WADDINXVEEN Stichting Regenboogboom krijgt CBF-keurmerk OFFICIËLE BEKENDMAKINGEN EN MEDEDELINGEN WEEK N° r R U B E R K E T E E N M G E GEMEENTERUBRIEK VERHUIST GROEN GEMEENTEHUIS GESLOTEN CONTACT VERGUNNINGENLOKET WIJZIGING OPHALEN HUISVUIL VUURWERK BEZWAAR WERK IN UITVOERING WAARSCHUWING VAN DE POLITIE BOUWZAKEN UITNODIGING NIEUWJAARS RECEPTIE GEMEENTE PAKT VERNIELING EN VERVUILING AAN GEMEENTELIJKE VERORDENINGEN EN REGELINGEN hebben. Kinderen worden be zocht in (academische) zieken huizen, instellingen, scholen en/of thuis. „Wij zijn ontzettend blij dat De toont aan dat wij een profes sionele organisatie zijn die integer omgaat met de onder steuning en donaties die wij ontvangen", aldus Ben Buurke, directeur stichting De Regen boogboom. ACTUALISERING KWALITEITS HANDVEST www.waddinxveen.nl WADDINXVEEN/BÓSKOOP - Stichting de Regenboogboom heeft met ingang van 15 de cember 2008 het CBF-keur merk voor goede doelen toege kend gekregen. Door middel van dit kwaliteitszegel wordt Het CBF is een onafhankelijke stichting die sinds 1925 toezicht houdt op de inzameling van geld voor goede doelen. Eén van de belangrijkste taken van het CBF is het beoordelen van fondsenwervende instellingen. De bekendste beoordelings- vorm is het CBF-Keurmerk. Wanneer dit kwaliteitszegel is afgebeeld op (bijvoorbeeld) een brief, kan de gever erop ver- officieel toezicht gehouden op het bestuur, het beleid, de be stedingen, de fondsenwerving en verslaglegging van de acti viteiten. De Regenboogboom 'is een stichting die kinderen die 4 X T'J Si l f te maken hebben met ziek te, trauma en handicap helpt ontdekken dat zij, op eigen kracht een innerlijk gevoel van veiligheid en vrijheid kunnen scheppen - op ieder moment Regenboogboom het keurmerk dat zij daar zelf behoefte aan toegekend heeft gekregen! Dit Voor meer informatie over stichting de Regenboogboom kunt u de site bezoeken (www. regenboogboom.nl) of contact opnemen met: Mjchael Sip, te- trouwen dat er verantwoord lefoonnummer: 0182-610254 of met de gift wordt omgegaan, mobiel nummer: 06-53929262. Gemeentehuis De Publieksbalie dl WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN PAGINA 3 DINSDAG23 DECEMBER 2008 Komt u ook? U bent van harte welkom. bestaande koopwonin- splitsen, onttrekken of eningstijden worden ingezien bij PRULLENBAKJES BUITEN GEBRUIK de 4 08.30 12.30 uur 17.00-21.00 uur OPENINGSTIJDEN DE PUBLIEKSBALIE maandag tot en met vrijdag donderdagavond De gegevens inzien bij het 624835. Kijk voor meer nieuws en achtergrondinformatie op van dat grendel TWEE EXTRA SERVICENORMEN PER JANUARI 2009 De gemeente Waddinxveen is in 2008 begon nen met de invoering van een zogenaamd 'kwaliteitshandvest' waarin momenteel negen servicenormen zijn opgenomen voor een aan tal gemeentelijke producten. In het nieuwe jaar gaan we ons kwaliteitshandvest actualiseren. Vanaf 1 januari 2009 nemen we twee extra servicenormen in het handvest op en wordt een norm aangescherpt. BINNENGEKOMEN BOUWAANVRAGEN De volgende bouwaanvragen haakjes vermelde datum: de weg zetten, maar denkt u daarbij aan hetaange- van vuurwerk buiten ZIET U VERNIELINGEN, BEL DE POLITIE Iedereen ergert zich aan de kapotte bushokjes, vernielde tele fooncellenen in brand gestoken straatmeubilair. Bentugetuige van een vernieling? Bel de politie (0900 8844); zij zijn gedu rende de nieuwjaarsnacht met veel mankracht aanwezig. Beschadigingen door vandalisme, waarvan u de daders niet weet, kunt u ook melden op de gemeentelijke web site, www.waddinxveen.nl, via knop "Meldpunt Openbare Ruimte". AFVALKALENDER 2009 In de maand december wordt de afvalkalender 2009 ver spreid. Mocht u geen afvalkalender ontvangen kunt u er een afhalen op het gemeentehuis of de kalender bekijken op www.waddinxveen.nl. VRAGEN? Heeft u vragen over ons kwaliteitshandvest met deze elf servicenormen? Neem dan even contact met ons op via telefoonnummer. 