Lachen op debatavond Hier is uw Rijn en Gouwe krant te koop I Kans op kleine Hema in W’veen Oproep van topondernemers op debatavond in AF-centrum: Ir VERVOLG OP DE VOLGEN DE PAGINA. Vijf minuten Drs. A. Heins Raadsleden Winkelaanbod Goudse Kamer Rapporten Fietstas Hart Brussel Boskoop Statenlid Mr. E. Kruiderink Petteplas Dynamisch Kortzichtig N.S. Bergsma Drs. A.J. Brenninkmeijer DRS. A.J. BRENNINKMEIJ ER, adjunct-directeur van Samen Sterk Retailservices, een dienst verlenende non food-organisatie ten behoeve van 3.000 zelfstandi ge ondernemers in een 9-tal bran ches: Gedeputeerde Albert Heijn I - i Pagina 11 Weekblad voor Waddinxveen van nieuw winkelhart De deelnemers aan de debatavond in het Anne Frank-centrum met van links naar rechts gedeputeerde T.F.J. Jansen, CDA-sta- de len. Het is niet onredelijk hier- ;ewo- le ge- Woensdag 22 april 1992 Start snel met bouw WADDINXVEEN: Albert Heijn, Kon. Wilhelminaplein 41 Asscheman, Brederolaan 8 Boekhandel Burger, Dorpsstraat 39 Boonstoppel, J.v. Stolberglaan 1 De Bruin zelfbediening, Zuidkade 206 Cency B.V., Passage 15 Jonkheid B.V., Chopinlaan 2b Kool 4=6, Ieplaan71 Plusmarkt Riwa, Zuidplaslaan 184/186 Shell station G. Gouw, Henegouwerweg 26 Sig. Mag. van de Krans, Kerkweg 175 Sonneveld, Kon. Wilhelminaplein 6 Supermarkt van Mourik, Passage 208 Super Groensvoorde, Groensvoorde 4 Texaco van Beynum, Dreef 20 Drukkerij Veldwijk, Oranjelaan 9 Drs. A.J. Brenninkmeijer, ad- junct-directeur van Samen Sterk Retailservices, zei Waddinxveen vaag te kennen. ”Ik had vandaag een half uur uitgetrokken om het centrum eens rustig te bekijken, maar ik was in vijf minuten klaar”, zei hij en kreeg daarmee de lachers op zijn hand. DRS. A. HEINS, stafmedewer ker vestigingsvraagstukken van het detailhandelsconcern Konink lijke Bijenkorf Beheer KBB (He- aan provinciale regels gebonden, mits het aantal huizen dat Wad dinxveen jaarlijks mag bouwen WADDINXVEEN - De fietstas en het ’’hart tussen de benen” van CDA-fractievoorzitter Jan Hiele ma, de diepere betekenis van drie opticiens in Waddinxveen, een zelfbetaalde middenstandsreis naar Brussel en een drijvend win kelcentrum op de Petteplas. Dit zijn een handvol onderwerpen die de talrijke aanwezigen op de vorige week maandagavond in de toneelzaal van het Anne Frank- centrum gehouden debatavond van het Weekblad voor Waddinx veen over een nieuw winkelhart soms deden bulderen van het la-, chen. Af en toe had de ruim drie uur durende bijeenkomst door de in breng van de deelnemers aan het debat en de zaal en uiterst vrolijk karakter, maar op andere momen ten was men weer bloedserieus en kritisch naar de politiek en de middenstand. De lachsalvo’s braken in ieder ge val geregeld de spanning. In dit stukje een paar voorbeelden daar van. gewenste heid”. ”De knoop moet nu worden doorgehakt. In de Waddinxveense situatie is de verbinding tussen de Passage en het Brugcentrum aan de Kerkweg-Oost een heel goede ”In de planvorming valt niet tot en adequate oplossing”. PvdA-raadslid en oud-wethouder DRS. MARTIN KRAAIJ- ESTEIN prees op de debatavond de naar zijn mening aantrekkelij ke Boskoopse aanpak, die volgens hem inhield dat op daadkrachtige wijze op concrete nieuwe moge lijkheden is ingespeeld. Debatleider Bert Woudenberg beweerde op basis van onderzoek- gegevens dat in Waddinxveen éénderde van de winkeliers geen opvolging heeft en dat een andere éénderde van de winkeliers zou denken dat het hun tijd wel zal duren. Bovendien maakt de helft van alle winkeliers niet voldoende winst. ”Is dat een goed vertrekpunt voor een krachtig, concurrerend en prikkelend winkelaanbod?”, vroeg hij zich hardop af. Adjunct-directeur drs. A.J. Bren ninkmeijer van de inkoopcombi- natie Samen Sterk