Hervormde deelgemeente bestaat halve eeuw
Waar moeten
confessionelen
in Waddinxveen
naar toe?
Ds. N.J. Flink
kwart eeuw
predikant
Immanuëlkerk
herdenkt hele
week 50e
verjaardag
Afscheid van
W.A.J. de Winkel
Zelfredzaamheid
Structuur
Programma
Tolerantie
Keus
Groen
Geen profeet
Samen op weg
Verschillen
Volwaardig
7
Pagina 11
Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 7 november 1990
midden in de wereld
door BERT WOUDENBERG
Houwelingen (predikant van de
i
WADDINXVEEN - Volgende week
dinsdagmiddag 13 november 1990
wordt er in de raadzaal van het ge
meentehuis een afscheidsbijeenkomst
gehouden voor de heer en mevrouw
W.A.J.de Winkel.
De bijeenkomst begint om 16.00 uur en
zal worden beëindigd om 17.30 uur. De
heer W.A.J. de Winkel, medewerker
bouw- en woningtoezicht bij de dienst
Openbare Werken en Bedrijven, zal
met ingang van 16 november 1990 de
gemeentedienst verlaten in verband
met zijn vervroegd uittreden.
Iedereen is van harte welkom.
Daar zijn uw lidmaten wat onhandig in.
”Dat wil ik niet zeggen. Er zijn ook in
de Immanuëlkerk eilandjes van vroom
heid. Het is alleen jammer dat met die
bevindelijkheid ook altijd een stukje
levensstijl meekomt.
Dat stukje levensstijl wordt in de Im-
manuëlkerkgemeente niet altijd geac
cepteerd. En dan hebben wij het bij
voorbeeld over geen televisie in huis”.
Zaterdag 10 november
16.00 uur - Opening fototentoonstel
ling en videopresentatie, overhandi
ging herinneringsboekje 5,-).
Dinsdag 13 november
20.00 uur - Forumdiscussie in de Imma
nuëlkerk over ”De rol van de kerk in de
toekomst” met prof. C. Graafland
(kerkelijk hoogleraar Rijksuniversiteit
Utrecht), ds. C.B. Roos (plaatsvervan
gend praeses van de Hervormde Syno
de) en gespreksleider drs. D. Bloem.
De Immanuëlkerkgemeente kun je ook
zwart-wit zien als een groep overwegend
goed opgeleide en ontwikkelde mensen,
met mooie banen en verkerend in een re
delijke welstand. Waddinxveners dus
die zich in de maatschappij aardig weten
te redden.
’’Daar zou u wel eens gelijk in kunnen
hebben”.
Toch zal ook een kerk moeten geloven
aan een bepaalde structuur.
’’Zoals ik het bekijk heeft de Imma
nuëlkerkgemeente zich in de loop der
jaren soms druk bezig gehouden met,
WADDINXVEEN - A.L. Yska, ds.
A.A. van Houwelingen, ds. Th.H.G.
Hulst, prof. C. Graafland, ds. C.B.
Roos, drs. D. Bloem, het Immanuël-
kinderkoor, inwoners van Olvenstedt
uit de voormalige DDR, Musica di
Gloria en organist Louis van Dijk.
Zij allemaal zullen een speciale rol ver
vullen in de herdenkingsweek ter gele
genheid van het 50-jarig bestaan van de
hervormde Immanuëlkerkgemeente.
Deze week begint komende zaterdag
10 november en duurt tot en met zon
dag 18 november.
Het volledige programma ziet er zo uit:
Hoe ver gaat de tolerantie in uw kerk
”Er is wel eens commotie geweest in de
tijd van de discussie over de plaatsing
van de kruisraketten in ons land. Maar
dat was het geval in menige Hervormde
Kerk. Wij zijn inderdaad wel een ac
tieve kerk maar geen actiekerk. Nog
maals: het heil is net zo breed als de
schepping zelf’.
Hoe weet je nu dat je als plaatselijke ge
loofsgemeenschap goed op weg bent.
Waar let u dan op
”Dat is een moeilijke vraag. Er zijn na
tuurlijk altijd signalen waar je op moet
letten. Onze bijstand in het pastoraat
gaat weg. Ds. H. Onstein wordt 70
jaar. Dit vertrek is aanleiding om een
discussienota te maken over het pasto
raat in de toekomst”.
