NEDERLAND TELT 1,6 MILJOEN KATTEN
’Gezonde katten door
Tweede Verkeersveiligheidsdag
krijgt een Europees tintje
SI
Rij vaar digheidsproef
ervaren automobilisten
Theoretische
verkeerslessen voor
17- jarige scholieren
Ongetwijfeld komt tijdens de mara-
thon-tv-uitzending van de „Europese
Verkeersveiligheidsdag 1986” ook het
van oorsprong Zeeuwse plan ter spra
ke om in het schooljaar 1986-1987 te
starten met uitgebreide verkeerslessen
voor 17-jarige scholieren. Het plan
werd onlangs geopperd door de
Zeeuwse afdeling van de Rijschool-
branche-organisatie BOVAG-COA.
Aanleiding is vooral het hoge ongeval-
cijfer in de leeftijdsgroep 16- tot
ir^
1
igi
in het verkeer
Jongeren
kwetsbaar
opstapdag
Extra motor-
VERKEERSVEILIGHEIDS -
DAG UITGEBREID
OP TELEVISIE
GIRO 6868, T.N.V.
HET NEDERLANDSE
RODE KRUIS,
DEN HAAS.
„TRAFFIC SONG”
AVONDSPITS
KIJKERSKWIS
Een kat die besmet is met dit virus hoeft
niet altijd zelf ziek te zijn, maar kan wel
andere katten besmetten. Het virus
komt voor in speeksel, urine en ontlas
ting van besmette dieren. Besmetting
kan plaatsvinden door likken, bijten en
niezen, maar alleen tussen katten on
derling; dus niet van kat op mens. Bij
40% van alle katten functioneert het af
weersysteem zo goed, dat het virus geen
kans krijgt. Meer risico op besmetting
komt voor bij jonge katten, waarbij het
afweersysteem nog onvoldoende is ont
wikkeld, en bij oudere en zieke katten,
die niet altijd meer een optimale afweer
hebben.
HUISDIER
Vandaag de dag is de kat nog steeds één van de populairste huisdieren.
In Nederland alleen al telt men zo’n 1,6 miljoen katten, die liefdevol
thuis worden verzorgd. Dat zo velen hebben gekozen vooreen kat in huis
geeft al aan dat het dier gezelligheid met zich meebrengt en makkelijk te
verzorgen is.
ver dat zij na het overlijden werden
gemummificeerd. Om hun geluk in het
hiernamaals te verzekeren, begroef
men er soms gemummificeerde mui
zen bij en een schoteltje melk.
Niet alleen in het Oude Egypte maar
ook in de Romeinse, Japanse en vele an
dere culturen werden katten bewon
derd. Zij werden ook vaak als een sym
bool van geluk beschouwd. Zo hadden
de Chinezen een god van de landbouw
in de vorm van een kat en Japanse zeelui
namen katten mee aan boord als geluks-
brengers die de stormdemonen op af
stand moesten houden. En nog steeds
worden witte of zwarte katten in vele
landen beschouwd als geluksbrengers.
RAMP GEBEURT
BIJ STUKJES
EN BEETJES
Preventie tegen virusziekten
Ten eerste zijn er natuurlijk de bestaan
de kattenziekten waartegen u uw kat
moet laten inenten. Dit zijn virusziek
ten, waarvan de bekendste de ’Katte-
ziekte’ en de ’Niesziekte’ zijn. Gelukkig
zijn er vaccins ontwikkeld die uw kat te
gen deze ziekten kunnen beschermen.
Het is verstandig jonge katjes zo snel
mogelijk hiertegen te laten inenten.
Een andere, minder bekende virusziek
te, is Katteleukose. Leukose bij katten
komt regelmatig voor en tot voor kort
was hiertegen nog geen bescherming
mogelijk. Maar onlangs is er een nieuwe
entstof op de markt gebracht die katten
beschermt tegen het zogenaamde leu-
kemievirus FeLV. Dit leukemievirus
kan het natuurlijke afweersysteem van
de kat aantasten waardoor het dier extra
gevoelig wordt voor allerlei andere ziek
ten; men noemt deze ook wel de ’geas
socieerde ziekten’.
De kat door de eeuwen heen
Door de eeuwen heen hebben mensen,
rijk en arm, van katten gehouden en
doen er ontelbare verhalen over deze
dieren de ronde.
De Egyptenaren waren de eerste be
wonderaars van de kat; de oudste afbeel
ding van een kat is gevonden in een
Egyptisch graf en dateert uit ongeveer
2600 voor Christus. De kat werd in die
tijd vooral vereerd als religieus object.
