MARIJT voor bedrijven en particulieren... IP ■CMBj S F I, jf NCVB-avond 45,- B. en W. willen vijf villa's niet behouden Overdekte Passage Zes Passage-varianten en "Be Fair” A Q>tl cPÏJ Bram Lindhout op le plaats WADDINXVEEN - Zaterdag 4 april organiseerde atletiekvereni ging Avantri te Schoonhoven haar jaarlijkse Parkloop. Met een zon netje en weinig wind was het uit- i stekend loopweer. De loop zelf is i tamelijk zwaar, omdat er 5 rondes door het park liepen met een flink hoog bruggetje en enkele korte draaien. j- U ip] ,n Ïj ötiog 'S.=J: -FFF' wh. k 01828 - 18708 GAAT U VERHUIZEN? mob AUTO- POETS- i i CENTRALE I ASSCHEMAN vtavtx* VtRHUlZMGCN WADOINXVEEN ALLE RIJLESSEN AH HR R4KKBOE VERHUIZERS Wilt u informatie? Passage-West B Stedebouw Passage-West A ra Be Fair Passage- West C Passage-Noord Dl Detailhandel Financiën Passage-Noord D2 FF w J r F- F Verkeer 12 L Pagina 17 Woensdag 8 april 1992 16 Weekblad voor Waddinxveen Waarom 7 winkel lokaties afvielen ■5 jh •chill 1 500 Beleidsprogramma ren”, aldus B. en W. Dan staan u verschillende mogelijkheden ter beschikking: kompleet verzorgde verhuizing huur verhuisauto met chauffeur/verhuizer zelf-verhuizing met gebruik van verhuis auto, pakmaterialen en diverse hulpmiddelen. Het plan Kerkweg-Oost is echter het enige plan waarin een deel van de kosten wegens verkeers maatregelen in het centrumgebied is meegenomen. In alle andere plannen zijn deze kosten buiten beschouwing gebleven. Bij een fi- i 11 schillende plannen dient dit as- KERKWEG OOST C Wilhelminakade 58 Waddinxveen - 01828-18468 Geopend: ma. Vm vrij. 8.30-17.30 uur •iiH- otweegenoHieH Oostpolderweg 9 - 2741 MD Waddinxveen iedere maandagavond theorieles ook voor 17 - jarigen Rijschool 'Bijna' Graanakker 84 - 2743 EL Waddinxveen Telefoon 01828-19852. b.g.g. 15950 Na ampel beraad is evenwel be sloten de verplaatsing van AH niet te realiseren omdat de daar aan verbonden bezwaren groter worden gevonden dan de optre dende voordelen voor het plan. Belangrijkste argumenten voor dit besluit zijn geweest de aanzienlij ke parkeerbehoefte voor de sterk vergrote supermarkt (gelet op de grote trekkracht welke AH uitoe fent), terwijl de ruimte daarvoor in het centrumgebied beperkt is, de opvatting dat AH op het Kon. Wilhelminaplein op adequate wij ze is gehuisvest en de negatieve gevolgen voor de andere winkels aan het Kon. Wilhelminaplein bij vertrek van de AH-vestiging. Bovendien bleek de gemeente uit als problematisch moet worden beschouwd. Het college acht rea lisering van dit plan eigenlijk al leen verdedigbaar als geen andere acceptabele oplossing voor de cen- trumproblematiek kan worden ge vonden. Nu dit laatste niet het geval is, dient naar het oordeel van B. en W. van realisering van plan Dl te worden afgezien. In samenhang hiermee zijn de destijds uitge voerde berekeningen niet meer geactualiseerd. Conclusie: Passage-Noord Dl is in zijn uitvoerbaarheid maat schappelijk gezien problematisch. Van dit plan afzien nu er een uit voerbaar plan is, aldus B. en W. W jr. >3.3. «r; Conclusie: Passage West A is fi nancieel niet uitvoerbaar. - O I X t H ht-v, i i i 1 •4} ”Wij achten deze gemeentelijke financiële bijdrage waarvan in het Beleidsprogramma in totaal ƒ2.250.000,- als bestedingssugges- ties is vermeld en dus voorzien - verantwoord om de diverse rede nen”, aldus B. en W. Dit zijn ze: - Het grote belang van de inwo ners om te beschikken over een goed geoutilleerd modern hoofd winkelcentrum; - Het algemene gemeentelijke be lang om als gemeente van 25.000 inwoners te beschikken over ade quate voorzieningen, waartoe win kels nadrukkelijk behoren; - Te beschikken over een echt hoofdwinkelcentrum (met horeca) waarin de ontmoetingsfunctie wordt gestimuleerd en tot ontwik keling kan komen; - Het belang van de detailhandel- ondernemers in Waddinxveen; - De omstandigheid dat bij plan Passage-West de