Winkelhart in Waddinxveen (18) Van Noort BV Nederland wordt een obstakelland VERLOOP koopt Volvo voor speciaal transport Stal voor slachtkuikens Huurhuizen in W’veen Bankzaken bij Vink in Zuidplas Waddinxveense kaasmaker op de GoVeKa J.van Spengen kandidaat hoofdingeland HR Waddinxvener H.P. Barth: Ds. Van der Plas naar Waddinxveen GLASBEEK kramers woordenboeken La erloop alles voor uw ZOET- of ZEEWATERAQUARIUM LEVEND STEEN uit voorraad NATUURLIJK zeewater FOCWj grote sortering PLANTEN en VISSEN mooie kwaliteit ZEEVISSEN en LAGERE DIEREN Noordeinde 351 - 2771 WR Boskoop - tel. 01727-15569 ^maandagochtend en woensdagochtend gesloten vrijdagavond koopavond AQUARIUMSPECIAALZAAK LEZERS SCHRIJVEN A Ideale werkplek AUTOSCHADE KOMT EGARANDEERD WEER GOED! Pagina 13 Weekblad voor Waddinxveen Woensdag 12 augustus 1992 Vader Dick en zoon Hans Uitbeijerse (rechts) voor de nieuwgebouwde stal, waarin 38.500 De nieuwgebouwde stal voor slachtkuikens voor het algemeen van de Het winkelcentrumplan van A. Ooms uit Waddinxveen. Dit in het weidegebied van de Polder Bloemen- daal. (Foto: Sjaak Note boom). Bij FOCWA garantiebedrijf Noordkade 24 Telefoon (01828) 12588 Waddinxveen NEDERLANDSE VERENIGING VAN ONDERNEMERS IN HET CARROSSERIEBEDRIJF I slachtkuikens worden ondergebracht, aan de Henegouwerweg 119a. (Foto: Sjaak Noteboom) Waddinxvener ing. H.P. Barth, sinds 1 januari 1991 voorzitter van het landelijke Algemeen Verbond Bouwbe drijf (A VBB). (Foto: Archief - AVBB). de gevelwanden onder aan de hefbrugafrit, overzichtelijk voor doorgaand verkeer. Dit plein kan geschikt worden gemaakt voor de weekmarkt, maar hier voor zou ook heel goed het tot plein om te vormen gebied tus sen Jan Dorrenkerkskade en het Raadhuis kunnen dienen. Ver keersvrij gelegen en ook ge schikt als evenementenplein. - Ontlasting van ca. 60 woningen aan de Stationsstraat en de Ka naalstraat van doorgaand ver keer en voor ca. 50 woningen aan de Oranjelaan/Noordkade geen verdere toename van ver keer. Daar staat echter een ex tra verkeersbelasting tegenover voor ca. 20 woningen aan de Schieland Rijnland- straat/Souburghlaan en in min dere mate voor ca. 30 woningen aan de Bernhardlaan. Wellicht kan ook in Waddinxveen de ver keersdruk worden teruggedron gen door een parkeerverbod voor vrachtwagens binnen de bebouwde kom, zoals in zeer veel gemeenten in de omgeving is gebeurd. Nu rijden immers elke avond en vroege ochtend tientallen zware vrachtwagen combinaties dwars door Wad dinxveen naar en van de be graafplaats bij het Gouwebos. In Coenecoop is plaats genoeg Om ze op te vangen. - Verdere nadelen zijn aantasting van oppervlakte en rust in het Warnaarplantsoen. Maar een groeiend Waddinxveen zal toch ooit een groter openbaar park moeten krijgen en dat zou kun nen door verplaatsing van de sportvelden aan de Kanaaldijk. Dan ontstaat tevens vertredings- ruimte voor de v.o. scholieren en kan daar enige bebouwing worden gerealiseerd. De ontslui ting daarvoor is dan al aanwe zig. - De noodzaak om een buslijn en een fietspad door het centrum te voeren is door de aanwezig heid van een doorgaandverkeer- circuit in dit plan niet meer aan wezig en ook minder gewenst. Voor doorgaand fietsverkeer kan een voorziening worden ge troffen langs het buitencircuit, terwijl winkelende fietsers de parkeerroute kunnen volgen naar een van de fietsstallingen. Het vrijhouden van het voetgan gersgebied van fietsers is zeer aan te bevelen, zie daartoe de goede voorbeelden in andere centra. Ja, en dan het punt van