Frans-Nederlandse
bouwen
combinatie mag
de HSL-tunnel
1L 1,009
Rijksweg Al 2 wordt ook doelwit van
handshavingsmachine rijksoverheid
Primula acaulis
SU
ED REUSKEN
wij staan NIET
onder financiële
spanning!
Eigenaren Betonschadevloeren
verenigen zich
HYPOTHEKEN
GroenRijk De Bosrand
0172 21 37 15
Vechtpartij met
aanhoudingen
G7OENT1J<|
Jeugddienst
Eén tunnelbuis
Geen
Samenwerking
De omgeving
Uw specialist
op het gebied
van woninginrichting
rente vanaf
4,0%
WEEKBLAD VOOR
WADDINXVEEN
Onze adviseurs nemen uw situatie
zorgvuldig door.
Wilt u écht een grondig en per
soonlijk advies, bel dan snel!
ontvangen?
Bel
0182 - 63 03 32
Galerij 2
2771 XJ Boskoop
Tel. (0172)21 22 71
~'J
BS
VAN DER LOO
Per stuk 1.95
10 voor
Het R i j k e. T u i n l e v e n
ff
K
WOENSDAG 1 MAART 2000 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
PAGINA 17
der de grond.
ADVIES El BEMIDDELING
Openingstijden:
Dinsdag t/m vrijdag 10.00-17.30 uur
Vrijdagavond
Zaterdag
19.00-21.00 uur
10.00-17.00 uur
in maar liefst circa 85% van de
gevallen het gevolg zijn van ra
darcontroles en in circa 15%
van staandehoudingen. Dat is
natuurlijk geen evenwichtige
verhouding, die ook niet ge
wenst is omdat staandehou
dingen op de verkeersovertre-
ders nu eenmaal een veel
grotere impact hebben als het
gaat om een duurzame verbe
tering van het weggedrag.
In deze situatie schuilt trou
wens ook het gevaar dat er,
omdat radarauto’s en -came
ra’s nu eenmaal veel lucratie
ver kunnen zijn dan bijvoor
beeld controles met
staandehoudingen op het ge
bruik van rijgevaarlijke midde
len (alcohol, medicijnen en
drugs) en het dragen van de
trole niet veranderd. Bij grote
verkeersdrukte is het effect
van de trajectcontrole gering,
omdat dan toch niet (te) hard
gereden kan worden.
In de regio’s waar de politie
eerder met speciale gebieds-
projecten actief is geweest,
zou echter het aantal ver
keersdoden met 10% zijn ge
daald, terwijl het aantal snel
heidsovertredingen vaak met
meer dan 10% zou zijn terug
gelopen.Vandaar ook een ver
snelde uitvoering van een
nieuwe reeks regioplannen van
de politie om de verkeerson
veiligheid ook op locale en re
gionale wegen strak en plan
matig te gaan bestrijden. Op
die wegen is op basis van on-
gevalanalyses sprake van meer
worden controle op te hard
rijden, het negeren van rood
licht, het rijden met alcohol en
het niet dragen van de auto
gordel en de valhelm. Die aan
pak is ook van groot belang,
want locale en regionale we
gen zijn nu eenmaal veel on
veiliger dan het hoofdwegen
net. Opvallend is dan nog wel
dat van de 3,4 miljoen boeten
voor snelheidsovertredingen
er in 1998 48% werden opge
legd binnen de bebouwde
kom, doch ’slechts’ 25% buiten
de bebouwde kom en maar
liefst 28% op de autosnelwe
gen. En dat terwijl het onge
valrisico op 80 km-wegen 8-
tot 10-maal hoger is dan op
het relatief veilige hoofdwe
gennet. Een ander punt is dat
autogordel en de valhelm, dat
overal in het land ongewenste
verschillen in verkeerstoezicht
gaan ontstaan.
