VANBEYNUM Eerste indruk een goede Degelijke VW Golf Gabrio K@RT WEG Fiat Groma met Opel Tigra als opiniepeiling Alfa zescilinder Toyota Supra dringt r GG1 m AT Auto van Velde TOYOTA van Leeuwen door in sportwagentop few Standaard kinderzitje AUTOBEDRIJF GM I Inbouw airbag achteraf Xantia voor Aids fonds KOOL 1 TECHNISCHE GEGEVENS: 1 I REDACTIE: HENRI STOLWIJK Ml APK-keurlngen klaar terwijl u wacht!! BMW-rijders die na de aanschaf van hun auto toch nog een airbag willen, worden op hun wenken bediend. Het Duitse merk heeft als enige automobielfabrikant de oplossing om een auto alsnog met airbag uit te rusten. Deze speciale airbag is alleen voor inbouw in de BMW 3-serie. Voor de 5- en 7-serie modellen komt in oktober zo'n airbag op de markt. Hiermee speelt BMW in op de toenemende vraag naar airbags. In een speciaal lederen sportstuur is een opvouwbare airbag gemonteerd. Opgeblazen heeft de airbag een inhoud van 30 liter. Voor 1.689,- gulden wordt het 'gewone' stuur door de BMW- dealer vervangen door het sportstuur met airbag. Citroen Nederland heeft samen met Esprit Benelux een Citroen Xantia geschonken aan het Aids Fonds. Het geld voor de auto was door medewerkers van het bedrijf Esprit Benelux bijeen gebracht. Het resterende bedrag voor de Xantia werd door Citroen Nederland aangevuld. Het Aids Fonds zal de auto aan de Stichting Arion schenken. Arion heeft in Zuid-Frankrijk een speciaal vakantie-oord voor Aidspatienten, een voormalige wijnboerderij met de naam 'Jalbert'. De vakantiegangers van Jalbert kunnen door middel van de Xantia op comfortabele wijze worden vervoerd van en naar het vakantieoord. Mercedes Benz heeft als speciale accessoire in de C-klasse een geïntegreerd kinderzitje ontwikkeld. Dit is uniek in Nederland. In de toekomst wil Mercedes ook in de andere modellen dit zitje introduceren. De veiligheidsgordel achterin kan in hoogte aangepast worden en is zodoende van klein tot groot te gebruiken. Voor de kleintjes tot vier jaar is er een speciaal botsbestendig tafeltje dat bovenop het zitje geplaatst kan worden. Testen van Mercedes hebben aangetoond dat de zitjes veilig zijn en voldoende bescherming bieden aan peuters, kleuters en de grotere kinderen. Officieel Opel Dealer INRUIL - FINANCIERING VERHUUR - LEASING I A DORPSTRAAT 72 WADDINXVEEN s 01828-12000 2 Piasweg 16 Waddinxveen tel. 01828-21800 Blekerssingel 66 Gouda tel. 01820-24922 DE OPEL-DEALER, ZEKERHEID VOOR ALLES. T> ij de nieuwe VW Golf Cabrio is bijzonder veel JD aandacht geschonken aan een zo stijf mogelijke carrosserie. Dat blijkt uit een eerste r^j-impressie. Van trillingen en torsies, voor een open wagen overigens heel normaal, is nauwelijks iets te merken. De fabriek claimt dat chassis en plaatwerk in totaliteit 21,8 procent stijver zijn geworden. Dat lijkt niets te veel gezegd. p de autoshow in Frankfurt in september zal VZ Opel een studiemodel van een sportcoupé tonen. Het is een concept, dat niet in deze vorm op de markt komt. De fabrikant wil met de opvallende wagen, Tigra genaamd, vooral de reacties van het publiek peilen. Ze zijn van grote waarde, volgens Opel, in het onderzoek naar nieuwe vormgeving en technieken. T7 iat levert zijn topmodel Croma voortaan ook met een 2.5 ltr/162 pk zescilinder motor. Standaard beschikt deze uitvoering ook over een luxueuze uitrusting. Lederen bekleding, rondom elektrische bedienbare ramen, verwarmbare buitenspiegels, een anti-blokkeer remsysteem en stuurbekrachtiging zijn onder meer aan boord. e Supra is bij Toyota van meet af aan het U puur op prestaties gerichte sportwagenmodel. Later dit jaar komt er een totaal nieuwe Supra met nog meer vermogen. De gemonteerde drie liter zescilinder motor, met twee turbo's, levert maar liefst 330 pk. Goed voor een acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur in 5,1 seconden. fe... MM MMI V GOUDA-WADDINXVEEN j De 'oude' en de 'nieuwe' VW Golf Cabrio bij elkaar. 