VANBEYNUM
Eerste indruk een goede
Degelijke VW Golf Gabrio
K@RT WEG
Fiat Groma met
Opel Tigra als
opiniepeiling
Alfa zescilinder
Toyota Supra dringt
r
GG1
m
AT
Auto van Velde
TOYOTA
van Leeuwen
door in sportwagentop
few
Standaard kinderzitje
AUTOBEDRIJF
GM
I
Inbouw airbag
achteraf
Xantia voor Aids fonds
KOOL
1
TECHNISCHE
GEGEVENS:
1
I
REDACTIE:
HENRI STOLWIJK
Ml
APK-keurlngen klaar terwijl u wacht!!
BMW-rijders die na de aanschaf van hun auto toch nog
een airbag willen, worden op hun wenken bediend. Het
Duitse merk heeft als enige automobielfabrikant de
oplossing om een auto alsnog met airbag uit te rusten.
Deze speciale airbag is alleen voor inbouw in de BMW
3-serie. Voor de 5- en 7-serie modellen komt in oktober
zo'n airbag op de markt. Hiermee speelt BMW in op de
toenemende vraag naar airbags. In een speciaal lederen
sportstuur is een opvouwbare airbag gemonteerd.
Opgeblazen heeft de airbag een inhoud van 30 liter.
Voor 1.689,- gulden wordt het 'gewone' stuur door de
BMW- dealer vervangen door het sportstuur met
airbag.
Citroen Nederland heeft samen met Esprit Benelux een
Citroen Xantia geschonken aan het Aids Fonds. Het
geld voor de auto was door medewerkers van het
bedrijf Esprit Benelux bijeen gebracht. Het resterende
bedrag voor de Xantia werd door Citroen Nederland
aangevuld. Het Aids Fonds zal de auto aan de Stichting
Arion schenken. Arion heeft in Zuid-Frankrijk een
speciaal vakantie-oord voor Aidspatienten, een
voormalige wijnboerderij met de naam 'Jalbert'. De
vakantiegangers van Jalbert kunnen door middel van
de Xantia op comfortabele wijze worden vervoerd van
en naar het vakantieoord.
Mercedes Benz heeft als speciale accessoire in de
C-klasse een geïntegreerd kinderzitje ontwikkeld. Dit is
uniek in Nederland. In de toekomst wil Mercedes ook
in de andere modellen dit zitje introduceren. De
veiligheidsgordel achterin kan in hoogte aangepast
worden en is zodoende van klein tot groot te gebruiken.
Voor de kleintjes tot vier jaar is er een speciaal
botsbestendig tafeltje dat bovenop het zitje geplaatst
kan worden. Testen van Mercedes hebben aangetoond
dat de zitjes veilig zijn en voldoende bescherming
bieden aan peuters, kleuters en de grotere kinderen.
Officieel Opel Dealer
INRUIL - FINANCIERING
VERHUUR - LEASING
I
A
DORPSTRAAT 72 WADDINXVEEN s 01828-12000
2
Piasweg 16 Waddinxveen tel. 01828-21800
Blekerssingel 66 Gouda tel. 01820-24922
DE OPEL-DEALER, ZEKERHEID VOOR ALLES.
T> ij de nieuwe VW Golf Cabrio is bijzonder veel
JD aandacht geschonken aan een zo stijf
mogelijke carrosserie. Dat blijkt uit een eerste
r^j-impressie. Van trillingen en torsies, voor een
open wagen overigens heel normaal, is
nauwelijks iets te merken. De fabriek claimt dat
chassis en plaatwerk in totaliteit 21,8 procent
stijver zijn geworden. Dat lijkt niets te veel
gezegd.
p de autoshow in Frankfurt in september zal
VZ Opel een studiemodel van een sportcoupé
tonen. Het is een concept, dat niet in deze vorm
op de markt komt. De fabrikant wil met de
opvallende wagen, Tigra genaamd, vooral de
reacties van het publiek peilen. Ze zijn van grote
waarde, volgens Opel, in het onderzoek naar
nieuwe vormgeving en technieken.
T7 iat levert zijn topmodel Croma voortaan ook
met een 2.5 ltr/162 pk zescilinder motor.