Het kabinet zal dan ook om
die reden aan zijn eerder ge
dane toezegging moet worden
gehouden dat wordt gestreefd
naar een evenwichtiger ver
houding tussen radarcontroles
en de effectievere staandehou
dingen, gelet op de meer blij
vende effecten op het wegge
drag. Alles overziende moet
aan de hand van de praktijker
varing worden vastgesteld dat
vooral een duidelijke verho
ging van de pakkans in het al
gemeen een grotere bijdrage
levert aan een beter wegge
drag. Zolang echter de wegge
bruikers die pakkans - in
weerwil van een forse groei
van het aantal verkeersboeten
en het op termijn duurder
worden daarvan - als te laag
blijven ervaren, blijft een goe
de naleving van de verkeersre
gels te wensen overlaten. Zo
rustig als het pakweg twintig
jaar geleden was, is het zelf op
zondag niet meer. Het steeds
maar toenemende verkeer
vraagt om meer verantwoor
delijkheid van de verkeersdeel
nemers. Eventueel wil de
KLPD helpen die op te bren
gen met snelheidscontroles.
Nieuwste methode:Trajectme-
ting.
sen Gouda/Waddinxveen in
beide richtingen in acht secties
verdeeld. De snelheid van de
voertuigen wordt automatisch
berekend met camera’s boven
de weg. Die registreert auto’s
aan het begin en het eind van
de sectie. Op basis van de ver
streken tijd en de afstand tus
sen de twee punten wordt de
gemiddelde snelheid vastge
steld.
Door deze controle wil het
Openbaar Ministerie de ver
keersveiligheid op de Al 2 ver
beteren. Het stuk tussen
Gouda en Den Haag behoort
tot de twintig wegen met de
meeste verkeersongevallen. In
1998 gebeurden er per kilo
meter meer dan twintig.
Ook moet de trajectcontrole
leiden tot vermindering van
schadelijke uitlaatgassen. "Bij
een proef op de A2 tussen
Maarssen en Breukelen bleek
deze vorm van controle
vruchten af te werpen. Het
percentage snelheidsovertre-
ders daalde van 6 naar Ial
dus de politie.
"Niet alleen nam het aantal
verkeersslachtoffers af, ook
werd er 15 miljoen liter
brandstof bespaard en werd
er 30 miljoen kilo minder
kooldioxide uitgestoten".
De politie zal zich overigens
op de rijkswegen ook extra
gaan richten op de aanpak van
agressief rijdende automobilis
ten. Er komen meer onopval
lende auto’s met videocame
ra’s om automobilisten die te
hard rijden, rechts inhalen of
te kort achter hun voorganger
zitten te confronteren met
hun rijgedrag.
Om de handhavingsmachine
van de rijksoverheid in het da
gelijkse verkeer voldoende
draaiend te houden zijn er ex
tra opbrengsten uit boeten en
transacties in het verkeer no
dig. Dit jaar naar verwachting
ongeveer 7,3 miljoen ver
keersboeten, vorig jaar 6,4
miljoen en in 1998 5,3 miljoen.
In de telkens oplaaiende pu
blieke discussies hierover
komt ook de verkeersveilig
heid regelmatig om de hoek
Goed bericht
'voor alle voetbal voorzitters'
die NIET opstappen:
Ik MMk VAN UW EIGEN HUIS
UW EIGEN GOUPEN
k HANPPRUk!
WONING PROJEKTSTOFFERING
kijken. Meer politiecontrole
leidt tot minder ongevallen, is
daarbij vaak de constatering.
Met jaarlijks 1.066 doden,
20.200 ziekenhuisgewonden,
104.000 gewonden die door
een spoedeisende hulppost
moeten worden behandeld en
205.000 mensen met lichte
letsels is de verkeersonveilig
heid in ons land nog onaccep
tabel hoog. De maatschappelij
ke kosten hiervan bedragen
maar liefst 33 miljoen gulden
per dag (12 miljard gulden per
jaar).