Wij hebben dat incidenteel. Bij ons be
staat de zondagsschool nog. Een ty
pisch hervormd instituut, want bij de
gereformeerden gingen de kinderen al
tijd mee naar de kerk en bij ons tradi
tiegetrouw naar de zondagsschool.
Binnenkort bekijken we hoe de Imma
nuëlkerkgemeente hiermee verder
gaat: met zondagsschool of kinderne-
vendienst”.
Wat is u bij het kennis nemen van de 50-
jarige geschiedenis van de hervormde
Immanuëlkerkgemeente vooral opge
vallen
”Het verbaast mij dat we al een halve
eeuw deelgemeente zijn. Vijftig jaar
geleden voelde een kleine groep Wad
dinxveners zich in ieder geval niet meer
aangesproken door een sterke juridi
sche en kille manier van preken, al
weet ik dat toen ook andere persoon
lijke zaken in de Waddinxveense sa
menleving van destijds een rol speel
den.
Het evangelie werd volgens de oprich
ters van ”Wet en Evangelie” niet als
genade gepreekt. Er moest bij de men
sen eerst een diepe innerlijke worste
ling aan vooraf gaan voordat je deel
zou kunnen hebben aan de genade.
Heel tobberig allemaal”.
Op de foto v.l.n.r.: ir. A.H.P. van
WADDINXVEEN - Vandaag - woens
dag 7 november - is het een kwart eeuw
geleden dat ds. N.J. Flink, hervormd
predikant te Leusden, in het ambt werd
bevestigd.
Ds. Flink werd 6 maart 1939 in Hilver
sum geboren. Hij bezocht het Christe
lijk Lyceum in zijn geboorteplaats en
studeerde aan de rijksuniversiteit in
Utrecht.
Op 7 november 1965 deed hij intrede in
de hervormde gemeente van Burgh.
Hij verbond zich in 1970 aan de deelge
meente in Waddinxveen.
Vandaar vertrok hij in 1977 naar Ke-
thel en Spaland. Sinds 6 mei 1982 is ds.
Flink predikanten Leusden.
Zaterdag 17 november
15.30 uur - Reünie in de Immanuëlkerk
voor alle (oud-)gemeenteleden met
een korte herdenkingstoespraak van
ds. A.A. van Houwelingen en een ge
zamenlijke broodjesmaaltijd.
i
Woensdag 14 november
14.30 uur - Ontmoetingsmiddag voor
ouderen met video-opnamen, een ex
positie, koffie en een inleiding over de
geschiedenis met de Immanuëlkerkge
meente van A.L. Yska.
Kunt u het karakter van de Immanuël
kerk beschrijven
’’Sommigen zeggen dat de mensen die
voor de Immanuëlkerk kiezen eigenlijk
een negatieve keuze maken. Zij kiezen
er net voor. Ze kiezen er voor omdat ze
liever niet bij de Centraal Hervormde
Gemeente willen horen. Daar zit wel
wat in, denk ik.
Aan de andere kant: het hoge percen
tage meelevendheid in onze gemeente
spreekt andere taal. Ik denk dat het
merendeel voor de Immanuëlkerk
kiest omdat men het gevoel heeft dat
men zich daar thuis voelt. Het is eigen
lijk een heel merkwaardige gemeente,
de Immanuëlkerk.
Je vindt er vogels van diverse gelovige
pluimage. Je vindt er mensen, die in
hun geloofsbeleving nog sterk tegen de
Gereformeerde Bond aanhangen,
maar om allerlei verschillende redenen
uit de Centraal Hervormde Gemeente
zijn gestapt, je vindt er mensen met een
confessionele inslag. Maar ook mensen
die vroeger lid waren van vrijzinnig
hervormde gemeenten. Ook vinden we
bij ons wel mensen met een wat meer
evangikale achtergrond.
Het gehele spectrum van de Neder
landse Hervormde Kerk is er vertegen
woordigd. Daardoor is het ook wel een
echt hervormde kerk. Dat is wel eens
moeilijk, want je kunt met alles wat je
Zondag 18 november
10.00 uur - Dankdienst in de Imma
nuëlkerk met ds. A.A. van Houwelin
gen, het grote Immanuëlkerkkoor en
de aanbieding van de gift Actie Dong-
gala.