Rertailservices antwoordde daarop: ”Op deze De deelnemers aan de debatavond in het Anne Frank-centrum met van links naar rechts gedeputeerde T.F.J. Jansen, CDA-sta- tenlid W. Waterreus, Boskoops burgemeester drs. J.J. Spros, mr. E. Kruiderink (IMK), S.C. huibers (RetailNet), drs. A. Heins (KBB), drs. J.C. Brink (Kamer van Koophandel Midden-Holland), drs. A.J. Brenninkmeijer (Samen Sterk Retailservices), N.S. Bergsma (Confendex BV) en debatleider Bert J. Woudenberg. (Foto: Sjaak Noteboom). een hele interessante vermogings- vorming. Het is namelijk voor mij de vraag of bij uitsluitend ver huur door grote investeerders prijsopdrijving en verpaupering voldoende kunnen worden voorko men”. ”Het is geen eenvoudige discus sie in Waddinxveen. Ik heb nog maar één mededeling: Wacht niet te lang, wordt het snel eens, maak moeilijke keuzes en doe het goed. Te veel compromissen functione ren commercieel niet”. DRS. J.C. BRINK, directeur van de Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Midden-Holland: ”De Kamer van Koophandel volgt Waddinxveen ten aanzien van de centrumontwikkeling in tensief. De Waddinxveense onder nemers en de consumenten heb ben grote behoefte aan een hoofd winkelcentrum. De nabijheid van Gouda en andere winkelcentra doen daar niets aan af’. ’’Klanten zijn vooral trouw aan zichzelf en niet aan de winkel of herkenbare getallen durf ik nau welijks ja te zeggen!” Voor het winkelhart in Wad dinxveen is in de loop der vele ja- ren heel wat papier geproduceerd voor onderzoek, rapporten, advie zen, voorstellen en reacties. ”Je kunt er bijna de Gouwe mee dem pen”, betoogde de debatleider on der de nodige hilariteit.. CDA-fractievoorzitter J.A. Hie- lema deed op de debatavond de ondernemers in het nieuwe win kelhart alvast een cadeau-sugges- tie voor de fietsende consument bij de opening aan de hand: een (grote) fietstas. Volgens de christen-democraat J.A. Hielema heeft Waddinxveen wel een hart. ”Dat hart klopt op de Passage en aan de Kerkweg- Oost. Het moet daar blijven. Je moet een goed hart niet tussen de benen hangen (Be Fair-lokatie)”, aldus Jan Hielema. Debatleider Bert Woudenberg: ”Een hart tussen de benen? Kan dat biologisch? We hebben in ie der geval een dokter in de zaal om het te vragen”. Huisarts P.J.E. van der Linde: ”Ik begrijp nu waarom het CDA dikke knieën heeft!” Oud-middenstandsvoorzitter C. de Bas bracht in herinnering dat er een tijd was dat het gemeente bestuur én het plaatselijke mid den- en kleinbedrijf eensgezind optrokken en ook samen voor het hoofdwinkelcentrum op pad zijn gegaan. ’’Waar bent u samen dan naar toe geweest?, vroeg Bert Woudenberg belangstellend, doelend op de bui tenlandse reisjes van het gemeen tebestuur. ”De gemeente ging op stap naar oorden waar een gewone midden stander niet mee naar toe wordt genomen. Wij zijn met het ge meentebestuur nooit verder ge weest dan die ene keer in Brussel. En dat hebben wij nog zelf moe ten betalen”. winkelier. Een toenemend vrij be steedbaar inkomen maakt de klant niet alleen grilliger, maar ook mo bieler”. ’’Winkels zijn spiegels van de welstand. Als hier niet aan wordt voldaan koopt men elders. Consu menten die op pad zijn zoeken er gens een herkenning van de eigen levensstijl en een stuk zelfbevesti ging. Kan Waddinxveen dat niet bieden, dan trekt men er in de omgeving op uit”. ”Het is jammer als er zelfstan dige winkeliers zijn die in deze tijd niet kunnen meekomen. Het zeker stellen van de goede winkel- toekomst mag echter niet afhan gen van een groep die de aanslui ting mist. Om de toekomst te be houden moeten de ondernemers niet behoudend zijn en grensver leggend bezig zijn, want Wad dinxveen beschikt op het ogenblik over een onvoldoend voorzienin