MARIJT
voor bedrijven en
particulieren...
IP
■CMBj
S F
I,
jf
NCVB-avond
45,-
B. en W. willen vijf villa's niet behouden
Overdekte
Passage
Zes Passage-varianten en "Be Fair”
A
Q>tl cPÏJ
Bram Lindhout
op le plaats
WADDINXVEEN - Zaterdag 4
april organiseerde atletiekvereni
ging Avantri te Schoonhoven haar
jaarlijkse Parkloop. Met een zon
netje en weinig wind was het uit-
i stekend loopweer. De loop zelf is
i tamelijk zwaar, omdat er 5 rondes
door het park liepen met een flink
hoog bruggetje en enkele korte
draaien.
j-
U ip] ,n
Ïj ötiog
'S.=J:
-FFF'
wh.
k
01828 - 18708
GAAT U
VERHUIZEN?
mob
AUTO-
POETS-
i i CENTRALE
I
ASSCHEMAN
vtavtx* VtRHUlZMGCN
WADOINXVEEN
ALLE
RIJLESSEN
AH
HR
R4KKBOE
VERHUIZERS
Wilt u informatie?
Passage-West B
Stedebouw
Passage-West A
ra
Be Fair
Passage- West C
Passage-Noord Dl
Detailhandel
Financiën
Passage-Noord D2
FF
w J
r F- F
Verkeer
12 L
Pagina 17
Woensdag 8 april 1992
16
Weekblad voor Waddinxveen
Waarom 7 winkel
lokaties afvielen
■5
jh
•chill 1 500
Beleidsprogramma
ren”, aldus B. en W.
Dan staan u verschillende mogelijkheden
ter beschikking:
kompleet verzorgde verhuizing
huur verhuisauto met chauffeur/verhuizer
zelf-verhuizing met gebruik van verhuis
auto, pakmaterialen en diverse
hulpmiddelen.
Het plan Kerkweg-Oost is echter
het enige plan waarin een deel
van de kosten wegens verkeers
maatregelen in het centrumgebied
is meegenomen. In alle andere
plannen zijn deze kosten buiten
beschouwing gebleven. Bij een fi-
i 11
schillende plannen dient dit as-
KERKWEG OOST C
Wilhelminakade 58
Waddinxveen - 01828-18468
Geopend: ma. Vm vrij. 8.30-17.30 uur
•iiH-
otweegenoHieH
Oostpolderweg 9 - 2741 MD Waddinxveen
iedere maandagavond
theorieles ook voor
17 - jarigen
Rijschool 'Bijna'
Graanakker 84 - 2743 EL Waddinxveen
Telefoon 01828-19852. b.g.g. 15950
Na ampel beraad is evenwel be
sloten de verplaatsing van AH
niet te realiseren omdat de daar
aan verbonden bezwaren groter
worden gevonden dan de optre
dende voordelen voor het plan.
Belangrijkste argumenten voor dit
besluit zijn geweest de aanzienlij
ke parkeerbehoefte voor de sterk
vergrote supermarkt (gelet op de
grote trekkracht welke AH uitoe
fent), terwijl de ruimte daarvoor
in het centrumgebied beperkt is,
de opvatting dat AH op het Kon.
Wilhelminaplein op adequate wij
ze is gehuisvest en de negatieve
gevolgen voor de andere winkels
aan het Kon. Wilhelminaplein bij
vertrek van de AH-vestiging.
Bovendien bleek de gemeente uit
als problematisch moet worden
beschouwd. Het college acht rea
lisering van dit plan eigenlijk al
leen verdedigbaar als geen andere
acceptabele oplossing voor de cen-
trumproblematiek kan worden ge
vonden.
Nu dit laatste niet het geval is,
dient naar het oordeel van B. en
W. van realisering van plan Dl te
worden afgezien. In samenhang
hiermee zijn de destijds uitge
voerde berekeningen niet meer
geactualiseerd.
Conclusie: Passage-Noord Dl is
in zijn uitvoerbaarheid maat
schappelijk gezien problematisch.
Van dit plan afzien nu er een uit
voerbaar plan is, aldus B. en W.
W
jr. >3.3. «r;
Conclusie: Passage West A is fi
nancieel niet uitvoerbaar.