Voor de aanpak van de ver
keersonveiligheid kan - naast
educatie, voorlichting, veilige
voertuigen en duurzaam veili
ge wegen - repressief optre
den door de politie beslist niet
worden gemist. Niemand be
twist dat geloofwaardig ver
keerstoezicht onmisbaar is
voor een beter weggedrag.
Veel investeringen in educatie
en voorlichting gaan zelfs ver
loren als er geen effectieve
handhaving beschikbaar is. Bo
vendien is de vraag naar ver
keerstoezicht omvangrijk en
groeiende, mede gelet op het
hoge verkeershandhavingsge-
halte van veel overheidsmaat
regelen. Maar leidt meer ver
keerstoezicht automatisch tot
evenredig meer verkeersveilig
heid? Moeten we voor het
kunnen beantwoorden van die
vraag niet meer te weten ko
men over de relatie tussen
verkeersboeten (vaak ’uitge
deeld’ door radarauto’s- en
camera’s) en het individuele
verkeersgedrag? Worden bij
voorbeeld snelheidsregels ook
uit het zicht van cameracon-
troles stukken beter nage
leefd?
Het is in ieder geval nodig dat
er meer inzicht komt in de re
latie tussen de omvang van
verkeersboeten en het indivi
duele weggedrag. Het kabinet
heeft dat gelukkig ook erkend
en vindt eveneens dat er feite
lijk - zowel op nationaal als op
internationaal niveau - nog te
weinig onderzoekgegevens be
schikbaar zijn, die voldoende
inzicht bieden in de precieze
effecten van verkeerstoezicht
op het verkeersgedrag en
vooral het ’omslagpunt’ daarbij
(hoogte en frequentie van op
gelegde verkeersboeten).
Dat heeft trouwens ook minis
ter mr. A.H. Korthals van Justi
tie kortgeleden tegen de
Tweede Kamer gezegd. Naar
zijn mening is het nog niet
goed mogelijk een directe re
latie te leggen tussen de inzet
van menskracht en materieel
en het aantal uitgestuurde
boetes enerzijds en de feitge
lijke verkeersveiligheid op be
paalde wegcategorieën ander
zijds.
De Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid
SWOV verricht dan ook in
2000 en 2001 onderzoek naar
de relatie tussen objectieve
pakkans, subjectieve pakkans,
Op korte termijn zal Bouy-
gues/Koop ook daadwerkelijk
van start gaan met de werk
zaamheden. De bouw start aan
de noordzijde met de bouw
van de startschacht bij Hoogm-
ade. Vanaf dat punt zal er over
een lengte van 7160 meter in
zuidelijke richting worden ge
boord. Volgens de planning zal
de tunnel over drie jaar bij Ha-
zerswoude-dorp weer boven
het maaiveld uitkomen. Aan de
kant van Hazerswoude-dorp
zal dan ook de tunneltoerit
met een lengte van ongeveer
750 meter gereed zijn. Dit alles
met het uiteindelijke doel om
in het jaar 2005 de eerste trein
door de nieuwe tunnel te kun
nen laten rijden.
De aannemerscombinatie zal
bij de uitvoering van het pro
ject veel te maken krijgen met
de omwonenden, bijvoorbeeld
in de omgeving van de Bent en
het Westeinde te Hazerswou-
de-Dorp. De bewoners hebben
zich verenigd in een klankbord
groep, die inmiddels eisen, wen
sen en adviezen hebben opge
steld voor de bouwfase van de
HSL-tunnel. De aannemers
combinatie Bouygues/Koop zal
erop toezien dat gemaakte af
spraken worden nagekomen,
maar het is duidelijk dat het
project de nodige hinder en
overlast zal geven aan de om
wonenden.
van de vereniging in oprichting
is de krachten te bundelen en
zo met alle aanwezige kennis te
komen tot een technisch zo
goed mogelijke oplossing. De
vereniging maakt zich allereerst
sterk voor het maken van prijs
afspraken voor schouwing of
inspectie van elke woning.
voorlichtingsavond klaar. De
kosten van het lidmaatschap
bedragen 100,- per jaar met
een minimum deelname van 2
jaar.