genniveau”. ’’Waddinxveen schiet met ruim 25.000 inwoners op het gebied van het winkelassortiment en het recreatief winkelen schromelijk kelpanden kunnen kopen uit een oogpunt van vermogensgroei. Maar de consument is hierbij uit eindelijk niet gebaat. Als één ei genaar namelijk een winkelcen trum in handen heeft heb je de grote zekerheid van een goed be heer, van kwalitatief onderhoud en van de blijvende aanwezigheid van een rijk branchepatroon. Van tekort. Gezien de lange voorge schiedenis en de reeds geconsta teerde koopkrachtafvloeiing is het nu vijf voor twaalf om hier te ko men tot een hoofdwinkelcentrum van allure. De gemeente zit fout als nu niet snel wordt doorge gaan”. ”De detailhandel is de kassa van de economie. Deze betekenis wordt onderschat. Niettemin heb ben ondernemers geen bestaans- recht. In een marktgeoriënteerde bepaalt uiteindelijk het'rigen gê- economie als de onze is de klant -r,. bepalend. Die maakt uit wie blijft en wie gaat”. ”Een minder goed winkelplan dat binnenkort wordt uitgevoerd is beter dan een geweldig plan waar je nog jaren op moet wach ten”. soms moeilijker, randvoorwaarden levert niet altijd slechtere resulta ten op”. DRS. J.J. SPROS, burgemeester van Boskoop: ”In juni 1989 startte na een lan ge voorgeschiedenis de centrum ontwikkeling in Boskoop. Op dat moment was er eenheid in visie tussen de winkeliers, de gemeente en de projectontwikkelaar om in Boskoop niet alleen boodschappen te kunnen doen, maar ook te kun nen winkelen. Dat is het geheim van de snelheid waarmee het nu gaat”. In 1990 besloot de gemeente raad na jarenlange discussie, toen die mogelijkheid zich voordeed door het vertrek van autobedrijf Hooftman BV naar Waddinxveen, dat de kern van Boskoop kwalita tief moest worden versterkt (revi talisering) en opgekrikt door op basis van gerichte keuzes wonen (900 nieuwe huizen in de kom), werken en winkelen in één cen trum weer bij elkaar te brengen”. ”Bij het nieuwe winkelcentrum ’t Coopse Bosch behoren 36 wo ningen (28 woningwetwoningen en 8 pre mie-A-koop woningen). Die woon wensen in het centrum leefden al een tijdje in Boskoop. Er is onder de bevolking overigens geen en- quete gehouden. In mei 1989 hebben we wel een enquete ge houden onder de plaatselijke on dernemers (met een response van 97%), die boordevol plannen za ten om het dorp op te peppen”. ”Het winkel- en woningplan in Boskoop leverde uiteindelijk een exploitatietekort op van 161.000 gulden, die door de gemeenteraad ter beschikking zijn gesteld uit het fonds stads- en dorpsvernieu wing”. ”In de besluitvorming speelde de verkeersafwikkeling in de kom van Boskoop een belangrijke rol. Een eventuele verkeersafsluiting van de bovenlokale Zijde (de Kerkweg-Oost in Boskoop, redac tie) is daarbij niet in het geding is geweest. Wel is nauwkeurig het verkeer geanalyseerd. Alleen de verkeersontsluiting is de inspraak ingegaan”. ae koop- ”Voor de snelheid waarmee in Boskoop het centrum is versterkt is in hoge mate een goede project groep met de projectontwikkelaar, de stedebouwkundige, de archi tect, de ondernemers en het ge meentebestuur verantwoordelijk geweest. Er werd elke veertien dagen eensgezind vergaderd met een uitstekende terugkoppeling”. W. WATERREUS, Waddinx- veens lid van de Provinciale Sta ten van Zuid-Holland voor het het bedrijfsleven keuzes. In CDA: JJ:--”Het CDA behoort in Zuid- Holland merkwaardigerwijze tot de oppositie, terwijl wij in onze Ónze accenten in het provinciale beleid worden daarom niet altijd de vicieuze'cirkef 'van achiterblïj- door het college van Gedeputeer- J -- de Staten overgenomen. Bijsturen van al te zeer afwijkend beleid proberen wij natuurlijk wel”. ’’Boskoop, dat te maken kreeg met een aantal voordelige