1 F Audi ISUZU Geopend van 9.00 tot 18.00 uur. Donderdag koopavond. De Supra van •I Tegen betaling van een meerprijs is een elektrisch bedienbaar dak te leveren. het ware om de Suprapiloot heen krult. Veel meer plaats dan voor twee inzittenden is er eigenlijk niet. De been- en hoofdruimte op de achterbank is beslist te krap voor volwassenen. Zelfs kinderen zullen er niet gemakkelijk zitten. goed presterende coupés stijgen. Nu al is er een stijgende lijn te ontdekken. In vergelijking tot 1991 nam de verkoop van dit type auto met meer dan dertig procent toe. uitstekend uit de nek. De 2.0 Itr/115 pk motor in ons testexemplaar geeft ruimschoots voldoende prestaties. De Cabrio is standaard voorzien van stuurbekrachtiging, sportstoelen, in hoogte verstelbare bestuurderszetel en stuur, verwarmbare ruitensproeiers, toerenteller en getinte ruiten. Tegen meerprijs zijn tal van zaken leverbaar, waaronder een airbag voor bestuurder en bijrijder. Ook kan worden gekozen uit drie motorvarianten: een 1.8 ltr/75 pk, een 1.8 ltr/90 pk en de 2.0 ltr/115 pk. Deze laatste motor is er alleen in combinatie met de extra luxe uitvoering Avantgarde. De motor stamt van Alfa Romeo, een merk dat sinds enige jaren onder de vlag van het Fia.-concern valt. Dezelfde krachtbron doet ook dienst voor de Alfa 155 V6. Fiat heeft echter het karakter van de motor enigszins omgebogen naar meer comfort. Het topvermogen is iets verlaagd, terwijl de trekkracht over een breder toerenbereik is gespreid. Dat betekent dat hij ook goed presteert in een hoge versnelling bij een laag toerental. Van nul naar honderd kilometer per uur vergt ongeveer 8,6 seconden. Fiat benut voor de Croma V6 een zescilinder krachtbron uit de stal van Alfa Romeo. i i 1 i i Op de motorkap is een agressief ogende luchthapper gemonteerd, la Aston Martin. De spoiler achter is groot en heeft bij een dergelijke auto een voorname functie. Hij is bitter nodig Motor: 1984 cc. Vermogen: 85 kW/115 pk. Acceleratie: 11,2 sec van 0-100 km/uur. Topsnelheid: 190 km/uur. Gem. verbruik: 9.5 ltr/100 km. Gewicht: 1172 kilo. Onderweg 8, Waddinxveen. Telefoon 01828-15155. Brederolaan 1, 2741 BG Waddinxveen. Tel. 01828-14377 c c 2 a t v 2 I S c 1 c I s A 1 I 1 1 I l r t t 1 A I C 1 I I 2 S A 2 I I I 1 I a i 1 c i I c 2 s d V s d t v V V V V V t k ii g I d s d V s d t t I k d c d ti OPEL De vraag rest waarom Opel juist een studiemodel van een coupé heeft gemaakt? Volgens de fabrikant gaat het hier welhaast om een gat in de markt. Zeker in Europa zal de vraag naar compacte, Burg, van Reenensingel 117. 