de exploi- tatieopzet. Daar kan men pas over oordelen als men aan de kant van het gemeentebestuur en de pro jectontwikkelaar zit. Maar als de gemeente zegt dan het plan van 23 juni jl. exploitabel is bij sup pletie van enkele miljoenen uit de gemeentekas, dan is dit voorstel dat ook, desnoods zonder ontwik kelaar. De infrastructuur zal wat duurder zijn, maar daarmee is de totale verkeersstructuur van de gemeen te dan ook flink verbeterd. Verwerving van panden en terrei nen valt in ieder geval belangrijk voordeliger uit, terwijl veel min der geluidswerende voorzieningen aan woningen behoeven te worden bekostigd (ca. 50 in plaats van 110 woningen). Door velen binnen de gemeente is de laatste tijd nagedacht over het centrumplan. Als raadslid zijn u wellicht meerdere ideeën en tips toegespeeld. Dit plan is ook als zodanig bedoeld. Niet in het minst van gedachte zijnde dat dit plan zo zal worden uitgevoerd ben ik u toch dankbaar dat u het hebt willen inzien en willen lezen. Veel wijsheid toegewenst bij de door u te nemen beslissing in de raads vergadering van september aan staande. A. Ooms Brugweg 58 worden. Mettertijd zullen dat er op die plek minder worden. Het Waddinxveense pluimveebe- drijf, dat ook nog over rund- en mestvee beschikt, is aangesloten bij de Nederlandse Organisatie van Pluimveehouders (NOP), af deling Slacht Zuid-Holland. Hans Uitbeijerse is bestuurslid van de ze organisatie. De nieuwgebouwde stal heeft een oppervlakte van 1.680 vierkante meter (80 x 20 meter) en is voor zien van een ingenieus systeem van Lngte-ventilatie. WADDINXVEEN Van Noort Transporten B.V. in Wad dinxveen heeft een Volvo F16 6x4 in gebruik genomen voor zwaar- en lengtetransport. De truck is voorzien van een ver schuifbare schotel zodat diverse diepladers en uitschuiftrailers kunnen worden aangekoppeld. Hierdoor is de Volvo F16 multi functioneel inzetbaar voor zowel nationale, als internationale transporten. Van Noort Transporten B.V. en Van Noort Verhui- WADDINXVEEN - De dijkgraaf en heemraden van het waterschap De Gouwelanden hebben wegens periodieke aftreding nieuwe leden bestuur van de kiesdisctricten III en IV kandi daat gesteld. In het kiesdistrict III ongebouwd heeft zich als hoofdingeland kan didaat gesteld de Waddinxvener J.van Spengen van de Henegou werweg 10. Het kiesdistrict III omvat de pol ders Bloemendaal, Oukoop Ne genviertel, Sluipwijk, Stein en Willens, die zijn gelegen in de ge meenten Gouda, Reeuwijk, Vlist en Waddinxveen. Ingelanden zijn alle natuurlijke personen en alle rechtspersonen, die, behoudens tegenbewijs, vol gens de kadastrale registers, al leen of met anderen binnen het waterschap gelegen onroerende zaken in eigendom, erfpacht, recht van opstal, vruchtgebruik of het persoonlijk recht van gebruik of bewoning hebben. Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht op privacy te I buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven worden niet gelezen. Brieven onder 1 pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. J WADDINXVEEN - Op maandag 17 augustus a.s. neemt ds. A.W. van der Plas uit Urk zijn intrek in de opgeknapte pastorie van wijk Oost van de Centrale Hervormde Gemeente aan de Stationsstraat. De nieuwe predikant neemt ko mende zondag afscheid van Her vormd Urk, omdat hij dit voorjaar een beroep naar Hervormd Wad dinxveen aannam in de vacature ds. G.C. Kunz. Ds. Van der Plas, die als vicaris bij ds. T. van ’t Veld in Waddinx- veen-Noord heeft gewerkt, wordt zondagmiddag 30 augustus a.s. om