toevals factoren, heeft dat heel goed voor de eigen centrumontwikkeling uit gebuit”. ”De gemeenteraad van Wad dinxveen moet de mogelijkheden die zich aan de Kerkweg-Oost voor doen, die een beetje lijken op de Boskoopse situatie, ook zo bestuurlijke helder- WADDINXVEEN - ’’Wad dinxveen krijgt een Hema-ves- tiging op het moment dat het nieuwe winkelcentrum gereali seerd wordt. Dat hangt natuur lijk ook in belangrijke mate af van de uiteindelijke vorm waarin dit winkelhart gestalte krijgt, maar de omvang van Waddinxveen is voldoende voor een Hema”. Dat kondigde drs. A. Heins, stafmedewerker van het detail handelsconcern Koninklijke Bijenkorf Beheer KBB (Hema, De Bijenkorf, Praxis M S Mode, RetailNet), vorige week maandagavond aan op de in het Anne Frank-centrum ge houden drukbezochte debata vond van het Weekblad voor Waddinxveen. Drs. Heins noemde het ’’eigen lijk een beetje aan de vreemde kant” dat Waddinxveen nog geen vestiging van het KBB- concem heeft, terwijl een groot aantal andere gemeenten in ons land - met net als Wad dinxveen meer dan 25.000 in woners - wel zulke winkelke tens kent. ”Het wordt tijd dat Waddinxveen een adequate winkelvoorziening in het cen trumgebied krijgt”, meent de KBB-topman. Omdat zowel Gouda als Al- phen aan den Rijn een Hema- vestiging hebben overweegt de KBB in Waddinxveen te ko- niet wordt overschreden. Waar en hoe er wordt gebouwd is een auto nome beslissing van het gemeen tebestuur en gaat dus voor een be langrijk deel onze zorg voorbij. De provincie bekijkt het alleen uit een oogpunt van ruimtelijke ordening, in het kader van de be zwaarschriften en gelet op het ka rakter van een gemeente. Ik kan kan mij bijvoorbeeld niet voorstel len dat Waddinxveen in het cen trum 10 tot 14 meter hoog gaat bouwen”. ’’Mede door de rijksoverheid is bepaald hoeveel huizen in het goede Zuid-Holland de komende 25 jaar nog moeten worden ge bouwd en in grote lijnen ook waar. Waddinxveen heeft in de afgelopen jaren 180 tot 200 wo ningen per jaar gebouwd en dat is meer dan wij voor B-kernen zoals Waddinxveen toestaan. Tegen het gemeentebestuur heb ik gezegd dat Waddinxveen weer terug zal moeten in ”het hok” van de B- kern en dat zijn 80 tot 90 nieuwe woningen per jaar”. ”De Nederlandse consument is in zijn algemeenheid verwend. Zuid- Holland biedt de mobiele consu ment vele mogelijkheden, maar kwaliteit loont”. MR. E. KRUIDERINK, direc teur van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf Neder land, dat 12 regionale IMK’s (voorlichting, onderzoek, docu mentatie en advisering van indivi duele ondernemingen in het mid den- en kleinbedrijf) overkoepelt: ”Het CIMK, zoals het IMK vroeger heette, heeft in 1986 het KNOV-Waddinxveen en het ge meentebestuur geadviseerd de noordkant van de Kerkweg-Oost als best mogelijke en meest logi sche winkellokatie nog eens goed te bekijken op zijn realisatiewaar- de. Dat onderzoek is nu klaarblij kelijk gedaan met als redelijk op vallende uitkomst de lokatie Kerkweg-Oost”. ”In Waddinxveen moet een koopkrachtbinding in de foodsec tor tussen 95 en 100% gauw ge haald kunnen worden. In de non foodsector is hier echter door al lerlei omstandigheden sprake van een geweldige daling van de krachtbinding tot 35%, terwijl je weer toe zou moeten naar 60 tot 65%. Volgens mij moet in deze sector 25 tot 40 miljoen gulden van de uit Waddinxveen naar de omgeving weggevloeide koop krachtbinding met de nieuwe win kelvoorziening weer zijn terug te verdienen”. Het is me wat te gemakkelijk om de ondernemers de schuld te geven van het armetierige winkel- bestand in Waddinxveen. Bij de start en bij de uitbreiding van winkelcentra maken de overheid en 1 Waddinxveen zie je precies wat het effect is als je die