2803 PA Gouda. Tel. 01820-16644 bijvoorbeeld de motor en de versnellingsbak van een dempende ophanging voorzien. En achterin de auto is een 'nauwkeurig berekend' extra gewicht aangebracht. De elastische ophanging compenseert de vibraties. Karmann heeft de extra stijfheid bereikt door sterkere stalen dorpels en verstevigingsstukken in de bodemplaat, onder het dashboard en aan de voor- en achterzijde van de carrosserie. Tevens levert de gemonteerde rolbeugel een bijdrage. Maar bovenal mikt VW met deze voorziening op de veiligheid. Ook al staat zijn beugel wat minder fraai, de Golf Cabrio voldoet daardoor wel aan de strenge Amerikaanse veiligheidseisen. Dat is belangrijk, omdat de open Volkswagen van meet af aan het best verkopen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Het kunststoffen dak laat zich eenvoudig openen en sluiten. Tegen meerprijs is elektrische bediening te leveren, maar eerlijk gezegd VW heeft een reputatie op te houden, als het gaat om de bouw van een cabriolet. Al op basis van de vermaarde Kever, dus ruim twintig jaar geleden, leverde het concern een betaalbare open wagen. De eerste 'open’ Golf verscheen in 1979 ten tonele. Het ging hier om een cabriolet op basis van het eerste, hoekige model van de sterk verkopende Golf. Sindsdien is het uiterlijk van de Cabrio niet aangepast, ook niet toen Volkswagen halverwege de jaren tachtig van de 'gesloten' Golf een flink gemoderniseerde 'fase II’ uitbracht. De Tigra oogt zeker sportief. Daarnaast garandeert de vorm een lage luchtweerstand en dus een relatief lager brandstofverbruik. Verder is gekozen voor grote ramen om rondom voldoende zicht te hebben. De studie-Opel is ook erg compact met zijn lengte van nog geen vier meter. Het is een 2 2 Coupé. Dat betekent dat de wagen primair is bedoeld voor twee inzittenden. Ook achter de beide kuipvormige stoelen voor is nog wel een bankje, maar eigenlijk geen beenruimte voor een passagier. herkennen aan het logo en de standaard vijf spaaks lichtmetalen velgen. Afhankelijk van de carrosseriekleur is het met veel leer getooide interieur in het zwart of in het beige uitgevoerd. Het glas van de ruiten is zonwerend en wordt ook donkerder onder invloed van zonnelicht. Voorts is in de luchtinlaat van het interieur een filter gemonteerd, dat stuifmeel, roet en andere deeltjes tegenhoudt. De uitrusting omvat verder nog een in hoogte verstelbare stoel en stuurwiel, een instelbare lendesteun op de zetel van de bestuurder en van binnenuit in hoogte te regelen koplampen. Elektrische bediening voor de voorstoelen, een open dak, niveauregeling op de achteras en airconditioning zijn tegen meerprijs leverbaar. De Croma V6 staat in de prijslijst voor 65.450 gulden. snel opwarmende metaalkatalysator voor schone uitlaatgassen is op meer fronten aan het milieu gedacht. Er zijn uitsluitend kunststoffen gebruikt, die geschikt zijn voor hergebruik. om voldoende neerwaartse druk op de wielen te houden bij snelheden boven de 200 km/uur. En dat haalt de Supra met gemak, zo bleek tijdens een eerste kennismaking met deze bolide op de Duitse Autobahn. De prijs van deze wagen bedraagt 177.354 gulden. Dat is hoog, zeker in vergelijking met zijn voorganger. Die kostte 113.347 gulden. Voor de meerprijs biedt de nieuwe Supra op alle fronten winst. Zeker qua prestaties en wegligging kan hij zich nu meten met concurrenten als een Porsche 911 of 968, maar ook met Japanners als de Nissan 300 ZX en Honda NSX. Rijden met de nieuwe Supra is een belevenis. De acceleratie is dankzij de door twee turbo's opgejutte zescilinder motor geweldig. Tot op zeer hoge snelheid lijkt er geen einde aan te komen. De aandrijving geschiedt via de achterwielen. De auto is zonder meerprijs naar keuze leverbaar met een zes versnellingsbak of een vier-traps automaat. Een elektronische anti-slip regeling is standaard en ook nodig om de auto bij snel optrekken