Vrouwenraad denkt mee
over sociale veiligheid
Vrouwen met
een uitkering
so
lia
Uitvloeisel van gemeentelijke emancipatienota
Vrouwen-
vuurwerk
Klassieke
muziek in
Zevenhuizen
cursus
informatica
Verbod
afsteken
Emancipatie
beleid wordt
opgezet in
Waddinxveen
Laatste
3.000,-
St. Nicolaasactie
Afgescheiden
Gemeente
Open dag
in verbouwde
consistorie
Extra PvdA-
vergadering
over nota
Emancipatie
va
Huisvesting
4
Met uitkering
Ruimtelijke ordening
Veiligheid
Streekplan
V rouwen Advies
Commissie
I
I
I
Pagina 17
Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 7 december 1988
De nieuwe consistorie van de Christelijk Afgescheiden Gemeente aan de Dorpstraat. Foto: Sjaak Noteboom)
I
de kinderen, zeker in de overgangsperi-
- D.M. Eversteijn-Keus, Peuleyen 69
i
WADDINXVEEN - Het is wenselijk
om de herintreding van vrouwen vanuit
de sociale uitkering naar werk te verge
makkelijken door de ABW/RWW-re-
geling zo ruim mogelijk te (blijven) in
terpreteren, om voor vorming, scho
ling, stages, deelname maatschappelijk
verkeer geen belemmeringen op te wer
pen. Dat vinden B. en W.
De kosten die dergelijke activiteiten
met zich meebrengen, zijn veelal niet
door de uitkeringsgerechtigden op te
brengen. Het is gewenst dat daarvoor
de (beperkte) mogelijkheden van de so
ciale zekerheidsregelingen worden ge
hanteerd. Daarnaast kan het noodfonds
hiervoor gehanteerd worden.
In het te realiseren kinderdagverblijf
dient een, nader te bepalen, aantal
plaatsen gereserveerd te worden voor
kinderen van éénoudergezinnen, waar
van de vrouw (weer) aan het arbeids
proces wil deelnemen.
teneinde een zeker inkomen uit arbeid
te
kan een stimulerend effect hebben op
de positieve van vrouwen in de bijstand.
ren dus, moeten bijbrengen dat ze voor
taan noodgedwongen een andere leef-
in gang gezette algemene minimabeleid
extra maatregelen voor te stellen, die
een bijdrage kunnen leveren tot een ze
kere perspectief.
WADDINXVEEN - B. en W. zijn van plan in hun ruimtelijk beleid het
emancipatie-aspect integraal te betrekken. De richtlijnen van het streek
plan Zuid-Holland Oost op dit punt en de genoemde provinciale brochure
zullen leidraad voor het beleid zijn. Aan sociale- en verkeersveiligheid
wordt een hoge prioriteit gegeven. Plannen worden permanent hieraan
getoetst.
en streekplannen in ons beleid te be
trekken.
In het volkshuisvestingsbeleid is lang
uitgegaan van het realiseren van wonin-
combineren.
Hoewel de structurele positie en de
hoogte van de uitkering geen directe
van ge-
WADDINXVEEN - In Waddinxveen
geldt een verordening gevaarlijke stof
fen met vooral een aantal bepalingen
aangaande vuurwerk. Vuurwerk mag
uitsluitend worden afgestoken tijdens
de jaarwisseling en wel tussen 23.00 en
1.30 uur.
Het is verboden vuurwerk te ontsteken
indien dat gevaar, schade, hinder of
ƒ100,-
- Mieneke Goossen, Weidezoom 88
- Erica Oosterom, Wiihelminakade 92
- Ronald van Dodewaard, Meidoorn-
straat 50
- Carla Kooyman, Heggewinde 17
van vrouwen die afhankelijk zijn van
een uitkering extra aandacht. Het gaat hebben wordt de herintreding bemoei-
daarbij om een tweetal categoriën, te
weten alleenstaande vrouwen en
ƒ250 -
- Mevr. v.d. Helm, Schuberthof 36
i - Stigters, Zuidkade 44
De Vrouwenraad zal worden verzocht
mee te werken aan een inventarisatie
ten aanzien van de ’’sociale veiligheid”
in onze gemeente. Bij de beoordeling
van woningbouwplannen zal een voor
keur bestaan voor gevarieerde woning
typen en woningen die een grote flexibi
liteit van indeling hebben. B. en W. zul
len de Vrouwen Advies Commissie ac
tief blijven betrekken bij woningbouw
plannen en zij zullen de VAC vragen
hoe zij denkt over de samenstelling van
haar commissie.
