid, die zelf het de buurtcentra voor de dagelijkse le-
goede voorbeeld geeft, vraagt het be
drijfsleven in te spelen op de lokale
werkloosheidsproblematiek en aan
dacht te hebben voor arbeidsduurver
korting, deeltijdbanen, stageplaatsen,
werkervaringsprojecten en de positie
van achterstandsgroepen. Een voorstel
wordt uitgewerkt om een tweejaarlijkse
prijs/oorkonde beschikbaar te stellen
voor het Waddinxveense bedrijf dat
zich op dit punt heeft onderscheiden.
Een intensief wervingsbeleid van nieu
we bedrijven wordt ontwikkeld. De ge
meente zorgt voor een vlotte en soepele
afwikkeling van vergunningen en proce
dures, uiteraard met inachtname van
een correcte toepassing van de wettelij
ke regels en procedures. In bijzondere
gevallen kan bij vestiging van een be
drijf der maatschappelijke aanvaard
baarheid een kriterium zijn.
De verdere ontwikkeling van Coene-
coop wordt ter hand genomen. Ten be
hoeve van een actieve acquisitie wordt
extra menskracht ingezet ten laste van
het grondbedrijf.
Het Job Creation startersproject in sa
menhang met het vestigen van bedrij
vencentra krijgt actieve steun. Bijzon
dere aandacht vraagt de positie van
vrouwelijke starters. Eventuele conti
nuering van het Job Creationproject is
afhankelijk van de evaluatie.
De promotie van Midden-Holland als
vestigingsgebied voor nieuwe bedrijven
wordt gesteund. Indien het stichten van
en regionaal industrieschap aanwijsba
re voordelen heeft, bestaat de bereid
heid daarin te participeren.
De positieve houding ten aanzien van
Meubelstad Waddinxveen wordt gecon
tinueerd.
De agrarische sector is een belangrijke
sector in de Waddinxveense economie.
Aan initiatieven tot uitbreiding van het
kassenbestand, indien de streek/be-
stemmingsplannen dit toelaten wordt
zoveel mogelijk steun verleend. Indien
uit het gestarte onderzoek blijkt dat een
agro-industrieel complex in Waddinx
veen perpectieven biedt, stimuleert de
gemeente samen met het bedrijfsleven
een dergelijk complex.
Met het GAB wordt regelmatig overleg
gepleegd. Gestimuleerd wordt dat het
GAB een actieve functie vervult op de
diverse terreinen van het arbeidsmarkt
beleid. in het bijzonder scholing.
In gemeen overleg tussen plaatselijk be
drijfsleven. onderwijs, GAB en ge
meente worden werk- en scholingspro
jecten ontwikkeld met name voor lang
durig werklozen en zwakke groepen op
de arbeidsmarkt.
Werken met behoud van uitkering kan
positief zijn indien oneerlijke concur
rentie wordt vermeden en bestaande
werkgelegenheid niet wordt bedreigd.
Het project "Mensen zonder werk” ver
dient permanente steun, zowel financie
el als met menskracht, indien na evalu
atie blijkt dat het project levensvatbaar
is en de doelgroep in zekere mate wordt
bereikt. Belangrijk voor de levensvat
baarheid zal zijn wanneer dit project te
vens steun ondervindt vanuit het parti
culier initiatief. Er wordt gestreefd naar
een door vrijwilligers bemande "centra
le” waar vraag en aanbod worden sa
mengebracht.
Een beleidsplan voor detailhandelvoor-
zieningen in Waddinxveen wordt opge
steld, waarbij mede op basis van de re
sultaten van het onderzoek van het
CIMK wordt gestreefd naar een aan-
vensbehoeften. De nieuw te stichten
winkelvoorziening in Zuidplas zal der
halve bescheiden van aard zijn. Plaatse
lijke ondernemers krijgen voorrang in
het toewijzingsbeleid.
De winkelsluitingsverordening zal wor
den geactualiseerd in het licht van de
komende veranderingen in de Winkel
sluitingswet. Ten behoeve van de con
sumentenbelangen wordt in overleg
met de middenstand gestreefd naar een
meer uniforme winkelsluiting, mini
maal per wijkcentrum.
Het verschijnsel dat detailhandel zich
wil vestigen op bedrijfsterrein vraagt
om zorgvuldige besluitvorming, waarbij
detailhandels-, consumenten- en ge
meentelijke belangen goed worden af
gewogen.
De voorstellen in het herziene (ont-
werp-)streekplan Zuid-Holland Oost
staan een normale gezonde ontwikke
ling van Waddinxveen in de weg. Wij
zullen ons daar sterk tegen verzetten.