keuzes met elkaar niet op tijd maakt. Dan - stagneert het en zit het vast. Op provincie de grootste partij zijn, het moment dat er duidelijkheid komt doorbreek je onmiddellijk vende investeringen en het niet meer marktconform reageren van zelfstandige ondernemers”. ”Er is op basis van onderzoek geen enkele aanwijzing om te stel len dat in Waddinxveen het on dernemerschap onder het gemid delde ligt. Dat is ook de omge keerde wereld”. ”Ik pleit heftig voor een even wichtige, heldere en duidelijke plaatselijke overheid, want na een jarenlange discussie - en daarin is Waddinxveen niet uniek - zie je gaan uitbuiten. Dan krijg je, de heel vaak dat de zaak vast komt te zitten en dat de spiraal naar be neden gaat met alle negatieve ef fecten van dien.” ’’Bestuurlijke helderheid en dui delijkheid vind ik veel belangrij ken dan de lokatie”. de millimeter nauwkeurig de ge wenste branchering te garande ren. Stap daar zonodig overheen, want het gaat uiteindelijk om een gevarieerd aanbod in een automa tische samenspraak met de consu ment”. ’’Snelheid en helderheid op hoofdlijnen zijn nu gewenst. Een goed winkelhart is in Waddinx veen zeer wel in te passen in zo wel de bestaande omgeving aan de Kerkweg-Oost als op het blan co Be Fair-terrein. Inpassing in de bebouwde omgeving met andere, in het winkelcentrum Bloemen- daal, uit Waddinxveen, zo blijkt ons uit steekproeven. Dat is on voorstelbaar. Ook bepaalde bran ches in het winkelcentrum Oos- terhof in Rotterdam-Alexander- polder trekken enorm veel Wad- dinxveners”. ’’Projectontwikkelaars verwijten het grootwinkelbedrijf en de fili aalbedrijven vaak dat alle winkel centra op elkaar gaan lijken. Wie zicht van een winkelstraat? Dat is de consument. Als de klant er gens niet koopt dan verdwijnt die winkel, koopt hij er wel dan blijft die zaak”. ”Het is de vraag of de hoeveel heid van tweederde Waddinx veense ondernemers, die de ge meente de kans wil bieden zich in het nieuwe winkelhart te huisves ten, een dusdanig rijk gescha keerd branchepatroon kan leveren dat de consument vraagt”. ”Het is een fantastische zaak ma, De Bijenkorf, Praxis, M S als zelfstandige ondernemers win- Mode, RetailNet): ”Het wordt tijd dat Waddinx veen een adequate winkelvoorzie ning in het centrumgebied krijgt”. ”Een goed draaiend winkelcen trum ligt op een centrale plek. Een gevarieerd aantal winkelbran- ches moet een verrijking van dat centrum betekenen. Daarnaast zijn de aankleding (vloerkwaliteit, de dertig of veertig eigenaren in overkapping), de bereikbaarheid een t van het winkelcentrum (met ook blijkt veelal niemand op te willen nog eens een hefbrug over de Gouwe voor de deur) en het aan tal parkeerplaatsen van groot be lang”. ’’RetailNet, waarin de KBB een meerderheidsbelang heeft, komt met winkelformules waar de con sument om vraagt. Zo werkt dat en niet anders. Als de omzetten en de resultaten omlaag gaan pro beer je die formules tijdig bij te sturen”. ”In het Waddinxveense winkel hart zitten wij graag met de win kelbedrijven uit het eigen concern en verder hebben wij graag win- Oud-PvdA-fractievoorzitter M. Boere (van de gevleugelde uit spraak ’’Over mijn lijk mag aan de Petteplas gebouwd worden”) nam op de debatavond ook het woord. Hij kreeg als oplossing van de winkelproblematiek, waaraan vol gens hem heel veel verkeerstech nische haken en ogen zitten, een drijvend winkelcentrum op de Petteplas aangereikt. De sociaal-democraat had daar in een lachende zaal echter totaal geen oren naar. Zuidhollands gedeputeerde T.F.J. Jansen (VVD) zei op een gegeven moment niet tegen een confrontatie met burgemeester C.M. van der Linden op te zien, omdat de provincie Waddinxveen jaarlijks geen 180 tot 200 wonin gen meer wil laten