In de afgelopen periode heeft het ge
meentelijk beleid ten aanzien van die
genen die afhankelijk zijn van een uit-
de is. Indien de kinderen nog zorg nodig
lijkt door het ontbreken van adequate
de kinderopvangmogelijkheden en de
éénoudergezinnen die voor het over- spanning werk en thuis goed te kunnen
grote deel uit vrouwen bestaat met jon
ge kinderen.
In Waddinxveen zijn 26 alleenstaande
vrouwen die een RWW-uitkering heb- beïnvloedingsmogelijkheid
ben en zich dus volledig beschikbaar meentewege hebben is er naar onze me-
moeten stellen voor de arbeidsmarkt en ning toch alle reden om naast het reeds
36 alleenstaande vrouwen die een
ABW-uitkering hebben.
Laatstgenoemde categorie heeft niet de
voorwaarde opgelegd gekregen om een
baan te zoeken, doch het staat hen
uiteraard vrij om dit te doen.
Van de éénoudergezinnen zijn er 85
vrouwen met 153 kinderen die een
ABW-uitkering hebben en 24 vrouwen
met 37 kinderen die een RWW-uitke
ring hebben. Deze vrouwen staan alleen
voor een groot aantal problemen. De
hoogte van de uitkering betekent met
name voor éénoudergezinnen dat men
eigenlijk niet of nauwelijks rond kan
komen. In veel gevallen gaat het om ge
scheiden vrouwen.
Vrouwen in een echtscheidingssituatie
hebben dikwijls naast allerlei spannin
gen die direct te maken hebben met de
echtscheiding, ook te maken met het
feit dat ze voortaan meestal alleen staan
voor een taak, die voordien gedeeld kon
worden. B. en W. doelen hier op de
’’ouderlijke taak”, die bovendien nog
eens extra zwaar wordt, omdat dikwijls
ook de kinderen veel moeite hebben
met de nieuwe situatie en het feit dat
meestal één van hun ouders niet meer
direct bereikbaar voor hen is.
Daarnaast worden bedoelde vrouwen in
veel gevallen ook nog eens geconfron
teerd met het probleem van de sterke
inkomstendaling. Daarbij dienen we
ons ervan bewust te zijn dat dit niet
’’simpel” een aanpassing voor die be
wuste vrouw alleen betreft, maar zij zal
gen voor gezinnen. Niet alleen grootte
en financieringsvorm waren daarop af
gestemd, ook de indeling van woningen
was aangepast aan gezinshuishoudingen
met een standaard tijds- en leefpatroon.
De laatste jaren heeft de dominantie
van dit patroon aan waarde ingeboet en
is de behoefte aan andere huisvestings-
mogelijkheden dan voor het traditione
le gezin gegroeid. Andere leefvormen
dienen zich aan en maken een aan hun
situatie aangepaste huisvesting mani
fest. Te denken valt aan andere samen
levingsvormen dan het gezinaan kleine
huishoudens en aan alleenstaanden.
Maatschappelijke ontplooiing van indi
viduen leidt tot de behoefte aan een ei
gen ruimte in de woning voor studie,
werk of andere activiteiten en heeft dus
gevolgen voor de indeling van de wo
ning. Een grotere flexibiliteit van inde
ling en een grotere variatie in woningty
pen, zowel voor nieuwbouw als voor
woningen in vernieuwingsgebieden,
wordt meer en meer van belang.
Het ruimtelijk ordeningsbeleid is in de
periode van na de tweede wereldoorlog
tot in de jaren zeventig gekenmerkt
door de filosofie van scheiding van func
ties. Woon-, werk en recreatievoorzie
ningen werden gescheiden van elkaar
gerealiseerd en door een verkeerswe
gennet met elkaar verbondei). Het
overloopbeleid en de bouw van groeis
teden hebben dit proces van functie
scheiding nog versterkt.
Deze scheiding was gebaseerd op het
traditionele gezinsdenken. Het uit el
kaar leggen van woon- en werkgebieden
heeft tot een scheiding van de openbare
en de privésfeer geleid en daarmee tot
’’afpaling” van de werelden waarin
mannen en vrouwen hun verantwoorde
lijkheden hebben. De woning en de
woonomgeving is in die filosofie de plek
voor de vrouw in haar rol van huisvrouw
en/of moeder; de werkomgeving die van
de man in zijn rol van kostwinner.