- O
I X
t H
ht-v,
i i i 1
•4}
”Wij achten deze gemeentelijke
financiële bijdrage waarvan in het
Beleidsprogramma in totaal
ƒ2.250.000,- als bestedingssugges-
ties is vermeld en dus voorzien -
verantwoord om de diverse rede
nen”, aldus B. en W. Dit zijn ze:
- Het grote belang van de inwo
ners om te beschikken over een
goed geoutilleerd modern hoofd
winkelcentrum;
- Het algemene gemeentelijke be
lang om als gemeente van 25.000
inwoners te beschikken over ade
quate voorzieningen, waartoe win
kels nadrukkelijk behoren;
- Te beschikken over een echt
hoofdwinkelcentrum (met horeca)
waarin de ontmoetingsfunctie
wordt gestimuleerd en tot ontwik
keling kan komen;
- Het belang van de detailhandel-
ondernemers in Waddinxveen;
- De omstandigheid dat bij plan
Passage-West de verkeerscircula-
tie in het centrumgebied - die in
het verkeerscirculatieplan (VCP)
nog was opengehouden - door
middel van een aantal maatrege
len kan worden ingevuld en gerea
liseerd en B. en W. uit een eerste
analyse is gebleken dat het ver
schil in kosten wegens verkeers
maatregelen tussen het verschil in
kosten wegens verkeersmaatrege
len tussen het plan Kerkweg-Oost
(noordzijde) en de voorkeursvari
ant van het VCP zeer gering is;
- Het plan Kerkweg-Oost is een
goed en haalbaar plan waarvoor
het verantwoord is deze gemeen
telijke middelen in te zetten.
Neem kontakt op en wij kunnen u middels
een bezoek vrijblijvend informeren over de di
verse mogelijkheden en prijzen.
pelijke c.q. economische werke
lijkheid dat de huidige woonfunc
tie aldaar op termijn moeilijk zal
zijn te handhaven en dat daarover
discussie zal ontstaan”.
’’Bovendien, de bouwkundige
staat van de villa’s is zodanig dat
ook in verband hiermee bestem
mingswijziging na sloop of ingrij
pende verbouw wordt bevorderd.
Wij beschikken niet over een juri
disch instrumentarium om de
sloop van de villa’s tegen te gaan.
Sloop sec valt derhalve niet te
voorkomen. Slechts een bestem
mingswijziging zou zijn te voorko
men, hetgeen gezien de mogelijke
toekomstige en feitelijke ontwik
keling moeilijk is”, menen B. en
W.
Tegen de achtergrond van het
voorgaande achten B. en W. het
stedebouwkundig gezien verant
woord de villa’s te slopen ten be
hoeve van een nieuw winkelge
bied waarvan alle inwoners plezier
kunnen hebben. De enkele om
standigheid dat twee villa’s een
zekere momumentale waarde heb
ben, hetgeen blijkt uit de opname
in het monumenteninventarisatie-
project van het ministerie van
WVC, vinden zij onvoldoende
grond om tot een andere afweging
te komen.
Ir
PLANSCHETS WINKELCENTRUM WADDINXVEEN
Vj
RENVOOI
iwsan Ik Tir«ke<
ZCJ BrtuiMe Winkel»
BR39B Nieuwe Trekken
hfieuwe Winkelt
■MMI Dienriverkrjni
7' Wotunfen
',T\\ i ft
”Uit het voorgaande blijkt dat de
druk op dit gebied, ten koste van
de oorspronkelijke (luxe) woon-
fuctie groot is”, aldus B. en W.
”Dit is ook niet verwonderlijk ge
let op de ligging in het hart van
onze gemeente. Wij houden der-
pect derhalve terdege te worden
betrokken.
Eigenlijk dienen bij alle andere
plannen - voor een zuivere verge
lijking - op zijn minst een deel
van de kosten van de nog beno
digde verkeersvoorzieningen in
het centrumgebied te worden op
geteld.
In ieder geval kent Kerkweg-Oost
nog de volgende algemene voorde
len:
- Er ontstaat een aaneengesloten
autovrij winkelgebied van circa
300 m2, dat goede mogelijkheden
biedt voor recreatief winkelen
doordat een alleszins aanvaard
baar winkelcircuit wordt gecre-
eerd;
- Het plan verbetert nadrukkelijk
de thans slechte relatie tussen de
winkels aan de oostzijde van de
Kanaalstraat en de Passage en
brengt de winkels in de Kanaal
straat in een betere positie;
-De thans als belastend ervaren
nanciële, vergelijking, van de ver- doorsnijding van het centrum
door verkeersroutes verdwijnt.
Omdat een
kostbare bouwkundige voorzie
ning is, is in 1990 ook nog een be
rekening uitgevoerd van plan Pas
sage-West A, maar dan met het
parkeren ondergebracht op het
dak van de winkels door middel
van een zogenaamd parkeerdek
met opritconstructie (Passage-
West B).
Het resultaat van deze berekening
was een tekort van ƒ8.500.000,-.
Ook in deze berekening is geen
post opgenomen voor de verkeers
voorzieningen rondom het cen
trum.
Dat bij Passage-West A vermelde
gegevens ten aanzien van de ver
wervingskosten welke ook voor dit
plan gelden, rechtvaardigen de
conclusie dat het berekende te
kort als juist en te hoog moet wor
den gekwalificeerd.