624 500 of mail naar gemeente@wad- dinxveen.nl. partijen (meer dan 50 stuks) kunnen worden ild. Hiervoor moet uiterlijk dinsdag 6 januari een 20080267 Zuidplaslaan 108, het plaatsen van een dakkapel aan de voorzijde van de woning (16-12-2008). Als u (uitgebreid) wilt praten over een vergunning of een aan vraag wilt inzien, dan kunt u alleen terecht als u daarvoor een afspraak heeft gemaakt met één van de medewerkers van het Vergunningenloket. U hoeft dan niet te wachten en de medewerkers kunnen zich voorbereiden op uw bezoek. Voor het maken van een afspraak kunt u ook bellen met bovenstaande telefoonnummers. BINNENGEKOMEN KAPAANVRAGEN De volgende kapaanvragen zijn ontvangen: - Juliana van Stolberglaan (in groenstrook tegen over Prins Bernhardlaan), 2 iepen, de bomen verke ren in slechte staat. Ter compensatie worden twee andere bomen (watercypressen) geplant. Koningin Wilhelminaplein, Zuidplashof en Over toom. Grotere opgehaa afspraak gemaakt worden via telefoonnummer 624500. U krijgt dan een indicatie van de ophaaltijd op de woens dag. De partij kerstbomen moet, langs de weg neergelegd worden, zodat de vrachtwagen ze snel en gemakkelijk kan afvoeren. Geef ook het aantal ingezamelde bomen door, zodat uw kind direct uitbetaald kan worden. Hebt u een vraag over een vergunning, dan kunt u alleen op werkdagen tussen 8:30 en 12:30 uur contact opnemen met het Vergunningenloket. Voor bouwvergunningen kunt u bellen met telefoonnum mer 624832, voor alle overige vergunningen met telefoon nummer 624833. SPREEKUREN De burgemeester en de wethouders houden spreek uur op maandag van 16.00 tot 17.00 uur. Voor een soepel verloop is het nodig om vooraf een afspraak te maken via 624 600. SPREEKUREN COLLEGELEDEN VERVALLEN Op de maandagen 29 december 2008 en 5 januari 2009 vervallen de spreekuren van de burgemeester en de wethouders. TIPS: - Laat tijdens afwezigheid in de avonduren verlichting in de woning aan, - Laat geen sleutels aan de binnenzijde in een slot zitten, - Voorzie ramen en deur van SKG-goèdgekeurde grendels, bij voorkeur een versie die voorzien is van een slot. postadres telefax website e-mailadres voor informatie, vragen en klachten Cyclus: afvalinzameling, ophalen grofvuil e.d. 54 75 00 Gouwebad "De Sniep" 63 04 44 Andere belangrijke telefoonnummers in de gemeentegids BELOFTE MAAKT SCHULD! Als u alle benodigde documenten hebt ingeleverd of infor matie hebt verstrekt en wij maken onze servicenormen niet waar, dan krijgt u van ons eenmalig een compensatie in de vorm van een cadeaubon ter waarde van 5,-. KERSTBOMENACTIE Kinderen kunnen weer kerstbomen inleveren bij de gemeente. Per boom kunnen ze 0.50 verdienen. Op woensdag 7 januari staan de teams 's middags van 13:00 uur tot 16:00 uur op de gebruikelijke locaties: Wingerd, ONDERGRONDSE PAPIERCONTAINERS AFGESLO TEN VAN 30 DECEMBER TOT 2 JANUARI Om brandstichting in de ondergrondse containers te voorkomen, worden de papierbakken gedurende de vuur- werkperiode afgesloten. Houdt u uw oud papier even een paar dagen thuis, zet het in geen geval naast de contai ner, zodat we zonder schade of vervuiling het jaar 2009 kunnen inluiden. We meten daarna weer regelmatig hoe snel het zandpak- ket zakt. Aan de hand van die meetresultaten bepalen we wanneer we de volgende laag kunnen aanbrengen. Tot die tijd ligt het werk weer stil. TOENAME WONINGINBRAKEN IN DE WIJK ZUIDPLAS De laatste maand vinden in de wijk Zuidplas regelma tig woninginbraken of poginge.n daartoe plaats. De wijze van het verschaffen van de toegang tot de woning is in alle gevallen identiek. Men boort een gat vlak boven het slot in een raamkozijn of een (achter)deur van de woning en kan dan met gebruikmaking gat de nog in het slot aanwezige sleutels ol omdraaien. Burgemeester