half drie in de Brugkerk aan de Kerkweg-Oost in het ambt be vestigd. Dat gebeurt door zijn vriend ds. M.B. van den Akker uit Veen. Op woensdagavond 26 augustus om acht uur zal in de Bethelkerk aan de Bilderdijklaan rond ds. Van der Plas en zijn gezin een ontmoetingsavond worden gehou den. Het breed moderamen van de classicale vergadering van Gouda heeft officieel met zijn overkomst ingestemd. De ’’approbatie” is no dig volgens de kerkordelijke bepa lingen. Noort geformuleerd zijn. Het mo torvermogen en de aandrijflijn zijn daarbij bepalende factoren geweest. B. van Noort: „In de bouw heb je een dergelijk vermogen nodig. Wegen zijn er meestal niet op de bouwplaatsen, dus je hebt tractie nodig. Het motorvermogen speelt natuurlijk ook een rol bij het zwaar transport.” EDC in combi natie met het type motor vindt Van Noort een goede zaak. „De Volvo F16 voldoet qua emissie en geluid aan de toekomstige milieu- eisen. Wij vinden dit belangrijk.” Van Noort laat zijn chauffeurs meebepalen welke truck er moet komen. „Ik vind het van belang dat een chauffeur inspraak heeft. Het is zijn werkplek. Een onder deel daarvan is bijvoorbeeld de temperatuurregeling in de cabine. De airconditioning die Volvo stan daard levert, zorgt voor een aan genaam werkklimaat.” Tot slot is de goede relatie met Volvo-dealer Truckcenter Zeven huizen een factor in de aankoop geweest. „Goede service en mee denken met de klant zijn daarbij zaken, die de relatie met een dea ler bepalen”, aldus B. van Noort. De heer B. Klerks (links) van Volvo-dealer Truckcenter Zevenhuizen BV overhandigt de sleu tels van de nieuwe multifunctioneel inzetbare Volvo F16 6x4 aan de heer B. van Noort, directeur van Van Noort Transporten BV in Waddinxveen. (Foto: Volvo Bedrijfswagens BV). Het winkelcentrumplan van A. Ooms uit Waddinxveen. Dit plan gaat uit van doorgaand tweerichtingsverkeer buitenom het verkeersvrije en 300 meter lang overdekt winkelcentrum van 3.350 vierkante meter aan de Passage(-West), waardoor er een gesloten parkeerroute ontstaat. Er kunnen in het gebied 150 parkeerplaatsen bijkomen, waarvan 150 in een parkeerkelder, en er plaats voor de wweekmarkt. De Kerkweg-Oost kan op die manier in tact blijven, evenals de "^monumentale” villa’s daar. (Schetstekening: A. Ooms). In het op een stuk weiland neer gezette nieuwe complex van het sinds 1970 bestaande eenmansbe- GOUDA/WADDINXVEEN - In de uitslagenlijst van de vorige week in Gouda gehouden 42e Go- VeKa-kaaskeuring kwam ook een Waddinxveense boerenkaasmaker voor. Tijdens de vroege zomerkeuring behaalde A. Koot in de categorie B (8 tot 12,9 kilogram) 92 punten en stond daarmee met vier andere kaasmakers bovenaan. Voor de afgelopen woensdag ge houden Goudse Vee- en Kaasten- toonstelling (rundvee, paarden, geiten, zuivel) op de Markt rond om het Goudse stadhuis gaven on der andere de gemeentebesturen van Waddinxveen en Zevenhui- zen-Moerkapelle een subsidie. Financiële steun kregen de orga nisatoren ook van de gezamenlijke Rabobanken in de kring Rijn en Gouwe. Er waren overigens geen inzen dingen van rundvee, paarden en geiten uit Waddinxveen. WADDINXVEEN Waddinx vener M.N. Vink, directeur van de Vink Groep aan de Zuidplas- laan heeft besloten meer rucht baarheid te geven aan het doen van bankzaken in zijn kantoor. Voorheen was in dit kantoor een vestiging van de CVB Bank, maar door omstandigheden is dit ver plaatst naar een andere lokatie in Waddinxveen. Daarna was het de bedoeling om het bankgedeelte alleen te benut ten voor vaste