Voelt iedereen zich dan wel voldoende
thuis in dat gezelschap van welbe
spraakte en maatschappelijk geslaagde
kerkleden
”Ons is wel eens verweten elitair te
zijn. De maatschappelijk ontwikkel
den in onze gemeente zijn mobieltrek
ken er weekeinden op uit en hebben
niet zo’n grote behoefte om regelmatig
met elkaar op te trekken.
Toch geloof ik niet dat er mensen zijn
die zich niet bij ons zouden thuisvoe-
len. Als wij een bazar houden voelt
werkelijk iedereen zich daarbij betrok
ken. Als kerk geeft het je ook grote
kansen als mensen de nodige zelfred
zaamheid hebben.
Discussies over de kerk in deze tijd en
je eigen doen en laten geven je als pre
dikant daardoor ook wat respons. Dat
vind ik zelf wel prettig".
Aan het woord is ds. A.A. van Houwe
lingen van de Peuleyen, de volgende
maand 40 jaar wordende predikant van
de dit jaar 50-jarige hervormde Imma
nuëlkerkgemeente in Waddinxveen,
een plaats waar hij zich best thuis zegt
te voelen. ’’Alleen weet ik niet of je
ooit als predikant Waddinxvener
wordt”, zegt de man wiens vrouw ook
predikante is.
Er wordt wel eens gezegd dat bij de Im
manuëlkerkgemeente alles kan.
”Bij ons kan niet alles. Wel is het zo dat
naar ons besef niet alles vastligt. Wij
proberen de geboden te vertalen naar
deze tijd. Een voorbeela. Op een be
paald moment hebben wij uit mi
lieuoverwegingen in een kerkdienst het
autogebruik ter discussie gesteld. Je
zou minder vaak de auto moeten pak
ken om naar de kerk te gaan. ”De fiets
is groen" stond er op een affiche in het
kerkgebouw.
Op deze manier proberen we dus de
opdracht tot een goed beheer van de
schepping, vorm te geven. Normen en
waarden liggen niet van te voren vast
maar moeten in een wisselwerking tus
sen de bijbel en de wereld met haar
problemen gevonden worden.
Als dat bij sommigen de indruk wekt
dat bij ons alles kan dan is dat een heel
verkeerd beeld”,
en betrokken gevoeld bij allerlei zaken
die buiten de directe gemeentegrenzen
lagen. Het op elkaar afstemmen van
die kwesties zou, dat geef ik toe, wel
eens wat beter kunnen in onze kerk.
In deze tijd, waarin de landelijke kerk
sterk onder druk staat van secularisatie
en kerkverlating, ook wel godsverduis-
tering genoemd, is er juist behoefte aan
een structuur met een kracht die verge
lijkbaar is met een reformatorische ge
meente van veertig jaar terug. Je kunt
niet meer geloven zoals we vroeger ge
loofden.
De nieuwe kerkelijke gemeente moet
volgens mij een lerende en weerbare
gemeente worden, waarvan de lidma
ten zich ook op geloofsgebied willen la
ten bijscholen. Het is niet zo dat het ge
loof je komt aanwaaier.".
Het Weekblad voor Waddinxveen
spreekt met hem aan de vooravond van
de bijzondere herdenkingsweek van
deze deelgemeente van de Neder
landse Hervormde Kerk. Het gesprek
vindt plaats in het huis aan de Groens-
voorde van scriba (secretaris) van de
kerkeraad de heer H.P. Goïnga (61),
oud-directieadviseur van de dienst Ge
meentewerken in Gouda. Hierbij is
ook aanwezig ir. A.H.P. van den Berg
(39) van De Akker, lid van de herden-
kingscommissie en directeur van Groo-
tel Bouwmaatschappij BV in Eindho
ven, naar welke Brabantse stad hij vol-
In welk opzicht
’’Juist omdat het allemaal zo vlug,
haastig en druk moet gaan. Er is soms
zo weinig tijd om wat langer na te den
ken over de dingen die je doet. In het
begin vonden we het echt heel druk in
Waddinxveen. Maar mijn werkterrein
was ook een stuk groter geworden. Een
flat als de Peppelhorst was mijn ge
meente in Grijpskerke, een plaats met
maar 1.300 inwoners.
