1
I
aO****5^'
1
I
I
I
I
I
IF
I
I
- - t I
Opel Astra: 18.495 euro
ai
I
Kia Sorento
I i
I f I
•re
W'
3©g
Zijn naam is identiek, maar verder lijkt de nieuwe Kia Sorento vrijwel niet op
zijn voorganger. Een duo moderne motoren en een aantrekkelijker verbruik
doen de rest.
BMrih
EP
T
Ugret
Autonieuws oktober 2009
1
Forse
izb
4
JL
t
SPECIFICATIES Kia Sorento 2.2 CRDi X-ecutive
Bijzonderheden uitrusting
tfi
Motortype:
Cilinderinhoud:
Vermogen
Max. koppel:
Acceleratie:
Topsnelheid:
Gem. verbruik:
Energielabel:
Leeggewicht:
Cruisecontrol
In hoogte en diepte verstelbaar stuur
Met een prijs van
25.905 euro is ook
de nieuwe Sorento
een zeer gunstige
aanbieding.
Zes airbags (voor-, zij-, gordijn-)
Elektrisch bedienbare portierruiten
Radio/cd-speler met USB-aansluiting
Automatische airconditioning
Parkeersensoren
Lichtmetalen 18-inchwielen
De nieuwe Opel Astra is te koop voor prij
zen vanaf 18.495 euro. Daarvoor krijgt de
koper een Astra met een 1,4-liter benzine
motor met 64 kW/87 pk.
viercilinder lijnmotor, diesel
2.199 cm3
145 kW (197 pk) bij 3.800 t.p.m.
430 Nm bij 1.800 t.p.m.
9,4 sec. van 0 tot 100 km/uur
190 km/uur
6,51/100 km(1 op 15,4)
C
1.895 kg
Prijs testuitvoering 37.995 euro
verbetering
Wie voor deze versie kiest Ln hem leaser,
heeft 20 procent fiscale bijtelling. Dat geldt
ook voor de 1.4 Turbo (103 kW/140 pk) en
de turbodiesel 1.3 CDT1 ecoFLEX (70 kW 95
pk). Opel start in november met de levering
van de eerste Astra's; uitvoeringen als de
ecoFLEX volgen in de loop van 2010.
Uitstekende prestaties
Kia biedt keuze uit een 2,4-liter benzinemotor
(128 kW174pk) en een nagelnieuwe 2,2-liter CRDi
diesel (145 kW/197 pk). Beide zijn weer naar be
lieven optioneel te combineren met een zestraps-
automaat, vierwielaandrijving of de derde zitrij.
De benzine-Sorento heeft op papier een stuk min
der puf.dan de 3.3 V6 uit het oude model, maar
door het gunstigere gewicht merkje daar niet zo
veel van. Bovendien is de brandstofrekening een
stuk plezieriger, al is een verbruik van 8,51/100 km
in absolute zin natuurlijk ook niet wereldschokkend
laag; in de praktijk zal dat eerder nog richting de
9,5 kruipen.
De diesel (6,5 1/100 km) is een pareltje. Met zijn
enorme vermogen levert hij uitstekende prestaties
en sleurt hij de SUV zonder omhaal naar de be
oogde snelheid. De automaat maakt de 2.2 CRDi
helemaal tot een genot, ware het niet dat het een
schreeuwend dure optie is (5.000 euro) die het C-
label verruilt voor het onvoordeligere D-label.
C-label
Daarom heeft Kia heel wat verbeterd aan de
Sorento. In plaats van een apart chassis, zoals
vrachtauto’s en de oude Sorento hebben, is Kia’s
nieuwe SUV voorzien van een zelfdragende car-
Altijd stabiliteitscontrole
De Sorento 2.4 benzine is wat prijs betreft het
gunstigste aanbod; Kia biedt hem aan voor 29.995
euro. Het gaat dan om de versie X-pect Cool, met
standaard handbediende airco; wie echter de auto
maat of de derde zitrij of iets anders wil bijbestel
len, zit aan een van de andere (en duurdere) uit
voeringen vast. Ook dan is de Sorento overigens
een goede aanbieding. Kia heeft niet bespaard op
veiligheid, want stabiliteitscontrole is altijd standaard
en zowel voor als achter zijn geventileerde rem-
schijven gemonteerd. EuroNCAP heeft de Sorento
ook al met vijf sterren voor botsveiligheid be
loond.
K aarschijnlijk draagt de Sorento zijn
bekende naam vanwege het goede
W W imago dat het oude model heeft opge-
bouwd. Kijk maar eens op de Nederlandse wegen:
je ziet er nog talloze rijden. De oude Sorento was
in enkele opzichten echter ook een beetje ouderwets.
Een grote zescilinder benzinemotor kan in deze
tijd van CO2 en energielabels eigenlijk niet meer,
en veel concurrenten (waaronder de Santa Fe van
Kia’s concerngenoot Hyundai) bieden een derde
zitrij als optie.
i-kk -7,'
rosserie, zoals het leeuwendeel van de personen
auto’s. Hef scheelt de nodige massa - 215 kilo
volgens Kia, niet mis dus - en het meeslepen van
die massa kost energie en dus brandstof. Zowel de
benzine- als de dieselversie van de nieuwe Sorento
scoort een C-label. Toch laat de Kia door zijn
nieuwe constructie wel een veer als het gaat om
het trekgewicht. Nu kun je met 2.000 kg ook een
flinke caravan voortslepen, maar aan de uitgaande
Sorento kun je aanhangers tot 3,5 ton hangen.
1
I