bouwen, maar 80 tot 100. ’’Burgemeester Van der Linden heb ik nooit echt drei gend tegenover mij gevonden. Hij is een actieve en dynamische bur gemeester. Ik ga overigens geen enkele discussie met hem uit de weg”, betoogde het GS-lid. Bert Woudenberg: ”Dus het zit wel goed na het officieel aflopen van zijn ambtstermijn op 1 janua ri 1994?” T.F.J. Jansen: ”Die conclusie gaat mij nu weer te snel!” Gedeputeerde T.F.J. Jansen legde op de debatavond begrijpe lijk uit dat de provincie bijvoor beeld niet let op het aantal slagers of bakkers dat zich in een nieuw winkelhart vestigt. Of het er nu drie of vier zijn maakt hem niets uit. In deze discussie stelde Bert Woudenberg een opmerking aan de orde die het VVD-Tweede Ka merlid A.A.M.E. (Broos) van Erp onlangs op een spreekbeurt voor de VVD-aifdeling Waddinxveen in ”De Unie” had gemaakt. Het was de liberaal namelijk erg opgeval len dat er in Waddinxveen maar liefst drie opticiens zijn. ”Dat komt omdat we hier nogal kortzichtig zijn”, grapte de debat leider. WADDINXVEEN - De topondernemers uit het winkelbedrijfs- leven in ons land, die vorige week maandagavond op uitnodiging van het Weekblad voor Waddinxveen in een vol Anne Frank- centrum discussieerden over een nieuw winkelhart in Waddinx veen, waren zeer eensluidend in hun conclusies. ’’Wacht beslist niet langer, begin nu snel met de bouw van een hoofdwinkelcen trum, wees daarbij eensgezind, werk heel goed samen, doe in ie der geval wat en doe het goed”, luidde de opmerkelijke geza menlijke boodschap. Ze voegden hieraan toe dat niets doen (0- optie) en slechte compromissen commercieel, maatschappelijk en sociaal gezien uiterst verwerpelijke zaken zijn. Volgens de Kamer van Koophan del en Fabrieken voor Midden- Holland is het inmiddels ’’vijf voor twaalf’ om voor het kern- winkelapparaat aan de slag te gaan. Want er is in de loop der ja ren al veel te veel koopkrachtbin ding naar de omgeving wegge vloeid door een achterop geraakt winkelaanbod in Waddinxveen, dat op de debatavond onomwon den ”ver beneden niveau”, ’’schromelijk tekort” en ’’armetie rig” werd genoemd. Als nu snel voor een winkelhart in Waddinxveen aan de slag wordt gegaan - ook al is dat ’’iets en op een lokatie dat men niet voor 100% wil” - kan in korte tijd ze ker 25 tot 40 miljoen gulden van de verloren gegane koopkracht binding in de duurzame goederen (non-foodsector) worden terugver diend, zo werd aan het Jan van Bijnenpad voorgerekend. De Boskoopse winkelaanpak van burgemeester drs. J.J. Spros leert hierbij dat met eensgezind optrek kende partijen op succesvolle wij ze moeilijke bergen verzet kun nen worden. De debatavond gaf ook zonne klaar aan dat het grootwinkelbe drijf en de bekende filiaalbedrij ven grote belangstelling hebben voor Waddinxveen als vestigings plaats. De topondernemers concludeer den voorts dat het nieuwe winkel hart (op welke plek binnen de kom - Kerkweg-Oost of de Be Fair-lokatie - maakt hen niet zo veel uit) de consument volop win- kelgemak moet bieden, want voor het recreatief winkelen zal on danks alles de grote stad blijven trekken. Het winkelhart in Waddinxveen moet daarom beschikken over een uitstekende infrastructuur, vol doende parkeervoorzieningen en een heel aantrekkelijk branchepa troon. Aan de debatavond namen tien gasten deel. Vier topondernemers, twee burgemeesters, twee provin ciale bestuurders en de directeu ren van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf Neder land (IMK) en van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland. Hun belangrijk ste uitspraken staan in dit artikel op een rijtje. N.S. BERGSMA, oud-Waddinx- vener en directeur van de detail- handelsketen Confendex BV, een dochteronderneming van Vendex