INSPRAAKAVONDEN OVER NOTA
VERKEER BOSKOOP
j
Sm
..«Mr
SAMEN WERKEN AAN BEREIKBAARHEID EN VEILIGHEID IN BOSKOOP
UITNODIGING INSPRAAKAVONDEN
fXTT
WCb.'
rm
GEMEENTE BOSKOOF
'-.ft.'
WH
-ï'Wif
4i’'
o'l
de inspraakbijeenkomsten over de
Nota Verkeer Boskoop
I
l
1
t
c
“t.-T
HOOFDLIJNEN NOTA VERKEER
(zie ook de kaart op deze pagina)
op donderdag 10 april 1997 en dinsdag 15 april
1997 in het gemeentehuis van Boskoop.
Meer informatie
i
In Boskoop gebeuren relatief weinig ongelukken.
Daar ben ik natuurlijk blij mee, maar elk ongeluk is
er een teveel. Daarom wil ik graag dat we kijken hoe
we de veiligheid op kruispunten en wegvakken verder
kunnen verbeteren.
Ik besef het: ik wil veel. Maar ik denk dat ik op deze
manier de belangen van alle Boskoopse burgers het
beste kan dienen.
In het belang van ons allen wil ik dat Boskoop bereikbaar
blijft voor iedereen die er moet zijn. Dat betekent ook dat
voor het doorgaande verkeer, dus het verkeer dat niet in
Boskoop moet zijn, maar wel door het dorp rijdt,
oplossingen moeten worden gevonden buiten de
bebouwde kom van Boskoop om. Een recent voorbeeld
van het beperken van de hoeveelheid verkeer is het
initiatief om boomkwekerijproducten collectief te
vervoeren. Het weren van het doorgaande verkeer kan
ook leiden tot een beter woon- en leefklimaat, zeker
langs de belangrijkste wegen. Daarnaast zou ik graag
zien dat nog meer Boskopers gaan fietsen en lopen.
Om dat te stimuleren wil ik graag dat er meer veilige en
directe fietsroutes en brede trottoirs komen.
Graag hoor ik van u of u met het voorgestelde beleid
eens bent. Misschien zijn er voorstellen die voor
verbetering vatbaar zijn of zaken die niet genoemd
zijn en die u belangrijk vindt. Ik hoop dat velen van u
gebruik maken van de mogelijkheid tot inspraak.
We krijgen daarmee een verkeersbeleidsnota voor
Boskoop waaraan is bijgedragen door zoveel mogelijk
inwoners van Boskoop. Mag ik rekenen op uw komst op
10 of 15 april?
Ankie van Leeuwen-Meidam
Wethouder Verkeer en Vervoer
De Zijde en het Heyerskoop zijn daar goede voorbeelden
van. Het valt vaak niet mee om in de spitsuren over de
Zijde en het Reyerskoop te rijden. Als fietser moet je goed
uitkijken dat je door automobilisten niet van de weg
wordt gedrukt. De vrachtwagens en grote tractoren
maken het er niet veiliger op. Voor automobilisten is de
kans groot dat ze terechtkomen in de file voor de hefbrug
en bij het kruispunt met de provinciale weg.
In de nota wordt aandacht besteed aan alle zaken die ik
net genoemd heb. Maar wel zo, dat goed gekeken is of
een verbetering op het ene punt niet leidt tot een yer-
slechtering op het andere punt. Ik denk dat de opstellers
van deze beleidsnota hierin goed geslaagd zijn.
Als wethouder Verkeer van de gemeente Boskoop ben ik
erg blij dat er een verkeersbeleidsnota is gemaakt. Dat is
ook hard nodig. De verkeersproblemen nemen immers
hand over hand toe.
NAAR EEN SAMENHANGEND
VERKEERSBELEID
In opdracht van de gemeente Boskoop heeft
adviesbureau D&P Onderzoek en Advies een
nota opgesteld waarin een samenhangende
benadering van de problematiek van het verkeer
en vervoer'in Boskoop wordt beschreven en
waarin een afgewogen pakket maatregelen
wordt voorgesteld. Deze Nota Verkeer richt zich
voornamelijk op de bebouwde kom van
Boskoop. De problematiek rond de ontsluiting
van het sierteeltgebied wordt behandeld in het
kader van de Landinrichting. Waar mogelijk en
van toepassing worden in de Nota Verkeer daar
mee verbanden gelegd.
N207 (Alphenseweg - Den Ham);
N455 (Noordeinde - Hoogeveense weg);
Zijde;
Reyerskoop tussen hefbrug en Zuid-
wijk.