Aldus werd door het ruimtelijk beleid
de traditionele positie van mannen en
vrouwen bevestigd en in zekere zin ook
in stand gehouden. Vanuit de doelstel
lingen van het emancipatiebeleid, ge
richt op gelijke kansen en mogelijkhe
den van vrouwen én mannen, is de
scheidingsfilosofie niet langer te verde
digen. Het beleid moet er integendeel
op gericht zijn de woon-, werk- en re
creatievoorzieningen waar mogelijk te
integreren.
Op deze wijze kan ruimtelijke ordening
voorwaarden scheppen, die iedereen
voldoende mogelijkheden bieden om
een zelfstandig bestaan te leiden, om
zich te ontplooien en dus zowel betaalde
als onbetaalde activiteiten te verrich
ten; kortom: om de maatschappelijke
participatie te bevorderen.
Concreet kan een en ander worden ge
realiseerd door:
- een goed voorzieningenniveau in de
woon- en werkomgeving waardoor het
combineren van werk en activiteiten en
het voeren van een huishouding verge
makkelijkt wordt;
- een beter afstemmen van wonen en
werkgelegenheid;
- een betere bereikbaarheid, ook met
openbaar vervoer, van werkgelegen
heid en voorzieningen.
In de vierde Nota Ruimtelijke Orde
ning wordt nog een nieuw element toe
gevoegd. Door veranderingen, veroor
zaakt door individualisering, zelfont
plooiing en toenemende emancipatie,
zullen mensen zelfstandiger gaan functi
oneren en trachten zelf hun weg te zoe
ken in de maatschappij. ”De toenemen
de verscheidenheid aan wensen heeft
tot gevolg dat het gedrag van mensen
minder voorspelbaar is. De samenstel
ling van de bevolking op zichzelf geeft
steeds minder aanknopingspunten.
De ’’leefstijl” van de mensen, bepaald
door het samenspel van inkomen, tijds
besteding en, in mindere mate, leeftijd
geeft waardevolle aanvullende informa
tie. Deze aspecten zullen in hun onder
linge samenhang in sterke mate het ge
bruik van de ruimte inkleuren”.
De vraag is of deze te verwachten ont
wikkeling op zichzelf als wenselijk moet
worden beschouwd. De sociale onge
lijkheid kan daardoor nog groter en
zichtbaarder worden.
WADDINXVEEN - Al gedurende
enige jaren wordt in het Waddinx-
veense gemeentelijke beleid aan
dacht gegeven aan het emancipa-
tie-vraagstuk en zijn op dat gebied
diverse initiatieven tot ontwikke
ling gebracht.
Zo worden op grond van de Tijde
lijke Rijksbijdrageregeling tot sti
mulering van Emancipatiewerk
jaarlijks programma’s opgesteld en
subsidies toegekend, spelen eman-
cipatie-aspecten een rol in het pers
oneels- en werkgelegenheidsbeleid
en is met gemeentelijke steun een
vrouwentrefcentrum tot stand ge
komen.
Niettemin bestaat de behoefte aan
het formuleren van een totaalbe
leid en vragen onderdelen van het
gemeentelijk beleid om een nadere
uitwerking. De decentralisatie van
het emancipatiewerk als onderdeel
van de decentralisatie van het wel
zijnsbeleid is een extra reden om
tot een beleidsvisie te komen.
De term emancipatiebeleid vraagt
om enige verduidelijking. In de Ne
derlandse samenleving wordt het
begrip emancipatie vooral gebruikt
in relatie tot de maatschappelijke
positie van ’’minderheidsgroepen”
(Etnische groepen, jongeren, ou
deren, gehandicapten, homosexu-
elen) en de positie die mannen en
vrouwen ten opzichte van elkaar
hebben in het maatschappelijke le
ven.
In de door de gemeente gemaakte
emancipatie-nota staat in het bij
zonder de beleidsontwikkeling op
het gebied van de man/vrouw
emancipatie centraal, waarbij ge
zien de bestaande ongelijkheid, de
aandacht met name is gericht op de
positie van de vrouw.
Ook in het beleidsprogramma voor
de raadsperiode 1986-1990 is het
publiceren van een Nota Emanci
patiebeleid in het vooruitzicht ge
steld. Het lokale beleid - zo is daar
opgemerkt - zal in hoofdlijnen kun
nen aansluiten bij de beleidsvisie
welke is aangegeven in het door de
rijksoverheid gepresenteerde Be
leidsplan Emancipatie.