en wethouders houden op maandag 5 januari 2009 van 17:00 tot 19:00 uur de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie in de raadzaal van het gemeentehuis. De inspraakperiode voor belanghebbenden start op woensdag 24 december 2008 en loopt tot en met dins dag 10 februari 2009. De huisvestingsverordening kan in deze periode tijdens oi de Publieksbalie. Ook kunt u de verordening nalezen op de website www.waddinxveen.nl. bakken worden daarom enkele dagen afgesloten of tijde- j lijk verwijderd. In de eerste week van januari worden de prullenbakjes »eer in gebruik genomen. Opname in deze publicatie houdt uitdrukkelijk geen uit spraak in over de definitieve besluitvorming. In dit stadium kunt u geen bezwaarschrift indienen tegen een voorgeno men veiling. Wel kunt u uw bedenkingen kenbaar maken bij het Vergunningenloket. EXPOSITIE Tijdens de nieuwjaarsreceptie kunt u de expositie van de Waddinxveense Kunst Kring bezichtigen. Er zijn 25 deelnemers met elk een of meerdere kunstwerken. De variatie hierin is groot. - Wanneer u vindt dat uw directe belangen worden geschaad door de verlening van een - hiervoor genoemde - ver leende vergunning/beschikking, kunt u binnén zes weken na de verzenddatum van de beschikking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van B W (tenzij in de publicatie een andere procedure is vermeld). Informatie over de beschikkingen kunt u krijgen bij de genoemde afdelingen. VERKOPEN EN AFSTEKEN Vuurwerk mag alleen worden verkocht op maandag 29, dinsdag 30 en woensdag 31 december 2008 aan personen van 16 jaar en ouder. Het is verboden om vuurwerk af te'steken op een ander tijdstip dan tus sen 31 december 10:00 uur en 1 januari 02:00 uur (afsteekperiode). Het in bezit hebben of afsteken genoemde perioden is strafbaar. Dit zijn.algemene bepalingen die overal in Nederland gelden. EXTRA SCHOONMAAK VAN DE STRATEN IN JANUARI Gedurende de hele eerste maand van 2009 voert de gemeente extra schoonmaakwerk uit. In de eerste weken rijden veegwagens door de wijken en in de hele maand januari wordt een extra ronde papierprikken uitgevoerd, zodat Waddinxveen er daarna weer netjes uitziet. HAAL LOSSE VOORWERPEN WEG! Zet losse plantenbakken, afvalcontainers en brandbare spullen weg met oud en nieuw. Het zou jammer zijn als uw tuinbankje wordt vernield of uw plantenbakken leeg worden getrokken. Een dosis vuurwerk zou uw vuilcontainer kunnen vernietigen. Dit is niet alleen heel erg vervelend, maar kan ook gevaar opleveren voor voorbijgangers. Met het verwijderen van losse voorwerpen en objecten kunt u er toe bijdragen dat het tijdens de jaarwisse ling op straat voor iedereen veiliger is. Ook verkleint u daarmee het risico dat u bezittingen verliest. Rond de jaarwisseling voert de gemeente Waddinxveen een speciaal programma uit, waarmee wordt getracht om vernielingen en vervuiling in de openbare buitenruimte zoveel mogelijk te voorkomen of op te ruimen. Om hierin succesvol te zijn, is uw medewerking noodzakelijk. Wij vragen daarom uw aandacht voor het volgende. MAAK VAN UW VUURWERK GEEN ZWERFVUIL Verzamel het afval van uw vuurwerk in een huisvuilzakof in de speciale Waddinxveense afvalzak, zet deze op nieuw jaarsdag voot 12:00 uur langs de straat, en de gemeente zamelt ze in. De hele middag op de eerste januari rijden I vijf teams van de gemeente door de wijken om het aange boden vuurwerkafval op te halen. Met een beetje inspan ning van iedereen kunnen wé schoon het nieuwe jaar in. j De speciale zakken worden op 27, 29 en 30 december uitgedeeld door vrijwilligers van de ruiterclub Bloemen- daal. Zij staan bij Albert Heijn, Plus Zuidplas, Aldi en bij Cl000. Natuurlijk kunt u het vuurwerkafval ook in stevige dozen aan de weg zetten, maar denkt u daarbij aan het I gewicht! INSPRAAK GEACTUALISEERDE HUISVESTINGS VERORDENING