De Egyptenaren geloofden dat één van
hun góden zich wel eens in de vorm van
een kat kon manifesteren.
Maar ook als huiskat werd het dier op
prijs gesteld, vooral als muizen of mol-
lenvanger. De waardering ging vaak zo
o
'j.
3
pa
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 4 JUNI 1986
Pieter van Vollenhoven: Meester in het verkeer.
■S
Üif
JAK Press - Rode Zee 46 -1503 TR Zaandim - Tel. 075-179394
schade van ruwweg 50 miljard
gulden op hun geweten hebben.
De aandacht voor de verkeersvei
ligheid in Europa is bepaald geen
overbodige luxe als men bedenkt
RAM KRUIS HULP
KENT «EEN «RENZEN
Een groot aantal taken echter voert
het Rode Kruis in eigen land uit.
Het Rode Kruis korps bestaat uit zo'n
12.500 deskundige en getrainde vrijwil
ligers. Hoewel hulpverlening bij rampen
in eigen land centraal staat, is het
korps jaarlijks direkt betrokken bij
15.000 maatschappelijke aktiviteiten.
O.a. bij thuiszorg, gehandicapten-
vervoer, sportwedstrijden, bloed-
afname-avonden en welzijns-
aktiviteiten.
Een vaste staf van 35 personen plus
3.500 vrijwilligers maken het 5.500
jaarlijkse gasten, zoveel mogelijk naar
de zin in de 3 grote vakantieprojekten
van het Rode Kruis. Dat zijn het schip
de J. Henri Dunant, Huize IJsselvliedt
en Huize de Valkenberg. Daarnaast
zijn er buitenlandse vakantietrips voor
gehandicapten.
Het telefooncirkel-projekt van het
Rode Kruis verlost met name
chronisch zieken en bejaarden via de
telefoon uit hun isolement. Daarbij
gaat het om ca. een miljoen telefoon
gesprekken per jaar.
De 12.500 vrijwilligers van de
Welfare leggen jaarlijks meer dan
2 miljoen bezoeken af aan de hulp
behoevende medemens voorafleiding,
kontakt en gezelligheid.
De ruim 3.000 vrijwilligers van het
Jeugd Rode Kruis maken jaarlijks
meer dan 400.000 jongeren vertrouwd
met de humanitaire doelstelling van
het Rode Kruis, wat meer dan eens
resulteert in suksesvolle hulpakties.
Het Informatiebureau van het Rode
Kruis geeft in oorlogstijd o.a. informatie
over krijgsgevangenen en vermiste,
gewonde en zieke burgers en militairen.
De Radio Medische Dienst van het
Nederlandse Rode Kruis is 24 uur per
etmaal in de lucht voor medische
adviezen aan zieke of gewonde sche
pelingen. Waar ook ter wereld.
Langs snelwegen en provinciale
wegen, in de witte Porsches van de
Rijkspolitie, bij benzinestations, en in
mobiele ANWB-wegenwachtwagens
en eerste Hulpposten zijn EHBO
materialen en artsen-koffers aanwezig.
Het Rode Kruis heeft zich ten doel
gesteld, hiermede de vele miljoenen
weggebruikers in geval van nood te
kunnen helpen.
Het Rode Kruis heeft zich altijd
krachtig uitgesproken en ingezet voor
de bevordering van het bloeddonor
en orgaandonorschap. Jaarlijks staan
ruim 500.000 donors zo’n 300.000 liter
bloed af aan de Bloedbanken en
Bloedtransfusiediensten van het
Rode Kruis.
Vanaf 17.00 uur wordt via opnamen
uit het Londense Verkeersbegelei-
dingscentrum en via live-verbindin-
gen met Parijs, Brussel en het Roer
gebied getoond hoe de ons omrin
gende landen omgaan met het feno
meen „avondspits”.
In vredestijd o.a. informatie over bij
een binnen- of buitenlandse ramp
betrokken personen, en spoort het
vermisten op.
Omdat de boog niet altijd gespan
nen kan staan, zorgen diverse arties
ten voor de gewenste ontspanning.