Conclusie: Passage-West B is fi
nancieel niet uitvoerbaar.
Uit deze nog niet geheel afgeron
de studie blijkt dat het mogelijk
is tot een verkeerstechnisch én
milieu- en geluidstechnisch ver
antwoorde oplossing voor de ver-
keerscirculatie in het centrum te
komen indien bovengenoemde we
gen voor autoverkeer worden af
gesloten.
Wel is daarvoor de aanleg van een
nieuwe weg tussen de Oranjelaan
en de Juliana van Stolberglaan no
dig, alsmede een doortrekking van
de Rijnlandstraat tot de Kerkweg-
Oost.
De resultaten van deze studie die
nen nog nader te worden uitge
werkt en geconcretiseerd. Hier
voor is nog enige tijd benodigd.
Tijdig vóór de voorziene inspraak
avond op 20 mei zullen B. en W.
de resultaten van deze studie in
uitgewerkte vorm presenteren, zo
dat deze in de aanspraak kan wor
den betrokken en volledig onder
werp van beraadslaging kan uit
maken tijdens de voorziene be
sluitvorming van de raad in de
vergadering van 3 juni.
Op twee aspecten willen B. en W.
in dit kader nog wijzen. Op de
eerste plaats moet worden opge
merkt dat met de voorgestelde
verkeersoplossing de centrumcir-
culatie - die in het verkeerscircu
latieplan in verband met de nog
niet verrichte keuze voor de cen-
trumlocatie werd opengehouden -
thans wordt ingevuld.
Op de tweede plaats achten zij
het belangrijk dat ten opzichte
van de huidige verkeerssituate
voor voetgangers en fietsers in het
centrumgebied, in het voorgestel
de plan aanzienlijke verbeteringen
worden aangebracht.
Het realiseren van een nieuw win
kelgebied aan de Kerkweg-Oost,
vanouds de belangrijkste straat in
het centrum van Waddinxveen,
territoriaal onmiddellijk grenzend
aan de Passage en het Brugcen-
trumgebied, past naar het oordeel
van B. en W. goed bij het reeds
jaren geldende streven het winkel
gebied de Passage te versterken,
en verhoudt zich op juiste wijze
met het Beleidsprogramma
1990-1994.
Ook zal de realisering van winkels
in dit gebied positieve uitstra
lingseffecten hebben op het Brug-
centrumgebied (inclusief Gouwe-
boulevard) en de zuidzijde van de
Kerkweg-Oost (gebied tussen Ka
naalstraat en de Rabo-bank).
Het opgestelde plan dient uiter
aard verder te worden uitgewerkt
waarbij de gemeentelijk stede
bouwkundig adviseur zal worden
betrokken. Bijzondere aandacht
zal daarbij geschonken dienen te
worden aan de uitwendige ver
schijningsvorm van de oostzijde
van de bouwmassa in verband met
het zicht komende vanaf de hef-
brug over de Gouwe. Tevens zal
ook in architectonische zin extra
aandacht dienen te worden be
steed aan de esthetische aspecten.
Op de omstandigheid dat ten be
hoeve van de realisering van
Kerkweg-Oost vijf villa’s moeten
worden gesloopt gaan B. en W. in
hun voorstel uitgebreid in.
Thans staan er twee villa’s leeg.
In een voormalige villa is de
NMB Bank gevestigd, die de
leegstaande villa van wijlen dok
ter Van der Linde ten behoeve
van uitbreiding van haar kantoor
heeft gekocht.
Voor de beperkte uitbreiding van
het bestaande kantoor is een
bouwvergunning aangevraagd. Na
overleg met de NMB is de bouw-
vergunningsprocedure opgeschort
in afwachting van de besluitvor
ming over de centrumontwikke-
ling. Slechts twee villa’s zijn
thans nog in gebruik als woning,
waarvan één tevens praktijk is.
WADDINXVEEN - De afdeling
Waddinxveen van de Nederlandse
ChristenVrouwenBond (NCVB)
houdt volgende week woensdag
avond 15 april om kwart voor
acht haar ledenvergadering in De
Hoeksteen aan de Esdoomlaan.
Op deze avond zal mevr. Joke
Verweerd uit Woubrugge de gas
te zijn met als onderwerp ’’Poëzie
rondom Pasen”. Gasten zijn van
harte welkom en informatie kan
men krijgen op tel. 01828-18549.
WADDINXVEEN - Aan de lokatie aan de noordkant van de
Kerkweg-Oost voor een overdekt winkelcentrum ter uitbreiding
van ”de Passage” zijn in de loop der jaren een zevental lokaties
in het centrum van Waddinxveen de revue gepasseerd.