Deze termijn is vastgelegd om
te voorkomen dat de solidari
teit ophoudt wanneer na
schouwing of inspectie blijkt
dat de woning niet of nauwe
lijks betonschade heeft. Solida
riteit en bundeling van krachten
staan hoog in het vaandel van
de vereniging in oprichting. Tij
dens de voorlichtingsavond op
15 maart a.s. zal er meer infor
matie worden gegeven.
afschrikking en gedrag, naar
het effect van politietoezicht
op andere gedragsbepalende
factoren, naar de rol van risi
coperceptie van bestuurders
in het effect van politietoe
zicht en naar de mate van ac
ceptatie van politietoezicht.
Meer inzicht in de psychologi
sche en sociale processen die
ten grondslag liggen aan een
gedragsverandering kunnen
leiden tot aanbevelingen ten
aanzien van de wijze waarop
verkeershandhaving zo effi
ciënt mogelijk kan worden in
gezet. Onderzoek dat overi
gens wel beschikbaar is (van
het Centrum voor Omge-
vings- en Verkeerspsychologie
(COV) van de Rijksuniversiteit
in Groningen) geeft aan dat
een substantiële ophoging van
de aantallen processen-verbaal
in 1994 en 1995 in ieder geval
geen aantoonbaar effect heeft
gehad op het weggedrag in al
gemene zin.
Wie kijkt naar de evaluatiege
gevens van de automatische
trajectcontrole op het 120
km-gedeelte van de A2 tussen
Maarssen en Breukelen, zoals
minister T. Netelenbos van
Verkeer en Waterstaat die tij
dens de laatst gehouden be
handeling van haar begroting
aan de Tweede Kamer vers
trekte, zal het opvallen dat het
positieve effect voor de ver
keersveiligheid van deze tra
jectcontrole niet in termen
van minder verkeersslacht
offers valt te kwantificeren, dat
de gemiddelde snelheid buiten de verkeersboeten in ons land
de spits maar met ongeveer I
km per uur is gedaald en dat
de verkeersdoorstroming nau
welijks is verbeterd.
Wat gelukkig wel blijkt is dat
de van oktober 1997 tot mei
1998 gehouden proef op de
A2 heeft geleid tot een rusti
ger verkeersbeeld, waarmee
de verkeersveiligheid zeker is
gebaat, dat de weggebruiker
een duidelijke toename van de
pakkans is gaan ervaren, waar
door het aantal door de poli
tie geconstateerde overtredin
gen fors is gedaald, en dat de
emissies per voertuig voor zo
wel CO2 als NOX met circa
1% zijn gedaald.
Als wordt gekeken naar de
aanpak van de snelheidsover-
treders op de A2 in vijf jaar
tijd kan een daling van het
aantal hardrijders met 10%
constateren op de 100 km-
trajecten en tot en met 5% op
de 120 km-trajecten. Het aan
tal dodelijke slachtoffers daal
de op deze rijksweg tussen
Utrecht en Amsterdam van 13
naar 8 per jaar en het aantal
ongevallen van circa 1.800
naar 1.700.
Vooral in de periode met wei
nig verkeer (’s avonds, ’s nachts
en tijdens daluren overdag)
leiden trajectcontroles tot la
gere rijsnelheden bij perso
nenauto’s en vrachtwagens en
minder snelheidsverschillen.
De geconstateerde positieve
effecten blijken overigens al
leen op te treden op het tra
ject tussen de portalen waar
aan de camera’s hangen.
Buiten het gecontroleerde
wegvak verandert de verdeling
van de rijsnelheden bijna niet.
Het filepatroon wordt door
de automatische snelheidscon-
WADDINXVEEN - Bewoners
van de Berkengaarde en omge
ving hebben op 19 november
1999 reeds een gezamenlijke
informatieavond georganiseerd.
