1 I aO****5^' 1 I I I I I IF I I - - t I Opel Astra: 18.495 euro ai I Kia Sorento I i I f I •re W' 3©g Zijn naam is identiek, maar verder lijkt de nieuwe Kia Sorento vrijwel niet op zijn voorganger. Een duo moderne motoren en een aantrekkelijker verbruik doen de rest. BMrih EP T Ugret Autonieuws oktober 2009 1 Forse izb 4 JL t SPECIFICATIES Kia Sorento 2.2 CRDi X-ecutive Bijzonderheden uitrusting tfi Motortype: Cilinderinhoud: Vermogen Max. koppel: Acceleratie: Topsnelheid: Gem. verbruik: Energielabel: Leeggewicht: Cruisecontrol In hoogte en diepte verstelbaar stuur Met een prijs van 25.905 euro is ook de nieuwe Sorento een zeer gunstige aanbieding. Zes airbags (voor-, zij-, gordijn-) Elektrisch bedienbare portierruiten Radio/cd-speler met USB-aansluiting Automatische airconditioning Parkeersensoren Lichtmetalen 18-inchwielen De nieuwe Opel Astra is te koop voor prij zen vanaf 18.495 euro. Daarvoor krijgt de koper een Astra met een 1,4-liter benzine motor met 64 kW/87 pk. viercilinder lijnmotor, diesel 2.199 cm3 145 kW (197 pk) bij 3.800 t.p.m. 430 Nm bij 1.800 t.p.m. 9,4 sec. van 0 tot 100 km/uur 190 km/uur 6,51/100 km(1 op 15,4) C 1.895 kg Prijs testuitvoering 37.995 euro verbetering Wie voor deze versie kiest Ln hem leaser, heeft 20 procent fiscale bijtelling. Dat geldt ook voor de 1.4 Turbo (103 kW/140 pk) en de turbodiesel 1.3 CDT1 ecoFLEX (70 kW 95 pk). Opel start in november met de levering van de eerste Astra's; uitvoeringen als de ecoFLEX volgen in de loop van 2010. Uitstekende prestaties Kia biedt keuze uit een 2,4-liter benzinemotor (128 kW174pk) en een nagelnieuwe 2,2-liter CRDi diesel (145 kW/197 pk). Beide zijn weer naar be lieven optioneel te combineren met een zestraps- automaat, vierwielaandrijving of de derde zitrij. De benzine-Sorento heeft op papier een stuk min der puf.dan de 3.3 V6 uit het oude model, maar door het gunstigere gewicht merkje daar niet zo veel van. Bovendien is de brandstofrekening een stuk plezieriger, al is een verbruik van 8,51/100 km in absolute zin natuurlijk ook niet wereldschokkend laag; in de praktijk zal dat eerder nog richting de 9,5 kruipen. De diesel (6,5 1/100 km) is een pareltje. Met zijn enorme vermogen levert hij uitstekende prestaties en sleurt hij de SUV zonder omhaal naar de be oogde snelheid. De automaat maakt de 2.2 CRDi helemaal tot een genot, ware het niet dat het een schreeuwend dure optie is (5.000 euro) die het C- label verruilt voor het onvoordeligere D-label. C-label Daarom heeft Kia heel wat verbeterd aan de Sorento. In plaats van een apart chassis, zoals vrachtauto’s en de oude Sorento hebben, is Kia’s nieuwe SUV voorzien van een zelfdragende car- Altijd stabiliteitscontrole De Sorento 2.4 benzine is wat prijs betreft het gunstigste aanbod; Kia biedt hem aan voor 29.995 euro. Het gaat dan om de versie X-pect Cool, met standaard handbediende airco; wie echter de auto maat of de derde zitrij of iets anders wil bijbestel len, zit aan een van de andere (en duurdere) uit voeringen vast. Ook dan is de Sorento overigens een goede aanbieding. Kia heeft niet bespaard op veiligheid, want stabiliteitscontrole is altijd standaard en zowel voor als achter zijn geventileerde rem- schijven gemonteerd. EuroNCAP heeft de Sorento ook al met vijf sterren voor botsveiligheid be loond. K aarschijnlijk draagt de Sorento zijn bekende naam vanwege het goede W W imago dat het oude model heeft opge- bouwd. Kijk maar eens op de Nederlandse wegen: je ziet er nog talloze rijden. De oude Sorento was in enkele opzichten echter ook een beetje ouderwets. Een grote zescilinder benzinemotor kan in deze tijd van CO2 en energielabels eigenlijk niet meer, en veel concurrenten (waaronder de Santa Fe van Kia’s concerngenoot Hyundai) bieden een derde zitrij als optie. i-kk -7,' rosserie, zoals het leeuwendeel van de personen auto’s. Hef scheelt de nodige massa - 215 kilo volgens Kia, niet mis dus - en het meeslepen van die massa kost energie en dus brandstof. Zowel de benzine- als de dieselversie van de nieuwe Sorento scoort een C-label. Toch laat de Kia door zijn nieuwe constructie wel een veer als het gaat om het trekgewicht. Nu kun je met 2.000 kg ook een flinke caravan voortslepen, maar aan de uitgaande Sorento kun je aanhangers tot 3,5 ton hangen. 1 I

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2009 | | pagina 29