Door andere regionale studies, zoals bijvoor
beeld het Regionaal Verkeers- en Vervoersplan,
Landinrichting en het Verkeerscirculatieplan
Waddinxveen met elkaar in verband te brengen,
ontstaan mogelijkheden om doorgaand verkeer
op termijn buiten Boskoop om te leiden.
Drukte op de Zijde neemt hand over hand toe
Foto: A. Fioole
Ontsluitingswegen
De ontsluitingswegen in Boskoop zijn:
Beide bijeenkomsten beginnen om 20.00 uur en
eindigen rond 22.00 uur. Op beide avonden zal een
toelichting worden gegeven, waarna de aanwezi
gen een reactie kunnen geven op deze nota, die
nu in concept gereed is.
Waar kunt u de nota inzien?
Voorafgaand aan de inspraakavonden ligt de nota
vanaf donderdag 3 april 1997 ter inzage in het
gemeentehuis tussen 9 en 12.15 uur en op dinsdag
tevens tussen 14 en 20 uur. Ook ligt de nota ter
inzage in de bibliotheek.
Het gemeentebestuur van Boskoop nodigt belang
hebbenden en belangstellenden uit voor
Maar u mag uw opmerkingen tot die datum ook
telefonisch doorgeven. Dit kan op woensdag en
donderdag aan de heer Pluim van de afdeling
Werken, telefoon 0172 - 219 629.
Snelheidsremmende maatregelen
Bij belangrijke voorzieningen zoals scholen
en winkels, wil de gemeente snelheids
remmende maatregelen treffen. Deze komen
er ‘automatisch’ wanneer deze voorzieningen
in 30 km/h-gebieden liggen. Maar ook op
stroomwegen en ontsluitingswegen zullen
snelheidsbeperkende maatregelen gerealiseerd
worden. De oversteekvoorziening op de
Mendelweg is daarvan een goed voorbeeld.
Om de verkeersveiligheid te vergroten worden
snelheidsremmende maatregelen voorgesteld
Foto: A. Fioole
Drie soorten wegen
De Nota Verkeer begint met het indelen van het
Boskoopse wegennet in drie categorieën. De
eerste categorie bestaat uit de stroomwegen.
Dit zijn de wegen met een belangrijke regionale
functie. De tweede categorie wordt gevormd
door de ontsluitingswegen. Dat zijn wegen
die bijvoorbeeld woonwijken vlot bereikbaar
maken. Tenslotte zijn er de erftoegangswegen,
de wegen die woningen, winkels, bedrijven,
instellingen, belangrijke gebouwen en andere
voorzieningen bereik-baar maken en tegelijker
tijd de straat als ontmoetingsruimte veilig stellen.
Duurzaam veilig
De genoemde wegindeling komt uit de aanpak
‘Duurzaam Veilig’ die door het ministerie van
Verkeer en Waterstaat is opgesteld. Deze
aanpak heeft als doel het werkelijke gebruik van
een weg in overeenstemming te brengen met de
gewenste functie van die weg. Daartoe wordt
per wegcategorie een soortgelijk wegbeeld
nagestreefd. Daarnaast heeft de aanpak ‘Duur
zaam Veilig’ als doel de snelheidsverschillen
tussen de verschillende groepen verkeersdeel
nemers te verkleinen en te voorkomen dat
onveilige ontmoetingen tussen verkeersdeel
nemers plaatsvinden.
Zijde/Reyerskoop
Daarnaast worden in de nota voorstellen gedaan
om de verkeersveiligheid op de Zijde en het
Reyerskoop te verbeteren. Dit houdt in dat waar
mogelijk fietspaden of fietsstroken worden
aangelegd en dat bij de kruispunten met de
belangrijke zijwegen oversteekvoorzieningen
voor fietsers en voetgangers worden aange
bracht. Bovendien wordt bekeken of het aantal
kruispunten op de Zijde en het Reyerskoop
verminderd kan worden. Daarbij kan worden
gedacht aan de kruisingen met de Burge
meester Colijnstraat, het parkeerterrein achter
AH, het Raadhuisplein, Voorofscheweg,
Zinkeling en het Weteringpad.
U wordt verzocht voor 9 april 1997 telefonisch
door te geven op welke avond en met hoeveel
personen u wilt komen. Het telefoonnummer is
0172 - 219 500.