verkeerscircula- tie in het centrumgebied - die in het verkeerscirculatieplan (VCP) nog was opengehouden - door middel van een aantal maatrege len kan worden ingevuld en gerea liseerd en B. en W. uit een eerste analyse is gebleken dat het ver schil in kosten wegens verkeers maatregelen tussen het verschil in kosten wegens verkeersmaatrege len tussen het plan Kerkweg-Oost (noordzijde) en de voorkeursvari ant van het VCP zeer gering is; - Het plan Kerkweg-Oost is een goed en haalbaar plan waarvoor het verantwoord is deze gemeen telijke middelen in te zetten. Neem kontakt op en wij kunnen u middels een bezoek vrijblijvend informeren over de di verse mogelijkheden en prijzen. pelijke c.q. economische werke lijkheid dat de huidige woonfunc tie aldaar op termijn moeilijk zal zijn te handhaven en dat daarover discussie zal ontstaan”. ’’Bovendien, de bouwkundige staat van de villa’s is zodanig dat ook in verband hiermee bestem mingswijziging na sloop of ingrij pende verbouw wordt bevorderd. Wij beschikken niet over een juri disch instrumentarium om de sloop van de villa’s tegen te gaan. Sloop sec valt derhalve niet te voorkomen. Slechts een bestem mingswijziging zou zijn te voorko men, hetgeen gezien de mogelijke toekomstige en feitelijke ontwik keling moeilijk is”, menen B. en W. Tegen de achtergrond van het voorgaande achten B. en W. het stedebouwkundig gezien verant woord de villa’s te slopen ten be hoeve van een nieuw winkelge bied waarvan alle inwoners plezier kunnen hebben. De enkele om standigheid dat twee villa’s een zekere momumentale waarde heb ben, hetgeen blijkt uit de opname in het monumenteninventarisatie- project van het ministerie van WVC, vinden zij onvoldoende grond om tot een andere afweging te komen. Ir PLANSCHETS WINKELCENTRUM WADDINXVEEN Vj RENVOOI iwsan Ik Tir«ke< ZCJ BrtuiMe Winkel» BR39B Nieuwe Trekken hfieuwe Winkelt ■MMI Dienriverkrjni 7' Wotunfen ',T\\ i ft ”Uit het voorgaande blijkt dat de druk op dit gebied, ten koste van de oorspronkelijke (luxe) woon- fuctie groot is”, aldus B. en W. ”Dit is ook niet verwonderlijk ge let op de ligging in het hart van onze gemeente. Wij houden der- pect derhalve terdege te worden betrokken. Eigenlijk dienen bij alle andere plannen - voor een zuivere verge lijking - op zijn minst een deel van de kosten van de nog beno digde verkeersvoorzieningen in het centrumgebied te worden op geteld. In ieder geval kent Kerkweg-Oost nog de volgende algemene voorde len: - Er ontstaat een aaneengesloten autovrij winkelgebied van circa 300 m2, dat goede mogelijkheden biedt voor recreatief winkelen doordat een alleszins aanvaard baar winkelcircuit wordt gecre- eerd; - Het plan verbetert nadrukkelijk de thans slechte relatie tussen de winkels aan de oostzijde van de Kanaalstraat en de Passage en brengt de winkels in de Kanaal straat in een betere positie; -De thans als belastend ervaren nanciële, vergelijking, van de ver- doorsnijding van het centrum door verkeersroutes verdwijnt. Omdat een kostbare bouwkundige voorzie ning is, is in 1990 ook nog een be rekening uitgevoerd van plan Pas sage-West A, maar dan met het parkeren ondergebracht op het dak van de winkels door middel van een zogenaamd parkeerdek met opritconstructie (Passage- West B). Het resultaat van deze berekening was een tekort van ƒ8.500.000,-. Ook in deze berekening is geen post opgenomen voor de verkeers voorzieningen rondom het cen trum. Dat bij Passage-West A vermelde gegevens ten aanzien van de ver wervingskosten welke ook voor dit plan gelden, rechtvaardigen de conclusie dat het berekende te kort als juist en te hoog moet wor den gekwalificeerd. Conclusie: Passage-West B is fi nancieel niet uitvoerbaar. Uit deze nog niet geheel afgeron de studie blijkt dat het mogelijk is tot een verkeerstechnisch én milieu- en geluidstechnisch ver antwoorde oplossing voor de ver- keerscirculatie