De Immanuëlkerk is voor een groot ge
deelte een importgemeente. De gebo
ren en getogen Waddinxveners maken
niet meer het overgrote deel van de lid
maten uit. De kerk - met nog een kleine
kern van ook de kinderen en kleinkin
deren van de oprichters van ”Wet en
Evangelie” - heeft een opvangfunctie
vervuld, voor mensen die van buiten
kwamen”.
Weekblad voor Waddinxveen: Hoe
komt Waddinxveen op u over
Ds. A.A. van Houwelingen: ”In het
voorjaar van 1987 kwam ik voor het
eerst naar Waddinxveen om er als te
beroepen predikant kennis te maken
met de hervormde Immanuëlkerkge
meente. Ik vind het een groene en dy
namische plaats. Als Randstadter, ge
boren en getogen in Rotterdam en ge
studeerd hebbende in Leiden, spreekt
me dat ook aan. De Waddinxvener is
een druk baasje. Ze hebben het erg
druk met heel veel dingen en alles moet
ook vlug gebeuren. Die leefwijze is me
ook wel eens wat tegengevallen”.
doet niet iedereen te vriend houden. Er
zijn ook wel mensen die weer afhaken
en letterlijk elders hun heil zoeken.
Het maakt het er echter wel spannen
der op.
De Immanuëlkerk is een oefenplaats in
tolerantie en pluralisme. Het kan niet
zo zijn dat de een de ander de gelovige
les leest, of dat er een groep zijn me
ning opdringt aan de ander. Als dat zo
zou zijn, dan zou de Immanuëlkerk,
denk ik, ophouden te bestaan.
Het karakter van de gemeente zou al
thans sterk veranderen. Bij alle ver
scheidenheid ligt de eenheid van de Im
manuëlkerk, naar mijn idee, in de
openheid van gemeente naar buiten
t e. Laat ik maar zeggen: de aandacht
voor de wereld.
We proberen in de Immanuëlkerk, met
vallen en opstaan en zo goed en zo
kwaad als dat gaat natuurlijk, het ge
loof in verband te brengen met de din
gen die zich buiten de muren van de
kerk afspelen. Wij hebben bijvoor
beeld in de Immanuëlkerk een werk
groep Olvenstedt en een sterke werk
groep die zich bezighoudt met Zen
ding, Werelddiakonaat en Ontwikke
lingssamenwerking.
Ik denk dat het heil, in bijbelse zin,
meer is dan alleen je zieleheil. Het is
net zo breed als Gods schepping. Dat
houdt natuurlijk wel een groot risico in:
en dat is - om het maar eens met een, in
reformatorische kring geijkte, term te
zeggen - de wereldgelijkvormigheid.
Het gevaar dat het evangelie uitgele
verd wordt aan de wereld. Dat het
soort slap humanisme wordt met kre
ten als innerlijke groei en persoonlijke
zelfontplooiing. Het radikale karakter
gaat er dan verloren.
Als je echter het riskante, en volgens
mij zit dat al in het evangelie zelf, wil
vermijden, dan loop je een dikke kans
in een cultureel en maatschappelijk
getto terecht te komen. Dan verlies je
je realiteitszin. Maar als het evangelie
hèt evangelie is dan moet het bij wijze
van
dan moet het zich in de wereld kunnen
bewijzen.
Ik geloof dat het prof. dr. H. Berkhof
was die gezegd heeft: de kerk is niet van
de wereld, maar ze is ook niet onwe-
reldlijk. De kerk is in de wereld. De ge
meente is het zout der aarde. Ik hoop
dat wij in de Immanuëlkerk een heel
klein beetje van die opdracht waar ma
ken”.
Waar we overigens wel voor moeten
waken is van de zondag een zelfde dag
te maken als alle andere dagen van de
week door te gaan werken en via de te
levisie alle uitwassen van de consump
tie- en produktiemaatschappij over je
heen te laten komen”.
De geestelijke nood moet wel erg groot
geweest zijn om in het eerste oorlogsjaar
1940 al aan een kerkscheuring te den
ken.
”Ja, dat denk ik wel. Het was heel moe
dig van die mensen om in een heel
moeilijke tijd in een heel hechte ge
meenschap die zware stap te doen en
tot innerlijk geestelijk verzet te komen.