International, met als werkmaat schappijen Kien, Kreymborg en Hunkemöller: ”In Waddinxveen heb ik snel even rond gekeken. Er is hier op winkelgebied niet veel veranderd de laatste vijf a tien jaar. Het win kelaanbod is hier met meer dan 25.000 inwoners ver beneden ni veau”. ’’Voor het terug krijgen van de verloren gegane koopkrachtbin ding zijn het assortiment in de winkels en een gevarieerd bran chepatroon heel belangrijk”. ’’Albert Heijn, welke super markt de gemeente Waddinxveen buiten het nieuwe winkelhart wil houden, terwijl het bedrijf zelf overigens ook niet staat te trappe len om te verhuizen, is altijd een trekker in een winkelcentrum”. ’’Kien is een vrij jong bedrijf op het gebied van budgetmode voor het gehele gezin dat zich sterk oriënteert op vestigingsplaatsen als Waddinxveen. Voor Kien is de aanwezigheid van zelfstandige on dernemers in een winkelcentrum, zoals Waddinxveen dat van plan is te realiseren, van het allergroot ste belang voor het maken van een vestigingskeuze”. ”In een winkelcentrum hebben de winkeliers elkaar heel hard no dig, zowel de zelfstandige onder nemers als het grootwinkelbedrijf. Zeker in plaatsen als met een om vang van Waddinxveen is dat het geval”. ”De plaatselijke overheid moet in brede samenspraak met alle be trokkenen het voortouw nemen om vervelende winkelsituaties te voorkomen, die niet meer te ke ren zijn”. ’’Waddinxveen staat voor de moeilijke keuze te moeten kiezen voor iets dat men niet voor 100% wil”. ’’Waddinxveen kende ik vaag. Ik had vandaag een half uur uit getrokken om het centrum eens rustig te bekijken, maar ik was in vijf minuten klaar. Het wordt hoog tijd dat men in Waddinx veen met elkaar tot een goede en zorgvuldige besluitvorming over een nieuw winkelhart komt”. ’’Zelfstandige ondernemers in het midden- en kleinbedrijf ont- T.F.J. JANSEN, VVD-lid van van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland: 4 ”De provinciale overheid moet in grote lijnen voor het midden- ”Het maakt mij'op zich niet zo- en kleinbedrijf voorwaardenschep- veel uit waar het winkelcentrum pend zijn. De winkelbranche zelf in de kom komt. Als er maar vol- moet hieraan invulling geven, doende parkeerruimte is”. waarbij kwaliteit het parool moet ”De kunst van het ondernemer- zijn. Wie kwaliteit biedt biedt schap bindt de consument. De toekomst”. winkelvoorziening in Waddinx- ’’Detailhandel is bij uitstek een veen is echter op zijn zachtst uit- (boven)lokale zaak, die net niet gedrukt armetierig. In een groei- het regionale facet raakt. Het pro- ende gemeente met ruim 25.000 vinciaal bestuur is een regionaal inwoners vind ik het maatschap- bestuur, dus benaderen wij de de- pelijk en sociaal onverantwoord tailhandel afstandelijk, grofmazig dat het geen kernwinkelapparaat en in grote lijnen”. heeft”. ”Het bouwen van winkels en ”In Gouda beschikken we over woningen in de dorpskom is niet 12 fantastisch draaiende vestigin gen. Ongeveer 30 a 40 procent van onze klanten komt, met name moeten bij politici zo nu en dan een wat winkeliersvreemde men taliteit. In Boskoop zie je dat het kennelijk ook anders kan”. ’’Waar het om gaat is de consu ment een goed voorzieningenni veau te bieden. Waddinxveen schiet hierin thans schromelijk te kort”. ’’Consumenten delen hun tijd steeds efficiënter in. Ze maken keuzes en ze zijn kritisch. Dat be tekent dat een nieuw en adequaat winkelhart in Waddinxveen met name gericht moet zijn op effi ciency”. ’’Voor het winkelgemak van de consument zijn een uitstekende infrastructuur en voldoende par keervoorzieningen buitengewoon belangrijk, anders zal het niet luk ken een stuk van de verloren ge gane koopkracht weer terug te ha- 1" TT., ■- _-_x - voor ook een zorgvuldig afgi gen financiële