in tfoaala/
/vu. 00&
Mr. Hubert Poot begint
eigen sociaal adviesbureau
Contouren nieuwe kinderboerderij
95
Discussie over Passage
nadert nu een climax
Verrassend seizoen
bij ’de Werkschuit’
aac
WEEKBLAD-CARTOON VAN ELIAS
I
Uitstel Al 2
valt verkeerd
G70en7ij<|
Kamperfoelie
GroenRijk De Bosrand
7 SIW
r
gegeven.
Naast de Praxis
Goudkade 4
(donderdag koopavond)
GRATIS
PARKEREN
Van 8,95 voor
7
l ’aW
WOENSDAG 11 AUGUSTUS 1999 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
PAGINA 17
MILLENNIUM AKTIVITEIT 2000
i.
TUINLEVEN
RIJKE
HET
I
WOONMODE
In het eigen orgaan van Trans
port en Logistiek Nederland is
uitgebreid bericht over het bij
mr. Hubert Poot lonkende on-
"rotEËN
i BUS
WADDINXVEEN - Wie wan
delt in het Warnaarplantsoen
krijgt al een goede indruk van
de daar in aanbouw zijnde kin
derboerderij.
De wandelaars kunnen dan ge
lijk zien hoe dit groene longetje
WADDINXVEEN - Waddinxvener mr. Hubert Poot, in
het Gouwedorp bekend als voorzitter van de christelijke
voetbalvereniging ’Be Fair’ en fel tegenstander van een
winkelcentrum bij het Warnaarplantsoen, gaat voor zich
zelf beginnen. Volgende maand neemt hij in Slot Zeist of
ficieel afscheid als adjunct-stafdirecteur van de werkge
versorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN)
te Zoetermeer.
in het centrum van Waddinx-
veen, ooit een geschenk van
het Waddinxveense bouwbe
drijf Rehorst, in de afgelopen
maanden is gerenoveerd.
Het ligt in de bedoeling dat de
kinderboerderij annex informa-
pj
<0
tiecentrum in oktober officieel
zal worden geopend. Na de
bouwvakvakantie wordt door
gegaan met de aanleg van inter
ne nutsvoorzieningen, de toi
letten, het straatwerk en de
plaatsing van een nieuwe brug.
menco, en dans en conditie voor 40-plussers.
Verder zijn er carrouselcursussen op het gebied van Oosterse
kunsten, schilderen en ruimtelijk vormen. Dit zijn in blokken ver
deelde combinatiecursussen met verschillende onderwerpen of
technieken. De cursus schilderen en kunstbeschouwing is een
combinatie van kunstgeschiedenis en zelf schilderen. Het grafisch
atelier tenslotte laat de cursisten kennis maken met hoog-, laag-
en vlakdruktechnieken met vele toepassingen: van prent tot eigen
kunstboek.
Mr. Hubert Poort, in zijn vrije deratie Wegvervoer werd mr.
tijd een fanatiek collectioneur
van vrachtauto- en truckmo-
dellen, start in Waddinxveeen
het Sociaal Adviesbureau Logis
tiek, dat is gespecialiseerd in
sociale aangelegenheden en in
d istrib uti e-vraagstu kke n
Tot de vaste opdrachtgevers deling op gelijke voet - in de ge-
hoort zijn dan vorige werkge
ver Transport en Logistiek Ne
derland, dat de Waddinxvener
als belangrijke taken de externe
vertegenwoordiging in onder
meer het bedrijfspensioen- en
VUT-fonds,
Transport en Logistiek en het
Leerlingenstelsel plus het
Een in ’de Werkschuit’ gemaakte foto van de ’dansjuf
met enkele van haar leerlingen. (foto. 'De Werkschuit').
WADDINXVEEN/GOUDA - Het programmaboekje voor het
nieuwe seizoen van het ook bij Waddinxveners goed bekende
Goudse kunstencentrum ’de Werkschuit’ zit vol verrassingen.
geboorteplaats een fourage- i
handel. De jonge Huub was
steevast rond de GMC’s te vin
den, vaak ook als een soort bij
rijder op de bok.
Ook in de cabine van vrachtau
to’s van zijn vader, die hout im-
en exporteerde, was hij een
veelgeziene gast. Zelfs tijdens
zijn studie rechten aan de Vrije
Universiteit van Amsterdam
ging hij, om na tentamens tot
rust te komen, dikwijls mee
met de vrachtauto.
De ondernemende Waddinx
vener studeerde uiteindelijk af
op jurisprudentieonderzoek
met betrekking tot de Wet Au
tovervoer Goederen, de inmid
dels tot het verleden behoren
de WAG.
Het verloop van mr. Hubert
Poot’s carrière is eigenlijk een
fraaie weerspiegeling van de ge
schiedenis van de sociaal-eco-
nomische verhoudingen in de
bedrijfstak.