in het centrum te komen indien bovengenoemde we gen voor autoverkeer worden af gesloten. Wel is daarvoor de aanleg van een nieuwe weg tussen de Oranjelaan en de Juliana van Stolberglaan no dig, alsmede een doortrekking van de Rijnlandstraat tot de Kerkweg- Oost. De resultaten van deze studie die nen nog nader te worden uitge werkt en geconcretiseerd. Hier voor is nog enige tijd benodigd. Tijdig vóór de voorziene inspraak avond op 20 mei zullen B. en W. de resultaten van deze studie in uitgewerkte vorm presenteren, zo dat deze in de aanspraak kan wor den betrokken en volledig onder werp van beraadslaging kan uit maken tijdens de voorziene be sluitvorming van de raad in de vergadering van 3 juni. Op twee aspecten willen B. en W. in dit kader nog wijzen. Op de eerste plaats moet worden opge merkt dat met de voorgestelde verkeersoplossing de centrumcir- culatie - die in het verkeerscircu latieplan in verband met de nog niet verrichte keuze voor de cen- trumlocatie werd opengehouden - thans wordt ingevuld. Op de tweede plaats achten zij het belangrijk dat ten opzichte van de huidige verkeerssituate voor voetgangers en fietsers in het centrumgebied, in het voorgestel de plan aanzienlijke verbeteringen worden aangebracht. Het realiseren van een nieuw win kelgebied aan de Kerkweg-Oost, vanouds de belangrijkste straat in het centrum van Waddinxveen, territoriaal onmiddellijk grenzend aan de Passage en het Brugcen- trumgebied, past naar het oordeel van B. en W. goed bij het reeds jaren geldende streven het winkel gebied de Passage te versterken, en verhoudt zich op juiste wijze met het Beleidsprogramma 1990-1994. Ook zal de realisering van winkels in dit gebied positieve uitstra lingseffecten hebben op het Brug- centrumgebied (inclusief Gouwe- boulevard) en de zuidzijde van de Kerkweg-Oost (gebied tussen Ka naalstraat en de Rabo-bank). Het opgestelde plan dient uiter aard verder te worden uitgewerkt waarbij de gemeentelijk stede bouwkundig adviseur zal worden betrokken. Bijzondere aandacht zal daarbij geschonken dienen te worden aan de uitwendige ver schijningsvorm van de oostzijde van de bouwmassa in verband met het zicht komende vanaf de hef- brug over de Gouwe. Tevens zal ook in architectonische zin extra aandacht dienen te worden be steed aan de esthetische aspecten. Op de omstandigheid dat ten be hoeve van de realisering van Kerkweg-Oost vijf villa’s moeten worden gesloopt gaan B. en W. in hun voorstel uitgebreid in. Thans staan er twee villa’s leeg. In een voormalige villa is de NMB Bank gevestigd, die de leegstaande villa van wijlen dok ter Van der Linde ten behoeve van uitbreiding van haar kantoor heeft gekocht. Voor de beperkte uitbreiding van het bestaande kantoor is een bouwvergunning aangevraagd. Na overleg met de NMB is de bouw- vergunningsprocedure opgeschort in afwachting van de besluitvor ming over de centrumontwikke- ling. Slechts twee villa’s zijn thans nog in gebruik als woning, waarvan één tevens praktijk is. WADDINXVEEN - De afdeling Waddinxveen van de Nederlandse ChristenVrouwenBond (NCVB) houdt volgende week woensdag avond 15 april om kwart voor acht haar ledenvergadering in De Hoeksteen aan de Esdoomlaan. Op deze avond zal mevr. Joke Verweerd uit Woubrugge de gas te zijn met als onderwerp ’’Poëzie rondom Pasen”. Gasten zijn van harte welkom en informatie kan men krijgen op tel. 01828-18549. WADDINXVEEN - Aan de lokatie aan de noordkant van de Kerkweg-Oost voor een overdekt winkelcentrum ter uitbreiding van ”de Passage” zijn in de loop der jaren een zevental lokaties in het centrum van Waddinxveen de revue gepasseerd. Deze lokaties zijn stuk voor stuk afgevallen wegens de kosten, het ontbreken van voldoende parkeer- mogelijkheden, maatschappelijke aspecten en vanwege de beschik bare ruimte, zo blijkt uit het voor stel dat het college van B. en W. dit weekeinde ’’inzake besluitvor