Deze lokaties zijn stuk voor stuk
afgevallen wegens de kosten, het
ontbreken van voldoende parkeer-
mogelijkheden, maatschappelijke
aspecten en vanwege de beschik
bare ruimte, zo blijkt uit het voor
stel dat het college van B. en W.
dit weekeinde ’’inzake besluitvor
ming centrumontwikkeling” aan
de gemeenteraad heeft gedaan.
Met het afwijzen van de zeven ge
passeerde lokaties en het plan om
helemaal niets te doen weg te
wuiven wordt de verkeersvrij te
maken Kerkweg-Oost-lokatie rijp
gemaakt voor de inspraak rond
woensdag 20 mei.
Deze plannen hebben het in Wad
dinxveen tot nu toe niet gehaald:
Het plan Passage-West behelst
een winkeluitbreiding aan de
westzijde van de huidige Passage
met circa 5.780 m2 op de plaats
waar thans de Kruiskerk, Het
Trefpunt en de spijsfabriek van
C.P. Broer zijn gevestigd. Het
parkeren is in een parkeerkelder
geprojecteerd.
Een vervangende nieuwe kerkzaal
en nieuwe accommodatie voor
Het Trefpunt zijn vanaf het begin
in het plan opgenomen en zijn
ook thans nog - gelet op de be
hoefte op dit terrein - noodzake
lijk.
Ten opzichte van de situatie in
december 1990 zijn thans overi
gens enkele wijzigingen opgetre
den. Zo is de Kruiskerk inmiddels
verkocht aan de Gerefoi meerde
Kerk Vrijgemaakt en is Het Tref
punt - hiermee samenhangend -
thans te koop.
Ruimtelijk en winkeltechnisch ge
zien is sprake van een aantrekke
lijk plan. Realisering van dit plan
stuit echter op financiële proble
men. Het tekort is in 1990 bere
kend op ƒ10.255.000,-.
De verkeersvoorzieningen rondom
het centrum zijn in dit plan niet
meegenomen. Óm die reden werd
dit plan reeds eerder door B. en
W. als niet realiseerbaar gezien.
De raad was echter van oordeel
dat met Broer in onvoldoende ma
te overleg was gevoerd en vond
dat nadere studie naar een goed
kopere Passage-West-variant
moest worden verricht.
Gevolggevend aan dit besluit van
27 februari 1991 is opnieuw con
tact gelegd met de directie van
C.P. Broer teneinde meer inzicht
te krijgen in de kosten van ver
werving van de spijsfabriek. Daar
toe is een extern adviesbureau in
geschakeld in overleg met pro
jectontwikkelaar MAB, namelijk
Houdringe B.V.
Dit bureau heeft een rapport uit
gebracht met als kostenindicatie
een schadevergoeding tussen de
ƒ3.5000.000,- en ƒ5.750.000,-, af
hankelijk van het belang van ko
per en verkoper.
Wegens verwervingskosten is bij
de berekening van Passage-West
in 1990 uitgegaan van een totaal
bedrag aan verwervingskosten van
ƒ7.550.000,- voor spijsfabriek,
Kruiskerk en Het Trefpunt teza
men.
Uit deze cijfers blijkt dat de aan
name wegens verwervingskosten
als zeker niet aan het hoge kant
kan worden beschouwd, hetgeen
het college tot de conclusie leidt
dat ook deze nadere gegevens
geen financieel uitvoerbaar plan
opleveren.
Door Houdringe BV en MAB is
diverse malen overleg gevoerd
met Broer. Tot echte onderhande-
lingen is het niet gekomen omdat
dit - gelet op het veel te grote
plantekort - niet zinvol werd ge
acht. Een substantiële verminde
ring van de aankoopprijs zou im
mers toch nog tot een te groot
plantekort leiden.
Naar aanleiding hiervan is het
overleg inmiddels afgerond. Voor
de volledigheid melden B. en W.
nog dat de spijsfabriek inmiddels
is opgenomen in de monumenten
inventarisatie die door het minis
terie van WVC is uitgevoerd in
het kader van het zogenaamde
MIP van WVC is uitgevoerd in
het kader van het zogenaamde
MIP (Monumenten Inventarisatie
Project). Dit is gedaan vanwege
de waarde als industrieel monu
ment.
WADDINXVEEN - Niks doen
aan een hoofdwinkelcentrum (O-
variant) en een renovatie van de
huidige Passage zijn ook punten
die aan de orde komen in het
voorstel over de centrumontwik
keling dat B. en W. aan de ge
meenteraad hebben gedaan.
Naar aanleiding van het verzoek
van de raad om de gevolgen van
een O-variant aan te geven heb
ben B. en W. aan de Rijksconsu-
lent voor het Midden- en Kleinbe-
drijf van het ministerie van EZ,
als onafhankelijke deskundige,
zijn oordeel gevraagd.