Die beslissing liep dwars door families
heen. Kinderen hoefden in sommige
gezinnen niet meer thuis te komen.
Soms merk je nog wel eens hoe bij som
mige mensen de pijn en het verdriet er
nog zit.
Maar de nood moet echt heel hoog ge
weest zijn dat men die prijs er voor
heeft willen betalen en een enorme vol
harding en opofferingsgezindheid aan
de dag legde. De later gekozen naam
”Wet en Evangelie” heeft voor mijn
gevoel ook iets van opgeluchtheid. Het
ging niet allen om de wet, maar ook om
het evangelie”.
Is er nog een moment dat u zegt: Eens
komt alles goed
”Ik ben geen profeet. Tot in de hoogste
organen worstelt de Nederlandse Her
vormde Kerk al sinds de negentiende
eeuw met dit probleem en heeft men
ervaringen met variëteiten in eigen ker
kelijke kring. Die verdeeldheid is uiter
aard ook heel schadelijk voor het beeld
van de kerk bij buitenkerkelijken.
Toch is het ook zo dat wij in een pluri
forme samenleving leven en dat kom je
natuurlijk evenzeer op godsdienstig
terrein tegen. Al in het Nieuwe Testa
ment zie je allerlei vormen van christe
lijk geloof.
Zo gaat het in de Romeinen-brief
vooral over de rechtvaardiging door
het geloof en staat in de Efeze-brief
veel meer de bevrijding van de mach
ten centraal. Prof. dr. Berkhof, n van
mijn leermeesters, zegt dat het evange
lie een diamant is met vele facetten.
Omdat het Woord vlees geworden is
spelen uiteraard ook allerlei culturele
verschillen in geloofsbeleving een grote
rol. Het gaat er om dat je elkaar in de
kerk leert accepteren en voor elkaar
ook openstaat. Van de Centrale Her
vormde Gemeente zou de Immanuël
kerkgemeente bijvoorbeeld best iets
kunnen leren op het gebied van de spi
ritualiteit, van de bevinding. Die is bij
ons niet zo sterk ontwikkeld. Het per
soonlijk wandelen met God en hoe wij
dat moeten doen gaat ons wat moelij
ker af’.
U sprak al over het ”Samen-op-Weg”-
proces met de Gereformeerde Kerk. Be
kend is dat eenwording gepaard zal
moeten gaan met offers. Dat kan niet
anders. Wat levert de Immanuëlkerkge
meente in
’’Eerst even dit. Het Samen-op-Weg-
proces begon enige tijd geleden bij de
betrokkenen spanning op te leveren,
vooral wat betreft het tempo. We heb
ben elkaar toen eens diep en eerlijk in
de ogen gekeken, en is de druk een
beetje van de ketel gehaald. Er is daar
door wat meer vrijheid van handelen
ontstaan. Je hoeft tenslotte niet alles
samen te doen. Compromissen komen
in zo’n situatie beter tot stand. De sa
menwerking, die we ook veel meer aan
de basis zoeken, is daardoor veel harte
lijker geworden.
Er is een werkgroep ’’kerkbladen”.
’’Ontmoeting” van de Gereformeerde
Kerk en het ’’Maandblad” van de Im-
manulkerk verschillen van karakter.
Maar je kunt natuurlijk wel gegevens
en artikelen uitwisselen. Nou, dat doen
we ook. Da’s een heel plezierige vorm
van samen werken, om mee te begin
nen. Dan bezien we of dit kan worden
uitgebreid. Of het tot één blad komt
zullen we aan de hand van de ontwikke
lingen bezien en besluiten.
Er zijn ook praktische verschillen. De
gereformeerden werken met kleine
wijken, wij niet. Onze kerk heeft ook
meer moeite om vacatures in het pasto
rale en diakonale werk te vervullen,
hoewel dat telkens wel weer lukt. Het
nu al aanbrengen van een gerefor
meerde structuur in de pastorale zorg is
praktisch onmogelijk omdat daarvoor
meer mensen nodig zijn.
En wat de offers betreft: Ik denk dat
dat meevalt. Je krijgt er ook wat voor
terug en je leert veel van elkaar”.