Standaard beschikt deze uitvoering ook over een
luxueuze uitrusting. Lederen bekleding, rondom
elektrische bedienbare ramen, verwarmbare
buitenspiegels, een anti-blokkeer remsysteem en
stuurbekrachtiging zijn onder meer aan boord.
e Supra is bij Toyota van meet af aan het
U puur op prestaties gerichte sportwagenmodel.
Later dit jaar komt er een totaal nieuwe Supra
met nog meer vermogen. De gemonteerde drie
liter zescilinder motor, met twee turbo's, levert
maar liefst 330 pk. Goed voor een acceleratie van
nul naar honderd kilometer per uur in 5,1
seconden.
fe...
MM
MMI
V
GOUDA-WADDINXVEEN
j
De 'oude' en de 'nieuwe' VW Golf Cabrio bij elkaar.
1
F
Audi
ISUZU
Geopend van 9.00 tot 18.00 uur. Donderdag koopavond.
De Supra van
•I
Tegen betaling van een meerprijs is een elektrisch bedienbaar dak
te leveren.
het ware om de Suprapiloot
heen krult. Veel meer plaats
dan voor twee inzittenden is
er eigenlijk niet. De been- en
hoofdruimte op de
achterbank is beslist te krap
voor volwassenen. Zelfs
kinderen zullen er niet
gemakkelijk zitten.
goed presterende coupés
stijgen. Nu al is er een
stijgende lijn te ontdekken.
In vergelijking tot 1991 nam
de verkoop van dit type auto
met meer dan dertig procent
toe.
uitstekend uit de nek. De 2.0
Itr/115 pk motor in ons
testexemplaar geeft
ruimschoots voldoende
prestaties.
De Cabrio is standaard
voorzien van
stuurbekrachtiging,
sportstoelen, in hoogte
verstelbare bestuurderszetel
en stuur, verwarmbare
ruitensproeiers, toerenteller
en getinte ruiten. Tegen
meerprijs zijn tal van zaken
leverbaar, waaronder een
airbag voor bestuurder en
bijrijder. Ook kan worden
gekozen uit drie
motorvarianten: een 1.8
ltr/75 pk, een 1.8 ltr/90 pk
en de 2.0 ltr/115 pk. Deze
laatste motor is er alleen in
combinatie met de extra luxe
uitvoering Avantgarde.
De motor stamt van Alfa
Romeo, een merk dat sinds
enige jaren onder de vlag
van het Fia.-concern valt.
Dezelfde krachtbron doet ook
dienst voor de Alfa 155 V6.
Fiat heeft echter het
karakter van de motor
enigszins omgebogen naar
meer comfort. Het
topvermogen is iets verlaagd,
terwijl de trekkracht over
een breder toerenbereik is
gespreid. Dat betekent dat hij
ook goed presteert in een
hoge versnelling bij een laag
toerental. Van nul naar
honderd kilometer per uur
vergt ongeveer 8,6 seconden.
Fiat benut voor de Croma V6 een zescilinder
krachtbron uit de stal van Alfa Romeo.
i
i
1
i
i
Op de motorkap is een
agressief ogende luchthapper
gemonteerd, la Aston
Martin. De spoiler achter is
groot en heeft bij een
dergelijke auto een voorname
functie. Hij is bitter nodig
Motor: 1984 cc.
Vermogen: 85 kW/115 pk.
Acceleratie: 11,2 sec van
0-100 km/uur.
Topsnelheid: 190 km/uur.
Gem. verbruik: 9.5 ltr/100
km.
Gewicht: 1172 kilo.
Onderweg 8, Waddinxveen.
Telefoon 01828-15155.
Brederolaan 1,
2741 BG Waddinxveen.
Tel. 01828-14377
c
c
2
a
t
v
2
I
S
c
1
c
I
s
A
1
I
1
1
I
l
r
t
t
1
A
I
C
1
I
I
2
S
A
2
I
I
I
1
I
a
i
1
c
i
I
c
2
s
d
V
s
d
t
v
V
V
V
V
V
t
k
ii
g
I
d
s
d
V
s
d
t
t
I
k
d
c
d
ti
OPEL
De vraag rest waarom Opel
juist een studiemodel van
een coupé heeft gemaakt?
Volgens de fabrikant gaat het
hier welhaast om een gat in
de markt. Zeker in Europa
zal de vraag naar compacte,
Burg, van Reenensingel 117.
2803 PA Gouda.
Tel. 01820-16644
bijvoorbeeld de motor en de
versnellingsbak van een
dempende ophanging
voorzien. En achterin de auto
is een 'nauwkeurig berekend'
extra gewicht aangebracht.