Mede naar aanleiding daarvan
wijzen ook B. en W. de O-variant
af omdat deze slecht is voor Wad
dinxveen.
B. en W. achten het van belang
de raad erop te attenderen dat het
de bedoeling is dat - samenhan
gend met de uitbreiding van de
winkelvoorzieningen in het cen
trum - tevens een renovatie van
de huidige Passage plaatsvindt.
Deze houdt in dat de huurwinkels
door de eigenaar worden gereno
veerd. Hierover zullen nog afspra
ken worden gemaakt met de eige
naar.
Tevens wordt er vanuit gegaan
dat de eigenaren-winkeliers hun
panden zullen opknappen en mo
derniseren. Verder ligt het in het
voornemen het voetgangersgebied
te overdekken.
Uitgaande van een positief besluit
van de raad over Kerkweg-Oost
op 28 april a.s. zal daarna rond 20
mei de inspraakavond voor de be
volking worden gehouden, waarna
in de reguliere raadsvergadering
van 3 juni, na het inlassen van ex
tra commissievergaderingen op
25, 26 en 27 mei, een nader
raadsbesluit zal dienen te worden
genomen waarin op de inspraakre-
sultaten zal worden ingegaan.
Tevens zal alsdan door de raad
onder andere toestemming dienen
te worden verleend de plannen de
finitief uit te werken en zullen de
in financiële zin benodigde beslui
ten worden genomen.
’’Duidelijk wordt daaruit dat er -
gelet op de wettelijk voorgeschre
ven procedures - nog een lange
weg is te gaan alvorens met de
bouw kan worden begonnen en
dat dit sterk afhankelijk is van het
al dan niet indienen van bezwa-
ia- L...J
Toen destijds werd geconstateerd
dat realisering van de winkeluit
breiding in het directe Passage-
gebied op diverse problemen
stuitte is het idee opgekomen op
het Be Fair-complex (inclusief
terrein tennisclub ”De Gouwe
Smash”) een geheel nieuw win
kelcentrum te bouwen.
Randvoorwaarde daarbij was dat
het Burg. Warnaarplantsoen ge
handhaafd diende te blijven en bij
voorkeur zou dienen te worden
vergroot.
Een extern adviesbureau werd in
geschakeld om de geschiktheid
van deze locatie te beoordelen.
Dit bureau, Kolpron Consultants,
bracht in januari 1990 rapport
uit.
Belangrijkste conclusies waren
dat de Be Fair-locatie geschikt
werd bevonden als locatie voor
een nieuw hoofdwinkelcentrum
met een omvang van 17.000 m2,
het werd wel noodzakelijk geoor
deeld de winkels in en rond de
Passage naar het nieuwe winkel
centrum te verplaatsen.
De Passage - circa 5.200 m2 - zou
derhalve zijn huidige winkelfunc
tie verliezen. Stedebouwkundig
gezien kan gesproken worden van
een fraai plan dat niet alleen win
kels doch ook woningen bevat
doch dat anderzijds een geheel
nieuw centrum min of meer naast
het historisch gegroeide centrum
betekent.
In 1991 uitgevoerde berekeningen
wezen uit dat bij dit plan
ƒ4.500.000,- beschikbaar zou zijn
voor het oplossen van knelpunten
in het Passage-gebied.
Teneinde de werkelijke kosten
van uitplaatsing van de Passage-
winkels te kunnen bepalen is in
goed overleg binnen de Stuur
groep Centrum een terzake des
kundige bureau ingeschakeld, na
melijk Houdringe B.V.
Dit bureau heeft, in samenwer
king met een vertegenwoordiger
van het KNOV te Rijswijk, een
rapport uitgebracht dat resulteert
in een totaal te vergoeden bedrag
aan schadeloosstellingen van
ƒ19.564.000,-.
In het rapport is uitgegaan van
aankoop van de winkels aan de
zuidzijde van de Passage en de
winkels in de Kanaalstraat en Ju
liana van Stolberglaan (parfume
rie Mieke).
Voor de winkeliers-huurders zijn
de schadevergoedingen berekend.
Tevens is meegenomen de aan
koop van winkels van de eigenaar-
verhuurders. Bij de berekende
schadeloosstellingen is voor de ei-
genaren-gebruikers en de huur
ders rekening gehouden met een
aftrek van 40% in de zogenaamde
huurgewenningsbijdrage (bijdrage
wegens hogere huurwaarde res-
j econo
misch voordeel (vestiging op een
betere winkellocatie).
De opbrengsten wegens verkoop
van onroerend goed in het Passa
ge-gebied zijn niet in mindering
gebracht. De belastingschade
staat echter als een geraamde post
genoteerd.