Daarin wordt emancipatie niet lan
ger meer gedefinieerd als het pro
bleem van een achtergestelde
groep. Het gaat er niet zozeer om
dat vrouwen een achterstand heb
ben in te halen; veeleer is het van
belang te bereiken dat het verschil
tussen de seksen als element in de. -
maatschappelijke organisatie niet
langer tot effect heeft dat systema»
tische feitelijke mogelijkheden -
voor de ene groep kleiner zijn voor
de andere.
Uitgangspunt is de fundumentele -
gelijkwaardigheid van mannen en -
vrouwen, waarbij als belangrijkste
taak wordt geformuleerd om onge-
rechtvaardigde verschillen in kan
sen en behandeling weg te nemen.'
Doelstelling van het emancipatie
beleid is - aldus de regering - het be
vorderen van de ontwikkeling van
de huidige maatschappij, waarin
het sekseverschil nog in zo grote
mate is geïnstitutionaliseerd, naar
een pluriforme maatschappij,
waarin ieder - ongeacht sekse of
burgerlijke staat - de mogelijkheid
heeft een zelfstandig bestaan te
verwerven en waarin vrouwen en
mannen gelijke rechten, kansen,
vrijheden en verantwoordelijkhe
den kunnen realiseren.
Van deze centrale beleidsdoelstel
ling worden de volgende drie sub
doelstellingen afgeleid:
- het verzekeren van gelijke rech
ten van vrouwen en mannen;
- het bereiken van stukturele ver
anderingen, waardoor seksever
schil niet langer één van de pijlers
van de maatschappelijke organisa
tie vormt;
- het doorbreken van beeldvor
ming in termen van mannelijkheid
en vrouwelijkheid.
Hoewel deze doelstellijg en de
daarvan afgeleide subdoelstellin
gen in belangrijke mate door lande
lijke wet- en regelgeving zullen
moeten worden gerealiseerd, kun
nen zij in grote lijnen ook uitgangs
punt zijn voor het lokaal te voeren
emancipatiebeleid.
Dit beleid zal er dan in het bijzon
der op moeten zijn gericht een gun
stig lokaal klimaat te scheppen, al
gemene voorwaarden aan te geven
en faciliteiten te creëren en op on
derdelen een op emancipatie ge
richte sturing te bevorderen.
In de opinie van B. en W. dient de
emancipatie-invalshoek een inte»
graal aspect te zijn van het beleid
op de afzonderlijke beleidsterrein
nen. Vanzelfsprekend is er een ze
kere coördinatie, zowel ambtelijk
als bestuurlijk, gewenst. De afzon
derlijke beleidssectoren zijn echter
aanspreekbaar voor het totaalbe
leid, inclusief emancipatie-aspec-
ten.
Voor bevordering van maatschappelij
ke participatie is de bereikbaarheid van
voorzieningen en hun onderlinge af
stand van belang. Dit geldt niet alleen
voor het woon-werkverkeer, maar ook
voor lokaties als scholen en kinderop
vang (waar kinderen gebracht en ge
haald moeten worden) en voor winkel
en recreatie-voorzieningen.
De bereikbaarheid van een voorziening
wordt in belangrijke mate bepaald door
de aanwezige vervoersmogelijkheden.
Vrouwen zijn voor hun verplaatsing
grotendeels aangewezen op openbaar
vervoer, op fiets of bromfiets en de
looproutes. Ook echter in huishoudens,
waar betaald of onbetaald werk wordt
gedeeld, zullen naast de auto ook de an
der de andere middelen van vervoer
worden gebruikt.
Het spreekt vanzelf dat de verkeersvei
ligheid een belangrijk aspekt van de
verplaatsingsproblematiek vormt, niet
alleen voor het autoverkeer, maar met
name voor voetgangers en fietsers.
In Waddinxveen vinden thans diverse
verkeersonderzoeken plaats, waarin
aan veiligheidsaspecten veel aandacht
zal worden gegeven. Niet alleen de ver
keersveiligheid is van belang, ook de so
ciale veiligheid speelt in dit verband een
rol. Juist waar vrouwen veelal als fietser
of voetganger aan het verkeer deelne
men moet hier in deze nota op gewezen
worden.