Zijn er in het oog springende verschillen
tussen beide kerken, zoals bijvoorbeeld
het Avondmaal
”Bij ons mag iedereen die zich geroe
pen voelt en die de verschijning van de
Heer liefheeft deelnemen aan het
Avondmaal. Gedoopt zijn of belijdenis
gedaan hebben zijn zeker niet irrele
vant, maar de belijdenis is geen abso
lute voorwaarde voor de deelname aan
het Avondmaal.
Kinderen nemen in gezinsverband deel
aan het Avondmaal. In de Gerefor
meerde Kerk mogen kinderen ook aan
het Avondmaal deelnemen.
Wat de gereformeerden wel hebben en
wij niet zijn de kjndemevendiensten.
Is er een beeld waar u met de Immanuël
kerkgemeente naar toe wilt
”Ja, u snijdt een punt aan waar we dit
seizoen een begin mee willen maken.
We willen een pastoraal beleidsplan op
poten gaan zetten. Maar ik vind dat je
als kerk ook een beetje moet uitkijken
met beleidsplannen maken, al sluit ik
mijn ogen natuurlijk niet voor de nood
zaak van een goed stukje management,
organisatie en bestuur.
Wat ik wil zeggen is dat Abraham als
gelovige ook niet uit Ur der Chaldeeën
vertrok op basis van een plan, maar
door een Stem uit de hemel. Ik hoop
dat in alles wat wij doen en laten hier
van iets uitstraalt naar buiten.
De Geest valt niet te plannen en te
structureren in ons streven naar het
Koninkrijk van God. Je moet ook niet
willen proberen met plannenmakerij
de Geest te slim en te snel af te willen
zijn. De Geest waait waarheen Hij wil
en niet door de windtunnels die wij
voor Hem hebben gemaakt.
Ik vind dat de kerk al zo is gebureaucra
tiseerd en steeds meer bedrijfsmatiger
wordt. Je hoeft toch niet aan alles mee
te doen”.
Ik bedoel meer in relatie met het werk
loosheidsvraagstuk, de vereenzaming,
de armoede.
”Er is een tamelijk goed systeem waar
door onze mensen elkaar een beetje in
de gaten houden. Aan het begin van elk
seizoen zoeken de ouderlingen contact
met alle gemeenteleden om te vragen
wat ze willen en waar ze behoefte aan
hebben.
Daarbij ontmoeten we lidmaten die
”hervormd-op-afstand“ willen zijn en
dat respecteren we ook. Ik weet in ie
der geval wel dat de hervormde Imma
nuëlkerkgemeente voor heel veel men
sen iets betekent.
Problemen zouden zich kunnen gaan
voordoen bij de ouderen. Als mensen
later het verzorgingstehuis ingaan dan
dreigt vereenzaming. Maar ook de
jeugd dreigt ons door de vingers te glip
pen als we niet oppassen. Ook de ver
borgen armoede, als die er is, verdient
volop onze aandacht”.
Zondag 11 november
10.00 uur - Doopdienst in de Imma
nuëlkerk met ds. A.A. van Houwelin
gen, het kinderkoor en gasten uit het
Duitse Olvenstedt.
17.00 uur - Jeugddienst met ds.
Th.H.G. Hulst.
Donderdag 15 november
20.15 uur - Concert van het Orkest Mu
sica di Gloria onder leiding van Dick
Bakker en de organist/pianist Louis
van Dijk. Het orkest telt een 20-tal
strijkers en houtblazers, met instru
menten als fluit, hobo, hoorn en fagot.
De toegangskaarten kosten 30,- per
stuk. Kaarten in de voorverkoop op de
adressen Vijverlaan 2, Noordkade 12
en Mozartlaan 42 en bij Janine Vis
(Passage 59), Jacob Vis (Kanaalstraat
1), H.B. v.d. Oest (Kerkweg-West 6),
G. Kool (leplaan 71), S. Bouma
(Groensvoorde 10), H. Verweij (Bre-
derolaan 7) en Plusmarkt Riwa (Zuid-
plaslaan 184).
Het programma van dit concert meldt
16 punten. Begonnen wordt met ”Wat
de toekomst brenge moge” en ’’Mozart
- Voiche sapete serenade” voor de
pauze en met ”God is getrouw” tot
’’Blijf bij mij Heer” als slot. De Ya-
maha-vleugel is beschikbaar gesteld
door de Rabobank Waddinxveen.