B&W hebben de ontwerp-huisvestingsverordening vrijge geven voor inspraak. Aanleiding voor het voornemen om het huisvestingsbeleid te actualiseren is dat uit evaluatie is gebleken dat het bestaande beleid op een aantal pun ten modernisering behoeft. De belangrijkste voorgestelde aanpassingen zijn de volgende: - vervallen vergunningplicht voor gen; - versoepeling van de passendheidsnormen bij toewijzing van een sociale huurwoning; - verruiming van de mogelijkheden voor het maken van afspraken (met de woningcorporaties) op het gebied van woonruimteverdeling; - mogelijkheid voor de gemeenteraad tot het buitenwerking I stellen van vergunningplicht voor samenvoegen van woningen. HET GEMEENTEHUIS IS GESLOTEN OP: donderdag 25 december en vrijdag 26 december (kerstdagen) donderdag 1 januari (nieuwjaarsdag) vrijdag 2 januari (de dag na nieuwjaarsdag) WIJZIGING OPENSTELLING MAANDAG 5 JANUARI Op maandag 5 januari 2009 is het gemeentehuis vanaf 10:00 uur (in plaats van 08:30 uur) geopend voor het publiek. WAAROM SERVICENORMEN? 'Zeggen wat je doet en doen wat je zegt' is een mooie uitspraak voor een transparant werkende gemeente. Wij willen onze dienstverlening graag verbeteren en service normen zijn bij uitstek geschikt om kort en krachtig als gemeente aan te geven waaraan die dienstverlening moet voldoen. Een servicenorm geeft u als burger rechten die niet wettelijk zijn bepaald, maar die wij wél wenselijk vin den! Door met servicenormen te werken hopen wij onze dienst verlening te verbeteren. U kunt ons daarop aanspreken. Raadhuisplein 1 (0182) 62 46 24 Postbus 400, 2740 AK 62 46 80 www.waddinxveen.nl gemeente@waddinxveen.nl 62 45 00 zijn ontvangen op de tussen De groene minicontainer van dedonderdagwijk (25 decem ber) wordt al op woensdag 24 december geleegd. Belanghebbenden kunnen schriftelijk hun zienswijze indienen bij het college. De brief kunt u richten aan de gemeente Waddinxveen, t.a.v. de afdeling SBO. De ziens wijzen zijn openbaar. U kunt gemotiveerd verzoeken om geheimhouding van zienswijze. Voor vragen kunt u contact opnemen met de afdeling SBO, via telefoon 624858. U kunt dan samen met de leden van het gemeentebe stuur terugblikken, vooruitzien en elkaar over en weer het beste toewensen voor het nieuwe jaar. WAT IS EEN KWALITEITSHANDVEST MET SERVICE NORMEN? Een korte en overzichtelijke belofte van de gemeente over de te verwachten kwaliteit van onze dienstverlening aan u. Het gaat om de volgende 11 servicenormen: 1. Aanvraag tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, regeling bijdrage maatschap pelijke activiteiten, extra bijstand voor ouderen, bijdrageregeling schoolkosten en/of langdurig- heidstoeslag, oftewel de aanvraag minimare- gelingen. Als u een dergelijke aanvraag bij ons indient sturen wij u uiterlijk zes weken na ontvangst van uw aanvraag een schriftelijk besluit toe en betalen wij de uitkering (bij toe kenning) uit. 2. Wachttijd afspraak bij de cluster Werk, Inko men Verstrekkingen (WIV) Als er met u een afspraak is gemaakt, dan meldt u zich op het afgesproken tijdstip bij de receptie van de gemeente. U wordt dan binnen tien minuten na deze melding door de betrokken medewerker van de cluster WIV geholpen. 3. Maximale beslistermijn bijzondere bijstand Als u een aanvraag indient om verstrekking van bijzondere bijstand, nemen wij maximaal zes weken na het indienen van uw aanvraag een besluit. 4. Vragen per e-mail aan het Bedrijvenloket Als een e-mail naar het adres 'bedrijvenloket@waddinx- veen.nl' wordt gestuurd, sturen wij het bedrijf uiterlijk vier werkdagen na ontvangst van de e-mail een inhoudelijk antwoord op de mail. Als de inhoud van de mail te inge wikkeld is om binnen deze termijn te antwoorden, ont vangt men van ons (uiteraard binnen dezelfde termijn) een e-mail met daarin de datum waarop men wel antwoord van ons krijgt. 