relaties van het as surantiekantoor als service. Vink Groep/Financiële Diensten heeft nu een agentschap CDK Bank, bankbedrijf van De Grenswisselkantoren N.V. Dit houdt in dat er alle bankzaken kunnen worden afgehandeld, zoals het opnemen van contant geld van eigen privé-rekening, inwisselen van Eurocheques en girobetaal kaarten, sparen (in elke gewenste vorm), in- en verkoop van vreem de valuta (ook muntgeld), travel- lerscheques en bedrijfs- en privé- kredieten. Daarnaast is de Vink Groep/ Hypotheekcentrum ’’Waddinx veen” gespecialiseerd in het ver strekken van hypotheken, die wor den ondergebracht bij diverse banken en verzekeringsmaat schappijen afhankelijk van per soonlijke omstandigheden. De openingstijden van het kantoor aan de Zuidplaslaan wijken af van de andere banken, omdat de Vink Groep/Verzekeringen geopend is op: maandag t/m donderdag van 08.30 uur tot 21.00 uur, vrijdag van 08.30 uur tot 19.00 uur en za terdag van 10.00 uur tot 17.00 uur. Vanzelfsprekend kunnen er in de ze openingstijden ook bankzaken worden gedaan. De heer Vink hoopt hierdoor in een behoefte te hebben voorzien mede doordat het postagentschap op 1 augustus jl. is gesloten. procedures bij zodat iederee Nederland zijn zegje kan waardoor concrete stappen den vertraagd. Nederland dreigt daardoor, t ing. Barth, te veranderen van distributieland in een land vai stakels. De infrastructurele zieningen ontbreken of zijn in staat de groeiende stroom verkeer en vervoer te verwei Het gevolg is dat de hoofdroutes van de ’mainports’ naar het Euro pese achterland hoe langer hoe voller raken, dat vitale economi sche centra moeilijk te bereiken zijn en het bedrijfsleven waaron der het beroepsgoederenvervoer slechter rendeert. Een studie, uitgevoerd door Prog- nos op verzoek van de ministerie van Verkeer en Waterstaat van de Bondsrepubliek Duitsland en Ne derland, toonde aan dat het totale vervoer van, naar en binnen Ne derland zou toenemen van onge veer 700 miljoen ton in 1987 tot naar schatting 110 miljoen ton in 2010. Een groei van rond de 60%. De toename in het vervoer zal opgevangen moeten worden door transport over de weg, indien er geen beleidswijziging komt. De Nederlandse overheid denkt dat zij gelijktijdig een beleid kan voe ren gericht op het terugdringen van het wegverkeer vanwege de milieubelasting en tezelfdertijd een beleid kan voeren waarbij de bereikbaarheid van de economi sche centra gegarandeerd is. Het AVBB en een van de daarbij aangesloten organisaties, de Ver eniging van Boorondernemers en Buizenleggers, is een fervent voorstander van transport door een ondergronds buizenstelsel. Het wordt tijd dat er keuzen wor den gemaakt, opties gedefinieerd en lijnen uitgezet naar de toe komst, betoogde ing. Bart. „Wij zijn nu in gesprek met de Stich ting Nederland Distributieland en de Stichting Weg om kennis uit te wisselen, individuele initiatie ven te coördineren en zo te ko men tot een technische uitvoer baar alternatief’, aldus Barth. WADDINXVEEN - Hans Uit beijerse (41) en zijn vader - het oud-gemeenteraadslid Dick Uit beijerse - hebben dinsdagavond aan de Henegouwerweg 119a in Waddinxveen een open huis voor familieleden en belangstellenden gehouden in hun nieuwgebouwde stal op het 12 hectare omvattende familiebedrijf aan de oostkant van de Gouwe. WADDINXVEEN - De gemeen te Waddinxveen wil door blijven gaan met het bouwen van vol doende (huur)woningen. Nu wor den jaarlijks in dit Gouwedorp in totaal circa 200 nieuwe woningen neergezet. Voor het bouwen