Zijn vuurdoop in de wereld die In de inmiddels verbouwde boerderij aan de Bloemendaalseweg
48 worden uiteraard allerlei cursussen verzorgd die als vanouds
op het programma staan, zoals pottendraaien, schilderen, edel-
een kunstje flikken, maar daar
na nooit meer. Kaarten in je
mouw? Vergeet het maar.
Daarom moet het primaat
voor de sociaal-economische
infrastructuur van de bedrijf
stak bij de sociale partners lig
gen. Daar en niet elders’.
‘Waar het om draait is dat part
ners in overleg best vier uur
lang elkaar in de haren kunnen
zitten, maar dat zij daarna wel
samen door een deur naar het
café kunnen om een biertje te
drinken. Kijk, ook dat is nou
transport’.
De sociale infrastructuur in het
wegtransport omvat onder
meer vakopleiding en onder
wijs, functiewaardering, ar
beidstijden en bedrijfsgezond
heidszorg, disciplines waar mr.
Hubert Poot onveranderlijk
mede aan de wieg heeft ge
staan.
‘Uniek dat we transportoplei-
ding in VBO en MBO, het regu
liere onderwijs, voor elkaar
hebben gekregen. Datzelfde
geldt voor de fusie van de leer
lingenstelsels van het wegver
voer, de binnenvaart en de ha
ven. De vraag naar ruimere ar
beidstijden en de invoering van
nachtarbeid? Dat was een hob
by die drie jaar heeft geduurd’.
Ingrijpend ook waren de be
sprekingen om te komen tot
een fusie tussen NOB Weg
transport en Wegvervoer-
CVO. Mr. Hubert Poot werd
belast met de leiding van dat
proces, zich daarbij gesteund
wetend door de ondernemers.
Na de succesvolle samensmel
ting van beide wegvervoerorga-
nisaties trad de Waddinxvener
toe tot het directieteam van
Transport en Logistiek Neder
land, met als portefeuille de re
gio’s, deelmarkten en persone
le zaken.
Mr. Hubert Poot kiest voor het
zelfstandig ondernemerschap
op een moment dat de sector
transport en logistiek voor gro
te uitdagingen staat. Dat geldt
nu ook voor hem persoonlijk.
ra
AAC samen met tientallen au
torijscholen verspreid over
het gehele land.
Het verkeersoefencentrum,
dat is te vinden door een af
slag van de Zuidelijke Rond-
nen te hebben. Hij heeft altijd
in paritair verband gefunctio
neerd, heeft altijd in besturen
van werkgevers en werkne
mers gezeten, en heeft altijd te
maken gehad met tegengestel-
Vakopleiding de belangen.
‘De samenwerking met de vak-
plus het beweging is altijd voortreffelijk
CAO-overleg in handen heeft geweest. Wederzijds en onder
ling vertrouwen is daarbij
doorslaggevend. Als dat er niet
is, dan lukt het niet een CAO af
te sluiten’.
‘Je kunt je onderhandelings-
dernemerschap na 12,5 jaar be- partners misschien een keer
langenbehartiging namens de
werkgevers in het goederen
vervoer over de weg. ’Vereni-
gingsdier Hubert Poot wil te
genstellingen overbruggen’,
kopt ’Transport en Logistiek’
van vorige maand.
Het leven van de straks als zelf
standig ondernemer opereren
de Waddinxvener kent het
transport, en vooral ook de so
ciaal-economische verhoudin
gen daarin, als een rode draad.
Zijn vader had in zijn woon- en
WADDINXVEEN/ARNHEM -
De Kamers van Koophandel
van Gelderland en van Utrecht
willen van minister Tineke Ne
telenbos van Verkeer en Wa
terstaat opheldering over haar
besluit de versnelde aanpak van
rijksweg Al2 (Den Haag-Ober-
hausen) uit te stellen. Beide
koepelorganisaties van bedrij
ven hebben hierover maandag
een brief aan de bewindsvrouw
gestuurd.
Tineke Netelenbos maakte on
langs bekend dat zij tot 2010
slechts 600 miljoen gulden wil
uittrekken voor verbeteringen
langs de drukbereden autosnel
weg.
Volgens de Kamers van Koop
handel is dit bedrag zwaar on
voldoende voor de aanleg van
spitsstroken, toeritdoseringen
en noodzakelijk onderhoud. De
voorgenomen verbreding naar
zes of acht rijstroken komt he
lemaal stil te liggen.
De Kamers van Koophandel
noemen het onbegrijpelijk dat
de minister zonder nieuwe ar
gumenten terugkomt op het in
1996 genomen besluit om de
Al2 versneld aan te pakken,
terwijl de verkeersproblemen
steeds groter worden.