Ontsluiting Waterrijk
De gemeente wil voor Waterrijk een nieuwe,
volwaardige aansluiting op de Zijde, ter hoogte
van het Torenpad. Als deze aansluiting gereali
seerd is, is de Voorofscheweg in de route van
en naar Waterrijk niet meer nodig. De huidige
aansluiting van de Voorofscheweg op de Zijde
-het onveiligste kruispunt van Boskoop- kan
dan vervallen. De Voorofscheweg zelf kan dan
autoluw gemaakt worden.
Wat gebeurt er met uw reactie?
In de periode van 3 april tot 8 mei en tijdens de
twee inspraakavonden worden de inspraakreacties
verzameld. Vervolgens bepaalt het college van
B&W een standpunt over de ingekomen inspraak-
- reacties. Dit gemeentelijke standpunt over de
inspraakreacties wordt besproken en vastgesteld
in de raadscommissies en de gemeenteraad.
Een en ander wordt weer verwerkt tot een defini
tieve Nota Verkeer. Tenslotte zal deze definitieve
nota worden besproken en vastgesteld door het
college, de raadscommissies en de gemeenteraad.
Als dit alles volgens planning verloopt, heeft
Boskoop eind september 1997 haar eerste vastge
stelde verkeersbeleidsnota.
Hoe kunt u reageren?
U kunt natuurlijk tijdens de inspraakavonden een
mondelinge of schriftelijke reactie geven.
Daarna kunt u nog tot 8 mei 1997 uw reactie
schriftelijk kenbaar maken aan:
Gemeente Boskoop
Burgemeester en Wethouders
Postbus 5
2770 AA BOSKOOP
Aanpak onveilige kruispunten
De gemeente wil ook de meest onveilige kruis
punten en wegvakken aanpakken. Deze kruis
punten en wegvakken liggen meestal op de
stroomwegen. Wanneer de bij de stroomwegen
genoemde maatregelen worden uitgevoerd,
worden deze onveilige kruispunten en wegvak
ken ‘automatisch’ meegenomen.
Kosten en prioriteit
Als alle maatregelen die in de Nota Verkeer
worden voorgesteld, tegelijk zouden worden
uitgevoerd, zou dit zeer hoge kosten met zich
meebrengen. Daarom is in de nota een volgor
de van belangrijkheid opgenomen. Of deze
volgorde de juiste is wordt mede bepaald door
de inspraakreacties op de Nota Verkeer.
i
1
1
5
1
I
1
c
c
c
I
Voor deze wegen wordt een beleid voorgesteld
dat is gericht op het verbeteren van de verkeers
veiligheid op provinciale wegen door het treffen
van snelheidsremmende maatregelen. Voor
beelden hiervan zijn de aanleg van rotondes en
snelheidscontroles door middel van camera's.
Biezen;
Boomgaard;
Goudse Rijweg;
Linnaeusweg;
Mendelweg;
A.P. van Neslaan;
Parklaan;
Puttelaan;
Reyerskoop tussen Zuidwijk en veiling;
Roemer;
Snijdelwijklaan;
Zuidkade;
Zuidwijk.
Voor deze wegen wordt voorgesteld om met
behulp van het aanbrengen van snelheids
remmende maatregelen de snelheden van het
autoverkeer te verlagen. Daarnaast worden
voorstellen gedaan de verkeersveiligheid voor
fietsers te vergroten door fietsstroken of -paden
aan te leggen.
Erftoegangs
wegen
Alle overige wegen
zijn erfontsluitings-
wegen. Deze wegen
zijn op de kaart
terug te vinden in de
gearceerde gebie
den. De gemeente
wil deze wegen
inrichten tot 30
km/h-wegen en
-gebieden. Daartoe
zullen snelheids
remmende maat
regelen moeten
worden genomen.
Hierbij kan worden
gedacht aan drempels, maar ook aan ver
hoogde kruisingsvlakken en wegversmallingen.
Stroom wegen
De stroomwegen in Boskoop zijn:
Nota kopen?
Natuurlijk kunt u de concept-nota ook kopen. Deze
is voor 70,- verkrijgbaar bij de receptie van het
gemeentehuis. Houdt u er wel rekening mee dat de Voor meer informatie over de Nota Verkeer kunt u
definitieve nota op een aantal punten zal afwijken op woensdag en donderdag contact opnemen met
van het concept. de heer Pluim, telefoonnummer 0172 - 219 629.
- .J. i
f/sba» o a
stroomweg (incl. fietsvoorziening)
ontsluitingsweg (incl. fietsvoorziening)
erftoegangsweg (30 km/h-gebied)
fietspad
l
4
A
r
tMf !'P'W
'-1
o
rtfs**
//I
***'7 ri jsw'1