ming centrumontwikkeling” aan de gemeenteraad heeft gedaan. Met het afwijzen van de zeven ge passeerde lokaties en het plan om helemaal niets te doen weg te wuiven wordt de verkeersvrij te maken Kerkweg-Oost-lokatie rijp gemaakt voor de inspraak rond woensdag 20 mei. Deze plannen hebben het in Wad dinxveen tot nu toe niet gehaald: Het plan Passage-West behelst een winkeluitbreiding aan de westzijde van de huidige Passage met circa 5.780 m2 op de plaats waar thans de Kruiskerk, Het Trefpunt en de spijsfabriek van C.P. Broer zijn gevestigd. Het parkeren is in een parkeerkelder geprojecteerd. Een vervangende nieuwe kerkzaal en nieuwe accommodatie voor Het Trefpunt zijn vanaf het begin in het plan opgenomen en zijn ook thans nog - gelet op de be hoefte op dit terrein - noodzake lijk. Ten opzichte van de situatie in december 1990 zijn thans overi gens enkele wijzigingen opgetre den. Zo is de Kruiskerk inmiddels verkocht aan de Gerefoi meerde Kerk Vrijgemaakt en is Het Tref punt - hiermee samenhangend - thans te koop. Ruimtelijk en winkeltechnisch ge zien is sprake van een aantrekke lijk plan. Realisering van dit plan stuit echter op financiële proble men. Het tekort is in 1990 bere kend op ƒ10.255.000,-. De verkeersvoorzieningen rondom het centrum zijn in dit plan niet meegenomen. Óm die reden werd dit plan reeds eerder door B. en W. als niet realiseerbaar gezien. De raad was echter van oordeel dat met Broer in onvoldoende ma te overleg was gevoerd en vond dat nadere studie naar een goed kopere Passage-West-variant moest worden verricht. Gevolggevend aan dit besluit van 27 februari 1991 is opnieuw con tact gelegd met de directie van C.P. Broer teneinde meer inzicht te krijgen in de kosten van ver werving van de spijsfabriek. Daar toe is een extern adviesbureau in geschakeld in overleg met pro jectontwikkelaar MAB, namelijk Houdringe B.V. Dit bureau heeft een rapport uit gebracht met als kostenindicatie een schadevergoeding tussen de ƒ3.5000.000,- en ƒ5.750.000,-, af hankelijk van het belang van ko per en verkoper. Wegens verwervingskosten is bij de berekening van Passage-West in 1990 uitgegaan van een totaal bedrag aan verwervingskosten van ƒ7.550.000,- voor spijsfabriek, Kruiskerk en Het Trefpunt teza men. Uit deze cijfers blijkt dat de aan name wegens verwervingskosten als zeker niet aan het hoge kant kan worden beschouwd, hetgeen het college tot de conclusie leidt dat ook deze nadere gegevens geen financieel uitvoerbaar plan opleveren. Door Houdringe BV en MAB is diverse malen overleg gevoerd met Broer. Tot echte onderhande- lingen is het niet gekomen omdat dit - gelet op het veel te grote plantekort - niet zinvol werd ge acht. Een substantiële verminde ring van de aankoopprijs zou im mers toch nog tot een te groot plantekort leiden. Naar aanleiding hiervan is het overleg inmiddels afgerond. Voor de volledigheid melden B. en W. nog dat de spijsfabriek inmiddels is opgenomen in de monumenten inventarisatie die door het minis terie van WVC is uitgevoerd in het kader van het zogenaamde MIP van WVC is uitgevoerd in het kader van het zogenaamde MIP (Monumenten Inventarisatie Project). Dit is gedaan vanwege de waarde als industrieel monu ment. WADDINXVEEN - Niks doen aan een hoofdwinkelcentrum (O- variant) en een renovatie van de huidige Passage zijn ook punten die aan de orde komen in het voorstel over de centrumontwik keling dat B. en W. aan de ge meenteraad hebben gedaan. Naar aanleiding van het verzoek van de raad om de gevolgen van een O-variant aan te geven heb ben B. en W. aan de Rijksconsu- lent voor het Midden- en Kleinbe- drijf van het ministerie van EZ, als onafhankelijke deskundige, zijn oordeel gevraagd. Mede naar aanleiding daarvan wijzen ook B. en W. de O-variant af omdat deze slecht is voor Wad dinxveen. B. en W. achten het van belang de raad erop te attenderen dat het de