De zon in je haar Voor moeder, van Anaïs Geef je haar je eigen stijl y i il De eerste grijze haren wat doe je ermee? 1 Beroemd Loulou Eau de Parfum Zomerkapsels in beeld Uitzonderlijk Hoe is Louiou? Andere voordelen Kleuren, maar hoe? Direkte kleuring Modelleerprodukten Stevig Lumi Soleil W’ omerse haaviiiodf* een Spray Er is goed nieuws voor de eerste 5 Wij dachten daarom dat het een goe de zaak zou zijn om u kennis te laten maken met enkele beroemde Parijse kappers, althans met enkele van hun creaties. De kappers zijn in Parijs zelf overigens minstens zo beroemd als hun couture-collega's. Van oudsher is Parijs toch de baker mat van coiffure en couture. Ondanks de opkomst van steden als. Londen, Milaan, Tokio of New York blijft Parijs nog steeds die magische uitstraling houden die de lichtstad al zo lang heeft. Daarin speelt een aantal kap pers een belangrijke rol. we teig van de Cacharelfamilie, waar door ongetwijfeld weer heel veel har ten sneller gaan kloppen. Wie is Loulou? Jean Cacharel liet zich voor zijn nieu we creatie inspireren door Louise Brooks, een wereldberoemde filmster uit de 20er jaren. In 1928 speelde zij de hoofdrol in de film Loulou van Pabst en speelde zich daarmee gelijk in de onsterfelijkheid. Loulou werd het symbool van de kan het geurtype het best omschre ven worden. De eerste waarneming de kop zeg gen de speciaisten is een boeiend boeket van exotische bloemengeu ren. Hieronder: Jasmijn, Oranjebloe sem, Mimosa, Ylang-Ylang, de heel bijzondere geur van de Tiaré-bloem. Het hart van het parfum bestaat uit mysterieuze en poederachtige noten van Muskus en Heliotroop. Ten slotte de staart waarin Vanille, Wierook, de Tonkaboon en het koste lijke Sandelhout zich bevinden. Foto's beschikbaar gesteld door Pers dienst l'Oréal Coiffure, Parijs. De haarverzorgingsindustrie heeft bij die ontwikkelingen niet afwachtend toegekeken. Inmiddels is er een keur van produkten beschikbaar, waarmee ieder voor zich en op zijn of haar eigen wijze precies dat kapsel model leert wat bij hem of haar past. grijze haren. Het bekende haarverzor- gingshuis L'Oréal ontwikkelde name lijk een nieuw produkt, dat exclusief door de kapper toegepast wordt: Rénovative. Rénovative is een zogenaamde direk te kleuring die als bijzondere eigen schappen heeft, dat het eerste grijze haar wordt gedekt en na circa 6 was singen haast onmerkbaar weer ver dwijnt. Het resultaat is een subtiel verloop van het grijze haar naar de eigen natuurlijke haarkleur. Naast het doen verdwijnen van de eerste grijze haren, zorgt Rénovative er ook voor dat de haarkleur wordt verlevendigd. kunnen worden. Ook de hulpmidde len zijn van regelrechte eenvoud; kam of borstel of heel gewoon met alle 10 de vingers erdoor en je kapsel zit zoals jij dat wilt! Een lang en sterk krullend kapsel met de veelbetekenende naam „GAVRO- CHE" wat in heel gewoon Nederlands straatjongen betekent. Laten we eer lijk zijn, het straatbeeld vrolijkt wel op met zulke straatjongens! Dit kapsel werd ook weer met Was Anaïs al uitzonderlijk in de wit opaalglazen flacons, voor Loulou is dit woord ook op zijn plaats. Een uitzonderlijk parfum hoort in een uitzonderlijke flacon. Eeji zacht opaal- blauwe flacon met een fel donkerro de stop. Een bijzondere harmonie van vormen. Romantiek en barok te gelijk maar toch van deze tijd. Een creatie van blijvende schoonheid, getekend door de begaafde ontwerp ster Annegret Beier, tevens de geestelijk moeder van de Anaïs-ver- pakkingen. Stond Anaïs Anaïs model voor de „gevoelige romantiek", Loulou is dat voor de „sensuele romantiek". Een sterke persoonlijkheid, die er onge twijfeld in zal slagen een hoofdrol te spelen in dit nieuwe Cacharel-stuk. Een van de populairste merken is ongetwijfeld Studio Line (L'Oréal). Dit merk slaagde erin de jeugd voor zich te winnen mede dank zij de clipachti ge TV-spots, die spontaan op