De in het verleden gemaakte afspraken
over het aantal te bouwen woningen be
horen door het provinciaal bestuur te
worden gehonoreerd.
Onderzoek wordt verricht naarde regu
lering van procedures in het kader van
de ruimtelijke ordening en het wel
standstoezicht.
Jaarlijks wordt bij de begrotingsaanbie-
ding een prioriteitenlijst van bestem-
mingsherzieningen voorgelegd. Zono
dig worden extra financiële middelen
aangewend om te grote achterstand met
externe hulp weg te werken.
In bestemmingsplannen zal bescher
ming van karakteristieke plekjes en
panden bijzondere aandacht krijgen.
Aan de vestiging van een discoruimte en
automatenhal wordt medewerking ver
leend. Wel zal het voorkomen van over
last voldoende gewaarborgd moeten
zijn.
Mede op basis van de lopende studies
over de winkelvoorzieningen en het ver
keer wordt een integraal centrumbeleid
ontwikkeld uitgaande van het gebied
Passage/Brugcentrum. In deze raadspe
riode zal aan de vernieuwingsgebieden
Dorpstraat en Brugcentrum hoge pri
oriteit worden gegeven. Voor de reali
sering van dit beleid is mede vanwege de
terugval van de subsidies van de stads
en dorpsvernieuwing aanpassing van de
plannen nodig. Zonodig wordt een ex
tra bijdrage uit de gemeentelijke reser
ves gegeven.
Met inachtneming van een gezonde ex
ploitatie zal onderzocht worden in hoe
verre bij de verdere ontwikkelingen van
de Zuidplas in lagere dichtheden kan
worden gebouwd en een recreatievoor
ziening in of nabij de wijk kan worden
gerealiseerd.
De gemeente neemt tijdig maatregelen
om er voor te zorgen dat de voor het ge
meentelijk beleid benodigde gronden
beschikbaar komen.
De gemeente speelt actief in op de mo
gelijkheden van de Wet Voorkeurs
recht Gemeenten.
Tegen uitgifte van gronden in erfpacht
bestaat geen bezwaar. Dit zal geschie
den op verzoek van dé verwerver van
grond; bij de nog uit te geven gronden in
het Brugcentrumgebied; bij eventueel
uit te geven gronden in het te ontwikke
len centrumgebied. Op verzoek van de
verwerver zal de erfpachtcanon éénma
lig kunnen worden afgekocht.
onder te brengen bij de regionale basis
gezondheidsdienst wordt voortgezet.
Particuliere initiatieven gericht op hulp
verlening aan bijvoorbeeld verslaafden,
(onderwijs aan) zieken, worden ge
steund. Dit geldt eveneens voor belan
genbehartiging gericht op versterking
van de positie van patiënten. Een be
perkte financiële tegemoetkoming
wordt voor beide activiteiten beschik
baar gesteld.
De totstandkoming van een gezond
heidscentrum in de Zuidplas wordt be
vorderd. De gemeente zal niet financie
el bijdragen.
Tijdens openbare vergaderingen wordt
in deze ruimtes in principe niet gerookt.
In openbare ruimtes wordt rekening ge
houden met niet-rokers.
formatica en automatisering in het on
derwijs worden nauwkeurig gevolgd.
De bewustwording over uiteenlopende
maatschappelijke problemen, zoals
derde wereld, racisme en discriminatie,
vrede en veiligheid, verslaving, etc. zal
in het onderwijs structurele aandacht
behoeven. De gemeente geeft zonodig
daarvoor extra financiële steun.
De vele taken die aan het onderwijs, le
raar en leerling, worden toebedacht,
maken het noodzakelijk om tot een
zorgvuldige prioriteitstelling te komen,
teneinde overbelasting van leraar en
leerling te voorkomen en de kwaliteit
van het onderwijs hoog te houden.
De gebouwelijke integratie van de ba
sisscholen wordt voortgezet. Er wordt
naar gestreefd dit te realiseren binnen
de door het ministerie beschikbaar te
stellen middelen.
Het zgn. onderwijs-voorrangsbeleid,
waarvoor het ministerie opnieuw extra
financiële steun zal verlenen, zal de vol
le aandacht krijgen.
De verruiming van de zorgbreedte in
het openbaar basisonderwijs zal in de
schoolwerkplannen worden opgeno
men zodat gehandicapte- en minder be
gaafde kinderen zoveel mogelijk in het
reguliere onderwijs kunnen blijven.
Het belang van het kind staat daarbij
voorop.