Tijdens deze avond is besloten
te komen tot oprichting van
een vereniging van gedupeer
den in geheel Waddinxveen.
Aanvankelijk was het de bedoe
ling om alleen de belangen te
behartigen van de bewoners
van de Berkengaarde, maar al
snel werd aansluiting gezocht
door eigenaren van de Groens-
voorde, Essengaarde, Kromme
Esse en Wagnerlaan. Het doel
Elke gedupeerde in Waddinx
veen kan lid worden van de
Vereniging Huiseigenaren Be
tonschadevloeren Waddinx
veen. De aanmeldingsformulie
ren en statuten van de
vereniging liggen tijdens de
BOSKOOP/WADDINXVEEN -
Op de Bootstraat in Boskoop
is op zaterdag 26 februari, om
streeks 01.30 uur een vecht
partij onstaan tussen een 26-ja-
rige Boskoper en twee
26-jarige Waddinxveners. De
twee Waddinxveners zouden in
eerste instantie ruzie hebben
gezocht met een ander. Daar
zei de Boskoper wat van, waar
na hij meteen klappen kreeg.
Aan de hand van getuigenver
klaringen konden de verdach
ten in de loop van de nacht
worden aangehouden.
Zij zijn inmiddels verhoord en
in verzekering gesteld. Er zijn
tot nu toe teenstrijdige verkla
ringen afgelegd. De politie gaat
verder met het onderzoek.
De tunnel is een prestigieus
project voor het bedrijfsleven,
want niet eerder werd er in
ons land ervaring opgedaan
met boortechnieken voor zo’n
groot project. De Projectorga
nisatie HSL-Zuid heeft een lan
ge aanbestedingsprocedure ge
volgd waarbij het aantal
aannemerscombinaties dat nog
in de race was voor uitvoering
van het project inmiddels was
gedaald tot drie. Uiteindelijk is
de keuze gevallen op de combi
natie Bouygues/Koop. De
Frans/Nederlandse combinatie
heeft de slag van haar concur
renten gewonnen door het
vernieuwende plan dat zij in
dienden.
De beide ondernemingen wil
len de HSL-tunnel onder het
Groene Hart niet aanleggen als
twee kleinere tunnelbuizen,
maar als één grote buis met
een scheidingswind. Dit levert
een aanzienlijke financiële be
sparing op. In de laatste editie
van de nieuwsbrief van het Pro
jectbureau HSL-Zuid komt di
recteur Henk Koop van de on
derneming Koop Holding
Europe B.V. aan het woord.
HYPOTHEKEN
PENSIOENEN
l VERZEKERINGEN j
De aanleg van de HSL-tunnel is
een gecompliceerde klus die al
leen is weggelegd voor grotere
bedrijven, die bovendien bereid
zijn intensieve samenwerking te
zoeken met andere bedrijven
uit binnen- en buitenland. De
samenwerking tussen Bouygues
en Koop Tjuchem is zeker niet
nieuw. In 1984 werkten de bei
de bedrijven al samen aan een
groot internationaal project in
Nigeria. Het ging in dat geval
om een pijpleidingenproject.
Deze samenwerking is zo goed
bevallen dat KoopTjuchem ook
bij dit project terugviel op de
Franse partner om een combi
natie te vormen voor de bouw
van de boortunnel door het
Groene Hart. De Nederlandse
onderneming was haar zoek
tocht begonnen in Japan. Deze
keuze lag zeer voor de hand
omdat in dit Aziatische land
veel bedrijven ervaring hebben
opgedaan met boortechnieken.
Deze zoektocht heeft echter
niet tot resultaat geleid omdat
er toch te grote cultuurver
schillen zijn tussen de oosterse
en de westerse aanpak.