De automobiliteit in Midden-
en Oost-Nederland groeit nog
steeds veel sneller dat in de
rest van het land. Files en op
stoppingen zijn een dagelijks
gegeven op grote delen van de
route.
Bovendien, zo stellen de Ka
mers, is de vernieuwing van de
infrastructuur in het gebied
toch al sterk achtergebleven bij
andere regio’s, waaronder de
Randstad.
De Kamers van Koophandel
willen dat de minister van Ver
keer en Waterstaat haar be
sluit intrekt en alsnog geld vrij
maakt voor versnelde aanpak
van rijksweg Al 2.
WADDINXVEEN - In het
Waddinxveense gemeentehuis
zal maandagavond 23 augustus
op een bijeenkomst voor de
gehele bevolking opening van
zaken worden gegeven over de
nieuwe plannen van het college
van Burgemeester en Wethou
ders om het levenloze gebied
tussen 'de Passage’ en de Gou-
weboulevard nieuw leven in te
blazen.
Een week later - dinsdagavond
31 augustus - buigt de raads
commissie voor ruimtelijke or
dening en economische zaken
zich over de visie van het colle
ge. De gemeenteraad oordeelt
er over in zijn vergadering van
donderdagavond 9 september.
Vooruitlopend op deze verga
deringen worden er deze zo
mer besloten discussiebijeen
komsten voor allerlei groepen
Zeer geliefd vanwege de lange
bloeitijd en geurende bloemen.
Diverse soorten verkrijgbaar.
Aanbieding deze week geldig of zolang de voorraad strekt.
Prinsen Schouw 1, 2394 CX ALPHEN A/D RIJN
Telefoon (0172) 47 52 99. Fax (0172) 49 52 51
U vindt ons achter het BP station Kerk en Zanen.
De contouren van de nieuwe kinderboerderij in het Warnaarplantsoen laten niets meer
behoefte ontstaan om voor dat te raden over. (Foto: Evert Hardendood).
totale gebied een visie te ont
wikkelen.
Bovendien is bij de collegevor-
ming na de gemeenteraadsver
kiezingen van vorig jaar afge
sproken dat er zo’n studie naar
een kwalitatief goede ruimtelij
ke inrichting van het centrum
gebied zou komen, terwijl er in
eerste instantie ook nog eens
4,5 miljoen gulden extra is uit
getrokken voor verkeersmaat
regelen in en om het centrum
gebied.
Hoewel volgens het college de
nieuwe visie en de gesprekken
daarover een direct vervolg
zijn op een overleg met de On
dernemers Vereniging Wad-
dinxveen (OVW), wordt daar
bij niet aangegeven dat de geza
menlijke middenstand - op
enkele winkeleigenaren in ’de
Passage’ na - helemaal niets ziet
in de ontwikkeling van het ge
bied tussen ’de Passage’ en de
Gouweboulevard als noodop
lossing.
Ondanks het fors tegensparte
len van de OVW gaat het colle
ge door op de ingeslagen weg
om toch te proberen tot een
breed gedragen visie voor de
ontwikkeling van het centrum
van Waddinxveen te komen.
Daarbij gaat het om een leven
dig en veelzijdig aantrekkelijk
centrum, zo wordt door B. en
W. gezegd.
Hubert Poot, naast zijn functie
als adjunct-directeur van NOB
Wegtransport, secretaris van
het CAO-overleg, en later
hoofdonderhandelaar.
De Waddinxvener zegt zelf pa
riteit - het beginsel van behan-
weg ter hoogte van de spoor
wegovergang bij het bedrijven
park Coenecoop te nemen, is
voorzien van bochten, heu
vels, kruispunten en verkeers
lichten. (Foto: Sjaak Noteboom).
wegtransport heet, onderging
hij bij de Commissie Vervoer-
vergunningen. Aanvankelijk zat smeden, fotografie, weven, boetseren en beeldhouwen, theater
hij bij Juridische Zaken, later en dans en vele kindergroepen. Maar ook op het gebied van de
werd hij plaatsvervangend vrijetijdscursussen ontwikkelen zich trends en vinden vernieuwin-
hoofd van de afdeling Goede- gen plaats waarin door ’de Werkschuit’ volop wordt meegegaan,
renvervoer over de weg, waar Op het gebied van dans zijn er clipdance, tapdans, internationale
hij zich bezig hield met de uit- dans, opgebouwd uit Aziatische dans, Egyptische buikdans en fla-
voering van de wet: vergun
ningverlening.