Zo wordt deze verkeersveiligheids-
dag opgeluisterd door onder ande
ren Mai-Tai, Frizzle Sizzle. Anita
(ex-Dolly Dots), de Amerikaanse
solozanger Kyle, Lori Spee, Cock
Robin en Lesly Vaughn. Samen met
Dominique en July (van de Guys en
Dolls) zingen deze artiesten de spe
ciaal voor deze dag gecomponeerde
..Traffic song" met de titel Don't
Drive Drunk". Met medewerking
van het Nederlandse Ministerie van
Verkeer en Waterstaat wordt dit
lied ter gelegenheid van het Europe
se Jaar voor de Verkeersveiligheid
op single uitgebracht. De opbreng
sten hiervan komen ten goede aan
de Stichting Nationaal Verkeersvei
ligheids Fonds. Tijdens de tv-uitzen-
ding wordt de video-clip van de Eu
ropean Traffic Song een aantal ke
ren vertoond.
Ter gelegenheid van de „Europese
Verkeersveiligheidsdag 1986" organi
seren de BOVAG en de ANWB een
extra „Motoropstapdag". die wordt
gehouden op het circuit van Zand-
voort. Hier kan iedereen, die dat wil
'ns geheel vrijblijvend kennis maken
met de vele praktische en leuke kan
ten van het motorrijden. Want, zoals
de slogan van de motoropstapdagen
luidt: „Motorrijden is plezier voor
iedereen".
De rijproef wordt volgens een vast
programma afgewerkt. Tijdens de rit
houdt de instructeur het rijgedrag van
de chauffeur nauwlettend in de gaten
en maakt aantekeningen op een spe
ciaal testformulier,.
structeurs deze lessen op de scholen
gaan geven. Dit zouden bijvoorbeeld
ook rij-instructeurs kunnen zijn, die
een aanvullende opleiding tot „ver-
keersdocent" hebben gevolgd. Inmid
dels is hiervoor reeds een cursus ver-
keersdocent ontwikkeld, waaraan toe
latingseisen zijn gesteld. Zo moet de
toekomstige verkeersdocent een psy
chologisch onderzoek ondergaan. An
dere toelatingseisen zijn het bezit van
een rij-instructeursbewijs en het heb
ben van ervaring in klassikaal theo-
rie-onderwijs.
De indeling van de lesstof omvat 34
lesblokken, die worden gegeven in 11
lessen van twee keer 50 minuten plus
examentraining.
De kosten voor de leerlingen worden
geraamd op 150 gulden per persoon
plus 35 gulden examengeld. Hierin
zijn tevens de cursusboeken begre
pen.
Maar nogmaals: het hele plan ver
keert nog in een experimenteel sta
dium.
Vorig jaar werd op 17 juni de eerste Nationale Verkeersveiligheidsdag
gehouden. Via radio en televisie besteedde de AVRO ruime aandacht
aan de vele acties die op die dag in het hele land plaatsvonden.
Bovendien werden vanuit de studio’s en op diverse locaties tal van
verkeersveiligheidsthema’s aangesneden en geld ingezameld voor projec
ten op het gebied van de verkeers(on)veiligheid. Een rijproef voor
ervaren automobilisten om fouten in hun rijstijl te ontdekken, georgani
seerd door de BOVAG-COA-rijscholen, was één van de vele nuttige en
leerzame activiteiten van deze dag.
Al in 1984 bepaalde het Europese Parlement dat in 1986 de verkeersvei
ligheid in alle landen van de Europese Gemeenschap extra aandacht
diende te krijgen. Mevrouw N. Smit-Kroes, minister van Verkeer en
Waterstaat, gaf op 9 januari jl. in haar functie als tijdelijk voorzitter van
de Europese verkeersministers in Den Haag het startsein voor dit
„Europees Jaar voor de Verkeersveiligheid”. Gezien het succes van de
eerste Nationale Verkeersveiligheidsdag en de voor heel Europa noodza
kelijke bestrijding van het aantal verkeersongevallen, heeft de AVRO
samen met tal van organisaties als de BOVAG en ANWB opnieuw een
themadag gepland. Deze „Europese Verkeersveiligheidsdag 1986” vindt
plaats op vrijdag 13 juni aanstaande. Evenals in 1985 is de opzet
tweeledig: de schijnwerpers richten op de problematiek van de verkeers
veiligheid, plus geld inzamelen voor onderzoekingen op het terrein van
de verkeersveiligheid.
In de loop van de avond presenteert
Fred Oster een speciale verkeers-
kwis, waarbij mr. Pieter van Vollen
hoven aan het eind van de uitzen
ding de prijzen uitreikt. Via speciale
huiskamervragen kunnen de kijkers
meedingen naar prijzen als eén vi
deorecorder en fietsen. Zij moeten
daartoe een extra gefrankeerde
briefkaart inzenden. De opbrengsten
hiervan komen, samen met de gaven
op het speciale gironummer, ten
goede aan een algemeen verkeers-
educatieproject.