bedoeling is dat - samenhan gend met de uitbreiding van de winkelvoorzieningen in het cen trum - tevens een renovatie van de huidige Passage plaatsvindt. Deze houdt in dat de huurwinkels door de eigenaar worden gereno veerd. Hierover zullen nog afspra ken worden gemaakt met de eige naar. Tevens wordt er vanuit gegaan dat de eigenaren-winkeliers hun panden zullen opknappen en mo derniseren. Verder ligt het in het voornemen het voetgangersgebied te overdekken. Uitgaande van een positief besluit van de raad over Kerkweg-Oost op 28 april a.s. zal daarna rond 20 mei de inspraakavond voor de be volking worden gehouden, waarna in de reguliere raadsvergadering van 3 juni, na het inlassen van ex tra commissievergaderingen op 25, 26 en 27 mei, een nader raadsbesluit zal dienen te worden genomen waarin op de inspraakre- sultaten zal worden ingegaan. Tevens zal alsdan door de raad onder andere toestemming dienen te worden verleend de plannen de finitief uit te werken en zullen de in financiële zin benodigde beslui ten worden genomen. ’’Duidelijk wordt daaruit dat er - gelet op de wettelijk voorgeschre ven procedures - nog een lange weg is te gaan alvorens met de bouw kan worden begonnen en dat dit sterk afhankelijk is van het al dan niet indienen van bezwa- ia- L...J Toen destijds werd geconstateerd dat realisering van de winkeluit breiding in het directe Passage- gebied op diverse problemen stuitte is het idee opgekomen op het Be Fair-complex (inclusief terrein tennisclub ”De Gouwe Smash”) een geheel nieuw win kelcentrum te bouwen. Randvoorwaarde daarbij was dat het Burg. Warnaarplantsoen ge handhaafd diende te blijven en bij voorkeur zou dienen te worden vergroot. Een extern adviesbureau werd in geschakeld om de geschiktheid van deze locatie te beoordelen. Dit bureau, Kolpron Consultants, bracht in januari 1990 rapport uit. Belangrijkste conclusies waren dat de Be Fair-locatie geschikt werd bevonden als locatie voor een nieuw hoofdwinkelcentrum met een omvang van 17.000 m2, het werd wel noodzakelijk geoor deeld de winkels in en rond de Passage naar het nieuwe winkel centrum te verplaatsen. De Passage - circa 5.200 m2 - zou derhalve zijn huidige winkelfunc tie verliezen. Stedebouwkundig gezien kan gesproken worden van een fraai plan dat niet alleen win kels doch ook woningen bevat doch dat anderzijds een geheel nieuw centrum min of meer naast het historisch gegroeide centrum betekent. In 1991 uitgevoerde berekeningen wezen uit dat bij dit plan ƒ4.500.000,- beschikbaar zou zijn voor het oplossen van knelpunten in het Passage-gebied. Teneinde de werkelijke kosten van uitplaatsing van de Passage- winkels te kunnen bepalen is in goed overleg binnen de Stuur groep Centrum een terzake des kundige bureau ingeschakeld, na melijk Houdringe B.V. Dit bureau heeft, in samenwer king met een vertegenwoordiger van het KNOV te Rijswijk, een rapport uitgebracht dat resulteert in een totaal te vergoeden bedrag aan schadeloosstellingen van ƒ19.564.000,-. In het rapport is uitgegaan van aankoop van de winkels aan de zuidzijde van de Passage en de winkels in de Kanaalstraat en Ju liana van Stolberglaan (parfume rie Mieke). Voor de winkeliers-huurders zijn de schadevergoedingen berekend. Tevens is meegenomen de aan koop van winkels van de eigenaar- verhuurders. Bij de berekende schadeloosstellingen is voor de ei- genaren-gebruikers en de huur ders rekening gehouden met een aftrek van 40% in de zogenaamde huurgewenningsbijdrage (bijdrage wegens hogere huurwaarde res- j econo misch voordeel (vestiging op een betere winkellocatie). De opbrengsten wegens verkoop van onroerend goed in het Passa ge-gebied zijn niet in mindering gebracht. De belastingschade staat echter als een geraamde post genoteerd. Gelet op het reeds genoemde ho ge bedrag is door het college de conclusie getrokken dat een win- kelcentrumontwikkeling op de Be