bijdrage van de meente te verlangen”. ’’Shopping betekent fun. Wad dinxveen zal dat de consumenten niet kunnen bieden, zodat de klant iets anders kiest en in de omgeving op pad blijft gaan zo lang de mobiliteit en het milieu dat natuurlijk toelaten”. ”Met een besluitvaardig ge meentebestuur en goed onderne mersschap is kwalitatief nog meer te bereiken ten aanzien van een winkelhart, voorzien van een breed assortiment”. ’’Zelfstandige ondernemers heb ben in Waddinxveen wat achter stand opgelopen. Binnen de de tailhandel vindt namelijk een dui delijke concentratie plaats rich ting grootwinkelbedrijf. Deson danks zijn er opmerkelijk veel jonge aankomende ondernemers, die niet bang zijn een eigen win kel te beginnen”. ’’Voor Waddinxveen en haar verzorgingsgebied is een huurprijs van 240 tot 360 gulden per vier kante meter in het nieuwe winkel hart nog niet zo gek. De huidige ondernemers zetten die prijs na tuurlijk af tegen de resultaten die ze nu boeken. Maar met het kern winkelapparaat moet de koop krachtbinding een stuk groter worden en dan zal blijken dat die vierkante meter prijs best opge hoest kan worden”. ’’Zelfstandige ondernemers, daarbij gesteund door het ge meentebestuur, zouden de keuze moeten hebben om een winkel pand te huren of te kopen. Op de lange termijn biedt koop namelijk men met een Hema-vestiging, die kleiner van omvang zal zijn. Met dergelijke nieuwe vestigingen zijn al in een tien tal plaatsen in ons land goede ervaringen opgedaan. ”Het gaat hierbij om een He ma, waarvan de food-compo nent (het eten en drinken) ach terwege gelaten wordt. Wij vinden dat dat in gemeenten als Waddinxveen en Boskoop aan de supermarkten overgela ten kan worden”, verduidelijk te de in Breda wonende drs. Heins. In de pauze van de debatavond zei CDA-fractievoorzitter J.A. Hielema ingenomen te zijn met de getoonde belangstelling van de Hema voor een vestiging in het nieuwe winkelhart in Wad dinxveen. Voor de microfoon van de RTW-radio zei hij dat zijn partij een verplaatsing van Al bert Heijn van het Koningin Wilhelminaplein naar de Kerk weg-Oost en omgeving tegen de wil van de belegger en de projectontwikkelaar steeds heeft tegengehouden vanwege de extra parkeerdruk in he centrum en het te grote ruim tebeslag van de supermarkt. ’’Albert Heijn zit nu op een goede plaats, is goed bereik baar en beschikt over goede parkeervoorzieningen. Ik denk dat de belegger en de project ontwikkelaar best in staat zijn het hoofdwinkelcentrum ook aantrekkelijk te maken zonder Albert Heijn”, aldus de chris ten-democraat. verpauperd winkelcentrum draaien voor de kosten. Met één eigenaar is jarenlang de kwaliteit van een winkelcentrum gewaar borgd”. ”Als de Passage sinds de ope ning eind 1975 nog altijd niet is gerenoveerd is daar sprake van een slechte belegger. Wie niet re noveert ziet de consument ver trekken. Dat is het marktmecha nisme. Opknappen en onderhou den doe je gewoon”. ’’Kies voor een goed winkelcen trum. Het is een investering voor tientallen jaren. In de fase dat ie- oadereen zich met de winkelvoorzie- kels naast ons die de trekkracht ningen gaat bemoeien is het mijn van het hoofdwinkelcentrum hier ervaring dat projectontwikkelaars, kunnen vergroten”. of het nu Apron BV of MAB BV is, eigenlijk de meest ervaren des- S.C. Huibers kundigen zijn voor uitstekende S.C. HUIBERS, voorzitter van winkelcentra”. de hoofddirectie van de holding company RetailNet (12 winkelke tens met 1.300 vestigingen, zoals Marskramer, Prénatal, Babyhal- het college len, Amici Mode, Intertoys, Fa- S' milux, Bruna, Boekelier, Lampe- lier, Decorette, Signatuur Jeans): ”Het maakt mij op zich niet zo- Ut h*

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1992 | | pagina 11