Daarom viel de keuze voor sa
menwerking uiteindelijk op de
Franse partner Bouygues. Di
recteur Koop is ook enthou
siast over de samenwerking
met de Fransen: ”Na korte tijd
wisten we wat we aan elkaar
hadden en hadden we samen
maar één doel dat was samen
de eindstreep halen!” Dit heeft
uiteindelijk geresulteerd in een
goed plan dat ook bij de Pro
jectorganisatie HSL-Zuid veel
enthousiaste reacties heeft op
geleverd. De combinatie Bouy
gues/Koop kon dan ook reke
nen op de gunning van het
contract voor de aanleg van de
Groene Hart tunnel voor de
HSL. Over de rolverdeling tus
sen beide ondernemingen is
ook geen enkel misverstand.
De Nederlandse aannemer
Koop Tjuchem houdt zich bezig
met alles wat bovengronds ge
beurt. De Franse collega’s con
centreren zich op het deel on-
REGIO - Net voor de millenniumwisseling kwam er dui
delijkheid over de aannemerscombinatie die zich mag
gaan toeleggen op de bouw van de geboorde tunnel on
der het Groene Hart ten behoeve van de HogeSnelheids-
Lijn (HSL).
ZEVENHUIZEN - Zondag
avond 5 maart om zeven uur is
er een jeugddienst in de Her
vormde Kerk van Zevenhuizen.
Het thema van de dienst is "Jij
blijft niet altijd een baby".Voor
ganger is de heer Esmeijer uit
Hoenderlo.
Muzikale medewerking wordt
verleend door "Withness" uit
Alphen aan den Rijn en organist
Ike Zintel.
F rïfr
De aannemerscombinatie
Bouygues/Koop heeft zich van
meet af aan gericht op een ont
werp voor een enkele buis met
een scheidingswand, de zoge
naamde monotube. Hieraan
zijn verschillende voordelen
verbonden. Een belangrijk
voordeel is dat er bij de aanleg
slechts één tunnelboormachine
hoeft te worden gebouwd. Dit
levert een flinke besparing op.
Het boren van de tunnel gaat
op de traditionele manier, dat
wil zeggen dat de boormachine
zich met de vijzels afzet tegen
de laatste geplaatste tunnelring,
terwijl aan de voorzijde de
grond met een snijtand wordt
afgegraven. Het zand dat vrij
komt bij het boren wordt in
een installatie gescheiden van
het bentoniet. Hierdoor is het
zand van een uitstekende kwa
liteit en kan het zonder proble
men op een andere plaats wor
den hergebruikt.
In het ontwerp van Bouy
gues/Koop is wel uniek dat in
de ruim dertien meter brede
tunnelbuis twee treinen elkaar
passeren met een snelheid van
ongeveer driehonderd kilome
ter. Uiteraard worden beide
treinen wel gescheiden door
een betonnen scheidingswand.
Zowel de Projectorganisatie
HSL-Zuid als de aannemers
combinatie wil in dit ontwerp
veel aandacht besteden aan het
veiligheidsaspect. Op dit mo
ment wordt samen met alle
hulpverlenende instanties
(brandweer, politie en ambulan
cevervoer) gewerkt aan een in
tegraal veiligheidsplan voor de
HSL-tunnel.
(Foto: Archief WvW.)
Door Bert J. Woudenberg
WADDINXVEEN - Politie en justitie hebben aangekon-
digd voor het eind van dit jaar op rijksweg Al2 tussen
Gouda/Waddinxveen en Den Haag trajectcontrole in te
stellen.Van iedere auto wordt zo de gemiddelde snelheid
over een bepaalde afstand berekend. Automobilisten die
te snel rijden, krijgen automatisch een bon thuisgestuurd.
Om de trajectcontroles mogelijk te maken, wordt de Al 2 tus-
Deze vroegbloeiende lentebode brengt kleur
in uw huiskamer en7of tuin.
Potmaat 10,5 cm.
Aanbieding deze week geldig of zolang de voorraad strekt.
Prinsen Schouw 1, 2394 CX ALPHEN A/D RIJN
Telefoon (0172) 47 52 99. Fax (0172) 49 52 51
U vindt ons achter het BP station Kerk en Zanen.
■R]
oTs:.