U zegt de sfeer is die van leven en laten
leven, maar dat is toch geen christelijke
opdracht
’’Kerkordelijk gezien zijn wij gehou
den regelmatig gesprekken met de
Centrale Hervormde Gemeente te voe
ren. Wij hebben die gesprekken ook
gezocht. Zo zouden we graag zien dat
de Centrale Hervormde Gemeente de
bereidheid zou moeten hebben om ten
minste als waarnemer bij ”Samen-op-
Weg”-vergaderingen aanwezig te zijn.
Wij hebben daar ook meermalen om
gevraagd. Nu is het zo dat wij namens
de Nederlandse Hervormde Kerk in
Waddinxveen het lokale ”Samen-op-
Weg”-proces opknappen. Maar ue
Centrale Hervormde Gemeente vindt
niet de vrijheid aan die gesprekken
deel te nemen, zelfs niet in de vorm van
een waarnemerschap.
Leden van de kerkeraden van de Cen
trale Hervormde Gemeente, de Imma
nuëlkerkgemeente en de Gerefor
meerde Kerk hebben wat één keer per
jaar overleg. Dat mag geen gezamen
lijke kerkeraadsvergadering worden
genoemd, maar het is wel een beperkte
vorm van contact met bepaalde ge
spreksonderwerpen
Ónder tolerantie versta ik niet alleen
leven en laten leven, maar ook het voe
ren van gesprekken met elkaar. Daar
komt het helaas niet van. Dat zal voor
een gedeelte aan ons liggen, maar het
ligt ook voor een deel aan de Centrale
Hervormde Gemeente. Veel leden van
de Immanuëlkerkgemeente accepteren
het maar zoals het is. Het kan nu een
maal niet anders, al zouden wij het wel
anders willen. Jammer in dit verbapd is
het ook. dat Waddinxveen geen Raad
van Kerken kent. Persoonlijk mis ik
zo’n raad. Er is alleen een overlegor
gaan van zes kerken waarin overigens
geen inhoudelijke zaken kunnen wor
den besproken. Maar beter iets dan
niets. Ik denk wel dat als we een Raad
van Kerken zouden hebben gehad het
conciliair proces een betere ingang ge
vonden had”.
Een ouderling van de Immanuëlkerk op
zondagmiddag op de tennisbaan en een
diaken tussen twee kerkdiensten door
surfend in Reeuwijk, is dat voor de her
vormde Immanuëlkerkgemeente een
passend beeld van die tolerantie
”Een deel van onze lidmaten heeft daar
zeker moeite mee en besteedt de zon
dag niet op die manier. Dit is overigens
bij ons geen punt van discussie. Ik zou
het zelf tussen twee preken door niet
doen.
Er zijn twee dingen: zondagsrust én
zondagsheiliging. In de Tien Geboden
staat ’’Gedenk de Sabbathdag, dat gij
die heiligt”, omdat de Heer hemel en
aarde geschapen heeft of omdat - zoals
in een andere versie staat - de Heer ons
uit Egypte heeft geleid. Het is dus een
vorm van bevrijding. Daar hoort ook
een stukje ontspanning bij.
Als iemand zich ’s zondags op de ten
nisbaan of op de surfplank wat wil ont
spannen en losmaken van de dagelijkse
beslommeringen dan heb ik daar niet
erg veel bezwaren tegen en respecteer
ik dat ook.
spreken tegen de wereld kunnen, B de Immanuëlkerkgemeente in de loop
der tijd een echte volwaardige kerk ge
worden
”Ja. Ik voel me ook dominee in een vol
waardige hervormde gemeente”.
En uw collega’s behandelen u ook zo
”Elk kwartaal spreek ik met de drie
predikanten van de Centrale Her
vormde Gemeente. En wij zien elkaar
op de ringvergaderingen in Gouda van
onze kerk. De verstandhouding met
mijn collega’s is in ieder geval vrij
goed. De sfeer op dit moment is een
beetje van leven en laten leven, helaas
moet ik zeggen.
Ik zou natuurlijk best eens als her
vormde predikant in de Brugkerk wil
len preken als men mij daarvoor zou
uitnodigen. Van preken in eikaars kerk
is het in mijn tijd nooit gekomen. Ver
der heeft men bezwaren tegen ”de
vrouw in het ambt”. Daardoor wordt
het helaas ook vrijwel praktisch onmo
gelijk dat er een dominee van de Cen
trale Hervormde Gemeente in de Im
manuëlkerk voorgaat.