De uiteenlopende demografische ver
anderingen in de wijken kunnen het
noodzakelijk maken veranderingen aan
te brengen in het scholenbestand van
het openbaar onderwijs. Mede op basis
van leerlingenprognoses worden tijdig
maatregelen, in goed overleg met be
trokkenen, voorbereid.
Met het bijzonder onderwijs wordt
tijdig overleg gepleegd inzake hun
schoolplanning.
Het handhaven van het bestaande
voortgezet onderwijs is minimaal nood
zakelijk.
Openbaar beroepsonderwijs ontbreekt
in Waddinxveen. Onderzocht wordt de
mogelijkheid om één en ander te reali
seren. Samenwerking met het bijzonder
beroepsonderwijs is daarbij niet uitge
sloten.
De gemeente is bereid mee te werken
aan zorgvuldige begeleide experimen
ten in het kader van het voortgezet ba
sisonderwijs.
De werkzaamheden van de Schoolbege
leidingsdienst zullen we kritisch blijven
bezienHet takenpakket dient regelma
tig te worden doorgelicht, waarbij de
behoefte van de individuele school uit
gangspunt moet zijn.
De gemeentelijke bijdrage voor de
Schoolbegeleidingsdienst zal bij de gro
tere, rechtstreekse, subsidiëring door
het rijk in principe evenredig dalen.
WADDINXVEEN - Het beleid
sprogramma 1986-1990 is tot stand
gekomen in een gezamenlijk over
leg tussen alle fracties die in deze
periode in de gemeenteraad verte
genwoordigd zullen zijn. In dit be
leidsprogramma zijn de belang
rijkste beleidsvoornemens ge
noemd, inclusief de financiële con
sequenties. Als algemene prioritei
ten worden aangemerkt:
Het gezondhouden van de begro
ting van de algemene dienst en be
drijven; behoud en uitbreiding van
werkgelegenheid; bescherming van
de zwakke groepen in de samenle
ving; een actief onderwijs-, sociaal-
en welzijnsbeleid in goed overleg
met het particulier initiatief; vol
doende en betaalbare huisvesting;
instandhouden van belangrijke
overheidsvoorzieningen; een doel
matige aanwending van beperkte
middelen.
De meerjarenbegroting 1986-1990
en de daarbij toegevoegde finan
ciële consequenties vertonen voor
de komende jaren een fors tekort.
Dit brengt met zich mee de nood
zaak bestaand beleid kritisch te be
zien en zonodig tot ombuigingen
over te gaan, waarbij geen enkel
beleidsterrein bij voorbaat is uitge
sloten. Tevens kan het eventueel
noodzakelijk zijn de tarieven en
belastingen sterker te verhogen
dan het inflatiepercentage. Met in
achtname van de wettelijke moge
lijkheden zullen de laagstbetaalden
hierbij zoveel mogelijk worden
ontzien.
toe een zo groot mogelijke openbaar
heid van bestuur en een tijdige en ge
richte informatievoorziening.
Bij wijze van experiment om de in
spraak en betrokkenheid van burgers te
vergroten wordt na voorafgaande toe
stemming van de voorzitter van de raad
aan burgers de mogelijkheid geboden
de raad toe te spreken over een gemeen
telijk onderwerp. Dit betreft geen on
derwerpen die op de agenda van de
raadsvergadering staan. Daarvoor geldt
het inspraakrecht bij commissieverga
deringen.
De activiteiten van de jeugdgemeente-
raad kunnen op blijvende steun reke
nen.
Een goede voorlichting, aangepast aan
de behoeften vn de diverse bevolkings
groepen, is het uitgangspunt van beleid.
Tot die voorlichting wordt mede gere
kend informatie over bezwaar- en be
roepsmogelijkheden tegen overheids-
beslissingen.
Een nota over het gemeentelijk voor
lichtingsbeleid wordt voorbereid, waar
bij, uitgaande van een intensivering van
het beleid, voorstellen worden gedaan
over onder meer voorlichting aan speci
fieke groepen, promotie van Waddinx
veen, organisatie, de voorlichting, nieu
we media, financiële consequenties.
De gemeentelijke regelgeving wordt re
gelmatig kritisch bezien. Het vergun
ningenstelsel in de Algemene Politie
verordening wordt zo veel mogelijk ver
eenvoudigd.
Het bureau Burgerzaken is op koop
avond geopend.
Briefschrijvers krijgen zo spoedig mo
gelijk antwoord op hun brieven. Indien
afhandeling binnen 30 dagen niet moge
lijk is, dan ontvangt men een bericht
van ontvangst, waarin een te verwachte
termijn van afhandeling wordt ge
noemd.