Jongeren van 12 tot 20 jaar vormen één
van de kwetsbaarste groepen verkeersdeel
nemers. Als deze jongeren bepaalde risico
volle sporten gaan bedrijven denk maar
aan skiën, fietscross of ijshockey wape
nen zij zich extra tegen mogelijk letsel.
Daarentegen nemen zij dagelijks vrijwel
onbeschermd en slecht voorbereid aan het
met gevaren doorspekte verkeersspel deel.
Tot op zekere hoogte is de slechte voorbe
reiding van de jongeren op de verkeerspro
blematiek te wijten aan het onderwijs. Ver-
keersles hangt er op school maar zo’n
beetje bij. De leerlingen krijgen voor dit
vak geen cijfer op het rapport. Anderzijds
denken de jeugdigen vaak te makkelijk
over het deelnemen aan het verkeer en
nemen zij in hun jeugdige enthousiasme
soms onbezonnen risico’s.
Tijdens de tv-uitzendingen rond de „Euro
pese Verkeersveiligheidsdag 1986” is het
eerste themablok gewijd aan de jeugd en
het feit dat zij dikwijls onvoldoende voor
bereid tot het verkeer worden toegelaten.
In de studio vindt een gesprek met jonge
ren plaats. Voorts vertoont de AVRO een
toepasselijke documentaire.
In het kader van de „Europese Ver
keersveiligheidsdag 1986” organiseren
de BOVAG-COA-rijscholen net als
vorig jaar ook nu weer rijvaardig-
heidsritten voor ervaren automobilis
ten. Zo’n rijproef duurt circa 40 mi
nuten. Hij bestaat uit een autoritje
van ruim een half uur, gevolgd door
een 5 minuten lange nabespreking met
de instructeur. Men kan de rijtest op
twee manieren afleggen: per eigen au
to tegen betaling van 20 gulden of met
de auto van een rijschool voor 40
gulden. Deelnemende rijscholen zijn
herkenbaar aan een poster op hun
bedrijfspand met de tekst: „Stap in
voor de rijvaardigheidsrit” plus aan
een soortgelijke kleine poster op hun
leswagens. Na een introductie in de
provincie Friesland wordt het rijvaar-
digheidsproject nu ook in de rest van
Nederland ingevoerd.
Doorgaans kan men zo'n ingesleten
handeling vlot afleren. Even ’n kwes
tie van weten. En dan rijdt u weer
geheel volgens de regelen der kunst.
18- jarigen. De verkeerslessen zouden
kunnen resulteren in een examen, dat
een certificaat geeft van „theoretische
kennis”. Deze verklaring zou gelijk
kunnen worden gesteld met het theo
retisch examen voor het rijbewijs. Let
wel: dit zijn nog slechts voorlopige
plannen. De voorstellen behoeven nog
allerlei goedkeuring van hoger hand.
In de gedachtengang van de BO
VAG-COA moeten bevoegde in-
et Rode Kruis
Helpt Bij natuurram-
I pen en gewapende
konfllkten waar ook
ter wereld Dat kost
I heel veel geld.
Wereldwijd in 1985
- I bijvoorbeeld ruim
I 750 miljoen gulden in
136 landen. Daarvan
besteedde het Nederlandse Rode
Kruis 33 miljoen aan hulpprojekten.
dat er in ons werelddeel jaarlijks
55.000 verkeersdoden te betreuren
vallen, 1,5 miljoen mensen bij
verkeersongelukken gewond ra
ken terwijl de vele ongelukken bij
elkaar een totale economische
Vaak zal de automobilist, die aldus
„op herhaling” gaat, verrast zijn over
de opbouwende kritiek van de
instructeur. Terwijl hij/zij meent nor
maal en volgens de voorschriften aan
het verkeer deel te nemen, ontdekt
de instructeur bepaalde ingeslopen
gewoonten, die onjuist, onnodig en
misschien zelfs wel onveilig zijn.
Ruim 34.000 vrijwilligers en 300
beroepskrachten van de plaatselijke
Rode Kruis-afdelingen, het hoofd
bureau, de provinciale bureaus en de
vakantieprojekten, organiseren, coör
dineren en voeren alle aktiviteiten
gezamenlijk uit.
Fred Oster presenteert de verkeers-
kwis waaraan de kijkers via speciale
huiskamervragen kunnen meedingen
naar mooie prijzen.