5. Wachttijd bij De Publieksbalie Als u zich meldt bij onze receptioniste en wordt doorver wezen naar het loket van De Publieksbalie wordt u binnen twintig minuten bij De Publieksbalie geholpen. 6. Aanvraag om geheimhouding persoonsgege vens in de GBA Als u een schriftelijk verzoek bij ons indient om geheim houding van uw persoonsgegevens in de GBA, sturen wij u binnen één week na ontvangst een schriftelijke bevesti ging toe. 7. Aanvraag om wijziging naamgebruik in de GBA Als u vraagt om wijziging van uw naamgebruik in de GBA wordt aan u binnen één week na ontvangst een schrifte lijke bevestiging toegestuurd. Als het verzoek het gevolg is van uw huwelijk, geregistreerd partnerschap of echtschei ding wordt u één week na onze aanpassing van de GBA een schriftelijke bevestiging toegestuurd. 8. Aanvraag leerlingenvervoer Als u een aanvraag bij ons indient om leerlingenvervoer voor het volgende schooljaar sturen wij u uiterlijk acht weken na ontvangst van uw aanvraagformulier leerlingen vervoer een schriftelijk besluit toe. Als externe advisering nodig is, kunnen wij deze termijn niet garanderen. U onf- vangt hierover dan binnen acht weken een brief van ons. Dient u voor het lopende schooljaar een aanvraag in, dan sturen wij u uiterlijk zes weken na ontvangst van uw aanvraagformulier leerlingenvervoer een schriftelijk besluit toe. 9. Termijn van beantwoording op melding onge oorloofd schoolverzuim Wij sturen een ouder en/of leerling binnen tien werkda gen na een eerste kennisgeving van vermoedelijk onge oorloofd schoolverzuim (door de school aan ons gemeld) een waarschuwingsbrief. Bij de tweede kennisgeving van vermoedelijk ongeoorloofd schoolverzuim sturen wij de ouder en/of leerling binnen tien werkdagen een uitnodi ging voor een gesprek toe. De periode van tien werkda gen gaat in op de dag dat wij de kennisgeving van de school ontvangen. 10. Aanvraag om bij volmacht te mogen stemmen Als u een aanvraag bij ons indient om schriftelijk bij vol- macht te mogen stemmen sturen wij u uiterlijk twee weken na ontvangst van het aanvraagformulier een schriftelijk besluit toe. 11. Aanvraag om bestemmingsplangegevens Als u een aanvraag bij ons indient om informatie uit bestemmingsplannen wordt u uiterlijk vijf werkdagen na ontvangst van uw verzoek de kopieën van het betreffende bestemmingsplan toegestuurd. Wij vragen van u dat u een duidelijke vraag over één of meer percelen met adres en kadastrale kaart aanlevert. van deze aanvragen kunt u op afspraak Vergunningenloket, telefoon 624832 of Per 1 januari 2009 verhuizen de gemeenterubriek en de themapagina naar het weekblad "Hart van Holland". Het college heeft hiervoor gekozen omdat dit een aan zienlijke besparing oplevert op de begroting van de gemeente. UITBREIDING ALGEMENE BEGRAAFPLAATS THIJMHOF De gemeente voert werkzaamheden uit om de algemene begraafplaats Thijmhof aan de Alberdingk Thijmlaan uit te breiden. De laatst aangebrachte ophoging is voldoencfe gezet. De volgende laag zand kan nu worden aangebracht. De uitvoering vindt, als het weer het toelaat, plaats in de eer ste helft van januari 2009. In die periode rijden er weer zandwagens tussen de loswal aan de Noordkade en de begraafplaats aan de Alberdingk Thijmlaan. OPENINGSTIJDEN AFVALBRENGSTATION, Zuidelijke Rondweg 250 op werkdagen van 13.30 tot 16.30 uur zaterdag van 09.00 tot 12.00 uur. De expositie wordt gehouden van 22 december 2008 t/m 7 januari 2009 en is verder te bezichtigen tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. VLUIWI1V De prullenbakjes in de gemeente worden vaak vernield of in brand gestoken bij de nieuwjaarsviering. De meeste I 20080266 Onderweg 29, het plaatsen van een dakkapel aan voorzijde van de woning (12-12-2008);

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2008 | | pagina 3