Fair-locatie niet tot de mogelijk heden behoort. Het is evident dat de verkeersmaatregelen in het centrumgebied qua kosten in dit plan volledig buiten beschouwing uit- zijn gebleven. Teneinde naar buiten toe niet lan ger dan nodig onzekerheid te la ten bestaan hebben B. en W. de raad bij brief van 10 september 1991 hierover geïnformeerd. Conclusie: ”Be Fair”-plan is fi nancieel niet uitvoerbaar. De opkomst voor de wedstrijd was wat aan de karige kant met in totaal 78 deelnemers, senioren en veteranen in 3 klassen. Bij de se nioren won de Marokkaan Aziz in de snelle tijd van 28.49 minuut. Bij de veteranen I werd de Woer- dense atleet Rien v.d. Wilt le in 29.30 minuut. Bij de veteranen II won Cor Hartsema in 34.47 mi nuut, terwijl Antiloper Bram Lindhout bij de veteranen III (60-70 jarigen) met de eer ging strijken, door de ongeveer 10 kilo meter te winnen in 37.49 minuut. Hiermede prolongeerde hij zijn overwinning van 1991 en was nu zelfs 45 seconden sneller. Voor de volledigheid vermelden B. en W. dat destijds nog is on derzocht de realisering van 5.800 m2 aan winkels aan de westzijde van de Passage waarbij het parke ren op maaiveldniveau rondom de Passage zou worden gevonden op diverse verspreid liggende locaties (Passage-West C). Daarvoor bleek echter onvoldoen de ruimte aanwezig tenzij op vrij grote schaal eigendommen van derden ten behoeve van het par keren zouden worden verworven. Mede om die reden is dit plan destijds niet verder doorgerekend. Conclusie: Passage-West C is on uitvoerbaar wegens ontbreken van voldoende parkeermogelijkheden. Gelet op de gebleken (economi sche) uitvoerbaarheid van de plannen Passage-West A tot en met C is de planontwikkeling in een andere richting gezocht na melijk aan de noordzijde van de Passage. Dit plan Dl met varianten daarop - D2 en D3 - betekent de realise ring van nieuwe winkels op gron den gelegen tussen de Passage en Huize Souburgh. De benodigde ruimte wordt bij plan Dl gevonden door het amo- veren van 20 bejaardenwoningen. Het parkeren geschiedt deels op maaiveldniveau en deels ’’onder geschoven”. Winkeltechnisch ge zien is sprake van een aantrekke lijk plan. Ruimtelijk gezien moet worden geconstateerd dat sprake is van een voor Waddinxveense begrippen te compact bebouwd gebied. Mede hierdoor blijft er onvol doende ruimte beschikbaar voor een eventuele toekomstige uitbrei ding van bejaardentehuis Sou burgh met een verpleegtehuis. Verkeerstechnisch liggen er ook enige forse problemen in verband met de in- en uitrit op de drukke Juliana van Stolberglaan, waarbij tevens hoogteverschillen moeten worden overbrugd. Eertijds uitgevoerde exploitatie- berekeningen wijzen uit dat dit plane en tekort oplevert van ƒ3.330.000,- (exclusief verkeers voorzieningen). Dit tekort lijkt niet onoverbrugbaar. Het grote bezwaar van dit plan Dl is evenwel dat daarvoor 20 in goede staat verkerende bejaarden woningen (met een lage huur, gunstige ligging en daardoor zeer gewild) moeten worden gesloopt. Gelet op de ingrijpende gevolgen voor de in het algemeen hoogbe jaarde bewoners zijn B. en W. van opvatting dat de uitvoering van plan Dl maatschappelijk gezien pectievelijk huur) vanwege Tussen het KNOV, afdeling Wad dinxveen en het college bestaat geen enkel verschil van opvatting omtrent de dringende noodzaak aan de Passage een behoorlijke uitbreiding aan het winkelareaal toe te voegen. Om de meer exacte omvang van deze uitbreiding (waar dan ook gesitueerd) alsmede de branche- ring daarvan zo objectief mogelijk te doen vaststellen is door de Stuurgroep Centrum destijds be sloten om drie onafhankelijke des kundigen hierover een notitie te laten vervaardigen. Deze deskundigen van MAB, KNOV te Rijswijk en de Rijks- consulent van het ministerie van Economische Zaken hebben in ju li 1991 de notitie ’’Waddinxveen, optimale branchering kernwinkel- apparaat” uitgebracht. In