Andere problemen als het zingen uit
het Liedboek, de moderne psalmberij
ming en ritmisch zingen, laat ik dan nog
maar buiten beschouwing”.
den Berg (lid van de herdenkingscommissie), ds. A.A. van
50-jarige hervormde Immanuëlkerkgemeente) en H.P. Goïnga (scriba).
gend jaar wil gaan verhuizen.
Zij beiden vullen de antwoorden van
de predikant aan of ondersteunen die
met eigen voorbeelden. De heren
Goïnga en Van den Berg schromen
overigens niet ds. van Houwelingen,
die na het Zeeuwse Grijpskerke (1983-
1987) zich op 6 september 1987 aan de
hervormde Immanuëlkerkgemeente
verbond, met andere inzichten te con
fronteren, zoals hun wat afwijkende
schets van een vitale geloofsgemeen
schap, die voor een beleidsmatige en
marketingachtige aanpak om kerke
lijke activiteiten meer samenhang en
een betere follow-up te doen krijgen.
WADDINXVEEN - ”De Geest waait waarheen Hij wil en niet door de
windtunnels die wij voor Hem gemaakt hebben”. ”Je kunt niet meer gelo
ven, zoals we vroeger geloofden, want het is niet zo dat het geloof je komt
aanwaaien 'De eenheid van de hervormde Immanuëlkerkgemeente zit
in de openheid naar de wereld, naar de samenleving toe”.
’Immanuëlkerk staat
WADDINXVEEN - Van welk
kerkgenootschap in Waddinxveen
moet een confessioneel lidmaat van
de Nederlands Hervormde Kerk lid
worden Van de hervormde Imma
nuëlkerkgemeente (Immanuël
kerk) of van de Centrale Her
vormde Gemeente (Brugkerk, Be-
thelkerk, De Hoeksteen)
Die vraag kwam laatst aan de orde
op de gemeenteavond van de Cen
trale Hervormde Gemeente in De
Hoeksteen. Ds. J.W. Goossen ant
woordde op die vraag dat naar zijn
mening een confessioneel her
vormde zeker niet moest worden
verwezen naar de Immanuëlkerk
gemeente, ’’omdat ze zelf zeggen
midden-orthodox te zijn en dat is
niet gereformeerd”. ’’Confessione
len vinden voldoende ruimte bin
nen de Centrale Hervormde Ge
meente en hebben er ook al een
plaats”, aldus ds. Goossen, die aan
zijn woorden nog wel toevoegde ei
genlijk niet aan kerkpolitiek te wil
len doen, maar de vraag was nu
eenmaal gesteld. Heeft ds. Goos
sen gelijk met zijn antwoord, vra
gen we aan ds. A.A. van Houwelin
gen van de hervormde Immanuël
kerkgemeente, die zijn deelge
meente - blijkens de folder van de
overlegorgaan van zes Waddinx
veense kerken - inderdaad wat haar
geloofsbeleving betreft rekent tot
de midden-orthodoxie. Ds. Van
Houwelingen: ”Wat is midden-or
thodox en wat is confessioneel In
Waddinxveen valt een goede con
fessioneel tussen wal en schip. Zelf
ben ik geen confessioneel predi
kant. Mijn prediking is dan ook
niet confessioneel getint. Toch vind
ik - al aarzel ik wel - dat een confes
sioneel hervormde eerder thuis
hoort in de Immanulkerkgemeente
dan in de Gereformeerde Bond van
de Centrale Hervormde Gemeen
te”. ’’Binnen de Nederlands Her
vormde Kerk zijn de identiteiten
overigens ook aan het schuiven ge
gaan. Wat is confessioneel, wat is
midden-orthodoxie nu nog Wat is
de Gereformeerde Bond in Wad
dinxveen Het karakter van de Be-
thelkerk (Bilderdijklaan) is toch
anders dan die van De Hoeksteen
(Esdoornlaan) De geloofsbele
ving geeft dat aan. Binnen de Gere
formeerde Bond is immers ook een
sterke diversiteit en variëteit ont
staan.