De elastische ophanging
compenseert de vibraties.
Karmann heeft de extra
stijfheid bereikt door
sterkere stalen dorpels en
verstevigingsstukken in de
bodemplaat, onder het
dashboard en aan de voor- en
achterzijde van de
carrosserie. Tevens levert de
gemonteerde rolbeugel een
bijdrage. Maar bovenal mikt
VW met deze voorziening op
de veiligheid. Ook al staat
zijn beugel wat minder fraai,
de Golf Cabrio voldoet
daardoor wel aan de strenge
Amerikaanse
veiligheidseisen. Dat is
belangrijk, omdat de open
Volkswagen van meet af aan
het best verkopen aan de
andere kant van de
Atlantische Oceaan.
Het kunststoffen dak laat
zich eenvoudig openen en
sluiten. Tegen meerprijs is
elektrische bediening te
leveren, maar eerlijk gezegd
VW heeft een reputatie op te
houden, als het gaat om de
bouw van een cabriolet. Al
op basis van de vermaarde
Kever, dus ruim twintig jaar
geleden, leverde het concern
een betaalbare open wagen.
De eerste 'open’ Golf
verscheen in 1979 ten tonele.
Het ging hier om een
cabriolet op basis van het
eerste, hoekige model van de
sterk verkopende Golf.
Sindsdien is het uiterlijk van
de Cabrio niet aangepast, ook
niet toen Volkswagen
halverwege de jaren tachtig
van de 'gesloten' Golf een
flink gemoderniseerde 'fase
II’ uitbracht.
De Tigra oogt zeker sportief.
Daarnaast garandeert de
vorm een lage
luchtweerstand en dus een
relatief lager
brandstofverbruik. Verder is
gekozen voor grote ramen
om rondom voldoende zicht
te hebben.
De studie-Opel is ook erg
compact met zijn lengte van
nog geen vier meter. Het is
een 2 2 Coupé. Dat
betekent dat de wagen
primair is bedoeld voor twee
inzittenden. Ook achter de
beide kuipvormige stoelen
voor is nog wel een bankje,
maar eigenlijk geen
beenruimte voor een
passagier.
herkennen aan het logo en
de standaard vijf spaaks
lichtmetalen velgen.
Afhankelijk van de
carrosseriekleur is het met
veel leer getooide interieur
in het zwart of in het beige
uitgevoerd. Het glas van de
ruiten is zonwerend en
wordt ook donkerder onder
invloed van zonnelicht.
Voorts is in de luchtinlaat
van het interieur een filter
gemonteerd, dat stuifmeel,
roet en andere deeltjes
tegenhoudt.
De uitrusting omvat verder
nog een in hoogte verstelbare
stoel en stuurwiel, een
instelbare lendesteun op de
zetel van de bestuurder en
van binnenuit in hoogte te
regelen koplampen.
Elektrische bediening voor
de voorstoelen, een open dak,
niveauregeling op de
achteras en airconditioning
zijn tegen meerprijs
leverbaar. De Croma V6 staat
in de prijslijst voor 65.450
gulden.
snel opwarmende
metaalkatalysator voor
schone uitlaatgassen is op
meer fronten aan het milieu
gedacht. Er zijn uitsluitend
kunststoffen gebruikt, die
geschikt zijn voor
hergebruik.
om voldoende neerwaartse
druk op de wielen te houden
bij snelheden boven de 200
km/uur. En dat haalt de
Supra met gemak, zo bleek
tijdens een eerste
kennismaking met deze
bolide op de Duitse
Autobahn.
De prijs van deze wagen
bedraagt 177.354 gulden. Dat
is hoog, zeker in vergelijking
met zijn voorganger. Die
kostte 113.347 gulden. Voor
de meerprijs biedt de nieuwe
Supra op alle fronten winst.
Zeker qua prestaties en
wegligging kan hij zich nu
meten met concurrenten als
een Porsche 911 of 968,
maar ook met Japanners als
de Nissan 300 ZX en Honda
NSX.
Rijden met de nieuwe Supra
is een belevenis. De
acceleratie is dankzij de door
twee turbo's opgejutte
zescilinder motor geweldig.