deze notitie is niet de gebrui kelijke normatieve benadering ge kozen doch is als uitgangspunt ge nomen een zo optimaal mogelijk branchepatroon voor de uitbrei ding van het Waddinxveen kern- winkelapparaat, derhalve een kwa litatieve benadering rekening hou dend met de reeds aanwezige branches. Conclusie van de notitie is dat de netto uitbreiding aan winkels cir ca 4.720 - 5.120 m2 kan bedra gen, dat wil zeggen exclusief ver plaatsingen en zonder rekening te houden met uitbreiding wegens dienstverlening en horeca. Voor horeca wordt 400 m2 in totaal ge noemd. Rekening werd verder ge houden met de verplaatsing van Albert Heijn van het Kon. Wil helminaplein naar de Kerkweg- Oost. uitzicht ten gevolge van nieuw bouw tot aan de singel; De bevoorrading vanaf de Juliana van Stolberglaan is, mede ten ge volge van het hoogteverschil naar de parkeer”kelder” problema tisch. Conclusie: Passage-Noord D2 is ruimtelijk niet aanvaardbaar. parkeerkelder een PaSSÜge-NoOrd D3 Als compromis tussen de beide plannen Passage-Noord Dl en D2 is nog onderzocht of een plan te realiseren is waarbij maximaal 10 bejaardenwoningen worden ge sloopt, onder de conditie dat deze - bij voorkeur in het nieuwe cen trum - worden ’’teruggebouwd” (Passage-Noord D3). Omdat ruimtelijk en winkeltech nisch sprake is van een in principe aanvaardbaar plan is dit plan doorgerekend. De uitkomst van deze berekening is teleurstellend. Het tekort bedraagt namelijk ƒ9.365.000,- exclusief verkeers voorzieningen in het centrumge bied (p.m.-post). Op die grond is deze planvariant niet te realiseren. Conclusie: Passage-Noord D3 is financieel onuitvoerbaar. WADDINXVEEN - Alle inwoners zullen plezier hebben van een nieuw overdekt winkelcentrum aan de noordkant van de Kerkweg-Oost, dus vormt het geen probleem de vijf villa’s daar te slopen. Bovendien staan twee van deze huizen leeg, zit in één ervan de NMB Bank en hebben slechts twee villa’s een zekere monumentale waarde. Dit is allemaal onvoldoende om de schou ders te zetten onder het behoud van dit stukje ’oud-Waddinx- halve rekening met de maatschap- veen’. Dat blijkt uit het voorstel van B. en W. aan de gemeenteraad om in principe akkoord te gaan met win kels aan de noordkant van de Kerkweg Oost. Het ’’goede, haal bare en waardevolle” plan voor ziet ook in de afsluiting van de Kerkweg-Oost voor het autover keer, een nieuwe weg bij Boon- stoppel BV (tussen Oranjelaan en Juliana van Stolberglaan) en een doorgetrokken Rijnlandstraat. Om Kerkweg-Oost van de grond te krijgen moet de gemeente Wad dinxveen zeker drie miljoen gul den bijpassen. Na het afvallen van zes Passage- varianten en de ”Be Fair”-lokatie hebben B. en W. nadere studie verricht naar de mogelijkheden om een uitbreiding van het hoofd- winkelcentrum te realiseren op de gronden langs de Kerkweg-Oost (noordzijde) waarop thans nog 5 villa’s staan. ”Wij zijn mede tot dit besluit ge komen gelet op de feitelijke situa tie dat enkele villa’s te koop of leeg staan en zich derhalve een gunstig moment voordoet voor een planontwikkeling op dit cen traal gelegen gebied”, aldus B. en W. Het opgestelde plan van project ontwikkelaar MAB voorziet in de realisering van 5.048 m2 winkels met 18 woningen aan de Kerk weg-Oost (noordzijde) en een uit breiding in het Passage-gebied (westzijde) met 816 m2 winkels, namelijk 470 m2 in een nieuw winkelpand aan het Kerkplein en 346 m2 door middel van uitbrei ding van de bestaande super markt. In totaliteit derhalve een uitbrei ding van het winkelvloeroppervlak met 5.864 m2. Een uitgevoerde haalbaarheidsanalyse wees uit dat het totale tekort op dit plan ten minste ƒ3.000.000,- (inclusief ver keersvoorzieningen) bedroeg. ”Wij vonden dit plantekort op een zodanig niveau liggen dat het naar ons oordeel verantwoord was op dit plan verder te studeren. Deze nadere studie betrof met name de financiële en