van goedkope huurwoningen is het gemeentebe stuur echter afhankelijk van de provincie. Gedeputeerde Staten stellen ieder jaar per gemeente het aantal huurwoningen (contin genten) vast dat mag worden ge bouwd. Dat waren er voor Waddinxveen in het afgelopen jaar 16. Voor dit jaar zijn dat er 41, welke een plaats zullen krijgen in de woon wijk Zuidplas. Uit een landelijk onderzoek is ge bleken dat er de komende jaren een sterke vraag zal zijn naar goe- kope huurwoningen. Enerzijds is deze groei te verklaren door het feit dat ouderen langer op zich zelf willen blijven wonen, ander zijds verlaat de jongere generatie eerder het ouderlijk huis. De groeiende vraag naar goedko pere huurwoningen wordt ook nog eens versterkt door het feit dat veel buitenlanders zich in Neder land vestigen en zodoende ook een beroep doen op het huurwo ningenbestand. Het onderzoek wees tevens uit dat als er niet snel goedkopere huurwoningen gebouwd worden rekening gehouden moet worden met ernstige problemen in het verkrijgen van deze huurwonin gen. Op het ogenblik bedraagt de ge middelde wachttijd voor een huurwoning twee jaar. WADDINXVEEN/DELFT Nederland dreigt van een d butieland te verworden tot een land van obstakels. Dat Waddinxvener ing. H.P. Barth, landelijk voorzitter van AVBB (Algemeen Verbond Bouwbedrijf), op dinsdag 4 ai tus zijn gehoor op de Icusses-conferentie over ondergronds wen in Nederland in Delft voor. Als gevolg van eindeloze p dures kan iedereen meepraten over plannen, waardoor vertn in de uitvoering ontstaat. In de grote plannen die de Ne derlandse overheid de afgelopen tijd heeft gepresenteerd zoals de .Vierde Nota Ruimtelijke Orde ning, het Structuurschema Ver keer en Vervoer, het NMP en het NMP+ wordt Nederland geprofi leerd als het distributieland bij uitstek. Een land met een effici ënte en gedifferentieerde infra structuur. Bovendien wil Neder land een industrieel land zijn met een geavanceerd produktiepoten- tieel op gebieden als (petro)chemicaliën, electronica en voedingswaren. Helaas hebben al de plannen vol gens Barth niet geleid tot veel tastbare resultaten en dat is niet alleen te wijten aan een gebrek aan middelen. Het lijkt alsof de politiek op tal van punten aarzelt. En daar komen dan de inspraak- zingen B.V. zijn werkmaatschappijen van Van Noort Bedrijfs middelen B.V. De truck werd gelverd door Volvo-dealer Truck center Zevenhuizen B.V. Van Noort Transporten houdt zich bezig met klantgerichte acti viteiten. Directeur B. van Noort hanteert de slogan: ’Veelzijdig en vakkundig vervoer’. „Wij proberen onze klanten oplos singen op maat te bieden. Van daar dat we een groot scala aan voertuigen hebben. De nieuwe Volvo F16 past uitstekend in dat plaatje. Door de verschuifbare schotel kunnen we hem inzetten voor zowel lengte- als zware trans porten.” De Volvo F16 6x4 trekker heeft een motorvermogen van 368 kW (500 PK) en is uitgerust met EDC (Electronic Diesel Control). Het bedrijf heeft diepladers, se- midiepladers en uitschuiftrailers voor de diverse transporten be schikbaar. Er is bijvoorbeeld een 24 meter uitschuiftrailer met 27 tonmeter kraan. Door toepassing van de laatste is deze in combinatie met de Volvo F16 multifunctioneel. Van Noort Transporten B.V. regelt alle beno digde vergunningen en ontheffin gen voor speciale transporten in binnen- en buitenland. De Volvo F16 voldoet aan alle specificaties zoals deze door Van Komende vrijdag zullen in de nieuwe stal in totaal negen weken lang 38.500 slachtkui kens worden