Ruimtelijke situaties kunnen objectief
of feitelijk sociaal onveilig zijn, zij kun
nen echter ook subjectief, dus op grond
van ervaring, als zodanig worden be
leefd.
Doorgaans heeft sociale veiligheid te
maken met zaken als de aard van de be
bouwing of het ontbreken daarvan; de
intensiteit van de verkeersstromen; de
aanleg en inrichting van het openbare
groen en de aanwezigheid van openbare
verlichting of het ontbreken daarvan.
Ook de situering van brievenbussen,
openbare telefooncellen en halteplaat
sen voor het openbaar vervoer zijn hier
op van invloed.
Met betrekking tot groenvoorzieningen
en de openbare verlichting heeft de (ob
jectieve) sociale veiligheid onze aan
dacht. Bij vervanging of vernieuwing
wordt hiermee terdege rekening gehou
den. Met de als subjectief onveilig erva
ren plaatsen en routes is het anders ge
steld.
B. en W. zullen de Vrouwenraad ver
zoeken of zij een een inventarisatie wil
len maken van plannen en situaties die
vanwege de sociale veiligheid aandacht
behoeven.
WADDINXVEEN - Volgende week
dinsdagavond 13 december houdt de
P. v.d. A.-afdeling Waddinxveen een ex
tra openbare ledenvergadering, waarin
de bespreking van de onlangs versche
nen gemeentelijke emancipatie-nota
centraal zal staan.
De bijeenkomst begint om 20.00 uur en
wordt gehouden in buurtcentrum de
Boog aan de C. Huijgenslaan. Ook niet-
leden zijn tijdens deze openbare leden
bijeenkomst van harte welkom. Een
exemplaar van de nota is te verkrijgen
bij het secretariaat van de PvdA, Marga
Klompéhoeve 73, telefoon 16108.
In het gemeentehuis heeft de gemeente-
lijke commissie voor welzijnszaken al
een eerste informatieve gedachtenwis
seling over de Nota Gemeentelijk
1 Emancipatiebeleid gehouden. Begin
volgend jaar is een hoorzitting voorzien
over dit stuk dat in februari in de ge
meenteraad aan de orde zou kunnen ko
men.
- A. Sleeuwenhoek, Linzenakker 3
- Mariska vanNoort, Tuinbouwweg22
i - J. Sanner, Floriserf 2
- Erica Oosterom, Wiihelminakade 92
- F.J. van Wijnsberge, Ringvaartsingel
i 42
i - E. van Berkel, Jacob Catslaan 9
- T. v.d. Vlist, Dorpsweg 20, Reeuwijk
I - S R. Monster-Piris, Alpherwetering
I 86
- J..C. Zandvliet-Smit, Machtelderf 5
- N.J. Oudijk-v.d. Spek, Middelweg 3,
i Moerkapelle
- D.M. Eversteijn-Keus, Peuleyen 69
Mevr, van Berkel, Noordeinde 46A
L - J. Hoogeweg, Molenring 187
Jane Auad, Pr. Beatrixlaan 50
- J. Ydema, Groensvoorde 102
- K. Conneman, Peuleyen 208
De prijzen van de Sint Nicolaasactie
1988 kunnen worden afgehaald bij de
penningmeester van de afdeling Wad
dinxveen van het KNOV, Wim Rip,
i Dorpstraat 48, Waddinxveen. Voor het
afhalen van de prijzen is een legitimatie
verplicht.
In een gemeentelijk ruimtelijk beleid
zijn voor wat betreft de emancipatie-
aspecten de volgende richtlijnen uit het
Streekplan Zuid-Holland Oost van be
lang, te weten:
- ”Er dient gestreefd te worden naar
meer flexibiliteit en een bewuste ruim
telijke menging van functies, niet alleen
in centrumgebieden, maar, waar moge
lijk, eveneens in de woongebieden. Er
is aandacht nodig voor de ruimtelijke
aspecten van stads- en dorpsvernieu
wing, alsmede voor toekomstgericht
stedelijk beheer.
- De inrichting van het stads- en dorps-
gebied dient zodanig te worden vormge
geven, dat een goede bereikbaarheid
van activiteiten en een goede kwaliteit
van de omgeving verzekerd zijn. In dit
verband zijn hoge dichtheden rondom
knooppunten van openbaar vervoer ge
wenst.
- Gemeenten dienen in hun plannen
ruimtelijke voorwaarden te scheppen
die het emancipatieproces bevorderen.