scholen en disco's nagezongen worden. Foto I, coupe „BINIC" van Georges Bacon. De naam is ontleend aan een strand in Bretagne, de landstreek waarvan Georges Bacon afkomstig is. Het kapsel is lang - let op, de langere kapseis komen weer terug - -en zeer vrouwelijk. Een basispermanent (Dulcia Vital) zorgt voor het volume en de onder steuning. De speciale knip- en föhn- techniek zorgen voor dit vlotte geheel dat in model gehouden wordt met Modelling Spray directionnel (L'Oréal). Foto II, Saint Gilles creëerde IBEN, een korte doch zeer vrouweiijke cou pe met een knipoogje naar de 50'er jaren. De lokjes boven het oor zijn kort gehouden om ze makkelijk naar achteren te kunnen werken. Ook zo'n kapsel kan niet zonder basisperma- net zo goed als coiffure weer niet zonder couture kan. Wat te denken van een prachtige creatie van Yves Saint Laurent met een ragebol als bekroning of een fraai gestyleerd kapsel van de koning der kappers, Alexandre de Paris, en daaronder een slonzige jurk? kunst van het verleiden. Haar on weerstaanbare uitstraling, onschuldig maar verleidelijk spreekt nu nog tot de verbeelding. Betoverende charme, ontroerend, sensueel en teder, on schuldig, fataal, dat is Loulou, een nieuwe naam aan het firmament van de grote parfums. Een fris maar tegelijkertijd sensueel parfum. Associaties met verboden vruchten en diepe, groene dalen. Hoe roep je zoiets op met een geur? Als elk parfum is Loulou gecompo neerd uit een zeer verschillend aantal componenten. Voor haar creatie riep Jean Cacharel de hulp in van de befaamde parfumeur Jean Gichard van het huis „Roue Bertrand Du pont". „Zacht-Oosters, bloemig", zo Deze vraag zal bij menigeen zijn op gekomen op het moment dat de eer ste grijze haren goed zichtbaar wer den. In het begin valt het allemaal nog wel mee. Per slot van rekening zijn enkele tientallen grijze haren tus sen de overige 150.000 die wij ge middeld hebben, niet echt opvallend. Maar het begin is er en meestal duurt het niet zo lang meer voordat je op merkingen uit je omgeving krijgt in de trant van: „Hé joh, je wordt grijs!" Op zo'n moment verkeren veel vrou wen in tweestrijd. Goed, je wordt ouder en dat ga je op een gegeven moment zien. Bovendien kan grijs haar best flatteren. Aan de andere kant kun je bij het optreden van grijs haar, zelf het ge voel hebben dat je daar nog niet aan toe bent. In zo'n geval kan een haarkleurmid- del uitkomst bieden. De vraag is dan alleen, waarmee? De cosmetische in dustrie biedt een heel scala aan mo gelijkheden en variaties. De kunst is om dat produkt te kiezen dat het beste bij je past en dat het effekt geeft wat je ervan verlangt. Degene die je daar mee kan helpen is de kapper. Hij beschikt behalve over de produkten over de kennis en de benodigde ervaring om een optimaal resultaat te verkrijgen. Afhankelijk van jouw kapsel, jouw haartype en haarverzorgingspatroon kan de kapper je een persoonlijk kleuradvies geven. Zelden zijn modelleerprodukten bij de jeugd zo populair geweest als tegenwoordig. Waar je ook kijkt, op school, op straat of in de disco, overal zie je een geweldige variatie aan zetfgestyleerde kapsels om je heen. De jeugd als trendsetter voor leuke, vlotte, eigentijdse haarmo de, een gevarieerder beeld is nauwelijks denkbaar. Het zijn vooral de vrije en korte coupes die de haarmode van nu bepalen. De mode die het straatbeeld toont, wordt al snel opgepakt door de modepers en de kappers, die op hun beurt weer tal van variaties weten te creëren. De kleuren van Rénovative zijn kleur echt. Totdat ze geleidelijk verdwij- nen, houden ze hun oorspronkelijke kleurkarakter. Dit is vooral van be- lang, gezien de toegenomen frequen tie van het haarwassen. Het produkt is absoluut veilig nent, zo zie je maar wat je allemaal met een permanent kunt doen (Dulcia Vital). En wat zou een moderne kapper zon der stylingschuim en gels moeten? In dit