ondergebracht. (Foto: Sjaak No te boom). drijf verblijven vanaf komende vrijdag 38.500 slachtkuikens 33 tot 43 dagen. Elke negen weken komt er een nieuwe lichting van deze consumptiedieren. De nieuwe stal, die een investe ring heeft gevergd van meer dan een miljoen gulden en voldoet aan de strengste eisen op het gebied van milieuhygiene en veiligheid, betekent voor de maatschap J.A. en D. Uijtbeijerse een uitbreiding van de bestaande twee oude com plexen, waarin nu nog 32.000 slachtkuikens gehouden kunnen Open brief aan de gemeenteraads leden van Waddinxveen. Op de hoorzitting in het Anne Frank-centrum werd op 23 juni 1992 door het gemeentebestuur (weer eens) een plan voor een winkelcentrum gepresenteerd, 5800 m2 bruto-vloer-oppervlak (b.v.o) aan de Kerkweg-Oost. De kritiek hierop vanuit de burgerij was nogal heftig en betrof in hoofdzaak: - de verkeerstructuur, extra ver keersdruk in woonstraten; - de afwikkeling van het verkeer over de hefbrug; - waarom oost en niet west, noord of desnoods zuid; - de parkeerproblematiek; - de omvang van het centrum; - de sloop van beeldbepalende panden Het was niet het eerste plan, ve len zijn er voorgegaan en door het gemeentebestuur weggestreept. Is het 23 juni-plan dan toch het bes te of meest haalbare? Gelet op de nog grotere bezwaren en onzeker heden met betrekking tot grond verwerving bij de andere plannen zou dat best eens waar kunnen zijn. Maar als dat zo is dan moet dit plan toch nog behoorlijk wor den bijgeschaafd en gecomple teerd. In 1986 is alles begonnen met een CIMK-rapport waarin een be leidsadvies wordt gegeven tot rea lisatie van 5000 a 5500 m2 b.v.o. winkels 2-zijdig op de lokatie Kerkweg-Oost, maar na „ontman teling, opheffing, respectievelijk afbouw” van diverse buurtwinkel centra (zie pagina 43 en 44 van het rapport). Er was in 1987 een Rehorst/Rog- geveen-plan en een Kolpron-rap- port voor nodig om de raad in september 1987 te doen besluiten een winkelcentrum richting Passa ge-West te gaan ontwikkelen. Vanaf dat moment raken project ontwikkelaars geïnteresseerd en begint de belegering van het raad huis. Het Rehorst/Roggeveen plan was financieel gezien mis- - schien best wel uitvoerbaar ge weest, zeker nu blijkt dat kerk- en verenigingsgebouw voor schappe lijke prijzen worden verhandeld. Ook de Waddinxveense midden stand ging schoorvoetend met het raadsbesluit accoord. Maar tot op heden is vanuit die hoek opval lend weinig op voortgang aange drongen, laat staan een eigen plan gepresenteerd (met uitzondering van het Brugwinkeliersplan). Neem nu eens de gemeenten met ca. 25.000 inwoners binnen een straal van zo’n 40 a 50 km rond om Waddinxveen. Dat zijn er zo’n 8-tal, namelijk: - Nieuwerkerk aan de IJssel, 19.000 inwoners, overdekt win kelcentrum „de Zuidplas”; - Leiderdorp, 22.500 inwoners, overdekt winkelcentrum, waar onder parkeergelegenheid; - Papendrecht, 27.500 inwoners, overdekt winkelcentrum ”De Meent”, in 2 lagen; - Sliedrecht, 23.000 inwoners, als enige niet overdekt, minder sa menhangend winkelcentrum; - Leusden, 22.500 inwoners, ”De Hamershof”, gedeeltelijk over dekt winkelcentrum; - Houten, 25.500 inwoners, ”Het Rond”, gedeeltelijk overdekt winkelcentrum; - Krimpen aan den IJssel, 27.500 inwoners, ”De Crimpenhof overdekt winkelcentrum (heeft na renovatie zelfs een Europese prijs gewonnen); - Waddinxveen, 26.000 inwoners, de Passage, onoverdekt. Zes van de acht hebben een prachtig winkelcentrum en on danks het feit dat ze allemaal dicht bij grote steden liggen, functioneren