Belangrijk is in dit verband, naast men
ging en bereikbaarheid van activiteiten,
een zorgvuldige situering van voorzie
ningen en werkgelegenheid, alsmede
aandacht voor sociale veiligheid”.
In de commissie Ruimtelijke Ordening
hebben B. en W. reeds toegezegd ook
de aanbevelingen uit genoemde brochu
re emancipatie, bestemmingsplannen
WADDINXVEEN - In het buurtcen
trum De Bonkelaar aan de Beukenhof
wordt maandag 19 en dinsdag 20 decem
ber begonnen met een nieuwe cursus in
formatica voor vrouwen zonder werk.
De cursus duurt 20 weken, waarbij één
ochtend per week van 9-12 uur les
wordt gegeven (zowel op de maandag
als dinsdag), is voor 12 personen per
cursus, dus voor 2 cursussen in totaal 24
personen, kost 70,- per deelneemster
t.b.v. de aanschaf van een instructie
boek en vraagt als vooropleiding mini
maal LBO niveau.
Voor langdurig werkloze vrouwen en
herintredende vrouwen organiseert de
gemeente in samenwerking met de
Stichting Informatica Midden-Holland
(SIOM) deze twee informaticacursus
sen.
Doel van deze cursussen is enerzijds om
de ’’angst” voor computer weg te ne
men, anderzijds om de mogelijkheid tot
het verkrijgen van een administratieve
baan te vergroten. Belangstellenden
worden verzocht om zich zo spoedig
mogelijk schriftelijk of telefonisch aan
te melden bij mevrouw B. de Fretes, af
deling Algemene Zaken, gemeentehuis
Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK
Waddinxveen, telefoon 14433, toestel
125.
dat in ieder geval verboden is vuurwerk
af te steken op trappen en galerijen, in
portieken, gangen, passages en wach
truimten van het openbaar vervoer, in
trein en bus, op plaatsen waar veel men
sen bij elkaar zijn op straat en op punten
die door de burgemeester kunnen wor
den aangewezen.
Vuurwerk mag alleen op 29 en 30 de
cember worden verkocht en alleen aan
personen die 18 jaar of ouder zijn. Deze
bepalingen betreffen overigens niet het
onschuldige vuurwerk als klappertjes
e.d.
De politie zal verbaliserend tegen over
tredingen optreden. Overtreding van de
bepalingen van de verdordening kan
worden gestraft met hechtenis van ten
hoogste twee maanden of geldboete van
ten hoogste 500,-.
B. en W. beraden zich om voor gezin
nen (waaronder éénoudergezinnen) die
een minimuminkomen hebben en kin
deren in het voortgezet onderwijs een
extra financiële tegemoetkoming te ver
strekken, een en ander zoals genoemd
in de begrotingstoelichting 1989.
Een actiever beleid ten aanzien van de
voorlichting aan bijstandscliënten en in
het bijzonder aan vrouwen in de bijs- ook haar andere gezinsleden, de kinde-
tand wordt gevoerd, met name over de J -- J -
mogelijkheden die de ABW kan bie
den, bijvoorbeeld de bepalingen met wijze moeten volgen en heus dit is niet
betrekking tot buitengewone verwer
vingskosten, zoals de kosten van kin-
WADDINXVEEN - De St. Nicolaas
actie 1988 van de middenstandsvereni-
ging Waddinxveen zit er op. De derde
en laatste trekking was dinsdagavond in
Partyhome. Het prijzenpakket was op
nieuw 3.000,-.
De prijswinnaars zijn:
ƒ500 -
- Miebeth Pruymboom, Schielandweg
18
slechts een ander bestedingspatroon.
Een en ander vergt vaak grote inspan-
deropvang of te maken extra reiskosten ningen en spanningen voor de vrouw én
cir.dc zzr. zeker ktke~.es zit arbeid de kinderen, zeker in de overgangsperi-
verwerven. Dergelijke informatie ode direct na de feitelijke scheiding.
De wens om de kinderen zo goed moge
lijk te laten deelnemen aan school en
andere activiteiten betekent in de mees
te gevallen dat de eigen belangen van de
vrouw niet goed tot hun recht komen.