kapsel is er van béide produkten (Modelling) royaal gebruik gemaakt. Het korte, strakke jurkje in „Sing Sing"-motief deed het in de jaren 50 leuk maar nu weer opnieuw. Met de grote oorringen wordt dit vlotte geheel nog eens extra geac centueerd. Bravo Saint Gilles! Foto III, Christian Caplot, een snel rijzende ster aan het Parijse Coiffure firmament, creëerde dit romantische kapsel. Hij noemde het„LARQUE"een Franse zeilterm voor „ruime wind". Nu ziet dit kapsel er niet echt naar uit om daarmee aan het roer te gaan staan want dan zou er weinig van heel blijven, vrezen wij. Voordat Christian deze coupe knipte werd er een soepele permanent gemaakt. Daarna, en dat is helaas op deze zwart/wit foto niet te zien, werden er met fijne kwastjes en kammetjes kleurstreepjes in gemaakt. De term hiervoor is Clips Couleur, een snelle kleurtechniek, waarmee heel leuke ef fecten te bereiken zijn. Daarvoor moet je toch echt bij de kapper zijn, die met behulp van bijvoorbeeld Crescendo van L'Oréal het verlangde maatwerk kan leveren. Foto IV, Franck Provost, een joviale veertiger met een ongelooflijke pas sie voor zijn stad... Parijs en voor haar! Flaneren langs de boulevards en de zonnige terrasjes, mode wordt op straat geboren. Van Loulou is er behalve de parfum en een crème parfumée een serie Eaux de Parfums te koop bij de er kende Cacharel-verkooppunten. Er zijn flacons vanaf 59,50 (50 ml.). Ten slotte heeft Anaïs een fraaie zalmkleurige geschenkdoos „Dou ceur" waarin weer zo'n heerlijk romig stuk zeep en een eau de toilette voor 45,-. Voor alle moeders die van Anaïs hou den is er wat. Toegelaten voor moeders van alle leeftijden. Bij het aanbreken van de 80'er jaren ging er een geurige golf door de wereld. Het was de geboorte van een witte raaf onder de parfums, zo een die zeer zeiden verschijnt. Wij hebben het over Anaïs Anaïs van Cacharel, na ongeveer zeven jaar behorend tot een van de klassiekers onder de parfummerken. Anaïs was de eersteling van Prêt a Porter-couturier Jean Cacharel en bijna onmiddellijk een schot in de roos. Sindsdien werd Anaïs door vele merken geïmi teerd, maar nimmer geëvenaard. De zachtgetinte verpakking, de beeld schone wit-opalen flacon en het ro mantische parfum veroverde talloze vrouwenharten over de gehele we reld. Tot op de dag van vandaag vervult Anaïs de romantische verlangens van vele vrouwen, die zich heel sterk aan getrokken voelen door de leefstijl die dit parfum uitstraalt. Er zijn in de lange, lange geschiedenis van de par fums maar heel weinig geuren ge weest die zo tot de verbeelding spra ken en door alle lagen en leeftijden heen zo bleven boeien. Om zo'n parfum te creëren moet je wel over een heel fijne neus beschik ken. Dat nu is het geval met Jean Cacha rel en zijn team van specialisten op het gebied van verpakkingsontwerp en geurcreaties. Het kon niet uitblij ven, zoveel talent kan niet stilzitten en zorgde ervoor dat Anaïs Anaïs een zusje kreeg. Haar naam: t Dulcia Vital permanent gemaakt, zij het dat dit keer heel fijne rollers zijn gebruikt. Het drogen geschiedt met de föhn i natuurlijk, maar verder heel gewoon met behulp van vijf vingers van de i linkerhand. Daarna gaat er wat gel in (Modelling) et voila! De populaire haarkleuren op het ogenblik in Parijs, kastanje en blond, uitgewerkt in leuke vlotte lokjes of strepen door het kapsel. Met de Parij- se zon erdoor en een koele pastis op een terrasje, wat wil een mens nog meer? Voor sommigen mag het misschien een probleem zijn om weer wat leuks te bedenken voor moederdag. Voor Anaïs Anaïs van Cacharel is dat zeker niet. Telkens opnieuw slaagt deze jonge klassieker onder de parfummerken erin een serie leuke, originele presentjes te bedenken. Presentjes voor smalle en wat bredere beurzen. Presentjes die door hun originaliteit, leuke verpakking en niet te vergeten heerlijke ro mantische geur talrijke