De ombudsman/vrouw functie wordt
een onderdeel van de werkzaamheden
van de extra aan te stellen functionaris
bij de afdeling Sociale Zaken.
Het beleid ten aanzien van maatschap
pelijke organisaties is erop gericht hun
eigen verantwoordelijkheid te respecte
ren.
Gestimuleerd wordt, zo nodig met ge
meentelijke bijstand, dat genoemde or
ganisaties en verenigingen beleidsplan
nen opstellen, waaruit kan blijken wel
ke gemeentelijke bemoeienis kan wor
den overgedragen en waar de gemeente
aanvullend dient op te treden.
Uitgangspunt is een optimale bescher
ming van de persoonlijke levenssfeer.
De burger heeft recht op inzage en zo
nodig correctie van zijn persoonsgege
vens.
Registratie van persoonsgegevens be
perkt zich tot het strikt noodzakelijke
c.q. het wettelijk voorgeschrevene.
(Geautomatiseerde) persoonsgegevens
worden alleen gebruikt voor het doel
waarvoor ze zijn verstrekt.
De gemeentelijke overheid heeft de
verantwoordelijkheid voor het open
baar onderwijs en streeft derhalve naar
een kwalitatief goed aanbod van open
baar onderwijs op de diverse niveaus,
voor wat betreft het basisonderwijs zo
goed mogelijk geografisch gespreid.
De vrijheid voor alle richtingen van het
bijzonder onderwijs is door de overheid
gegarandeerd. De gemeente stelt zich
positief op indien medewerking wordt
gevraagd.
Het initiatief wordt genomen tot het in
stellen van een overlegorgaan, op zowel
bestuur-als directieniveau, waarin
openbaar- en bijzonder onderwijs deel
nemen. Taak onder meer het weder
zijds informeren over gemeenschappe
lijke onderwijsaangelegenheden.
Ten aanzien van de bestuursvorm in het
onderwijs kan op verzoek van betrok
kenen het instellen van een commissie
ex artikel 61 van de gemeentewet over
wogen kan worden.
Als aanvulling op de onlangs aanvaarde
onderwijsnota wordt in de loop van de
ze raadsperiode een geactualiseerde in
houdelijke onderwijsnota vervaardigd.
De exploitatie van het openbaar onder
wijs wordt, voor zover verantwoord
mogelijk, bekostigd uit de rijksvergoe-
dingen. Het beleid zal derhalve gericht
zijn op terugdringing van de huidige
overschrijding. De gemeente heeft
daarnaast een eigen beleidsvrijheid om
bepaalde onderwijsdoelstellingen te
willen realiseren en zal daarvoor, voor
zover nodig, extra financiële middelen
beschikbaar kunnen stellen.
De vermindering van maatschappelijke
achterstand van bepaalde groepen en de
verkleining van de verschillen in onder
wijskansen dienen in het onderwijs ex
tra aandacht te krijgen.
Het onderwijsbeleid ten aanzien van
culturele minderheden wordt gevoerd
conform hetgeen gesteld is in de nota
culturele minderheden. Het beleid ten
aanzien van kunstzinnige vormgeving
wordt gevoerd zoals gesteld in de nota
kunst en cultuur.
Het godsdienst- en levensbeschouwe
lijk onderwijs op openbare basisscholen
blijft gesubsidieerd.
Het onderwijs heeft een essentiële func
tie in het bereiken van emancipatiedoel-
stellingen. In de emancipatienota zal,
ten aanzien van de in het onderwijs te
nemen maatregelen, een en ander na
der worden geconcretiseerd.
Ontwikkelingen op het gebied van in-
Het vernieuwde organisatiemodel
wordt verder uitgewerkt en dient als lei
draad voor het beleid ten aanzien van de
gemeentelijke organisatie.
De mogelijkheid en wenselijkheid van
het invoeren van ’’nieuwe methodie
ken, zoals zelfbeheer, taakstellende
budgettering, projectorganisatie”, de
legatie van bevoegdheden worden be
zien. Doelmatigheden, efficiëncy en
cliëngerichtheid ziijn permanent aan
dachtspunten.
De nota automatisering wordt geactu
aliseerd en geëvalueerd. Pas op grond
van een nieuw meerjarenperspectief
wordt tot verdergaande automatisering
overgegaan
In daarvoor in aanmerking komende
sectoren kan onderzoek naar privatise
ring worden overwogen. In het onder
zoek zullen onder meer rechtspositie
Het nieuwe beleidsprogramma 1986-1990