ze kennelijk prima. Ze zijn duidelijk en aantrekkelijk gesitueerd met goede ontsluitin gen en parkeervoorzieningen. Het is echt de moeite waard om ze op een doordeweekse dag eens alle maal te bekijken, het is een ui terst gezellig en leerzaam rondrit- je. Als men toch op weg is, pik dan ook ”de Passage” (met onder gronds parkeren) in Veenendaal nog even mee. Met 38.000 inwo ners buiten onze categorie val lend, maar toch echt de moeite waard. Maar hoe dan verder met het plan van 23 juni jongstleden. Welgeteld komen daar 385 par keerplaatsen in voor (exclusief Stationsstraat), nauwelijks meer dan momenteel, dat kan toch niet voldoende zijn. En dan de verkeersstructuur. Éénrichtingsverkeer in de Rijn- landstraat en op het weggetje langs garage Boonstoppel. Dat wordt dus met recht dringen en wringen in de Stationsstraat en de Oranjelaan. Bovendien komen na genoeg alle parkeerpleintjes recht streeks uit op deze doorgaande verkeersroutes. Het ziet er naar uit dat de verkeersproblemen die we nu al kennen tussen de hef brug en de Passage en op de Ka naalstraat alleen nog maar erger zullen worden. Waarom dan niet doorgeborduurd op alternatief H van het gemeen telijk verkeerscirculatieplan d.d. 16 november 1990 opgesteld door Bureau Goudappel Coffeng BV. Op dit alternatief is in hoofdzaak mijn eigen schetsplan gebaseerd en dat biedt dan een aantal sail lante voordelen ten opzichte van het 23 juni-plan, namelijk de vol gende: - Een gesloten doorgaand ver- keercircuit met 2-richtingsver- keer buitenom het centrum. Noord-Zuid verkeer tussen Ko ningin Wilhelminaplein en de Kanaaldijk via de westroute; Oost-westverkeer via een rechts- omcirculatie. Hierdoor ontstaan meer spreiding in de verkeersin tensiteiten en worden sterke stijgingen in bepaalde straten voorkomen (zie Weekblad voor Waddinxveen d.d. 1 juli jongst leden). Het hele gebied binnen het circuit is uitermate geschikt om als 30 km-zone te worden ingericht ter bevordering van verkeersveiligheid en terugdrin gen van geluidsoverlast. - Een gesloten parkeerroute con centrisch binnen het doorgaand- verkeercircuit, rondom een ex clusief voetgangersgebied tus sen Stationsstraat en Gargage Boonstoppel en tussen de Rabo bank en de Spijsfabriek. De ASVV (Aanbeveling Stedelijke Verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom) van de Stichting C.R.O.W. beveelt dit principe van concentrische ver keersafwikkeling ook aan. Langs deze route kan ook de winkelbe- voorrading plaatsvinden. - 3350 m2 overdekte winkelpassa ge aan Kerkweg-Oost en 950 m2 rond het plein bij de Kruis kerk, totaal dus 4300 m2. Een bankgebouw in 2 lagen a 450 m2 naast de Bonkelaar. Uitbrei dingsmogelijkheid met 2000 2500 m2 in westelijke richting na eventuele toekomstige amo- vatie van de Spijsfabriek. - Vergroting van het aantal par keerplaatsen tot ca. 510 (exclu sief Stationsstraat), waarvan ca. 150 parkeerplaatsen in een par keerkelder onder het nieuwe centrum-oost. Hier zal voor par keren betaald moeten worden, maar dat is niets nieuws onder de zon. Bij uitbreiding naar het westen is nog de mogelijkheid aanwezig om achter de huidige Passage een parkeerdek voor ca. 100 parkeerplaatsen te maken. - Een exclusief voetgangersge bied van 300 m lengte met 2- zijdige bewinkeling, naar keus geheel of goeddeels overdekt. - Handhaving van 2 karakteristie ke panden aan Kerkweg-Oost. - Duidelijke pleinvorming tussen het Mg wor- van A van noort transport sa

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1992 | | pagina 13