moeders steeds weer weten te bekoren. Vanaf 16,95 is er een heerlijk romig stuk zeep in een leuk doosje samen met een leuk Anaïs-miniatuur. Bij aankoop van een 50 ml. Eau de Toi lette geeft Anaïs een zalmkleurig geurkussentje cadeau. Dan is er de pastelgroene geschenkverpakking „Bain" waarin een 50 ml. eau de toilette en een zalige gel douche eveneens 50 ml. voor 39,95. Het is voorjaar. Tijd om je haar weer eens kritisch te bekijken. Wel eens aan een coupe soleil ge dacht? Nee, geen zonnesteek, want dat betekent het woord in het Frans, maar van die leuke lichtgekleurde stroken of lokjes in je haar. Het is net of de zon er doorheen speelt en de kleur van je eigen haar als het ware opvrolijkt. Vooral bij de vrouwen met blond haar en daar van hebben wij er een heleboel in ons land. Maar liefst 5-6 van de 10 Nederlandse vrouwen hebben een blondtint, variërend van zeer licht blond tot donkerblond. Zij weten ook dat als je lang in de zon zit, het haar als het ware verschiet en op sommige plaatsen 1-2 tinten lichter kleurt. Dat geeft een speels effect, een effect waarvoor je ove rigens niet op de zon hoeft te wachten. „Lumi Soleil" is de naam van een coupe soleil-behandeling voor thuisgebruik. Het merk is van Ré- cital, van L'Oréal en bepaald geen onbekende op het gebied van pri ma haarverzorgingsprodukten. Zo’n coupe soleil-behandeling is overigens helemaal niet zo inge wikkeld. Voor een beetje handige vrouw is het met de in het pak' meegeleverde hulpmiddelen pri ma zelf te doen. Leuker en nog handiger is het als je wat hulp krijgt van een vriendin, moeder of zuster. Met Lumi Soleil maak je lichte streepjes in het haar, hier of daar een lokje, zoveel of zo weinig als je zelf maar wilt. Zo heb je altijd de zon in je haar. Het nieuwe parfum van Jean Cacha rel. Een modern sprookje wordt werkelijkheid, een parfum als een streling. Als een van de eerste landen in Euro pa verwelkomt Nederland deze nieu- In de produktserie is voor elk wat wils te vinden. Er zijn diverse gels, waaronder ook een vloeibare in dere formule op vloeibare crème-ba- sis. Aan de natuurlijke staat van het haar wordt niets veranderd. Ten slot te is er voor elk wat wils. Het kleuras- sortiment van Rénovative omvat zeer natuurlijke nuances variërend van donkerbruin tot lichtblond. Bovendien X, zijn er nog een aantal nuances die voor een bijzonder glanseffekt zor gen. Dit zijn nuances waaraan op een verfijnde manier een zogenaamd kleurkarakter is toegevoegd (bijv, een as-, goud- of mahoniekarakter). Dank zij Rénovative is er voor elke modebewuste vrouw en laten we vooral de man niet vergeten een mooie natuurlijke haarkleur wegge legd. en makkelijk toepasbaar door de bijzon- doro fnrmiilo r»r» vlnP'harP rrpmp-hA- Kent u de beroemde Parijse kappers net zo goed als de beroemde Parijse couturiers? Wij denken van niet en dat is best jammer en eigenlijk ook niet helemaal terecht. Goedbeschouwd kan couture niet zonder coiffure. De laatste trend op dit gebied zijn de super strong produkten. De kritische consument, die de jeugd is, verlangt steeds meer en meer stevigheid in het kapsel. Studio Line voorziet daar in door aan het assortiment behalve een super strong styling spray ook een super strong „design gel" toe te voegen. Met deze produkten kun je je eigen kapselontwerp als het ware beeldhouwen. Gegarandeerd dat het ook blijft zitten met zo'n super strong produkt in je haar. Studio Line modelleerprodukten zijn afzonderlijk of in combinatie met el kaar te gebruiken. Snel en makkelijk is troef bij dit soort produkten, omdat ze vrijwel altijd op pompspray, waarmee je heel precies zowel droog als vochtig haar gebruikt te werk kunt gaan. Verder zijn er crèmes, lak en forming mousse om naar keuze het hele kapsel of ge deelten daarvan in het gewenste mo del te brengen. i V,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1987 | | pagina 29