Gelet op het reeds genoemde ho
ge bedrag is door het college de
conclusie getrokken dat een win-
kelcentrumontwikkeling op de Be
Fair-locatie niet tot de mogelijk
heden behoort. Het is evident dat
de verkeersmaatregelen in het
centrumgebied qua kosten in dit
plan volledig buiten beschouwing
uit- zijn gebleven.
Teneinde naar buiten toe niet lan
ger dan nodig onzekerheid te la
ten bestaan hebben B. en W. de
raad bij brief van 10 september
1991 hierover geïnformeerd.
Conclusie: ”Be Fair”-plan is fi
nancieel niet uitvoerbaar.
De opkomst voor de wedstrijd
was wat aan de karige kant met in
totaal 78 deelnemers, senioren en
veteranen in 3 klassen. Bij de se
nioren won de Marokkaan Aziz in
de snelle tijd van 28.49 minuut.
Bij de veteranen I werd de Woer-
dense atleet Rien v.d. Wilt le in
29.30 minuut. Bij de veteranen II
won Cor Hartsema in 34.47 mi
nuut, terwijl Antiloper Bram
Lindhout bij de veteranen III
(60-70 jarigen) met de eer ging
strijken, door de ongeveer 10 kilo
meter te winnen in 37.49 minuut.
Hiermede prolongeerde hij zijn
overwinning van 1991 en was nu
zelfs 45 seconden sneller.
Voor de volledigheid vermelden
B. en W. dat destijds nog is on
derzocht de realisering van 5.800
m2 aan winkels aan de westzijde
van de Passage waarbij het parke
ren op maaiveldniveau rondom de
Passage zou worden gevonden op
diverse verspreid liggende locaties
(Passage-West C).
Daarvoor bleek echter onvoldoen
de ruimte aanwezig tenzij op vrij
grote schaal eigendommen van
derden ten behoeve van het par
keren zouden worden verworven.
Mede om die reden is dit plan
destijds niet verder doorgerekend.
Conclusie: Passage-West C is on
uitvoerbaar wegens ontbreken van
voldoende parkeermogelijkheden.
Gelet op de gebleken (economi
sche) uitvoerbaarheid van de
plannen Passage-West A tot en
met C is de planontwikkeling in
een andere richting gezocht na
melijk aan de noordzijde van de
Passage.
Dit plan Dl met varianten daarop
- D2 en D3 - betekent de realise
ring van nieuwe winkels op gron
den gelegen tussen de Passage en
Huize Souburgh.
De benodigde ruimte wordt bij
plan Dl gevonden door het amo-
veren van 20 bejaardenwoningen.
Het parkeren geschiedt deels op
maaiveldniveau en deels ’’onder
geschoven”. Winkeltechnisch ge
zien is sprake van een aantrekke
lijk plan. Ruimtelijk gezien moet
worden geconstateerd dat sprake
is van een voor Waddinxveense
begrippen te compact bebouwd
gebied.
Mede hierdoor blijft er onvol
doende ruimte beschikbaar voor
een eventuele toekomstige uitbrei
ding van bejaardentehuis Sou
burgh met een verpleegtehuis.
Verkeerstechnisch liggen er ook
enige forse problemen in verband
met de in- en uitrit op de drukke
Juliana van Stolberglaan, waarbij
tevens hoogteverschillen moeten
worden overbrugd.
Eertijds uitgevoerde exploitatie-
berekeningen wijzen uit dat dit
plane en tekort oplevert van
ƒ3.330.000,- (exclusief verkeers
voorzieningen). Dit tekort lijkt
niet onoverbrugbaar.
Het grote bezwaar van dit plan
Dl is evenwel dat daarvoor 20 in
goede staat verkerende bejaarden
woningen (met een lage huur,
gunstige ligging en daardoor zeer
gewild) moeten worden gesloopt.
Gelet op de ingrijpende gevolgen
voor de in het algemeen hoogbe
jaarde bewoners zijn B. en W. van
opvatting dat de uitvoering van
plan Dl maatschappelijk gezien pectievelijk huur) vanwege
Tussen het KNOV, afdeling Wad
dinxveen en het college bestaat
geen enkel verschil van opvatting
omtrent de dringende noodzaak
aan de Passage een behoorlijke
uitbreiding aan het winkelareaal
toe te voegen.
Om de meer exacte omvang van
deze uitbreiding (waar dan ook
gesitueerd) alsmede de branche-
ring daarvan zo objectief mogelijk
te doen vaststellen is door de
Stuurgroep Centrum destijds be
sloten om drie onafhankelijke des
kundigen hierover een notitie te
laten vervaardigen.
Deze deskundigen van MAB,
KNOV te Rijswijk en de Rijks-
consulent van het ministerie van
Economische Zaken hebben in ju
li 1991 de notitie ’’Waddinxveen,
optimale branchering kernwinkel-
apparaat” uitgebracht.