Voor beide categoriën vrouwen geldt
dat herintreding in het arbeidsproces
niet eenvoudig is, doordat men gedu-
kering zich gericht op verschillende rende langere tijd niet aan het arbeids-
maatregelen. proces heeft deelgenomen en de oplei-
In een aantal opzichten vraagt de positie ding niet adequaat meer of onvoldoen-
Al geruime tijd functioneert in deze ge
meente de Vrouwen Advies Commissie
voor de Woningbouw (VAC). Zij stelt
zich ten doel: ’’namens en met de woon
consument gesprekspartner te zijn van
opdrachtgevers, ontwerpers en uitvoer
ders, zowel tijdens de voorbereiding als
gedurende de bouw c.q. vernieuwbouw
van woningen en de relatie van de
woonomgeving”. De VAC is als zoda
nig dus een belangenbehartigende
woonconsumentenorganisatie, die zo
wel gevraagd als ongevraagd advies kan
uitbrengen over met name bouwplan
nen voor woningen. De ervaringen, die
met deze organisatie zijn opgedaan, zijn
positief.
De VAC wordt door de gemeente ge
subsidieerd. De VAC wordt betrokken
bij de ontwikkeling van de woningbouw
in Zuidplas.
Uit emancipatie-oogpunt zou het wen
selijk zijn ook mannen in de (V)(M)
Advies Commissie voor de woning
bouw op te nemen. Daar staat tegen
over dat in de bouwwereld de mannen
een overheersende rol spelen, waard
oor enig ’’tegengas” geen kwaad kan.
B. en W. stellen het op prijs de visie van
de VAC hieronmtrent te vernemen.
ZEVENHUIZEN - De Culturele Com
missie Zeven Muzen in Zevenhuizen
houdt op zaterdagavond 10 december
om half acht een concert met klassieke
kamermuziek. Het Vocaal Ensemble
Pijnacker en het Gitaarduo A Capella
zullen dan een zeer gevarieerd pro
gramma verzorgen in de Remonstrantse
Kerk, Dorpsstraat 139 te Zevenhuizen.
Toegang 10,-, leden van de Zeven Mu
zen 7,50. Jongeren t/m 16 jaar gratis.
Het Vocaal Ensemble Pijnacker bestaat
sinds 1984 en heeft zich ten doel gesteld
vocale muziek vanaf 1400 tot heden uit
te voeren, zowel a capella als met bege
leiding.
Het ensemble heeft een maximale be
zetting van 7 sopranen, 7 alten, 7 teno
ren en 7 bassen. Het kamerkoor staat
onder leiding van Harry Over. Hij be
haalde in 1982 zijn diploma koordirectie
aan het Twents Conservatorium, waar
hij studeerde bij Kees Stolwijk.
Daarnaast studeerde hij schoolmuziek.
Hij is dirigent van drie koren en geeft les
in het voortgezet onderwijs. Op het pro
gramma staan werken van o.a. Debus
sy, Mendelssohn en Sullivan.
Het Gitaarduo A Capello wordt ge- overlast kan veroorzaken. Dit houdt in
vormd door Clasien Langenberg en
Louis Daniels. Zij spelen al geruime tijd
samen, maar in februari van dit jaar be
sloten zij een vast gitaarduo te vormen.
Clasien Langenberg ontving haar oplei
ding bij Antonio Pereira Arias aan het
Koninklijk Conservatorium te Den
Haag. Naast de gitaar bespeelt zij ook
de luit. Momenteel is zij verbonden als
docente aan de Capelse Muziekschool.
Louis Daniëls studeerde eveneens gi
taar aan het Koninklijk Conservatori
um te Den Haag. Naast de klassieke
muziek speelt hij ook graag lichte mu
ziek.
In dit verband maakt hij regelmatig ra-
dio-opnames. Hij is als docent verbon
den aan de Rotterdamse Muziekschool.
Het programma bevat werken van
Bach, Carulli, Sor en anderen.
Ds. N. van der Want. (Foto: Sjaak Noteboom).
WADDINXVEEN - De consistorie van
het kerkgebouw van de Christelijk Af-
1 gescheiden Gemeente aan de Dorp-
straat is vernieuwd en uitgebreid.
Dat werd gevierd met een open dag en
een verkoping. Zaterdagmiddag was
het een komen en gaan van mensen die
I de nieuwbouw wilden bekijken en za
ken wilde doen op de verkoping.
Ds. N. van der Want was steeds aanwe-
zig om toelichting te geven en met de
mensen te praten. Hij legde uit wat er
gebeurd was en gaf informatie over het
kerkgenootschap aan de Dorpstraat.
4a