In I987 maakte mr. Hubert
Poot de overstap naar het
NOB. Het was de tijd van het
vooruitgangsdenken: de Fede
ratie Wegvervoer was net ge
boren en de Waddinxvener
werd aangesteld als executief
secretaris Sociaal. En werd
maar meteen in het diepe ge
gooid. Hij kon als onderhande
laar het CAO-overleg in en
kreeg de stakingen voor zijn
kiezen.
‘Ik zag me voor de vraag ge
steld hoe met een weerbarstige
materie om te gaan die in het
kruisvuur ligt van tegengestelde
belangen, zowel de belangen
van de leden als van de vakbon
den', zegt mr. Hubert Poot.
De stakingen in I988 in het
wegvervoer waren de aanlei
ding tot het uiteenvallen van de
Federatie Wegvervoer. Na
twee weken onafgebroken sta
kingen sloot zusterorganisatie
KNVTO, het latere KNV, let
terlijk een kwartier voor een
nieuwe onderhandelingsronde
buiten de andere Federatiele-
den om een akkoord met de
bonden. Argument: de KNV-
TO-leden werden onevenredig
zwaar door de stakingen ge
troffen. Dat was de bom waar
door de Federatie Wegvervoer
explodeerde.
‘Het feit dat de KNVTO het ei
gen belang stelde boven dat van
de Federatie, heeft echt een lit
teken op de ziel van de onder
handelaars van NOC, PCB en
KVO achtergelaten’, zegt mr.
Hubert Poot met omfloerste
stem.
Na het uiteenvallen van de Fe-
betrokkenen gehouden over de
door B. en W. weer van stal
gehaalde plannen voor een ’le
vendige en aantrekkelijke’ ver
binding tussen het omstreden
Passage-gebied en het in zijn
ontwikkeling blijven steken
Brugcentrum.
De voor dit gebied door het
college hetontwikkelde visie is
overigens een noodgreep ge
bleken, omdat de Haagse be
stuursrechter vorig voorjaar
op voorstel van protesterende
omwonenden een stokje heeft
gestoken voor de te omvangrij
ke gemeentelijke plannen voor
het winkelcentrum ’de Passa
ge’. Als gevolg van de ’voort
schrijdende discussie rond de
realisatie van het winkelcen
trum 'de Passage’ in het cen
trumgebied’ is volgens B. en W.
Het verkeersoefencentrum van AAC Rijopleidingen bij Waddinxveen op grondgebied van Moordrecht.
(Foto: Sjaak Noteboom)
Verkeersoefencentrum AAC bij Waddinxveen in gebruik
WADDINXVEEN/MOORD-
RECHT - Vlakbij de Zuidelijke
Rondweg in Waddinxveen, op
Moordrechts grondgebied,
heeft AAC Rijopleidingen ein
delijk een nieuw verkeersoe
fencentrum in gebruik geno
men.
De officiële opening, zo blijkt
uit een bericht in het vakblad
’Rij-instructie’ van deze
maand, was in handen van di
recteur J.P. Vaessen van het
Centraal Bureau Rijvaardig
heidsbewijzen (CBR). Boven
dien werden er duizend bal
lonnen opgelaten met als
hoofdprijs 10% korting op de
totale rijopleiding.
Het verkeersoefencentrum bij
Waddinxveen is in de plaats
gekomen van eenzelfde ter
rein in Gorinchem, dat vanwe
ge de aanleg van de Betuwelijn
moest verdwijnen.
Op het nieuwe terrein, te vin
den door bij de spoorweg
overgang ter hoogte van het
bedrijvenpark Coenecoop de
afslag onder het viaduct van
rijksweg Al2 te nemen, wor
den met VW Golfs aan begin
nende leerlingen de basisvaar
digheden geleerd.
Het verkeersoefencentrum is
voorzien van bochten, heu
vels, kruispunten en verkeers
lichten. Ook fileparkeren,
bochten achteruit rijden en de
hellingproef kunnen hier wor
den beoefend.
De intensieve rijvaardig-
heidstraining bij Waddinx
veen vindt gedurende een of
twee dagen plaats, afhanke
lijk van het niveau dat is inge
schat tijdens de intest.
In het najaar van I977 nam
de British School of Moto
ring (BSM) Stegemann’s Au
torijscholen over. De be
drijfsactiviteiten worden
thans onder de naam AAC
Rijopleidingen (Algemene
Autorijscholen Combinatie)
gevoerd.
Jaarlijks worden rond 5.500
leerlingen opgeleid. Het
hoofdkantoor, dat twintig
medewerkers telt, is geves
tigd in Aprldoorn.
Naast de instructeurs die op
het verkeersoefenterrein
werkzaam zijn, heeft de on
derneming recent twee in-
testers in dienst genomen
die in grote steden de intest
verzorgen.
Voor het geven van rijlessen
op de openbare weg werkt
F
"KONINGINNEDAG.... EN„
ZOMERAVONSCON CBRTEH