recht te houden. De achterwielen willen anders best een zwarte streep rubber op het asfalt achterlaten. De uitrusting van de Supra is uitermate luxe met zaken als airconditioning, elektrische bediening van ramen en spiegels en een 120 Watt stereo-installatie. Ook op dit front zijn het dus super (Supra)latieven. gaat het werk sneller met de hand. De binnenruimte is royaal. Ook op de achterbank kunnen volwassen personen goed zitten. Er is zelfs 'redelijk wat bagageruimte, hoewel de bak voor het opbergen van het dak plek opslokt. Handig is de mogelijkheid om de bank in twee delen neer te klappen. Zo lang het zonnig is, blijft rijden met een open auto een genot. De Golf Cabrio houdt de inzittenden voorin goed uit de wind, achterin is dat minder. De rolbeugel veroorzaakt geen overmatig geruis. Voor wie verschoond wil blijven van een koude nek levert VW een soort fijnmazig en dus doorzichtig rolgordijn. Dat houdt opmerkelijk genoeg de wind Het is een heel moderne motor. Ontsteking en de brandstoftoedieningen worden elektronisch geregeld. In combinatie met de geregelde katalysator zijn de uitlaatgassen onder alle omstandigheden zo schoon mogelijk. Het brandstofverbruik schommelt volgens de gegevens van Fiat rond één liter op negen kilometer gemiddeld. Uiterlijk is de V6 Croma te De hele vormgeving van de nieuwe Supra straalt snelheid uit. De wagen lijkt zo van het circuit af te komen. Dat is juist de bedoeling van de ontwerpers bij Toyota. Zij willen kunnen wedijveren met grote merken op sportwagengebied, zoals bijvoorbeeld met Porsche en Ferrari. De bestuurder waant zich in een cockpit, enerzijds door de capsule-achtige vorm van dak en ruiten en anderzijds doordat het dashboard als Volgens Fiat is in de klasse van de Croma steeds meer vraag naar 'uitgerijpte wagens'. Ze moeten overtuigen op het gebied van prestaties, kwaliteit en comfort, terwijl ze ook veilig, veelzijdig en betrouwbaar moeten zijn. De Croma V6 moet aan deze vraag beantwoorden. Veel aandacht is uitgegaan naar veiligheid. Dat is vandaag de dag ook een belangrijk item in de automobielbouw. Een airbag voor zowel bestuurder als bijrijder moet dan ook standaard zijn in een dergelijke auto, vinden de constructeurs bij Opel. De ECOTEC motor van 1.6 ltr/109 pk, zoals die in de Corsa 16V wordt toegepast, staat ook in de Tigra. Een acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur in tien seconden is haalbaar. Door de gunstige vorm van de auto is het brandstofverbruik volgens Opel echter gemiddeld niet meer dan 6,5 ltr/100 km. Behalve de montage van een Importeur Pon's Automobielhandel is nog met de fabriek in onderhandeling over de prijzen. De verkoop van de Cabrio start in november. Bedrijfswagens Het mag dan wel een studiemodel zijn. De Tigra van Opel kan, als het moet, zo de weg op. De fabriek zal de auto echter niet in deze vorm in produktie nemen. Nu de derde generatie van de Golf al geruime tijd te koop is, raakte de Cabrio wel erg gedateerd. Tijd dus voor een nieuwe op basis van deze 'fase III'. De neus is overgenomen van de versie met dak. De achterpartij is echter nieuw ontworpen en oogt door de oplopende lijn eh de ingebouwde spoiler behoorlijk sportief. De VW Golf Cabrio is in samenwerking met het Duitse bedrijf Karmann ontwikkeld. Het gaat hier om een specialist op het gebied van open wagens. Om trillingen tegen te gaan hebben de technici S' IGG-MK5BI

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 24