verkeersaspecten. Daarnaast is door ons aandacht besteed aan de stedebouwkundige en ruimtelijke aspecten, het par keren en het distributieve/deta- ilhandelsaspect”, verduidelijken B. en W. Kerkweg Oost: goed, haalbaar, waardevol gevoerd overleg dat AH ’’niet stond te trappelen” om te ver plaatsen. Naar aanleiding van het besluit ten aanzien van AH is de notitie inzake de branchering geactuali seerd. Conclusie is dat het opti male branchepatroon past binnen de fysieke mogelijkheden van Kerkweg-Oost. Het aantal m2 voor uitbreiding bedraagt 5.565 m2. Dit komt overeen met de eerdere gedachte 5.864 m2 (de totale te verkopen oppervlakte bedraagt overigens meer, namelijk ca. 7.000 m2, om dat niet alleen te bebouwen grond wordt verkocht doch ook prome nades en dergelijke. Uit de aan het Raadhuisplein op gemaakte parkeerbalans blijkt dat de optredende parkeerbehoefte ten gevolge van de uitbreidings plannen kan worden gedekt door het aanleggen van nieuwe par keerplaatsen. Het tekort van tenminste ƒ3.000.000,- hebben B. en W. eerst aan een kritische nadere be schouwing onderworpen, met na me om na te gaan of alle kosten op de juiste wijze zijn meegeno men. Dit blijkt het geval te zijn. Vervolgens hebben zij zich bera den over de vraag op welke wijze dit tekort zou kunnen worden ge dekt. Daaruit blijkt dat naast de in het Beleidsprogramma 1990-1994 genoemde gemeentelij ke bijdrage van ƒ1.000.000,- in de kosten van infrastructuur, tevens het bedrag van ƒ750.000,- wordt ingezet, dat als bestedingsugges- tie in het Beleidsprogramma was genoemd wegens het doortrekken van de Rijnlandstraat. Verder worden, door te beschik ken over een bedrag van in totaal ƒ750.000,- ten laste van het fonds Kernenbeleid en het in het Be leidsprogramma 1990-1994 ge noemde bedrag van ƒ500.000,- wegens tekortdekking lopende ex ploitaties, nog aanvullende dek- kingsmiddelen gevonden tot een bedrag van ƒ1.230.000,-, zodat derhalve een totaalbedrag aan ge meentelijke financiële bijdragen van ƒ2.980.000,- wordt ingezet. Teneinde de sloop van bejaarden woningen te vermijden is een al ternatief plan ontwikkeld om de Passage aan de noordzijde uit te breiden, zonder sloop van bejaar denwoningen (Passage-Noord D2). Vanwege de aan dit plan verbon den nadelen van met name ruim telijke aard, is besloten dit plan niet verder te bestuderen. Deze nadelen betreffen: - Het nieuwe winkelgebied is te compact en veroorzaakt teveel be bouwing op een klein gebied; - Het parkeren in de directe om geving is moeilijk oplosbaar en le vert bezwaren op voor de omge ving; - De bewoners van de bejaarden woningen krijgen een weinig fraai ViO w -i-F. In het plan Kerkweg-Oost is met name het verkeersaspect - in rui me zin genomen - uiterst belang rijk en verdient daarom bijzonde re aandacht. In het voorgelegde plan is name lijk uitgegaan van het autovrij maken van de Kerkweg-Oost tus sen Oranjelaan en Kanaalstraat en een gehele afsluiting voor auto verkeer (behalve de bus) van de Juliana van Stolberglaan-Kanaal- straat voor het gedeelte tussen ga rage Boonstoppel en de Stations straat. Deze ingrijpende maatregel wordt door B. en W. noodzakelijk ge acht om het nieuwe winkelgebied op een verantwoorde wijze aan te laten sluiten op de bestaande Pas sage. De belangrijke autoroutes Kanaalstraat-Juliana van Stolberg laan en Kerkweg-Oost-Kanaal- straat en Kerkweg-Oost-Juliana van Stolberglaan zouden voor het winkelend publiek te grote barriè res zijn. Het is volgens het college evident dat de voorgenomen afsluiting van belangrijke wegen grote gevolgen heeft voor de verkeerscirculatie in het centrumgebied en noopt tot het vinden van verkeers- en ge- luidtechnisch verantwoorde oplos singen. Hiertoe is studie verricht door de gemeentelijke verkeerstechnisch adviseur Goudappel en Coffeng. ili;ti! li'h Jv -f C

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1992 | | pagina 15