Tot op zeer hoge snelheid
lijkt er geen einde aan te
komen. De aandrijving
geschiedt via de
achterwielen. De auto is
zonder meerprijs naar keuze
leverbaar met een zes
versnellingsbak of een
vier-traps automaat. Een
elektronische anti-slip
regeling is standaard en ook
nodig om de auto bij snel
optrekken recht te houden.
De achterwielen willen
anders best een zwarte streep
rubber op het asfalt
achterlaten. De uitrusting
van de Supra is uitermate
luxe met zaken als
airconditioning, elektrische
bediening van ramen en
spiegels en een 120 Watt
stereo-installatie. Ook op dit
front zijn het dus super
(Supra)latieven.
gaat het werk sneller met de
hand. De binnenruimte is
royaal. Ook op de achterbank
kunnen volwassen personen
goed zitten. Er is zelfs
'redelijk wat bagageruimte,
hoewel de bak voor het
opbergen van het dak plek
opslokt. Handig is de
mogelijkheid om de bank in
twee delen neer te klappen.
Zo lang het zonnig is, blijft
rijden met een open auto een
genot. De Golf Cabrio houdt
de inzittenden voorin goed
uit de wind, achterin is dat
minder. De rolbeugel
veroorzaakt geen overmatig
geruis. Voor wie verschoond
wil blijven van een koude
nek levert VW een soort
fijnmazig en dus doorzichtig
rolgordijn. Dat houdt
opmerkelijk genoeg de wind
Het is een heel moderne
motor. Ontsteking en de
brandstoftoedieningen
worden elektronisch
geregeld. In combinatie met
de geregelde katalysator zijn
de uitlaatgassen onder alle
omstandigheden zo schoon
mogelijk. Het
brandstofverbruik
schommelt volgens de
gegevens van Fiat rond één
liter op negen kilometer
gemiddeld.
Uiterlijk is de V6 Croma te
De hele vormgeving van de
nieuwe Supra straalt
snelheid uit. De wagen lijkt
zo van het circuit af te
komen. Dat is juist de
bedoeling van de ontwerpers
bij Toyota. Zij willen kunnen
wedijveren met grote
merken op
sportwagengebied, zoals
bijvoorbeeld met Porsche en
Ferrari.
De bestuurder waant zich in
een cockpit, enerzijds door
de capsule-achtige vorm van
dak en ruiten en anderzijds
doordat het dashboard als
Volgens Fiat is in de klasse
van de Croma steeds meer
vraag naar 'uitgerijpte
wagens'. Ze moeten
overtuigen op het gebied van
prestaties, kwaliteit en
comfort, terwijl ze ook veilig,
veelzijdig en betrouwbaar
moeten zijn. De Croma V6
moet aan deze vraag
beantwoorden.
Veel aandacht is uitgegaan
naar veiligheid. Dat is
vandaag de dag ook een
belangrijk item in de
automobielbouw. Een airbag
voor zowel bestuurder als
bijrijder moet dan ook
standaard zijn in een
dergelijke auto, vinden de
constructeurs bij Opel.
De ECOTEC motor van 1.6
ltr/109 pk, zoals die in de
Corsa 16V wordt toegepast,
staat ook in de Tigra. Een
acceleratie van nul naar
honderd kilometer per uur in
tien seconden is haalbaar.
Door de gunstige vorm van
de auto is het
brandstofverbruik volgens
Opel echter gemiddeld niet
meer dan 6,5 ltr/100 km.
Behalve de montage van een
Importeur Pon's
Automobielhandel is nog met
de fabriek in onderhandeling
over de prijzen. De verkoop
van de Cabrio start in
november.
Bedrijfswagens
Het mag dan wel een studiemodel zijn. De Tigra van Opel kan,
als het moet, zo de weg op. De fabriek zal de auto echter niet in
deze vorm in produktie nemen.
Nu de derde generatie van de
Golf al geruime tijd te koop
is, raakte de Cabrio wel erg
gedateerd. Tijd dus voor een
nieuwe op basis van deze
'fase III'. De neus is
overgenomen van de versie
met dak. De achterpartij is
echter nieuw ontworpen en
oogt door de oplopende lijn
eh de ingebouwde spoiler
behoorlijk sportief.
De VW Golf Cabrio is in
samenwerking met het
Duitse bedrijf Karmann
ontwikkeld. Het gaat hier om
een specialist op het gebied
van open wagens. Om
trillingen tegen te gaan
hebben de technici
S'
IGG-MK5BI