In deze notitie is niet de gebrui
kelijke normatieve benadering ge
kozen doch is als uitgangspunt ge
nomen een zo optimaal mogelijk
branchepatroon voor de uitbrei
ding van het Waddinxveen kern-
winkelapparaat, derhalve een kwa
litatieve benadering rekening hou
dend met de reeds aanwezige
branches.
Conclusie van de notitie is dat de
netto uitbreiding aan winkels cir
ca 4.720 - 5.120 m2 kan bedra
gen, dat wil zeggen exclusief ver
plaatsingen en zonder rekening te
houden met uitbreiding wegens
dienstverlening en horeca. Voor
horeca wordt 400 m2 in totaal ge
noemd. Rekening werd verder ge
houden met de verplaatsing van
Albert Heijn van het Kon. Wil
helminaplein naar de Kerkweg-
Oost.
uitzicht ten gevolge van nieuw
bouw tot aan de singel;
De bevoorrading vanaf de Juliana
van Stolberglaan is, mede ten ge
volge van het hoogteverschil naar
de parkeer”kelder” problema
tisch.
Conclusie: Passage-Noord D2 is
ruimtelijk niet aanvaardbaar.
parkeerkelder een PaSSÜge-NoOrd D3
Als compromis tussen de beide
plannen Passage-Noord Dl en D2
is nog onderzocht of een plan te
realiseren is waarbij maximaal 10
bejaardenwoningen worden ge
sloopt, onder de conditie dat deze
- bij voorkeur in het nieuwe cen
trum - worden ’’teruggebouwd”
(Passage-Noord D3).
Omdat ruimtelijk en winkeltech
nisch sprake is van een in principe
aanvaardbaar plan is dit plan
doorgerekend. De uitkomst van
deze berekening is teleurstellend.
Het tekort bedraagt namelijk
ƒ9.365.000,- exclusief verkeers
voorzieningen in het centrumge
bied (p.m.-post). Op die grond is
deze planvariant niet te realiseren.
Conclusie: Passage-Noord D3 is
financieel onuitvoerbaar.
WADDINXVEEN - Alle inwoners zullen plezier hebben van
een nieuw overdekt winkelcentrum aan de noordkant van de
Kerkweg-Oost, dus vormt het geen probleem de vijf villa’s daar
te slopen. Bovendien staan twee van deze huizen leeg, zit in één
ervan de NMB Bank en hebben slechts twee villa’s een zekere
monumentale waarde. Dit is allemaal onvoldoende om de schou
ders te zetten onder het behoud van dit stukje ’oud-Waddinx- halve rekening met de maatschap-
veen’.
Dat blijkt uit het voorstel van B.
en W. aan de gemeenteraad om in
principe akkoord te gaan met win
kels aan de noordkant van de
Kerkweg Oost. Het ’’goede, haal
bare en waardevolle” plan voor
ziet ook in de afsluiting van de
Kerkweg-Oost voor het autover
keer, een nieuwe weg bij Boon-
stoppel BV (tussen Oranjelaan en
Juliana van Stolberglaan) en een
doorgetrokken Rijnlandstraat. Om
Kerkweg-Oost van de grond te
krijgen moet de gemeente Wad
dinxveen zeker drie miljoen gul
den bijpassen.
Na het afvallen van zes Passage-
varianten en de ”Be Fair”-lokatie
hebben B. en W. nadere studie
verricht naar de mogelijkheden
om een uitbreiding van het hoofd-
winkelcentrum te realiseren op de
gronden langs de Kerkweg-Oost
(noordzijde) waarop thans nog 5
villa’s staan.
”Wij zijn mede tot dit besluit ge
komen gelet op de feitelijke situa
tie dat enkele villa’s te koop of
leeg staan en zich derhalve een
gunstig moment voordoet voor
een planontwikkeling op dit cen
traal gelegen gebied”, aldus B. en
W.
Het opgestelde plan van project
ontwikkelaar MAB voorziet in de
realisering van 5.048 m2 winkels
met 18 woningen aan de Kerk
weg-Oost (noordzijde) en een uit
breiding in het Passage-gebied
(westzijde) met 816 m2 winkels,
namelijk 470 m2 in een nieuw
winkelpand aan het Kerkplein en
346 m2 door middel van uitbrei
ding van de bestaande super
markt.
In totaliteit derhalve een uitbrei
ding van het winkelvloeroppervlak
met 5.864 m2. Een uitgevoerde
haalbaarheidsanalyse wees uit dat
het totale tekort op dit plan ten
minste ƒ3.000.000,- (inclusief ver
keersvoorzieningen) bedroeg.
”Wij vonden dit plantekort op een
zodanig niveau liggen dat het naar
ons oordeel verantwoord was op
dit plan verder te studeren. Deze
nadere studie betrof met name de
financiële en verkeersaspecten.