Via het speciaal telefoonnummer
06-4114 kunnen kijkers de hele dag
door met vragen en opmerkingen
terecht in Studio 4 bij een AVRO-
telefoonpannel, waarin deskundigen
op het gebied van het verkeer en de
Vorig jaar ontvingen de 484 plaatselijke
afdelingen en het Hoofdbestuur
gezamenlijk ca. 90 miljoen gulden.
Dit bedrag werd als volgt besteed:
36 miljoen gulden aan voornoemde
binnenlandse aktiviteiten;
33 miljoen gulden aan buitenlandse
hulp;
20 miljoen gulden aan ondersteu
ning en coördinatie van de plaatse
lijke, provinciale, landelijke en
internationale werkzaamheden van
het Nederlandse Rode Kruis.
Voor 1 miljoen leden, 400.000 dona
teurs en alle verdere sympathisanten
van onze instelling ligt het door
accountants ondertekende Financieel
Overzicht van het Hoofdbureau ter
inzage. Hiervoor kunt u terecht bij het
Hoofdbureau in Den Haag of bij de
Rode Kruis afdeling in uw woonplaats.
Geef Gul Van 26 mei t/m 8 juni a s.
houdt het Nederlandse Rode Kruis zijn
Jaarlijkse inzamelingsaktie. Geef dan
gul aan de kollektant die bij u aanbelt
of maak een bedrag over met de
acceptgirokaart die u ontvangt.
j Het Rode Kruis kan niet zonder uw
y hulp. Help ons helpen. Hartelijk dank.
Tijdens de „Europese Verkeersveiligheidsdag 1986” behandelt de AVRO-televi-
sie bloksgewijs een aantal hete verkeershangijzers. Om tien over vier ’s middags
opent mr. Pieter van Vollenhoven, in zijn functie van voorzitter van de Stichting
Nationaal Verkeersveiligheidsfonds (NVVF), deze speciale tv-uitzending op Ne
derland I. Aan dit programma met de verkeersveiligheid als centrale thema
werken voorts een keur van binnen- en buitenlandse artiesten mee. Ria Bremer,
Karei van de Graaf en Fred Oster verzorgen de centrale presentatie.
Achtereenvolgens komen diverse the
ma’s aan bod, onderbroken door eni
ge andere AVRO-programma’s.
Het thema Jeugd en Verkeer haakt
in op het gebrekkige verkeersonder-
wijs en hoe de jongeren dientenge
volge slecht voorbereid aan het ver
keer deelnemen.
Toerisme en Vakantieverkeer be
steedt aan de hand van praktijkvoor
beelden aandacht aan de mogelijke
gevaren van een vakantiereis. Er
worden twee gezinnen geïnterviewd
die ooit tijdens de vakantie een onge
val kregen; een derde familie wordt
gevolgd, terug naar de „plaats des
onheils”.
De sinds een jaar verplichte Auto
Periodieke Keuring (APK) geeft
soms nog aanleiding tot misverstan
den. In samenspraak met vertegen
woordigers van de BOVAG en via
een korte documentaire wordt het
belang van deze keuring voor de staat
van ons wagenpark uiteen gezet en
wordt getoond hoe die keuring in zijn
werk gaat. Beelden vanaf het circuit
van Zandvoort laten zien wat er kan
gebeuren als men met een technisch
onvolwaardig voertuig rijdt. Op verkeersveiligheid zitting hebben,
soortgelijke wijze worden eveneens
de caravankeuringen belicht.
Mi. Pieter van Vollenhoven, voor
zitter van de Stichting Nationaal
Verkeersveiligheidsfonds (NVVF).
noemt de verkeersonveiligheid in
ons land „onverantwoord” groot.
Ondanks de in de jaren '70 inge
voerde verbeteringen, zoals de
bromfietshelm, de maximumsnelheid
en autogordels valt er in ons land in
het verkeer iedere 5 uur één dode,
iedere 7 minuten één gewonde en
gebeurt iedere halve minuut een on
geval." zegt mr. Pieter van Vollen
hoven. Minister Smit-Kroes meende
bij de start van het „Europees Jaar
voor de Verkeersveiligheid” na het
noemen van de dramatische aantal
len doden en gewonden, die het
Europese verkeer jaarlijks als tol
eist: „In normale gevallen zou je
van een ramp spreken, maar onze
samenleving doet dat niet omdat de
ze ramp elke dag bij stukjes en
beetjes gebeurt."
-
■T
C
CD
CD