Daarnaast is door ons aandacht
besteed aan de stedebouwkundige
en ruimtelijke aspecten, het par
keren en het distributieve/deta-
ilhandelsaspect”, verduidelijken
B. en W.
Kerkweg Oost: goed,
haalbaar, waardevol
gevoerd overleg dat AH ’’niet
stond te trappelen” om te ver
plaatsen.
Naar aanleiding van het besluit
ten aanzien van AH is de notitie
inzake de branchering geactuali
seerd. Conclusie is dat het opti
male branchepatroon past binnen
de fysieke mogelijkheden van
Kerkweg-Oost.
Het aantal m2 voor uitbreiding
bedraagt 5.565 m2. Dit komt
overeen met de eerdere gedachte
5.864 m2 (de totale te verkopen
oppervlakte bedraagt overigens
meer, namelijk ca. 7.000 m2, om
dat niet alleen te bebouwen grond
wordt verkocht doch ook prome
nades en dergelijke.
Uit de aan het Raadhuisplein op
gemaakte parkeerbalans blijkt dat
de optredende parkeerbehoefte
ten gevolge van de uitbreidings
plannen kan worden gedekt door
het aanleggen van nieuwe par
keerplaatsen.
Het tekort van tenminste
ƒ3.000.000,- hebben B. en W.
eerst aan een kritische nadere be
schouwing onderworpen, met na
me om na te gaan of alle kosten
op de juiste wijze zijn meegeno
men. Dit blijkt het geval te zijn.
Vervolgens hebben zij zich bera
den over de vraag op welke wijze
dit tekort zou kunnen worden ge
dekt. Daaruit blijkt dat naast de
in het Beleidsprogramma
1990-1994 genoemde gemeentelij
ke bijdrage van ƒ1.000.000,- in de
kosten van infrastructuur, tevens
het bedrag van ƒ750.000,- wordt
ingezet, dat als bestedingsugges-
tie in het Beleidsprogramma was
genoemd wegens het doortrekken
van de Rijnlandstraat.
Verder worden, door te beschik
ken over een bedrag van in totaal
ƒ750.000,- ten laste van het fonds
Kernenbeleid en het in het Be
leidsprogramma 1990-1994 ge
noemde bedrag van ƒ500.000,-
wegens tekortdekking lopende ex
ploitaties, nog aanvullende dek-
kingsmiddelen gevonden tot een
bedrag van ƒ1.230.000,-, zodat
derhalve een totaalbedrag aan ge
meentelijke financiële bijdragen
van ƒ2.980.000,- wordt ingezet.
Teneinde de sloop van bejaarden
woningen te vermijden is een al
ternatief plan ontwikkeld om de
Passage aan de noordzijde uit te
breiden, zonder sloop van bejaar
denwoningen (Passage-Noord
D2).
Vanwege de aan dit plan verbon
den nadelen van met name ruim
telijke aard, is besloten dit plan
niet verder te bestuderen. Deze
nadelen betreffen:
- Het nieuwe winkelgebied is te
compact en veroorzaakt teveel be
bouwing op een klein gebied;
- Het parkeren in de directe om
geving is moeilijk oplosbaar en le
vert bezwaren op voor de omge
ving;
- De bewoners van de bejaarden
woningen krijgen een weinig fraai
ViO
w
-i-F.
In het plan Kerkweg-Oost is met
name het verkeersaspect - in rui
me zin genomen - uiterst belang
rijk en verdient daarom bijzonde
re aandacht.
In het voorgelegde plan is name
lijk uitgegaan van het autovrij
maken van de Kerkweg-Oost tus
sen Oranjelaan en Kanaalstraat en
een gehele afsluiting voor auto
verkeer (behalve de bus) van de
Juliana van Stolberglaan-Kanaal-
straat voor het gedeelte tussen ga
rage Boonstoppel en de Stations
straat.
Deze ingrijpende maatregel wordt
door B. en W. noodzakelijk ge
acht om het nieuwe winkelgebied
op een verantwoorde wijze aan te
laten sluiten op de bestaande Pas
sage. De belangrijke autoroutes
Kanaalstraat-Juliana van Stolberg
laan en Kerkweg-Oost-Kanaal-
straat en Kerkweg-Oost-Juliana
van Stolberglaan zouden voor het
winkelend publiek te grote barriè
res zijn.
Het is volgens het college evident
dat de voorgenomen afsluiting van
belangrijke wegen grote gevolgen
heeft voor de verkeerscirculatie in
het centrumgebied en noopt tot
het vinden van verkeers- en ge-
luidtechnisch verantwoorde oplos
singen.
Hiertoe is studie verricht door de
gemeentelijke verkeerstechnisch
adviseur Goudappel en Coffeng.
ili;ti!
li'h
Jv -f C